Így internetezünk mi – online tartalomfogyasztási szokásaink

Közzétéve: 2023. május 4.

Az elektronikus eszközök elterjedtségére és az internet adta lehetőségek széles tárházára való tekintettel a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság rövid összefoglalót készített arról, hogyan is alakultak az online médiafogyasztási szokásaink 2023 áprilisának elején. A gondolatébresztőnek szánt írásban összeszedtük a legérdekesebb területeket: mely eszközökön böngészünk, internetezünk a legtöbbet, milyen arányban keressük és olvassuk a különböző hazai, illetve külföldi weboldalakat? A népszerűbb mobiltelefonos applikációk mindennapjaink mekkora részében vannak jelen, mennyi időt fordítunk az online hírfogyasztásra, vagy éppen a közösségi média leglátogatottabb felületeire, illetve a streaming oldalakra?

Az elmúlt fél percben, míg olvasónk a bevezető szöveget átolvasta, megközelítőleg 51.700 internetes weboldalt nyitottak meg Magyarországon valamilyen számítógép vagy laptop felhasználásával. Ugyanezen idő leforgása alatt azonban ötször több, közel 268.000 kontaktus történt mobiltelefonon és tableten, ami egy átlagos napot alapul véve 766 millió kattintást, oldalletöltést foglal magába.

A különleges újításnak számító mobilpaneles mérési adatokat a Gemius április első napjaitól kezdve publikálja, melyek lehetőséget adnak a magyar internetező népesség médiafogyasztási szokásainak szélesebb körű vizsgálatára. Az ezer főt meghaladó mobilpanel minden résztvevője egy csúcskategóriás, a mérés érdekében módosított okostelefont használ saját készüléke helyett, melyen keresztül – a személyes adatok védelmét figyelembe véve – rögzítésre kerülnek a legfontosabb internethasználati szokások, különös tekintettel az eddig nem igazán mért telefonos alkalmazásokra, applikációkra. Ezen kívül több weboldal mért adatai is publikálásra kerültek, mint például a disneyplus.com, hbomax.com vagy épp a netflix.com.

Április első tíz napja alapján világosan kirajzolódik a mobiltelefonok népszerűségének abszolút fölénye a számítógépek, illetve laptopok felett , hiszen ez utóbbiakat a 15 és 90 év közé eső internetező magyar lakosság (közel 6,6 millió ember) 39 százaléka, míg a mobiltelefonokat több, mint duplája, 84 százaléka használta a vizsgált időszak egy átlagos napján, elhanyagolható különbséggel a munkanapok és a húsvéti ünnepnapok között. A 15-39 éves korosztályban kilencszer többen vannak azok, akik csak a mobiljukon keresztül neteznek, mint akik csak számítógépet vagy laptopot használnak. A 40-49 évesek esetében ez az arány már csak közel négyszeres a telefont használók javára, míg az idősebb korosztályokban szinte megegyeznek az értékek. Nagy előnye a mobiltelefonoknak a kisebb, praktikusabb méretük és az ebből fakadó mobilitásuk, hiszen a napi egy főre jutó Visitek száma is legalább kétszer nagyobb a mobiltelefont használók minden korcsoportjában, amely arra utal, hogy a nap folyamán rövidebb időre ugyan, de többször is előveszik, használják a mobiljaikat az emberek, így érve el a napi 21-nél magasabb Visit-számot egy átlagos felhasználó esetében, míg ugyanezen érték a PC-t használók körében nem haladja meg a 11-et.

Az internetezők eszközhasználata és napi látogatásszáma korosztályonként

Oszlopdiagram. Az internetezők eszközhasználata és napi látogatásszáma korosztályonként. Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.
Kategória 15-17 évesek 18-29 évesek 30-39 évesek 40-49 évesek 50-59 évesek 60-90 évesek
PC – Napi elérés 27,96% 34,13% 36,25% 35,15% 43,25% 51,30%
Mobil – Napi elérés 87,01% 89,89% 90,39% 82,91% 82,56% 70,02%
PC – Napi Visits/Real user 7,7 8,8 9,5 10,1 10,5 10,5
Mobil – Napi Visits/Real user 21,6 21,6 22,0 21,9 22,3 23,2

Hatalmas különbség rajzolódik ki a PC-n internetezők körében a magyar, illetve a külföldi weboldalak népszerűségében: a Google.hu, a Facebook.com és a YouTube.com napi elérései mind a külföldi, mind a magyar weboldalak többszörösei. A vizsgált időszak egy átlagos napján az internetezők 28,1 százalékánál felbukkan a listavezető Googlekeresője 16 perc időtartamban, s szinte minden ötödik magyarnál (17,2%) a Facebook.com is megnyitásra kerül, itt napi 50 percet is eltöltenek a netezők. Ezzel szemben a magyar weblapok együttesen is a PC-n internetezők csupán 29,1 százalékát érik el, és ellentétben az említett három külföldi gigásszal, ezen weboldalak elérése igen széttöredezett: a leglátogatottabb magyar oldal április 4-én a Gov.hu volt a maga 6 százalékos elérési értékével, majd utána az Index.hu, illetve az Origo.hu, mely oldalakat a magyarok 4,4 és 3,5 százaléka látogatja. A három oldalon töltött átlagos napi idő mennyisége is rövidebb, mint a Googleesetében, hiszen az Indexen nem egészen negyedórát, a másik két oldalon pedig kevesebb, mint tíz percet időznek az érdeklődők. Az eltöltött idő mennyisége alapján is a külföldi oldalak a jelentősebbek, hiszen a vizsgált 29 külhoni oldalon egy átlagos napon a felhasználók 1 óra 22 percet töltenek, míg a magyarokon csupán 34 percet. Több mint 65 ezer magyar tölt el számítógépen átlagosan közel két órát a Disneyplus.com, durván egy és negyedórát a YouTube.com (880.000 fő) és az Hbomax.com (50.000 fő) oldalain. A hazai szereplők közül kiemelkednek a videómegosztó oldalak, mint a Jobbmintatv.hu(40.000 fő), ahol 1 óra 35 percet, illetve a Videa.hu (117.000 fő), ahol pedig 1 óra 10 percet böngésznek a felhasználók.

A mobiltelefonon történő netezési trendek eltérő képet mutatnak a fentiekhez képest: míg a vizsgált külföldi weboldalakat a magyarok 44,4 százaléka nyitotta meg egy átlagos napon, addig a magyar oldalakat több mint 62 százaléka. Ezen felül telefonon a böngészés ideje is hosszabb volt tíz perccel. A Google, illetve a Facebook oldalait szinte ugyanannyian látogatták mobilon, mint PC-n, a Blikk, az Origo és az Index oldalait pedig közel háromszor annyian tekintették meg telefonról.

Hazánkban a telefonos applikációk, alkalmazások magasan felülmúlják a hagyományos weboldalakat a lakossági eléréstől kezdve az egy főre jutó oldalletöltések, vagy a maximum fél órás munkafolyamatok számán át, egészen az eltöltött idő hosszáig. Míg egy átlagos napon a top5 legnépszerűbb weboldalt – akár PC-n, akár mobilon – az internetező lakosság 63,6 százaléka nyitja meg közel 41 perc erejéig, ami alatt közel 16 kontaktust hajt végre, addig az öt legpopulárisabb applikációt a magyarok 66,2 százaléka használja majdnem két órán keresztül, ezalatt átlagosan több, mint 106 oldalt letöltve.

Weblapok és applikációk látogatottsága

Oszlopdiagram. Weblapok és applikációk látogatottsága. Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.
Weboldal Elérés Átlagos időtartam Views/Real user Visits/Real user
Google 53,19% 0:10:17 11,49 2,97
Facebook 28,11% 0:33:36 8,90 2,51
Blikk 11,70% 0:03:41 3,14 1,36
Index 10,20% 0:08:44 6,82 1,98
Top 5 weboldal 63,58% 0:40:55 15,48  
Applikáció Elérés Átlagos időtartam Views/Real user Visits/Real user
Messenger 51,57% 0:25:46 44,01 5,79
Facebook 48,99% 0:55:02 72,56 5,36
Időkép 5,62% 0:02:27 2,34 1,92
Index 1,34% 0:10:25 10,64 1,93
Top 5 applikáció 66,24% 1:50:15 106,11  

Az egyik legnépszerűbb netezési forma a közösségi média, hisz az ilyen oldalakon nem csak kapcsolattartásra, kommunikációra, de képek, videók és gondolatok megosztására, akár önmagunk kifejezésére is lehetőségünk van. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az, hogy az internetezők háromnegyede (76,6%) használ valamilyen social media weboldalt vagy applikációt nap mint nap, és nem is kevés időt, több mint két órát szán erre a tevékenységre, miközben legalább száz oldalletöltést hajt végre. A Facebook és a Messenger, mint a legkedveltebb felületek érték el a legmagasabb felhasználói számot, az előbbit több mint négymillió, az utóbbit pedig közel három és fél millió magyar használja. Ez a érték azonban még magasabb, amennyiben azokat is számba vesszük, akik nem minden nap, csupán legalább egyszer a héten megnyitották az adott oldalt, alkalmazást, hisz így április 3. és 9. között a Facebookot 5,8 millióan, míg a Messengert 4,3 millióan indították el. Ráadásul nem kevés időt szenteltek erre a tevékenységre, mivel a felhasználók majdnem egy órát töltöttek el és több mint 61 oldalletöltést végeztek a Facebookon, míg ez a Messenger esetében közel 26 percet és átlagosan 44 kontaktust tett ki. Az eltöltött időt tekintve figyelemre méltó a TikTok közkedveltsége is, hiszen egy hét alatt 2,3 millió felhasználó fogyasztott tartalmat ezen az oldalon, átlagosan napi egy óra hét perces terjedelemben. A tíz legnépszerűbb közösségi média oldalát vagy applikációját a legfiatalabbak 78 százaléka, a legidősebbek csupán 57 százaléka használja mobilon keresztül. Heti egy alkalommal történő megnyitás esetén is nagy, húsz százalékos a különbség közöttük. Legalább egyszer egy héten a 30-39 éves korosztály közel minden tagja, 95 százaléka jelentkezett be mobilról valamilyen közösségi oldalra, applikációba április 3-9. között.

Mindezt összevetve a hírfogyasztással válik igazán érzékelhetővé, hogy mennyire képezi szerves részét a mindennapjainknak a közösségi média. Az internetező magyarok csupán 40,7 százaléka nyitott meg valamilyen híroldalt/alkalmazást , mint például a Blikk, az Origo, vagy az Index. Ez a szám alig több, mint a fele a különböző közösségi média oldalait és applikációit használók napi átlagának. A Blikk.hu esetében a weboldalt a vizsgált héten 2,3 millióan látogatták meg, átlagosan napi három percet töltve rajta, míg az Origo oldalán és alkalmazásán napi négy és fél percig múlatta az időt 2,1 millió internetező. Látogatók számában nem sokkal lemaradva, de a tartalomfogyasztás idejében az előző kettőt megelőzve áll harmadik helyen az Index.hu és annak applikációja, ezeken 1,9 millió magyar olvasott híreket, mégpedig átlagosan több mint napi kilenc percet. Az értékeket összehasonlítva jól kirajzolódik, hogy míg naponta egy órát pörgetjük a Facebookot, addig negyedórát sem fordítunk általában arra, hogy valamilyen híroldalról vagy applikációról tájékozódjunk. Azok között, akik használták a vizsgált héten az öt leglátogatottabb közösségi média bármelyik lapját, és legalább egyszer híreket is olvastak valamely híroldal vagy applikáció megnyitása során, alulreprezentáltak, vagyis a várhatónál kevesebben voltak a fiatalabbak, a 15-29 évesek, ellenben náluk nagyobb átfedést tapasztalhattunk az Instagram és a Messenger felületein. Az idősebb, 40-90 év közöttiek azonban a keresztfogyasztásban az átlaghoz képest kisebb arányban használták az Instagramot, a Messengert és a TikTokot, ellenben sokkal nagyobb megoszlásban látogatták az adott héten a különböző híroldalak weblapjait, applikációit.

Az elmúlt években a streaming oldalak is igen közkedveltté váltak. Április 3-9. között a vizsgált 54 streaming weboldalt és applikációt összesen az internetezők 58 százaléka, vagyis 3,8 millió ember vette igénybe közel napi egy óra (51 perc) erejéig. A legnépszerűbbek a Netflix(heti 1,5 millió fő), a Videa.hu (1,2 millió fő) és a Tv2(1 millió fő) voltak. Míg az első kettőt naponta is igen nagy számban látogatják a magyarok, átlagosan több mint 310.000-en, addig a Tv2 esetében a napi látogatószám csak 190.000 fő. Feltűnő különbség mutatkozik emellett még a látogatások hosszában is, hiszen míg a Videa, a DisneyPlusvagy azHBO streamingweblapjaesetében inkább a filmek dominálnak a heti másfél-két itt eltöltött órával, addig a Tv2-reés az RTL-re a rövidebb sorozatok jellemzőbbek a heti 28-38 perccel. A legnépszerűbb Netflix kiegyensúlyozottnak mondható a maga heti 55, napi átlagos 37 itt eltöltött percével.

Internetezési szokások

Oszlopdiagram. Internetezési szokások különbségei. Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.
Kategória Heti felhasználók Napi felhasználók Heti időtartam Napi időtartam
Közösségi média 6138700 5058938 11:54:03 2:03:48
Hírfogyasztás 4 404 088 2 683 270 1:00:33 0:14:09
Streaming szolgáltatás 3 847 236 1 251 618 1:56:28 0:51:01

Az online médiafogyasztási szokásaink terén nagy különbségek vannak a preferált eszközök között, ezen felül jelentősek az eltérések a magyar és külföldi tartalmak, illetve a weboldalak és az applikációk látogatottsága és használata terén is. A mobiltelefonok meghatározó szerepet töltenek be főleg a fiatalabb korosztályok esetében, de összességében is egyre nagyobb arányban használjuk őket, így szinte minden internetező, a magyarok közel 90 százaléka, azaz 5,8 millió felhasználó netezik hetente valamilyen mobilkészüléken. A közösségi média mind erőteljesebben behálózza a mindennapjainkat, szinte minden internetező magyar tagja egy, de inkább több social media oldalnak, és naponta egy-két órát, hetente akár több mint tíz órát tölt el rajtuk. A hírfogyasztás ezzel szemben kevésbé határozza meg a napi internetezési rutinunkat – kb. a lakosság 40 százaléka fogyasztja őket. A magyar híroldalak népszerűbbek, és nagyobb arányban látogatják ezen weblapokat a 40 évnél idősebbek. A streaming szolgáltatások közel ugyanennyi magyarnak nyújtanak kikapcsolódási lehetőséget, a tartalmakat elsősorban mobilon fogyasztjuk. Az internetezési szokásaink jelentősen meghatározzák egy átlagos napunkat, a weboldalak és applikációk széles tárháza biztosít kikapcsolódási lehetőséget immáron a magyarok kétharmadának.

Lábjegyzetek, hivatkozások

  1. A 2023. április 1-10-e közötti időszakot tekintve a Gemius adatai alapján.
  2. A PC vagy számítógép kifejezés alatt egyszerre értendő minden asztali számítógép és laptop, a mobil pedig egyszerre hivatkozik a mobiltelefonokra és tabletekre is.
  3. Egy Visit alatt azt a fél óránál rövidebb munkafolyamatot értjük, ami a weboldal/applikáció megnyitásától annak bezárásáig tart. Bezárást követő új megnyitás, vagy 30 percnél hosszabb egybefüggő munkamenet esetén egy új visit számolandó.
  4. A Gemius által publikált 667 különböző weboldal adatai alapján.
  5. A Gemius által publikált 16 weboldal és applikáció adatai alapján.
  6. A Gemius által publikált 132 weboldal és applikáció adatai alapján.
  7. A legnépszerűbb social media felületek a Facebook, a Messenger, a YouTube, az Instagram és a TikTok.