Támogatási gyakorlat a legnagyobb eléréssel rendelkező televízióknál (2020. II. félév)
Bevezetés
A Médiatanács az 1334/2019. (XI. 26.) számú döntésével elfogadta a 2020. évi általános hatósági felügyeleti tervet, melyben feladatként határozta meg a műsor- és műsorszolgáltatás támogatással kapcsolatos információk feldolgozását. Az adatgyűjtés révén jól nyomon követhető a médiaszolgáltatások műsortámogatási gyakorlata, ami egyúttal hatékony eszköznek számít a szponzorüzenetek bemutatására vonatkozó jogszabályok ellenőrzése során is.
Jelen dolgozat 2020 második félévének támogatási gyakorlatát foglalja össze. Tekintettel arra, hogy a vizsgált időszak nagyrészt egybeesett a koronavírus járvány második hullámával, nem kerülhetjük meg annak bemutatását, hogy milyen hatást gyakorolt a pandémia a műsorszponzorációra.
A vizsgálati minta állandó szereplői a legnagyobb eléréssel rendelkező országos kereskedelmi (RTL Klub, TV2) televíziók, valamint a közszolgálati Duna TV voltak. Mellettük – a vételkörzet alapján – egy-egy hónap erejéig helyet kapott a mintában az M1, az M4-Sport, az M5 országos vételkörzetű közszolgálati, illetve a Pesti TV, a Sláger TV és a TV4 kereskedelmi televízió is.
2020 második felének főbb tapasztalatai
Féléves összesítésben a vizsgált televíziók 17.664 órát kitevő műsoridejében 1.228 szponzorcég 1.915 féle támogatói üzenete összesen 86.559 alkalommal került képernyőre. A beazonosított szponzorüzenetek 463 műsorcímhez kapcsolódtak, időtartamuk pedig 6.993 percet tett ki. A szpotok hossza 1-34 másodperc között váltakozott, átlagos időtartamuk öt másodpercet tett ki. A legtöbb (1.460 eset) alkalommal a Baumit Kft. által jegyzett „Baumit hidegburkolási rendszer” elnevezésű szpot szerepelt, a legtöbb (18.934 eset) támogatói üzenet pedig a TV2 Időjárás-jelentése mellett tűnt fel.
A támogatói szpotok volumene
2020 második hat hónapjában összesen 86.559 támogatói üzenetet azonosítottunk be, ebből a vizsgálati minta állandó szereplői 82.032, míg az egy-egy hónap erejéig szemlézett médiaszolgáltatások 4.527 kereskedelmi üzenetet közvetítettek (1. táblázat).
Duna TV | RTL Klub | TV2 | M1 | M4 Sport | M5 | Pesti TV | Sláger TV | TV4 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Július | 1.556 | 2.146 | 5.506 | - | - | 473 | - | - | - |
Augusztus | 2.270 | 4.570 | 9.917 | - | 2.630 | - | - | - | - |
Szeptember | 761 | 3.364 | 7.163 | - | - | - | - | - | 204 |
Október | 1.154 | 4.225 | 8.853 | 436 | - | - | - | - | - |
November | 1.194 | 6.053 | 8.187 | - | - | - | - | 770 | - |
December | 1.379 | 6.324 | 7.410 | - | - | - | 14 | - | - |
Összesen | 8.314 | 26.682 | 47.036 | 436 | 2.630 | 473 | 14 | 770 | 204 |
A folyamatosan vizsgált televíziók közül a TV2 47.036, az RTL Klub 26.682, a Duna TV pedig 8.314 támogatói üzenettel jelentkezett. A legtöbb szponzorszpotot a Duna TV (2.270 eset) és a TV2 (9.917 eset) augusztusban, míg az RTL Klub decemberben (6.324 eset) vonultatta fel. Augusztus kitüntetett szerepe részben azzal magyarázható, hogy a koronavírus járvány első hulláma miatt bekövetkezett veszteségeiket azzal is igyekeztek kompenzálni a televíziók, hogy nem tartottak nyári szünetet a saját műsoraik közzétételében.
Az RTL Klub például ebben az időszakban indította el A Konyhafőnök c. realitv-jét, a TV2 kínálatában pedig megjelent a Mintaapák c. sorozat, a Masterchef VIP c. reality és Az év háziasszonya c. szórakoztató műsor. Ezen produkciók közös jellemzője, hogy kiemelkedő mértékű támogatói figyelem irányult rájuk. A Duna Televízió a Balatoni nyár szórakoztató magazin közreadásával ugyancsak a szponzorüzenetek számának növekedését érte el.
Összességében a koronavírus járvány második hulláma felkészültebben érte a médiaszolgáltatásokat, hiszen a minta állandó szereplői 2019 azonos időszakában 76.343, 2020 második felében ellenben 82.032 szponzorüzenettel jelentkeztek, ami 7,4 százalékos növekedésnek felel meg (2. táblázat, 3. táblázat, 4. táblázat).
2019 | 2020 | Eltérés (db) | % | |
---|---|---|---|---|
Július | 1757 | 1556 | -201 | -11,4% |
Augusztus | 1302 | 2270 | 968 | 74,3% |
Szeptember | 1106 | 761 | -345 | -31,2% |
Október | 1568 | 1154 | -414 | -26,4% |
November | 2427 | 1194 | -1233 | -50,8% |
December | 1965 | 1379 | -586 | -29,8% |
Összesen | 10125 | 8314 | -1811 | -17,9% |
2019 | 2020 | Eltérés (db) | % | |
---|---|---|---|---|
Július | 2925 | 2146 | -779 | -26,6% |
Augusztus | 2323 | 4570 | 2247 | 96,7% |
Szeptember | 3975 | 3364 | -611 | -15,4% |
Október | 4851 | 4225 | -626 | -12,9% |
November | 5361 | 6053 | 692 | 12,9% |
December | 5427 | 6324 | 897 | 16,5% |
Összesen | 24862 | 26682 | 1820 | 7,3% |
2019 | 2020 | Eltérés (db) | % | |
---|---|---|---|---|
Július | 6109 | 5506 | -603 | -9,9% |
Augusztus | 5235 | 9917 | 4682 | 89,4% |
Szeptember | 6846 | 7163 | 317 | 4,6% |
Október | 8279 | 8853 | 574 | 6,9% |
November | 8171 | 8187 | 16 | 0,2% |
December | 6716 | 7410 | 694 | 10,3% |
Összesen | 41356 | 47037 | 5681 | 13,7% |
Adataink szerint a Duna Televíziónál – ide nem értve augusztust – folyamatosan csökkent (10.125 szpot vs. 8314 szpot) a szponzori aktivitás, amely féléves szinten 18 százalékos visszaesést eredményezett a megelőző év azonos időszakához képest. Ettől eltérően alakult az RTL Klub helyzete: annak ellenére, hogy a vizsgált időszak felében mérséklődött a szpotszám, féléves összesítésben mégis hét százalékos növekedést tudott visszaigazolni. A TV2 esetében egyedül júliusban fordult elő csökkenés (6.109 szpot vs. 5.506 szpot), az év további hónapjait pozitív mérleggel zárta, a félév végére pedig 14 százalékos emelkedést könyvelhetett el 2019 második feléhez képest.
A támogatói kommunikáció időtartama
A vizsgált televíziók 6.993 percnyi szponzorüzenetet tettek közzé. 2019 azonos időszakával összehasonlítva a támogatói kommunikáció műsoridőre vetített aránya a Duna TV-nél csökkent (0,32% vs. 0,26%), ezzel szemben az RTL Klubnál (0,76% vs. 0,81%) és a TV2-nél (1,28% vs. 1,41%) regisztrált emelkedés egyenes arányban állt a hirdetések volumenének növekedésével (5. táblázat).
Duna TV | RTL Klub | TV2 | M1 | M4 Sport | M5 | Pesti TV | Sláger TV | TV4 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
A vizsgált műsoridő időtartama (perc) | 264960 | 264960 | 264960 | 44640 | 44640 | 44640 | 44640 | 43200 | 43200 |
A támogatói üzenetek időtartama (perc) | 709 | 2154 | 3759 | 33 | 211 | 45 | 1 | 49 | 32 |
A támogatói üzenetek műsoridőre vetített aránya (%) | 0,26% | 0,81% | 1,41% | 0,07% | 0,47 | 0,10% | 0 | 0,11% | 0,07% |
Az egy-egy hónap erejéig szemlézett televízióknál a támogatások aránya a műsoridőhöz képest 0,0-0,47 százalék között ingadozott. Az M1 és a Pesti TV eredményének hátterében az áll, hogy műsorkínálatukban olyan produkciók dominálnak, melyek az Mttv. 28. § (1) bekezdése értelmében nem támogathatók.
A támogatói kommunikáció módozatai
A szponzorcégek/márkák szerepeltetésekor a médiaszolgáltatásnak be kell tartania az Mttv. 26. § (3) bekezdésében foglaltakat. Eszerint a támogatói üzenet megjelenítése – a műsorszám jellegét és tartalmát nem sértő módon – a műsorszámmal egyidejűleg, a műsorszámot megelőzően és a végét követően történhet. Ezt a klasszikus megjelenési formát választotta a hirdetők túlnyomó többsége (70.401 eset, 81,3%).
A támogatás és a termékmegjelenítés határán helyezkedik el a díj- és nyereménytárgyak bemutatása, amikor rövid ismertetés céljából megjelenhet a díj vagy a nyeremény, azonban a reklám fogalmi kritériumai ekkor sem valósulhatnak meg. Féléves összesítésben 13.415 díj- és nyereménybemutatást azonosítottunk be, ami a támogatói üzenetek 15,4 százalékát fedte le. A minta állandó szereplői közül a Duna TV 3.864, az RTL Klub 2.961, a TV2 pedig 5.893 nyereményüzenetet mutatott be.
Az egy-egy hónap erejéig vizsgált televíziók közül az M4-Sport 256, az M5 pedig 443 nyereményüzenettel jelentkezett, míg velük ellentétben az M1, a Pesti TV, a Sláger TV és a TV4 kínálatában ez a szponzorációs megoldás nem fordult elő. A díj- és nyereménytárgyakat 436 cég jegyezte, felajánlásaikat pedig 613 féle szpottal kommunikálták. E cégek (6. táblázat), illetve a leggyakrabban előforduló szpotok sorrendjét (7. táblázat) az alábbi táblázatok foglalják össze:
Díjat, nyereményt felajánló cég | Megjelenés esetszáma |
---|---|
Alveola Kft. | 748 |
Royalsect Zrt. | 541 |
M-GEL Hungary Kft. | 460 |
Szabad Tér Színház | 421 |
Sweet-Line 98 Kft. | 362 |
Grape Wine Kft. | 319 |
Ever&Ever Kft. | 288 |
Pharmaherb Kft. – Györgytea Kft. | 281 |
Diego Kereskedelmi Kft. | 269 |
www.szallas.hu | 260 |
Díjat, nyereményt felajánló cég | Megjelenés esetszáma |
---|---|
Városmajori Színházi Szemle – a szabadtéri kikapcsolódás támogatója | 419 |
My Aloe ajándékcsomag | 360 |
Dia-Wellness és Paleolit termékekből álló ajándékcsomag | 320 |
La Fiesta borválogatás | 308 |
Diego vásárlási utalvány | 269 |
Babyliss és Note termékek ajándékcsomagban | 251 |
Berkemann – Az igazán kényelmes lábbeli | 249 |
Babyliss szépészeti eszközök nyeremény | 233 |
Royal Cider válogatás | 231 |
Kabiri Szőnyegház – szőnyegek | 225 |
A nyereményt bemutató hirdetések 64 műsorcímre irányultak, a legtöbb a Duna TV Család-barát (1.863 szpot) és Balatoni nyár (1.612), illetve az RTL Klub Reggeli (1.169) magazinjához, valamint a TV2 Sztárban sztár (1.075) zenés szórakoztató műsorához kötődött. A legtöbb nyereményt a szabadidő (2.548 szpot), a szolgáltatás (2.137 szpot) és az élelmiszer (2.011 szpot) szektor képviselői ajánlották fel.
A támogatói megjelenésnek közkedvelt formája az ún. miniprogram. A miniprogramok informáló, legtöbbször edukációs célú műsorelemek, melyek főbb jellemzőjeként említhető, hogy időtartamuk 60 másodperc, és indirekt módon jelenik meg bennük a támogató cég/termék üzenete. A vizsgált időszakban a következő miniprogramokat (2.743 eset) regisztráltuk – kizárólag – a TV2 kínálatában (8. táblázat):
Csatorna | A miniprogram címe | Támogató | Esetszám |
---|---|---|---|
TV2 | Pollenjelentés | Meda Pharma Hungary Kft. | 924 |
TV2 | Magyar Turisztikai Szövetség | Magyar Turisztikai Szövetség | 233 |
TV2 | Szerencsepercek | Szerencsejáték Zrt. | 206 |
TV2 | E-matrica tudnivalók | Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. | 186 |
TV2 | Csalóakadémia | Nemzeti Bűnmegelőzési Tanács | 131 |
TV2 | Magyarország Kormánya | Magyarország Kormánya | 116 |
TV2 | Magyar Turisztikai Ügynökség | Magyar Turisztikai Ügynökség | 107 |
TV2 | Otthonunk energiája | NKM Nemzeti Közművek Zrt. | 80 |
TV2 | Épületek, építmények, legendák | A-Híd Zrt. | 78 |
TV2 | Közjegyző előtti egyezség | Magyar Országos Közjegyzői Kamara | 70 |
TV2 | Digitális Átállásért | Digitális Átállásért Nonprofit Kft. | 70 |
A támogatói üzenetek megjelenési formái
A támogatói üzeneteket a megjelenésük alapján két csoportba soroltuk. „Álló”besorolást kaptak (45.877 szpot) azok, amelyeknél csupán a szponzorcég neve, esetleg logója tűnt fel egy-egy állókép erejéig (9. táblázat).
Duna TV | RTL Klub | TV2 | M1 | M4 Sport | M5 | Pesti TV | Sláger TV | TV4 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Álló | 5568 | 15102 | 22548 | 171 | 1266 | 450 | 14 | 758 | 0 |
Mozgó | 2746 | 11580 | 24488 | 265 | 1364 | 23 | 0 | 12 | 204 |
Azok a megjelenítések, amelyekhez a megnevezés mellett valamilyen kreatív elem is társult (pl. animáció, élőszereplős megoldás, támogató termékének jelenetbe helyezése), „mozgó” minősítést kaptak (40.682 eset). A vizsgált időszakban a – Csepel Önkormányzata – Sikerre hangolva c. játszótéri filmmontázs bizonyult látványban a legösszetettebb üzenetnek, ami 47 alkalommal kapcsolódott a TV2 Az építkezők c. magazinjához.
A támogatói üzenetek hossza és gyakorisága
A szponzorcégek üzeneteinek hossza 1-34 másodperc között váltakozott, átlagosan pedig öt másodpercet tettek ki. Leghosszabbnak (34 mp) a Cewe fotókönyv hirdetése bizonyult, amely az RTL Klub Reggeli magazinjához kötődött. Ezzel szemben 10.132 esetben a kereskedelmi üzenet csak 1-3 másodperc terjedelmű volt, és csupán a támogató cég nevét/logóját tartalmazta.
2020 második hat hónapjában 1.915 féle támogatói üzenettel szerepeltek a szponzorok. Hirdetéseik közül 457 csak egy-két alkalommal fordult elő, ezzel szemben öt szpot ezret is meghaladó esetszámban került közzétételre (10. táblázat).
Támogatói üzenet elnevezése | Megjelenés esetszáma |
---|---|
Baumit hideg burkolási rendszer | 1460 |
Austrotherm hőszigetelő anyagok – Időtálló minőség 30 éve | 1298 |
Stavmat logó – Mindent egy kézből! | 1118 |
Velux tetőtéri ablakok – Engedje be a napfényt és a friss levegőt! | 1071 |
NN Biztosító – Készüljön fel velünk a váratlan helyzetekre! | 1067 |
Ravak | 931 |
Allergodil – A pollenjelentés és az irritációmentes allergiaszezon támogatója | 926 |
Danubia Terrán cserép | 901 |
Stavmat Építőanyag Webáruház – stshophu | 862 |
Murexin – tökéletes fuga minden időben | 848 |
A támogatói üzenetekkel kapcsolatban érdemes megjegyezni, hogy 18 hirdető gyorsan alkalmazkodott a járványhelyzet jelentette kihívásokhoz, hiszen 28 féle szponzorüzenetben helyzetspecifikus tartalmakat jelenítettek meg, összesen 538 alkalommal (11. táblázat).
Támogatói üzenet elnevezése | Megjelenés esetszáma |
---|---|
Roland.hu – maszkos férfi | 114 |
Immunetec alkoholmentes kézfertőtlenítő krém | 84 |
#EuropaiakaCOVID19Ellen – EU zászló | 77 |
Goviral arcmaszk válogatás nyeremény | 46 |
Cleanme.life kézfertőtlenítők + kézmosás | 34 |
Roland.hu – maszkos nő | 28 |
Sláger FM logó – Vigyázzunk egymásra, vigyázzunk a zenére! | 27 |
Goviral maszkok | 24 |
Maszk Pont ajándékcsomag nyeremény | 20 |
Grabo Sept fertőtlenítőszerek | 14 |
A támogató cégek száma
A vizsgálat során összesen 1.228 támogató céget azonosítottunk be (12. táblázat), közülük 208 (22,4%) mindössze egy-három alkalommal került képernyőre, ezzel szemben három kétezret is meghaladó esetszámban (13. táblázat) szólt a nyilvánossághoz.
Duna TV | RTL Klub | TV2 | M1 | M4 Sport | M5 | Pesti TV | Sláger TV | TV4 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
194 | 524 | 675 | 21 | 34 | 21 | 2 | 12 | 1 |
Támogató cég | Megjelenés esetszáma |
---|---|
Austrotherm Kft | 3003 |
Baumit Kft | 2106 |
Velux Magyarország Kft | 2011 |
Stavmat Építőanyag Kereskedelmi kft | 1987 |
Aldi | 1903 |
Leier Hungária Kft | 1813 |
Mediterran Magyarország Kft | 1328 |
Ever&Ever Kft | 1305 |
NN Biztosító Zrt | 1276 |
Richter Gedeon Nyrt | 967 |
Csatornahűség
A műsortámogatásban részt vevő cégek meghatározó többsége (1.013 cég, 82,4%) csupán egy televíziónál kötelezte el magát, ezzel szemben a Porsche, a Wellis, a wpcmarket.hu és a Heineken négy televízió kínálatában is feltűnt támogatóként a félév során.
A legtöbb műsoridőt vásárló támogatók
22 hirdető egy órát is meghaladó műsoridő felett rendelkezett féléves vetítésben, de közülük is kiemelkedett az Austrotherm Kft. (3:42:30 óra), a Baumit Kft. (2:36:56 óra) és a Velux Magyarország Kft. (2:29:46 óra) aktivitása.
A legtöbb támogatót vonzó műsorszám
A szponzorálást jegyző 1.228 társaság közül 134 az RTL Klub Édesítő, 107 a Reggeli és 92 az Életmódkalauz c. műsoraihoz társult. A TV2-nél az Életmódi c. magazin állt a hirdetők figyelmének centrumában, hiszen 86 cég támogatta, a közszolgálati Duna TV Család-barát című magazinjának bemutatását pedig 76 hirdető segítette elő (14. táblázat).
Médiaszolgáltatás | A műsorszám címe | A műsorszámot támogató cégek száma |
---|---|---|
RTL Klub | Édesítő | 134 |
RTL Klub | Reggeli | 107 |
RTL Klub | Életmódkalauz | 92 |
TV2 | Életmódi | 86 |
TV2 | Trendmánia | 83 |
Duna TV | Család-barát | 76 |
TV2 | Több mint testőr | 58 |
TV2 | Mintaapák | 53 |
TV2 | Mokka | 52 |
RTL Klub | Az év hotele | 42 |
Szokatlan, hogy egy televíziós vígjátéksorozat – Mintaapák - helyet kapjon a legtöbb támogató céget vonzó műsorszám toplistáján. Az augusztus végén kezdődött vígjátéksorozatot összesen 53 hirdető támogatta. A formátum indulásakor még csupán hét szponzort vonzott, azonban a további hónapokban folyamatosan nőtt a nézettsége és ezzel párhuzamosan a hirdetők érdeklődése is, ennek következtében az epizódok elkészültét segítő társaságok száma havonta 19-23 között váltakozott.
A legtöbb támogatói kontaktussal érintett műsorszám
A támogatási gyakorlatot feltérképező vizsgálatok hosszú ideje a TV2 Időjárás-jelentéséhez (18.934 db), az RTL Klub Reggeli magazinjához (3.871 db), Időjárás-jelentéséhez (3.247 db) és a Duna TV Balatoni nyár (2.728 db) programjához kapcsolódó hirdetési aktivitást igazolják vissza (15. táblázat).
Médiaszolgáltatás | A műsorszám címe | A műsorszámot támogató cégek száma |
---|---|---|
TV2 | Időjárás-jelentés | 18934 |
RTL Klub | Reggeli | 3871 |
RTL Klub | Időjárás-jelentés | 3247 |
Duna TV | Balatoni nyár | 2728 |
RTL Klub | A konyhafőnök | 2490 |
RTL Klub | A konyhafőnök VIP | 2347 |
TV2 | Sztárban Sztár | 2243 |
Duna TV | Család-barát | 2048 |
RTL Klub | Drága örökösök | 1967 |
TV2 | Mintaapák | 1955 |
A fentiekkel ellentétben, a műsorcímek 22 százalékához csupán egy-két támogatói kontaktus kapcsolódott. Az egy-egy hónapig vizsgált televíziók közül az M4-Sportnál a labdarúgó mérkőzések (389 szpot), az M5 kínálatából az Ön is tudja? c. játék (386 szpot), a Sláger TV műsorai közül az Eszem-iszom dínom-dánom c. mulatós alkotás (352 szpot), míg a TV4 műsorpalettájáról a Murdoch nyomozó c. sorozat (48 szpot) epizódjai mellett tűnt fel a legtöbb támogatói üzenet.
A támogatói üzenetben szereplő termékek és szolgáltatások szektor szerinti megoszlása
A támogatói üzenetek kategorizálásakor a Nielsen Közönségmérés Kft. módszerét vettük alapul, azaz főszektor szintjén is besorolásra kerültek a szpotban szereplő termékek és szolgáltatások. A reklámköltésekről szóló kutatások szerint 2020 második felében a gyógyhatású készítmények, a kereskedelem és az élelmiszer szektor képviselői költötték a legtöbbet direkt reklámra. Ezzel a sorrenddel csak részben mutat egyezőséget a támogatásra legtöbbet invesztáló szektorok élmezőnye. Az adatok szerint megőrizte vezető pozícióját az ipar/mezőgazdaság szektor 17.546 kontaktussal, köszönhetően az építőipar kimagasló aktivitásának. Az élelmiszer szektor képviselői kerültek a második helyre 9.436 előfordulással, míg a harmadik helyre a szolgáltatás szektor került 9.121 szpottal (1. ábra).
Termék/szolgáltatás | Megjelenés |
---|---|
Ipar/mezőgazdaság | 17546 |
Élelmiszer | 9436 |
Szolgáltatás | 9121 |
Kereskedelem | 7443 |
Gyógyhatású készítmények | 7163 |
Közlekedés | 6364 |
Élvezeti cikkek | 5146 |
Szabadidő | 4453 |
Lakásfelszerelés | 4054 |
Öltözködés/kiegészítők | 3686 |
Pénzintézetek | 3020 |
Szépségápolás | 2597 |
Tömegtájékoztatás | 1968 |
Besorolatlan | 1313 |
Telekommunikáció | 1066 |
Háztartási gép | 992 |
Háztartási cikk | 696 |
Szórakoztató elektronika | 155 |
Oktatás-képzés | 154 |
IT | 119 |
Irodafelszerelés | 42 |
Babaápolás | 25 |
A koronavírus járvány következtében jelentősen hanyatlott a reklámpiac. A csökkenő hirdetői aktivitás azonban nem egyformán érintette a különböző szektorokat. 2019 második félévében az ipar/mezőgazdaság (13.763 eset), a szolgáltatás (11.727), az élelmiszer (8.924), a kereskedelem (7.168) és a szabadidő (7.059) szektor képviselői álltak a rangsor élén. 2020 második felében a szolgáltatás szektor 22 százalékos, míg a szabadidő szektor 36,9 százalékos visszaesést könyvelhetett el, ami egyértelműen a járványhelyzet számlájára írható (vendéglátóhelyek bezárása, utazási, pihenési és szórakozási lehetőségek beszűkülése).
Felmérésünk során azt is vizsgáltuk, hogy a napi fogyasztási cikkek (FMCG) előállítói mekkora súllyal szerepeltek a támogatók között. Az FMCG szektorokba tartozók összesen 25.063 támogatói szpottal képviseltették magukat a vizsgált időszakban. Ebben a rangsorban az élelmiszer (9.436), a gyógyhatású készítmények (7.163) és az élvezeti cikkek (5.146) kerültek a lista élére. 2019 második felében az FMCG szektorok képviselői 19.724 támogatói szpottal rendelkeztek. A két időszak összevetésekor kirajzolódik, hogy az FMCG-termékek előállítói közül csupán a babaápolási termékeket (151 vs. 25 kontaktus) forgalmazók részvétele csökkent, ezzel szemben az élvezeti cikkek (2.708 vs. 5.146 kontaktus) gyártói közel a kétszeresére növelték a jelenlétüket.
A támogatói üzenetek megoszlása a hét napjai között
A vizsgálati minta állandó szereplői kiegyenlített megoszlásban vonultatták fel a támogatói üzeneteiket hétköznapokon, hétvégenként azonban mindhárom csatornánál jelentősen visszaesett a volumen. 2020 második felében a televíziók egyaránt szerdán tették közzé a legtöbb támogatást, amelyek az összes hirdetés 18 százalékát fedték le a Duna TV-nél, 16 százalékát az RTL Klubnál és 17 százalékát a TV2-nél (2. ábra).
Duna TV | RTL Klub | TV2 | |
---|---|---|---|
hétfő | 922 | 3743 | 7044 |
kedd | 1344 | 4197 | 7887 |
szerda | 1465 | 4237 | 7985 |
csütörtök | 1353 | 4199 | 7830 |
péntek | 1427 | 4094 | 7089 |
szombat | 1051 | 3536 | 4861 |
vasárnap | 752 | 2676 | 4340 |
A támogatói üzenetek műsorórák szerinti megoszlása
Idősoros adataink azt támasztják alá, hogy tendencia-szerűen a reggeli órákban mutatják be a legtöbb támogatói kommunikációt a televíziók. Ez alól 2020 második fele némiképp kivételt jelent, hiszen a Duna Televízió 10-12 óra között tűzte műsorára szponzorüzeneteinek 32 százalékát, az RTL Klub 20-22 óra között adta közre hirdetéseinek 15 százalékát (3.901), míg a TV2-nél a 7-9 óra közötti időintervallumban szerepelt a legtöbb (9.297) támogatói üzenet, mely az összes szpot közel 20 százalékának felelt meg (3. ábra).
Duna TV | RTL Klub | TV2 | |
---|---|---|---|
0-1 óra | 26 | 601 | 361 |
1-2 óra | 43 | 928 | 76 |
2-3 óra | 16 | 833 | 5 |
3-4 óra | 0 | 97 | 1588 |
4-5 óra | 954 | 59 | 244 |
5-6 óra | 944 | 298 | 662 |
6-7 óra | 605 | 983 | 4911 |
7-8 óra | 137 | 1712 | 4529 |
8-9 óra | 166 | 2022 | 4768 |
9-10 óra | 136 | 1046 | 596 |
10-11 óra | 1372 | 753 | 1663 |
11-12 óra | 1282 | 1384 | 4380 |
12-13 óra | 169 | 1862 | 3862 |
13-14 óra | 128 | 1671 | 582 |
14-15 óra | 124 | 1425 | 742 |
15-16 óra | 130 | 1259 | 771 |
16-17 óra | 146 | 1083 | 2397 |
17-18 óra | 478 | 957 | 4483 |
18-19 óra | 572 | 419 | 735 |
19-20 óra | 300 | 1261 | 1644 |
20-21 óra | 243 | 1844 | 3701 |
21-22 óra | 100 | 2057 | 2032 |
22-23 óra | 166 | 1522 | 1463 |
23-24 óra | 77 | 606 | 841 |
A támogatott műsorszámok műfaja
A Duna Televízió, az RTL Klub és a TV2 műsorkínálatában beazonosított támogatói kontaktusok az alábbi műfaji kategóriákhoz kötődtek (4. ábra).
A támogatott műsor műfaja | Megjelenés |
---|---|
időjárás-jelentés | 23238 |
reality | 7942 |
magazin – reggeli információs | 7644 |
sorozat | 7631 |
magazin – életmód | 4210 |
magazin – szolgáltató | 3769 |
film – mozi | 3746 |
szórakoztató műsor | 3101 |
magazin – szórakoztató | 2808 |
miniprogram | 2742 |
egyéb zenei műsor | 2514 |
játék, vetélkedő | 2327 |
gasztronómiai műsor | 1836 |
magazin – utazási | 1781 |
magazin – autós | 1399 |
egyéb információ | 1089 |
kvíz | 610 |
magazin – otthon | 413 |
szerencsejáték-sorsolás | 380 |
magazin – tudományos | 366 |
magazin – innovációs | 361 |
talk-show | 321 |
riport, interjú | 318 |
magazin – környezetvédelem | 286 |
sportközvetítés | 279 |
egyéb művészet, tudomány, kultúra | 276 |
magazin – sztár | 146 |
érdekvédelmi riport | 123 |
magazin – kulturális | 94 |
műsorajánló | 66 |
magazin – gazdasági | 65 |
magazin – kulturális | 50 |
film – ismeretterjesztő | 37 |
fílm – dokumentum | 24 |
magazin – mezőgazdasági | 23 |
kabaré | 6 |
magazin – gyermek | 4 |
magazin – ismeretterjesztő | 4 |
magazin – sport | 3 |
Összefoglalás
2020 második hat hónapjában kilenc televízió műsorában 86.559 szponzorüzenetet azonosítottunk be. A legnagyobb eléréssel rendelkező televíziók összesen 82.032 támogatói kommunikációval jelentkeztek, közülük is a TV2 vonultatta fel a legtöbbet (47.036 szpot), majd az RTL Klub (26.682 szpot) és a Duna TV (8.314 szpot) következett a sorban. A támogatásokra biztosított idő teljes műsoridőre vetített aránya a Duna TV esetében 0,26, az RTL Klubnál 0,81, a TV2-nél pedig 1,41 százalékot ért el.
A médiaszolgáltatásoktól származó információk szerint ősszel már egyetlen tervezett műsor sem maradt el, hiszen a fokozódó járványhelyzet és a korlátozások mértéke nem érte el a tavasszal elrendelt védelmi intézkedések szigorúságát, azok csak megnehezítették, de nem lehetetlenítették el a forgatásokat (5. ábra).
Duna TV | RTL Klub | TV2 | |
---|---|---|---|
2016. II. félév | 7:23:48 | 28:26:44 | 70:15:37 |
2017. II. félév | 8:55:17 | 33:05:30 | 62:34:40 |
2018. II. félév | 9:32:44 | 31:30:02 | 64:14:03 |
2019. II. félév | 14:33:27 | 33:40:52 | 56:40:39 |
2020. II. félév | 11:48:38 | 35:53:30 | 62:39:10 |