Kitöltési útmutató az egyetemes postai szolgáltatást nem helyettesítő postai szolgáltatók által kitöltendő adatszolgáltatási űrlaphoz

Legutóbb frissítve: 2024. február 29.

Általános ismertetés

Az adatszolgáltatási űrlap adatbekérést tartalmaz a postai piac szereplőinek postai adatszolgáltatási kötelezettségével kapcsolatosan és a postai szolgáltatók panaszkezelési nyilvántartásának szabályairól szóló 6/2017. (VI. 21.) NMHH rendeletnek megfelelően.

Az adatszolgáltatási űrlap kitöltésekor javasoljuk, hogy első alkalommal végezzenek egy előzetes áttekintést a kért adattartalomról annak érdekében, hogy felkészülhessenek az adatok feltöltésére. Az NMHH Adatkapu használata időkorlátos, javasoljuk, hogy a kitöltés során többször mentsék le a már kitöltött űrlapot, hogy adatvesztés ne történhessen a programból való kiléptetés esetén.

Az űrlapok alapértelmezésben a „0” számokkal feltöltve jelennek meg. A táblázatok „összesen” sorai nem tölthetőek, azokat a program automatikusan tölti fel az összesített adatokkal. (Amennyiben csak összesített adat áll rendelkezésre, gondoskodni kell a megfelelő bontású adatsorok kitöltéséhez szükséges részadatok gyűjtési rendszerének kialakításáról. Kivételes esetben a részadatok becslésével kell az adatokat feltölteni, az összesen sorok hozzáférhetővé tételére nincs lehetőség.)

Az űrlapok feltöltéséhez a Hatóság nmhh.hu honlapjának Nyitóoldalán a Szakmai érdekeltekre kattintva (a jobb felső fekete színnel keretezett részben) az „Ügyintézés/Adatkapu elérés és elektronikus űrlapok” linket kell választani, majd a „Postafelügyelet” feliratra, a továbbiakban pedig az „Adatszolgáltatás” feliratra kell rákattintani. Az ügyfélkapus belépésnél a mo.hu hozzáférési kódjait kell használni (amennyiben az előzetes regisztráció már megtörtént). Felhívjuk a figyelmet, hogy a hozzáféréssel kapcsolatban az „Adatszolgáltatási ismertető 2024_(2023 évre vonatkozóan)” című dokumentum tartalmaz részletes információkat!

A sikeres azonosítás után az Adatkapu oldala jelenik meg. A bal oldali menüsorban a Postafelügyelet linkre kattintva a jobb oldalon megjelenik a kitöltendő űrlap 2024 (a beküldés évére vonatkozó) elnevezéssel a filenévben.

Az űrlapon az adatok rendszerezett formában, úgynevezett „fülenként” tölthetők fel. A fülek között szabadon lehet kattintással váltogatni. Minden fül alsó részében van „ellenőrzés” és „mentés” gomb. Az időkorlát miatt a „mentés” gomb használata javasolt.

Az összes adat feltöltése után elsőként el kell végezni az ellenőrzést. A beírt adatok formai megfelelősége az „ellenőrzés” gombra történő kattintással végezhető el. Az „ellenőrzés” gomb a teljes űrlap ellenőrzését végzi el, pirossal jelölve azokat az adatrészeket, amelyek az adatfeltöltéskor kimaradtak, vagy a beírt adat nem megfelelő.

Csak akkor lehet továbblépni, ha az ellenőrzés nyomán megjelenő gépi üzenet a következő: „Az adatok formai szempontból megfelelőek”. Amennyiben az adatok nem felelnek meg a kitöltési szabályoknak, a program nem enged továbblépni, de megjelöli minden fül esetében piros színnel a hibákat.

A formailag helyesen kitöltött űrlapot le kell menteni a „mentés” gombbal, majd a megjelenő „Beküldés” gombra történő kattintással lehet beküldeni a Hatóság részére. A beküldéskor egy figyelmeztető üzenet jelenik meg a képernyőn: Biztosan beküldi?” Erre a jelzésre igennel válaszolva (kattintva), a beküldés folyamata megkezdődik. Sikeres beküldés esetén a Beküldés gomb alatt megjelenik a beküldött űrlap elektronikus azonosító száma. A beküldés igazolása céljából személyes tárhelyére a rendszer értesítést küld. A program által beküldött űrlapot a Hatóság elektronikus Adatkapu rendszere iktatja is, kb. 15-20 perc elteltével a beküldés gomb alatt megjelenik a beküldött adatszolgáltatás iktatószáma is.

A beküldött adatszolgáltatás nyomtatható vagy az adatfeltöltő választása szerint PDF formátumban kimenthető a rendszerből. Amennyiben az adatlap módosítására van szükség, az űrlapon az adatokat módosítani szükséges, majd az előzőekben leírt módon ismételten be kell küldeni az űrlapot. Az ismételt beküldésnek új elektronikus azonosító száma és iktatószáma lesz. A Hatóság az utolsóként beküldött űrlapot tekinti hiteles és végleges példánynak.

1. fül: Alapadatok

Itt kell megadni a szolgáltató nevét, a kapcsolattartó nevét és elérhetőségeit. A kapcsolattartóként azt a személyt célszerű megjelölni, aki az űrlap adatainak feltöltését végezte és a beírt adatok helyessége tekintetében kompetens. Az elérhetőség megadási sorrendje kötött, elsőként a telefonszámot kell megadni arab számokkal folyamatosan szóköz nélkül, majd az elektronikus levélcímet.

2. fül: Bevételi/költségi adatok

Az itt látható oszlopokban kell megadni a Szolgáltató összes postai és hozzá kapcsolódó szolgáltatásból származó belföldi nettó árbevételét, beleértve a nemzetközi forgalomba irányuló és onnan érkező küldeményekből származó bevételt is, a szolgáltató által végzett postai szolgáltatástípusnak megfelelő sorban. A bevételt részletezni szükséges belföldi, export és import bontásban, illetve levél és csomagküldeményekre vonatkozó bontásban is. Ehhez segítségül jelezzük, hogy a jelenlegi szabályozás szerint a levélküldemények felső tömeghatára 2 kg, a csomagküldemények felső tömeghatára 40 kg!

Kérjük, hogy ügyeljenek a konzisztenciára azzal kapcsolatban is, hogy amennyiben valamely küldeménykategóriában és szolgáltatási irányban (belföld, nemzetközi) adnak meg bevételt, akkor ehhez kapcsolódóan a Forgalmi adatok fülön meg kell adni azt a küldeménydarabszámot, amelyből a bevallott bevétel adódott!

Itt kell megadni a Szolgáltató belföldi vállalkozásainak az összes postai és hozzá kapcsolódó szolgáltatásból származó teljes működési költségét a szolgáltató által végzett postai szolgáltatástípusnak megfelelő sorban.

Az adatokat Ft-ban kell megadni!

A https://nmhh.hu/csomageslevel/szolgaltatok-listaja címen elérhető a Hatóság Hírközlési szolgáltatók/szolgáltatások Nyilvántartása, amely tartalmazza, hogy a Szolgáltató milyen postai szolgáltatások nyújtását jelentette be típus szerint /futárposta, expressz, Nemzetközi EMS, Egyéb (más néven: jelentős hozzáadott értéket képviselő speciális többletszolgáltatások)/. Kérjük, hogy minden esetben abban a szolgáltatási kategóriában adják meg az adataikat, amelyik szolgáltatáskategóriában bejelentésük szerint működnek!

Nemzetközi EMS szolgáltatást kizárólag a Magyar Posta Zrt. végez! Ebbe a szolgáltatásikategóriába ne töltsenek adatot!

3. fül: 5. sz. melléklet a 69/2012. (XII. 19.) NFM rendelet 3.§ (2) bekezdése szerinti adatok közléséhez

Csak azok a postai szolgáltatók töltik, akik kizárólag bejelentés-köteles, vagyis egyetemes postai szolgáltatást nem helyettesítő postai szolgáltatást nyújtanak, tehát nem végeznek egyetemes vagy engedélyes postai szolgáltatást.

E fül kitöltésével kapcsolatban az alábbiakat kell figyelembe venni:

Az itt látható oszlopokban kell megadni a Szolgáltatónak az egyetemes postai szolgáltatást nem helyettesítő postai szolgáltatásnak az alábbi, az egyetemes postai szolgáltatáshoz vagy az egyetemes postai szolgáltatást helyettesítő postai szolgáltatáshoz képest hozzáadott értéket képviselő postai szolgáltatásokat, úgymint futárposta-szolgáltatás, expressz postai szolgáltatás, nemzetközi EMS-szolgáltatás, valamint a jelentős hozzáadott értéket képviselő speciális többletszolgáltatások közül legalább egyet magában foglaló postai szolgáltatás.

A Postatv. 4. § e) pontja szerinti tevékenységhez a postai közvetítő a postai közreműködő és a postai konszolidátor tevékenysége tartozik.

4. fül: Foglalkoztatottsági és Hálózati adatok

A foglalkoztatottsági adatokat a szolgáltató által végzett postai szolgáltatástípusnak megfelelő sorban külön-külön kell megadni a teljes és a részmunkaidős foglalkoztatottakra vonatkozóan, külön az alkalmazotti státuszú és külön alvállalkozói státuszú foglalkoztatottakra. Nagyon fontos, hogy a foglalkoztatottsági adatok kitöltésekor az alvállalkozóként foglalkoztatottak létszámáról is nyilatkozni kell, lehetőség szerint az alvállalkozók tényleges számának megadására kell törekedni, nem csak az alvállalkozó cégek számának megadásával kell teljesíteni az adatszolgáltatást.

Teljes munkaidős foglalkoztatottnak számít a napi 8 órában foglalkoztatott munkavállaló. Azok a munkavállalók, akik kevesebb, mint 8 órát dolgoznak naponta, részmunkaidősnek számítanak. /FTE: teljes munkaidőre átszámított létszám (Full Time Equivalent). FTE-ben 1 egésznek számít a 8 órás munkaerő. 4 órás munkaerő FTE-ben 0,5-nek számít. Ettől eltérő időtartam esetén arányosítani kell a 8 órás egészhez./

Ezen a fülön a második táblázat szolgáltatástípusonként kéri a futárok, az ügyfélszolgálati helyek, küldemény-feldolgozást végző központok számát.

A tényleges futárok számát is kérjük a lehető legpontosabban megadni az adatszolgáltatásban, ebben az esetben is mind a saját foglalkoztatottak, mind az alvállalkozóként, akár egyéni vállalkozóként foglalkozatott futárok számáról is számot kell adni. Amennyiben pontos adatok nem állnak rendelkezésre, kérjük, hogy a lehető legpontosabb módon próbálják meg megbecsülni ezt a számot.

Az adat-duplikáció elkerülése végett kérjük, hogy a futárok, ügyfélszolgálati helyek és feldolgozó központok számát azon szolgáltatástípushoz írja be, amely a legjellemzőbb az Ön vállalkozására!

5. fül: Forgalmi adatok

A forgalmi adatok alatt a felvett postai küldemények számát értjük. Minden egyes külön címirattal ellátott postai küldemény külön tételnek számít, a puttony és raklap kategóriák nem értelmezhetőek, hiszen azok valójában több postai küldeményt tartalmaznak.

A forgalmi adatokat 2000 g alatti, vagyis levél és 2000 g feletti, tehát csomag bontásban kérjük statisztikai okokból.

Kérjük, hogy ügyeljenek a konzisztenciára azzal kapcsolatban is, hogy amennyiben valamely küldeménykategóriában és szolgáltatási irányban (belföld, nemzetközi) adnak meg darabszámot, akkor ehhez kapcsolódóan a Bevételi adatok fülön meg kell adni azt a küldeménybevételt, amelyet a megadott küldeménydarabszám eredményezett!

A Nemzetközi EMS szolgáltatás a Magyar Posta Zrt. külön nevesített gyors-szolgáltatása, kérjük oda ne töltsön fel adatot!

6. fül: Minőségi adatok

A minőségi adatokhoz a kézbesíthetetlen (ezen belül a címzett részére kézbesíthetetlen, illetve a feladó részére visszakézbesíthetetlen bontásban), sérült, elveszett postai küldemények számát, a postai szolgáltatással szemben benyújtott panaszok, jogos panaszok, kártérítések számát, valamint a kifizetett kártérítések összegét kell megadni, utóbbit Ft-ban!

Az adatok kitöltésénél, kérjük legyenek figyelemmel az alábbiakra:

  • minden tényleges küldeménysérülés, amely a kezelés során vagy a címzett utólagos (3 munkanapos) jelzése alapján derült ki, különösen az átcsomagolással, illetve a tartalom egyértelmű sérülésével érintett küldemény kerüljön be a sérült darabszámba, ezen belül minden jegyzőkönyvezett vagy panasszal érintett küldeménysérülés legyen a statisztika része;
  • minden tényleges küldemény-elveszés, amely a kezelési folyamat során (felvétel, továbbítás, szállítás, feldolgozás, kézbesítés) megállapításra került, illetve értelemszerűen minden panasszal érintett elveszés is;
  • a panaszok számába minden a Postatv. 57. § (2) bekezdése szerinti panasznak minősülő felhasználói bejelentés kerüljön be;
  • a nem kifejezetten panaszokat tartalmazó, jellemzően információs igényeket kifejező felhasználói bejelentéseket a panaszoktól elkülönítve számolják, a panaszok statisztikai számába ezek ne kerüljenek be;
  • a panaszok száma értelemszerűen tartalmazza az indokolt panaszok számát, vagyis az indokolt panaszok száma nem lehet nagyobb, mint az összes panasz száma;

a kártérítési ügyeket a panaszok között kell nyilvántartani a Postatv. 57. § (2) bekezdése alapján és mind a kártérítések számát, mind a pénzbeli kártérítések összegét gyűjteni és összesíteni szükséges.

7. fül: Csomag irányonként

Ebben a táblázatban kizárólag a 2000 g feletti tömegű, vagyis csomagküldemények százalékos arányát kell megadni irányonkénti megoszlásban.

8. fül: Csomag volumen adatok

A csomagok darabszámát a táblázat szerinti bontásban és tömegkategóriánként kérjük megadni.

9. fül: Vevői kör

A vevői kör megoszlását százalékosan legalább becsléssel kérjük megadni.

10. NMHH R. Beszámoló

Itt a panaszok kategóriánkénti megoszlásáról vár adatokat a Hatóság statisztikai célokból. Kérjük, hogy minél részletesebb adatgyűjtésre támaszkodva töltsék ezeket a statisztikákat, mert a hatóság számára nagyon fontos háttérinformációkkal szolgálhatnak ezek az adatok a postai küldeményekkel kapcsolatosan felmerült panaszokról!