Internethasználati szokások, digitális média- és tartalomfogyasztás

Közzétéve: 2023. február 2.

A kutatásról

A Kantar-Hoffmann kutatócég folyamatosan vizsgálja az online terekben történő aktivitást, valamint az ezzel kapcsolatos veszélyeket, illetve a platformmal összefüggő véleményeket. 2022 év végén az internet hazai állapotának elemzésére kiterjedt adatfelvétellel rendelkező kutatást készített. Az analízis célja az volt, hogy részletes képet adjon a megkérdezettek internethasználatáról, illetve arról, mi a funkciója a netnek hétköznapjaikban.

A metodika

A mintanagyság 15.000 fő volt, a kérdezés önkitöltős online kérdőív segítségével történt. Az adatfelvétel alapsokaságát a 16-75 éves korosztály jelentette. A minta reprezentatív volt az életkor, az iskolai végzettség, a lakóhely településtípusa és a lakóhely régiója szerint a 16-75 éves magyar lakosságra.

Vezetői összefoglaló

Az internethasználat általános jellemzői

Nem csupán az internet széleskörű hozzáférhetőségének lehetünk tanúi napjainkban, hanem annak is, ahogy a világháló az emberek életének megkerülhetetlen részévé válik. Jól mutatja ezt a tendenciát például az is, hogy az internetező felnőtt lakosság döntő többsége minden nap csatlakozik valamilyen formában a világhálóhoz.

A széleskörű elterjedéséhez nagymértékben hozzájárult a mobiltelefonok fejlődése és a mobilinternet elérhetőségének növekedése is, melyek tömegek számára tették lehetővé a világhálóhoz való hozzáférést. Jól látható, hogy ma már lényegesen többen interneteznek mobiltelefonon keresztül (71%), mint laptop vagy PC segítségével.

A legtöbben még mindig e-mail-ezésre, hír- és információkeresésre, valamint kapcsolattartásra használják a netet. Az online világ kiszélesedése azonban egyre több területen teszi nélkülözhetetlenné a világhálót. Ma már minden második netező vásárol, bankol vagy intéz más adminisztratív ügyet online. Az audio vagy videós tartalomfogyasztás is egyre inkább a digitális térbe helyeződik át.

A mobiltelefonok elterjedtsége szinte teljes körű a 16-75 éves korosztályban, sőt, a legtöbb esetben a mobiltelefon egyben okostelefont is jelent. Ezzel összefüggésben igen magas arányú a mobilinternet elterjedtsége is, melynek használata ötven év alatt már egyáltalán nem okoz gondot, de hatvan év felett jóval kevesebben élnek az okostelefonok nyújtotta lehetőségekkel.

Az internetezés kiemelt területei

Közösségi média

A Facebook dominanciája még ma is egyértelmű - ha a közösségi oldalakra gondolunk -, ugyanakkor egyre nagyobb közönséget tudhat magáénak az Instagram is. A TikTok a feltörekvő új csillag, amely ugyan elsősorban a fiatalok között népszerű, de a teljes felnőtt lakosságon belül is képes volt már egy jól látható (8%) bázist kiépíteni.

Az online kommunikációs alkalmazások között igen előkelő helyen szerepelnek a közösségi oldalak, vagy az azokhoz közvetlenül kapcsolódó üzenetküldő szolgáltatások. Ebből is látszik, hogy az emberek számára igen fontos a közösségi oldalakon történő kommunikáció, chat-elés, üzenetküldés. Ezt követik a „hagyományosnak” tekinthető funkciók, mint például az ismerősök bejegyzéseinek, képeinek követése.

E-kereskedelem

Az e-kereskedelem fellendülésével együtt nőtt a bizalom is az online vásárlások és fizetések iránt – ma már a többség a bankkártyás fizetést részesíti előnyben az internetes vásárlások során. Az e-kereskedelem növekedésének fontos faktora a kényelem, de még ennél is fontosabb az emberek számára az online vásárláskor tapasztalt kedvezőbb ár.

Tartalomfogyasztás

A videós tartalom előretörése magával hozta a televíziók és a videómegosztó oldalak látogatottságának növekedését is. Ma Magyarországon a Netflix a legnépszerűbb streaming-oldal, legnagyobb vetélytársa, az HBO Max csak fele annyi embert ér el. A tévécsatornák által működtetett videómegosztók közül az RTL Most látogatottsága megközelíti a Netflix-ét. Bár ezen oldalakat elsősorban számítógépről keresik fel az emberek, egyre magasabb a mobilról videótartalmat fogyasztók köre is. A zenei streaming-szolgáltatások közül a YouTube Music és a Spotify a legelterjedtebbek Magyarországon.

Informálódás – az internet szerepe

Ha információra van szükségük, legtöbben rögtön az internethez fordulnak. Ugyanakkor az offline forrásokban, mint a televízió vagy a rádió által nyújtott információkban, hírekben, sokkal jobban bíznak az emberek. Már az online hírportálok által nyújtott információkban is csak kevesebb, mint 40 százalék bízik meg, és még ennél is alacsonyabb az egyéb online forrásokba, mint közösségi média, blogok stb. vetett bizalom szintje.

Jól reflektál a jelenségre, hogy a közösségi médiát tartják a leginkább fertőzöttnek álhírek szempontjából a magyar 16-75 évesek, de hasonlóan alacsony a bizalmi index a többi online hírforrás iránt is. Leginkább a személyes kapcsolatot érzik garanciának az álhírek elkerülésére még akkor is, ha az adott kapcsolat csupán az online térben létezik.

A kutatás háttere és célja

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság felkérésére a Kantar-Hoffmann a rendelkezésére álló, médiahasználattal foglalkozó 15 ezer fős alapkutatásból meghatározott tematikákra fókuszálva egy átfogó tanulmányt készített.

A tanulmány célja, hogy minden korábbinál átfogóbb és részletesebb képet adjon a lakosság internethasználati szokásairól, arról, hogy milyen szerepet tölt be az internet a mindennapokban, és ezek a szokások és ez a szerep miként változik a legalapvetőbb szocio-demográfiai ismérvek (nem, életkor, iskolai végzettség stb.) mentén.

A kutatás módszertana

A constrained fúziós eljárásban részt vevő kutatás jellemzői:

  • a kutatás mintanagysága: 15.000 fő
  • alapsokaság: 16-75 éves népesség
  • mintavétel: kvótás mintavétel, nem, korcsoport, településtípus, megye és iskolai végzettség szerinti arányos mintavétellel
  • adatgyűjtés módja: hibrid adatfelvétel, melynek során (online) panel mintát kombináltak nem paneles kvótás adatgyűjtéssel, a hibrid módszertan része az online és offline adatgyűjtés ötvözése
  • interjúhossz: 40 perc.

Az internethasználat jellemzői

Ma már a legtöbben nem PC-ről, hanem mobileszközről: mobiltelefonról vagy laptopról érik el az internetet. Míg a számítógép vagy laptop jellemzően vezetékes netet használ, addig a mobileszközökkel inkább WIFI kapcsolaton vagy mobilinterneten keresztül érik el a világhálót az emberek. A tablet használata 15 százalékra tehető, de már a televízió képernyőjén keresztüli netezés sem számít különlegesnek, hiszen nyolc százalék körében már természetes internet-elérési eszköz.

Sávdiagramok. A hozzáférés módja. Milyen eszközökön szokott Ön internetezni? Milyen módon csatolakozik az internetre? Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatokban érhetők el.
Milyen eszközökön keresztül szokott Ön internetezni?
Eszköz Arány
Mobiltelefonon/okostelefonon    71%
Laptopon/Notebookon* 48%
Asztali személyi számítógépen*  35%
Tableten    15%
TV-képernyőn    8%
Egyéb eszközön    2%
Játékkonzolon    2%
*: PC és laptop összesen: 72%
Milyen módon csatlakozik Ön az internetre?
A csatlakozás módja Arány
Vezetékes internet 52%
Mobiltelefon, okostelefon WiFi kapcsolattal   50%
Mobiltelefon/okostelefon mobilinternet előfizetéssel   43%
Mobilinternet a számítógéphez csatlakoztatva 13%
Free WiFi (nem otthoni) /HotSpot 13%
Egyéb módon   4%

Bár a teljes minta alapján úgy tűnik, hogy a mobiltelefonról vs. PC-ről vagy laptopról történő netezés hasonló arányú, jelentős eltéréseket találunk, amennyiben a különböző életkori csoportokat vetjük össze. A fiatalabbaknál egyértelműen látszik a mobil előnye: a 30 év alattiaknál alig 62 százalék szokott számítógépről internetezni. Ezzel szemben az idősebbek még ódzkodnak a mobileszközöktől, és mindössze minden második internetező 60 év feletti éri el a világhálót a mobiljáról (is).

Sávdiagram. A hozzáférés módja – eszközök. Milyen eszközökön keresztül szokott Ön internetezni? Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.
Milyen eszközökön keresztül szokott Ön internetezni?
Korcsoport Mobiltelefonon, okostelefonon keresztül PC-n vagy laptopon keresztül
teljes minta 71% 72%
16-29 éves 80% 62%
30-39 éves 82% 65%
40-49 éves 78% 70%
50-59 éves 73% 75%
60 éves vagy idősebb 51% 84%

A mobiltelefonról történő netezés nem feltétlenül jelenti azt, hogy nincs a közelben egy számítógép – nagyobb része otthoni környezetben, de legalábbis WIFI közelben történik. Az életkori bontás alapján jól látszik, hogy a fiatalok körében mintegy kétszer akkora a mobilon de WIFI-n keresztüli, mint a vezetékes interneten történő netezés.

Sávdiagram. A hozzáférés módja – csatlkakozás. Milyen módon csatlakozik Ön az internetre? Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.
Milyen módon csatlakozik Ön az internetre?
Korcsoport Mobiltelefon WiFi kapcsolattal Vezetékes internet
teljes minta 50% 52%
16-29 éves 60% 32%
30-39 éves 58% 44%
40-49 éves 52% 50%
50-59 éves 49% 58%
60 éves vagy idősebb 36% 69%

Ma már az internet olyan alapvető infrastruktúra a többség számára, hogy nem meglepő a heti hét napot használók magas aránya (80%).

Oszlop. Internetezéssel töltött napok száma. Hány napot internetezik egy héten? Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.
Hány napot internetezik egy héten?
Napok száma Arány
Egyet   3%
Kettőt   2%
Hármat   3%
Négyet   3%
Ötöt   4%
Hatot   4%
Hetet   80%

A minket körülvevő okoseszközök között és a folyamatos internetkapcsolat mellett nehéz megbecsülni, hogy hány órát is töltünk internetezéssel. Különösen a mobiltelefon esetében nehéz minden online interakciót számításba venni, mely lényegében egy, a zsebünkbe rejtett állandó világháló kapcsolat. Ennek ellenére – vagy pont ezért – a válaszadók a mobilos netezés idejét tartják a legtöbbnek: a mobilon netezők kétharmada legalább egy, negyven százaléka több mint két órát is a mobilja nyomkodásával tölt egy átlagos napon. Ennél valamivel egyszerűbb a számítógép jellegű eszközökön, mint a PC-n, laptopon vagy éppen a tableten történő internetezés idejének felmérése. Az ezen eszközökön töltött böngészés ideje sem alacsony: az otthon netezők mintegy negyede heti húsz óránál is többet tölt a számítógép képernyője előtt.

Diagramok. Internetezéssel töltött idő. Ön összesen hetente hány órát használja asztali számítógépét, laptopját, tabletjét? Tegnap mennyi időt használta az alábbi eszközöket internetezésre? Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.
Ön összesen hetente hány órát használja asztali számítógépét, laptopját, tabletjét?
Használati idő Arány
1 óránál kevesebbet   18%
1 - 4 óra   22%
5 - 9 óra   14%
10 - 14 óra   12%
15 - 19 óra   7%
20 - 24 óra   8%
25 - 34 óra   6%
35 vagy több óra   12%
Tegnap mennyi időt használta az alábbi eszközöket internetezésre?
Eszköz Kevesebb mint 30 percet 30 perc és egy óra között 1-2 órát 2-3 órát 3-5 órát Több mint 5 órát
Tablet 39% 20% 20% 11% 6% 4%
Okostelefon  14% 20% 26% 18% 12% 10%
Laptop 25% 17% 22% 15% 10% 10%
PC / személyi számítógép 24% 17% 22% 15% 11% 11%

Internetezés célja

Hagyományosan a legfontosabb területei az internetezésnek az e-mail-ezés, a hír- és információkeresés, valamint a kapcsolattartás. Az online világ kiszélesedése azonban egyre több területen teszi nélkülözhetetlenné a világhálót. Ma már minden második netező vásárol, bankol vagy intéz más adminisztratív ügyet online. Az audio vagy videós tartalomfogyasztás is egyre erősebb a digitális térben: harminc százalék szokott online rádiót hallgatni, de a televíziós műsorokat is online nézi a netezők mintegy hatoda.

Sávdiagramok. Az internetezés célja. Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.
Az internetezés célja
Cél Arány
Rádióhallgatás online 30%
Videók, képek feltöltése, tárolása 32%
Szolgáltatás igénybevétele előtti tájékozódás 33%
Hivatali ügyintézés 34%
Telefonálás interneten keresztül 35%
Online ügyintézés 37%
Főzési tippek, receptek 39%
Online bankolás 44%
Térkép/GPS/navigáció használata 45%
Csetelés szövegesen, hangos vagy képes módban 46%
Tájékozódás árakról, árak összehasonlítása 47%
Vásárlás, rendelés online 48%
Kapcsolattartás a rokonokkal, barátokkal, ismerősökkel 56%
Keresés és információszerzés 61%
Közösségi oldalak látogatása 61%
Hírolvasás, cikkek olvasása 62%
Időjárás-előrejelzés megtekintése 68%
E-mail küldés/fogadás 79%
Filmek, sorozatok nézése online 3%
Podcast nézése/hallgatása 7%
Ismerkedés, társkeresés online 8%
Alkalmazás/szoftver letöltése 10%
Lakás/ház keresése vásárlásra, bérlésre 11%
Iskolai, egyetemi munka, tanulás 11%
Aukciós oldalak, hirdetés, eladás 12%
Online munkavégzés otthonról 15%
TV-műsorok nézése online  16%
Blogokhoz, fórumokhoz, cikkekhez hozzászólás, kommentelés 17%
Saját blogírás, saját weblap szerkesztése 18%
Zenehallgatás online 19%
Online játék 20%
Napilapok, hetilapok, magazinok olvasása online 22%
Utazási, nyaralási terv készítése 25%
Videoklipek és videoblogok nézése online 25%
Blogok, fórumok olvasása 28%

Az első két helyen ugyanazokat a célokat találjuk életkortól függetlenül: legtöbben - minden korcsoportban - e-mail-ezni szoktak, valamint az időjárás-előrejelzéseket böngészni. A fiatalok és a középkorúak körében a közösségi média oldalak böngészése kiemelt jelentőségű, mely az ötven év felettiek körében már a hír- és egyéb információk keresésénél kisebb jelentőségű. Az internet kapcsolattartási funkciója közel azonos minden korosztályban, míg csetelni inkább csak a negyven év alattiak szoktak nagyobb arányban. Az online bankolás és az árakról való tájékozódás elsősorban a középkorú vagy idősebb felhasználókat jellemzi, míg a fiatalok számára fontosabb az online zenehallgatás vagy filmek, sorozatok nézése.

Legfontosabb internetezési célok életkori csoportonként (top 10 cél)

16–29 évesek
Cél Arány
E-mail küldés/fogadás 67%
Időjárás-előrejelzés megtekintése 58%
Közösségi oldalak látogatása 58%
Csetelés 53%
Keresés és információszerzés 51%
Kapcsolattartás 51%
Hírolvasás, cikkek olvasása 48%
Zenehallgatás online 47%
Térkép/GPS/Navigáció használata 45%
Filmek, sorozatok nézése online 45%
30–39 évesek
Cél Arány
E-mail küldés/fogadás 79%
Időjárás-előrejelzés megtekintése 69%
Közösségi oldalak látogatása 62%
Keresés és információszerzés 59%
Hírolvasás, cikkek olvasása 58%
Kapcsolattartás 55%
Csetelés 52%
Vásárlás, rendelés online 50%
Térkép/GPS/Navigáció használata 48%
Tájékozódás árakról, árak összehasonlítása 47%
40–49 évesek
Cél Arány
E-mail küldés/fogadás 82%
Időjárás-előrejelzés megtekintése 71%
Közösségi oldalak látogatása 66%
Keresés és információszerzés 66%
Hírolvasás, cikkek olvasása 65%
Kapcsolattartás 54%
Tájékozódás árakról, árak összehasonlítása 50%
Vásárlás, rendelés online 50%
Online bankolás 48%
Térkép/GPS/Navigáció használata 47%
50–59 évesek
Cél Arány
E-mail küldés/fogadás 85%
Időjárás-előrejelzés megtekintése 73%
Keresés és információszerzés 67%
Hírolvasás, cikkek olvasása 67%
Közösségi oldalak látogatása 64%
Kapcsolattartás 59%
Tájékozódás árakról, árak összehasonlítása 53%
Vásárlás, rendelés online 51%
Online bankolás 48%
Térkép/GPS/Navigáció használata 47%
60 évesek vagy idősebbek
Cél Arány
E-mail küldés/fogadás 81%
Időjárás-előrejelzés megtekintése 70%
Hírolvasás, cikkek olvasása 70%
Keresés és információszerzés 63%
Kapcsolattartás 61%
Közösségi oldalak látogatása 58%
Vásárlás, rendelés online 45%
Tájékozódás árakról, árak összehasonlítása 45%
Online bankolás 41%
Térkép/GPS/Navigáció használata 41%

Párhuzamos tevékenységek internetezés közben

A multiscreen jelenség erősödése nem kíméli az internetezést sem: egyre nő azok aránya, akik nem kizárólag a világhálóra koncentrálnak netezés közben, hanem egyéb tevékenységeket is végeznek. A legnagyobb átfedés a televíziónézésnél adódik, bár ez inkább a televíziózás közbeni internetezés méretét mutatja.

Oszlopdiagram. Párhuzamos tevékenységek internetezés közben. Internetezés, szörfölés közben az alábbi tevékenységek közül melyeket szokta végezni? Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.
Internetezés, szörfölés közben az alábbi tevékenységek közül melyeket szokta végezni?
Tevékenység Arány
TV-nézés, -hallgatás   38%
Mobiltelefonálás, SMS-küldés   33%
Zenehallgatás (nem rádióból)   22%
Rádióhallgatás online   14%
Rádióhallgatás (nem online)   12%
Videó-, DVD-nézés   9%

Összességében nem tapasztalhatunk nagy eltéréseket a főbb szocio-demográfiai szegmensek között, ha az internetezés közbeni párhuzamos tevékenységeket vizsgáljuk. Egyedül a hatvan év felettiek körében látható az átlagosnál jóval alacsonyabb arány, azaz a legidősebb korcsoport tagjai nagyobb számarányban koncentrálnak kizárólag az internetezésre.

Sávdiagram. Párhuzamos tevékenységek internetezés közben. Különböző szocio-demográfiai csoportok körében. Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.
Internetezés közben párhuzamos tevékenységet végzők aránya
Szocio-demográdiai csoport Arány
teljes minta 67%
Férfi 66%
67%
16-29 éves 67%
30-39 éves 71%
40-49 éves 69%
50-59 éves 68%
60 éves vagy idősebb 61%
alapfokú 66%
középfokú 67%
felsőfokú 68%

Reklámblokkoló használata

Háromból átlagosan csak egy netező használ reklámblokkolót – minden második az összes eszközén, amelyen netezik, míg van, aki csak az asztali gépén és van, aki csak a mobilján. Összességében a férfiak, a fiatalabbak és a magasabb iskolai végzettségűek körében jelentősebb a reklámblokkoló használatának aránya. Különösen a nemek közti eltérés szembetűnő: a férfiak körében mintegy másfélszer akkora arányban használnak reklámblokkoló alkalmazásokat, mint a nők körében.

Sávdiagram. Reklámblokkoló használata. Mely eszközökön használ reklámblokkolót? Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.
Mely eszközökön használ reklámblokkolót?
Eszköz Arány
Minden saját eszközön 14%
PC/notebook/netbook   14%
Mobiltelefon/okostelefon   5%
Tablet   2%
Egyéb   1%
Nem tudom   1%
Sávdiagram. Reklámblokkoló használata. Különböző szocio-demográfiai csoportok körében. Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.
Reklámblokkoló használata bármely eszközön
Szocio-demográdiai csoport Arány
teljes minta 32%
Férfi 39%
25%
16-29 éves 39%
30-39 éves 33%
40-49 éves 31%
50-59 éves 30%
60 éves vagy idősebb 26%
alapfokú 29%
középfokú 33%
felsőfokú 35%

Internetes oldalak látogatottsága

Az általános, napi híreket is felvonultató portálok az egyik leglátogatottabb honlaptípusok a világhálón – ez megfelel a hírkeresés és hírfogyasztás iránti érdeklődés magas szintjének. A legnépszerűbbek az index, az origo, a 24.hu, a telex, illetve a 444.hu. Ezen oldalakat közel hasonló arányban látogatják mobileszközökről és számítógépekről.

Sávdiagram. Látogatott portálok, linkgyűjtemények asztali személyi számítógépen/laptopon/notebookon; okostelefonon/mobiltelefonon; tableten. Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatokban érhetők el.
Látogatott portálok, linkgyűjtemények asztali személyi számítógépen/laptopon/notebookon
Internetes oldal Arány
24.hu   20%
444.hu   17%
blog.hu   3%
borsonline.hu   5%
femina.hu   7%
hirado.hu   6%
index.hu   22%
life.hu   4%
origo.hu   18%
ripost.hu   4%
startlap.hu   12%
telex.hu   15%
velvet.hu   2%
wikipedia   16%
Látogatott portálok, linkgyűjtemények mobiltelefonon
Internetes oldal Arány
24.hu   17%
444.hu   13%
blog.hu   2%
borsonline.hu   4%
femina.hu   6%
hirado.hu   5%
index.hu   17%
life.hu   3%
origo.hu   13%
ripost.hu   3%
startlap.hu   6%
telex.hu   11%
velvet.hu   1%
wikipedia   11%
Látogatott portálok, linkgyűjtemények tableten
Internetes oldal Arány
24.hu   3%
444.hu   3%
blog.hu   1%
borsonline.hu   1%
femina.hu   1%
hirado.hu   1%
index.hu   3%
life.hu   1%
origo.hu   2%
ripost.hu   1%
startlap.hu   1%
telex.hu   2%
velvet.hu   0%
wikipedia   2%

A Facebook dominanciája még ma is egyértelmű, amennyiben a közösségi oldalakra gondolunk. Ugyanakkor egyre nagyobb közönséget tudhat magának az Instagram is. A TikTok - bár főleg a fiatalok által kedvelt oldal - a teljes felnőtt lakosságon belül is képes volt nyolc százaléknyi bázist meghódítani.

Jellemzően számítógépről magasabb az egyes honlapok elérése, és ez alól még a Facebook sem jelent kivételt. A fiatal látogatóközönség azonban ezt a tendenciát is képes módosítani: az Instagram-ot és a TikTok-ot legtöbben mobilról keresik fel.

Sávdiagram. Látogatott közösségi portálok asztali személyi számítógépen/laptopon/notebookon; okostelefonon/mobiltelefonon; tableten. Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatokban érhetők el.
Látogatott közösségi portálok asztali személyi számítógépen/laptopon/notebookon
Internetes oldal Arány
facebook 57%
Instagram 19%
linkedin.com 4%
pinterest.com 8%
reblog 0%
shazam 3%
Skype 9%
tik-tok 8%
tumblr.com 1%
twitch 2%
twitter 5%
waze 5%
Látogatott közösségi portálok mobiltelefonon
Internetes oldal Arány
facebook 56%
Instagram 23%
linkedin.com 2%
pinterest.com 7%
reblog 0%
shazam 3%
Skype 5%
tik-tok 11%
tumblr.com 1%
twitch 2%
twitter 4%
waze 5%
Látogatott közösségi portálok tableten
Internetes oldal Arány
facebook 9%
Instagram 3%
linkedin.com 0%
pinterest.com 1%
reblog 0%
shazam 0%
Skype 1%
tik-tok 1%
tumblr.com 0%
twitch 0%
twitter 1%
waze 0%

A Gmail a legnépszerűbb levelező ma Magyarországon, míg a Freemail stabilan őrzi a második helyét a piacon. Fontos, hogy e-mail-ekkel mindig elérhetők legyünk, ezért számítógépről és mobiltelefonról is hasonló arányban használják ezen szolgáltatásokat.

Sávdiagram. Látogatott levelezőoldalak asztali személyi számítógépen/laptopon/notebookon; okostelefonon/mobiltelefonon; tableten. Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatokban érhetők el.
Látogatott levelezőoldalak asztali személyi számítógépen/laptopon/notebookon
Internetes oldal Arány
citromail.hu 8%
freemail.hu 18%
gmail.com 51%
yahoomail.com 2%
Látogatott levelezőoldalak mobiltelefonon
Internetes oldal Arány
citromail.hu 5%
freemail.hu 13%
gmail.com 51%
yahoomail.com 2%
Látogatott levelezőoldalak tableten
Internetes oldal Arány
citromail.hu 1%
freemail.hu 3%
gmail.com 9%
yahoomail.com 0%

A videós tartalom előretörése magával hozta a televízió és videómegosztó oldalak látogatottságának növekedését is. Ma Magyarországon a Netflix a legnépszerűbb streaming-oldal, legnagyobb vetélytársa, az HBO Max (korábban Go) fele annyi embert ér csak el. A tévécsatornák által működtetett videómegosztók közül az RTL Most látogatottsága megközelíti a Netflix-ét. Bár ezen oldalakat elsősorban számítógépről keresik fel az emberek, egyre magasabb a mobilról videótartalmat fogyasztók köre is.

Sávdiagram. Látogatott televízióstartalom-megosztó oldalak asztali személyi számítógépen/laptopon/notebookon; okostelefonon/mobiltelefonon; tableten. Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatokban érhetők el.
Látogatott televízióstartalom-megosztó oldalak asztali személyi számítógépen/laptopon/notebookon
Internetes oldal Arány
Amazon Prime 1%
Apple TV 1%
atv.hu 4%
digi-online.hu 1%
Filmbox Live 1%
Filmio 0%
hbogo.hu 5%
horizon.tv.hu 1%
indavideo.hu 6%
m4sport.hu 4%
mtv.hu / mediaklikk.hu 2%
mtv.yettel.hu  1%
Netflix 10%
RTL Most 8%
TV2 Play  3%
tvgo.hu 1%
viasat3.hu 1%
videa.hu 6%
vimeo.com 1%
youtube 26%
Látogatott televízióstartalom-megosztó oldalak mobiltelefonon
Internetes oldal Arány
Amazon Prime 1%
Apple TV 1%
atv.hu 2%
digi-online.hu 1%
Filmbox Live 0%
Filmio 0%
hbogo.hu 4%
horizon.tv.hu 1%
indavideo.hu 4%
m4sport.hu 3%
mtv.hu / mediaklikk.hu 1%
mtv.yettel.hu  1%
Netflix 8%
RTL Most 5%
TV2 Play  2%
tvgo.hu 1%
viasat3.hu 1%
videa.hu 5%
vimeo.com 1%
youtube 23%
Látogatott televízióstartalom-megosztó oldalak tableten
Internetes oldal Arány
Amazon Prime 0%
Apple TV 0%
atv.hu 1%
digi-online.hu 0%
Filmbox Live 0%
Filmio 0%
hbogo.hu 1%
horizon.tv.hu 0%
indavideo.hu 1%
m4sport.hu 1%
mtv.hu / mediaklikk.hu 0%
mtv.yettel.hu  0%
Netflix 1%
RTL Most 1%
TV2 Play  1%
tvgo.hu 0%
viasat3.hu 0%
videa.hu 1%
vimeo.com 0%
youtube 4%

Bár az egyes megyei napilapok online verziói igen fontos szerepet töltenek be helyi szinten az informálódási folyamatban, látogatói bázisuk erősen korlátozott területi szempontból, így országos szinten egyik sem ér el magas látogatói szintet. Az országos hírekkel foglalkozó oldalak közül a HVG és a Blikk a legtöbb ember által látogatott online újság, valamint a Nemzeti Sport és a Nők Lapja online verziója, az nlcafe.hu vonzza a legtöbbeket. Mobiltelefonról némiképp kevesebben keresik fel ezen site-okat, de hasonló mintázatot mutatva, mint amit a számítógépeknél tapasztalunk.

Sávdiagram. Napilapok internetes oldalának látogatása asztali személyi számítógépen/laptopon/notebookon; okostelefonon/mobiltelefonon; tableten. Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatokban érhetők el.
Napilapok internetes oldalának látogatása asztali személyi számítógépen/laptopon/notebookon
Internetes oldal Arány
automotor.hu 2%
bama.hu 1%
baon.hu 1%
beol.hu 1%
blikk.hu 7%
blikkruzs.blikk.hu 1%
boon.hu 1%
cosmopolitan.hu 1%
delmagyar.hu 1%
dietaesfitnesz.hu 0%
feol.hu/duol.hu 1%
glamouronline.hu 1%
haon.hu 1%
heol.hu 1%
hvg.hu 14%
kemma.hu 1%
kisalfold.hu 1%
lakaskultura.hu 1%
likebalaton.hu 1%
metropol.hu 1%
nemzetisport.hu 4%
nlcafe.hu/ nlc.hu 5%
nool.hu 0%
sonline.hu 1%
szabadfold.hu 0%
szoljon.hu 1%
szon.hu 1%
teol.hu 0%
unilife.hu 0%
vaol.hu 1%
veol.hu 1%
vg.hu 1%
videkize.hu 1%
zaol.hu 1%
Napilapok internetes oldalának látogatása mobiltelefonon
Internetes oldal Arány
automotor.hu 1%
bama.hu 1%
baon.hu 1%
beol.hu 1%
blikk.hu 6%
blikkruzs.blikk.hu 1%
boon.hu 1%
cosmopolitan.hu 1%
delmagyar.hu 1%
dietaesfitnesz.hu 0%
feol.hu/duol.hu 1%
glamouronline.hu 1%
haon.hu 1%
heol.hu 1%
hvg.hu 10%
kemma.hu 1%
kisalfold.hu 1%
lakaskultura.hu 1%
likebalaton.hu 0%
metropol.hu 1%
nemzetisport.hu 3%
nlcafe.hu/ nlc.hu 3%
nool.hu 0%
sonline.hu 0%
szabadfold.hu 0%
szoljon.hu 1%
szon.hu 1%
teol.hu 1%
unilife.hu 0%
vaol.hu 1%
veol.hu 1%
vg.hu 1%
videkize.hu 1%
zaol.hu 1%
Napilapok internetes oldalának látogatása tableten
Internetes oldal Arány
automotor.hu 0%
bama.hu 0%
baon.hu 0%
beol.hu 0%
blikk.hu 1%
blikkruzs.blikk.hu 0%
boon.hu 0%
cosmopolitan.hu 0%
delmagyar.hu 0%
dietaesfitnesz.hu 0%
feol.hu/duol.hu 0%
glamouronline.hu 0%
haon.hu 0%
heol.hu 0%
hvg.hu 2%
kemma.hu 0%
kisalfold.hu 0%
lakaskultura.hu 0%
likebalaton.hu 0%
metropol.hu 0%
nemzetisport.hu 0%
nlcafe.hu/ nlc.hu 0%
nool.hu 0%
sonline.hu 0%
szabadfold.hu 0%
szoljon.hu 0%
szon.hu 0%
teol.hu 0%
unilife.hu 0%
vaol.hu 0%
veol.hu 0%
vg.hu 0%
videkize.hu 0%
zaol.hu 0%

Az online vásárlás illetve az árakról történő tájékozódás igen előkelő helyen szerepel, ha az internetezési célokat vizsgáljuk, így nem meglepő, hogy az online aukciós portálok (pl. Jófogás), ár-összehasonlító oldalak (pl. Árukereső), illetve nagyobb webáruházak (pl. Emag) jelentős látogatói bázist tudnak felmutatni. Ezen oldalakat egyelőre többen látogatják asztali gépekről.

Sávdiagram. E-kereskedelmi oldalak látogatása asztali személyi számítógépen/laptopon/notebookon; okostelefonon/mobiltelefonon; tableten. Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatokban érhetők el.
E-kereskedelmi oldalak látogatása asztali személyi számítógépen/laptopon/notebookon
Internetes oldal Arány
aliexpress 7%
alza.hu 11%
amazon.com 3%
aqua.hu 2%
argep.hu 17%
arukereso.hu 28%
bonuszbrigad.hu 2%
booking.com 4%
ebay 5%
edigital.hu 9%
egeszsegbolt.hu 2%
emag.hu 25%
hasznaltauto.hu 7%
ingatlan.com 6%
jofogas.hu 19%
kifli.hu  1%
olcsobbat.hu 4%
startapro.hu 3%
szallas.hu 5%
vatera.hu 8%
E-kereskedelmi oldalak látogatása mobiltelefonon
Internetes oldal Arány
aliexpress 6%
alza.hu 7%
amazon.com 2%
aqua.hu 1%
argep.hu 11%
arukereso.hu 19%
bonuszbrigad.hu 1%
booking.com 2%
ebay 3%
edigital.hu 5%
egeszsegbolt.hu 1%
emag.hu 18%
hasznaltauto.hu 5%
ingatlan.com 4%
jofogas.hu 13%
kifli.hu 1%
olcsobbat.hu 2%
startapro.hu 1%
szallas.hu 3%
vatera.hu 4%
E-kereskedelmi oldalak látogatása tableten
Internetes oldal Arány
aliexpress 1%
alza.hu 2%
amazon.com 0%
aqua.hu 0%
argep.hu 2%
arukereso.hu 4%
bonuszbrigad.hu 0%
booking.com 0%
ebay 0%
edigital.hu 1%
egeszsegbolt.hu 0%
emag.hu 3%
hasznaltauto.hu 1%
ingatlan.com 1%
jofogas.hu 2%
kifli.hu 0%
olcsobbat.hu 0%
startapro.hu 0%
szallas.hu 1%
vatera.hu 1%

Az időjárás-előrejelzésekről való tájékozódás szinten minden internetezőnek fontos, így nem meglepő az Időkép és a Köpönyeg, a két legnépszerűbb időjós oldal magas látogatottsága.

Sávdiagram. Egyéb honlapok látogatása asztali személyi számítógépen/laptopon/notebookon; okostelefonon/mobiltelefonon; tableten. Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatokban érhetők el.
Egyéb honlapok látogatása asztali személyi számítógépen/laptopon/notebookon
Internetes oldal Arány
gyakorikerdesek.hu 10%
hazipatika.com 11%
idokep.hu 25%
koponyeg.hu 11%
menetrendek.hu 15%
nosalty.hu 12%
port.hu 7%
profession.hu 6%
randivonal.hu 1%
Spotify 5%
szeretlekmagyarorszag.hu 4%
vezess.hu 3%
webbeteg.hu 6%
Egyéb honlapok látogatása mobiltelefonon
Internetes oldal Arány
gyakorikerdesek.hu 8%
hazipatika.com 6%
idokep.hu 20%
koponyeg.hu 8%
menetrendek.hu 11%
nosalty.hu 9%
port.hu 3%
profession.hu 4%
randivonal.hu 1%
Spotify 4%
szeretlekmagyarorszag.hu 2%
vezess.hu 2%
webbeteg.hu 3%
Egyéb honlapok látogatása tableten
Internetes oldal Arány
gyakorikerdesek.hu 1%
hazipatika.com 1%
idokep.hu 3%
koponyeg.hu 1%
menetrendek.hu 2%
nosalty.hu 1%
port.hu 1%
profession.hu 1%
randivonal.hu 0%
Spotify 1%
szeretlekmagyarorszag.hu 0%
vezess.hu 0%
webbeteg.hu 1%

Közösségi oldalak és online kommunikációs alkalmazások használata

Az online kommunikációs alkalmazások között igen előkelő helyen szerepelnek a közösségi oldalak, vagy az azokhoz közvetlenül kapcsolódó üzenetküldő szolgáltatások. Ebből is látszik, hogy az emberek számára igen fontos a közösségi oldalakon történő kommunikáció, üzenetküldés. Ezt követik a „hagyományosnak” tekinthető funkciók, mint például az ismerősök bejegyzéseinek olvasása, képeinek nézegetése – saját vagy nem saját tartalmakat megosztani azonban már jóval kevesebben szoktak. A netezők 45 százaléka szokott a közösségi oldalakon csoportokhoz csatlakozni.

Sávdiagram. Közösségi oldalak használata. Szokta Ön az alábbi célokra használni a közösségi oldalakat? Kérem, jelölje azokat, amelyekre szokta! Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.
Szokta Ön az alábbi célokra használni a közösségi oldalakat? Kérem, jelölje azokat, amelyekre szokta!
Cél Arány
Üzleti célok 5%
Események létrehozása, emberek meghívása eseményekre 8%
Megosztani az ismerőseimmel, hogy hol vagyok és mit csinálok (kivel vagyok) 14%
Nem saját készítésű tartalmak (cikkek, videók stb.) megosztása 16%
Játék (nem nyereményjáték) 17%
Csatlakozás termék- / márkaoldalakhoz 17%
Saját készítésű képek, videók megosztása 22%
Információk, élmények, gondolatok megosztása, kommentelés 22%
Nyereményjátékban való részvétel 26%
Alkalmazások használata 27%
Nem saját készítésű tartalmak olvasása 27%
Eseményekről való tájékozódás, csatlakozás 31%
Apróhirdetések megnézése 36%
Like/lájkolás (azaz tetszésnyilvánítás egy kattintással, szöveg beírása nélkül) 37%
Ismerősök keresése, bejelölése 38%
Csatlakozás csoportokhoz, klubokhoz 45%
Üzenetküldés, levelezés 49%
Ismerősök képeinek nézegetése 50%
Ismerősök bejegyzéseinek olvasása 57%
Chatelés, csevegés 58%

Nem lehet eléggé hangsúlyozni a Facebook jelentőségét a magyar online szférában: nem csak a közösségi média funkciókat, de a szorosan hozzá kötődő kommunikációs alkalmazást, a Messenger-t is rendkívül sokan, a netezők mintegy kétharmada használja napi szinten. Mivel a YouTube nem tipikusan kommunikációs alkalmazás, így inkább alkalomszerűen használják kommunikációra. A Viber, a WhatsApp és a TikTok közel hasonló napi bázist képes felmutatni. Ha nem csak a napi, hanem az összes felhasználót nézzük, akkor a Skype nevezhető meg jelentősnek a kisebb, kevesebb felhasználóval rendelkező kommunikációs alkalmazások közül.

Diagram. Közösségi oldalak használata. Online kommunikációs alkalmazások használata. Milyen gyakran használja az alábbi kommunikációs alkalmazásokat akár asztali számítógépen/laptopon/notebookon/netbookon, akár mobiltelefonon? Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.
Milyen gyakran használja az alábbi kommunikációs alkalmazásokat akár asztali számítógépen/laptopon/notebookon/netbookon, akár mobiltelefonon?
Alkalmazás neve Naponta többször Naponta egyszer Hetente többször Hetente egyszer Ritkábban Összesen
Facebook Messenger 64% 10% 9% 3% 6% 92%
YouTube 26% 12% 23% 10% 16% 87%
Instagram 13% 7% 7% 5% 13% 46%
Viber 9% 4% 9% 6% 22% 50%
WhatsApp Messenger 9% 4% 6% 4% 14% 37%
Tiktok 9% 4% 5% 3% 10% 31%
Google Hangouts 5% 3% 4% 3% 18% 34%
Skype 3% 3% 5% 4% 27% 43%
Pinterest 3% 3% 7% 6% 15% 34%
snapchat.com 3% 2% 3% 2% 8% 18%
Twitter 2% 2% 4% 3% 9% 20%
Waze 1% 2% 5% 4% 13% 25%
Tinder 1% 1% 2% 2% 6% 12%
Shazam 1% 1% 3% 3% 12% 20%
Linkedin 1% 1% 3% 3% 7% 15%

Streaming audio- és zenehasználat

A zenei streaming-szolgáltatások közül a YouTube Music és a Spotify a legelterjedtebbek Magyarországon. Összességében a fiatalabbak, a férfiak és a magasabb iskolai végzettségűek körében népszerűek ezen alkalmazások használata. Különösen a Spotify esetén látványosak az egyes korcsoportok közti különbségek: míg a 30 év alattiak több mint negyede, addig a 60 év felettiek alig három százaléka használja ezt a szolgáltatást.

Diagram. Zenei streaming csatornák használata. Hallott-e az alábbi zenei oldalakról, szolgáltatásokról; használja-e jelenleg vagy használta-e a múltban ezeket? Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.
Hallott-e az alábbi zenei oldalakról, szolgáltatásokról; használja-e jelenleg vagy használta-e a múltban ezeket?
Oldal/szolgáltatás neve Jelenleg használom Csak régen használtam, ma már nem használom Hallottam róla, de nem használtam soha Összesen
Youtube Music 20% 11% 44% 76%
Spotify 12% 12% 37% 61%
SoundCloud 2% 7% 37% 46%
Apple Music 2% 5% 50% 56%
Deezer 1% 8% 42% 52%
Diagram. Jelenleg is használt zenei streaming szolgáltatások Különböző szocio-demográfiai csoportok körében. Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatokban érhetők el.
Jelenleg is használt zenei streaming szolgáltatások különböző szocio-demográfiai csoportok körében – teljes minta
Zenei streaming szolgáltatás neve Arány
Youtube Music 20%
Spotify 12%
SoundCloud 2%
Apple Music 2%
Deezer 1%
Jelenleg is használt zenei streaming szolgáltatások különböző szocio-demográfiai csoportok körében – nemek közötti eltérések
Zenei streaming szolgáltatás neve Férfi
Youtube Music 20% 11%
Spotify 14% 10%
SoundCloud 3% 5%
Apple Music 2% 4%
Deezer 2% 7%
Jelenleg is használt zenei streaming szolgáltatások különböző szocio-demográfiai csoportok körében – korcsoportok közötti eltérések
Zenei streaming szolgáltatás neve 16-29 éves 30-39 éves 40-49 éves 50-59 éves 60 éves vagy idősebb
Youtube Music 23% 20% 23% 20% 15%
Spotify 26% 15% 11% 7% 3%
SoundCloud 4% 3% 2% 1% 0%
Apple Music 5% 2% 2% 1% 0%
Deezer 2% 2% 2% 1% 0%
Jelenleg is használt zenei streaming szolgáltatások különböző szocio-demográfiai csoportok körében – iskolai végzettség szerinti eltérések
Zenei streaming szolgáltatás neve Alapfokú Középfokú Felsőfokú
Youtube Music 20% 21% 19%
Spotify 8% 14% 16%
SoundCloud 2% 2% 2%
Apple Music 2% 2% 2%
Deezer 1% 1% 1%

E-kereskedelem, internetes vásárlás

Háromból két internetező szokott online vásárolni. Legtöbben ruhaneműt, cipőt, gyógyszer- vagy vitaminkészítményeket, könyvet és készételt rendelnek a világhálón keresztül. Főként a középkorúak és a magas iskolai végzettségűek között találjuk az internetes vásárlókat. Ugyanakkor még a 60 év felettiek körében is magas, mintegy 60 százalék azok aránya, akik igénybe veszik a webáruházak szolgáltatásait.

Diagram. E-kereskedelem, internetes vásárlás. Mit rendelt, illetve vásárolt online az interneten az elmúlt 6 hónapban? (Akik vásároltak az elmúlt 6 hónapban.) Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.
E-kereskedelem, internetes vásárlás. Mit rendelt, illetve vásárolt online az interneten az elmúlt 6 hónapban? (Akik vásároltak az elmúlt 6 hónapban.)
Termékcsoport, szolgáltatás Arány
Ruhanemű, cipő 31%
Gyógyszer, vitamin 26%
Könyv 22%
Készételrendelés 18%
Háztartási kisgépek  16%
Kozmetikumok, szépségápolási cikkek 15%
Játék  15%
Banki, pénzügyi szolgáltatás 15%
Bútor, lakberendezési cikk 15%
Belépőjegy  14%
Szerencsejáték, fogadás 13%
Barkácsgép, szerszám 12%
Autó-, motoralkatrész, felszerelés 10%
Mobiltelefon  10%
Háztartási vegyi áru  10%
Biztosítás  10%
Élelmiszerüzletből származó termék 10%
Üdüléssel kapcsolatos szolgáltatás 9%
hűtő, mosogatógép) 8%
Telekommunikációs szolgáltatások, előfizetések 8%
Mobiltelefonhoz tartozó szolgáltatás 7%
Számítástechnika – hardver 7%
Utazással kapcsolatos szolgáltatás 7%
Ékszer, bizsu 7%
Sporteszköz, sportfelszerelés 6%
Számítógépes játékok 4%
Számítástechnika – szoftver 3%
Kozmetikai szolgáltatás 3%
Szórakoztató elektronikai cikk 3%
TV-előfizetés 3%
Wellness-szolgáltatás 3%
Újság-, folyóirat-, napilap-előfizetés 3%
Kerékpár, kerékpáralkatrész 3%
Műsoros CD, DVD  2%
Egyéb 10%
Diagram. E-kereskedelem, internetes vásárlás különböző szocio-demográfiai csoportok körében. Vásárlás interneten az elmúlt 6 hónap során. Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.
E-kereskedelem, internetes vásárlás különböző szocio-demográfiai csoportok körében. Vásárlás interneten az elmúlt 6 hónap során
Szocio-demográdiai csoport Arány
teljes minta 64%
Férfi 64%
64%
16-29 éves 58%
30-39 éves 67%
40-49 éves 69%
50-59 éves 66%
60 éves vagy idősebb 60%
alapfokú végzettségű 55%
középfokú végzettségű 68%
felsőfokú végzettségű 76%

Ma már legtöbben az online bankkártyás fizetést választják, ha az interneten megrendelt árukért vagy szolgáltatásokért fizetnek. Személyesen, készpénzzel csak alig minden ötödik online vásárló fizet. A mobiltelefonon keresztüli fizetési módok még alig elterjedtek Magyarországon.

Diagram. Fizetési módok internetes vásárlások során. Az alábbi online vásárláskor használható fizetési módok közül melyeket használta az elmúlt 6 hónapban? (Akik vásároltak az elmúlt 6 hónapban.) Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.
Fizetési módok internetes vásárlások során. Az alábbi online vásárláskor használható fizetési módok közül melyeket használta az elmúlt 6 hónapban? (Akik vásároltak az elmúlt 6 hónapban.)
Fizetési mód Arány
Mobiltelefonról SMS-küldéssel   3%
Mobiltelefonról a mobiltelefon-számlára terhelve   4%
Mobiltelefon applikációval 6%
Személyesen bankkártyával átvételkor 17%
Virtuális számláról 19%
Személyesen készpénzzel, utalvánnyal átvételkor   22%
Banki átutalással a bankszámláról   34%
Bankkártyával az interneten   48%

Az internetes vásárlások elterjedésének csak egyik oka a kényelmi faktor. Bár azt bevallják, hogy az online vásárlás könnyebbé teszi az életüket, de a fotelből rendelés lehetőségénél még fontosabb az így elérhető kedvező ár.

Diagram. Vélekedések az internetes vásárlásról. Mennyire ért egyet vagy mennyire nem ért egyet az alábbi állításokkal? Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.
Mennyire ért egyet vagy mennyire nem ért egyet az alábbi állításokkal?
Állítás Határozottan egyetértek Inkább egyetértek Határozatlan Inkább nem értek egyet Határozottan nem értek egyet Nem vonatkozik rám Nem válaszolt
Az internetes vásárlás könnyebbé teszi az életem 26% 34% 17% 8% 4% 9% 2%
Az internetes vásárlásnál a kényelem fontosabb az áránál 8% 18% 25% 25% 11% 10% 2%
Nem bízom az interneten történő vásárlásban 5% 10% 22% 29% 25% 7% 2%
Az interneten keresztül történő vásárlás bonyolult 4% 8% 14% 27% 35% 11% 2%

Mobiltelefon-használat

A mobiltelefonok elterjedtsége szinte teljes körű a 16-75 éves korosztályban. Sőt, a legtöbb esetben a mobiltelefon egyben okostelefont is jelent, 87 százalék kezében már okostelefon lapul. Bár még a telefonálás a mobilok legjellemzőbb funkciója, hasonló arányban használják az emberek fotózásra is. Igen magas arányú a mobilinternet használat is, 83 százalék eléri a világhálót mobiljáról (is). Legtöbben az internetet e-mail-ezésre, közösségi oldalak látogatására és chat-elésre használják a mobiltelefonjukon.

Diagram. Mobiltelefon birtoklása. Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.
Van-e Önnek mobiltelefonja? Nem muszáj, hogy a készülék az Ön tulajdonában legyen, az a fontos, hogy a készüléket Ön használja. Hány mobiltelefont használ Ön? A birtokában lévő mobiltelefonok között van Önnek okostelefonja?
A kérdés tárgya Arány
Mobiltelefon 98%
Több, mint egy mobiltelefon 20%
Okostelefon 87%
Mobilinternet használat 83%

Jelentősek a különbségek a mobilhasználati szokásokban, amennyiben a különböző életkori csoportokat vizsgáljuk. A fiatalok körében a mobil elsősorban már nem a telefonálás eszköze: alig 73 százalékuk szokott telefonálni rajta, míg fotózásra 77 százalék használja. A 30 év alattiak felhasználási attitűdjeiben sokkal nagyobb hangsúlyt kapnak az online lehetőségek, mint a chat-elés vagy éppen a videótartalom fogyasztása, de a GPS nélkül is elveszettek lennének e korosztály tagjai. A közösségi média használat ugyanakkor nem a legfiatalabb, inkább a 30-39 éves korosztályban a legerősebb – mint ahogy az e-mail-ezés vagy a mobilon keresztül történő információkeresés is. Bár a legidősebb korosztály tagjainak a mobilján is elérhető a net, ők mégis nehezen lépnek túl a telefonálás funkción.

Diagram. Az alábbi mobiltelefon funkciók közül Ön melyeket szokta használni?
Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.
Az alábbi mobiltelefon funkciók közül Ön melyeket szokta használni?
Funkció Arány
Telefonálás 84%
Fotók készítése 79%
E-mail küldés/fogadás 58%
SMS küldés/fogadás 57%
Közösségi oldalak látogatása 51%
Chatelés 51%
Információk keresése (időjárás, forgalom) 43%
GPS-használat 39%
Videók nézése 39%
Egyéb (számológép, ébresztés) 38%
Videohívás 38%
Videók készítése 37%
Játékok 36%
Hírek követése 34%
Telefonálás interneten keresztül (Skype, Viber) 30%
Pénzügyek intézése 28%
Képek 28%
Vásárlás 27%
Szervező használata / naptár 26%
MP3/MP4 zenehallgatás 22%
Rádióhallgatás 21%
Online videonézés 20%
Online játékok 19%
Zenék 19%
Szinkronizálás a számítógéppel (levelek, naptár) 18%
Irodai szoftverek használata (Word, Excel) 17%
Csengőhangok 15%
Videók 12%
TV-nézés 11%
Sporthírek, -események követése 10%
Egyéb letöltések 9%
Képernyővédők 9%
Könyv 6%
Diagram. A mobiltelefon funkciói különböző korcsoportok körében – top 10 funkció. Az ábrázolt adatok az alábbi táblázatban érhetők el.
A mobiltelefon funkciói különböző korcsoportok körében – top 10 funkció
Funkció 16-29 éves 30-39 éves 40-49 éves 50-59 éves 60 éves vagy idősebb
Telefonálás 73% 82% 86% 90% 90%
Fotók készítése 77% 83% 82% 80% 75%
E-mail küldés/fogadás 60% 64% 63% 61% 46%
SMS küldés/fogadás 51% 57% 59% 63% 57%
Chatelés 64% 59% 55% 47% 32%
Közösségi oldalak látogatása 55% 57% 55% 51% 38%
Információk keresése 46% 48% 46% 44% 34%
Videók nézése 53% 49% 40% 35% 21%
GPS-használat 46% 45% 42% 39% 27%
Egyéb (számológép, ébresztés) 44% 42% 40% 41% 29%
Diagram. Mobilhasználat különböző élethelyzetekben. Az Ön környezetében mennyire tartja elterjedtnek, hogy az emberek az okostelefonjaikat a következő élethelyzetekben használják? Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.
Mobilhasználat különböző élethelyzetekben. Az Ön környezetében mennyire tartja elterjedtnek, hogy az emberek az okostelefonjaikat a következő élethelyzetekben használják?
Élethelyzet Nagyon jellemző Inkább jellemző Inkább nem jellemző Egyáltalán nem jellemző Nem tudom
intim együttlét közben 2% 6% 22% 47% 23%
színházban 3% 8% 27% 39% 23%
vallásgyakorlás közben 3% 8% 22% 27% 39%
fürdés, zuhanyzás közben 3% 10% 27% 42% 18%
moziban 3% 10% 28% 35% 23%
biciklizés, rollerezés közben 4% 13% 30% 32% 22%
olvasás közben 6% 13% 34% 29% 18%
kertészkedés közben 4% 16% 31% 24% 24%
sportolás közben 4% 17% 27% 24% 28%
autóvezetés, motorvezetés közben 5% 18% 32% 29% 17%
koncerten 8% 20% 23% 27% 22%
autóval, motorral a zöld lámpára várakozás közben 7% 24% 25% 25% 18%
evés közben társaságban 7% 25% 35% 18% 15%
gyermekkel való játék közben 7% 25% 26% 17% 25%
sporteseményen 8% 27% 22% 19% 24%
iskolai, egyetemi tanórákon 10% 26% 20% 15% 29%
önkéntes-, közösségi munka közben 7% 30% 21% 13% 29%
gyalogosként az úton, zebrán átkelés közben 11% 28% 26% 21% 15%
beszélgetés közben 9% 33% 29% 17% 12%
számítógépezés, laptopozás közben 14% 28% 28% 14% 15%
tanulás közben 10% 33% 18% 13% 25%
étteremben 10% 34% 25% 15% 17%
fizetett munka közben 10% 35% 24% 13% 19%
kocsmában 12% 32% 19% 13% 24%
illemhelyen 16% 29% 17% 20% 18%
játszótéren a szülők körében 12% 34% 16% 11% 27%
a készülék töltése közben 11% 35% 23% 15% 17%
sétálás közben 12% 36% 24% 13% 15%
filmnézés közben 15% 34% 25% 13% 13%
vásárlás közben 11% 40% 25% 11% 13%
házimunka közben 11% 41% 22% 12% 15%
családi társaságban 11% 41% 23% 12% 12%
baráti társaságban 12% 41% 21% 11% 14%
kávézóban 13% 41% 17% 12% 16%
lefekvés után az ágyban 17% 38% 16% 15% 15%
rádióhallgatás közben 21% 36% 16% 11% 17%
evés közben egyedül 19% 39% 16% 13% 13%
sorban állás, várakozás közben 19% 41% 15% 11% 14%
tévénézés közben 26% 38% 14% 9% 14%
tömegközlekedésen való utazás közben 28% 39% 11% 10% 13%

A mobilnet használata függ az iskolai végzettségtől, hiszen a magas iskolai végzettségűek körében magasabb arányban érik el mobiljukról a világhálót. Ezen kívül jól látszik az is, hogy 50 év alatt már nem okoz gondot a mobilnet használata, míg 60 év felett már jóval kevesebben élnek e lehetőséggel.

Diagram. Mobilinternet-használat különböző szocio-demográfiai csoportok körében. Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.
Mobilinternet-használat különböző szocio-demográfiai csoportok körében
Szocio-demográdiai csoport Arány
teljes minta 83%
Férfi 82%
83%
16-29 éves 84%
30-39 éves 88%
40-49 éves 89%
50-59 éves 84%
60 éves vagy idősebb 71%
alapfokú végzettségű 79%
középfokú végzettségű 85%
felsőfokú végzettségű 87%

Játékkonzolok birtoklása, használata és a rájuk fordított idő

A magyar 16-75 évesek közül minden ötödik hozzáfér játékkonzolhoz a saját háztartásában. A játékkonzollal rendelkező háztartásokban élő válaszadók mintegy 29 százaléka leginkább saját részre tartja a gépet, míg 42 százalék esetében inkább a gyermeke a leggyakoribb konzolhasználó. Játékkonzolok nagyobbrészt a gyerekes háztartásokban találhatóak. Ezzel összefüggésben van az is, hogy az 50 év felettiek körében – amely háztartásokból már nagy eséllyel kirepültek a gyerekek - jóval alacsonyabb arányban találunk játékkonzolt.

Diagram. Játékkonzol a háztartásban. Ki játszik számítógépes vagy konzol játékot leggyakrabban az Ön háztartásában? Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.
Ki játszik számítógépes vagy konzoljátékot leggyakrabban az Ön háztartásában?
Ki játszik? Arány
Én   29%
Házastársam/partnerem   19%
Gyermekem   42%
Valaki más a háztartásban   10%
Diagram. Játékkonzol a háztartásban különböző szocio-demográfiai csoportok körében. Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.
Játékkonzol a háztartásban különböző szocio-demográfiai csoportok körében
Szocio-demográdiai csoport Arány
teljes minta 19%
Férfi 20%
19%
16-29 éves 27%
30-39 éves 26%
40-49 éves 27%
50-59 éves 16%
60 éves vagy idősebb 5%
alapfokú végzettségű 18%
középfokú végzettségű 21%
felsőfokú végzettségű 20%
van gyerek a háztartásban 32%
nincs gyerek a háztartásban 14%

A játékkonzollal rendelkező háztartások nem mindegyike költ folyamatosan játékokra vagy kiegészítőkre – alig 8,1 százalékuk jelezte, hogy költött a játékkonzollal vagy más számítógépes játékkal kapcsolatban az elmúlt egy év során.

Diagram. Költés játékkonzolok, számítógépes játékok kapcsán. Mennyit költött az elmúlt 12 hónapban konzolokra, konzol játékokra és számítógépes játékokra? Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.
Mennyit költött az elmúlt 12 hónapban konzolokra, konzol játékokra és számítógépes játékokra?
Összeg Arány
10 000 Ft alatt   31%
10 001- 20 000 Ft   24%
20 001- 40 000 Ft   20%
40 001- 50 000Ft   8%
50 000 Ft felett   17%

Azonban nem csak konzolon játszanak a magyar 16-75 évesek: összesen a 16-75 évesek mintegy harmada tölt rendszeresen időt online videójátékkal vagy konzolon játszva. A többségük - saját bevallása szerint - hetente kevesebb, mint négy órát, és alig öt százalék az, aki bevallottan heti húsz óránál is többet tölt játékkal a képernyők előtt.

Diagram. Költés játékkonzolok, számítógépes játékok kapcsán. Online videójátékkal vagy konzoljátékkal töltött idő. Kb. mennyi időt tölt el hetente Ön számítógép vagy konzol játékkal? Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.
Kb. mennyi időt tölt el hetente Ön számítógép vagy konzol játékkal?
Eltöltött idő Arány
20 vagy több órát   5%
15-19 órát   3%
10-14 órát   7%
5-9 órát   10%
Kevesebb mint 4 órát   26%
Egyet sem   50%

Tévénézés - párhuzamos tevékenységek tévénézés közben

Legtöbben a netezést említik – főként mobileszközökön –, ha egyéb, tévénézés közben végzett tartalomfogyasztásról kérdezzük az embereket. Telefonálni négyből jellemzően csak egy megkérdezett szokott, míg könyvet vagy újságot viszonylag kevesen olvasnak a tévé képernyője előtt. Összességében azonban elmondhatjuk, hogy a multiscreen használat, a tévénézés közben más képernyők használata, komolyan emelkedett az elmúlt néhány év során, ma már négyből hárman szoktak mással is foglalkozni tévénézés közben.

Diagram. Költés játékkonzolok, számítógépes játékok kapcsán. Párhuzamos tevékenységek tévénézés közben. Az alábbiak közül mely tevékenység az, amivel televíziónézés közben Ön szívesen foglalkozik? Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.
Az alábbiak közül mely tevékenység az, amivel televíziónézés közben Ön szívesen foglalkozik?
Párhuzamos tevékenység Arány
Internetezek mobilon / tableten   44%
Közösségi oldalakat  használok   34%
Internetezek laptopon / számítógépen   32%
Telefonálok vagy üzenetet küldök a barátaimnak /  családomnak   23%
Számítógépes játékkal játszom   12%
Könyvet olvasok   9%
Újságot / magazint olvasok   7%
Egyéb   7%
Egyikkel sem   0%

Alapvetően a fiatalok körében találjuk meg a multiscreen használat élharcosait – ötből négyen szoktak tévénézés közben is mással foglalkozni. Ők főként a mobileszközökön való netezéssel, a közösségi média használattal és a telefonálással töltik az időt.

Diagram. Költés játékkonzolok, számítógépes játékok kapcsán. Párhuzamos tevékenységek tévénézés közben különböző szocio-demográfiai csoportok körében. Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.
Párhuzamos tevékenységek tévénézés közben különböző szocio-demográfiai csoportok körében
Szocio-demográdiai csoport Arány
teljes minta 72%
Férfi 70%
75%
16-29 éves 78%
30-39 éves 79%
40-49 éves 74%
50-59 éves 72%
60 éves vagy idősebb 63%
alapfokú végzettségű 73%
középfokú végzettségű 72%
felsőfokú végzettségű 72%
Diagram. Költés játékkonzolok, számítógépes játékok kapcsán. Párhuzamos tevékenységek tévénézés közben különböző szocio-demográfiai csoportok körében. Nemek, életkori csoportok és különböző iskolai végzettségűek közötti különbségek. Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatokban érhetők el.
Párhuzamos tevékenységek tévénézés közben különböző szocio-demográfiai csoportok körében – nemek közötti eltérések
Párhuzamos tevékenység Férfi
Internetezek laptopon / számítógépen 35% 29%
Internetezek mobilon / tableten 41% 46%
Közösségi oldalakat használok 31% 37%
Telefonálok vagy üzenetet küldök a barátaimnak / családomnak 20% 26%
Számítógépes játékkal játszom 13% 11%
Újságot / magazint olvasok 6% 8%
Könyvet olvasok 7% 11%
Egyéb 6% 9%
Párhuzamos tevékenységek tévénézés közben különböző szocio-demográfiai csoportok körében – korcsoportok közötti eltérések
Párhuzamos tevékenység 16-29 éves 30-39 éves 40-49 éves 50-59 éves 60 éves vagy idősebb
Internetezek laptopon / számítógépen 28% 29% 33% 34% 34%
Internetezek mobilon / tableten 53% 56% 47% 42% 26%
Közösségi oldalakat használok 42% 42% 35% 31% 24%
Telefonálok vagy üzenetet küldök a barátaimnak / családomnak 30% 27% 22% 20% 17%
Számítógépes játékkal játszom 14% 10% 10% 12% 13%
Újságot / magazint olvasok 5% 6% 7% 7% 10%
Könyvet olvasok 8% 10% 9% 8% 8%
Egyéb 6% 7% 8% 7% 9%
Párhuzamos tevékenységek tévénézés közben különböző szocio-demográfiai csoportok körében – iskolai végzettség szerinti eltérések
Párhuzamos tevékenység Alapfokú végzettség Középfokú végzettség Felsőfokú végzettség
Internetezek laptopon / számítógépen 28% 33% 38%
Internetezek mobilon / tableten 43% 45% 43%
Közösségi oldalakat használok 31% 38% 36%
Telefonálok vagy üzenetet küldök a barátaimnak / családomnak 21% 24% 25%
Számítógépes játékkal játszom 12% 13% 11%
Újságot / magazint olvasok 6% 7% 10%
Könyvet olvasok 5% 11% 13%
Egyéb 7% 6% 10%

A magyar 16-75 évesek jelentős része már képes hozzáférni az online tartalmakhoz a televízión keresztül is, hiszen mintegy 40 százalék rendelkezik háztartásában okostévével és további hét százalék TV okosítóval.

Diagram. Új technológiák birtoklása. A felsorolt technológiai eszközök közül melyekkel rendelkezik Ön vagy Önnel közös háztartásban élő bármely családtagja? Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.
A felsorolt technológiai eszközök közül melyekkel rendelkezik Ön vagy Önnel közös háztartásban élő bármely családtagja?
Eszköz Arány
Okostévé (Smart TV) 40%
Tablet számítógép 36%
Okosóra, aktivitásmérő 23%
Házimozirendszer 12%
Okoshangszóró 9%
E-könyv olvasó 9%
Robotporszívó 7%
TV-okosító 7%
Akció kamera (pl. Go Pro)   4%
Drón 3%
Okosotthon: világítás-vezérlés 3%
Okosotthon: fűtésvezérlés 2%
Okoskonnektor 2%
MP3-dokkoló 2%
VR headset 2%
Okosotthon: egyéb felszerelés 2%

Információforrások értékelése

A legtöbb 16-75 éves számára a személyes információforrások az irányadók. A formálisabb csatornák közül a rádiót, valamint a televíziót tartják a legmegbízhatóbbnak, míg az online hírportálokban már csak kevesebb, mint 40 százalékuk bízik. Ennél is alacsonyabb a nyomtatott sajtótermékekbe vagy egyéb online forrásokba, mint például a közösségi médiába, blogokba vetett bizalom szintje.

Diagram. Információforrások iránti bizalom. Ön mennyire bízik meg az alább felsoroltakban, mint megbízható hír- és információforrásokban? Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.
Információforrások iránti bizalom. Ön mennyire bízik meg az alább felsoroltakban, mint megbízható hír- és információforrásokban?
Információforrás Teljes mértékben megbízom Inkább megbízom Összesen
kollégák, barátok, család 21% 53% 74%
rádió 6% 38% 44%
televízió 6% 36% 41%
online hírportálok 4% 35% 39%
nyomtatott sajtó 3% 26% 29%
közösségi média 3% 21% 24%
emberek, akiket az interneten keresztül ismert meg 3% 21% 24%
online blogok, fórumok 2% 20% 22%
videómegosztók 2% 17% 19%

A személyes információforrások az átlagnál is fontosabbak az idősebbek és a magas iskolai végzettségűek körében. A fiatalok esetében általában magasabb a bizalom az online források iránt. A tévé leginkább az idősek és az alacsony iskolai végzettségűek körében jelentős tényező.

Diagram. Információforrások iránti bizalom különböző szocio-demográfiai csoportok körében. Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatokban érhetők el.
Információforrások iránti bizalom különböző szocio-demográfiai csoportok körében – nemek közötti eltérések
Információforrás Férfi
kollégák, barátok, család 71% 76%
rádió 41% 46%
televízió 37% 45%
online hírportálok 42% 35%
nyomtatott sajtó 28% 31%
közösségi média 26% 23%
emberek, akiket az interneten keresztül ismert meg 27% 21%
online blogok, fórumok 22% 22%
videómegosztók 21% 18%
Információforrások iránti bizalom különböző szocio-demográfiai csoportok körében – korcsoportok közötti eltérések
Információforrás 16-29 éves 30-39 éves 40-49 éves 50-59 éves 60 éves vagy idősebb
kollégák, barátok, család 74% 70% 71% 72% 80%
rádió 42% 40% 46% 48% 43%
televízió 33% 34% 40% 46% 50%
online hírportálok 43% 38% 38% 39% 36%
nyomtatott sajtó 29% 23% 30% 34% 30%
közösségi média 28% 23% 22% 21% 26%
emberek, akiket az interneten keresztül ismert meg 29% 23% 21% 20% 25%
online blogok, fórumok 30% 23% 21% 20% 16%
videómegosztók 28% 21% 19% 17% 12%
Információforrások iránti bizalom különböző szocio-demográfiai csoportok körében – iskolai végzettség szerinti eltérések
Információforrás Alapfokú végzettség Középfokú végzettség Felsőfokú végzettség
kollégák, barátok, család 69% 77% 78%
rádió 45% 44% 41%
televízió 46% 39% 34%
online hírportálok 35% 40% 43%
nyomtatott sajtó 30% 29% 30%
közösségi média 25% 24% 21%
emberek, akiket az interneten keresztül ismert meg 26% 24% 18%
online blogok, fórumok 22% 23% 19%
videómegosztók 19% 20% 17%

A legtöbb 16-75 éves számára a személyes információforrások nem csupán a legmegbízhatóbbak, de a legfontosabbak is egyúttal. A formálisabb csatornák közül az online hírportálok jelentősége elvitathatatlan, mindamellett, hogy egyes offline forrásokban még ma is jobban bíznak az emberek.

Diagram. Információforrások jelentősége. Ön szerint az alább felsoroltak mennyire segítik, hogy Ön lényeges hírekhez és információkhoz jusson? Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.
Információforrások jelentősége. Ön szerint az alább felsoroltak mennyire segítik, hogy Ön lényeges hírekhez és információkhoz jusson?
Információforrás Nagyban segítik Inkább segítik Összesen
videómegosztók 4% 24% 28%
emberek, akiket az interneten keresztül ismert meg 4% 26% 30%
online blogok, fórumok 4% 27% 31%
nyomtatott sajtó 6% 27% 33%
közösségi média 8% 37% 45%
rádió 11% 41% 52%
televízió 14% 40% 54%
online hírportálok 12% 44% 56%
kollégák, barátok, család 22% 50% 72%

Az idősebbek egyértelműen a televízióra, a rádióra és a személyes kapcsolataikra, esetleg a nyomtatott sajtóra támaszkodnak, míg a fiatalok körében az offline források kevésbé, de például a videómegosztók szerepe erősebb a mindennapos informálódás során.

Diagram. Információforrások jelentősége különböző szocio-demográfiai csoportok körében. Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatokban érhetők el.
Információforrások jelentősége különböző szocio-demográfiai csoportok körében – nemek közötti eltérések
Információforrás Férfi
kollégák, barátok, család 71% 73%
online hírportálok 57% 55%
televízió 50% 57%
rádió 50% 54%
közösségi média 44% 46%
nyomtatott sajtó 31% 36%
online blogok, fórumok 33% 30%
emberek, akiket az interneten keresztül ismert meg 34% 27%
videómegosztók 30% 26%
Információforrások jelentősége különböző szocio-demográfiai csoportok körében – korcsoportok közötti eltérések
Információforrás 16-29 éves 30-39 éves 40-49 éves 50-59 éves 60 éves vagy idősebb
kollégák, barátok, család 69% 68% 72% 73% 78%
online hírportálok 57% 57% 57% 55% 55%
televízió 39% 45% 53% 58% 69%
rádió 43% 48% 57% 56% 57%
közösségi média 51% 46% 43% 39% 47%
nyomtatott sajtó 26% 31% 35% 38% 37%
online blogok, fórumok 34% 36% 31% 28% 27%
emberek, akiket az interneten keresztül ismert meg 30% 31% 29% 27% 33%
videómegosztók 39% 33% 28% 24% 18%
Információforrások jelentősége különböző szocio-demográfiai csoportok körében – iskolai végzettség szerinti eltérések
Információforrás Alapfokú végzettség Középfokú végzettség Felsőfokú végzettség
kollégák, barátok, család 69% 74% 73%
online hírportálok 50% 59% 55%
televízió 57% 51% 57%
rádió 53% 51% 54%
közösségi média 44% 48% 46%
nyomtatott sajtó 34% 32% 36%
online blogok, fórumok 29% 33% 30%
emberek, akiket az interneten keresztül ismert meg 32% 29% 27%
videómegosztók 27% 29% 26%

A közösségi médiát tartják a leginkább fertőzöttnek álhírek szempontjából a magyar 16-75 évesek, de hasonlóan alacsony a bizalom a többi online hírforrás iránt is. Leginkább a személyes kapcsolatot érzik garanciának az álhírek elkerülésére, még akkor is, ha az adott kapcsolat csupán az online térben létezik.

Diagram. Álhírek elterjedtsége az egyes információforrások körében. Ön szerint mennyire elterjedtek az álhírek az Ön számára biztosított hírekben és információkban az alább felsoroltak közül? Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.
Álhírek elterjedtsége az egyes információforrások körében. Ön szerint mennyire elterjedtek az álhírek az Ön számára biztosított hírekben és információkban az alább felsoroltak közül?
Információforrás Nagyon elterjedtek Inkább elterjedtek Összesen
kollégák, barátok, család 8% 20% 28%
emberek, akiket az interneten keresztül ismert meg 12% 29% 41%
rádió 15% 29% 43%
nyomtatott sajtó 16% 29% 45%
televízió 20% 30% 50%
videómegosztók 17% 35% 53%
online blogok, fórumok 20% 35% 55%
online hírportálok 20% 39% 59%
közösségi média 29% 36% 66%

A magas iskolai végzettségűek az átlagosnál magasabb szintűnek érzik az álhírek elterjedtségét az online térben. Az idősek a közösségi médiát kevésbé, míg a televíziót, a rádiót vagy a nyomtatott sajtót inkább veszélyeztetettnek ítélik a fake news által. Összességében pedig a férfiak azok, akik jobban tartanak a híresztelésektől a hírforrás típusától függetlenül.

Diagram. Álhírek elterjedtsége az egyes információforrások körében a különböző szocio-demográfiai csoportokban. Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatokban érhetők el.
Álhírek elterjedtsége az egyes információforrások körében a különböző szocio-demográfiai csoportok tagjai szerint – nemek közötti eltérések
Információforrás Férfi
közösségi média 67% 65%
online hírportálok 60% 59%
online blogok, fórumok 59% 51%
videómegosztók 56% 50%
televízió 53% 48%
nyomtatott sajtó 47% 43%
rádió 48% 39%
emberek, akiket az interneten keresztül ismert meg 43% 40%
kollégák, barátok, család 31% 25%
Álhírek elterjedtsége az egyes információforrások körében a különböző szocio-demográfiai csoportok tagjai szerint – korcsoportok közötti eltérések
Információforrás 16-29 éves 30-39 éves 40-49 éves 50-59 éves 60 éves vagy idősebb
közösségi média 65% 70% 67% 67% 62%
online hírportálok 58% 64% 59% 59% 58%
online blogok, fórumok 56% 58% 55% 55% 52%
videómegosztók 52% 54% 54% 56% 50%
televízió 50% 54% 47% 47% 54%
nyomtatott sajtó 38% 46% 41% 42% 54%
rádió 45% 45% 40% 39% 46%
emberek, akiket az interneten keresztül ismert meg 40% 42% 41% 42% 42%
kollégák, barátok, család 35% 32% 27% 23% 24%
Álhírek elterjedtsége az egyes információforrások körében a különböző szocio-demográfiai csoportok tagjai szerint – iskolai végzettség szerinti eltérések
Információforrás Alapfokú végzettség Középfokú végzettség Felsőfokú végzettség
közösségi média 61% 68% 73%
online hírportálok 56% 61% 64%
online blogok, fórumok 52% 56% 59%
videómegosztók 51% 53% 56%
televízió 49% 52% 52%
nyomtatott sajtó 45% 45% 45%
rádió 43% 44% 42%
emberek, akiket az interneten keresztül ismert meg 42% 42% 41%
kollégák, barátok, család 32% 27% 21%

Attitűdök

Négyből hárman azonnal az internethez fordulnak, ha információra van szükségük. 60 százalék vallja azt, hogy számára az internet a legfontosabb hírforrás, 57 százalék pedig elismeri, hogy a közösségi média fontos része a másokhoz való kapcsolódásának. Ezek a magas arányok azt mutatják, hogy az internet szerves része az életünknek, legyen szó információ- vagy hírkeresésről, de akár kapcsolattartásról is. Az internettel összefüggő érzések ugyanakkor némi ambivalenciát is hordoznak magukban, hiszen minden második 16-75 éves érzi úgy, hogy túl sok időt tölt a világhálón.

Diagram. Az internet szerepe az életünkben. Mennyire ért egyet vagy mennyire nem ért egyet az alábbi állításokkal? Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.
Az internet szerepe az életünkben. Mennyire ért egyet vagy mennyire nem ért egyet az alábbi állításokkal?
Állítás Határozottan egyetértek Inkább egyetértek Határozatlan Inkább nem értek egyet Határozottan nem értek egyet Nem vonatkozik rám Nem válaszolt
Az internet lehetővé teszi, hogy jobban megismerjem az egyes termékek, márkák előnyeit 37% 40% 12% 4% 2% 5% 1%
Ha információra van szükségem, először az interneten keresem 41% 35% 11% 4% 3% 4% 2%
Számomra az internet a legfontosabb hírforrás 26% 34% 18% 10% 5% 5% 1%
A közösségi média oldalak használata fontos része a barátaimmal való kapcsolattartásnak 23% 34% 17% 10% 6% 8% 2%
Túl sok idő megy el internetezéssel 17% 31% 22% 15% 7% 6% 1%
Odafigyelek arra, hogy milyen képet mutatok a közösségi média oldalakon magamról 18% 30% 20% 10% 7% 14% 2%
Nagyon aggódom, hogy az interneten megadott adataimmal visszaélnek 18% 28% 24% 17% 7% 5% 2%
Nem tudnék meglenni, ha nem lenne internet a mobilomon 18% 22% 18% 16% 14% 9% 1%

A többséget az online hirdetések is legalább annyira zavarják, mint az offline reklámok, s különösen azok, amelyek a mobiltelefonra közvetlenül érkeznek. Természetesen nem hagyja mindenki figyelmen kívül az internetes hirdetéseket – 24 százalék hasznosnak érzi őket, 27 százalék általában elolvassa az e-mailben érkező ajánlatokat, míg 23 százalékát egyáltalán nem zavarják a személyre szóló e-mail-es ajánlatok.

Diagram. Vélekedés az internetes reklámokról. Mennyire ért egyet vagy mennyire nem ért egyet az alábbi állításokkal? Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.
Vélekedés az internetes reklámokról. Mennyire ért egyet vagy mennyire nem ért egyet az alábbi állításokkal?
Állítás Határozottan egyetértek Inkább egyetértek Határozatlan Inkább nem értek egyet Határozottan nem értek egyet Nem vonatkozik rám Nem válaszolt
Nem szeretném, hogy a mobiltelefonomra reklámüzenetek érkezzenek bármilyen formában 42% 22% 14% 7% 7% 7% 1%
Szándékosan figyelmen kívül hagyom az interneten megjelenő reklámokat 24% 26% 22% 14% 6% 6% 2%
Általában elolvasom az e-mailben érkező reklámajánlatokat, felhívásokat 6% 21% 20% 23% 21% 7% 2%
Sokszor hasznosnak tartom az interneten megjelenő reklámokat 6% 18% 25% 23% 20% 7% 1%
Egyáltalán nem zavarnak az e-mailben jövő névre szóló ajánlatok 7% 17% 23% 22% 23% 7% 2%

Mindössze 27 százalék vallja, hogy a tévéből és alig 12 százalék, hogy az újságokból informálódik. Ezek az arányok is jól mutatják, hogy az informálódás fő színtere ma már a világháló, és csak kevesen támaszkodnak az offline médiumokra e téren. A tévénézés és a rádiózás gyakran háttértevékenységként jelenik meg („Teszek-veszek, közben megy a tévé.” vagy „Mindig rádiót hallgatok vezetés közben”).

Diagram. Attitűdök offline médiumokkal kapcsolatban. Mennyire ért egyet vagy mennyire nem ért egyet az alábbi állításokkal? Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.
Attitűdök offline médiumokkal kapcsolatban. Mennyire ért egyet vagy mennyire nem ért egyet az alábbi állításokkal?
Állítás Határozottan egyetértek Inkább egyetértek Határozatlan Inkább nem értek egyet Határozottan nem értek egyet Nem vonatkozik rám Nem válaszolt
Teszek-veszek, közben megy a tévé 17% 28% 14% 12% 14% 13% 2%
Minden nap hallgatok rádiót 20% 22% 12% 14% 16% 15% 2%
Mindig rádiót hallgatok vezetés közben 15% 19% 12% 9% 8% 35% 2%
Általában mindjárt bekapcsolom a tévét, ha hazaérek 13% 18% 13% 17% 24% 14% 2%
Az információszerzésben a televízióra hagyatkozom 7% 20% 19% 17% 17% 19% 1%
Szinte minden nap olvasok napilapot 6% 10% 10% 16% 30% 25% 2%
Gyakran megveszem azokat a lapokat, amelyekbe termékmintát tesznek 3% 10% 14% 19% 25% 27% 2%
Újságokból informálódom 3% 9% 14% 17% 24% 30% 2%

Érdeklődési témakörök

Hagyományosan az időjárás az a témakör, amely általánosan érdekli az embereket. A szokásosan „hard news”-ként emlegetett témakörök közül egyedül a belföldi hírek tudott az érdeklődési körök TOP10-be bekerülni. Inkább a könnyedebb témák, a szabadidő-eltöltéssel kapcsolatos területek keltik fel a megkérdezettek érdeklődését, mint a filmek, a gasztronómia, az otthonszépítés. Az ismeretterjesztő témakörök közül az állat- és növényvilág, valamint a történelem vonzza a legtöbbeket. Legkevésbé a celebhírek keltik fel bevallottan az érdeklődést, de a művészetek, a kultúra iránt is viszonylag alacsony, inkább rétegszintű a kereslet.

Diagram. Érdeklődési témakörök. Az alábbi témák iránt mennyire érdeklődik, mennyire szívesen olvas, hallgat ezekről a nyomtatott sajtóban, interneten, televízióban, rádióban? Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.
Érdeklődési témakörök. Az alábbi témák iránt mennyire érdeklődik, mennyire szívesen olvas, hallgat ezekről a nyomtatott sajtóban, interneten, televízióban, rádióban?
Témakör Nagyon érdekel Inkább érdekel Összesen
Labdarúgás 11% 17% 29%
Sportolás 11% 30% 40%
Számítástechnika/Szórakoztató elektronika 12% 33% 46%
Ingatlan, építkezés, felújítás 12% 39% 51%
Bűnügyek, bűnügyi hírek 13% 40% 53%
Természeti katasztrófák 13% 48% 61%
Külföldi hírek 13% 49% 62%
Egészséges életmód, diéta, wellness, fitness 14% 37% 51%
Egészségügy / orvoslás / gyógyászat 15% 44% 59%
TV műsor 15% 45% 60%
Megyei, városi, kerületi, községi-helyi hírek 15% 48% 62%
Keresztrejtvények 16% 38% 55%
Utazás és nyaralás 16% 39% 54%
Környezetvédelem, zöld ügyek 16% 46% 62%
DIY: barkácsolás, kötés, horgolás, varrás 17% 40% 57%
Történelmi témák, tudományos ismeretterjesztés 18% 44% 63%
Állat- és növényvilág  18% 45% 63%
Lakás, otthon, kert 19% 48% 66%
Sütés, sütemények, édességek, receptek 20% 38% 58%
Főzés, receptek 20% 42% 63%
Mozi, filmek 20% 46% 66%
Belföldi, közéleti hírek 20% 52% 72%
Időjárás 34% 50% 84%
Diagram. Érdeklődési témakörök. Az alábbi témák iránt mennyire érdeklődik, mennyire szívesen olvas, hallgat ezekről a nyomtatott sajtóban, interneten, televízióban, rádióban? Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.
Érdeklődési témakörök. Az alábbi témák iránt mennyire érdeklődik, mennyire szívesen olvas, hallgat ezekről a nyomtatott sajtóban, interneten, televízióban, rádióban?
Témakör Nagyon érdekel Inkább érdekel Összesen
Hírek külföldi sztárokról 4% 22% 26%
Hírek magyar sztárokról 5% 24% 29%
Csecsemő és gyerekgondozás, nevelés 7% 23% 30%
Szépségápolás 8% 30% 38%
Személyes pénzügyek, beruházások 8% 31% 39%
Színház / Múzeum / Képzőművészet / Komolyzene 8% 32% 40%
Könyvajánló, kulturális kritika 8% 32% 40%
Programajánló 8% 37% 45%
Ezotéria, asztrológia, horoszkóp 9% 24% 33%
Egyéb sport 9% 28% 37%
Ruhák/divat 9% 31% 40%
Párkapcsolat, házasság 9% 32% 41%
Gazdasági, üzleti/vállalati hírek 9% 33% 42%
Éttermek, étel/ital fesztiválok 9% 35% 44%
Vásárlási tippek/tanácsok 9% 36% 45%
Erotika, felnőtt tartalom, szexualitás 10% 28% 38%
Oktatás 10% 36% 46%
Hétköznapi emberi történetek 10% 46% 56%
Autók, motorok 11% 28% 39%
Könnyűzene 11% 43% 54%

Offline médiahasználat és coverage

Diagram. Médiaelterjedtség/-lefedettség. Ön utoljára mikor…? Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.
Médiaelterjedtség/-lefedettség. Ön utoljára mikor…?
Ön utoljára mikor…? Tegnap Az elmúlt héten Az elmúlt hónapban Régebben Soha Nem tudja/nem válaszolt
Járt moziban 1% 4% 10% 75% 10% 1%
Vett részt kulturális vagy sporteseményeken 2% 7% 12% 64% 15% 1%
Játszott játékkonzolon (Xbox, PlayStation) 4% 6% 6% 30% 53% 1%
Olvasott nyomtatott magazint 9% 14% 13% 50% 13% 1%
Vásárolt online 9% 23% 30% 27% 8% 2%
Olvasott nyomtatott napilapot 12% 14% 11% 49% 13% 1%
Hallgatott audio tartalmakat, podcastokat online 16% 13% 10% 25% 35% 1%
Látott reklámot tömegközlekedési járműveken 21% 19% 15% 38% 6% 1%
Nézett filmeket, sorozatokat előfizetéses szolgáltatással 22% 13% 9% 21% 34% 1%
Játszott online videójátékkal 24% 11% 8% 24% 33% 1%
Látott kisméretű hirdetéseket az utcán stb. 33% 28% 14% 21% 4% 1%
Látott óriásplakátokat 36% 28% 14% 19% 3% 1%
Nézett videó tartalmakat ingyenes online platformon 46% 20% 10% 15% 8% 1%
Hallgatott rádiót 48% 18% 7% 19% 6% 1%
Vásárolt élelmiszert 59% 32% 4% 3% 1% 1%
Használt üzenetküldő szolgáltatást 68% 15% 5% 6% 5% 1%
Olvasott híreket az interneten 69% 15% 6% 6% 3% 1%
Küldött/fogadott e-mailt 75% 13% 5% 4% 2% 1%
Nézett TV-t 76% 8% 4% 9% 3% 0%
Használt internetes keresőt (pl. Google) 79% 10% 4% 3% 2% 1%
Használta a közösségimédia-oldalakat 80% 7% 3% 4% 5% 1%

Demográfia

A megkérdezettek halmazának szocio-demográfiai összetétele. Az ábrázolt adatok az alábbi táblázatokban érhetők el.
Párhuzamos tevékenységek tévénézés közben különböző szocio-demográfiai csoportok körében
Szocio-demográdiai csoport Arány
51%
férfi 49%
60 év és felettiek 25%
50-59 évesek 17%
40-49 évesek 21%
30-39 évesek 17%
18-29 évesek 19%
18 év alattiak 2%
községben élő 30%
városban élő 35%
megyeszékhelyen élő 17%
Budapesten élő 18%
felsőfokú végzettségű 22%
középfokú végzettségű 34%
alapfokú végzettségű 45%
anyagilag nélkülöznek 3%
hónapról hónapra anyagi gondjaik vannak 10%
éppen hogy kijönnek a havi jövedelmükből 38%
beosztással jól kijönnek a havi jövedelmükből 41%
anyagi gondok nélkül élnek 8%
nincs gyermek a háztartásban 68%
van gyermek a háztartásban 32%