Támogatási gyakorlat a legnagyobb eléréssel rendelkező televízióknál (2021. I. félév)
Bevezetés
A Médiatanács az 1054/2020. (XI. 24.) számú döntésével elfogadta a 2021. évi piacfelügyeleti és általános hatósági felügyeleti tervet, melyben feladatként határozta meg a műsor- és műsorszolgáltatás támogatással kapcsolatos információk feldolgozását. Az adatgyűjtés révén jól nyomon követhető a médiaszolgáltatások műsortámogatási gyakorlata, ami egyúttal hatékony eszköznek számít a szponzorüzenetek bemutatására vonatkozó jogszabályok ellenőrzése során is.
Jelen tanulmány 2021 első félévének támogatási gyakorlatát foglalja össze. Tekintettel arra, hogy a vizsgált időszak egybeesett a koronavírus járvány második és harmadik hullámával, nem kerülhetjük meg annak bemutatását sem, hogy milyen hatást gyakorolt a pandémia a műsorszponzorációra.
A vizsgálati minta állandó szereplői a legnagyobb eléréssel rendelkező országos kereskedelmi (RTL Klub, TV2) televíziók, valamint a közszolgálati Duna TV voltak. Mellettük - a vételkörzet alapján – egy-egy hónap erejéig helyet kapott a mintában a Duna World, az M2 és az M5 közszolgálati, valamint az ATV, a Hír TV és a Life TV országos vételkörzetű kereskedelmi televízió is.
2021 első felének főbb tapasztalatai
Féléves összesítésben a vizsgált televíziók 17.373 órát kitevő műsoridejében 1089 szponzorcég 1573 féle támogatói üzenete összesen 74.385 alkalommal került képernyőre. A beazonosított szponzorüzenetek 474 műsorcímhez kapcsolódtak, időtartamuk pedig 6324 percet tett ki. A szpotok hossza 1-28 másodperc között váltakozott, átlagos időtartamuk öt másodpercet tett ki. Legtöbb alkalommal (2352 eset) a Leier Hungaria Kft. által jegyzett támogatói üzenetek kerültek közzétételre. A legtöbb (14.729 eset) támogatói üzenet a TV2 Időjárás-jelentése mellett tűnt fel, míg a leggyakrabban (1689 szpot) előforduló szponzorüzenetnek az NN Biztosító – Készüljön fel velünk a váratlan helyzetekre! elnevezésű szpotja bizonyult.
A támogatói szpotok volumene
2021 első hat hónapjában összesen 74.385 támogatói üzenetet regisztráltunk, ebből a vizsgálati minta állandó szereplői 63.487, míg az egy-egy hónap erejéig szemlézett médiaszolgáltatások 10.898 kereskedelmi üzenetet közvetítettek (1. táblázat).
Duna TV | RTL Klub | TV2 | M1 | M4 Sport | M5 | Pesti TV | Sláger TV | TV4 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Január | 951 | 2255 | 4608 | 6492 | |||||
Február | 976 | 3336 | 4945 | 1771 | |||||
Március | 1110 | 4275 | 6464 | 1821 | |||||
Április | 1086 | 3387 | 6614 | 444 | 366 | ||||
Május | 1101 | 4142 | 6643 | ||||||
Június | 1229 | 3957 | 6408 | 4 | |||||
Összesen | 6453 | 21.352 | 35.682 | 1771 | 444 | 6492 | 1821 | 4 | 366 |
A teljes félév során vizsgált televíziók közül a TV2 35.682, az RTL Klub 21.352, míg a Duna TV 6453 támogatói üzenettel jelentkezett. A legtöbb szponzorszpotot a Duna TV júniusban (1229 eset), az RTL Klub márciusban (4275 eset), a TV2 (6643 eset) pedig májusban vonultatta fel.
A koronavírus járvány második majd harmadik hulláma nem mérsékelte a támogatói aktivitást, hiszen adataink szerint a minta állandó szereplői 2020 azonos időszakában 56.958, 2021 első félévében pedig 63.487 szponzorüzenettel jelentkeztek, ami 9,7 százalékos növekedésnek felel meg (2. táblázat, 3. táblázat, 4. táblázat).
2020 | 2021 | Eltérés (db) | % | |
---|---|---|---|---|
Január | 840 | 951 | 111 | 13% |
Február | 1155 | 976 | -179 | -15% |
Március | 1068 | 1110 | 42 | 4% |
Április | 985 | 1086 | 101 | 10% |
Május | 1296 | 1101 | -195 | -15% |
Június | 1111 | 1229 | 118 | 11% |
Összesen | 6455 | 6453 | -2 | 0 |
2020 | 2021 | Eltérés (db) | % | |
---|---|---|---|---|
Január | 3037 | 2255 | -782 | -16% |
Február | 2720 | 3336 | 616 | 23% |
Március | 2817 | 4275 | 1458 | 52% |
Április | 2615 | 3387 | 772 | 30% |
Május | 2363 | 4142 | 1779 | 75% |
Június | 2544 | 3957 | 1413 | 56% |
Összesen | 16.096 | 21.352 | 5256 | 33% |
2020 | 2021 | Eltérés (db) | % | |
---|---|---|---|---|
Január | 4674 | 4608 | -66 | -1% |
Február | 5868 | 4945 | -923 | -16% |
Március | 6916 | 6464 | -452 | -7% |
Április | 6033 | 6614 | 581 | 10% |
Május | 5693 | 6643 | 950 | 17% |
Június | 5225 | 6408 | 1183 | 23% |
Összesen | 34409 | 35682 | 1273 | 4% |
A szponzorüzenetek volumene 2021 első félévében 2020 azonos időszakához viszonyítva a Duna Televíziónál nem változott, az RTL Klub esetében azonban 32,6%-os (16.096 vs. 21.352), a TV2-nél pedig 11,7%-os emelkedést (56.958 vs. 63.487) mutatott.
A támogatói kommunikáció időtartama
A vizsgált televíziók a 17.373 órányi műsorfolyamukban összesen 105 óra 24 percnyi szponzorüzenetet tettek közzé. A minta állandó szereplői közül a TV2 2909 percnyi (1,12%), az RTL Klub 1781 percnyi (0,68%), a Duna TV pedig 558 percnyi (0,21%) támogatást tudhatott magáénak. Az egy hónapig vizsgált csatornák közül a Hír TV 723 perces (1,61%) januári eredménye messze kiemelkedett a vetélytársak közül (5. táblázat).
Duna TV | RTL Klub | TV2 | M1 | M4 Sport | M5 | Pesti TV | Sláger TV | TV4 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
A vizsgált műsoridő időtartama (perc) | 260580 | 260580 | 260580 | 40320 | 43200 | 44635 | 44580 | 43200 | 44640 |
A támogatói üzenetek időtartama (perc) | 558 | 1781 | 2909 | 143 | 38 | 723 | 139 | 0 | 31 |
A támogatói üzenetek műsoridőre vetített aránya (%) | 0,21% | 0,68% | 1,12% | 0,35% | 0,08% | 1,61% | 0,31% | 0 | 0,06% |
A legnagyobb televíziók közül a támogatói üzenetek műsoridőre vetített aránya 2021 első felében a Duna TV esetében nem változott, ellenben az országos kereskedelmi csatornáknál a 2020-as visszaesést követően ismét emelkedésnek indult (6. táblázat).
Duna TV | RTL Klub | TV2 | |
---|---|---|---|
2019 | 0,22% | 0,63% | 1,23% |
2020 | 0,22% | 0,49% | 1,05% |
2021 | 0,21% | 1,05% | 1,12% |
A támogatói kommunikáció módozatai
A szponzorcégek/márkák szerepeltetésekor a médiaszolgáltatásnak be kell tartania az Mttv. 26. § (3) bekezdésében foglaltakat. Eszerint a támogatói üzenet megjelenítése – a műsorszám jellegét és tartalmát nem sértő módon – a műsorszámmal egyidejűleg, a műsorszámot megelőzően és a végét követően történhet. Ezt a klasszikus megjelenési formát választotta a hirdetők túlnyomó többsége.
A fentiektől eltérően, három produkció esetében a támogató cég/brand neve már a műsor címében is helyet kapott. A névszponzorációként ismert megoldás a TV2 műsorpalettáján a Szerencsejáték Zrt. (177 eset) és a Magyar Bírósági Végrehajtói Kar (396 eset) miniprogramjának, illetve a Duna TV és Duna World Ridikül című talk-showjának (267 eset) kapcsán fordult elő.
A támogatás és a termékmegjelenítés határán helyezkedik el a díj- és nyereménytárgyak bemutatása, amikor rövid ismertetés céljából megjelenhet a díj vagy a nyeremény, azonban a reklám fogalmi kritériumai ekkor sem valósulhatnak meg. Féléves összesítésben 8591 díj- és nyereménybemutatást azonosítottunk be, ami a vizsgált időszak támogatói üzeneteinek 11,5 százalékát fedte le. A minta állandó szereplői közül a Duna TV 2841 nyereményüzenete a feltárt szponzori kommunikáció 44 százalékának felelt meg, ugyanez az arány az RTL Klub esetében (1484 szpot) 6,9 százalékot, a TV2-nél pedig (3419 szpot) 9,5 százalékot tett ki. Az egy-egy hónap erejéig vizsgált televíziók közül az M5 323, az ATV 264, a Duna World 226, a Life TV 33, a Hír TV pedig egy díj- és nyereményüzenetet közvetített. Közülük az M5 szinte kizárólag ezt a támogatói metódust alkalmazta, hiszen a bemutatott támogatói kommunikáció 88 százalékát tették ki azok a nyereményüzenetek, amelyek az Ön is tudja? című kvízműsorhoz kapcsolódtak.
A díj- és nyereménytárgyról szóló üzeneteket 357 cég jegyezte, felajánlásaikat pedig 440 féle szpottal kommunikálták. E cégek (7. táblázat) illetve a leggyakrabban előforduló szpotok sorrendjét (8. táblázat) az alábbi táblázatok foglalják össze:
Díjat, nyereményt felajánló cég | Megjelenés esetszáma |
---|---|
Pharmaherb Kft – Györgytea Kft – Diabess Kft – A büki füvesember Gyógynövényekkel az Egészségért Egyesület | 483 |
Ever&Ever Kft. | 306 |
Ridikül Magazin Kft. | 267 |
Grape-Vine Kft. | 242 |
Best Apartment’s Szeged | 231 |
I.D.C. Hungaria Zrt. | 210 |
Kairosz Könyvkiadó | 167 |
Tessloff Babilon Kft. | 161 |
Wellis Magyarország Zrt. | 159 |
Koltai Viktor e.v. | 149 |
Díjat, nyereményt felajánló cég | Megjelenés esetszáma |
---|---|
Szabó Gyuri bácsi, a bükki füvesember - gyógynövényes szakkönyv- és teaválogatás | 476 |
SD36 súlycsökkentő csomag | 275 |
La Fiesta borválogatás | 274 |
Ridikül Magazin féléves előfizetés | 267 |
Best Apartment’s Szeged – egy éjszakás családi feltöltődés | 231 |
Kairosz Könyvkiadó – könyv csomag | 167 |
Wellis vásárlási utalvány | 159 |
Air7 tüdővitamin csomag | 149 |
Dia-Wellness és Paleolit termékekből álló ajándékcsomag | 132 |
Genix kapszula csomag | 128 |
A nyereményt bemutató hirdetések 42 műsorcímre irányultak, a legtöbb a Duna TV Család-barát (2157 szpot), a TV2 Exatlon Hungary (1151) és az RTL Klub Reggeli (960) magazinjához kötődött. A legtöbb nyereményt a gyógyhatású készítmények (1622 szpot), a szabadidő (1517) és az élelmiszer (1310) szektor képviselői ajánlották fel. Megjegyezzük, hogy hét cég rugalmasan igazodott a megváltozott körülményekhez, amikor kifejezetten a Covid-19-hez kapcsolható nyereményt (pl. Sterillium fertőzés megelőzési védőcsomag, Tiens multifunkcionális fertőtlenítő készülék, Goviral arcmaszk válogatás, vagy IQB Medical két főre szóló koronavírus szűrés) ajánlott fel.
A támogatói megjelenésnek közkedvelt formája az ún. miniprogram. A miniprogramok informáló, legtöbbször edukációs célú műsorelemek, melyek főbb jellemzőjeként említhető, hogy időtartamuk 60 másodperc, és indirekt módon jelenik meg bennük a támogató cég/termék üzenete. A vizsgált időszakban 17 féle miniprogramot regisztráltunk, amelyek a TV2 (2568), a Duna TV (83) és az ATV (40) kínálatában kaptak helyet (9. táblázat):
Csatorna | A miniprogram címe | Támogató | Esetszám |
---|---|---|---|
TV2 | Pollenjelentés | Media Pharma Hungary Kft. | 632 |
TV2 | A bírósági végrehajtó jogai | Magyar Bírósági Végrehajtói Kar | 395 |
TV2 | Tudatos internethasználat | www.szallas.hu | 270 |
TV2 | Szerencsejáték Zrt. | Szerencsejáték Zrt. | 176 |
TV2 | Online ügyintézés | Magyarország Kormánya | 114 |
TV2 | Követelésérvényesítés | Országos Közjegyzői Kamara | 126 |
TV2 | Közjegyző előtti egyezség | Országos Közjegyzői Kamara | 121 |
TV2 | Végintézkedés | Országos Közjegyzői Kamara | 118 |
TV2 | Bérleti Szerződés | Országos Közjegyzői Kamara | 116 |
TV2 | Együttműködés a bírósági végrehajtásban | Magyar Bírósági Végrehajtói Kar | 96 |
A támogatói üzenetek megjelenési formái
A támogatói üzeneteket a megjelenésük alapján két csoportba soroltuk: „álló”besorolást kaptak (34.739 szpot) azok, amelyeknél csupán a szponzorcég neve, esetleg logója tűnt fel egy-egy állóképen (10. táblázat). Azok a megjelenítések, amelyekhez a megnevezés mellett valamilyen kreatív elem is társult (pl. animáció vagy más grafikai megoldás, a támogató termékének jelenetbe helyezése, híres ember szerepeltetése), „mozgó” minősítést kaptak (29.514 eset).
Duna TV | RTL Klub | TV2 | M1 | M4 Sport | M5 | Pesti TV | Sláger TV | TV4 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Álló | 5309 | 12647 | 17786 | 1474 | 315 | 5205 | 1765 | 4 | 366 |
Mozgó | 1144 | 8705 | 17896 | 297 | 129 | 1287 | 56 | 0 | 0 |
A támogatói üzenetek hossza és gyakorisága
A szponzorcégek üzeneteinek hossza 1-28 másodperc között váltakozott, átlagosan pedig öt másodpercet tett ki. A leghosszabb (28 mp) a Crocs papucs megjelenítése volt, amely a TV2 Exatlon Hungary vetélkedőjéhez kapcsolódott. Ezzel szemben 7573 esetben a kereskedelmi üzenet csupán 1-3 másodperc terjedelmű volt és kizárólag a támogató cég nevét/logóját tartalmazta.
2021 első hat hónapjában 1573 féle támogatói üzenettel szerepeltek a hirdetők. Szponzorüzeneteik közül 348 csak egy-két alkalommal fordult elő, ezzel szemben négy szpot ezret is meghaladó esetszámban került közzétételre (11. táblázat).
Támogatói üzenet elnevezése | Megjelenés esetszáma |
---|---|
NN Biztosító - Készüljön fel velünk a váratlan helyzetekre! | 1689 |
Murexin - tökéletes fuga minden időben | 1265 |
Stavmat + Mindent egy kézből! | 1169 |
Austrotherm hőszigetelő anyagok | 1000 |
Leier tégla – Minden részletében Leier. Egy életre szól! | 973 |
Baumit hideg burkolási rendszer | 848 |
Griff Collection | 810 |
Seat | 761 |
Stadler emeletes KISS motorvonat | 729 |
Szerelvénybolt.hu – Az épületgépészet kis- és nagykereskedője | 715 |
A támogató cégek száma
A hat hónap során összesen 1089 támogató céget azonosítottunk be (12. táblázat), közülük 208 (23,2%) mindössze egy-három alkalommal került képernyőre, ezzel szemben tizenegy ezret is meghaladó esetszámban (13. táblázat) szólt a nyilvánossághoz.
Duna TV | RTL Klub | TV2 | M1 | M4 Sport | M5 | Pesti TV | Sláger TV | TV4 |
---|
Támogató cég | Megjelenés esetszáma |
---|---|
Leier Hungaria Kft. | 2352 |
Austrotherm Kft. | 2207 |
Stavmat Építőanyag Kereskedelmi Kft. | 1945 |
Baumit Kft. | 1717 |
NN Biztosító Zrt. | 1689 |
Porsche Hungaria Kft. | 1413 |
Ever&Ever Kft. | 1302 |
ALDI Magyarország Élelmiszer Bt. | 1277 |
Murexin Kft. | 1273 |
Terrán Tetőcserép Gyártó Kft. | 1108 |
2019 és 2020 azonos időszakával összevetve a Duna Televíziónál és az RTL Klubnál csökkent, a TV2-nél viszont növekedett a szponzorok száma 2021 első felében (14. táblázat).
Duna TV | RTL Klub | TV2 | |
---|---|---|---|
2019. I. félév | 185 | 417 | 539 |
2020. I. félév | 162 | 285 | 510 |
2021. I. félév | 160 | 284 | 660 |
Csatornahűség
A műsortámogatásban részt vevő cégek meghatározó többsége (896 cég, 82,2%) csupán egy televíziónál kötelezte el magát, ezzel szemben az Agrárminisztérium, a Diego, a MOL, az NKFI Hivatal, a Spar és a Wellis négy televízió kínálatában is feltűnt támogatóként a félév során.
A legtöbb műsoridőt vásárló támogatók
19 hirdető egy órát is meghaladó műsoridő felett rendelkezett féléves vetítésben, de közülük is kiemelkedett az NN Biztosító (4:29:14 óra), a Leier (3:31:00 óra), a Terrán Tetőcserép Gyártó Kft. (2:33:34 óra) és a Griff (2:03:08 óra) aktivitása.
A legtöbb támogatót vonzó műsorszám
A műsortámogatást jegyző 1089 társaság közül 88 az RTL Klub Reggeli, 83 a TV2 Trendmánia, 79 a TV2 Exatlon Hungary vetélkedő bemutatását segítette elő (15. táblázat).
Médiaszolgáltatás | A műsorszám címe | A műsorszámot támogató cégek száma |
---|---|---|
RTL Klub | Reggeli | 88 |
TV2 | Trendmánia | 83 |
TV2 | Exatlon Hungary | 79 |
TV2 | Több mint testőr | 73 |
TV2 | Életmódi | 71 |
Duna TV | Család-Barát | 59 |
TV2 | Életmódi Plusz | 58 |
RTL Klub | Fókusz | 56 |
TV2 | Mokka | 50 |
TV2 | Időjárás-jelentés | 46 |
A legtöbb támogatói kontaktussal érintett műsorszám
A támogatási gyakorlatot feltérképező vizsgálat szerint 2021 első felében a TV2 Időjárás-jelentéséhez (14.734 db) és az RTL Klub prognózisához (5530 db) kötődött a legtöbb támogatói aktivitás. E téren szokatlan, hogy egy mindössze egy hónap erejéig elemzett televízió programja (Hír TV - Időjárás-jelentés, 4022 db) ugyancsak helyet kapjon az élbolyban (16. táblázat).
Médiaszolgáltatás | A műsorszám címe | A műsorszámot támogató cégek száma |
---|---|---|
TV2 | Időjárás-jelentés | 14734 |
RTL Klub | Időjárás-jelentés | 5530 |
Hír TV | Időjárás-jelentés | 4022 |
RTL Klub | Reggeli | 3392 |
TV2 | Exatlon Hungary | 3297 |
Duna TV | Család-Barát | 2592 |
RTL Klub | A Konyhafőnök | 2177 |
RTL Klub | Keresztanyu | 2142 |
RTL Klub | Fókusz | 2004 |
TV2 | Több mint testőr | 1574 |
A támogatói üzenetben szereplő termékek és szolgáltatások szektor szerinti megoszlása
A támogatói üzenetek kategorizálásakor a Nielsen Közönségmérés Kft. módszerét vettük alapul, azaz főszektor szintjén is besorolásra kerültek a szpotban szereplő termékek és szolgáltatások. A reklámköltésekről szóló kutatások szerint 2021 első felében a gyógyhatású készítmények, a kereskedelem és az élelmiszer szektor képviselői költötték a legtöbbet direkt reklámra. Ezzel a sorrenddel nem mutat egyezőséget a támogatásra legtöbbet invesztáló szektorok élmezőnye. Az adatok szerint megőrizte régóta tartó vezető pozícióját az ipar/mezőgazdaság szektor (14.892 kontaktus), köszönhetően az építőipar kimagasló aktivitásának. A második helyre a kereskedelem szektor képviselői kerültek (7076 kontaktus), közülük a legtöbbet invesztálók az e-kereskedelmet reprezentálták. A közlekedési szektor képviselői kerültek a harmadik helyre (6944 kontaktus), amelyen belül a kőolajipari termékek előállítói/forgalmazói számítottak meghatározónak (1. ábra).
Termék/szolgáltatás | Megjelenés |
---|---|
Ipar/mezőgazdaság | 15705 |
Kereskedelem | 7076 |
Közlekedés | 6944 |
Gyógyhatású készítmények | 6863 |
Szolgáltatás | 6501 |
Élelmiszer | 6382 |
Öltözködés-kiegészítők | 3791 |
Szabadidő | 3323 |
Élvezeti cikk | 3292 |
Pénzintézetek | 2780 |
Tömegtájékoztatás | 2390 |
Besorolatlan | 1891 |
Lakásfelszerelés | 1802 |
Szépségápolás | 1713 |
Háztartási cikk | 1536 |
Háztartási gép | 1232 |
Telekommunikáció | 769 |
IT | 127 |
Szórakoztató elektronika | 100 |
Babaápolás | 98 |
Oktatás | 69 |
Irodafelszerelés | 1 |
Érdemes megjegyeznünk, hogy 2019 és 2020 első felében az ipar/mezőgazdaság szektor mellett a szolgáltatás és a szabadidő szektor képviselői is a lista élén helyezkedtek el. E két utóbbi szektorra jellemző mérséklődő szponzori aktivitás egyértelműen a járványhelyzet következményeként írható le (vendéglátóhelyek bezárása, utazási, pihenési és szórakozási lehetőségek beszűkülése).
Felmérésünk során azt is vizsgáltuk, hogy a napi fogyasztási cikkek (FMCG) előállítói mekkora súllyal szerepeltek a támogatók között. Az FMCG-szektorokba tartozók összesen 19.884 támogatói szpottal képviseltették magukat a vizsgált időszakban. Ebben a rangsorban a gyógyhatású készítmények (6863), az élelmiszerek (6382) és az élvezeti cikk (3292) kerültek a lista élére. 2020 első felében az FMCG-szektorok képviselői 16.594 támogatói szpottal, míg a pandémiát megelőző év azonos időszakában 16.792 szpottal rendelkeztek. A három időszak összevetésekor kirajzolódik, hogy az FMCG-termékek előállítói - a szépségápolási cikkek kivételével - növelni tudták a jelenlétüket (2. ábra).
2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|
Babaápolás | 230 | 15 | 98 |
Háztartási cikk | 1057 | 896 | 1536 |
Szépségápolás | 1783 | 1835 | 1713 |
Élvezeti cikk | 2943 | 2820 | 3292 |
Élelmiszer | 6188 | 4663 | 6382 |
Gyógyhatású készítmények | 4591 | 6365 | 6863 |
A támogatásokkal kapcsolatban érdemes megjegyezni, hogy tizenegy hirdető gyorsan alkalmazkodott a járványhelyzet jelentette kihívásokhoz, hiszen január-június között 19 féle szponzorüzenetben a pandémiához igazodó tartalmakat jelenítettek meg összesen 552 alkalommal (19. táblázat).
Üzenet | Alkalom |
---|---|
Immun 4 - biztosíték, védettség, egészség | 142 |
Sterillium fertőzés megelőzési védőcsomag nyeremény | 125 |
Roland.hu - maszkos férfi | 106 |
Pécsimaszk - maszkok és szemüveg | 64 |
Immunetec | 19 |
Roland.hu - maszkos nő | 19 |
Tiens - multifunkcionális fertőtlenítő készülék nyeremény | 14 |
Hartmann | 13 |
Immun 4 - immunerősítő kapszula nyeremény | 10 |
Karsai - maszkos nő | 10 |
Primacovid-koronavírus gyorsteszt | 10 |
IQB Medical | 8 |
Goviral arcmaszk válogatás nyeremény | 5 |
Immunetec alkoholmentes kézfertőtlenítő krém | 2 |
A támogatói üzenetek megoszlása a hét napjai között
A vizsgálati minta állandó szereplői közül a Duna TV a legtöbb támogatói üzenetet (1093) szombaton tette közzé (16,9%), az RTL Klubnál 3872 kontaktussal (18,1%) a keddek, míg a TV2-nél a szerdák (5893 - 16,5%) számítottak meghatározónak (3. ábra).
Duna TV | RTL Klub | TV2 | |
---|---|---|---|
hétfő | 770 | 3210 | 4880 |
kedd | 1063 | 3872 | 5859 |
szerda | 1039 | 3736 | 5893 |
csütörtök | 961 | 3553 | 5876 |
péntek | 950 | 3325 | 5566 |
szombat | 1093 | 2096 | 4115 |
vasárnap | 577 | 1560 | 3493 |
A támogatói üzenetek műsorórák szerinti megoszlása
Idősoros adataink azt támasztják alá, hogy tendencia-szerűen a reggeli-délelőtti órákban mutatják be a legtöbb támogatói kommunikációt a televíziókban. Ez alól 2021 első fele sem jelentett kivételt, hiszen ezúttal is a reggel 7-9 óra közötti időintervallum számított meghatározónak, ekkor került képernyőre az összes szponzorüzenet közel 20 százaléka (19,6%). Az idősáv jelentőségét a támogatási szempontból kimagaslóan eredményes reggeli magazinok (Reggeli és Mokka), a számos időjárás-jelentés, és A Konyhafőnök (reality), illetve a Keresztanyu c. sorozat ismétlései biztosították (4. ábra). A TV2-nél kiugróan magas esetszámot regisztráltunk a 12-13 óra közötti időintervallumban. Ennek az idősávnak a jelentőségét (4796 kontaktus) a Több mint testőr, az Életmódi, a Poggyász, a Trendmánia, a Fald fel!, az Életmódi Plusz, az Innovátor és a Super Car magazinok ismétlései biztosították.
Duna TV | RTL Klub | TV2 | |
---|---|---|---|
0-1 óra | 9 | 438 | 228 |
1-2 óra | 0 | 431 | 33 |
2-3 óra | 33 | 480 | 21 |
3-4 óra | 1 | 34 | 591 |
4-5 óra | 569 | 0 | 889 |
5-6 óra | 597 | 0 | 267 |
6-7 óra | 335 | 1537 | 3637 |
7-8 óra | 38 | 2373 | 3682 |
8-9 óra | 217 | 2296 | 3881 |
9-10 óra | 123 | 442 | 483 |
10-11 óra | 976 | 254 | 1353 |
11-12 óra | 889 | 719 | 3519 |
12-13 óra | 102 | 827 | 4796 |
13-14 óra | 287 | 921 | 654 |
14-15 óra | 98 | 1314 | 215 |
15-16 óra | 79 | 993 | 159 |
16-17 óra | 126 | 862 | 1104 |
17-18 óra | 710 | 644 | 2919 |
18-19 óra | 406 | 505 | 703 |
19-20 óra | 250 | 1250 | 1692 |
20-21 óra | 209 | 1746 | 1655 |
21-22 óra | 295 | 2195 | 1764 |
22-23 óra | 77 | 699 | 922 |
23-24 óra | 27 | 392 | 515 |
A támogatott műsorszámok műfaja
A Duna Televízió, az RTL Klub és a TV2 műsorkínálatában beazonosított támogatói kontaktusok az alábbi műfaji kategóriákhoz kötődtek (5. ábra).
A támogatott műsor műfaja | Megjelenés |
---|---|
időjárás-jelentés | 20806 |
magazin – reggeli információs | 7362 |
film – sorozat | 5371 |
játék, vetélkedő | 4306 |
reality | 3530 |
egyéb információ | 3041 |
magazin – életmód | 2991 |
miniprogram | 2652 |
magazin – szolgáltató | 2352 |
film – mozi | 2190 |
gasztronómiai műsor | 1664 |
magazin – autós | 1398 |
szórakoztató műsor | 944 |
magazin – utazási | 765 |
animáció | 630 |
magazin – szórakoztató | 591 |
magazin – tudományos | 503 |
talk-show | 469 |
egyéb | 435 |
egyéb zenei műsor | 324 |
film – ismeretterjesztő | 266 |
magazin – egészségügyi | 249 |
szappanopera | 188 |
szerencsejáték-sorsolás | 170 |
érdekvédelmi riport | 163 |
művészet, kulturálishírek, riport, interjú | 122 |
A 2020 azonos időszakában mért adatokat összevetve az idei értékekkel kirajzolódik, hogy ezret meghaladó esetszámban növekedett a támogatói üzenetek volumene a reality-k (+2735), az egyéb információk (+2318) és a játékok, vetélkedők (+1425) környezetében (6. ábra). A növekedést részben magyarázhatja, hogy a saját gyártású, szponzorfinanszírozott produkciók előállítását már nem befolyásolták kedvezőtlenül a pandémia második és harmadik hullámával összefüggő korlátozó intézkedések.
2021 | 2020 | Különbség | |
---|---|---|---|
egyéb információ | 3041 | 723 | 2318 |
film - mozi | 2190 | 2602 | -412 |
film - sorozat | 5371 | 1346 | 4025 |
gasztronómiai műsor | 1664 | 839 | 825 |
játék, vetélkedő | 4306 | 2881 | 1425 |
magazin - életmód | 2991 | 3458 | -467 |
magazin - reggeli információs | 7362 | 8820 | -1458 |
reality | 3530 | 795 | 2735 |
szappanopera | 188 | 1346 | -1158 |
szórakoztató műsor | 944 | 1346 | -402 |
A fentiekkel ellentétben erőteljes visszaesés következett be a reggeli szolgáltató magazinoknál (-1458) és a szappanoperáknál (-1158).
Összefoglalás
2021 első hat hónapjában kilenc televízió 17.373 órányi műsoridejében 74.385 szponzorüzenetet azonosítottunk be. A legnagyobb eléréssel rendelkező televíziók összesen 63.487 szpottal jelentkeztek, közülük a TV2 vonultatta fel a legtöbbet (35.682 szpot), majd az RTL Klub (21.352 szpot) és a Duna TV (6453 szpot) következett a sorban. A támogatásokra biztosított idő teljes műsoridőre vetített aránya a Duna TV esetében 0,21, az RTL Klubnál 0,68, a TV2-nél pedig 1,12 százalékot ért el.