Kitöltési útmutató az egyetemes postai szolgáltatást ellátó postai szolgáltató által kitöltendő postapiaci adatszolgáltatási űrlaphoz

Legutóbb frissítve: 2024. február 29.

Általános ismertetés

Az adatszolgáltatási űrlap adatbekérést tartalmaz a postai piac szereplőinek postai adatszolgáltatási kötelezettségével kapcsolatosan és a postai szolgáltatók panaszkezelési nyilvántartásának szabályairól szóló 6/2017. (VI. 21.) NMHH rendeletnek megfelelően.

Az adatszolgáltatási űrlap kitöltésekor javasoljuk, hogy első alkalommal végezzenek egy előzetes áttekintést a kért adattartalomról annak érdekében, hogy felkészülhessenek az adatok feltöltésére. Az NMHH Adatkapu használata időkorlátos, javasoljuk, hogy a kitöltés során többször mentsék le a már kitöltött űrlapot, hogy adatvesztés ne történhessen a programból való kiléptetés esetén.

Az űrlapok alapértelmezésben a „0” számokkal feltöltve jelennek meg. A táblázatok „összesen” sorai nem tölthetőek, azokat a program automatikusan tölti fel az összesített adatokkal. (Amennyiben csak összesített adat áll rendelkezésre, gondoskodni kell a megfelelő bontású adatsorok kitöltéséhez szükséges részadatok gyűjtési rendszerének kialakításáról. Kivételes esetben a részadatok becslésével kell az adatokat feltölteni, az összesen sorok hozzáférhetővé tételére nincs lehetőség.)

Az űrlapok feltöltéséhez a Hatóság nmhh.hu honlapjának Nyitóoldalán a Szakmai érdekeltekre kattintva (a jobb felső fekete színnel keretezett részben) az „Ügyintézés/Adatkapu elérés és elektronikus űrlapok” linket kell választani, majd a „Postafelügyelet” feliratra, a továbbiakban pedig az „Adatszolgáltatás” feliratra kell rákattintani. Az ügyfélkapus belépésnél a mo.hu hozzáférési kódjait kell használni (amennyiben az előzetes regisztráció már megtörtént). Felhívjuk a figyelmet, hogy a hozzáféréssel kapcsolatban az „Adatszolgáltatási ismertető 2024_(2023 évre vonatkozóan)” című dokumentum tartalmaz részletes információkat!

A sikeres azonosítás után az Adatkapu oldala jelenik meg. A bal oldali menüsorban a Postafelügyelet linkre kattintva a jobb oldalon megjelennek az űrlapok 2024 (a beküldés évére vonatkozó) elnevezéssel a filenévben. Három féle űrlap jelenik meg, de az adatfeltöltő számára csak az az űrlap hozzáférhető kitöltésre, amely szolgáltatáskategóriában a hatóság nyilvántartása szerint működik.

Az űrlapon az adatok rendszerezett formában, úgynevezett „fülenként” tölthetők fel. A fülek között szabadon lehet kattintással váltogatni. Minden fül alsó részében van „ellenőrzés” és „mentés” gomb. Az időkorlát miatt a „mentés” gomb használata javasolt.

Az összes adat feltöltése után elsőként el kell végezni az ellenőrzést. A beírt adatok formai megfelelősége az „ellenőrzés” gombra történő kattintással végezhető el. Az „ellenőrzés” gomb a teljes űrlap ellenőrzését végzi el, pirossal jelölve azokat az adatrészeket, amelyek az adatfeltöltéskor kimaradtak, vagy a beírt adat nem megfelelő.

Csak akkor lehet továbblépni, ha az ellenőrzés nyomán megjelenő gépi üzenet a következő: „Az adatok formai szempontból megfelelőek”. Amennyiben az adatok nem felelnek meg a kitöltési szabályoknak, a program nem enged továbblépni, de megjelöli minden fül esetében piros színnel a hibákat.

A formailag helyesen kitöltött űrlapot le kell menteni a „mentés” gombbal, majd a megjelenő „Beküldés” gombra történő kattintással lehet beküldeni a Hatóság részére. A beküldéskor egy figyelmeztető üzenet jelenik meg a képernyőn: Biztosan beküldi?” Erre a jelzésre igennel válaszolva (kattintva), a beküldés folyamata megkezdődik. Sikeres beküldés esetén a Beküldés gomb alatt megjelenik az elektronikus azonosító száma. A beküldés igazolása céljából személyes tárhelyére a rendszer értesítést küld. A program által beküldött űrlapot a Hatóság elektronikus Adatkapu rendszere iktatja is, kb. 20 perc elteltével a beküldés gomb alatt megjelenik a beküldött adatszolgáltatás iktatószáma is.

A beküldött adatszolgáltatás nyomtatható vagy az adatfeltöltő választása szerint PDF formátumban kimenthető a rendszerből. Amennyiben az adatlap módosítására van szükség, az űrlapon az adatokat módosítani szükséges, majd az előzőekben leírt módon ismételten be kell küldeni az űrlapot. Az ismételt beküldésnek új elektronikus azonosító száma és iktatószáma lesz. A Hatóság az utolsóként beküldött űrlapot tekinti hiteles és végleges példánynak.

1. fül: Alapadatok

Itt kell megadni a szolgáltató nevét, a kapcsolattartó nevét és elérhetőségeit. A kapcsolattartóként azt a személyt célszerű megjelölni, aki az űrlap adatainak feltöltését végezte és a beírt adatok helyessége tekintetében kompetens. Az elérhetőség megadási sorrendje kötött, elsőként a telefonszámot kell megadni arab számokkal folyamatosan szóköz nélkül, majd az elektronikus levélcímet.

2. fül: Bevételi/költségi adatok

Az itt látható oszlopokban kell megadni a Szolgáltató belföldi vállalkozásainak az összes egyetemes postai és hozzá kapcsolódó szolgáltatásból származó nettó árbevételét, beleértve a nemzetközi forgalomba irányuló és onnan érkező küldeményekből származó bevételt is, a szolgáltató által végzett postai szolgáltatástípusnak megfelelő sorban. (A bevételt részletezni szükséges belföldi, export és import bontásban, illetve levél és csomagküldeményekre vonatkozó bontásban is. Ehhez segítségül jelezzük, hogy a jelenlegi szabályozás szerint a levélküldemények felső tömeghatára 2 kg, a csomagküldemények felső tömeghatára 40 kg!)

Itt kell megadni a Szolgáltató belföldi vállalkozásainak az összes egyetemes postai és hozzá kapcsolódó szolgáltatásból származó teljes működési költségét is, a szolgáltató által végzett postai szolgáltatástípusnak megfelelő sorban.

Az adatokat Ft-ban kell megadni!

3. fül: Hálózati adatok I.

Itt az alábbi szempontoknak megfelelően kell értelemszerűen adatot szolgáltatni régiónkénti és megyei bontásban:

  • Egyetemes postai szolgáltató egyetemes postai szolgáltató helyeinek száma
  • Egy egyetemes postai szolgáltató hely által ellátott lakosok száma
  • Kizárólag mobilpostával ellátott települések száma régiónként
  • Mobil postajáratok száma
  • Száz lakosra jutó feladott összes egyetemes postai küldemény darabszáma
  • Egyetemes postai küldemények felvételét is ellátó feldolgozóközpontok száma

4. fül: Hálózati adatok II.

Ebben a táblázatban az egyetemes postai szolgáltatás ellátottsági adatait kell megadni a postai szolgáltatásokról szóló 2012. évi CLIX. törvényben foglaltak szerinti (továbbiakban: Postatv.) megfelelésről, illetve a panaszok kategóriánkénti megoszlásáról szóló adatokat a Hatóság részére statisztikai célokból.

5. fül: Állandó postai szolgáltató helyek nyitvatartása

Ebben a táblázatban az egyetemes postai szolgáltatás részletesebb ellátottsági adatait kell megadni a Postatv. előírásainak való megfelelésről.

6. fül: Belföldi forgalmi adatok

Levél, címzett reklámküldemény, hivatalos irat, egyetemes postacsomag és vakok írása küldeménykategóriákra vonatkozóan, a Szolgáltató által alkalmazott termékkörök szerinti adatokat könyvelt és nem könyvelt bontásban 2 kg-ig (0-50 g-ig, 51-100 g-ig és 101 g-tól 2 g-ig), illetve csomagok vonatkozásban max. 40 kg-ig szükséges megadni, valamint további alábontásokra is van lehetőség az elsőbbségi és nem elsőbbségi kezelésével kapcsolatban, illetve a tömeges és az egyedi felvételű küldemények vonatkozásában.

7. fül: Nemzetközi forgalmi adatok

Az adatokat levél, egyetemes postacsomag küldeménykategóriákra vonatkozóan, a Szolgáltató által alkalmazott termékkörök szerinti adatok könyvelt és nem könyvelt bontásban 2 kg-ig, illetve csomagok vonatkozásában max. 40 kg-ig szükséges megadni.

8. fül: Szolgáltatók közti forgalmi adatok

Az adatokat levél, címzett reklámküldemény, egyetemes postacsomag küldeménykategóriákra vonatkozóan, a Szolgáltató által alkalmazott termékkörök szerinti adatok könyvelt és nem könyvelt bontásban 2 kg-ig, illetve csomagok vonatkozásban max. 40 kg-ig szükséges megadni.

9. fül: Minőségi adatok

A sérült és elveszett postai küldemények számát, a panaszok számát összesen, illetve az ebből a Szolgáltató által jogosnak ítélt panasz darabszámot, valamint a 30 napon túl, tehát határidő hosszabbítással intézett panasz darabszámot kell megadni ebben a táblázatrészben. A panaszok esetében belföldi és nemzetközi bontásban is szükséges az adatok bontása.

A kártérítések számát, valamint a kifizetett kártérítések összegét is meg kell megadni, utóbbit Ft-ban!

Az adatok kitöltésénél, kérjük legyenek figyelemmel az alábbiakra:

  • minden tényleges küldeménysérülés, amely a kezelés során vagy a címzett utólagos (3 munkanapos) jelzése alapján derült ki, kerüljön be a sérült darabszámba, ezen belül minden jegyzőkönyvezett vagy panasszal érintett küldeménysérülés legyen a statisztika része;
  • minden tényleges küldemény-elveszés, amely a kezelési folyamat során (felvétel, továbbítás, szállítás, feldolgozás, kézbesítés) megállapításra került, illetve értelemszerűen minden panasszal érintett elveszés is;
  • a panaszok számába minden a Postatv. 57. § (2) bekezdése szerinti panasznak minősülő felhasználói bejelentés kerüljön be;
  • a nem kifejezetten panaszokat tartalmazó, jellemzően információs igényeket kifejező felhasználói bejelentéseket a panaszoktól elkülönítve számolják, a panaszok statisztikai számába ezek ne kerüljenek be;
  • a panaszok száma értelemszerűen tartalmazza az indokolt panaszok számát, vagyis az indokolt panaszok száma nem lehet nagyobb, mint az összes panasz száma;
  • a kártérítési ügyeket a panaszok között kell nyilvántartani a Postatv. 57. § (2) bekezdése alapján és mind a kártérítések számát, mind a pénzbeli kártérítések összegét gyűjteni és összesíteni szükséges.

10. fül: Bélyegkibocsátás adatai

Kibocsátott címletek száma, blokk, sorozat és forgalmi bélyeg bontásban.

11. fül: Végdíjakkal kapcsolatos adatok

A kapott és fizetendő végdíj jellemző adatai a táblázat szerinti bontásban.

12. fül: Csomagok irányonként

Belföldi csomagküldemények irányonkénti megoszlása százalékosan az egyes ügyfélszegmensek között (B2B, B2C. C2B, C2B).

13. fül: Csomag volumen adatok

Itt kell megadni a felvett csomagokat tömegkategóriánként, belföldi és nemzetközi bontásban.

14. fül: Vevői kör megoszlása

A lakossági és az üzleti kör megoszlására vonatkozó százalékos jellemzői.

15. fül: Beruházással kapcsolatos adatok

A tárgyévi beruházások jellemző adatai.

16. fül: Foglalkoztatottak száma

A foglalkoztatottsági adatokat a szolgáltató által végzett postai szolgáltatástípusnak megfelelő sorban külön-külön kell megadni a teljes és a részmunkaidős foglalkoztatottakra vonatkozóan, külön az alkalmazotti státuszú és külön alvállalkozói státuszú foglalkoztatottakra.

Az adat-duplikáció elkerülése végett kérjük, hogy a futárok, ügyfélszolgálati helyek és feldolgozó központok számát azon szolgáltatástípushoz írja be, amely a legjellemzőbb az Ön vállalkozására!

17. fül: NMHH R. panaszbeszámoló

A panaszok besorolása statisztikai szempontok szerint.