Tájékoztató a szolgáltató KRA-hoz való csatlakozásáról
Csatlakozási kötelezettség és lehetőség
A jogszabály a számhordozhatóságot kötelezővé teszi és a szolgáltatók számára számhordozhatósági és irányítási kötelezettségeket ír elő, ezért ha olyan új szolgáltató kezdi meg a hírközlési szolgáltatását, amelynek számhordozási és irányítási kötelezettsége van, a szolgáltatónak csatlakoznia kell a számhordozási központi referencia adatbázishoz (KRA).
A KRA-hoz való csatlakozás kötelező, ha a szolgáltatónak a hordozható számok tartományából legalább egy számmezőt kijelölt a hatóság. A jogszabály szerint a szolgáltató csak addig érheti el a KRA-t, amíg van hordozható számmezője.
Hordozható számok a földrajzi, mobil és nomadikus (SHS=21) telefonszámok, valamint az SHS=80, 90 és 91 tartományok számai.
Csatlakozási folyamat
A csatlakozási folyamat a szolgáltató regisztrációjának adminisztratív és műszaki lépéseit foglalja magába, majd egy együttműködési teszttel zárul. Fontos, hogy a teljeskörű csatlakozás befejeződjön a szolgáltatás megkezdéséig.
A folyamat általában egy hónapot vesz igénybe. Ez az időtartam csökkenthető, ha a szolgáltató egy KRA-t ismerő, gyakorlott szolgáltatót bíz meg a KRA műveletek elvégzésével, másodlagos hozzáféréssel.
A csatlakozási folyamat során a szolgáltató által megbízott kapcsolattartó személy a KRA ügyfélszolgálattal áll kapcsolatban, amely tájékoztatást és segítséget nyújt a szolgáltatónak a tennivalókhoz és eljárásokhoz. A KRA ügyfélszolgálati eljárások díjmentesek.
A folyamat lépései:
- A szolgáltató beküldi a Szolgáltatóregisztráció adatlapot a KRA ügyfélszolgálat részére. KRA – szolgáltató regisztrációja
- A KRA ügyfélszolgálat ellenőrzi a csatlakozás feltételeit, és a beküldött adatokat. Hiánytalan és megfelelő adatlap esetén a KRA ügyfélszolgálat megkezdi a regisztrációt a teszt rendszerben Hiányosan kitöltött adatlap esetén hiánypótlásra szólít fel.
- Alapértelmezett hozzáférés regisztrációs igény esetén a hatóság rögzíti a hozzáférés adatait és beállítja a fix IP címeket, ahonnan a KRA és teszt rendszerhez a hozzáférést engedélyezi. Másodlagos hozzáférés regisztrációs igény esetén az ügyfélszolgálat a megbízott szolgáltatóval egyeztetve beállítja a másodlagos hozzáférést.
- A szolgáltató az ügyfélszolgálattal egyeztetve elvégzi az együttműködési tesztet. Sikeres teszt esetén a KRA ügyfélszolgálat a szolgáltatót a KRA rendszerben is regisztrálja, és a szolgáltató kódot (SK) a honlapon a Szolgáltató kódok listájában közzéteszi.
Együttműködési teszt
A szolgáltatónak a KRA teljes körű használata előtt a regisztrációs folyamat részeként sikeres együttműködési tesztet kell végrehajtania, amelynek célja a KRA elérés és használat alapismereteinek ellenőrzése. A teszt önálló gyakorlati feladatokból és a KRA ügyfélszolgálattal közös telefonos egyeztetésből áll.
A tesztelés első részeként a szolgáltatónak a következő feladatokat kell önállóan elvégeznie a számhordozási teszt rendszeren. Figyeljen arra, hogy a teszt rendszerben a Kezdőoldal menü Hírek oldalán feltüntetett, a KRA rendszertől eltérő határidők és időablakok vannak beállítva.
- A teszt rendszerben keressen három hívószámot, ami jelenleg az NMHH (900) szolgáltatónál van. Ez lehet hordozott vagy nem hordozott szám is. Erre vonatkozó információt a Kimutatások menü Kijelölt számmezők és Szám állapot kimutatásaiban talál, illetve az irányítási listában.
- Mindhárom számra külön műveletben jelentsen be hordozást a lehető legközelebbi időpontra.
- Törölje az egyik hordozást mielőtt érvénybe lépne, majd jelentse be újra.
- Az időablak után ugyanerre a számra jelentsen be hely szerinti hordozást, egy másik számon végezzen el egy számhasználat megszüntetést ugyanabban az időablakban.
- A tranzakciók megvalósulása után kérdezze le a számtörténetet mindhárom számról.
- Keresse meg és töltse azokat az üzeneteit, amelyben szerepelnek a fenti műveletek. Figyeljen arra, hogy csak az utolsó 72 óra üzenetei érhetők el.
- Töltse le azokat a következő időablakos irányítási listákat, melyben a fenti műveletekre vonatkozó irányítási rekordok szerepelnek.
A számtörténeteket, az üzeneteket és az irányítási listákat tartalmazó e-mailt küldje el a KRA ügyfélszolgálat részére.
Megfelelő eredmény esetén az ügyfélszolgálat visszajelzése alapján egyeztessen időpontot a teszt telefonos befejezésére.