50 év fölött is előretörőben az internet, de még a tévé az első

Közzétéve: 2022. november 18.

Az 50-75 évesek online jelenléte napjainkra a korosztály meghatározó jellemzőjévé vált. Az idősebb internetezők közül szinte mindenki használja a közösségi médiát, egyharmaduk a fizetős streaming szolgáltatásokat is. Ugyanakkor a kedvelt tartalmakat továbbra is leginkább a hagyományos tévécsatornákon fogyasztják – derült ki a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete és a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság együttműködésében készült legújabb kutatásból.

 

 

Sávdiagram a háztartásban található technikai eszközökről és azok használatáról. Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.
A háztartásban előforduló technikai eszközök
EszközkategóriaVan a háztartásbanHasználja
Okostelefon 69 63
Hagyományos TV – síkképernyős, de nem okos TV 49 41
Rádió 49 30
Okos TV (Smart TV) 45 40
Laptop, notebook 45 33
Hagyományos, nyomógombos telefon 33 20
Asztali számítógép 29 17
Tablet, iPad 23 11
VHS, DVD lejátszó 18 2
Hagyományos TV – régi, „vastag”, katódcsöves TV készülék 14 9
Játékkonzol (X-Box, Playstation, stb.) 12 4
Egyik sem 1 3

A feltett kérdések a következő voltak. E1a. Az alábbiak közül mely elektronikai eszközök találhatóak meg az Ön háztartásában? E1b. Kérem, mondja meg, hogy az egyes eszközökből hány található az Ön háztartásában! E1c. És ezek közül mely eszközöket szokta rendszeresen használni?

 

 

Az utóbbi évek technológiai evolúciójának köszönhetően a mozgóképes tartalmakat kínáló platformok köre jelentősen kibővült. Joggal merül fel a kérdés, hogy a megváltozott körülményeket figyelembe véve a hagyományos televíziózás milyen szerepet játszik a mozgóképes tartalomfogyasztásban. Többek között erre a kérdésre is választ kaphattunk a MEME és az NMHH együttműködésében készült legújabb kutatásból, melyben 2000 fő 50 és 75 év közötti magyar lakost kérdeztek meg médiafogyasztási szokásaikról.

Ha a fenti kérdésre keressük a választ, akkor elsőként érdemes egy pillantást vetnünk az 50-75 év közötti lakosok háztartásaiban előforduló audiovizuális eszközparkra, hiszen a technikai lehetőségek egyrészt hatással lehetnek a tartalomfogyasztás platformjára, másrészt általános mutatói annak, hogy az említett korosztály mennyire követi korunk technológiai, digitális trendjeit. Az adatokból azt látjuk, hogy a televízió szinte minden háztartás kötelező tartozéka, ám amíg esetleg azt gondolnánk, hogy a korszerű eszközök (pl. okostelefon, laptop, tablet) aránya rendkívül alacsony, addig ezzel szemben azt látjuk, hogy a felsorolt eszközök – természetesen eltérő mértékben – de jelen vannak az 50-75 év közöttiek háztartásaiban is. Az említett háztartások kétharmada rendelkezik okostelefonnal, és majdnem minden második háztartás birtokol laptopot, notebookot, de még a tabletek előfordulási aránya is közel 25%-os.

 

 

Sávdiagram a médiafogyasztás gyakoriságáról. Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.
A médiafogyasztás gyakorisága (N=2000)
GyakoriságTévénézés hagyományos TV-csatornánInternetes böngészésKözösségi médiaRádióhallgatás (hagyományos és online)Nyomtatott sajtó olvasásaVideók, filmek, sorozatok nézése ingyenes videómegosztónVideók, filmek, sorozatok nézése fizetős streaming szolgáltatáson
Naponta többször 33 32 29 19 6 7 4
Naponta 42 22 22 25 14 13 10
Hetente többször 9 8 7 13 11 12 9
Hetente 4 3 2 5 12 8 6
Havonta többször 1 1 1 3 7 5 4
Havonta 1 1 1 2 7 3 2
Ritkábban 5 4 5 14 25 12 8
Soha 5 30 34 19 18 41 57

A feltett kérdés a következő volt. M1b. Általában mennyi időt tölt ezekkel a tevékenységekkel egy átlagos hétvégi napon?

 

Az 50-75 éves lakosságon belül – nem meglepő módon – a 60-75 évesek körében alacsonyabb az okostelefon, laptop és tablet ellátottság (56, 28, ill. 14%), azonban ezek az adatok is jól mutatják, hogy a korszerű eszközök térhódítása az idősebb korosztályban is megkezdődött.

Az 50-75 éves korosztályban széles körben elterjedt az internetezés, egyharmaduk naponta internetezik, míg a hetente legalább többször internetezők összesített aránya is magas, kétharmados. Ha a közösségimédia-használatot vizsgáljuk a korcsoporton belül, az szinte azonos gyakoriságot mutat az internet használatával, azaz az internetet használók közül szinte mindenki követi a közösségi média történéseit is. Bár a 60-75 évesek 33%-a egyáltalán nem használja az internetet vagy csak ritkán megy fel a világhálóra, semmiképp sem tekinthetünk erre a korosztályra úgy, mint az átalakulóban lévő médiahasználati szokások késői követőire: az 50-75 évesek online jelenléte a korosztály meghatározó jellemzőjévé vált.

Az elmúlt években gyorsan terjedő fizetős streamingszolgáltatók növekvő népszerűsége ebben a korosztályban is megfigyelhető. Az 50-75 évesek közel egyharmada néz legalább hetente videókat, filmeket fizetős streamingcsatornákon. Ugyanakkor ebben a korosztályban továbbra is a hagyományos tévécsatornákon történő tévénézés a médiafogyasztás leggyakoribb módja. A válaszadók háromnegyede naponta néz így tévét, és 88%-uk legalább hetente néz hagyományos tévécsatornákat.

Az 50-75 éves korosztályban kiemelkedően népszerűek a filmek és a hírek, de a sorozatokat és a tudományos ismeretterjesztő műsorokat is kétharmaduk követi, ezen kívül rendkívül népszerűek a politikai, zenei tartalmak, valamint a kvízműsorok, vetélkedők is. E tartalmak jelentős része ma már a hagyományos tévécsatornákon kívül más platformokon is elérhető, ezért a kutatás azt is vizsgálta, hogy az említett tartalmakat milyen platformokon követik az 50-75 évesek. Kiderült, hogy szinte minden tartalomtípus esetében meghatározó a hagyományos tévécsatornák szerepe.

 

 

Diagram arról, hogy milyen videótartalmakat néznek az idősek. Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.
Milyen videós tartalmakat néznek az idősek (minta: 2000 fő)
MűfajNéziKedvence
Filmek 90 27
Hírek  80 13
Hazai sorozatok  68 6
Tudományos, ismeretterjesztő tartalom 68 6
Külföldi sorozatok  67 13
Politikai témával kapcsolatos tartalom 62 3
Kvízműsorok, vetélkedők, szórakoztató vetélkedők 60 3
Zenés jellegű tartalom  60 1
Beszélgetős műsorok  59 4
Sporttal kapcsolatos tájékoztató jellegű tartalom, sportközvetítés 57 9
Tehetségkutató, tehetség- felfedező műsorok 56 3
Közéleti témájú műsorok 55 2
Kultúrával, művészettel kapcsolatos tartalom  55 1
Főzőverseny, főzőműsor, receptekkel, főzéssel kapcsolatos tartalom 51 3
Vicces, humoros videók 42 2
Lakberendező, házépítős műsor, tartalom 42 1
Hírességekkel, sztárokkal, celebekkel kapcsolatos tartalom, bulvár 34 0
Reality – valóságshow, kalandshow  34 1
Gyermekenek szóló tartalom, mese 25 1
Divat, trendekkel kapcsolatos tartalom  23 0
Nyelvtanulást segítő videók 18 0
Influencerek videói 14 0

A feltett kérdések a következők voltak. M2. Kérem mondja meg, hogy az alábbi tartalmakat Ön jellemzően milyen platformokon nézi. M3. És milyen típusú tartalmat szeret nézni a legszívesebben?

 

A felmérés az Inspira Research kivitelezésében zajlott 2022 szeptemberében 2000 fő megkérdezésével, személyes adatfelvétellel. A minta reprezentatív volt az 50-75 éves magyar lakosságra életkor, nem, régió, településtípus, iskolai végzettség és gazdasági aktivitás szempontjából.