Termékmegjelenítés az országos kereskedelmi televíziók műsoraiban (2019. I. félév)
Bevezetés
Az NMHH a hatósági ellenőrző tevékenysége során kiemelt figyelemmel kíséri a kereskedelmi üzeneteket, különösen azok tartalmi, mennyiségi és formai mutatóit. Ezért - igazodva a jogszabályi háttér változásához - 2012 januárjától folyamatosan regisztrálja és adatbázisba rendezi a premier reklámok, a műsor- és műsorszolgáltatás támogatás mellett a termékmegjelenítéssel kapcsolatos információkat is. Az adatgyűjtés révén jól nyomon követhető a médiaszolgáltatások termékmegjelenítési gyakorlata, illetve e kereskedelmi üzenetek bemutatására vonatkozó jogszabályok betartásának hatósági ellenőrzése is hatékonyabb.
A félévente frissülő analízis során az RTL Klub és a TV2 országos kereskedelmi televíziók termékmegjelenítési gyakorlatát vizsgálta a hatóság. Az említett időszakban a két csatorna 2.849 adását vonta be az elemzésbe, melynek során 17.796 termékmegjelenítést különített el. Az NMHH a vizsgált periódusban a Norbi Update (456 eset) brandet azonosította be a legtöbbször. Termék/márka/szolgáltatás megjelenítése leginkább (4.190 eset) a szolgáltató magazinokban fordult elő, míg a legaktívabb hirdetőnek a szolgáltatás szektor (3.385 eset) képviselői bizonyultak (1. táblázat).
RTL Klub |
TV2 |
Összesen |
|
---|---|---|---|
Teljes műsoridő (óra) | 4343 | 4343 | 8686 |
Vizsgált műsoridő (óra) | 1173 | 814 | 1987 |
Vizsgált adások száma | 1800 | 1049 | 2849 |
Termékmegjelenítések száma | 13.143 | 4653 | 17.796 |
Megjelenő márkák száma | 1629 | 1170 | |
Legtöbb termékmegjelenítést tartalmazó műsorszám | Reggeli (2298 eset) |
Bezár a bazár! (886 eset) |
|
Legtöbb termékmegjelenítést tartalmazó műfajcsoport | szolgáltató magazin (3.385 eset) |
||
Leggyakrabban megjelenő márka | Norbi Update (456 eset) | ||
Leggyakrabban megjelenő szektor | szolgáltatás (3386 eset) |
A vizsgálati minta
A felmérés a médiaszolgáltatások saját gyártásban vagy megrendelésre készített alkotásaira fókuszált. A saját készítésű műsorszámok közül nem képezték a vizsgálat tárgyát a 2011 előtt készült produkciók, illetve azok a műfajok, amelyeket a médiatörvény eleve kizár a termékelhelyezés köréből, így például a híradók, politikai tájékoztató műsorok, illetve az Mttv. 30. § (3) b) pontja alapján a kifejezetten kiskorúaknak szóló alkotások.
Az RTL Klub műsorpalettájáról 23 műfajcsoportba tartozó 41 műsorcím 1.800 premier és ismételt kiadása került tárgylemezre. Ennek 33,3 százalékát (601 adás) tették ki a - kilencféle tematikával bíró (16 műsorcím) - magazinműsorok, illetve jelentős esetszámban (342 adás) szerepeltek még a mintában különböző sorozatok epizódjai is (2. táblázat).
RTL Klub | Műfajcsoport | Adások száma | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
I. | II. | III. | IV. | V. | VI. | I. félév összesen | ||
A konyhafőnök | reality | - | - | - | 2 | 44 | 10 | 56 |
A konyhafőnök VIP | reality | - | - | - | - | 1 | - | 1 |
A mi kis falunk | sorozat - folytatásos | - | - | 4 | 8 | 8 | 2 | 22 |
A tanár | sorozat - önálló | 6 | 8 | 6 | - | - | - | 20 |
Alvilág | sorozat - folytatásos | - | 8 | 7 | 4 | - | - | 19 |
Autogram | magazin - autós | 31 | 14 | 17 | 11 | 24 | 26 | 123 |
Az év hotele | reality | 8 | - | - | - | - | 7 | 15 |
Az igazi nő | magazin - szolgáltató | - | - | - | 7 | 8 | - | 15 |
Az újságíró | dokumentumfilm | - | - | - | 1 | - | - | 1 |
Barátok közt | szappanopera | 49 | 40 | 38 | 44 | 40 | 38 | 249 |
Brandmánia | magazin - szolgáltató | - | 1 | 9 | 8 | 9 | 3 | 30 |
Cápák között | szórakoztató műsor | - | 4 | 8 | 6 | - | - | 18 |
Dakar 2019 - összefoglaló | sportközvetítés | 23 | - | - | - | - | - | 23 |
Drága örökösök | sorozat - folytatásos | 50 | 41 | 40 | 37 | - | - | 168 |
Édes otthon | magazin - szolgáltató | - | - | - | 5 | 9 | 2 | 16 |
Édesítő | magazin - szolgáltató | - | - | - | 5 | 9 | 8 | 22 |
Éjjel-nappal Budapest | sorozat - folytatásos | 44 | 22 | - | - | - | - | 66 |
Felfedező | ismeretterjesztő műsor | - | 1 | - | - | - | - | 1 |
Fókusz | egyéb információ | 66 | 41 | 42 | 43 | 44 | 38 | 274 |
Fókusz plusz | érdekvédelmi riport | 7 | 10 | 13 | 13 | 8 | 8 | 59 |
Főnök inkognitóban | reality | - | - | - | 2 | 8 | 2 | 12 |
Gyertek át! | játék, vetélkedő | - | 3 | 7 | 8 | 11 | 2 | 31 |
Házasodna a gazda | szórakoztató műsor | - | - | - | - | - | 2 | 2 |
Házon kívül | riport | 7 | 8 | 9 | 8 | 8 | 2 | 42 |
Isten veled Magyarország! | sorozat - dokumentum | - | 4 | 9 | 8 | - | 3 | 24 |
Kalandozó | magazin - utazási | - | 7 | 9 | 6 | 8 | 7 | 37 |
Kölyökkalauz | magazin - szolgáltató | - | 8 | 9 | 8 | 9 | 9 | 43 |
Lifestyle | magazin – életmód | - | 7 | 10 | 7 | 9 | 7 | 40 |
Lila füge | magazin - gasztronómia | - | - | - | 4 | 9 | 6 | 19 |
Magyarország legszebb városai | magazin - utazási | - | - | - | - | 8 | 7 | 15 |
Magyarul Balóval | egyéb információ | 3 | - | - | - | - | - | 3 |
Noé kedvencei | magazin - állatvédelmi | - | - | 9 | 6 | 6 | - | 21 |
Nyerő páros | reality | - | - | - | 2 | 22 | 16 | 40 |
Pacsi! | magazin - szórakoztató | - | - | - | - | 10 | 10 | 20 |
Portré | sorozat - portré | 4 | 3 | 5 | 3 | 4 | 4 | 23 |
Profi a konyhámban | magazin - gasztronómia | - | - | - | 2 | 8 | 7 | 17 |
Reggeli és rovatai | magazin - reggeli információs | 22 | 20 | 20 | 20 | 22 | 19 | 123 |
Szuperzöld | magazin - szolgáltató | - | - | - | 3 | 8 | 8 | 19 |
Természetes ellenfény | dokumentumfilm | - | - | - | - | 1 | - | 1 |
Toplista | szórakoztató műsor | - | 4 | 7 | 8 | 8 | 2 | 29 |
XXI. század | magazin - tudományos | 7 | 8 | 9 | 8 | 7 | 2 | 41 |
Összesen: | 327 | 262 | 287 | 297 | 370 | 257 | 1800 |
A TV2 műsorkínálatából 16 műfajcsoportba tartozó 39 műsorcím 1.049 adása került elemzésre. A hatféle tematikus magazin (18 műsorcím) 460 adása a vizsgálatba vont produkciók 43,8 százalékát fedte le, mellettük a különböző játékok és vetélkedők (hat műsorcím) bizonyultak még számottevőnek 247 adással (3. táblázat).
TV2 | Műfajcsoport | Adások száma | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
I. | II. | III. | IV. | V. | VI. | I. félév összesen | ||
#Kandászmamik | magazin - szolgáltató | - | 1 | 5 | - | - | - | 6 |
A gyanú árnyékában | reality | - | - | - | 1 | - | - | 1 |
A bank | szórakoztató műsor | - | - | - | 6 | 23 | 9 | 38 |
A pénz beszél | magazin - szolgáltató | - | - | - | - | - | 2 | 2 |
Adris Kichen | magazin - gasztronómiai | - | - | - | 1 | 4 | 4 | 9 |
Autószerelők | magazin - autós | - | - | - | 4 | 4 | 4 | 12 |
Az építkezők | magazin - szolgáltató | - | - | - | - | 3 | 4 | 7 |
Az év háziasszonya | szórakoztató műsor | - | - | 2 | 3 | 3 | - | 8 |
Babavilág | magazin - szolgáltató | 5 | - | 5 | 4 | 4 | 5 | 23 |
Bezár a bazár! | játék, vetélkedő | - | - | - | 6 | 23 | 20 | 49 |
Bűvös szakács | sorozat - ismeretterjesztő | 4 | - | - | - | - | - | 4 |
Családi titkok | reality | 28 | 20 | 20 | 26 | 20 | 24 | 138 |
Desing műhely | magazin - szolgáltató | - | - | 5 | 3 | 1 | - | 9 |
Élménytúra | magazin - utazási | - | - | - | - | 1 | 4 | 5 |
Exatlon Hungary | játék, vetélkedő | 32 | 19 | 20 | 16 | - | - | 87 |
Hungarikumokkal a világ körül | ismeretterjesztő műsor | 3 | 3 | - | - | - | 1 | 7 |
I/I – Azurák Csabával | talk-show | 5 | 5 | 6 | 2 | - | - | 18 |
Iditarod 2019 | sportműsor | - | - | 1 | - | - | - | 1 |
Kölcsönlakás | werkfilm | - | 9 | - | - | - | - | 9 |
Labdarúgás | sporthírek, sportközvetítés | - | 3 | 3 | 3 | - | - | 9 |
Legyen ön is milliomos! | játék, vetélkedő | 24 | - | - | - | - | - | 24 |
Magánnyomozók | reality | 7 | - | - | 13 | 40 | 27 | 87 |
Magyar népi viseletek | sorozat - ismeretterjesztő | - | 2 | - | - | - | - | 2 |
Mokka és rovatai | magazin - reggeli információs | 22 | 20 | 20 | 20 | 22 | 19 | 123 |
Moto GP | sporthírek | - | 3 | 3 | 3 | - | - | 9 |
Nagy vagy! – Auchan Kupa | játék, vetélkedő | 2 | - | - | - | 1 | 4 | 7 |
Ninja Warrior Hungary | játék, vetélkedő | - | - | - | - | - | 10 | 10 |
Oscar díjátadó gála | szórakoztató műsor | - | 1 | - | - | - | - | 1 |
Ötletgazdag | magazin - szolgáltató | 4 | 4 | 5 | 3 | 4 | 2 | 22 |
Pénzt vagy éveket? | játék, vetélkedő | - | - | 19 | 20 | 22 | 9 | 70 |
Poggyász | magazin - utazási | 5 | 4 | 6 | 4 | 4 | 5 | 28 |
Premier League | sporthírek, sportközvetítés | 2 | 2 | 1 | 2 | 3 | - | 10 |
Ripost | magazin - szolgáltató | 3 | 4 | 5 | 1 | - | - | 13 |
Super Car | magazin - autós | 5 | 4 | 5 | 3 | 4 | 4 | 25 |
Szépítők | magazin - szolgáltató | 4 | 3 | 5 | 4 | 4 | 3 | 23 |
Techguru | magazin - szolgáltató | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | 3 | 23 |
Több mint testőr | magazin - életmód | 4 | 4 | 5 | 3 | 4 | 4 | 24 |
Trendmánia | magazin - életmód | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 24 |
Tűsarok | magazin - szolgáltató | 6 | 3 | 15 | 19 | 25 | 14 | 82 |
Összesen: | 173 | 122 | 165 | 178 | 226 | 185 | 1049 |
Tájékoztatási kötelezettség, feliratozás
Az Mttv. 31. § (2) bekezdése és a termékmegjelenítésre vonatkozó hatósági ajánlás egyaránt tájékoztatási kötelezettséget ír elő a televíziók és a rádiók számára a termékmegjelenítés alkalmazásakor. 2019 első felében a két országos televízió vizsgálatba vont műsorainak többségében szerepelt a termékmegjelenítésről szóló információ, 323 adásnál azonban feleslegesen. Az RTL Klub kínálatában különösen a hétköznaponként jelentkező sorozatok (Alvilág, Drága örökösök, Éjjel-nappal Budapest, Isten veled Magyarország!), valamint a Fókusz, Fókusz plusz, Toplista és a XXI. század című műsorszámok esetében érvényesült a „túlbiztosítás” gyakorlata. A TV2-nél 2,4 százalékos volt a „túlbiztosítás” mértéke, amely elsősorban A bank, Bűvös szakács, Exatlon Hungary, Hungarikumokkal a világ körül, Ninja Warrior Hungary és a Tűsarok c. magazinokat érintette (4. táblázat).
Vizsgált műsorok száma | Termékmegjelenítésre figyelmeztető felirattal rendelkező műsorok száma és aránya | Termékmegjelenítést tartalmazó műsorok száma és aránya | Eltérés (különbség) | |
---|---|---|---|---|
RTL Klub | 1800 | 1480 – 82,2% | 1252 – 69,5% | 12,7% |
TV2 | 1049 | 630 – 60,2% | 607 – 57,8% | 2,4% |
Az RTL Klub által programba szerkesztett Az újságíró, a Házasodna a gazda, a Házon kívül és a Portré c. műsorszámok közzétételekor figyelemfelhívás nem szerepelt, ellenben 33 alkalommal termékmegjelenítést rögzített a hatóság. A TV2 műsorcímei közül A gyanú árnyékában, Családi titkok, Iditarod 2019, Legyen ön is milliomos!, Magánnyomozók, Magyar népi viseletek, Oscar díjátadó gála, Pénzt vagy éveket?, Super Car, illetve a Kölcsönlakás, Labdarúgás, I/I Azurák Csabával, Moto GP, Premier League és a Ripost vizsgálatba vont 417 adásában ugyancsak nem jelent meg a termékmegjelenítésre figyelmeztető információ, noha az utóbbi hat műsorcím mellett 47 alkalommal beazonosítható volt márkanév. Tekintettel arra, hogy a termékmegjelenítés – kereskedelmi közlemény jellegéből adódóan – kizárólag fizetés vagy ellenszolgáltatás fejében tehető közzé,a felirat hiánya jelezheti, hogy a médiaszolgáltató illetve a hirdető között nincs üzleti kapcsolat. Ezt a jelenséget a szakirodalom a következőképpen értelmezi: „(…) sajátos esetnek tekinthető, amennyiben egy termék anélkül szerepel a műsorszámban, hogy a gyártója (forgalmazója) és a médiaszolgáltató (műsorgyártó) között semmilyen jogviszony nincs. Ebben az esetben ugyanis az ellenszolgáltatás, mint fogalmi elem hiánya miatt – termékmegjelenítésről nem beszélhetünk. Felmerülhet ugyanakkor ilyenkor a burkolt kereskedelmi közlemény (Mttv. 203. § 4. pont, Smtv. 1. § 10. pont) közzétételi tilalmának megsértése, de csak akkor, ha a megjelenés „természetét tekintve félrevezető (Médiajogi kommentárok). Az érintett adások ellenőrzése nem igazolt vissza burkolt reklámozást.
A termékmegjelenítés volumene
A tárgyidőszakban 17.796 termékmegjelenítést azonosított be a hatóság, ebből az RTL Klubhoz 13.143, a TV2-höz 4.653 kötődött. A termékmegjelenítések számának alakulását nagyban befolyásolták az év elején bevezetett új műsorrenddel együtt járó struktúraváltozások. Elsősorban ezzel magyarázható, hogy míg az első negyedévben 6.797, addig a második három hónapban 10.099 termékmegjelenítést regisztrált az NMHH. Havi összehasonlításban az RTL Klubnál a május (2.940 hirdetés), a TV2-nél pedig a június (1.291 hirdetés) bizonyult kiemelkedőnek (1. ábra).
RTL Klub | TV2 | |
---|---|---|
január | 1675 | 532 |
február | 1307 | 471 |
március | 2146 | 666 |
április | 2815 | 716 |
május | 2940 | 977 |
június | 2260 | 1291 |
Összesen | 13143 | 4653 |
Termékmegjelenítést tartalmazó műsorszámok
A termékmegjelenítéssel érintett műsorok műfaj szerinti megoszlása hosszabb ideje változatlan tendenciát mutat. Eszerint a tízféle tematikus magazinműsorban kiemelkedő esetszámú, összesen 10.804 termékelőfordulást azonosított be a hatóság, ami az összes ilyen típusú hirdetés 60,7 százalékának felelt meg. (2. ábra).
Műfaj | Termékmegjelenítések száma |
---|---|
magazin – szolgáltató | 3385 |
magazin – reggeli információs | 2913 |
egyéb informácó | 1625 |
magazin – autós | 1448 |
magazin – életmód | 1444 |
sorozat – folytatásos | 1234 |
játék, vetélkedő | 1184 |
reality | 1087 |
magazin – utazási | 824 |
szórakoztató műsor | 680 |
érdekvédelmi riport | 412 |
sportműsor | 399 |
magazin – állatvédelmi | 232 |
magazin – gasztronómiai | 203 |
magazin – szórakoztató | 163 |
magazin – közéleti | 143 |
sorozat – dokumentumfilm | 133 |
sorozat – önálló | 91 |
talk-show | 62 |
magazin – tudományos | 49 |
ismeretterjesztő műsor | 28 |
dokumentumfilm | 27 |
werkfilm | 16 |
sorozat – portré | 13 |
sorozat – ismeretterjesztő | 1 |
Műsorcímek alapján listavezetőnek számított az RTL Klub Reggeli c. magazinja, amelyben 2.298 termékmegjelenítés bukkant fel, illetve a TV2 Bezár a Bazár c. vetélkedője, ahol 886 hirdetés fordult elő (5. táblázat).
RTL KLUB | TV2 | ||
---|---|---|---|
Műsorszám | Termékmegjelenítés száma | Műsorszám | Termékmegjelenítés száma |
Reggeli | 2298 | Bezár a Bazár! | 886 |
Fókusz | 1625 | Mokka | 615 |
Drága örökösök | 891 | Super Car | 391 |
Autógram | 813 | Több mint testőr | 379 |
Brandmánia | 636 | Trendmánia | 314 |
Kölyökkalauz | 628 | Autószerelők | 244 |
Az igazi nő | 589 | Poggyász | 197 |
Lifestyle | 583 | Ötletgazdag | 168 |
A konyhafőnök / Az íz-faktor | 485 | Az év háziasszonya | 153 |
Kalandozó | 480 | Techguru | 147 |
A fentiektől eltérően az RTL Klub kínálatából a Barátok közt, a Magyarul Balóval és a Természetes ellenfény 253 adása nem tartalmazott termékmegjelenítést, azaz a vizsgálatba vont programok 14 százaléka hirdetésmentes volt. A TV2 műsorainak 33,2 százalékában ugyancsak nem fordult elő ez a reklámozási forma (A gyanú árnyékában, Családi titkok, Iditarod 2019, Legyen ön is milliomos!, Magánnyomozók, Magyar népi viseletek, Oscar díjátadó gála és a Pénzt vagy éveket? c. műsorok összesen 349 adásában).
Az egy adásra jutó termékmegjelenítések megoszlása másféle sorrendet tükrözött (6. táblázat).
Műsorszám | Termékmegjelenítés száma | Műfaj | Média-szolgáltató |
---|---|---|---|
Az igazi nő | 589 | szolgáltató magazin | RTL Klub |
Az év hotele | 383 | szórakoztató műsor | RTL Klub |
Az újságíró | 25 | dokumentumfilm | RTL Klub |
Brandmánia | 636 | szolgáltató magazin | RTL Klub |
Autószerelők | 244 | autós magazin | TV2 |
Az év háziasszonya | 153 | szórakoztató műsor | TV2 |
Bezár a Bazár! | 886 | játék, vetélkedő | TV2 |
Reggeli | 2298 | reggeli információs magazin | RTL Klub |
Főnök inkognitóban | 216 | reality | RTL Klub |
Nagy vagy! – Auchan Kupa | 127 | játék, vetélkedő | TV2 |
Édesítő | 333 | szolgáltató magazin | RTL Klub |
Termékmegjelenítésként megjelent márkák
Az év első hat hónapjában 2.519 féle termék/márka került beazonosításra (RTL Klub: 1.629, TV2: 1.174). Ezen időszak alatt a Norbi Update (456 eset) jelent meg a legtöbbször, amely brand többféle kontextusban is felbukkant: Norbi Update (kereskedelem/élelmiszer 230 eset), Norbi Update Low Carb (élelmiszer/pékáru 226 eset)és Norbi Update Egészségkamion (szolgáltatás/egészségügyi szolgáltatás egy eset) formában. A márka hirdetései az RTL Klub Reggeli információs magazinjához kötődtek. A TV2-nél a Momax (156 eset) bizonyult az időszak vezető hirdetőjének (7. táblázat), a márkanév a Bezár a Bazár! c. játékbantűnt fel.Teljes minta | RTL Klub | TV2 | |||
---|---|---|---|---|---|
Brand/márka | Esetszám | Brand/márka | Esetszám | Brand/márka | Esetszám |
Norbi Update | 456 | Norbi Update | 456 | Momax | 156 |
Aldi | 322 | Aldi | 322 | Neckermann | 142 |
Dreher | 309 | Dreher | 308 | Bors | 101 |
Hipp | 247 | Soproni | 216 | Toyota | 100 |
Toyota | 242 | Hey-Ho | 202 | Pizza Forte | 94 |
Vegeta | 223 | Vegeta | 193 | Avalon Park | 89 |
Soproni | 216 | Hipp | 192 | Brillbird | 82 |
Hey-Ho | 202 | Champic | 174 | Raiffeisen Bank | 72 |
Mercedes | 184 | Coca-Cola | 166 | Beta | 56 |
Champic | 174 | Mercedes | 158 | Hipp | 55 |
Továbbra is megfigyelhető volt az a tendencia, miszerint a beazonosított termékek/márkák/szolgáltatások többsége (87,4%) tíz alkalomnál kevesebbszer, valamivel több mint harmada (29,2%) pedig csupán egyetlen alkalommal tűnt fel a vizsgált műsorokban.
A termékmegjelenítések szektorok szerinti megoszlása
A termékmegjelenítések kategorizálásakor a Nielsen Közönségmérés Kft. módszere szerint, azaz szektorok szintjén is besorolásra kerültek a beazonosított márkák. A reklámköltésekről szóló információk alapján 2019 első félévében az élelmiszer, a szépségápolás és az élvezeti cikk szektor képviselői költötték a legtöbbet direkt reklámra. Ettől eltérően a termékmegjelenítésbe legtöbbet invesztáló szektorok élmezőnyét az első félévben a szolgáltatás szektor 3.386, az élelmiszer szektor 2.523 és a közlekedés szektor 2.423 kontaktussal dominálta (3. ábra). A szolgáltatás szektoron belül a szálloda/panzió (731 eset), az élelmiszer szektoron belül a szénsavas üdítőitalok (295 eset), a közlekedés szektoron belül pedig a személygépkocsi (1.744 eset) termékosztályhoz kapcsolható hirdetések szerepeltek kiugró esetszámban.
Szektor | RTL | TV2 |
---|---|---|
Szolgáltatás | 2134 | 1252 |
Élelmiszer | 2300 | 223 |
Közlekedés | 1786 | 637 |
Szabadidő | 1258 | 354 |
Kereskedelem | 1092 | 452 |
Öltözködés-kiegészítők | 780 | 311 |
Tömegtájékoztatás | 771 | 295 |
Élvezeti cikk | 828 | 75 |
Pénzintézetek | 340 | 200 |
Szépségápolás | 273 | 189 |
A napi fogyasztási cikkek (FMCG) előállítóinak rangsorában az élelmiszer 2.523, az öltözködés, kiegészítők 1.091, míg az élvezeti cikkek 903 kontaktussal szerepeltek. (Az FMCG termékek körébe a babaápolás, az élelmiszer, az élvezeti cikk, a gyógyhatású készítmény, a háztartási cikk és a szépségápolás szektorok tartoztak.)
Termékmegjelenítések csoportosítása a történetvezetésben elfoglalt pozíció alapján
A termékmegjelenítés történetvezetésben elfoglalt pozíciója alapján két fő csoport különböztethető meg. Az első csoportba azok a megjelenítések kerültek, amelyeknél pusztán a márkanév jelent meg úgy, hogy annak a történetvezetésben nem volt érdemi szerepe, a második csoportba pedig a tényleges, dramaturgiai szempontból is fontos metódusok. Tényleges, azaz dramaturgiai szempontból is fontos termékmegjelenítés 8.426 esetben (RTL Klub: 6.294, TV2: 2.132) fordult elő. Ezeknek a hirdetéseknek - noha tartalmazták mindazon információkat, amelyek segítségével a nézők egyértelműen dekódolhatták a márkaüzenetet – csak közel harmada (29%) számított dramaturgiailag integráltnak (8. táblázat).
RTL Klub (N=13.143) | TV2 (N=4.653) | Összesen (N=17.796) | ||
---|---|---|---|---|
Történetvezetés szempontjából kevésbé jelentős megjelenítés | Összesen | 6849 | 2521 | 9370 |
Történetvezetés szempontjából jelentős megjelenítés | Összesen | 6294 | 2132 | 8426 |
a termék dramaturgiailag integrálódott a történetbe | 1668 | 776 | 2444 | |
a terméket hosszasan mutatták | 4905 | 1614 | 6519 | |
a terméket teljes egészében mutatták | 3866 | 1389 | 5255 | |
a terméket a műsorban többször is mutatták | 3850 | 1293 | 5143 | |
a termék/márka neve elhangzott | 1288 | 420 | 1708 |
Az esetek 77,3 százalékában a terméket hosszasan mutatták, a megjelenések 62,3 százalékában teljes egészében láthatóak voltak, 61 százalékuk pedig többször is feltűnt a képernyőn. A regisztrált esetek 20,2 százalékában a szereplők dialógusaiban is felbukkant a márkanév.
Összegzés
2019 első felében az RTL Klub és a TV2 saját gyártású műsorainak 2.849 adásában összesen 17.796 alkalommal azonosított be termékmegjelenítést az NMHH. Ez az érték meghaladta a 2018 azonos időszakában regisztráltat (15.471 db). A volumen növekedése azért figyelemre méltó, mert a műsorportfólióból ezúttal részben vagy teljes egészében kikerültek a termékmegjelenítési szempontból korábban meghatározónak számító alkotások (RTL Klub: Story Extra, Éjjel-nappal Budapest; TV2: Ripost). A termékmegjelenítések 73,8 százaléka az RTL Klub, 26,2 százaléka pedig a TV2 műsoraihoz kapcsolódott. A jelentős különbséget a hirdetési szempontból kihasználatlan reality-k (A gyanú árnyékában, Családi titkok és Magánnyomozók) adásszámának (2018. I. félév: 19 adás, 2019. I. félév: 226 adás) ugrásszerű növekedése indokolhatja. Érdemes kiemelni, hogy a vizsgált időszakban 2.543 (RTL Klub: 1.974, TV2: 569) alkalommal lehetett kapcsolatot kimutatni a reklámozott márka és az adott műsorszámot támogató cég között, vagyis ezekben az esetekben a különböző kereskedelmi üzenetek egymást erősítve képviselték a hirdető érdekeit.