Dolgozataikról vitáztak és filmrészletet szinkronizáltak a médiát legjobban értő középiskolások a Bűvösvölgyben

Közzétéve: 2022. március 30.

A pandémiás évek után újra a Bűvösvölgyben, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) médiaértés-oktató központjában rendezték meg a mozgóképkultúra és médiaismeret tantárgy Országos Középiskolai Tanulmányi Versenyének (OKTV) szóbeli döntőjét. A verseny március 24-i zárófordulójában a diákok előbb az írásbeli fordulóban írott esszéiket vitatták meg, majd egy néhány perces „lenémított” filmrészlethez írtak fiktív magyar szöveget, és rögzítették is szinkronverzióikat egy hangstúdióban.

Szinkront rendez Papp Balázs, hangját kölcsönzi Schlotter Míra és Wawra Máté

Szinkront rendez Papp Balázs, hangját kölcsönzi Schlotter Míra és Wawra Máté

Az Oktatási Hivatal javaslatára már harmadszor rendezték a mozgóképkultúra és médiaismeret országos középiskolai tanulmányi versenyének döntőjét a budapesti Bűvösvölgyben, az NMHH médiaértés-oktató központjában. Így a verseny döntőjébe jutott diákok idén is professzionális stúdióeszközökön mérhették össze képességeiket. A március 24-i döntő résztvevői először egymás korábban megírt OKTV-döntős esszéit elemezték, majd saját dolgozataikat védték meg egy vitahelyzetben. Az esszék és a vita tárgya idén a Tinder Swindler című dokumentumfilm volt, és az a kérdés, hogy vajon a média milyen társadalmi funkciói játszanak szerepet egy ilyen a csábítást, látszatkeltést, szédelgést és a pilótajátékot is ötvöző jelenségben.

A kreatív, gyakorlati feladat idén is egy médiaszöveg előállítása volt. A gyerekek párbeszédírói és szinkronszínészi képességeikről is számot adtak, amikor egy fikciós film néhány percnyi lenémított dialógusát kellett magyarul elképzelniük, majd a megírt szinkronszöveget fel is venniük. A központ rádióstúdiója kínálta eszközökön eleven, időnként kifejezetten szórakoztató szinkrondialógusok születtek, melyek a filmben ábrázolt érzelmi helyzet sokféle lehetőségét bontották ki. Ráadásul a versenyzők így a munkában egymásnak egyszerre ellenfelei és munkatársai is lehettek.

A tanulmányi versenyben elért siker a felsőoktatási felvételi eljárásban néhány szakon értékes többletpontokat jelenthet a diákoknak. 

Az idei tanévben a döntő szóbeli fordulójának résztvevői és iskolájuk:

  • Fási Bella Sára (Békásmegyeri Veres Péter Gimnázium)
  • Kis Domonkos (Budapesti Szent István Gimnázium)
  • Lévay Dániel (Újbudai Széchenyi István Gimnázium)
  • Papp Balázs (Békéscsabai Andrássy Gyula Gimnázium és Kollégium)
  • Schlotter Míra (Budapest V. Kerületi Eötvös József Gimnázium)
  • Wawra Máté (Győr, Révai Miklós Gimnázium és Kollégium)

Az NMHH különdíját, a kreatív feladatban nyújtott kiemelkedő teljesítményéért Wawra Máté nyerte el, a nyertes a kapott belépővel a következő Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivál akár összes vetítésére beülhet. A végeredményről és a győztesek kilétéről az Oktatási Hivatal tájékoztatja az iskolákat.

A mozgóképkultúra és médiaismeret OKTV-ről

Az Oktatási Hivatal minden tanévben meghirdeti a mozgóképkultúra és médiaismeret érettségi vizsgához hasonlóan magas színvonalú, ám a diákok egyéni érdeklődésének, fantáziájának nagyobb teret engedő tehetségkutató médiaversenyét. Az OKTV célja, hogy kritikus médiahasználatra tanítson, elmélyülésre, önálló kutatásra és véleményformálásra, tudatos alkotásra és önreflexióra ösztönözzön a film és egyéb médiumok területén, s így közvetetten a pályaorientációt is elősegítse. A zsűri tagjai közt van médiatanár és filmrendező is, a verseny megvalósításában az OH közreműködő szakmai partnere a Vizuális Világ Alapítvány.

A Bűvösvölgyekről, az NMHH médiaértés-oktató központjairól

Az NMHH három Bűvösvölgy médiaértés-oktató központot üzemeltet, egyet-egyet Budapesten, Debrecenben és Sopronban, amelyekben egyedülálló eszközpark és képzett médiaértés-oktatók segítségével játszva tapasztalhatják meg a gyerekek, hogyan hat rájuk a média. A központok egynapos foglalkozásain ingyenesen vehetnek részt a 9 és 16 év közötti gyerekekből álló diákcsoportok. A kezdetek, vagyis a fővárosi Bűvösvölgy 2014-es megnyitása óta a három központban összesen több mint 61 ezer gyermek vett részt az interaktív foglalkozásokon.