Dicstelen hírnév, avagy miként lett hívószó a médiában az OnlyFans?
Az OnlyFans-jelenséggel foglalkozó online cikkeket elemezte az NMHH
Az OnlyFans eredendően nem erotikus tartalmak megosztására létrehozott felület, a hazai sajtóban mégis szinte kizárólag erről az oldaláról ismerhetjük. Miként alakult ez így? Hogyan válhatott a kezdeti időkben a közönséget a művésszel, előadóval, jógatanárral és szakáccsal összekapcsoló felület mostanra a pornográf és erotikus tartalmakat megosztók aranybányájává? A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) a híreket vette alapul, és tartalomelemzés segítségével igyekezett feltárni, hogy miként definiálja a magyar online sajtó az OnlyFanst és milyen életérzést társít hozzá. A szexuális jellegű munkák relativizálása és pozitív színben való feltüntetése hosszútávú, visszafordíthatatlan károkat okozhat, és a társadalmilag elfogadott erkölcsi sarokkövek kimozdítása megállíthatatlan folyamatokat indíthat el.
Az OnlyFans egy 2016-ban indult kezdeményezés, ami elsősorban egy olyan közösségi felületet igyekezett biztosítani az előadók, művészek számára, ahol a tartalmaikat – előfizetés ellenében – közvetlenül megoszthatták a rajongóikkal. Kezdetektől feltölthettek meztelen és pornográf tartalmakat is, amelyek a legtöbb közösségi felületen szigorú szabályozás, de akár teljes tiltás alá tartoznak. A nagy fordulat – a közösségi platformból szexoldallá való átlényegülés – a koronavírus-járvány és a vele együtt járó kijárási korlátozás idejére tehető, amelynek következményeként számos erotikus munkás – kényszerűségből – az online felületre helyezte át a tevékenységét.
Az OnlyFans napjainkban már több mint 190 milliós közösséggel büszkélkedhet. 2,1 millióan közülük tartalomgyártónak minősülnek, ami a felhasználók 1,1 százalékát teszi ki. A Gemius–EDME online világot felölelő közönségmérése szerint havonta 255 ezer magyar felhasználó látogatja az OnlyFanst.
A külföldi OnlyFans tartalomgyártókkal kapcsolatos hírek és események már régóta ismertek a hazai médiakínálatból, azonban a magyar sztárok körében 2023 elejétől érzékelhető a platform gyors sikere, és erre az időszakra tehető a címlapsztorivá válása is. A Neticle Media Intelligence a közösségi média publikus felületeiről és a magyar weboldalakról – köztük több ezer hírportálról – összegyűjti és kereshetővé teszi a szöveges tartalmakat. Adatai szerint 2023. január 1. és március 31. között 677 olyan cikk született itthon, amelynek szövegében szerepelt az OnlyFans szó. A tudósítások többségében az OnlyFans központi témának számított (77,4 százalék). Mindössze 154 esetben (minden ötödik hírnél) jelent meg korhatáros tartalomra figyelmeztető felirat (azaz csak a 18 év feletti életkor megerősítése esetén lehet elolvasni a cikket). Közel harminc (26) hírportálon találkozhattunk korhatári jelzéssel, azonban konzekvensen egyik portál sem alkalmazta a figyelmeztetést. A 18-as megkülönböztető jelzést alkalmazó írások 76,6 százaléka jelenített meg szexuális töltetű képet illusztrációként.
A legtöbb cikket közlő hírportálok és a korhatárra vonatkozó figyelmeztetések előfordulása
Korhatárt nem ellenőrző cikkek | Korhatárt ellenőrző cikkek | |
rtl.hu | 72 | 1 |
origo.hu | 54 | 16 |
borsonline.hu | 16 | 47 |
life.hu | 25 | 27 |
blikk.hu | 30 | 5 |
szeretlekmagyarorszag.hu | 28 | 2 |
ripost.hu | 6 | 20 |
nlc.hu | 25 | 1 |
24.hu | 22 | 1 |
promotions.hu | 20 | 2 |
sassy.hu | 17 | 0 |
contextus.hu | 16 | 0 |
propeller.hu | 14 | 1 |
szexplaza.net | 10 | 0 |
noizz.hu | 10 | 0 |
A cikkek fókuszában legtöbbször az erotikus munkából befolyó anyagi haszonszerzés állt, amely csak és kizárólag pozitívumként jelent meg. A másik leggyakrabban előforduló téma a szex volt, amely a megjelenő tartalmakkal kapcsolatban, illetve az alany foglalkozásáról referált. Majdnem ötszáz esetben (468) említettek magyar tartalomgyártót a hírközlők, ami 23 különböző személyt takart – vagyis egy szereplő átlagosan húsz alkalommal jelent meg a vizsgált időszakban a hírekben. Leginkább Molnár Anikónak segítették elő az online marketingjét a hírportálok, aki 271 írás központi figurájává vált, vagyis minden harmadik cikkben felbukkant a neve. A magyar tartalomgyártókról szóló cikkek 80,8 százalékában a Való Világból jól ismert szereplők induló oldalait promotálták. A magyar tartalomgyártót is megemlítő cikkek majdnem mindegyike közölt fényképet legalább az egyik szereplőről (93,8%). A publikált képek harmada erotikus töltetű fotó volt.
Összességében megállapítható, hogy elsősorban az enyhítő képzettársítást – erotikus, szexi – hordozó szavak jelentek meg az erősebb – pornográf – kifejezéssel szemben a címlapok szövegeiben. A fiatalság eszményképeket keres, akiket gyakran választ a média által piedesztálra emelt közszereplők közül. Éppen ezért rendkívüli jelentőséggel bír, hogy egy erkölcsileg erősen kifogásolható jelenségről milyen képet festenek a médiában dolgozók. Hová vezet a pornográfiát önkifejezésként beállító szenzációhajhász cikkek és a varázslatos meggazdagodásról szóló, ellenőrizhetetlen álhírek címlapok általi terjesztése? A hazai online média meghatározó szereplői között kibontakozó egyik fő üzenet az OnlyFansszel kapcsolatban, hogy a bukás lehetősége nélkül érhető el nagy siker, amely minimális ráfordítás mellett busás haszonnal kecsegtet. Az igazság ezzel szemben az, hogy a teljes névtelenségből csak nagyon ritkán érhetők el nagy sikerek, mi több, általában az oda vezető út is dicstelen. Az előfizetéses erotikus platformon való boldogulás jóval egyszerűbb ismert emberként, főleg, ha a szereplő megfelelő reklámot generál a bulvármédiában a megjelenésének. A szexuális jellegű munkák relativizálása és pozitív színben való feltüntetése hosszútávú, visszafordíthatatlan károkat okozhat, és a társadalmilag elfogadott erkölcsi sarokkövek kimozdítása megállíthatatlan folyamatokat indíthat el.