Internethasználati szokások, digitális média- és tartalomfogyasztás
Közzétéve: 2023. február 2.
A kutatásról
A Kantar-Hoffmann kutatócég folyamatosan vizsgálja az online terekben történő aktivitást, valamint az ezzel kapcsolatos veszélyeket, illetve a platformmal összefüggő véleményeket. 2022 év végén az internet hazai állapotának elemzésére kiterjedt adatfelvétellel rendelkező kutatást készített. Az analízis célja az volt, hogy részletes képet adjon a megkérdezettek internethasználatáról, illetve arról, mi a funkciója a netnek hétköznapjaikban.
A metodika
A mintanagyság 15.000 fő volt, a kérdezés önkitöltős online kérdőív segítségével történt. Az adatfelvétel alapsokaságát a 16-75 éves korosztály jelentette. A minta reprezentatív volt az életkor, az iskolai végzettség, a lakóhely településtípusa és a lakóhely régiója szerint a 16-75 éves magyar lakosságra.
Vezetői összefoglaló
Az internethasználat általános jellemzői
Nem csupán az internet széleskörű hozzáférhetőségének lehetünk tanúi napjainkban, hanem annak is, ahogy a világháló az emberek életének megkerülhetetlen részévé válik. Jól mutatja ezt a tendenciát például az is, hogy az internetező felnőtt lakosság döntő többsége minden nap csatlakozik valamilyen formában a világhálóhoz.
A széleskörű elterjedéséhez nagymértékben hozzájárult a mobiltelefonok fejlődése és a mobilinternet elérhetőségének növekedése is, melyek tömegek számára tették lehetővé a világhálóhoz való hozzáférést. Jól látható, hogy ma már lényegesen többen interneteznek mobiltelefonon keresztül (71%), mint laptop vagy PC segítségével.
A legtöbben még mindig e-mail-ezésre, hír- és információkeresésre, valamint kapcsolattartásra használják a netet. Az online világ kiszélesedése azonban egyre több területen teszi nélkülözhetetlenné a világhálót. Ma már minden második netező vásárol, bankol vagy intéz más adminisztratív ügyet online. Az audio vagy videós tartalomfogyasztás is egyre inkább a digitális térbe helyeződik át.
A mobiltelefonok elterjedtsége szinte teljes körű a 16-75 éves korosztályban, sőt, a legtöbb esetben a mobiltelefon egyben okostelefont is jelent. Ezzel összefüggésben igen magas arányú a mobilinternet elterjedtsége is, melynek használata ötven év alatt már egyáltalán nem okoz gondot, de hatvan év felett jóval kevesebben élnek az okostelefonok nyújtotta lehetőségekkel.
Az internetezés kiemelt területei
Közösségi média
A Facebook dominanciája még ma is egyértelmű - ha a közösségi oldalakra gondolunk -, ugyanakkor egyre nagyobb közönséget tudhat magáénak az Instagram is. A TikTok a feltörekvő új csillag, amely ugyan elsősorban a fiatalok között népszerű, de a teljes felnőtt lakosságon belül is képes volt már egy jól látható (8%) bázist kiépíteni.
Az online kommunikációs alkalmazások között igen előkelő helyen szerepelnek a közösségi oldalak, vagy az azokhoz közvetlenül kapcsolódó üzenetküldő szolgáltatások. Ebből is látszik, hogy az emberek számára igen fontos a közösségi oldalakon történő kommunikáció, chat-elés, üzenetküldés. Ezt követik a „hagyományosnak” tekinthető funkciók, mint például az ismerősök bejegyzéseinek, képeinek követése.
E-kereskedelem
Az e-kereskedelem fellendülésével együtt nőtt a bizalom is az online vásárlások és fizetések iránt – ma már a többség a bankkártyás fizetést részesíti előnyben az internetes vásárlások során. Az e-kereskedelem növekedésének fontos faktora a kényelem, de még ennél is fontosabb az emberek számára az online vásárláskor tapasztalt kedvezőbb ár.
Tartalomfogyasztás
A videós tartalom előretörése magával hozta a televíziók és a videómegosztó oldalak látogatottságának növekedését is. Ma Magyarországon a Netflix a legnépszerűbb streaming-oldal, legnagyobb vetélytársa, az HBO Max csak fele annyi embert ér el. A tévécsatornák által működtetett videómegosztók közül az RTL Most látogatottsága megközelíti a Netflix-ét. Bár ezen oldalakat elsősorban számítógépről keresik fel az emberek, egyre magasabb a mobilról videótartalmat fogyasztók köre is. A zenei streaming-szolgáltatások közül a YouTube Music és a Spotify a legelterjedtebbek Magyarországon.
Informálódás – az internet szerepe
Ha információra van szükségük, legtöbben rögtön az internethez fordulnak. Ugyanakkor az offline forrásokban, mint a televízió vagy a rádió által nyújtott információkban, hírekben, sokkal jobban bíznak az emberek. Már az online hírportálok által nyújtott információkban is csak kevesebb, mint 40 százalék bízik meg, és még ennél is alacsonyabb az egyéb online forrásokba, mint közösségi média, blogok stb. vetett bizalom szintje.
Jól reflektál a jelenségre, hogy a közösségi médiát tartják a leginkább fertőzöttnek álhírek szempontjából a magyar 16-75 évesek, de hasonlóan alacsony a bizalmi index a többi online hírforrás iránt is. Leginkább a személyes kapcsolatot érzik garanciának az álhírek elkerülésére még akkor is, ha az adott kapcsolat csupán az online térben létezik.
A kutatás háttere és célja
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság felkérésére a Kantar-Hoffmann a rendelkezésére álló, médiahasználattal foglalkozó 15 ezer fős alapkutatásból meghatározott tematikákra fókuszálva egy átfogó tanulmányt készített.
A tanulmány célja, hogy minden korábbinál átfogóbb és részletesebb képet adjon a lakosság internethasználati szokásairól, arról, hogy milyen szerepet tölt be az internet a mindennapokban, és ezek a szokások és ez a szerep miként változik a legalapvetőbb szocio-demográfiai ismérvek (nem, életkor, iskolai végzettség stb.) mentén.
A kutatás módszertana
A constrained fúziós eljárásban részt vevő kutatás jellemzői:
a kutatás mintanagysága: 15.000 fő
alapsokaság: 16-75 éves népesség
mintavétel: kvótás mintavétel, nem, korcsoport, településtípus, megye és iskolai végzettség szerinti arányos mintavétellel
adatgyűjtés módja: hibrid adatfelvétel, melynek során (online) panel mintát kombináltak nem paneles kvótás adatgyűjtéssel, a hibrid módszertan része az online és offline adatgyűjtés ötvözése
interjúhossz: 40 perc.
Az internethasználat jellemzői
Ma már a legtöbben nem PC-ről, hanem mobileszközről: mobiltelefonról vagy laptopról érik el az internetet. Míg a számítógép vagy laptop jellemzően vezetékes netet használ, addig a mobileszközökkel inkább WIFI kapcsolaton vagy mobilinterneten keresztül érik el a világhálót az emberek. A tablet használata 15 százalékra tehető, de már a televízió képernyőjén keresztüli netezés sem számít különlegesnek, hiszen nyolc százalék körében már természetes internet-elérési eszköz.
Milyen eszközökön keresztül szokott Ön internetezni?
Bár a teljes minta alapján úgy tűnik, hogy a mobiltelefonról vs. PC-ről vagy laptopról történő netezés hasonló arányú, jelentős eltéréseket találunk, amennyiben a különböző életkori csoportokat vetjük össze. A fiatalabbaknál egyértelműen látszik a mobil előnye: a 30 év alattiaknál alig 62 százalék szokott számítógépről internetezni. Ezzel szemben az idősebbek még ódzkodnak a mobileszközöktől, és mindössze minden második internetező 60 év feletti éri el a világhálót a mobiljáról (is).
Milyen eszközökön keresztül szokott Ön internetezni?
Korcsoport
Mobiltelefonon, okostelefonon keresztül
PC-n vagy laptopon keresztül
teljes minta
71%
72%
16-29 éves
80%
62%
30-39 éves
82%
65%
40-49 éves
78%
70%
50-59 éves
73%
75%
60 éves vagy idősebb
51%
84%
A mobiltelefonról történő netezés nem feltétlenül jelenti azt, hogy nincs a közelben egy számítógép – nagyobb része otthoni környezetben, de legalábbis WIFI közelben történik. Az életkori bontás alapján jól látszik, hogy a fiatalok körében mintegy kétszer akkora a mobilon de WIFI-n keresztüli, mint a vezetékes interneten történő netezés.
Milyen módon csatlakozik Ön az internetre?
Korcsoport
Mobiltelefon WiFi kapcsolattal
Vezetékes internet
teljes minta
50%
52%
16-29 éves
60%
32%
30-39 éves
58%
44%
40-49 éves
52%
50%
50-59 éves
49%
58%
60 éves vagy idősebb
36%
69%
Ma már az internet olyan alapvető infrastruktúra a többség számára, hogy nem meglepő a heti hét napot használók magas aránya (80%).
Hány napot internetezik egy héten?
Napok száma
Arány
Egyet
3%
Kettőt
2%
Hármat
3%
Négyet
3%
Ötöt
4%
Hatot
4%
Hetet
80%
A minket körülvevő okoseszközök között és a folyamatos internetkapcsolat mellett nehéz megbecsülni, hogy hány órát is töltünk internetezéssel. Különösen a mobiltelefon esetében nehéz minden online interakciót számításba venni, mely lényegében egy, a zsebünkbe rejtett állandó világháló kapcsolat. Ennek ellenére – vagy pont ezért – a válaszadók a mobilos netezés idejét tartják a legtöbbnek: a mobilon netezők kétharmada legalább egy, negyven százaléka több mint két órát is a mobilja nyomkodásával tölt egy átlagos napon. Ennél valamivel egyszerűbb a számítógép jellegű eszközökön, mint a PC-n, laptopon vagy éppen a tableten történő internetezés idejének felmérése. Az ezen eszközökön töltött böngészés ideje sem alacsony: az otthon netezők mintegy negyede heti húsz óránál is többet tölt a számítógép képernyője előtt.
Ön összesen hetente hány órát használja asztali számítógépét, laptopját, tabletjét?
Használati idő
Arány
1 óránál kevesebbet
18%
1 - 4 óra
22%
5 - 9 óra
14%
10 - 14 óra
12%
15 - 19 óra
7%
20 - 24 óra
8%
25 - 34 óra
6%
35 vagy több óra
12%
Tegnap mennyi időt használta az alábbi eszközöket internetezésre?
Eszköz
Kevesebb mint 30 percet
30 perc és egy óra között
1-2 órát
2-3 órát
3-5 órát
Több mint 5 órát
Tablet
39%
20%
20%
11%
6%
4%
Okostelefon
14%
20%
26%
18%
12%
10%
Laptop
25%
17%
22%
15%
10%
10%
PC / személyi számítógép
24%
17%
22%
15%
11%
11%
Internetezés célja
Hagyományosan a legfontosabb területei az internetezésnek az e-mail-ezés, a hír- és információkeresés, valamint a kapcsolattartás. Az online világ kiszélesedése azonban egyre több területen teszi nélkülözhetetlenné a világhálót. Ma már minden második netező vásárol, bankol vagy intéz más adminisztratív ügyet online. Az audio vagy videós tartalomfogyasztás is egyre erősebb a digitális térben: harminc százalék szokott online rádiót hallgatni, de a televíziós műsorokat is online nézi a netezők mintegy hatoda.
Az internetezés célja
Cél
Arány
Rádióhallgatás online
30%
Videók, képek feltöltése, tárolása
32%
Szolgáltatás igénybevétele előtti tájékozódás
33%
Hivatali ügyintézés
34%
Telefonálás interneten keresztül
35%
Online ügyintézés
37%
Főzési tippek, receptek
39%
Online bankolás
44%
Térkép/GPS/navigáció használata
45%
Csetelés szövegesen, hangos vagy képes módban
46%
Tájékozódás árakról, árak összehasonlítása
47%
Vásárlás, rendelés online
48%
Kapcsolattartás a rokonokkal, barátokkal, ismerősökkel
Az első két helyen ugyanazokat a célokat találjuk életkortól függetlenül: legtöbben - minden korcsoportban - e-mail-ezni szoktak, valamint az időjárás-előrejelzéseket böngészni. A fiatalok és a középkorúak körében a közösségi média oldalak böngészése kiemelt jelentőségű, mely az ötven év felettiek körében már a hír- és egyéb információk keresésénél kisebb jelentőségű. Az internet kapcsolattartási funkciója közel azonos minden korosztályban, míg csetelni inkább csak a negyven év alattiak szoktak nagyobb arányban. Az online bankolás és az árakról való tájékozódás elsősorban a középkorú vagy idősebb felhasználókat jellemzi, míg a fiatalok számára fontosabb az online zenehallgatás vagy filmek, sorozatok nézése.
Legfontosabb internetezési célok életkori csoportonként (top 10 cél)
16–29 évesek
Cél
Arány
E-mail küldés/fogadás
67%
Időjárás-előrejelzés megtekintése
58%
Közösségi oldalak látogatása
58%
Csetelés
53%
Keresés és információszerzés
51%
Kapcsolattartás
51%
Hírolvasás, cikkek olvasása
48%
Zenehallgatás online
47%
Térkép/GPS/Navigáció használata
45%
Filmek, sorozatok nézése online
45%
30–39 évesek
Cél
Arány
E-mail küldés/fogadás
79%
Időjárás-előrejelzés megtekintése
69%
Közösségi oldalak látogatása
62%
Keresés és információszerzés
59%
Hírolvasás, cikkek olvasása
58%
Kapcsolattartás
55%
Csetelés
52%
Vásárlás, rendelés online
50%
Térkép/GPS/Navigáció használata
48%
Tájékozódás árakról, árak összehasonlítása
47%
40–49 évesek
Cél
Arány
E-mail küldés/fogadás
82%
Időjárás-előrejelzés megtekintése
71%
Közösségi oldalak látogatása
66%
Keresés és információszerzés
66%
Hírolvasás, cikkek olvasása
65%
Kapcsolattartás
54%
Tájékozódás árakról, árak összehasonlítása
50%
Vásárlás, rendelés online
50%
Online bankolás
48%
Térkép/GPS/Navigáció használata
47%
50–59 évesek
Cél
Arány
E-mail küldés/fogadás
85%
Időjárás-előrejelzés megtekintése
73%
Keresés és információszerzés
67%
Hírolvasás, cikkek olvasása
67%
Közösségi oldalak látogatása
64%
Kapcsolattartás
59%
Tájékozódás árakról, árak összehasonlítása
53%
Vásárlás, rendelés online
51%
Online bankolás
48%
Térkép/GPS/Navigáció használata
47%
60 évesek vagy idősebbek
Cél
Arány
E-mail küldés/fogadás
81%
Időjárás-előrejelzés megtekintése
70%
Hírolvasás, cikkek olvasása
70%
Keresés és információszerzés
63%
Kapcsolattartás
61%
Közösségi oldalak látogatása
58%
Vásárlás, rendelés online
45%
Tájékozódás árakról, árak összehasonlítása
45%
Online bankolás
41%
Térkép/GPS/Navigáció használata
41%
Párhuzamos tevékenységek internetezés közben
A multiscreen jelenség erősödése nem kíméli az internetezést sem: egyre nő azok aránya, akik nem kizárólag a világhálóra koncentrálnak netezés közben, hanem egyéb tevékenységeket is végeznek. A legnagyobb átfedés a televíziónézésnél adódik, bár ez inkább a televíziózás közbeni internetezés méretét mutatja.
Internetezés, szörfölés közben az alábbi tevékenységek közül melyeket szokta végezni?
Tevékenység
Arány
TV-nézés, -hallgatás
38%
Mobiltelefonálás, SMS-küldés
33%
Zenehallgatás (nem rádióból)
22%
Rádióhallgatás online
14%
Rádióhallgatás (nem online)
12%
Videó-, DVD-nézés
9%
Összességében nem tapasztalhatunk nagy eltéréseket a főbb szocio-demográfiai szegmensek között, ha az internetezés közbeni párhuzamos tevékenységeket vizsgáljuk. Egyedül a hatvan év felettiek körében látható az átlagosnál jóval alacsonyabb arány, azaz a legidősebb korcsoport tagjai nagyobb számarányban koncentrálnak kizárólag az internetezésre.
Internetezés közben párhuzamos tevékenységet végzők aránya
Szocio-demográdiai csoport
Arány
teljes minta
67%
Férfi
66%
Nő
67%
16-29 éves
67%
30-39 éves
71%
40-49 éves
69%
50-59 éves
68%
60 éves vagy idősebb
61%
alapfokú
66%
középfokú
67%
felsőfokú
68%
Reklámblokkoló használata
Háromból átlagosan csak egy netező használ reklámblokkolót – minden második az összes eszközén, amelyen netezik, míg van, aki csak az asztali gépén és van, aki csak a mobilján. Összességében a férfiak, a fiatalabbak és a magasabb iskolai végzettségűek körében jelentősebb a reklámblokkoló használatának aránya. Különösen a nemek közti eltérés szembetűnő: a férfiak körében mintegy másfélszer akkora arányban használnak reklámblokkoló alkalmazásokat, mint a nők körében.
Mely eszközökön használ reklámblokkolót?
Eszköz
Arány
Minden saját eszközön
14%
PC/notebook/netbook
14%
Mobiltelefon/okostelefon
5%
Tablet
2%
Egyéb
1%
Nem tudom
1%
Reklámblokkoló használata bármely eszközön
Szocio-demográdiai csoport
Arány
teljes minta
32%
Férfi
39%
Nő
25%
16-29 éves
39%
30-39 éves
33%
40-49 éves
31%
50-59 éves
30%
60 éves vagy idősebb
26%
alapfokú
29%
középfokú
33%
felsőfokú
35%
Internetes oldalak látogatottsága
Az általános, napi híreket is felvonultató portálok az egyik leglátogatottabb honlaptípusok a világhálón – ez megfelel a hírkeresés és hírfogyasztás iránti érdeklődés magas szintjének. A legnépszerűbbek az index, az origo, a 24.hu, a telex, illetve a 444.hu. Ezen oldalakat közel hasonló arányban látogatják mobileszközökről és számítógépekről.
A Facebook dominanciája még ma is egyértelmű, amennyiben a közösségi oldalakra gondolunk. Ugyanakkor egyre nagyobb közönséget tudhat magának az Instagram is. A TikTok - bár főleg a fiatalok által kedvelt oldal - a teljes felnőtt lakosságon belül is képes volt nyolc százaléknyi bázist meghódítani.
Jellemzően számítógépről magasabb az egyes honlapok elérése, és ez alól még a Facebook sem jelent kivételt. A fiatal látogatóközönség azonban ezt a tendenciát is képes módosítani: az Instagram-ot és a TikTok-ot legtöbben mobilról keresik fel.
Látogatott közösségi portálok asztali személyi számítógépen/laptopon/notebookon
Internetes oldal
Arány
facebook
57%
Instagram
19%
linkedin.com
4%
pinterest.com
8%
reblog
0%
shazam
3%
Skype
9%
tik-tok
8%
tumblr.com
1%
twitch
2%
twitter
5%
waze
5%
Látogatott közösségi portálok mobiltelefonon
Internetes oldal
Arány
facebook
56%
Instagram
23%
linkedin.com
2%
pinterest.com
7%
reblog
0%
shazam
3%
Skype
5%
tik-tok
11%
tumblr.com
1%
twitch
2%
twitter
4%
waze
5%
Látogatott közösségi portálok tableten
Internetes oldal
Arány
facebook
9%
Instagram
3%
linkedin.com
0%
pinterest.com
1%
reblog
0%
shazam
0%
Skype
1%
tik-tok
1%
tumblr.com
0%
twitch
0%
twitter
1%
waze
0%
A Gmail a legnépszerűbb levelező ma Magyarországon, míg a Freemail stabilan őrzi a második helyét a piacon. Fontos, hogy e-mail-ekkel mindig elérhetők legyünk, ezért számítógépről és mobiltelefonról is hasonló arányban használják ezen szolgáltatásokat.
A videós tartalom előretörése magával hozta a televízió és videómegosztó oldalak látogatottságának növekedését is. Ma Magyarországon a Netflix a legnépszerűbb streaming-oldal, legnagyobb vetélytársa, az HBO Max (korábban Go) fele annyi embert ér csak el. A tévécsatornák által működtetett videómegosztók közül az RTL Most látogatottsága megközelíti a Netflix-ét. Bár ezen oldalakat elsősorban számítógépről keresik fel az emberek, egyre magasabb a mobilról videótartalmat fogyasztók köre is.
Bár az egyes megyei napilapok online verziói igen fontos szerepet töltenek be helyi szinten az informálódási folyamatban, látogatói bázisuk erősen korlátozott területi szempontból, így országos szinten egyik sem ér el magas látogatói szintet. Az országos hírekkel foglalkozó oldalak közül a HVG és a Blikk a legtöbb ember által látogatott online újság, valamint a Nemzeti Sport és a Nők Lapja online verziója, az nlcafe.hu vonzza a legtöbbeket. Mobiltelefonról némiképp kevesebben keresik fel ezen site-okat, de hasonló mintázatot mutatva, mint amit a számítógépeknél tapasztalunk.
Napilapok internetes oldalának látogatása asztali személyi számítógépen/laptopon/notebookon
Internetes oldal
Arány
automotor.hu
2%
bama.hu
1%
baon.hu
1%
beol.hu
1%
blikk.hu
7%
blikkruzs.blikk.hu
1%
boon.hu
1%
cosmopolitan.hu
1%
delmagyar.hu
1%
dietaesfitnesz.hu
0%
feol.hu/duol.hu
1%
glamouronline.hu
1%
haon.hu
1%
heol.hu
1%
hvg.hu
14%
kemma.hu
1%
kisalfold.hu
1%
lakaskultura.hu
1%
likebalaton.hu
1%
metropol.hu
1%
nemzetisport.hu
4%
nlcafe.hu/ nlc.hu
5%
nool.hu
0%
sonline.hu
1%
szabadfold.hu
0%
szoljon.hu
1%
szon.hu
1%
teol.hu
0%
unilife.hu
0%
vaol.hu
1%
veol.hu
1%
vg.hu
1%
videkize.hu
1%
zaol.hu
1%
Napilapok internetes oldalának látogatása mobiltelefonon
Internetes oldal
Arány
automotor.hu
1%
bama.hu
1%
baon.hu
1%
beol.hu
1%
blikk.hu
6%
blikkruzs.blikk.hu
1%
boon.hu
1%
cosmopolitan.hu
1%
delmagyar.hu
1%
dietaesfitnesz.hu
0%
feol.hu/duol.hu
1%
glamouronline.hu
1%
haon.hu
1%
heol.hu
1%
hvg.hu
10%
kemma.hu
1%
kisalfold.hu
1%
lakaskultura.hu
1%
likebalaton.hu
0%
metropol.hu
1%
nemzetisport.hu
3%
nlcafe.hu/ nlc.hu
3%
nool.hu
0%
sonline.hu
0%
szabadfold.hu
0%
szoljon.hu
1%
szon.hu
1%
teol.hu
1%
unilife.hu
0%
vaol.hu
1%
veol.hu
1%
vg.hu
1%
videkize.hu
1%
zaol.hu
1%
Napilapok internetes oldalának látogatása tableten
Internetes oldal
Arány
automotor.hu
0%
bama.hu
0%
baon.hu
0%
beol.hu
0%
blikk.hu
1%
blikkruzs.blikk.hu
0%
boon.hu
0%
cosmopolitan.hu
0%
delmagyar.hu
0%
dietaesfitnesz.hu
0%
feol.hu/duol.hu
0%
glamouronline.hu
0%
haon.hu
0%
heol.hu
0%
hvg.hu
2%
kemma.hu
0%
kisalfold.hu
0%
lakaskultura.hu
0%
likebalaton.hu
0%
metropol.hu
0%
nemzetisport.hu
0%
nlcafe.hu/ nlc.hu
0%
nool.hu
0%
sonline.hu
0%
szabadfold.hu
0%
szoljon.hu
0%
szon.hu
0%
teol.hu
0%
unilife.hu
0%
vaol.hu
0%
veol.hu
0%
vg.hu
0%
videkize.hu
0%
zaol.hu
0%
Az online vásárlás illetve az árakról történő tájékozódás igen előkelő helyen szerepel, ha az internetezési célokat vizsgáljuk, így nem meglepő, hogy az online aukciós portálok (pl. Jófogás), ár-összehasonlító oldalak (pl. Árukereső), illetve nagyobb webáruházak (pl. Emag) jelentős látogatói bázist tudnak felmutatni. Ezen oldalakat egyelőre többen látogatják asztali gépekről.
Az időjárás-előrejelzésekről való tájékozódás szinten minden internetezőnek fontos, így nem meglepő az Időkép és a Köpönyeg, a két legnépszerűbb időjós oldal magas látogatottsága.
Egyéb honlapok látogatása asztali személyi számítógépen/laptopon/notebookon
Internetes oldal
Arány
gyakorikerdesek.hu
10%
hazipatika.com
11%
idokep.hu
25%
koponyeg.hu
11%
menetrendek.hu
15%
nosalty.hu
12%
port.hu
7%
profession.hu
6%
randivonal.hu
1%
Spotify
5%
szeretlekmagyarorszag.hu
4%
vezess.hu
3%
webbeteg.hu
6%
Egyéb honlapok látogatása mobiltelefonon
Internetes oldal
Arány
gyakorikerdesek.hu
8%
hazipatika.com
6%
idokep.hu
20%
koponyeg.hu
8%
menetrendek.hu
11%
nosalty.hu
9%
port.hu
3%
profession.hu
4%
randivonal.hu
1%
Spotify
4%
szeretlekmagyarorszag.hu
2%
vezess.hu
2%
webbeteg.hu
3%
Egyéb honlapok látogatása tableten
Internetes oldal
Arány
gyakorikerdesek.hu
1%
hazipatika.com
1%
idokep.hu
3%
koponyeg.hu
1%
menetrendek.hu
2%
nosalty.hu
1%
port.hu
1%
profession.hu
1%
randivonal.hu
0%
Spotify
1%
szeretlekmagyarorszag.hu
0%
vezess.hu
0%
webbeteg.hu
1%
Közösségi oldalak és online kommunikációs alkalmazások használata
Az online kommunikációs alkalmazások között igen előkelő helyen szerepelnek a közösségi oldalak, vagy az azokhoz közvetlenül kapcsolódó üzenetküldő szolgáltatások. Ebből is látszik, hogy az emberek számára igen fontos a közösségi oldalakon történő kommunikáció, üzenetküldés. Ezt követik a „hagyományosnak” tekinthető funkciók, mint például az ismerősök bejegyzéseinek olvasása, képeinek nézegetése – saját vagy nem saját tartalmakat megosztani azonban már jóval kevesebben szoktak. A netezők 45 százaléka szokott a közösségi oldalakon csoportokhoz csatlakozni.
Szokta Ön az alábbi célokra használni a közösségi oldalakat? Kérem, jelölje azokat, amelyekre szokta!
Cél
Arány
Üzleti célok
5%
Események létrehozása, emberek meghívása eseményekre
8%
Megosztani az ismerőseimmel, hogy hol vagyok és mit csinálok (kivel vagyok)
14%
Nem saját készítésű tartalmak (cikkek, videók stb.) megosztása
Like/lájkolás (azaz tetszésnyilvánítás egy kattintással, szöveg beírása nélkül)
37%
Ismerősök keresése, bejelölése
38%
Csatlakozás csoportokhoz, klubokhoz
45%
Üzenetküldés, levelezés
49%
Ismerősök képeinek nézegetése
50%
Ismerősök bejegyzéseinek olvasása
57%
Chatelés, csevegés
58%
Nem lehet eléggé hangsúlyozni a Facebook jelentőségét a magyar online szférában: nem csak a közösségi média funkciókat, de a szorosan hozzá kötődő kommunikációs alkalmazást, a Messenger-t is rendkívül sokan, a netezők mintegy kétharmada használja napi szinten. Mivel a YouTube nem tipikusan kommunikációs alkalmazás, így inkább alkalomszerűen használják kommunikációra. A Viber, a WhatsApp és a TikTok közel hasonló napi bázist képes felmutatni. Ha nem csak a napi, hanem az összes felhasználót nézzük, akkor a Skype nevezhető meg jelentősnek a kisebb, kevesebb felhasználóval rendelkező kommunikációs alkalmazások közül.
Milyen gyakran használja az alábbi kommunikációs alkalmazásokat akár asztali számítógépen/laptopon/notebookon/netbookon, akár mobiltelefonon?
Alkalmazás neve
Naponta többször
Naponta egyszer
Hetente többször
Hetente egyszer
Ritkábban
Összesen
Facebook Messenger
64%
10%
9%
3%
6%
92%
YouTube
26%
12%
23%
10%
16%
87%
Instagram
13%
7%
7%
5%
13%
46%
Viber
9%
4%
9%
6%
22%
50%
WhatsApp Messenger
9%
4%
6%
4%
14%
37%
Tiktok
9%
4%
5%
3%
10%
31%
Google Hangouts
5%
3%
4%
3%
18%
34%
Skype
3%
3%
5%
4%
27%
43%
Pinterest
3%
3%
7%
6%
15%
34%
snapchat.com
3%
2%
3%
2%
8%
18%
Twitter
2%
2%
4%
3%
9%
20%
Waze
1%
2%
5%
4%
13%
25%
Tinder
1%
1%
2%
2%
6%
12%
Shazam
1%
1%
3%
3%
12%
20%
Linkedin
1%
1%
3%
3%
7%
15%
Streaming audio- és zenehasználat
A zenei streaming-szolgáltatások közül a YouTube Music és a Spotify a legelterjedtebbek Magyarországon. Összességében a fiatalabbak, a férfiak és a magasabb iskolai végzettségűek körében népszerűek ezen alkalmazások használata. Különösen a Spotify esetén látványosak az egyes korcsoportok közti különbségek: míg a 30 év alattiak több mint negyede, addig a 60 év felettiek alig három százaléka használja ezt a szolgáltatást.
Hallott-e az alábbi zenei oldalakról, szolgáltatásokról; használja-e jelenleg vagy használta-e a múltban ezeket?
Oldal/szolgáltatás neve
Jelenleg használom
Csak régen használtam, ma már nem használom
Hallottam róla, de nem használtam soha
Összesen
Youtube Music
20%
11%
44%
76%
Spotify
12%
12%
37%
61%
SoundCloud
2%
7%
37%
46%
Apple Music
2%
5%
50%
56%
Deezer
1%
8%
42%
52%
Jelenleg is használt zenei streaming szolgáltatások különböző szocio-demográfiai csoportok körében – teljes minta
Zenei streaming szolgáltatás neve
Arány
Youtube Music
20%
Spotify
12%
SoundCloud
2%
Apple Music
2%
Deezer
1%
Jelenleg is használt zenei streaming szolgáltatások különböző szocio-demográfiai csoportok körében – nemek közötti eltérések
Zenei streaming szolgáltatás neve
Férfi
Nő
Youtube Music
20%
11%
Spotify
14%
10%
SoundCloud
3%
5%
Apple Music
2%
4%
Deezer
2%
7%
Jelenleg is használt zenei streaming szolgáltatások különböző szocio-demográfiai csoportok körében – korcsoportok közötti eltérések
Zenei streaming szolgáltatás neve
16-29 éves
30-39 éves
40-49 éves
50-59 éves
60 éves vagy idősebb
Youtube Music
23%
20%
23%
20%
15%
Spotify
26%
15%
11%
7%
3%
SoundCloud
4%
3%
2%
1%
0%
Apple Music
5%
2%
2%
1%
0%
Deezer
2%
2%
2%
1%
0%
Jelenleg is használt zenei streaming szolgáltatások különböző szocio-demográfiai csoportok körében – iskolai végzettség szerinti eltérések
Zenei streaming szolgáltatás neve
Alapfokú
Középfokú
Felsőfokú
Youtube Music
20%
21%
19%
Spotify
8%
14%
16%
SoundCloud
2%
2%
2%
Apple Music
2%
2%
2%
Deezer
1%
1%
1%
E-kereskedelem, internetes vásárlás
Háromból két internetező szokott online vásárolni. Legtöbben ruhaneműt, cipőt, gyógyszer- vagy vitaminkészítményeket, könyvet és készételt rendelnek a világhálón keresztül. Főként a középkorúak és a magas iskolai végzettségűek között találjuk az internetes vásárlókat. Ugyanakkor még a 60 év felettiek körében is magas, mintegy 60 százalék azok aránya, akik igénybe veszik a webáruházak szolgáltatásait.
E-kereskedelem, internetes vásárlás. Mit rendelt, illetve vásárolt online az interneten az elmúlt 6 hónapban? (Akik vásároltak az elmúlt 6 hónapban.)
Termékcsoport, szolgáltatás
Arány
Ruhanemű, cipő
31%
Gyógyszer, vitamin
26%
Könyv
22%
Készételrendelés
18%
Háztartási kisgépek
16%
Kozmetikumok, szépségápolási cikkek
15%
Játék
15%
Banki, pénzügyi szolgáltatás
15%
Bútor, lakberendezési cikk
15%
Belépőjegy
14%
Szerencsejáték, fogadás
13%
Barkácsgép, szerszám
12%
Autó-, motoralkatrész, felszerelés
10%
Mobiltelefon
10%
Háztartási vegyi áru
10%
Biztosítás
10%
Élelmiszerüzletből származó termék
10%
Üdüléssel kapcsolatos szolgáltatás
9%
hűtő, mosogatógép)
8%
Telekommunikációs szolgáltatások, előfizetések
8%
Mobiltelefonhoz tartozó szolgáltatás
7%
Számítástechnika – hardver
7%
Utazással kapcsolatos szolgáltatás
7%
Ékszer, bizsu
7%
Sporteszköz, sportfelszerelés
6%
Számítógépes játékok
4%
Számítástechnika – szoftver
3%
Kozmetikai szolgáltatás
3%
Szórakoztató elektronikai cikk
3%
TV-előfizetés
3%
Wellness-szolgáltatás
3%
Újság-, folyóirat-, napilap-előfizetés
3%
Kerékpár, kerékpáralkatrész
3%
Műsoros CD, DVD
2%
Egyéb
10%
E-kereskedelem, internetes vásárlás különböző szocio-demográfiai csoportok körében. Vásárlás interneten az elmúlt 6 hónap során
Szocio-demográdiai csoport
Arány
teljes minta
64%
Férfi
64%
Nő
64%
16-29 éves
58%
30-39 éves
67%
40-49 éves
69%
50-59 éves
66%
60 éves vagy idősebb
60%
alapfokú végzettségű
55%
középfokú végzettségű
68%
felsőfokú végzettségű
76%
Ma már legtöbben az online bankkártyás fizetést választják, ha az interneten megrendelt árukért vagy szolgáltatásokért fizetnek. Személyesen, készpénzzel csak alig minden ötödik online vásárló fizet. A mobiltelefonon keresztüli fizetési módok még alig elterjedtek Magyarországon.
Fizetési módok internetes vásárlások során. Az alábbi online vásárláskor használható fizetési módok közül melyeket használta az elmúlt 6 hónapban? (Akik vásároltak az elmúlt 6 hónapban.)
Fizetési mód
Arány
Mobiltelefonról SMS-küldéssel
3%
Mobiltelefonról a mobiltelefon-számlára terhelve
4%
Mobiltelefon applikációval
6%
Személyesen bankkártyával átvételkor
17%
Virtuális számláról
19%
Személyesen készpénzzel, utalvánnyal átvételkor
22%
Banki átutalással a bankszámláról
34%
Bankkártyával az interneten
48%
Az internetes vásárlások elterjedésének csak egyik oka a kényelmi faktor. Bár azt bevallják, hogy az online vásárlás könnyebbé teszi az életüket, de a fotelből rendelés lehetőségénél még fontosabb az így elérhető kedvező ár.
Mennyire ért egyet vagy mennyire nem ért egyet az alábbi állításokkal?
Állítás
Határozottan egyetértek
Inkább egyetértek
Határozatlan
Inkább nem értek egyet
Határozottan nem értek egyet
Nem vonatkozik rám
Nem válaszolt
Az internetes vásárlás könnyebbé teszi az életem
26%
34%
17%
8%
4%
9%
2%
Az internetes vásárlásnál a kényelem fontosabb az áránál
8%
18%
25%
25%
11%
10%
2%
Nem bízom az interneten történő vásárlásban
5%
10%
22%
29%
25%
7%
2%
Az interneten keresztül történő vásárlás bonyolult
4%
8%
14%
27%
35%
11%
2%
Mobiltelefon-használat
A mobiltelefonok elterjedtsége szinte teljes körű a 16-75 éves korosztályban. Sőt, a legtöbb esetben a mobiltelefon egyben okostelefont is jelent, 87 százalék kezében már okostelefon lapul. Bár még a telefonálás a mobilok legjellemzőbb funkciója, hasonló arányban használják az emberek fotózásra is. Igen magas arányú a mobilinternet használat is, 83 százalék eléri a világhálót mobiljáról (is). Legtöbben az internetet e-mail-ezésre, közösségi oldalak látogatására és chat-elésre használják a mobiltelefonjukon.
Van-e Önnek mobiltelefonja? Nem muszáj, hogy a készülék az Ön tulajdonában legyen, az a fontos, hogy a készüléket Ön használja. Hány mobiltelefont használ Ön? A birtokában lévő mobiltelefonok között van Önnek okostelefonja?
A kérdés tárgya
Arány
Mobiltelefon
98%
Több, mint egy mobiltelefon
20%
Okostelefon
87%
Mobilinternet használat
83%
Jelentősek a különbségek a mobilhasználati szokásokban, amennyiben a különböző életkori csoportokat vizsgáljuk. A fiatalok körében a mobil elsősorban már nem a telefonálás eszköze: alig 73 százalékuk szokott telefonálni rajta, míg fotózásra 77 százalék használja. A 30 év alattiak felhasználási attitűdjeiben sokkal nagyobb hangsúlyt kapnak az online lehetőségek, mint a chat-elés vagy éppen a videótartalom fogyasztása, de a GPS nélkül is elveszettek lennének e korosztály tagjai. A közösségi média használat ugyanakkor nem a legfiatalabb, inkább a 30-39 éves korosztályban a legerősebb – mint ahogy az e-mail-ezés vagy a mobilon keresztül történő információkeresés is. Bár a legidősebb korosztály tagjainak a mobilján is elérhető a net, ők mégis nehezen lépnek túl a telefonálás funkción.
Az alábbi mobiltelefon funkciók közül Ön melyeket szokta használni?
Funkció
Arány
Telefonálás
84%
Fotók készítése
79%
E-mail küldés/fogadás
58%
SMS küldés/fogadás
57%
Közösségi oldalak látogatása
51%
Chatelés
51%
Információk keresése (időjárás, forgalom)
43%
GPS-használat
39%
Videók nézése
39%
Egyéb (számológép, ébresztés)
38%
Videohívás
38%
Videók készítése
37%
Játékok
36%
Hírek követése
34%
Telefonálás interneten keresztül (Skype, Viber)
30%
Pénzügyek intézése
28%
Képek
28%
Vásárlás
27%
Szervező használata / naptár
26%
MP3/MP4 zenehallgatás
22%
Rádióhallgatás
21%
Online videonézés
20%
Online játékok
19%
Zenék
19%
Szinkronizálás a számítógéppel (levelek, naptár)
18%
Irodai szoftverek használata (Word, Excel)
17%
Csengőhangok
15%
Videók
12%
TV-nézés
11%
Sporthírek, -események követése
10%
Egyéb letöltések
9%
Képernyővédők
9%
Könyv
6%
A mobiltelefon funkciói különböző korcsoportok körében – top 10 funkció
Funkció
16-29 éves
30-39 éves
40-49 éves
50-59 éves
60 éves vagy idősebb
Telefonálás
73%
82%
86%
90%
90%
Fotók készítése
77%
83%
82%
80%
75%
E-mail küldés/fogadás
60%
64%
63%
61%
46%
SMS küldés/fogadás
51%
57%
59%
63%
57%
Chatelés
64%
59%
55%
47%
32%
Közösségi oldalak látogatása
55%
57%
55%
51%
38%
Információk keresése
46%
48%
46%
44%
34%
Videók nézése
53%
49%
40%
35%
21%
GPS-használat
46%
45%
42%
39%
27%
Egyéb (számológép, ébresztés)
44%
42%
40%
41%
29%
Mobilhasználat különböző élethelyzetekben. Az Ön környezetében mennyire tartja elterjedtnek, hogy az emberek az okostelefonjaikat a következő élethelyzetekben használják?
Élethelyzet
Nagyon jellemző
Inkább jellemző
Inkább nem jellemző
Egyáltalán nem jellemző
Nem tudom
intim együttlét közben
2%
6%
22%
47%
23%
színházban
3%
8%
27%
39%
23%
vallásgyakorlás közben
3%
8%
22%
27%
39%
fürdés, zuhanyzás közben
3%
10%
27%
42%
18%
moziban
3%
10%
28%
35%
23%
biciklizés, rollerezés közben
4%
13%
30%
32%
22%
olvasás közben
6%
13%
34%
29%
18%
kertészkedés közben
4%
16%
31%
24%
24%
sportolás közben
4%
17%
27%
24%
28%
autóvezetés, motorvezetés közben
5%
18%
32%
29%
17%
koncerten
8%
20%
23%
27%
22%
autóval, motorral a zöld lámpára várakozás közben
7%
24%
25%
25%
18%
evés közben társaságban
7%
25%
35%
18%
15%
gyermekkel való játék közben
7%
25%
26%
17%
25%
sporteseményen
8%
27%
22%
19%
24%
iskolai, egyetemi tanórákon
10%
26%
20%
15%
29%
önkéntes-, közösségi munka közben
7%
30%
21%
13%
29%
gyalogosként az úton, zebrán átkelés közben
11%
28%
26%
21%
15%
beszélgetés közben
9%
33%
29%
17%
12%
számítógépezés, laptopozás közben
14%
28%
28%
14%
15%
tanulás közben
10%
33%
18%
13%
25%
étteremben
10%
34%
25%
15%
17%
fizetett munka közben
10%
35%
24%
13%
19%
kocsmában
12%
32%
19%
13%
24%
illemhelyen
16%
29%
17%
20%
18%
játszótéren a szülők körében
12%
34%
16%
11%
27%
a készülék töltése közben
11%
35%
23%
15%
17%
sétálás közben
12%
36%
24%
13%
15%
filmnézés közben
15%
34%
25%
13%
13%
vásárlás közben
11%
40%
25%
11%
13%
házimunka közben
11%
41%
22%
12%
15%
családi társaságban
11%
41%
23%
12%
12%
baráti társaságban
12%
41%
21%
11%
14%
kávézóban
13%
41%
17%
12%
16%
lefekvés után az ágyban
17%
38%
16%
15%
15%
rádióhallgatás közben
21%
36%
16%
11%
17%
evés közben egyedül
19%
39%
16%
13%
13%
sorban állás, várakozás közben
19%
41%
15%
11%
14%
tévénézés közben
26%
38%
14%
9%
14%
tömegközlekedésen való utazás közben
28%
39%
11%
10%
13%
A mobilnet használata függ az iskolai végzettségtől, hiszen a magas iskolai végzettségűek körében magasabb arányban érik el mobiljukról a világhálót. Ezen kívül jól látszik az is, hogy 50 év alatt már nem okoz gondot a mobilnet használata, míg 60 év felett már jóval kevesebben élnek e lehetőséggel.
Mobilinternet-használat különböző szocio-demográfiai csoportok körében
Szocio-demográdiai csoport
Arány
teljes minta
83%
Férfi
82%
Nő
83%
16-29 éves
84%
30-39 éves
88%
40-49 éves
89%
50-59 éves
84%
60 éves vagy idősebb
71%
alapfokú végzettségű
79%
középfokú végzettségű
85%
felsőfokú végzettségű
87%
Játékkonzolok birtoklása, használata és a rájuk fordított idő
A magyar 16-75 évesek közül minden ötödik hozzáfér játékkonzolhoz a saját háztartásában. A játékkonzollal rendelkező háztartásokban élő válaszadók mintegy 29 százaléka leginkább saját részre tartja a gépet, míg 42 százalék esetében inkább a gyermeke a leggyakoribb konzolhasználó. Játékkonzolok nagyobbrészt a gyerekes háztartásokban találhatóak. Ezzel összefüggésben van az is, hogy az 50 év felettiek körében – amely háztartásokból már nagy eséllyel kirepültek a gyerekek - jóval alacsonyabb arányban találunk játékkonzolt.
Ki játszik számítógépes vagy konzoljátékot leggyakrabban az Ön háztartásában?
Ki játszik?
Arány
Én
29%
Házastársam/partnerem
19%
Gyermekem
42%
Valaki más a háztartásban
10%
Játékkonzol a háztartásban különböző szocio-demográfiai csoportok körében
Szocio-demográdiai csoport
Arány
teljes minta
19%
Férfi
20%
Nő
19%
16-29 éves
27%
30-39 éves
26%
40-49 éves
27%
50-59 éves
16%
60 éves vagy idősebb
5%
alapfokú végzettségű
18%
középfokú végzettségű
21%
felsőfokú végzettségű
20%
van gyerek a háztartásban
32%
nincs gyerek a háztartásban
14%
A játékkonzollal rendelkező háztartások nem mindegyike költ folyamatosan játékokra vagy kiegészítőkre – alig 8,1 százalékuk jelezte, hogy költött a játékkonzollal vagy más számítógépes játékkal kapcsolatban az elmúlt egy év során.
Mennyit költött az elmúlt 12 hónapban konzolokra, konzol játékokra és számítógépes játékokra?
Összeg
Arány
10 000 Ft alatt
31%
10 001- 20 000 Ft
24%
20 001- 40 000 Ft
20%
40 001- 50 000Ft
8%
50 000 Ft felett
17%
Azonban nem csak konzolon játszanak a magyar 16-75 évesek: összesen a 16-75 évesek mintegy harmada tölt rendszeresen időt online videójátékkal vagy konzolon játszva. A többségük - saját bevallása szerint - hetente kevesebb, mint négy órát, és alig öt százalék az, aki bevallottan heti húsz óránál is többet tölt játékkal a képernyők előtt.
Kb. mennyi időt tölt el hetente Ön számítógép vagy konzol játékkal?
Eltöltött idő
Arány
20 vagy több órát
5%
15-19 órát
3%
10-14 órát
7%
5-9 órát
10%
Kevesebb mint 4 órát
26%
Egyet sem
50%
Tévénézés - párhuzamos tevékenységek tévénézés közben
Legtöbben a netezést említik – főként mobileszközökön –, ha egyéb, tévénézés közben végzett tartalomfogyasztásról kérdezzük az embereket. Telefonálni négyből jellemzően csak egy megkérdezett szokott, míg könyvet vagy újságot viszonylag kevesen olvasnak a tévé képernyője előtt. Összességében azonban elmondhatjuk, hogy a multiscreen használat, a tévénézés közben más képernyők használata, komolyan emelkedett az elmúlt néhány év során, ma már négyből hárman szoktak mással is foglalkozni tévénézés közben.
Az alábbiak közül mely tevékenység az, amivel televíziónézés közben Ön szívesen foglalkozik?
Párhuzamos tevékenység
Arány
Internetezek mobilon / tableten
44%
Közösségi oldalakat használok
34%
Internetezek laptopon / számítógépen
32%
Telefonálok vagy üzenetet küldök a barátaimnak / családomnak
23%
Számítógépes játékkal játszom
12%
Könyvet olvasok
9%
Újságot / magazint olvasok
7%
Egyéb
7%
Egyikkel sem
0%
Alapvetően a fiatalok körében találjuk meg a multiscreen használat élharcosait – ötből négyen szoktak tévénézés közben is mással foglalkozni. Ők főként a mobileszközökön való netezéssel, a közösségi média használattal és a telefonálással töltik az időt.
Párhuzamos tevékenységek tévénézés közben különböző szocio-demográfiai csoportok körében
Szocio-demográdiai csoport
Arány
teljes minta
72%
Férfi
70%
Nő
75%
16-29 éves
78%
30-39 éves
79%
40-49 éves
74%
50-59 éves
72%
60 éves vagy idősebb
63%
alapfokú végzettségű
73%
középfokú végzettségű
72%
felsőfokú végzettségű
72%
Párhuzamos tevékenységek tévénézés közben különböző szocio-demográfiai csoportok körében – nemek közötti eltérések
Párhuzamos tevékenység
Férfi
Nő
Internetezek laptopon / számítógépen
35%
29%
Internetezek mobilon / tableten
41%
46%
Közösségi oldalakat használok
31%
37%
Telefonálok vagy üzenetet küldök a barátaimnak / családomnak
20%
26%
Számítógépes játékkal játszom
13%
11%
Újságot / magazint olvasok
6%
8%
Könyvet olvasok
7%
11%
Egyéb
6%
9%
Párhuzamos tevékenységek tévénézés közben különböző szocio-demográfiai csoportok körében – korcsoportok közötti eltérések
Párhuzamos tevékenység
16-29 éves
30-39 éves
40-49 éves
50-59 éves
60 éves vagy idősebb
Internetezek laptopon / számítógépen
28%
29%
33%
34%
34%
Internetezek mobilon / tableten
53%
56%
47%
42%
26%
Közösségi oldalakat használok
42%
42%
35%
31%
24%
Telefonálok vagy üzenetet küldök a barátaimnak / családomnak
30%
27%
22%
20%
17%
Számítógépes játékkal játszom
14%
10%
10%
12%
13%
Újságot / magazint olvasok
5%
6%
7%
7%
10%
Könyvet olvasok
8%
10%
9%
8%
8%
Egyéb
6%
7%
8%
7%
9%
Párhuzamos tevékenységek tévénézés közben különböző szocio-demográfiai csoportok körében – iskolai végzettség szerinti eltérések
Párhuzamos tevékenység
Alapfokú végzettség
Középfokú végzettség
Felsőfokú végzettség
Internetezek laptopon / számítógépen
28%
33%
38%
Internetezek mobilon / tableten
43%
45%
43%
Közösségi oldalakat használok
31%
38%
36%
Telefonálok vagy üzenetet küldök a barátaimnak / családomnak
21%
24%
25%
Számítógépes játékkal játszom
12%
13%
11%
Újságot / magazint olvasok
6%
7%
10%
Könyvet olvasok
5%
11%
13%
Egyéb
7%
6%
10%
A magyar 16-75 évesek jelentős része már képes hozzáférni az online tartalmakhoz a televízión keresztül is, hiszen mintegy 40 százalék rendelkezik háztartásában okostévével és további hét százalék TV okosítóval.
A felsorolt technológiai eszközök közül melyekkel rendelkezik Ön vagy Önnel közös háztartásban élő bármely családtagja?
Eszköz
Arány
Okostévé (Smart TV)
40%
Tablet számítógép
36%
Okosóra, aktivitásmérő
23%
Házimozirendszer
12%
Okoshangszóró
9%
E-könyv olvasó
9%
Robotporszívó
7%
TV-okosító
7%
Akció kamera (pl. Go Pro)
4%
Drón
3%
Okosotthon: világítás-vezérlés
3%
Okosotthon: fűtésvezérlés
2%
Okoskonnektor
2%
MP3-dokkoló
2%
VR headset
2%
Okosotthon: egyéb felszerelés
2%
Információforrások értékelése
A legtöbb 16-75 éves számára a személyes információforrások az irányadók. A formálisabb csatornák közül a rádiót, valamint a televíziót tartják a legmegbízhatóbbnak, míg az online hírportálokban már csak kevesebb, mint 40 százalékuk bízik. Ennél is alacsonyabb a nyomtatott sajtótermékekbe vagy egyéb online forrásokba, mint például a közösségi médiába, blogokba vetett bizalom szintje.
Információforrások iránti bizalom. Ön mennyire bízik meg az alább felsoroltakban, mint megbízható hír- és információforrásokban?
Információforrás
Teljes mértékben megbízom
Inkább megbízom
Összesen
kollégák, barátok, család
21%
53%
74%
rádió
6%
38%
44%
televízió
6%
36%
41%
online hírportálok
4%
35%
39%
nyomtatott sajtó
3%
26%
29%
közösségi média
3%
21%
24%
emberek, akiket az interneten keresztül ismert meg
3%
21%
24%
online blogok, fórumok
2%
20%
22%
videómegosztók
2%
17%
19%
A személyes információforrások az átlagnál is fontosabbak az idősebbek és a magas iskolai végzettségűek körében. A fiatalok esetében általában magasabb a bizalom az online források iránt. A tévé leginkább az idősek és az alacsony iskolai végzettségűek körében jelentős tényező.
Információforrások iránti bizalom különböző szocio-demográfiai csoportok körében – nemek közötti eltérések
Információforrás
Férfi
Nő
kollégák, barátok, család
71%
76%
rádió
41%
46%
televízió
37%
45%
online hírportálok
42%
35%
nyomtatott sajtó
28%
31%
közösségi média
26%
23%
emberek, akiket az interneten keresztül ismert meg
27%
21%
online blogok, fórumok
22%
22%
videómegosztók
21%
18%
Információforrások iránti bizalom különböző szocio-demográfiai csoportok körében – korcsoportok közötti eltérések
Információforrás
16-29 éves
30-39 éves
40-49 éves
50-59 éves
60 éves vagy idősebb
kollégák, barátok, család
74%
70%
71%
72%
80%
rádió
42%
40%
46%
48%
43%
televízió
33%
34%
40%
46%
50%
online hírportálok
43%
38%
38%
39%
36%
nyomtatott sajtó
29%
23%
30%
34%
30%
közösségi média
28%
23%
22%
21%
26%
emberek, akiket az interneten keresztül ismert meg
29%
23%
21%
20%
25%
online blogok, fórumok
30%
23%
21%
20%
16%
videómegosztók
28%
21%
19%
17%
12%
Információforrások iránti bizalom különböző szocio-demográfiai csoportok körében – iskolai végzettség szerinti eltérések
Információforrás
Alapfokú végzettség
Középfokú végzettség
Felsőfokú végzettség
kollégák, barátok, család
69%
77%
78%
rádió
45%
44%
41%
televízió
46%
39%
34%
online hírportálok
35%
40%
43%
nyomtatott sajtó
30%
29%
30%
közösségi média
25%
24%
21%
emberek, akiket az interneten keresztül ismert meg
26%
24%
18%
online blogok, fórumok
22%
23%
19%
videómegosztók
19%
20%
17%
A legtöbb 16-75 éves számára a személyes információforrások nem csupán a legmegbízhatóbbak, de a legfontosabbak is egyúttal. A formálisabb csatornák közül az online hírportálok jelentősége elvitathatatlan, mindamellett, hogy egyes offline forrásokban még ma is jobban bíznak az emberek.
Információforrások jelentősége. Ön szerint az alább felsoroltak mennyire segítik, hogy Ön lényeges hírekhez és információkhoz jusson?
Információforrás
Nagyban segítik
Inkább segítik
Összesen
videómegosztók
4%
24%
28%
emberek, akiket az interneten keresztül ismert meg
4%
26%
30%
online blogok, fórumok
4%
27%
31%
nyomtatott sajtó
6%
27%
33%
közösségi média
8%
37%
45%
rádió
11%
41%
52%
televízió
14%
40%
54%
online hírportálok
12%
44%
56%
kollégák, barátok, család
22%
50%
72%
Az idősebbek egyértelműen a televízióra, a rádióra és a személyes kapcsolataikra, esetleg a nyomtatott sajtóra támaszkodnak, míg a fiatalok körében az offline források kevésbé, de például a videómegosztók szerepe erősebb a mindennapos informálódás során.
Információforrások jelentősége különböző szocio-demográfiai csoportok körében – nemek közötti eltérések
Információforrás
Férfi
Nő
kollégák, barátok, család
71%
73%
online hírportálok
57%
55%
televízió
50%
57%
rádió
50%
54%
közösségi média
44%
46%
nyomtatott sajtó
31%
36%
online blogok, fórumok
33%
30%
emberek, akiket az interneten keresztül ismert meg
34%
27%
videómegosztók
30%
26%
Információforrások jelentősége különböző szocio-demográfiai csoportok körében – korcsoportok közötti eltérések
Információforrás
16-29 éves
30-39 éves
40-49 éves
50-59 éves
60 éves vagy idősebb
kollégák, barátok, család
69%
68%
72%
73%
78%
online hírportálok
57%
57%
57%
55%
55%
televízió
39%
45%
53%
58%
69%
rádió
43%
48%
57%
56%
57%
közösségi média
51%
46%
43%
39%
47%
nyomtatott sajtó
26%
31%
35%
38%
37%
online blogok, fórumok
34%
36%
31%
28%
27%
emberek, akiket az interneten keresztül ismert meg
30%
31%
29%
27%
33%
videómegosztók
39%
33%
28%
24%
18%
Információforrások jelentősége különböző szocio-demográfiai csoportok körében – iskolai végzettség szerinti eltérések
Információforrás
Alapfokú végzettség
Középfokú végzettség
Felsőfokú végzettség
kollégák, barátok, család
69%
74%
73%
online hírportálok
50%
59%
55%
televízió
57%
51%
57%
rádió
53%
51%
54%
közösségi média
44%
48%
46%
nyomtatott sajtó
34%
32%
36%
online blogok, fórumok
29%
33%
30%
emberek, akiket az interneten keresztül ismert meg
32%
29%
27%
videómegosztók
27%
29%
26%
A közösségi médiát tartják a leginkább fertőzöttnek álhírek szempontjából a magyar 16-75 évesek, de hasonlóan alacsony a bizalom a többi online hírforrás iránt is. Leginkább a személyes kapcsolatot érzik garanciának az álhírek elkerülésére, még akkor is, ha az adott kapcsolat csupán az online térben létezik.
Álhírek elterjedtsége az egyes információforrások körében. Ön szerint mennyire elterjedtek az álhírek az Ön számára biztosított hírekben és információkban az alább felsoroltak közül?
Információforrás
Nagyon elterjedtek
Inkább elterjedtek
Összesen
kollégák, barátok, család
8%
20%
28%
emberek, akiket az interneten keresztül ismert meg
12%
29%
41%
rádió
15%
29%
43%
nyomtatott sajtó
16%
29%
45%
televízió
20%
30%
50%
videómegosztók
17%
35%
53%
online blogok, fórumok
20%
35%
55%
online hírportálok
20%
39%
59%
közösségi média
29%
36%
66%
A magas iskolai végzettségűek az átlagosnál magasabb szintűnek érzik az álhírek elterjedtségét az online térben. Az idősek a közösségi médiát kevésbé, míg a televíziót, a rádiót vagy a nyomtatott sajtót inkább veszélyeztetettnek ítélik a fake news által. Összességében pedig a férfiak azok, akik jobban tartanak a híresztelésektől a hírforrás típusától függetlenül.
Álhírek elterjedtsége az egyes információforrások körében a különböző szocio-demográfiai csoportok tagjai szerint – nemek közötti eltérések
Információforrás
Férfi
Nő
közösségi média
67%
65%
online hírportálok
60%
59%
online blogok, fórumok
59%
51%
videómegosztók
56%
50%
televízió
53%
48%
nyomtatott sajtó
47%
43%
rádió
48%
39%
emberek, akiket az interneten keresztül ismert meg
43%
40%
kollégák, barátok, család
31%
25%
Álhírek elterjedtsége az egyes információforrások körében a különböző szocio-demográfiai csoportok tagjai szerint – korcsoportok közötti eltérések
Információforrás
16-29 éves
30-39 éves
40-49 éves
50-59 éves
60 éves vagy idősebb
közösségi média
65%
70%
67%
67%
62%
online hírportálok
58%
64%
59%
59%
58%
online blogok, fórumok
56%
58%
55%
55%
52%
videómegosztók
52%
54%
54%
56%
50%
televízió
50%
54%
47%
47%
54%
nyomtatott sajtó
38%
46%
41%
42%
54%
rádió
45%
45%
40%
39%
46%
emberek, akiket az interneten keresztül ismert meg
40%
42%
41%
42%
42%
kollégák, barátok, család
35%
32%
27%
23%
24%
Álhírek elterjedtsége az egyes információforrások körében a különböző szocio-demográfiai csoportok tagjai szerint – iskolai végzettség szerinti eltérések
Információforrás
Alapfokú végzettség
Középfokú végzettség
Felsőfokú végzettség
közösségi média
61%
68%
73%
online hírportálok
56%
61%
64%
online blogok, fórumok
52%
56%
59%
videómegosztók
51%
53%
56%
televízió
49%
52%
52%
nyomtatott sajtó
45%
45%
45%
rádió
43%
44%
42%
emberek, akiket az interneten keresztül ismert meg
42%
42%
41%
kollégák, barátok, család
32%
27%
21%
Attitűdök
Négyből hárman azonnal az internethez fordulnak, ha információra van szükségük. 60 százalék vallja azt, hogy számára az internet a legfontosabb hírforrás, 57 százalék pedig elismeri, hogy a közösségi média fontos része a másokhoz való kapcsolódásának. Ezek a magas arányok azt mutatják, hogy az internet szerves része az életünknek, legyen szó információ- vagy hírkeresésről, de akár kapcsolattartásról is. Az internettel összefüggő érzések ugyanakkor némi ambivalenciát is hordoznak magukban, hiszen minden második 16-75 éves érzi úgy, hogy túl sok időt tölt a világhálón.
Az internet szerepe az életünkben. Mennyire ért egyet vagy mennyire nem ért egyet az alábbi állításokkal?
Állítás
Határozottan egyetértek
Inkább egyetértek
Határozatlan
Inkább nem értek egyet
Határozottan nem értek egyet
Nem vonatkozik rám
Nem válaszolt
Az internet lehetővé teszi, hogy jobban megismerjem az egyes termékek, márkák előnyeit
37%
40%
12%
4%
2%
5%
1%
Ha információra van szükségem, először az interneten keresem
41%
35%
11%
4%
3%
4%
2%
Számomra az internet a legfontosabb hírforrás
26%
34%
18%
10%
5%
5%
1%
A közösségi média oldalak használata fontos része a barátaimmal való kapcsolattartásnak
23%
34%
17%
10%
6%
8%
2%
Túl sok idő megy el internetezéssel
17%
31%
22%
15%
7%
6%
1%
Odafigyelek arra, hogy milyen képet mutatok a közösségi média oldalakon magamról
18%
30%
20%
10%
7%
14%
2%
Nagyon aggódom, hogy az interneten megadott adataimmal visszaélnek
18%
28%
24%
17%
7%
5%
2%
Nem tudnék meglenni, ha nem lenne internet a mobilomon
18%
22%
18%
16%
14%
9%
1%
A többséget az online hirdetések is legalább annyira zavarják, mint az offline reklámok, s különösen azok, amelyek a mobiltelefonra közvetlenül érkeznek. Természetesen nem hagyja mindenki figyelmen kívül az internetes hirdetéseket – 24 százalék hasznosnak érzi őket, 27 százalék általában elolvassa az e-mailben érkező ajánlatokat, míg 23 százalékát egyáltalán nem zavarják a személyre szóló e-mail-es ajánlatok.
Vélekedés az internetes reklámokról. Mennyire ért egyet vagy mennyire nem ért egyet az alábbi állításokkal?
Állítás
Határozottan egyetértek
Inkább egyetértek
Határozatlan
Inkább nem értek egyet
Határozottan nem értek egyet
Nem vonatkozik rám
Nem válaszolt
Nem szeretném, hogy a mobiltelefonomra reklámüzenetek érkezzenek bármilyen formában
42%
22%
14%
7%
7%
7%
1%
Szándékosan figyelmen kívül hagyom az interneten megjelenő reklámokat
24%
26%
22%
14%
6%
6%
2%
Általában elolvasom az e-mailben érkező reklámajánlatokat, felhívásokat
6%
21%
20%
23%
21%
7%
2%
Sokszor hasznosnak tartom az interneten megjelenő reklámokat
6%
18%
25%
23%
20%
7%
1%
Egyáltalán nem zavarnak az e-mailben jövő névre szóló ajánlatok
7%
17%
23%
22%
23%
7%
2%
Mindössze 27 százalék vallja, hogy a tévéből és alig 12 százalék, hogy az újságokból informálódik. Ezek az arányok is jól mutatják, hogy az informálódás fő színtere ma már a világháló, és csak kevesen támaszkodnak az offline médiumokra e téren. A tévénézés és a rádiózás gyakran háttértevékenységként jelenik meg („Teszek-veszek, közben megy a tévé.” vagy „Mindig rádiót hallgatok vezetés közben”).
Attitűdök offline médiumokkal kapcsolatban. Mennyire ért egyet vagy mennyire nem ért egyet az alábbi állításokkal?
Állítás
Határozottan egyetértek
Inkább egyetértek
Határozatlan
Inkább nem értek egyet
Határozottan nem értek egyet
Nem vonatkozik rám
Nem válaszolt
Teszek-veszek, közben megy a tévé
17%
28%
14%
12%
14%
13%
2%
Minden nap hallgatok rádiót
20%
22%
12%
14%
16%
15%
2%
Mindig rádiót hallgatok vezetés közben
15%
19%
12%
9%
8%
35%
2%
Általában mindjárt bekapcsolom a tévét, ha hazaérek
13%
18%
13%
17%
24%
14%
2%
Az információszerzésben a televízióra hagyatkozom
7%
20%
19%
17%
17%
19%
1%
Szinte minden nap olvasok napilapot
6%
10%
10%
16%
30%
25%
2%
Gyakran megveszem azokat a lapokat, amelyekbe termékmintát tesznek
3%
10%
14%
19%
25%
27%
2%
Újságokból informálódom
3%
9%
14%
17%
24%
30%
2%
Érdeklődési témakörök
Hagyományosan az időjárás az a témakör, amely általánosan érdekli az embereket. A szokásosan „hard news”-ként emlegetett témakörök közül egyedül a belföldi hírek tudott az érdeklődési körök TOP10-be bekerülni. Inkább a könnyedebb témák, a szabadidő-eltöltéssel kapcsolatos területek keltik fel a megkérdezettek érdeklődését, mint a filmek, a gasztronómia, az otthonszépítés. Az ismeretterjesztő témakörök közül az állat- és növényvilág, valamint a történelem vonzza a legtöbbeket. Legkevésbé a celebhírek keltik fel bevallottan az érdeklődést, de a művészetek, a kultúra iránt is viszonylag alacsony, inkább rétegszintű a kereslet.
Érdeklődési témakörök. Az alábbi témák iránt mennyire érdeklődik, mennyire szívesen olvas, hallgat ezekről a nyomtatott sajtóban, interneten, televízióban, rádióban?
Témakör
Nagyon érdekel
Inkább érdekel
Összesen
Labdarúgás
11%
17%
29%
Sportolás
11%
30%
40%
Számítástechnika/Szórakoztató elektronika
12%
33%
46%
Ingatlan, építkezés, felújítás
12%
39%
51%
Bűnügyek, bűnügyi hírek
13%
40%
53%
Természeti katasztrófák
13%
48%
61%
Külföldi hírek
13%
49%
62%
Egészséges életmód, diéta, wellness, fitness
14%
37%
51%
Egészségügy / orvoslás / gyógyászat
15%
44%
59%
TV műsor
15%
45%
60%
Megyei, városi, kerületi, községi-helyi hírek
15%
48%
62%
Keresztrejtvények
16%
38%
55%
Utazás és nyaralás
16%
39%
54%
Környezetvédelem, zöld ügyek
16%
46%
62%
DIY: barkácsolás, kötés, horgolás, varrás
17%
40%
57%
Történelmi témák, tudományos ismeretterjesztés
18%
44%
63%
Állat- és növényvilág
18%
45%
63%
Lakás, otthon, kert
19%
48%
66%
Sütés, sütemények, édességek, receptek
20%
38%
58%
Főzés, receptek
20%
42%
63%
Mozi, filmek
20%
46%
66%
Belföldi, közéleti hírek
20%
52%
72%
Időjárás
34%
50%
84%
Érdeklődési témakörök. Az alábbi témák iránt mennyire érdeklődik, mennyire szívesen olvas, hallgat ezekről a nyomtatott sajtóban, interneten, televízióban, rádióban?
Témakör
Nagyon érdekel
Inkább érdekel
Összesen
Hírek külföldi sztárokról
4%
22%
26%
Hírek magyar sztárokról
5%
24%
29%
Csecsemő és gyerekgondozás, nevelés
7%
23%
30%
Szépségápolás
8%
30%
38%
Személyes pénzügyek, beruházások
8%
31%
39%
Színház / Múzeum / Képzőművészet / Komolyzene
8%
32%
40%
Könyvajánló, kulturális kritika
8%
32%
40%
Programajánló
8%
37%
45%
Ezotéria, asztrológia, horoszkóp
9%
24%
33%
Egyéb sport
9%
28%
37%
Ruhák/divat
9%
31%
40%
Párkapcsolat, házasság
9%
32%
41%
Gazdasági, üzleti/vállalati hírek
9%
33%
42%
Éttermek, étel/ital fesztiválok
9%
35%
44%
Vásárlási tippek/tanácsok
9%
36%
45%
Erotika, felnőtt tartalom, szexualitás
10%
28%
38%
Oktatás
10%
36%
46%
Hétköznapi emberi történetek
10%
46%
56%
Autók, motorok
11%
28%
39%
Könnyűzene
11%
43%
54%
Offline médiahasználat és coverage
Médiaelterjedtség/-lefedettség. Ön utoljára mikor…?
Párhuzamos tevékenységek tévénézés közben különböző szocio-demográfiai csoportok körében
Szocio-demográdiai csoport
Arány
nő
51%
férfi
49%
60 év és felettiek
25%
50-59 évesek
17%
40-49 évesek
21%
30-39 évesek
17%
18-29 évesek
19%
18 év alattiak
2%
községben élő
30%
városban élő
35%
megyeszékhelyen élő
17%
Budapesten élő
18%
felsőfokú végzettségű
22%
középfokú végzettségű
34%
alapfokú végzettségű
45%
anyagilag nélkülöznek
3%
hónapról hónapra anyagi gondjaik vannak
10%
éppen hogy kijönnek a havi jövedelmükből
38%
beosztással jól kijönnek a havi jövedelmükből
41%
anyagi gondok nélkül élnek
8%
nincs gyermek a háztartásban
68%
van gyermek a háztartásban
32%
Sütik használata
Webhelyünk a böngészéshez és a funkciók használatához elengedhetetlenül szükséges sütiket, illetve forgalmi adatokat gyűjtő sütiket használ. Az „Összes elfogadása” gombbal Ön elfogadja az összes süti alkalmazását. A „Elutasítom” gombbal csak az alapműködéshez szükséges sütik és az anonim forgalmi adatokat gyűjtő sütik használatát engedélyezi. Egyéni beállításokhoz és bővebb tájékoztatásért kattintson a „Részletek és beállítások” linkre. A mentett beállításait a láblécben található, Adavédelmi beállítások linkre kattintva bármikor módosíthatja.
Alapműködéshez szükséges sütik
(6)
Alapvető funkciókat segítő sütik. Az alapműködést biztosító sütik között tároljuk a Google Analytics IP-maszkolással működő sütijeit is.
Teljesítménysütik
(3)
Az IP-anonimizálás nélkül alkalmazott statisztikai sütik továbbítják a látogató IP-címét. Csak akkor jelölje be, ha ehhez hozzájárul.
Alapműködéshez szükséges sütik
(6)
Az alapműködést biztosító sütik olyan alapvető funkciókat segítenek, amelyek a technikai működéséhez elengedhetetlenül szükségesek (például ilyenek a munkamenet-azonosító sütik, amelyek csak a kiszolgáló felé irányuló kérések megkülönböztetését szolgálják, és a munkamenet végén törlődnek). A honlap ezek nélkül nem tud megfelelően működni.
Az NMHH a Google Analytics forgalomanalitikai rendszert arra használja, hogy statisztikai elemzésre adatokat gyűjtsön a látogatók viselkedéséről annak érdekében, hogy a webhelyeit továbbfejleszthesse. A Google Analytics harmadik félként lehetővé teszik számunkra, hogy a látogatói IP-címeket anonimizáljuk. Az NMHH ezzel a módszerrel biztosítja, hogy amint az adatok bekerülnek az Analytics Adatgyűjtő Hálózatba, a rendszer – még mielőtt bármilyen jellegű tárolási vagy feldolgozási műveletre kerülne sor – végrehajtja az IP-címek anonimizálását/maszkolását. Ez azt jelenti, hogy – az említett harmadik felek jognyilatkozatai alapján – nem kerül eltárolásra olyan adat, amelynek segítségével Ön azonosítható lenne.
Az IP-anonimizálás nélkül alkalmazott statisztikai sütik eltárolják a látogató IP-címét, így közvetve alkalmasak személyes adat gyűjtésére. Ezért az NMHH csak akkor alkalmazza ezeket a sütiket, ha ön a vezérlőpanelen a "Teljesítménysütik" mellett látható váltógomb átállításával ehhez kifejezetten hozzájárul, vagy az „Összes elfogadása” gombra kattint.