Online filmek bűvöletében

Közzétéve: 2023. szeptember 26.

A szabadidő eltöltésének mind népszerűbb formája az online film- és sorozatnézés. A nethasználó magyarok közül tízből négyen ezen a módon (is) kapcsolódnak ki hetente egy egészestés filmnek és egy rövidebb sorozatrésznek megfelelő időtartam erejéig. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság a hét legnépszerűbb streamingszolgáltató forgalmi adatait egy speciális aspektus, a számítógépek, a mobiltelefonok és a tabletek igénybevétele alapján tárta fel, kiemelt figyelemmel a felhasználók számára, korösszetételére és a választott oldalakon/platformokon töltött idő hosszára 2023. április-júniusa között.

A felhasználók száma és az egy főre jutó, weblapon vagy applikáción töltött idő hossza alapján három nemzetközi (Disney+, HBO Max, Netflix) és két magyar streamingszolgáltató (RTL Most, TV2 Play), valamint két magyar videómegosztó (Jobbmintatv.online, Videa.hu) tartalomfogyasztási értékeit vizsgálta az NMHH. Ezek jelentőségét mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy a hét médiumot heti szinten közel 2,63 millió fő keresi fel, havi szinten pedig az internetezők több mint fele (4,16 millió fő). Emellett az oldalakon és applikációkon eltöltött idő hossza is számottevő – bár hétről hétre inkább változatosnak nevezhető egy átlagos felhasználó tartalomfogyasztása, mégis – hetente két és fél órát, egy hónap leforgása alatt pedig közel hét órát szentel filmnézésre. Ráadásul ezek az adatok csak azon honfitársaink tartalomfogyasztását mutatják, akik mobilról, tabletről vagy éppen számítógépről követik figyelemmel a filmalkotásokat. Hozzájuk csatlakoznak még azok, akik például okostelevíziót használnak, ami minden bizonnyal tovább emeli mind a felhasználók számát, mind a filmnézéssel töltött idő hosszát. A Nielsen Közönségmérés kutatása szerint Smart TV-vel 2022 második negyedévében a háztartások több mint fele rendelkezett, s ez a 18-59 év közötti, internettel rendelkező lakosságra vetítve 3,2 millió embert jelent. Közülük tízből hatan 1-2, ketten pedig több mint két órát töltöttek el interneten keresztül történő videó-, sorozat-, műsor- és filmnézéssel egy hónap leforgása alatt.

Magyarországon egyértelműen a Netflix és a Videa a legnépszerűbb, mindegyikük egymillió látogatóval büszkélkedhet, utánuk következik a sorban az HBO Max és a Disney+, melyeket külön-külön félmillióan keresnek fel, míg a Jobbmintatv.online oldalát közel 300 ezer fő tekinti meg hetente. A lista végén a két nagy kereskedelmi televízió szolgáltatása található: áprilisban a Tv2 Play-hez még több mint 300 ezren csatlakoztak, majd a nézőszám meredek esésbe kezdett, és a nyár elején már csak kb. százezren voltak kíváncsiak rá. Az RTL Most kínálatát átlagosan 145 ezren választották hetente.

Az egy főre számolt átlagosan eltöltött idő (ATS) alapján az ingyenes videómegosztó weboldalakon időztek legtovább a felhasználók. A Jobbmintatv.online lett az abszolút első, ahol 165 percet töltött egy átlagos netező, míg a Videa.hu oldalán ennél egy órával kevesebbet. A Disney+, az HBO Max, a Netflix és az RTL Most szolgáltatásait választók közel másfél órát, míg a Tv2 Play-t nézők mindössze 43 percet fordítottak ezen tevékenységükre hetente. Összehasonlítva a tartalomfogyasztók korcsoportjait egyértelműnek tűnik, hogy a 30 év alattiak közül többen választják a három külföldi streamingszolgáltatót vagy éppen a két hazai videómegosztót, mint az idősebbek. A 16-29 évesek felülreprezentáltsága különösen kiemelkedő a Jobbmintatv.online esetében, míg az RTL Most és a Tv2 Play tekintetében a 60-75 éves internetezők meghatározóak.

Összességében egy átlagos hét leforgása alatt a legfiatalabb korcsoport (16-29 évesek) közel fele (46,3%-a, vagyis 735 ezer fő), a 30-59 év közöttiek kétödöde (39,7%-a, vagyis 1,5 millió fő), míg a 60-75 évesek kicsivel kevesebb, mint harmada (32,2%-a, vagyis 357 ezer fő) kereste fel a vizsgált hét oldalt vagy a hozzájuk tartozó applikációk egyikét. A legfiatalabb csoportba tartozó felhasználók átlagosan több időt töltöttek a szórakozás ezen formájával, mint idősebb társaik, közel heti két óra negyven percet. Kiemelésre érdemes, hogy a Disney+ és a Netflix is elsősorban a 30 év alattiaknál volt igazán népszerű, ami egy átlagos hét esetében kb. egy és háromnegyed óra jelenlétnek felelt meg mindkét tartalomszolgáltatónál.

Összetett diagram. A különböző médiumok elérése és a rajtuk eltöltött átlagos idő korcsoportokra bontva. Az adatok forrása a kép alatti táblázatban érhető el.
A különböző médiumok elérése és a rajtuk eltöltött átlagos idő korcsoportokra bontva
Mérési kategóriaDisney+ HBO Max Netflix RTL Most Tv2 Play Videa.hu Jobbmintatv.online
 Heti elérés 16-29  9,9% 10,1% 21,9% 2,3% 2,0% 19,5% 7,0%
 Heti elérés 30-49  8,2% 7,4% 18,1% 2,1% 3,3% 14,9% 3,6%
 Heti elérés 50-75  4,3% 4,9% 14,1% 2,5% 6,3% 9,8% 2,5%
 Heti ATS 16-29 (ó:p:mp)  1:43:32 1:13:29 1:48:06 1:29:22 0:45:32 1:33:02 2:34:43
 Heti ATS 30-49 (ó:p:mp)  1:38:55 1:39:33 1:32:48 1:25:56 0:48:19 1:54:04 2:42:20
 Heti ATS 50-75 (ó:p:mp)  1:08:42 1:45:15 1:42:42 1:14:45 0:34:17 2:15:18 2:58:58

A hét különböző napjain más és más tendenciák érvényesültek mind a nézők számát, mind a tartalomfogyasztás idejét tekintve, egy tényező azonban állandónak bizonyult: minden korosztály esetében a vasárnap számított a legkedveltebbnek, ekkor akár tizenkilenc százalékkal is hosszabb ideig ültek a képernyők előtt a felhasználók.

Értelemszerűen a hét utolsó napja a 16-29 éves korosztály (átlagosan 256 ezer fő naponta) számára is meghatározó volt, közülük általában ekkor látogatták meg legtöbben a hét vizsgált médium felületeit. Ezzel ellentétben – egy átlagos naphoz képest – a csütörtöktől szombatig terjedő időszak mutatta a legkisebb aktivitást a hasonló korú netezők létszámarányában és az átlagosan eltöltött időben egyaránt, hiszen 6,5 százalékkal kevesebben fogyasztottak ekkor online filmeket és sorozatokat, akár tizenkét százalékkal is rövidebb időtartamban. A pénteki nap értékei voltak a legalacsonyabbak, ekkor a legfiatalabb netezők nagyobb része inkább más módon kapcsolódott ki. A korcsoport a Disney+ szolgáltatásait hétfőnként és keddenként nagyobb arányban vette igénybe (legalább négy százalékos emelkedés), ráadásul kiemelkedő időtartamban, 33,7 százalékkal hosszabban, mint más napokon – ez egy óra húsz percet jelentett személyenként (ezzel ellentétben, a csütörtök-szombati periódusban csupán negyvenhat perc volt ez az érték). A Netflix-et hétfőnként ugyan kevesebben keresték fel, de az átlagosnál hosszabb ideig, míg keddenként a tendencia megfordult, ekkor többen látogatták a szolgáltatást, de alacsonyabb időtartamban. A szerdák viszont teret engedtek a „lazításnak”: a Netflix-et látogatók száma megemelkedett és több időt is töltöttek a platformon.

A 30-59 éves korcsoportnál (átlagosan közel 490 ezer érintett naponta) kevésbé markánsak az ingadozások egy átlagos héten, mint a fiatalabb korosztálynál. E korcsoport legszembetűnőbb jellemzője, hogy a munkával töltött hét második felében rövidebb, míg szombaton és vasárnap hosszab ideig kapcsolódik ki a vizsgált médiumok felületein. A szerdától péntekig tartó időszak, illetve a hétvége napjai között akár negyedórás különbségek is kirajzolódnak – így tölt el egy középkorú internetező vasárnaponként egy óra tizenhárom percet a vizsgált tartalmakkal. Hétvégén két szolgáltatónál kiemelkedően magas ATS érték jellemzi a középkorosztályt: az HBO Max esetében egy átlagos naphoz képest 26 százalékkal több időt töltenek el a felhasználók vasárnap, míg a Netflix-nél mindkét napot közel 18 százalékkal magasabb érték jellemez.

A 60-75 év közöttiek (átlagosan 104 ezer fő naponta) napi forgalmi adatai – értelemszerűen – csekély ingadozást mutatnak. Ha a hét szolgáltatást együttesen kezeljük, kitűnik, hogy a keddi és szombati napokon kismértékben magasabb az átlagos elérés (2,6 százalékkal), bár rövidebb az átlagosan eltöltött idő hossza (akár 6,9 százalékkal). A hétfői, szerdai és szombati napokon kevesebb időt fordítanak a korosztály internetező tagjai a vizsgált oldalakra vagy applikációkra, így például szombaton az ATS közel hét százalékkal is alacsonyabb. A két televíziós streamingszolgáltatást szemügyre véve az RTL Most-ot kedden és szerdán nézik többen a megszokottnál (legalább tizenkét százalékkal megnövekedett elérés), míg a TV2 Play-t kifejezetten szombatonként választja időtöltésként a legidősebb korosztály.

Érdekes megállapításokat tehetünk a munkaszüneti és ünnepnapok szemügyre vételekor. Munkaszüneti napokon, mint a szabad hétvégéken vagy a hétköznapokra eső ünnepnapokon (húsvét, május 1. és pünkösd) ugyan alig emelkedett a felhasználók száma a hét megfigyelt tartalomszolgáltatást fogyasztók körében (mindhárom korcsoportban legfeljebb 2,7 százalékkal), mégis az egy átlagos felhasználóra jutó filmnézés ideje jelentősen, 12,6 százalékkal bővült, elérve az egy óra tíz percet. Ez a középkorosztályra volt a legnagyobb hatással, s mivel ebben a korcsoportban a legmagasabb a gazdaságilag aktívak aránya, így a munkától mentes napokon ők jobban ki tudták használni az online kikapcsolódás ezen formáit, mint a fiatalabb, vagy éppen idősebb korcsoportok. Egy 30-59 év közötti átlagos felhasználó tizenegy perccel több időt (18,4 százalék) töltött el munkaszüneti napokon a hét megfigyelt szolgáltató tartalmaival, mint munkanapokon.

A 16-29 évesek közül mindhárom ünnepi időszakban kisebb számban választották az HBO Max szolgáltatásait, mint munkanapokon. Ezzel ellentétben, a Jobbmintatv.online esetében tizenkét és huszonegy százalékkal emelkedett az e korcsoportba tartozó nézők száma a húsvéti időszakban, illetve május elsején. A legfiatalabbak ugyanakkor az említett ünnepeken összességében kevesebb időt fordítottak a megfigyelt hét szolgáltató online tartalmaira (hét-kilenc százalékkal, pünkösd alatt pedig húsz százalékkal, azaz negyed órával). Az ünnepnapok a középkorúak esetében teltek a legaktívabban: online filmezést, sorozatnézést átlagosan kilenc százalékkal többen választották a három munkaszüneti nap alatt. Emellett pedig pünkösd kivételével (ahol csak kevesebb, mint négy százalékkal emelkedett az ATS) mintegy tizenkettő és huszonegy százalékkal nőtt az átlagos felhasználó által eltöltött idő mértéke is (mely közel tizenkét perces ATS gyarapodást jelent). A legidősebb korcsoportból a húsvéti időszakban közel hét százalékkal, május elsején pedig tizenhat százalékkal többen kapcsolódtak ki a hét szolgáltató segítségével, mint egy átlagos munkanapon, míg pünkösd idején tizenegy százalékot ért el az ATS-érték növekedése. A közoktatás vége, június 15-e az online film- és sorozatnézés tekintetében nem eredményezett változásokat egyik demográfiai dimenzióban sem.

Az internetes tartalmak fogyasztásának trendje, miszerint inkább mobiltelefonon és tableten keresztül neteznek többet a magyarok, a film- és sorozatnézés terén is meghatározó jelenség. Egy átlagos hetet tekintve, a vizsgált időszakban – az HBO Max szolgáltatásait igénybe vevők kivételével – az összes megfigyelt médiumot legalább közel másfélszer annyian látogatták meg mobilról vagy tabletről (továbbiakban: mobil), mint asztali számítógépről vagy laptopról (továbbiakban: PC). Az HBO Max felhasználói szinte ugyanolyan mértékben preferálták ezt a fajta kikapcsolódást mobilon keresztül, mint PC-ről. Ezzel szemben a TV2 Play mobilról volt igazán népszerű, hiszen négyszer többször látogatták meg így, mint PC-ről. Bár igaz, hogy mobilról/okostelefonról többen keresik fel a vizsgált hét médium oldalait és applikációit, mégis az egy átlagos felhasználó által eltöltött idő alapján azt mondhatjuk, hogy a nagyobb kijelző és a kényelem elsődleges szempont, hiszen a PC-ről internetezők hetente több időt töltenek el a képernyő előtt, mint a mobilos társaik.