Támogatási gyakorlat a legnagyobb eléréssel rendelkező televízióknál (2021. II. félév)
(Az alábbi anyag a Médiatanács által 2022. február 4. elfogadott jelentés szerkesztett változata. A kiegészítő táblázatok beépítése a dokumentum törvény által előírt akadálymentessége miatt volt szükséges.)
Bevezetés
A Médiatanács az 1054/2020. (XI. 24.) számú döntésével elfogadta a 2021. évi piacfelügyeleti tervet, melyben feladatként határozta meg a műsor- és műsorszolgáltatás támogatással kapcsolatos információk feldolgozását. Az adatgyűjtés révén jól nyomon követhető a médiaszolgáltatások műsortámogatási gyakorlata, ami egyúttal hatékony eszköznek számít a szponzorüzenetek bemutatására vonatkozó jogszabályok ellenőrzése során is.
Jelen tanulmány 2021 második félévének támogatási gyakorlatát foglalja össze. Tekintettel arra, hogy a vizsgált időszak egybeesett az év egyik kiemelt eseményének számító 2020. évi nyári olimpiai játékokkal, mi több, a Covid19 negyedik hullámával, nem kerülhetjük meg ezen történések műsorszponzorációra kifejtett hatásának bemutatását sem.
A vizsgálati minta állandó szereplői a legnagyobb eléréssel rendelkező országos kereskedelmi (RTL Klub, TV2) televíziók, valamint a közszolgálati Duna TV voltak. Mellettük - a vételkörzet mérete alapján – egy-egy hónap erejéig helyet kapott a mintában az M1, az M4 Sport közszolgálati, illetve a Hír TV, a Pesti TV és a Sláger TV országos vételkörzetű kereskedelmi televízió is.
2021 második felének főbb tapasztalatai
Féléves összesítésben a vizsgált televíziók 17.663 órát kitevő műsoridejében 1.158 szponzorcég 1.863 féle támogatói üzenete összesen 87.530 alkalommal került képernyőre. A beazonosított szponzorüzenetek 590 műsorcímhez kapcsolódtak, időtartamuk pedig 7.565 percet tett ki. A szpotok hossza 1-24 másodperc között váltakozott, átlagos időtartamuk öt másodperc volt. Legtöbb alkalommal (2.706 eset) az Austrotherm Kft. által jegyzett támogatói üzenet került közzétételre, míg a legtöbb (14.720 eset) támogatói üzenet a TV2 Időjárás-jelentése mellett tűnt fel.
A támogatói szpotok volumene
2021 második hat hónapjában összesen 87.530 támogatói üzenetet regisztráltunk, ebből a vizsgálati minta állandó szereplői 75.181, míg az egy-egy hónap erejéig szemlézett médiaszolgáltatások 12.349 kereskedelmi üzenetet közvetítettek (1. táblázat). Ez utóbbiak közül a Pesti TV nem élt a műsorszponzoráció lehetőségével.
Duna TV | RTL Klub | TV2 | Hír TV | M1 | M4 Sport | Pesti TV | Sláger TV | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Július | 1435 | 3181 | 5798 | – | – | 821 | – | – |
Augusztus | 1057 | 2391 | 5720 | – | – | 1197 | – | – |
Szeptember | 697 | 3373 | 8407 | – | – | – | – | 682 |
Október | 921 | 4488 | 9167 | – | 964 | – | – | – |
November | 1427 | 5336 | 8396 | – | – | – | 0 | – |
December | 1357 | 5634 | 6396 | 8685 | – | – | – | – |
Összesen | 6894 | 24403 | 43884 | 8685 | 964 | 2018 | 0 | 682 |
A vizsgálatba állandó jelleggel bevont televíziók közül a TV2 43.884, az RTL Klub 24.403, míg a Duna TV 6.894 támogatói üzenettel jelentkezett. A legtöbb szponzorszpotot a TV2 (9.167 eset) októberben, az RTL Klub decemberben (5.634 eset), a Duna TV pedig júliusban (1.435 eset) vonultatta fel.
A vizsgált időszakra esett a koronavírus járvány negyedik hulláma, így az ezzel járó negatív gazdasági folyamatok továbbra is visszafogták a támogatói aktivitást. Adataink szerint a minta állandó szereplői 2020 azonos időszakában 82.032, 2021 második félévében pedig csupán 75.181 szponzorüzenettel jelentkeztek, ami 8,3 százalékos csökkenésnek felel meg (2. táblázat, 3. táblázat, 4. táblázat).
2020 | 2021 | Eltérés (db) | % | |
---|---|---|---|---|
Július | 1556 | 1435 | -121 | -8% |
Augusztus | 2270 | 1057 | -1213 | -53% |
Szeptember | 761 | 697 | -64 | -8% |
Október | 1154 | 921 | -233 | -20% |
November | 1194 | 1427 | 233 | 20% |
December | 1379 | 1357 | -22 | -2% |
Összesen | 8314 | 6894 | -1420 | -17% |
2020 | 2021 | Eltérés (db) | % | |
---|---|---|---|---|
Július | 2146 | 3181 | 1035 | 48% |
Augusztus | 4570 | 2391 | -2179 | -48% |
Szeptember | 3364 | 3373 | 9 | 0% |
Október | 4225 | 4488 | 263 | 6% |
November | 6053 | 5336 | -717 | -12% |
December | 6324 | 5634 | -690 | -11% |
Összesen | 26682 | 24403 | -2279 | -8,54% |
2020 | 2021 | Eltérés (db) | % | |
---|---|---|---|---|
Július | 5506 | 5798 | 292 | 5% |
Augusztus | 9917 | 5720 | -4197 | -42% |
Szeptember | 7163 | 8407 | 1244 | 17% |
Október | 8853 | 9167 | 314 | 4% |
November | 8187 | 8396 | 209 | 3% |
December | 7410 | 6396 | -1014 | -14% |
Összesen | 47036 | 43884 | -3152 | -6,7% |
A szponzoráció volumene 2021 második félévében a megelőző év azonos időszakához viszonyítva a Duna Televíziónál mutatta a legnagyobb (17,17%) visszaesést, míg a kereskedelmi vetélytársainál valamivel mérsékeltebb volt ennek mértéke: RTL Klub 8,5 százalék, TV2 6,7 százalék.
A támogatói kommunikáció időtartama
Az elemzett televíziók a 17.663 órányi műsorfolyamukban összesen 126 óra 4 percnyi szponzorüzenetet tettek közzé. A minta állandó szereplői közül a TV2 3.583 percnyi (1,35%), az RTL Klub 2.081 percnyi (0,78%), a Duna TV pedig 577 percnyi (0,21%) támogatást tudhatott magáénak. Az egy-egy hónap erejéig vizsgált csatornák közül a Hír TV 1.016 perces (2,27%) decemberi eredménye messze kiemelkedett a versenytársak közül (5. táblázat).
Duna TV | RTL Klub | TV2 | Hír TV | M1 | M4 Sport | Pesti TV | Sláger TV | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
A vizsgált műsoridő időtartama (perc) | 264943 | 264950 | 264960 | 44640 | 44640 | 89246 | 43200 | 43200 |
A támogatói üzenetek időtartama (perc) | 577 | 2081 | 3583 | 1016 | 77 | 185 | 0 | 46 |
A támogatói üzenetek műsoridőre vetített aránya (%) | 0,21 | 0,78 | 1,35 | 2,27 | 0,17 | 0,20 | 0,00 | 0,10 |
A támogatói üzenetek volumenének visszaesésével párhuzamosan csökkent a szpotok időtartamának műsoridőre vetített aránya is mind a három „nagy” televíziónál (6. táblázat).
Duna TV | RTL Klub | TV2 | |
---|---|---|---|
2019 | 0,32 | 0,76 | 1,28 |
2020 | 0,26 | 0,81 | 1,41 |
2021 | 0,21 | 0,78 | 1,35 |
A támogatói kommunikáció módozatai
A szponzorcégek/márkák szerepeltetésekor a médiaszolgáltatásnak be kell tartania az Mttv. 26. § (3) bekezdésében foglaltakat. Eszerint a támogatói üzenet megjelenítése – a műsorszám jellegét és tartalmát nem sértő módon – a műsorszámmal egyidejűleg, a műsorszámot megelőzően és a végét követően történhet. Ezt a klasszikus megjelenési formát választotta a hirdetők túlnyomó többsége.
A fentiektől eltérően, néhány produkció esetében a támogató cég/brand neve már a műsor címében is helyet kapott. A névszponzorációként ismert megoldás a TV2 műsorpalettáján a Magyar Turisztikai Szövetség (176 eset), a Magyar Turisztikai Ügynökség (129 eset), a Magyar Fejlesztési Bank (52 eset) és az MFB Invest Zrt. (10 eset), valamint a Hír TV Szerencsejáték Zrt. (239 eset) miniprogramjainak, illetve a Duna TV és a Duna World Ridikül című talk-showjának (274 eset) kapcsán fordult elő.
A támogatás és a termékmegjelenítés határán helyezkedik el a díj- és nyereménytárgyak bemutatása, amikor rövid ismertetés céljából megjelenhet a díj vagy a nyeremény, azonban a reklám fogalmi kritériumai ekkor sem valósulhatnak meg. Féléves összesítésben 11.015 díj- és nyereménybemutatást azonosítottunk be, ami a vizsgált időszak támogatói üzeneteinek 12,6 százalékát fedte le. A díj- és nyereménytárgyról szóló üzeneteket 341 cég jegyezte, felajánlásaikat pedig 476 féle szpottal kommunikálták. E cégek (7. táblázat) illetve a leggyakrabban előforduló szpotok sorrendjét (8. táblázat) az alábbi táblázatok foglalják össze.
Díjat, nyereményt felajánló cég | Megjelenés esetszáma |
---|---|
M-Gél Hungary Kft. | 381 |
Mayo Chix Magyarország Kft. | 365 |
Atrium Fashion City | 348 |
Szabad Tér Színház Nonprofit Kft. | 249 |
Grape Wine Kft. | 240 |
Alveola Kft. | 222 |
Broadway Ticket Hungary Kft. | 193 |
Diego Kereskedelmi Kft. | 190 |
Magneoton Mton Hanglemezkiadó és Management Kft. | 180 |
Pannonhalmi Apátsági Turizmus és Vendéglátás Kft. | 173 |
Díjat, nyereményt felajánló cég | Megjelenés esetszáma |
---|---|
Dia-Wellness ajándékcsomag | 381 |
Mayo Chix ajándékutalvány | 365 |
Atryum Fashion City | 348 |
La Fiesta borválogatás | 199 |
Diego utalvány | 190 |
Genix kapszula | 169 |
Zabosfai ajándékcsomag | 157 |
Ridikül magazin féléves előfizetés | 152 |
Magneoton kiadói szerződés saját dallal és videoklippel | 150 |
10.000.000 forint a Sztárban Sztár leszek győztesének | 147 |
A nyereményt bemutató hirdetések 53 műsorcímre irányultak, a legtöbb a TV2 Mokka (1.659), az RTL Klub Reggeli (1.310) és a Duna TV Nyár21 (1.078) c. magazinjaihoz kapcsolódott. A legtöbb nyereményt a vendéglátás (1.464 szpot), a rendezvényszervezés (1.422 szpot) és az élelmiszer termékosztály képviselői ajánlották fel. Megjegyezzük, hogy ebben a félévben sem maradtak el a nyereménytárgyak kínálatából a Covid-19-hez kapcsolható eszközök és szolgáltatások (pl. Hartmann fertőzésmegelőzési védőcsomag, Medihelp ajándékcsomag és ingyenes antigén teszt, Virostop orr- és szájspray, illetve a Bioderma Lipo Alcoolique Biphase kétfázisú kézfertőtlenítő).
A támogatói megjelenésnek közkedvelt formája az ún. miniprogram. A miniprogramok informáló, legtöbbször edukációs célú műsorelemek, melyek főbb jellemzőjeként említhető, hogy időtartamuk 60 másodperc és indirekt módon jelenik meg bennük a támogató cég/termék üzenete. A vizsgált időszakban 17 féle miniprogramot regisztráltunk, amelyek összesen 3.847 alkalommal kerültek képernyőre (9. táblázat).
Csatorna | A miniprogram címe | Támogató | Esetszám |
---|---|---|---|
TV2 | Pollenjelentés | Media Pharma Hungary Kft. | 817 |
TV2 | Napenergia | Magyarország Kormánya | 676 |
TV2 | Házassági vagyonjogi szerződés | Magyar Országos Közjegyzői Kamara | 364 |
TV2 | Az energia kora | Magyar Villamos Művek | 239 |
TV2 | Szerencsepercek | Szerencsejáték Zrt. | 188 |
TV2 | Együtt a sikerekben | Lidl | 184 |
TV2 | Bank percek | OTP Fáy András Alapítvány | 176 |
TV2 | Magyar Turisztikai Szövetség | Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvány | 175 |
TV2 | Magyar várak és kastélyok | Magyar Turisztikai Ügynökség | 128 |
TV2 | A fenntartható autózás | Porsche Hungaria Kft. | 120 |
A támogatói üzenetek megjelenési formái
A támogatói üzeneteket a megjelenésük alapján két csoportba soroltuk: „álló”besorolást kaptak (48.426 szpot) azok, amelyeknél csupán a szponzorcég neve, esetleg logója tűnt fel egy-egy állóképen (10. táblázat). Azok a megjelenítések, amelyekhez a megnevezés mellett valamilyen kreatív elem is társult (pl. animáció vagy más grafikai megoldás, a támogató termékének jelenetbe helyezése, híres ember szerepeltetése), „mozgó” minősítést kaptak (39.104 eset).
Duna TV | RTL Klub | TV2 | Hír TV | M1 | M4 Sport | Pesti TV | Sláger TV | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Álló | 4858 | 1805 | 23972 | 5508 | 570 | 1045 | 0 | 668 |
Mozgó | 2036 | 12598 | 19912 | 3177 | 394 | 973 | 0 | 14 |
A támogatói üzenetek hossza és gyakorisága
A szponzorcégek üzeneteinek hossza 1-28 másodperc között váltakozott, átlagosan pedig öt másodpercet tett ki. A leghosszabb (28 mp) az RTL Klub Konyhafőnök VIP reality nyeremény-megjelenítése volt. Ezzel szemben 7.069 esetben a kereskedelmi üzenet csupán 1-3 másodperc terjedelmű volt és kizárólag a támogató cég nevét/logóját tartalmazta.
2021 második hat hónapjában 1.863 féle támogatói üzenettel szerepeltek a hirdetők. Szponzorüzeneteik közül 372 csak egy-két alkalommal fordult elő, ezzel szemben három szpot ezret is meghaladó esetszámban került közzétételre (11. táblázat).
Támogatói üzenet elnevezése | Megjelenés esetszáma |
---|---|
Austrotherm hőszigetelő anyagok | 1469 |
NN Bztosító | 1288 |
wwwszerelvénybolthu | 1079 |
Baumit hideg burkolási rendszer | 889 |
DDC Duna-Dráva Cement | 874 |
Ripp-Ropp Gourmet Hortobágyi palacsinta | 858 |
Murexin: Ami tart! | 850 |
Leier tégla | 830 |
Stavmat – Otthonfelújítás Stavmat építőanyagokkal | 795 |
Ormos Intézet | 787 |
A támogató cégek száma
A hat hónap során összesen 1.158 támogató céget azonosítottunk be (12. táblázat). 2019 és 2020 azonos időszakával összevetve a Duna Televíziónál és az RTL Klubnál csökkent, a TV2-nél ellenben jelentősen növekedett a szponzorok száma 2021 második felében (13. táblázat).
Duna TV | RTL Klub | TV2 | Hír TV | M1 | M4 Sport | Pesti TV | Sláger TV |
---|
Félév | Duna TV | RTL Klub | TV2 |
---|---|---|---|
2019. II. félév | 164 | 519 | 632 |
2020. II. félév | 194 | 524 | 675 |
2021. II. félév | 157 | 295 | 770 |
A szponzorációt jegyző cégek közül 229 (19,7%) mindössze egy-három alkalommal került képernyőre, ezzel szemben kilenc ezret is meghaladó esetszámban (14. táblázat) szólt a nyilvánossághoz.
Támogató cég | Megjelenés esetszáma |
---|---|
Austrotherm Kft. | 2706 |
Leier Hungaria Kft. | 2353 |
Stavmat Építőanyag Kereskedelmi Kft. | 1770 |
Baumit Kft. | 1764 |
NN Biztosító Zrt. | 1308 |
Ever&Ever Kft. | 1252 |
Aldi Magyarország | 1207 |
Szerelvénybolt Kft. | 1172 |
Mediterran Magyarország Kft. | 1108 |
Ormos Gyógyintézet | 943 |
Csatornahűség
A műsortámogatásban részt vevő cégek meghatározó többsége (981 cég, 84,7%) csupán egy televíziónál kötelezte el magát, ezzel szemben a Kavosz Zrt. és a Szerencsejáték Zrt. öt-öt televízió kínálatában is feltűnt támogatóként a félév során.
A legtöbb műsoridőt vásárló támogatók
25 hirdető egy órát is meghaladó műsoridő felett rendelkezett féléves vetítésben, de közülük is kiemelkedett a Leier Hungaria Kft. (4:04:30 óra), az Austrotherm Kft. (3:21:58 óra), az NN Biztosító Zrt. (2:45:15 óra), az Ormos Gyógyintézet (2:30:43 óra), a Stavmat Építőanyag Kereskedelmi Kft. (2:11:45 óra) és a Baumit Kft. (2:11:09 óra) aktivitása.
A legtöbb támogatót vonzó műsorszám
Az összesített adat arra mutat rá, hogy a legtöbb támogató céget az időjárásjelentés műsortípus vonzotta, hiszen az RTL Klubnál 58 cég, a Duna TV-nél 51 cég, a TV2-nél 49 cég, az M1-nél 29 cég, míg a Hír TV-nél 15 cég tűnt fel a prognózis környezetében.
A műsorcímek szerinti elkülönítésben a műsortámogatást jegyző 981 társaság közül 116 a TV2 Nagyító, 115 az RTL Klub Reggeli és 101 a TV2 Életmódi elnevezésű magazinjának bemutatását segítette elő (15. táblázat).
Médiaszolgáltatás | A műsorszám címe | A műsorszámot támogató cégek száma |
---|---|---|
TV2 | Nagyító | 116 |
RTL Klub | Reggeli | 115 |
TV2 | Életmódi | 101 |
TV2 | Mokka | 78 |
RTL Klub | Fókusz | 61 |
TV2 | Trendmánia | 57 |
TV2 | Több mint testőr | 51 |
TV2 | Az álomotthon | 42 |
TV2 | Fald fel! | 37 |
TV2 | Film kvíz | 37 |
A legtöbb támogatói kontaktussal érintett műsorszám
Adataink szerint 2021 második felében a televíziók időjárás-jelentését övezte kiemelt hirdetői érdeklődés, hiszen a TV2-nél 14.724, az RTL Klubnál 5.762 kereskedelmi üzenet csatlakozott ehhez a műsortípushoz (16. táblázat).
Médiaszolgáltatás | A műsorszám címe | A műsorszámot támogató cégek száma |
---|---|---|
TV2 | Időjárás-jelentés | 14724 |
Hír TV | Időjárás-jelentés | 5762 |
RTL Klub | Időjárás-jelentés | 5555 |
RTL Klub | Reggeli | 4600 |
TV2 | Mokka | 2572 |
RTL Klub | A konyhafőnök VIP | 2167 |
TV2 | Sztárban sztár leszek! | 2066 |
RTL Klub | Fókusz | 1934 |
Duna TV | Nyár21 | 1708 |
TV2 | Dancing with the Stars - Mindenki táncol | 1698 |
Az egy-egy hónap erejéig szemlézett televíziók kínálatából a Hír TV időjárás-jelentése is kiemelkedett, hiszen ehhez a produkcióhoz 5.762 támogatói kontaktus kapcsolódott.
A támogatói üzenetben szereplő termékek és szolgáltatások szektor szerinti megoszlása
A támogatói üzenetek kategorizálásakor a Nielsen Közönségmérés Kft. módszerét vettük alapul, azaz főszektor szintjén is besorolásra kerültek a szpotban szereplő termékek és szolgáltatások. A támogatásra legtöbbet invesztáló szektorok élmezőnyébe az ipar/mezőgazdaság (18.040 szpot), a szolgáltatás (10.606 szpot) és az élelmiszer (9.668 szpot) szektor képviselőinek kereskedelmi üzenetei tartoztak. Az ipar/mezőgazdaság szektor vezető szerepét az építőipari és építőipari kivitelező cégek, a szolgáltatás szektoron belül a különböző vendéglátóhelyek, az élelmiszer szektor sikerét pedig az italokat, húskészítményeket és fagyasztott élelmiszereket előállító cégek biztosították (1. ábra).
Termék/szolgáltatás | Megjelenés |
---|---|
Ipar/Mezőgazdaság | 18040 |
Szolgáltatás | 10606 |
Élelmiszer | 9668 |
Kereskedelem | 8646 |
Közlekedés | 5865 |
Gyógyhatású készítmények | 4966 |
Szabadidő | 4700 |
Öltözködés-kiegészítők | 4659 |
Pénzintézetek | 4154 |
Elvezeti cikkek | 3242 |
Besorolatlan | 2992 |
Tömegtájékoztatás | 2673 |
Szépségápolás | 2278 |
Lakásfelszerelés | 1730 |
Háztartási cikk | 1211 |
Telekommunikáció | 1066 |
Háztartási gép | 446 |
Oktatás-képzés | 240 |
Szórakoztató elektronika | 156 |
Irodafelszerelés | 77 |
IT | 68 |
Babaápolás | 47 |
Érdemes megjegyeznünk, hogy 2019 és 2020 első felében az ipar/mezőgazdaság szektor mellett a szolgáltatás és a szabadidő szektor képviselői is a lista élén helyezkedtek el. E két utóbbi szektorra jellemző mérséklődő szponzori aktivitás egyértelműen a járványhelyzet következményeként írható le (vendéglátóhelyek bezárása, utazási, pihenési és szórakozási lehetőségek beszűkülése).
A felmérés során azt is vizsgáltuk, hogy a napi fogyasztási cikkek (FMCG) előállítói mekkora súllyal szerepeltek a támogatók között. Az FMCG-szektorokba tartozók összesen 21.412 támogatói szpottal képviseltették magukat a vizsgált időszakban. Ebben az összesítésben az élelmiszer (9.668 szpot), a gyógyhatású készítmény (4.966 szpot), az élvezeti cikk (3.242 szpot), a szépségápolás (2.278 szpot), a háztartási cikk (1.211 szpot) és a babaápolás (47 szpot) szektor volt a sorrend. Érdemes megjegyezni, hogy négy hirdető négyféle szponzorüzenetében ismét megjelent pandémiához kapcsolódó tartalom összesen 75 alkalommal (18. táblázat).
Üzenet | Alkalom |
---|---|
Karsai – maszkos nő | 55 eset |
Bioderma Lipo Alcoolique Biphase kétfázisú kézfertőtlenítő és kézápoló | 18 eset |
Medihelp ajándékcsomag és ingyenes antigénteszt | 1 eset |
Hartmann fertőzésmegelőzési védőcsomag | 1 eset |
A támogatói üzenetek megoszlása a hét napjai között
A vizsgálati minta állandó szereplői közül a Duna TV a legtöbb támogatói üzenetet szerdán tette közzé (1167 eset - 16,4%), az RTL Klubnál (4380 eset - 17,9%) a kedd, míg a TV2-nél a csütörtök (7.257 - 16,5%) emelkedett ki (2. ábra).
Duna TV | RTL Klub | TV2 | |
---|---|---|---|
hétfő | 909 | 3731 | 6231 |
kedd | 1136 | 4380 | 7013 |
szerda | 1167 | 4145 | 6886 |
csütörtök | 1133 | 4238 | 7257 |
péntek | 1137 | 3766 | 6839 |
szombat | 899 | 2271 | 5023 |
vasárnap | 513 | 1872 | 4635 |
A támogatói üzenetek műsorórák szerinti megoszlása
Idősoros adataink azt támasztják alá, hogy az országos kereskedelmi televíziók tendencia-szerűen a reggeli-délelőtti órákban mutatják be a legtöbb támogatói kommunikációt. A második félévben a reggel 6-9 óra közötti időintervallum számított meghatározónak, hiszen az RTL Klub szponzorüzeneteinek közel harmada (7.674 db - 31,4%), a TV2-nél pedig 33,6 százaléka (14.754 db) erre az időszakra koncentrálódott. Az idősáv jelentőségét elsősorban a támogatási szempontból kimagaslóan eredményes reggeli magazinok (Reggeli, Mokka), a számos időjárás-jelentés, illetve a magazinműsorok, sorozatok ismétlései biztosították (3. ábra). A Duna Televízió esetében ellenben a 11-12 óra közötti idősáv számított erőteljesnek (1.026 db – 14,9%), köszönhetően az ekkor vetített NYÁR21 és Család-Barát magazinnak
Duna TV | RTL Klub | TV2 | |
---|---|---|---|
0-1 óra | 18 | 632 | 219 |
1-2 óra | 4 | 542 | 25 |
2-3 óra | 20 | 209 | 5 |
3-4 óra | 11 | 4 | 260 |
4-5 óra | 289 | 0 | 1118 |
5-6 óra | 746 | 281 | 0 |
6-7 óra | 392 | 1842 | 6021 |
7-8 óra | 69 | 2775 | 4268 |
8-9 óra | 184 | 3057 | 4465 |
9-10 óra | 157 | 421 | 1001 |
10-11 óra | 638 | 172 | 1338 |
11-12 óra | 1028 | 514 | 2971 |
12-13 óra | 134 | 1082 | 3448 |
13-14 óra | 289 | 1361 | 940 |
14-15 óra | 121 | 1214 | 774 |
15-16 óra | 111 | 1118 | 611 |
16-17 óra | 197 | 810 | 2137 |
17-18 óra | 735 | 879 | 5022 |
18-19 óra | 787 | 442 | 707 |
19-20 óra | 310 | 1139 | 2360 |
20-21 óra | 264 | 1763 | 1424 |
21-22 óra | 123 | 2442 | 2119 |
22-23 óra | 228 | 1157 | 1918 |
23-24 óra | 39 | 547 | 733 |
A támogatott műsorszámok műfaja
Az adatok szerint a Duna Televízió, az RTL Klub és a TV2 műsorkínálatában beazonosított támogatói kontaktusok legnagyobb arányban (21.546 db – 28,6%) az időjárás-jelentés műsortípushoz kapcsolódtak, de igen erőteljes pozíciót vívtak ki maguknak a reggeli információs magazinok (8.190 – 10,8%) és a szolgáltató magazinok is (6.216 – 8,2%) (4. ábra).
A támogatott műsor műfaja | Megjelenés |
---|---|
időjárás-jelentés | 21546 |
magazin – reggeli információs | 8190 |
magazin – szolgáltató | 6216 |
reality | 5876 |
film – sorozat, kulturális, ismretterjesztő | 5132 |
egyéb zenei műsor | 4457 |
játék, vetélkedő | 3882 |
miniprogram | 3611 |
film – mozi felnőtteknek | 2150 |
egyéb információ | 1965 |
magazin – gasztronómiai | 1594 |
magazin – autós | 1347 |
tehetségkutató | 1226 |
magazin – életmód | 1023 |
kvíz | 957 |
magazin – utazási | 833 |
szórakoztató műsor | 826 |
gasztronómiai műsor | 822 |
magazin – ismeretterjesztő | 712 |
film – mozi, animáció gyerekeknek | 712 |
magazin – tudományos | 450 |
magazin – riport | 444 |
magazin – állatvédelmi | 312 |
egyéb | 258 |
magazin – e-sport | 254 |
szerencsejáték sorsolás | 146 |
érdekvédelmi riport | 131 |
magazin – sport | 109 |
Amennyiben műsorcímeket rendelünk az egyes műfaji kategóriákhoz, akkor a TV2 időjárás-jelentése az időjárás-jelentés műfaji kategóriában 14.724 kontaktust mondhat magáénak. Az RTL Klub Reggeli, a TV2 Mokka és a Duna Televízió Család-barát c. reggeli információs magazinjának elsősége is elvitathatatlan, hiszen ehhez a három produkcióhoz 8.190 támogatói üzenet kötődött. A szolgáltató magazin műfajcsoportba 16 műsorcím tartozott, ezekhez összesen 6.216 kontaktus kapcsolódott. Érdekességként emelhető ki, hogy a TV2 új szériája, a Konstruktíva – az építő műsor 434 támogatói kontaktussal rendelkezett. Az egy-egy hónapig vizsgált televíziók közül a Hír TV Brandek és trendek c. szolgáltató magazinja bizonyult a műfaj favoritjának 310 kereskedelmi üzenettel.
XXXII. nyári olimpiai játékok - Tokió 2020
Tekintettel arra, hogy az M4 Sport is része volt a vizsgálati mintánknak, áttekinthettük a XXXII. nyári olimpiai játékok – Tokió 2020 közvetítésének támogatási gyakorlatát. A 2020. évi nyári olimpia több szempontból is egyedülálló rendezvénnyé vált: ez volt az első az ötkarikás játékok közül a II. világháború óta, amelyet nem az eredetileg tervezett időpontban tartottak meg és ez volt az első, amelyen nem vehettek részt nézők. A Covid-19 delta variánsa következtében bevezetett zártkapus lebonyolítás rendkívüli módon felülírta az olimpiai szponzorációs terveket, értve ez alatt, hogy számos szponzor visszalépett a játékok támogatásától.
Az MTVA a sportesemény kizárólagos közvetítési jogát mondhatta magáénak. A július 23-augusztus 8. közötti versenyek magyar idő szerint általában hajnali 2 óra és 16 óra között zajlottak. A nyitó- és záróünnepség közötti időszak eseményeiről a M4 Sport 625, a Duna Televízió pedig 358 adásban számolt be (A nemzetközi sportesemény közvetítésére a közmédia az M4 Sport, a Duna Televízió és a Kossuth Rádió mellett öt online csatornát is létrehozott, amelyek az m4sport.hu-ról váltak elérhetővé. Az öt webes csatorna broadcast minőségben biztosította a nézői élményt).
Támogatási szempontból visszafogottnak tűnnek az adatok, hiszen kereskedelmi üzenet csak az M4 Sport adásai mellett szerepelt, a nyitó- és záróünnepség, az Ez történt az olimpián és a XXXII. nyári olimpiai játékok c. műsorszámokhoz 292 támogatói kommunikáció kapcsolódott. A szponzorációt a BMW, a Gránit Bank Zrt., a Maresi Kft., a Synlab Hungary Kft., a Szakáll Metál Kft. és a Wellis Magyarország nyolcféle támogatói üzenetében kommunikálta.
Összefoglalás
2021 második hat hónapjában nyolc televízió 17.663 órányi műsoridejében 87.530 szponzorüzenetet azonosítottunk be. A legnagyobb eléréssel rendelkező televíziók összesen 75.181 szpottal jelentkeztek, közülük a TV2 vonultatta fel a legtöbbet (43.884 szpot), majd az RTL Klub (24.403 szpot) és a Duna TV (6.894 szpot) következett a sorban. A támogatásokra biztosított idő teljes műsoridőre vetített aránya a Duna TV esetében 0,21, az RTL Klubnál 0,78, a TV2-nél pedig 1,35 százalékot ért el. Adataink szerint a minta állandó szereplői 2020 azonos időszakában még 82.032, 2021 második félévében ellenben csupán 75.181 szponzorüzenettel jelentkeztek, ami 8,3 százalékos csökkenésnek felel meg.