Termékmegjelenítés az országos kereskedelmi televíziók műsoraiban (2019. I. félév)

Közzétéve: 2019. szeptember 20.

Bevezetés

Az NMHH a hatósági ellenőrző tevékenysége során kiemelt figyelemmel kíséri a kereskedelmi üzeneteket, különösen azok tartalmi, mennyiségi és formai mutatóit. Ezért - igazodva a jogszabályi háttér változásához - 2012 januárjától folyamatosan regisztrálja és adatbázisba rendezi a premier reklámok, a műsor- és műsorszolgáltatás támogatás mellett a termékmegjelenítéssel kapcsolatos információkat is. Az adatgyűjtés révén jól nyomon követhető a médiaszolgáltatások termékmegjelenítési gyakorlata, illetve e kereskedelmi üzenetek bemutatására vonatkozó jogszabályok betartásának hatósági ellenőrzése is hatékonyabb.

A félévente frissülő analízis során az RTL Klub és a TV2 országos kereskedelmi televíziók termékmegjelenítési gyakorlatát vizsgálta a hatóság. Az említett időszakban a két csatorna 2.849 adását vonta be az elemzésbe, melynek során 17.796 termékmegjelenítést különített el. Az NMHH a vizsgált periódusban a Norbi Update (456 eset) brandet azonosította be a legtöbbször. Termék/márka/szolgáltatás megjelenítése leginkább (4.190 eset) a szolgáltató magazinokban fordult elő, míg a legaktívabb hirdetőnek a szolgáltatás szektor (3.385 eset) képviselői bizonyultak (1. táblázat).

1. táblázat: A termékmegjelenítés főbb jellemzői (2019. I. félév)
 

RTL Klub

TV2

Összesen

Teljes műsoridő (óra) 4343 4343 8686
Vizsgált műsoridő (óra) 1173 814 1987
Vizsgált adások száma 1800 1049 2849
Termékmegjelenítések száma 13.143 4653 17.796
Megjelenő márkák száma 1629 1170  
Legtöbb termékmegjelenítést tartalmazó műsorszám Reggeli
(2298 eset)
Bezár a bazár!
(886 eset)
 
Legtöbb termékmegjelenítést tartalmazó műfajcsoport szolgáltató magazin
(3.385 eset)
 
Leggyakrabban megjelenő márka Norbi Update (456 eset)  
Leggyakrabban megjelenő szektor szolgáltatás (3386 eset)  

A vizsgálati minta

A felmérés a médiaszolgáltatások saját gyártásban vagy megrendelésre készített alkotásaira fókuszált. A saját készítésű műsorszámok közül nem képezték a vizsgálat tárgyát a 2011 előtt készült produkciók, illetve azok a műfajok, amelyeket a médiatörvény eleve kizár a termékelhelyezés köréből, így például a híradók, politikai tájékoztató műsorok, illetve az Mttv. 30. § (3) b) pontja alapján a kifejezetten kiskorúaknak szóló alkotások.

Az RTL Klub műsorpalettájáról 23 műfajcsoportba tartozó 41 műsorcím 1.800 premier és ismételt kiadása került tárgylemezre. Ennek 33,3 százalékát (601 adás) tették ki a - kilencféle tematikával bíró (16 műsorcím) - magazinműsorok, illetve jelentős esetszámban (342 adás) szerepeltek még a mintában különböző sorozatok epizódjai is (2. táblázat).

2. táblázat: Az RTL Klub vizsgálatba vont adásai 2019. I. félévében
RTL Klub Műfajcsoport Adások száma
I. II. III. IV. V. VI. I. félév összesen
A konyhafőnök reality - - - 2 44 10 56
A konyhafőnök VIP reality - - - - 1 - 1
A mi kis falunk sorozat - folytatásos - - 4 8 8 2 22
A tanár sorozat - önálló 6 8 6 - - - 20
Alvilág sorozat - folytatásos - 8 7 4 - - 19
Autogram magazin - autós 31 14 17 11 24 26 123
Az év hotele reality 8 - - - - 7 15
Az igazi nő magazin - szolgáltató - - - 7 8 - 15
Az újságíró dokumentumfilm - - - 1 - - 1
Barátok közt szappanopera 49 40 38 44 40 38 249
Brandmánia magazin - szolgáltató - 1 9 8 9 3 30
Cápák között szórakoztató műsor - 4 8 6 - - 18
Dakar 2019 - összefoglaló sportközvetítés 23 - - - - - 23
Drága örökösök sorozat - folytatásos 50 41 40 37 - - 168
Édes otthon magazin - szolgáltató - - - 5 9 2 16
Édesítő magazin - szolgáltató - - - 5 9 8 22
Éjjel-nappal Budapest sorozat - folytatásos 44 22 - - - - 66
Felfedező ismeretterjesztő műsor - 1 - - - - 1
Fókusz egyéb információ 66 41 42 43 44 38 274
Fókusz plusz érdekvédelmi riport 7 10 13 13 8 8 59
Főnök inkognitóban reality - - - 2 8 2 12
Gyertek át! játék, vetélkedő - 3 7 8 11 2 31
Házasodna a gazda szórakoztató műsor - - - - - 2 2
Házon kívül riport 7 8 9 8 8 2 42
Isten veled Magyarország! sorozat - dokumentum - 4 9 8 - 3 24
Kalandozó magazin - utazási - 7 9 6 8 7 37
Kölyökkalauz magazin - szolgáltató - 8 9 8 9 9 43
Lifestyle magazin – életmód - 7 10 7 9 7 40
Lila füge magazin - gasztronómia - - - 4 9 6 19
Magyarország legszebb városai magazin - utazási - - - - 8 7 15
Magyarul Balóval egyéb információ 3 - - - - - 3
Noé kedvencei magazin - állatvédelmi - - 9 6 6 - 21
Nyerő páros reality - - - 2 22 16 40
Pacsi! magazin - szórakoztató - - - - 10 10 20
Portré sorozat - portré 4 3 5 3 4 4 23
Profi a konyhámban magazin - gasztronómia - - - 2 8 7 17
Reggeli és rovatai magazin - reggeli információs 22 20 20 20 22 19 123
Szuperzöld magazin - szolgáltató - - - 3 8 8 19
Természetes ellenfény dokumentumfilm - - - - 1 - 1
Toplista szórakoztató műsor - 4 7 8 8 2 29
XXI. század magazin - tudományos 7 8 9 8 7 2 41
Összesen: 327 262 287 297 370 257 1800

A TV2 műsorkínálatából 16 műfajcsoportba tartozó 39 műsorcím 1.049 adása került elemzésre. A hatféle tematikus magazin (18 műsorcím) 460 adása a vizsgálatba vont produkciók 43,8 százalékát fedte le, mellettük a különböző játékok és vetélkedők (hat műsorcím) bizonyultak még számottevőnek 247 adással (3. táblázat).

3. táblázat: A TV2 vizsgálatba vont adásai 2019. I. félévében
TV2 Műfajcsoport Adások száma
I. II. III. IV. V. VI. I. félév összesen
#Kandászmamik magazin - szolgáltató - 1 5 - - - 6
A gyanú árnyékában reality - - - 1 - - 1
A bank szórakoztató műsor - - - 6 23 9 38
A pénz beszél magazin - szolgáltató - - - - - 2 2
Adris Kichen magazin - gasztronómiai - - - 1 4 4 9
Autószerelők magazin - autós - - - 4 4 4 12
Az építkezők magazin - szolgáltató - - - - 3 4 7
Az év háziasszonya szórakoztató műsor - - 2 3 3 - 8
Babavilág magazin - szolgáltató 5 - 5 4 4 5 23
Bezár a bazár! játék, vetélkedő - - - 6 23 20 49
Bűvös szakács sorozat - ismeretterjesztő 4 - - - - - 4
Családi titkok reality 28 20 20 26 20 24 138
Desing műhely magazin - szolgáltató - - 5 3 1 - 9
Élménytúra magazin - utazási - - - - 1 4 5
Exatlon Hungary játék, vetélkedő 32 19 20 16 - - 87
Hungarikumokkal a világ körül ismeretterjesztő műsor 3 3 - - - 1 7
I/I – Azurák Csabával talk-show 5 5 6 2 - - 18
Iditarod 2019 sportműsor - - 1 - - - 1
Kölcsönlakás werkfilm - 9 - - - - 9
Labdarúgás sporthírek, sportközvetítés - 3 3 3 - - 9
Legyen ön is milliomos! játék, vetélkedő 24 - - - - - 24
Magánnyomozók reality 7 - - 13 40 27 87
Magyar népi viseletek sorozat - ismeretterjesztő - 2 - - - - 2
Mokka és rovatai magazin - reggeli információs 22 20 20 20 22 19 123
Moto GP sporthírek - 3 3 3 - - 9
Nagy vagy! – Auchan Kupa játék, vetélkedő 2 - - - 1 4 7
Ninja Warrior Hungary játék, vetélkedő - - - - - 10 10
Oscar díjátadó gála szórakoztató műsor - 1 - - - - 1
Ötletgazdag magazin - szolgáltató 4 4 5 3 4 2 22
Pénzt vagy éveket? játék, vetélkedő - - 19 20 22 9 70
Poggyász magazin - utazási 5 4 6 4 4 5 28
Premier League sporthírek, sportközvetítés 2 2 1 2 3 - 10
Ripost magazin - szolgáltató 3 4 5 1 - - 13
Super Car magazin - autós 5 4 5 3 4 4 25
Szépítők magazin - szolgáltató 4 3 5 4 4 3 23
Techguru magazin - szolgáltató 4 4 5 4 3 3 23
Több mint testőr magazin - életmód 4 4 5 3 4 4 24
Trendmánia magazin - életmód 4 4 4 4 4 4 24
Tűsarok magazin - szolgáltató 6 3 15 19 25 14 82
Összesen: 173 122 165 178 226 185 1049

Tájékoztatási kötelezettség, feliratozás

Az Mttv. 31. § (2) bekezdése és a termékmegjelenítésre vonatkozó hatósági ajánlás egyaránt tájékoztatási kötelezettséget ír elő a televíziók és a rádiók számára a termékmegjelenítés alkalmazásakor. 2019 első felében a két országos televízió vizsgálatba vont műsorainak többségében szerepelt a termékmegjelenítésről szóló információ, 323 adásnál azonban feleslegesen. Az RTL Klub kínálatában különösen a hétköznaponként jelentkező sorozatok (Alvilág, Drága örökösök, Éjjel-nappal Budapest, Isten veled Magyarország!), valamint a Fókusz, Fókusz plusz, Toplista és a XXI. század című műsorszámok esetében érvényesült a „túlbiztosítás” gyakorlata. A TV2-nél 2,4 százalékos volt a „túlbiztosítás” mértéke, amely elsősorban A bank, Bűvös szakács, Exatlon Hungary, Hungarikumokkal a világ körül, Ninja Warrior Hungary és a Tűsarok c. magazinokat érintette (4. táblázat).

4. táblázat: A figyelemfelhívás és a tényleges termékmegjelenítés viszonyan
  Vizsgált műsorok száma Termékmegjelenítésre figyelmeztető felirattal rendelkező műsorok száma és aránya Termékmegjelenítést tartalmazó műsorok száma és aránya Eltérés (különbség)
RTL Klub 1800 1480 – 82,2% 1252 – 69,5% 12,7%
TV2 1049 630 – 60,2% 607 – 57,8% 2,4%

Az RTL Klub által programba szerkesztett Az újságíró, a Házasodna a gazda, a Házon kívül és a Portré c. műsorszámok közzétételekor figyelemfelhívás nem szerepelt, ellenben 33 alkalommal termékmegjelenítést rögzített a hatóság. A TV2 műsorcímei közül A gyanú árnyékában, Családi titkok, Iditarod 2019, Legyen ön is milliomos!, Magánnyomozók, Magyar népi viseletek, Oscar díjátadó gála, Pénzt vagy éveket?, Super Car, illetve a Kölcsönlakás, Labdarúgás, I/I Azurák Csabával, Moto GP, Premier League és a Ripost vizsgálatba vont 417 adásában ugyancsak nem jelent meg a termékmegjelenítésre figyelmeztető információ, noha az utóbbi hat műsorcím mellett 47 alkalommal beazonosítható volt márkanév. Tekintettel arra, hogy a termékmegjelenítés – kereskedelmi közlemény jellegéből adódóan – kizárólag fizetés vagy ellenszolgáltatás fejében tehető közzé,a felirat hiánya jelezheti, hogy a médiaszolgáltató illetve a hirdető között nincs üzleti kapcsolat. Ezt a jelenséget a szakirodalom a következőképpen értelmezi: „(…) sajátos esetnek tekinthető, amennyiben egy termék anélkül szerepel a műsorszámban, hogy a gyártója (forgalmazója) és a médiaszolgáltató (műsorgyártó) között semmilyen jogviszony nincs. Ebben az esetben ugyanis az ellenszolgáltatás, mint fogalmi elem hiánya miatt – termékmegjelenítésről nem beszélhetünk. Felmerülhet ugyanakkor ilyenkor a burkolt kereskedelmi közlemény (Mttv. 203. § 4. pont, Smtv. 1. § 10. pont) közzétételi tilalmának megsértése, de csak akkor, ha a megjelenés „természetét tekintve félrevezető (Médiajogi kommentárok). Az érintett adások ellenőrzése nem igazolt vissza burkolt reklámozást.

A termékmegjelenítés volumene

A tárgyidőszakban 17.796 termékmegjelenítést azonosított be a hatóság, ebből az RTL Klubhoz 13.143, a TV2-höz 4.653 kötődött. A termékmegjelenítések számának alakulását nagyban befolyásolták az év elején bevezetett új műsorrenddel együtt járó struktúraváltozások. Elsősorban ezzel magyarázható, hogy míg az első negyedévben 6.797, addig a második három hónapban 10.099 termékmegjelenítést regisztrált az NMHH. Havi összehasonlításban az RTL Klubnál a május (2.940 hirdetés), a TV2-nél pedig a június (1.291 hirdetés) bizonyult kiemelkedőnek (1. ábra).

Ez egy diagram, amely a termékmegjelenítések számának 2019. első félévi alakulását mutatja havi bontásban az RTL Klub és a TV2 műsorfolyamában. A diagramban az alábbi táblázat adatait ábrázoltuk.
1. ábra: A termékmegjelenítések számának alakulása havi bontásban
RTL Klub TV2
január 1675 532
február 1307 471
március 2146 666
április 2815 716
május 2940 977
június 2260 1291
Összesen 13143 4653

Termékmegjelenítést tartalmazó műsorszámok

A termékmegjelenítéssel érintett műsorok műfaj szerinti megoszlása hosszabb ideje változatlan tendenciát mutat. Eszerint a tízféle tematikus magazinműsorban kiemelkedő esetszámú, összesen 10.804 termékelőfordulást azonosított be a hatóság, ami az összes ilyen típusú hirdetés 60,7 százalékának felelt meg. (2. ábra).

Ez egy diagram, amely a termékmegjelenítések megoszlását mutatja a műsorszámok műfaja szerint 2019 első félévében. A diagramban az alábbi táblázat adatait ábrázoltuk.
2. ábra: A termékmegjelenítés megoszlása a műsorszámok műfaja szerint
Műfaj Termékmegjelenítések száma
magazin – szolgáltató 3385
magazin – reggeli információs 2913
egyéb informácó 1625
magazin – autós 1448
magazin – életmód 1444
sorozat – folytatásos 1234
játék, vetélkedő 1184
reality 1087
magazin – utazási 824
szórakoztató műsor 680
érdekvédelmi riport 412
sportműsor 399
magazin – állatvédelmi 232
magazin – gasztronómiai 203
magazin – szórakoztató 163
magazin – közéleti 143
sorozat – dokumentumfilm 133
sorozat – önálló 91
talk-show 62
magazin – tudományos 49
ismeretterjesztő műsor 28
dokumentumfilm 27
werkfilm 16
sorozat – portré 13
sorozat – ismeretterjesztő 1

Műsorcímek alapján listavezetőnek számított az RTL Klub Reggeli c. magazinja, amelyben 2.298 termékmegjelenítés bukkant fel, illetve a TV2 Bezár a Bazár c. vetélkedője, ahol 886 hirdetés fordult elő (5. táblázat).

5. táblázat: A legtöbb termékmegjelenítést tartalmazó műsorszám (top 10)
RTL KLUB TV2
Műsorszám Termékmegjelenítés száma Műsorszám Termékmegjelenítés száma
Reggeli 2298 Bezár a Bazár! 886
Fókusz 1625 Mokka 615
Drága örökösök 891 Super Car 391
Autógram 813 Több mint testőr 379
Brandmánia 636 Trendmánia 314
Kölyökkalauz 628 Autószerelők 244
Az igazi nő 589 Poggyász 197
Lifestyle 583 Ötletgazdag 168
A konyhafőnök / Az íz-faktor 485 Az év háziasszonya 153
Kalandozó 480 Techguru 147

A fentiektől eltérően az RTL Klub kínálatából a Barátok közt, a Magyarul Balóval és a Természetes ellenfény 253 adása nem tartalmazott termékmegjelenítést, azaz a vizsgálatba vont programok 14 százaléka hirdetésmentes volt. A TV2 műsorainak 33,2 százalékában ugyancsak nem fordult elő ez a reklámozási forma (A gyanú árnyékában, Családi titkok, Iditarod 2019, Legyen ön is milliomos!, Magánnyomozók, Magyar népi viseletek, Oscar díjátadó gála és a Pénzt vagy éveket? c. műsorok összesen 349 adásában).

Az egy adásra jutó termékmegjelenítések megoszlása másféle sorrendet tükrözött (6. táblázat).

6. táblázat: Az egy adásra jutó termékmegjelenítések száma (top 10)
Műsorszám Termékmegjelenítés száma Műfaj Média-szolgáltató
Az igazi nő 589 szolgáltató magazin RTL Klub
Az év hotele 383 szórakoztató műsor RTL Klub
Az újságíró 25 dokumentumfilm RTL Klub
Brandmánia 636 szolgáltató magazin RTL Klub
Autószerelők 244 autós magazin TV2
Az év háziasszonya 153 szórakoztató műsor TV2
Bezár a Bazár! 886 játék, vetélkedő TV2
Reggeli 2298 reggeli információs magazin RTL Klub
Főnök inkognitóban 216 reality RTL Klub
Nagy vagy! – Auchan Kupa 127 játék, vetélkedő TV2
Édesítő 333 szolgáltató magazin RTL Klub

Termékmegjelenítésként megjelent márkák

Az év első hat hónapjában 2.519 féle termék/márka került beazonosításra (RTL Klub: 1.629, TV2: 1.174). Ezen időszak alatt a Norbi Update (456 eset) jelent meg a legtöbbször, amely brand többféle kontextusban is felbukkant: Norbi Update (kereskedelem/élelmiszer 230 eset), Norbi Update Low Carb (élelmiszer/pékáru 226 eset)és Norbi Update Egészségkamion (szolgáltatás/egészségügyi szolgáltatás egy eset) formában. A márka hirdetései az RTL Klub Reggeli információs magazinjához kötődtek. A TV2-nél a Momax (156 eset) bizonyult az időszak vezető hirdetőjének (7. táblázat), a márkanév a Bezár a Bazár! c. játékbantűnt fel.
7. táblázat: Termékmegjelenítésként feltűnt márkák (top 10)
Teljes minta RTL Klub TV2
Brand/márka Esetszám Brand/márka Esetszám Brand/márka Esetszám
Norbi Update 456 Norbi Update 456 Momax 156
Aldi 322 Aldi 322 Neckermann 142
Dreher 309 Dreher 308 Bors 101
Hipp 247 Soproni 216 Toyota 100
Toyota 242 Hey-Ho 202 Pizza Forte 94
Vegeta 223 Vegeta 193 Avalon Park 89
Soproni 216 Hipp 192 Brillbird 82
Hey-Ho 202 Champic 174 Raiffeisen Bank 72
Mercedes 184 Coca-Cola 166 Beta 56
Champic 174 Mercedes 158 Hipp 55

Továbbra is megfigyelhető volt az a tendencia, miszerint a beazonosított termékek/márkák/szolgáltatások többsége (87,4%) tíz alkalomnál kevesebbszer, valamivel több mint harmada (29,2%) pedig csupán egyetlen alkalommal tűnt fel a vizsgált műsorokban.

A termékmegjelenítések szektorok szerinti megoszlása

A termékmegjelenítések kategorizálásakor a Nielsen Közönségmérés Kft. módszere szerint, azaz szektorok szintjén is besorolásra kerültek a beazonosított márkák. A reklámköltésekről szóló információk alapján 2019 első félévében az élelmiszer, a szépségápolás és az élvezeti cikk szektor képviselői költötték a legtöbbet direkt reklámra. Ettől eltérően a termékmegjelenítésbe legtöbbet invesztáló szektorok élmezőnyét az első félévben a szolgáltatás szektor 3.386, az élelmiszer szektor 2.523 és a közlekedés szektor 2.423 kontaktussal dominálta (3. ábra). A szolgáltatás szektoron belül a szálloda/panzió (731 eset), az élelmiszer szektoron belül a szénsavas üdítőitalok (295 eset), a közlekedés szektoron belül pedig a személygépkocsi (1.744 eset) termékosztályhoz kapcsolható hirdetések szerepeltek kiugró esetszámban.

Ez egy diagram, amely a termékmegjelenítések megoszlását mutatja gazdasági szektorok szerint (első tíz) 2019 első félévében. A diagramban az alábbi táblázat adatait ábrázoltuk.
3. ábra: A termékmegjelenítések megoszlása szektorok szerint (top 10)
Szektor RTL TV2
Szolgáltatás 2134 1252
Élelmiszer 2300 223
Közlekedés 1786 637
Szabadidő 1258 354
Kereskedelem 1092 452
Öltözködés-kiegészítők 780 311
Tömegtájékoztatás 771 295
Élvezeti cikk 828 75
Pénzintézetek 340 200
Szépségápolás 273 189

A napi fogyasztási cikkek (FMCG) előállítóinak rangsorában az élelmiszer 2.523, az öltözködés, kiegészítők 1.091, míg az élvezeti cikkek 903 kontaktussal szerepeltek. (Az FMCG termékek körébe a babaápolás, az élelmiszer, az élvezeti cikk, a gyógyhatású készítmény, a háztartási cikk és a szépségápolás szektorok tartoztak.)

Termékmegjelenítések csoportosítása a történetvezetésben elfoglalt pozíció alapján

A termékmegjelenítés történetvezetésben elfoglalt pozíciója alapján két fő csoport különböztethető meg. Az első csoportba azok a megjelenítések kerültek, amelyeknél pusztán a márkanév jelent meg úgy, hogy annak a történetvezetésben nem volt érdemi szerepe, a második csoportba pedig a tényleges, dramaturgiai szempontból is fontos metódusok. Tényleges, azaz dramaturgiai szempontból is fontos termékmegjelenítés 8.426 esetben (RTL Klub: 6.294, TV2: 2.132) fordult elő. Ezeknek a hirdetéseknek - noha tartalmazták mindazon információkat, amelyek segítségével a nézők egyértelműen dekódolhatták a márkaüzenetet – csak közel harmada (29%) számított dramaturgiailag integráltnak (8. táblázat).

8. táblázat: Termékmegjelenítések csoportosítása a történetvezetésre és az érzékszervekre gyakorolt hatásuk alapján
  RTL Klub (N=13.143) TV2 (N=4.653) Összesen (N=17.796)
Történetvezetés szempontjából kevésbé jelentős megjelenítés Összesen 6849 2521 9370
Történetvezetés szempontjából jelentős megjelenítés Összesen 6294 2132 8426
a termék dramaturgiailag integrálódott a történetbe 1668 776 2444
a terméket hosszasan mutatták 4905 1614 6519
a terméket teljes egészében mutatták 3866 1389 5255
a terméket a műsorban többször is mutatták 3850 1293 5143
a termék/márka neve elhangzott 1288 420 1708

Az esetek 77,3 százalékában a terméket hosszasan mutatták, a megjelenések 62,3 százalékában teljes egészében láthatóak voltak, 61 százalékuk pedig többször is feltűnt a képernyőn. A regisztrált esetek 20,2 százalékában a szereplők dialógusaiban is felbukkant a márkanév.

Összegzés

2019 első felében az RTL Klub és a TV2 saját gyártású műsorainak 2.849 adásában összesen 17.796 alkalommal azonosított be termékmegjelenítést az NMHH. Ez az érték meghaladta a 2018 azonos időszakában regisztráltat (15.471 db). A volumen növekedése azért figyelemre méltó, mert a műsorportfólióból ezúttal részben vagy teljes egészében kikerültek a termékmegjelenítési szempontból korábban meghatározónak számító alkotások (RTL Klub: Story Extra, Éjjel-nappal Budapest; TV2: Ripost). A termékmegjelenítések 73,8 százaléka az RTL Klub, 26,2 százaléka pedig a TV2 műsoraihoz kapcsolódott. A jelentős különbséget a hirdetési szempontból kihasználatlan reality-k (A gyanú árnyékában, Családi titkok és Magánnyomozók) adásszámának (2018. I. félév: 19 adás, 2019. I. félév: 226 adás) ugrásszerű növekedése indokolhatja. Érdemes kiemelni, hogy a vizsgált időszakban 2.543 (RTL Klub: 1.974, TV2: 569) alkalommal lehetett kapcsolatot kimutatni a reklámozott márka és az adott műsorszámot támogató cég között, vagyis ezekben az esetekben a különböző kereskedelmi üzenetek egymást erősítve képviselték a hirdető érdekeit.