A kultúra súlya a tévéképernyőn 2017 és 2022 között
A 2017 és 2022 között a kultúra és műveltség klasszikus fogalomkörébe sorolható műsorok aránya viszonylag stabilnak volt mondható a teljes televíziós műsorstruktúrán belül. A közmédiát is magában foglaló teljes televíziós kínálatból egyenként hozzávetőleg 9-10 százalékos arányban részesedtek a mozifilmek, a szórakoztató műsorok és a művelődéssel, tudománnyal kapcsolatos adások. A műsoridő legnagyobb, 28-30 százalékos részét a „nem zenés fikcióba” tartozó műsorok – többségében sorozatok – tették ki, a sugárzási idő mintegy negyedét pedig a jellemzően reklámokat és műsorajánlókat tartalmazó “egyéb műsorok” alkották.
Az NMHH megbízásából a Nielsen Közönségmérés Kft. által a megelőző hat év televíziós tartalomkínálatáról és --fogyasztásáról készített tanulmány szerint a közmédia műsorkínálatában a teljes piac átlagához képest közel kétszer nagyobb arányban szerepeltek ismeretterjesztő/kulturális tematikájú műsorok.
(A tanulmány a 15 évnél idősebb, tévés háztartásban élő lakosság tévénézési és kultúrafogyasztási szokásainak változását vetette össze a tévés tartalomkínálattal az elmúlt hat évben. Az ábrákon az egyszerűség kedvéért a 2022-es adatokkal szemléltetjük az arányokat.)
A fogyasztói oldalon a Nielsen által műsorcím szinten mért összes csatornán a teljes fogyasztási idő legnagyobb részét a nem zenés fikciók, reklámok/műsorajánlók és a mozifilmek tették ki, míg a közmédia csatornáin diverzifikáltabban alakult a fogyasztás.
Műfaj | Sugárzás összpiac | Fogyasztás összpiac | Sugárzás közmédia | Fogyasztás közmédia |
---|---|---|---|---|
Egyéb | 24% | 21% | 10% | 9% |
Nem zenés fikció | 28% | 23% | 15% | 12% |
Nem zenei szórak. | 10% | 11% | 4% | 5% |
Zene | 4% | 2% | 8% | 3% |
Sport | 7% | 5% | 18% | 27% |
Hírek/akt.pol/gazd. | 3% | 12% | 9% | 18% |
Információ | 3% | 5% | 11% | 10% |
Műv./tud./kult. | 10% | 5% | 16% | 8% |
Mozifilm | 11% | 15% | 6% | 6% |
Vallás | 0% | 0% | 1% | 1% |
Ha górcső alá vesszük a művészet-tudomány-kultúra tipológiát, a többségében kereskedelmi csatornákat tartalmazó teljes piaci átlagban a dokumentumfilmek és a tudományos ismeretterjesztő filmek tették ki a kategória nagy részét, míg a közszolgálati csatornákon az egyéb kulturális alkategóriák, például a művészeti/tudományos/kulturális hírek, tudományos magazinműsorok, mozifilmek/filmdrámák és TV-filmek is hangsúlyosabb szerepet kaptak a vizsgált években.
Végül felvetődik a kérdés, hogy a kulturális-ismeretterjesztő típusba tartozó műsorok a csatorna átlagos napi nézettségéhez mekkora arányban járultak hozzá. Azt láttuk, hogy mind az összpiaci, mind a közmédiára szűkített fogyasztáson belül a kulturális altipológiák közül a TV-filmek, a tudományos ismeretterjesztő filmek, dokumentumfilmek és a filmdrámák vitték el a figyelem döntő részét.
Műfaj | TV-film/TV-játék | Műv/tud/kult hírek | Tudományos magazin | Dokumentumfilm | Tud/ism.terj.film | Mozifilm/filmdráma |
---|---|---|---|---|---|---|
Sugárzás összpiac | 0,20% | 0,70% | 0,50% | 4,70% | 3,60% | 1,30% |
Fogyasztás összpiac | 0,20% | 0,30% | 0,30% | 2,40% | 1,80% | 1,20% |
Sugárzás közmédia | 1,30% | 5,40% | 2,80% | 3,20% | 3,80% | 2,20% |
Fogyasztás közmédia | 0,60% | 1,60% | 1,10% | 1,70% | 3,60% | 1,60% |