Tájékoztató elkülönített visszaélés-bejelentési rendszer működtetéséről
A Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság (a továbbiakban: NMHH) a panaszokról, a közérdekű bejelentésekről, valamint a visszaélések bejelentésével összefüggő szabályokról szóló 2023. évi XXV. törvény (a továbbiakban: Panasztörvény) 32. § (1) bekezdés h) pontjában foglalt előírásra tekintettel egy erre a célra kijelölt, pártatlan szervezeti egysége útján elkülönített visszaélés-bejelentési rendszert működtet.
Az elkülönített visszaélés-bejelentési rendszer működtetésének célja
Az elkülönített visszaélés-bejelentési rendszer működtetésének célja jogellenes vagy jogellenesnek feltételezett cselekmény vagy mulasztás, illetve egyéb visszaélés kivizsgálása és a szükséges intézkedések megtétele.
Az elkülönített visszaélés-bejelentési rendszerben megtehető bejelentés tárgya
Az elkülönített visszaélés-bejelentési rendszerben jogellenes vagy jogellenesnek feltételezett cselekményre vagy mulasztásra, illetve egyéb visszaélésre vonatkozó információt lehet bejelenteni.
A bejelentés megtételére jogosultak
Az elkülönített visszaélés-bejelentési rendszerbe bárki tehet bejelentést.
A bejelentés megtételének módja
Bejelentést a lentiekben meghatározott módon és csatornákon lehet megtenni.
Amennyiben a bejelentés ettől eltérő csatornán érkezik, vagy e bejelentések kezelésére kijelölt személyektől eltérő személyek által kerül a bejelentés fogadásra, akkor az NMHH biztosítja, hogy a bejelentést kézhez vevő személyek semmilyen olyan információt ne fedhessenek fel, amely azonosíthatná a bejelentő személyt vagy a bejelentésben érintett személyt, és azt, hogy e személy
módosítás nélkül, haladéktalanul továbbítsák a bejelentést az arra kijelölt személyeknek.
Az NMHH felé a bejelentést:
- írásban a visszaelesbejelentes@nmhh.hu e-mail címre küldött elektronikus levélben
- postai úton az NMHH 1525 Budapest Pf. 75. levelezési címére küldött levélben
- személyesen – előzetes időpontegyeztetést követően, melyet a 06 1 457 7100 telefonszámon tehet meg – az NMHH székhelyén (1015 Budapest, Ostrom u. 23-25.) lehet megtenni.
Felhívjuk a figyelmet, hogy az azonosíthatatlan személy által tett bejelentés kivizsgálását az NMHH mellőzi, kivéve, ha a bejelentés alapjául súlyos jog- vagy érdeksérelem szolgál.
A bejelentés megtételét követő eljárásrend
Amennyiben a bejelentés megtételére személyesen kerül sor, azt az NMHH írásba foglalja, továbbá - annak ellenőrzésére, helyesbítésére, aláírással történő elfogadására vonatkozó lehetőség biztosítása mellett - másodpéldányban a bejelentőnek azonnal átadja.
Írásbeli bejelentés megtétele esetén annak kézhezvételétől számított hét napon belül az NMHH visszaigazolást küld a bejelentőnek, kivéve, ha
- a bejelentő kifejezetten kérte ennek mellőzését
- az NMHH ésszerűen feltételezi, hogy a bejelentés kézhezvételének visszaigazolása veszélyeztetné a bejelentő személyazonosságának védelmét.
Az NMHH a bejelentést annak kézhezvételétől számított 30 napon belül kivizsgálja. Amennyiben a bejelentés elintézését megalapozó vizsgálat előreláthatólag 30 napnál hosszabb ideig tart, erről a bejelentőt tájékoztatja azzal, hogy a bejelentés elintézésének határideje ebben az esetben sem haladhatja meg a 6 hónapot.
A bejelentés megtételét követően első körben az NMHH azt ellenőrzi, hogy áttételnek nincs-e helye. Amennyiben ugyanis a bejelentés elintézése más eljárás hatálya alá tartozik,
- erre vonatkozó feladat- és hatásköre esetén a más eljárás megindításáról,
- erre vonatkozó feladat- és hatásköre hiányában a más eljárás megindítására, illetve lefolytatására jogosult szervhez való áttételről haladéktalanul gondoskodik, és ezzel egyidejűleg erről a bejelentőt értesíti.
Áttétel hiányában az NMHH azt ellenőrzi, hogy a bejelentés kivizsgálása mellőzésének Panasztörvényben rögzített esetei fennállnak-e. Ugyanis a bejelentés kivizsgálása mellőzhető, ha:
- a bejelentés ugyanazon bejelentő által tett ismételt, a korábbi bejelentéssel azonos tartalmú bejelentés,
- a bejelentő a sérelmezett tevékenységről vagy mulasztásról való tudomásszerzéstől számított 6 hónap után terjesztette elő bejelentését.
A bejelentés vizsgálata mellőzésre kerül, ha
- a sérelmezett tevékenység vagy mulasztás bekövetkeztétől számított 1 éven túl kerül a bejelentés előterjesztésre
- azonosíthatatlan személy által kerül a bejelentés előterjesztésre, kivéve, ha a bejelentés alapjául súlyos jog- vagy érdeksérelem szolgál.
A bejelentés kivizsgálása keretében az NMHH kapcsolatot tart a bejelentővel: a bejelentés kiegészítésére, pontosítására, a tényállás tisztázására, valamint további információk rendelkezésre bocsátására hívható fel, továbbá a bejelentő meghallgatásra kerülhet, ha azt a bejelentés tartalma szükségessé teszi.
Az NMHH a bejelentés elintézését megalapozó vizsgálatot intézkedés mellőzésével fejezheti be, ha számára nyilvánvalóvá válik, hogy a bejelentő rosszhiszeműen, valótlan adatot vagy információt közölt.
Amennyiben a bejelentés kivizsgálása során jogsértés vagy visszaélés megtörténtésének megállapítására kerül sor, az NMHH megteszi azokat az intézkedéseket, amelyek alkalmasak mindezek orvoslására.
A bejelentető írásban tájékoztatásra kerül a bejelentés alapján megtett intézkedésről vagy az intézkedés mellőzéséről, az indokok megjelölésével.
A személyes adatok védelmének biztosítása az eljárás során
Az NMHH a bejelentő személyazonosságát a vizsgálat valamennyi szakaszában bizalmasan kezeli. Ennek keretében a bejelentés tartalmára, az abban érintett más természetes személyre, jogi személyre vonatkozó információkat kizárólag az eljárásra jogosult szerv feladat- és hatáskörrel rendelkező szervezeti egységével vagy munkatársával oszthatják meg.
Amennyiben a bejelentés természetes személyre vonatkozik és e személy a tájékoztatáshoz és hozzáféréshez való jogát kívánja gyakorolni, a bejelentő személyes adatait az NMHH nem teszi megismerhetővé számára.
A bejelentő személyes adatai csak az eljárás lefolytatására hatáskörrel rendelkező szerv részére adhatóak át, ha e szerv annak kezelésére törvény alapján jogosult, vagy az adatai továbbításához a bejelentő hozzájárult. A bejelentő személyes adatai hozzájárulása nélkül nem kerülnek nyilvánosságra hozatalra.
Ha nyilvánvalóvá vált, hogy a bejelentő rosszhiszeműen, valótlan adatot vagy információt közölt és
- ezzel bűncselekmény vagy szabálysértés elkövetésére utaló körülmény merül fel, személyes adatai az eljárás lefolytatására jogosult szerv vagy személy részére átadásra kerülnek,
- alappal valószínűsíthető, hogy másnak jogellenes kárt vagy egyéb jogsérelmet okozott, személyes adatai az eljárás kezdeményezésére, illetve lefolytatására jogosult szervnek vagy személynek kérelmére átadásra kerülnek.
A bejelentőt megillető védelemről
A bejelentések kivizsgálása során az NMHH biztosítja, hogy a bejelentőt ne érje semmiféle hátrányos jogkövetkezmény a bejelentése megtétele okán.
A Panasztörvény szerinti bejelentővédelem kizárólag akkor tejed ki a bejelentőre, ha a bejelentéssel érintett körülményekre vonatkozó, bejelentett információ a Panasztörvény 1. és 2. sz. mellékletében felsorolt európai uniós jogi aktusok vagy azok végrehajtását, az azoknak való megfelelést biztosító jogszabályi rendelkezések hatálya alá tartozik vagy a bejelentő alapos okkal feltételezi ezt.
Nem illeti meg a bejelentővédelem a bejelentőt, ha
- bejelentésével a minősített adatok védelmére vonatkozó szabályokat megszegi,
- a bejelentés megtétele során törvényben meghatározott, az orvosi titokra, az ügyvédi titokra vonatkozó titoktartási kötelezettségének nem tesz eleget,
- a bejelentés megtétele során az egyházi személy és a vallási egyesület vallásos szertartást hivatásszerűen végző tagjaként a hivatásánál fogva rá irányadó titoktartási kötelezettségének nem tesz eleget,
- a bejelentés megtétele során a bírói ítélkezéssel kapcsolatban a törvény által védett titok védelmére vonatkozó szabályokat megszegi,
- bejelentésével a büntetőeljárási szabályok szerinti adatkezelési szabályokat megszegi, vagy
- a rendvédelmi szervek, a Katonai Nemzetbiztonsági Szolgálat, illetve a Nemzeti Adó- és Vámhivatal állományának a tagjaként a bejelentésével az e szervek tevékenységére vonatkozó, jogszabályban meghatározott szabályokat megszegi.
A bejelentés jogszerű megtétele esetén a bejelentőt nem terheli felelősség a bejelentésben szereplő információk megszerzése vagy az azokhoz való hozzáférés tekintetében, kivéve, ha a bejelentő az információk megszerzésével vagy az azokhoz való hozzáféréssel bűncselekményt követett el. A bejelentő a bejelentés jogszerű megtételéért nem vonható felelősségre, ha a bejelentő alapos okkal feltételezte azt, hogy a bejelentés szükséges volt a bejelentéssel érintett körülmények feltárásához.
A bejelentés megtétele akkor jogszerű, ha
- a bejelentő a bejelentését az Panasztörvényben meghatározott visszaélés-bejelentési rendszerek valamelyikén, a Panasztörvényben meghatározott szabályok szerint tette meg,
- a bejelentő a bejelentéssel érintett körülményekre vonatkozó, bejelentett információt a munkavégzéssel kapcsolatos tevékenységével összefüggésben szerezte, és
- a bejelentő alapos okkal vélelmezte, hogy a bejelentéssel érintett körülményekre vonatkozó, bejelentett információ a bejelentés időpontjában valós volt,
- a bejelentő a bejelentését a feladat- és hatáskörrel rendelkező európai uniós intézményeknél, szerveknél, hivataloknál vagy ügynökségeknél teszi meg, és a fenti b) és c) pontja szerinti feltételek teljesülnek.
A Panasztörvény 46. §-a határozza meg azt, hogy mely esetekben kell jogszerűen megtett bejelentésnek tekinteni azt, ha a bejelentő a bejelentését nyilvánosságra hozta.
A bejelentő nem tehet nyilvánvalóan valótlan vagy rosszhiszemű bejelentést.
Minden, a bejelentő számára hátrányos intézkedés, amelyre a bejelentés jogszerű megtétele miatt kerül sor, és a Panasztörvény szerinti jogviszonyokkal vagy szerződéses kapcsolattal összefüggésben valósítanak meg, jogellenesnek minősül akkor is, ha egyébként jogszerű lenne.
Ugyanígy, minden, a bejelentő tulajdonában álló jogalany vagy a bejelentővel foglalkoztatásra irányuló jogviszonyban vagy más, szerződéses jogviszonyban álló jogalany sérelmére hozott hátrányos intézkedés, amelyre a bejelentés jogszerű megtétele miatt kerül sor, jogellenesnek minősül akkor is, ha egyébként jogszerű lenne.
A hátrányos intézkedéseket a Panasztörvény 41. § (2) bekezdése sorolja fel.
Amennyiben a bejelentőt hátrányos intézkedés éri amiatt, mert bejelentést tett, akkor ezen hátrányos intézkedéssel összefüggésben hatósági vagy bírósági eljárás kezdeményezhet.
A hátrányos intézkedéssel összefüggő hatósági vagy bírósági eljárás során – ha a bejelentő a bejelentés megtétele jogszerűségét bizonyítja – vélelmezni kell, hogy a hátrányos intézkedésre a bejelentés jogszerű megtétele miatt került sor, és a hátrányos intézkedést hozó személyt terheli annak bizonyítása, hogy a hátrányos intézkedés megtételére alapos indokkal és nem a bejelentés jogszerű megtétele miatt került sor.
A bejelentőre vonatkozó védelemben részesül az is, aki
- a jogszerű bejelentést tevő bejelentő részére segítséget nyújt a bejelentés megtétele során,
- a jogszerű bejelentést tevő bejelentővel kapcsolatban álló olyan személy – így különösen a bejelentő munkatársa vagy családtagja –, akit a Panasztörvényben meghatározott hátrányos intézkedés érhet.