A fenntarthatóság kevésbé fontos szempont mobilvásárláskor

Közzétéve: 2022. február 16.

A magyar felhasználók mindössze ötöde veszi figyelembe a szervizelhetőséget mobilvásárláskor – derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) kutatásából. A 15 évnél idősebb válaszadókkal készült reprezentatív felmérés alapján elmondhatjuk, hogy alapvetően sokaknak lenne vonzó a zöld mobil, de a lakosság még mindig nagyon árérzékeny, és a készülék teljesítményét fontosabbnak tartja a fenntarthatósági szempontoknál.

Egy korábbi közleményünkben annak jártunk utána, mennyi ideig használnak az emberek egy mobiltelefont, mihez kezdenek a régi készülékükkel, és mindezek során mennyire tartják szem előtt a fenntarthatóságot. Ez az írás már azzal foglalkozik, hogy használatkor és új készülék vásárlásakor figyelembe vesszük-e a zöld szempontokat. Bár léteznek a megszokottnál hosszabb élettartamú, újrafelhasznált anyagokból készült, könnyen javítható mobilok, ezek mégsem tartoznak a legnépszerűbb típusok közé. A legtöbb gyártó a teljesítményt, a technikai innovációkat (pl. jó minőségű kamera, 5G-képesség) és a strapabíróságot hangsúlyozza, a zöld jellemzők pedig hátrébb sorolódnak az előnyök listáján.

És az igazat megvallva ez egybecseng a fogyasztói igények rangsorával. A magyar fogyasztók 75%-ának az ár a legfontosabb új készülék vásárlásakor. Ezt követi 52%-kal a teljesítmény (pl. processzor, memória),  majd az akkumulátor kapacitása: 43%. A rangsor negyedik helyén áll a magas várható élettartam 39%-kal. Más fenntarthatósági szempontok kevésbé jelentősek: a szervizelhetőség és a gyártás környezeti terhelése csak a válaszadók 20 és 6%-ának volt kiemelt szempont. 

Tegyük fel, hogy mobiltelefont szeretne vásárolni. Mely szempontok volnának a legfontosabbak az új készülék kiválasztásakor? Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.

Tegyük fel, hogy mobiltelefont szeretne vásárolni. Mely szempontok volnának a legfontosabbak az új készülék kiválasztásakor?
%, bázis: internetező 16 éves vagy idősebb lakosság%
Ár 75%
Teljesítmény (processzor, memória) 52%
Kapacitás, működési idő egy töltéssel 43%
Várható élettartam 39%
Strapabíróság (pl. vízálló, ütésálló) 34%
Általam kedvelt márka legyen 34%
Nagy kijelző 33%
Technológiai újdonságok (pl. 5G, NFC, kamera minősége) 30%
Szervizelhetőség 20%
Dizájn 17%
Gyártás környezeti terhelése 6%

A szándék megvan, mégsem cselekszünk

A 16 éves vagy idősebb internetezők 18%-a mindenképpen vásárolna környezetbarát készüléket. Sokaknak a zöld mobil alapvetően vonzó, de csak akkor választaná, ha nem lenne drágább (31%), hasonló teljesítményt nyújtana, mint a hagyományos készülék (16%), illetve, ha a környezetbarát mobilt az általa kedvelt márka kínálná (7%).

Vásárolna Ön környezetbarát módon gyártott mobiltelefont? Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.

Vásárolna Ön környezetbarát módon gyártott mobiltelefont?
%, bázis: internetező 16 éves vagy idősebb lakosság%
Mindenképpen vásárolna 18%
Vásárolna, ha nem kerülne többe 31%
Vásárolna, ha a teljesítménye nem lenne rosszabb 16%
Vásárolna, ha egy kedvelt márka kínálná 7%
Nem lenne vonzó a környezetbarát mobil 7%
Nem tudja 20%

Ettől függetlenül az emberek nem zárkóznak el attól, hogy lépéseket tegyenek a fenntarthatóbb távközlésért, főleg ha az nem jár lemondással vagy pluszköltséggel. A használók többsége – 52%-uk – hajlandó lenne leadni nem használt készülékét újrahasznosításra. Az erre utaló nyitottság mellett meglepő, hogy a mobilozók csupán tizede adta le előző, lecserélt készülékét, a többség inkább megtartotta. Ez utalhat arra, hogy túlságosan kötődünk a sokat használt, személyes eszközünkhöz. Az is hátráltathat minket a telefon leadásában, továbbadásában, hogy nem vagyunk biztosak abban, hogy adatainkat véglegesen töröltük-e az eszközről. Utóbbi aggodalomra ad megoldást az NMHH által kínált Végleges adattörlés-alkalmazás, amely garantáltan elérhetetlenné teszi a mobilon vagy az egyéb eszközön tárolt korábbi tartalmakat.

A javíttatás ritkán opció

A megkérdezettek fele váltott már vagy váltana papír alapú számlázásról elektronikusra távközlési szolgáltatójánál. Az elektronikus ügyintézés, számlázás sok esetben a díjcsomagkedvezmény része, így mind a szolgáltató, mind a fogyasztó anyagilag érdekelt az átállásban.

A meghibásodott eszköz cseréje helyett annak javíttatását az emberek harmada (33%) tartja vonzónak, pedig utóbbi esetében a fenntarthatósági szempont egybeeshet a fogyasztó anyagi érdekével. Az egybeesés azért csak feltételes, mert sok esetben az eszközök javíttatása drága és lassú, a készülékek nehezen bonthatók meg, esetleg a gyártók a garancia feltételeivel drágább márkaszerviz használatára kényszerítik a fogyasztókat.

Csak kevesen lennének hajlandóak a fenntarthatóság érdekében önkorlátozásra a vezeték nélküli kapcsolatok használatában: 18% választaná ezért a kevesebb energiafogyasztással járó vezetékes internethasználatot. Szintén alacsony azok aránya (14%), akik lemondanának a nagy mennyiségű adat mozgatásával és ezzel jelentős energiafogyasztással járó online szórakoztató szolgáltatások használatáról, mint például a video streamelésről.

Mire lenne hajlandó annak érdekében, hogy pozitív hatással lehessen a környezetre? Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.

Mire lenne hajlandó annak érdekében, hogy pozitív hatással lehessen a környezetre?
%, bázis: internetező 16 éves vagy idősebb lakosság%
A már nem használt készülékek leadása újrahasznosítás céljából 52%
Elektronikus számlázás, ügyintézés használata a papíros helyett 50%
Ritkább készülékvásárlás (mobiltelefon, laptop) 41%
Alkalmazások, szolgáltatások, eszközök kikapcsolása olyankor, amikor nem használja 36%
Hibás készülék (mobiltelefon, laptop) javíttatása új vásárlása helyett 33%
Vezetékes internetkapcsolat választása mobilinternet vagy WIFI helyett 18%
Online szórakoztató szolgáltatások használatának csökkentése (pl. video streaming) 14%
Egyik sem 12%

A kutatás háttere

Az NMHH országos reprezentatív felméréseinek célja, hogy jobban megismerje és megértse az elektronikus hírközlési szektor helyzetét. A kutatás az NMHH az elektronikus hírközlési piac fogyasztóit vizsgáló internetes felmérése alapján készült 2021-ben.