Továbbra is kevés hazai terméket hirdetnek a tévékben

Közzétéve: 2020. március 19.

Az új tévéreklámoknak mindössze a 3,5 százaléka népszerűsít hazai terméket vagy szolgáltatást – egy a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa legutóbbi ülésén elfogadott új tanulmány szerint. Az RTL Klub szolgáltatója bírságot kapott egy szabálytalan szponzorüzenet közzététele miatt. A testület új ügyrendje szerint videokonferencián is ülésezhet.

A növekedés ellenére a hazai termékek és szolgáltatások népszerűsítése még mindig rendkívül alacsony

A Médiatanács elfogadta a televíziókban a tavalyi második félévben közzétett új reklámszpotokról szóló tanulmányt. A hatóság harmincnégy televízió műsorkínálatát vizsgálta, ahol az összes szpot 49 százalékát kitevő, 2806-féle új hirdetést több mint 1,5 millió alkalommal ismételtek. Ez nem mutat lényegi eltérést a két évvel ezelőtti azonos időszakban mért számokhoz képest, amikor 2798-féle új reklámot 1,4 milliószor sugároztak, a közreadott reklámok 47 százalékaként. Nőtt viszont 2018-hoz képest az egy csatornára jutó összes reklámszpot (közel 9 százalékkal 90 934-ra), az egy csatornára jutó összes új hirdetés (12 százalékkal 44 556-ra) és az új reklámfilmek átlagos ismétlésszáma (szintén közel 9 százalékkal, 540-re). A legtöbb új reklámot továbbra is az általános szórakoztató csatornákon – ilyen többek között az AXN, a Comedy Central, a Cool TV vagy a Viasat 3 – láthatták a nézők. A hangsúlyozottan magyar terméket, szolgáltatást népszerűsítő reklámszpotok a korábbi évek elemzéseihez hasonlóan rendkívül alacsony – 3,5 százalékos – esetszámban képviseltették magukat, bár a visszaesés megtorpant, ugyanis ez az érték 2018 azonos időszakában 2,9 százalék volt. A teljes tanulmány a kapcsolódó tartalmak között érhető el.

Médiafelügyeleti és rádiós pályázatokkal kapcsolatos döntések

Az RTL Klub szolgáltatójára 750 ezer forintos bírságot szabott ki a grémium, mert a Lifestyle című műsor egy tavaly decemberi adását támogató, a hajhullás és kopaszodás megakadályozásával foglalkozó magyar cég termékét túl részletesen, vásárlásra ösztönözve mutatta be. A testület a Balaton Televízió szolgáltatójára 90 ezer forintos bírságot rótt ki, amiért a Programajánló egy tavaly novemberi adásában a műsort támogató ruhaboltról a támogatói üzenetben reklámértékű információk jelentek meg – a butik neve és pontos címe, illetve a megközelítéséhez szükséges egyéb információk is –, így a néző a támogatói üzenet részének tekinthette az egyébként reklámértékű információkat, mindez pedig ellentétes a burkolt kereskedelmi közlemény tilalmát előíró szabállyal. A Médiatanács a bírságok kiszabásakor minden esetben a fokozatosság és az arányosság elve alapján, az ügyek összes körülményét figyelembe véve állapítja meg a jogkövetkezmények adott formáját, mértékét.

A Médiatanács a Törökszentmiklós 96,4 MHz közösségi jellegű, helyi frekvencia pályázati eljárásában az alaki vizsgálat után pályázati nyilvántartásba vette a Magyar Katolikus Rádió Alapítványt. Elfogadta a grémium a Miskolc 90,4 MHz körzeti frekvencia pályázati felhívás tervezetét közösségi jellegű használatra, valamint a kisközösségi rádiós médiaszolgáltatási lehetőségek elvi használatára szóló pályázati felhívásának szövegét Szentendre és Gyomaendrőd telephelyekre. A Mária Rádiót üzemeltető médiaszolgáltató kérelmére a testület engedélyezte, hogy a Szombathely 88,4 MHz-re vonatkozó jogosultsága kibővüljön a Celldömölk 92,5 MHz és a Sárvár 95,2 MHz médiaszolgáltatási jogosultságaival.

A Médiatanács módosította ügyrendjét is, amely alapján ezentúl videokonferencia keretében is megtarthatók az ülések.