A fenntarthatóság kevésbé fontos szempont mobilvásárláskor
A magyar felhasználók mindössze ötöde veszi figyelembe a szervizelhetőséget mobilvásárláskor – derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) kutatásából. A 15 évnél idősebb válaszadókkal készült reprezentatív felmérés alapján elmondhatjuk, hogy alapvetően sokaknak lenne vonzó a zöld mobil, de a lakosság még mindig nagyon árérzékeny, és a készülék teljesítményét fontosabbnak tartja a fenntarthatósági szempontoknál.
Egy korábbi közleményünkben annak jártunk utána, mennyi ideig használnak az emberek egy mobiltelefont, mihez kezdenek a régi készülékükkel, és mindezek során mennyire tartják szem előtt a fenntarthatóságot. Ez az írás már azzal foglalkozik, hogy használatkor és új készülék vásárlásakor figyelembe vesszük-e a zöld szempontokat. Bár léteznek a megszokottnál hosszabb élettartamú, újrafelhasznált anyagokból készült, könnyen javítható mobilok, ezek mégsem tartoznak a legnépszerűbb típusok közé. A legtöbb gyártó a teljesítményt, a technikai innovációkat (pl. jó minőségű kamera, 5G-képesség) és a strapabíróságot hangsúlyozza, a zöld jellemzők pedig hátrébb sorolódnak az előnyök listáján.
És az igazat megvallva ez egybecseng a fogyasztói igények rangsorával. A magyar fogyasztók 75%-ának az ár a legfontosabb új készülék vásárlásakor. Ezt követi 52%-kal a teljesítmény (pl. processzor, memória), majd az akkumulátor kapacitása: 43%. A rangsor negyedik helyén áll a magas várható élettartam 39%-kal. Más fenntarthatósági szempontok kevésbé jelentősek: a szervizelhetőség és a gyártás környezeti terhelése csak a válaszadók 20 és 6%-ának volt kiemelt szempont.
%, bázis: internetező 16 éves vagy idősebb lakosság | % |
---|---|
Ár | 75% |
Teljesítmény (processzor, memória) | 52% |
Kapacitás, működési idő egy töltéssel | 43% |
Várható élettartam | 39% |
Strapabíróság (pl. vízálló, ütésálló) | 34% |
Általam kedvelt márka legyen | 34% |
Nagy kijelző | 33% |
Technológiai újdonságok (pl. 5G, NFC, kamera minősége) | 30% |
Szervizelhetőség | 20% |
Dizájn | 17% |
Gyártás környezeti terhelése | 6% |
A szándék megvan, mégsem cselekszünk
A 16 éves vagy idősebb internetezők 18%-a mindenképpen vásárolna környezetbarát készüléket. Sokaknak a zöld mobil alapvetően vonzó, de csak akkor választaná, ha nem lenne drágább (31%), hasonló teljesítményt nyújtana, mint a hagyományos készülék (16%), illetve, ha a környezetbarát mobilt az általa kedvelt márka kínálná (7%).
%, bázis: internetező 16 éves vagy idősebb lakosság | % |
---|---|
Mindenképpen vásárolna | 18% |
Vásárolna, ha nem kerülne többe | 31% |
Vásárolna, ha a teljesítménye nem lenne rosszabb | 16% |
Vásárolna, ha egy kedvelt márka kínálná | 7% |
Nem lenne vonzó a környezetbarát mobil | 7% |
Nem tudja | 20% |
Ettől függetlenül az emberek nem zárkóznak el attól, hogy lépéseket tegyenek a fenntarthatóbb távközlésért, főleg ha az nem jár lemondással vagy pluszköltséggel. A használók többsége – 52%-uk – hajlandó lenne leadni nem használt készülékét újrahasznosításra. Az erre utaló nyitottság mellett meglepő, hogy a mobilozók csupán tizede adta le előző, lecserélt készülékét, a többség inkább megtartotta. Ez utalhat arra, hogy túlságosan kötődünk a sokat használt, személyes eszközünkhöz. Az is hátráltathat minket a telefon leadásában, továbbadásában, hogy nem vagyunk biztosak abban, hogy adatainkat véglegesen töröltük-e az eszközről. Utóbbi aggodalomra ad megoldást az NMHH által kínált Végleges adattörlés-alkalmazás, amely garantáltan elérhetetlenné teszi a mobilon vagy az egyéb eszközön tárolt korábbi tartalmakat.
A javíttatás ritkán opció
A megkérdezettek fele váltott már vagy váltana papír alapú számlázásról elektronikusra távközlési szolgáltatójánál. Az elektronikus ügyintézés, számlázás sok esetben a díjcsomagkedvezmény része, így mind a szolgáltató, mind a fogyasztó anyagilag érdekelt az átállásban.
A meghibásodott eszköz cseréje helyett annak javíttatását az emberek harmada (33%) tartja vonzónak, pedig utóbbi esetében a fenntarthatósági szempont egybeeshet a fogyasztó anyagi érdekével. Az egybeesés azért csak feltételes, mert sok esetben az eszközök javíttatása drága és lassú, a készülékek nehezen bonthatók meg, esetleg a gyártók a garancia feltételeivel drágább márkaszerviz használatára kényszerítik a fogyasztókat.
Csak kevesen lennének hajlandóak a fenntarthatóság érdekében önkorlátozásra a vezeték nélküli kapcsolatok használatában: 18% választaná ezért a kevesebb energiafogyasztással járó vezetékes internethasználatot. Szintén alacsony azok aránya (14%), akik lemondanának a nagy mennyiségű adat mozgatásával és ezzel jelentős energiafogyasztással járó online szórakoztató szolgáltatások használatáról, mint például a video streamelésről.
%, bázis: internetező 16 éves vagy idősebb lakosság | % |
---|---|
A már nem használt készülékek leadása újrahasznosítás céljából | 52% |
Elektronikus számlázás, ügyintézés használata a papíros helyett | 50% |
Ritkább készülékvásárlás (mobiltelefon, laptop) | 41% |
Alkalmazások, szolgáltatások, eszközök kikapcsolása olyankor, amikor nem használja | 36% |
Hibás készülék (mobiltelefon, laptop) javíttatása új vásárlása helyett | 33% |
Vezetékes internetkapcsolat választása mobilinternet vagy WIFI helyett | 18% |
Online szórakoztató szolgáltatások használatának csökkentése (pl. video streaming) | 14% |
Egyik sem | 12% |
A kutatás háttere
Az NMHH országos reprezentatív felméréseinek célja, hogy jobban megismerje és megértse az elektronikus hírközlési szektor helyzetét. A kutatás az NMHH az elektronikus hírközlési piac fogyasztóit vizsgáló internetes felmérése alapján készült 2021-ben.