A kultúra súlya a tévéképernyőn 2017 és 2022 között

Közzétéve: 2024. január 15.

A 2017 és 2022 között a kultúra és műveltség klasszikus fogalomkörébe sorolható műsorok aránya viszonylag stabilnak volt mondható a teljes televíziós műsorstruktúrán belül. A közmédiát is magában foglaló teljes televíziós kínálatból egyenként hozzávetőleg 9-10 százalékos arányban részesedtek a mozifilmek, a szórakoztató műsorok és a művelődéssel, tudománnyal kapcsolatos adások. A műsoridő legnagyobb, 28-30 százalékos részét a „nem zenés fikcióba” tartozó műsorok – többségében sorozatok – tették ki, a sugárzási idő mintegy negyedét pedig a jellemzően reklámokat és műsorajánlókat tartalmazó “egyéb műsorok” alkották.

Az NMHH megbízásából a Nielsen Közönségmérés Kft. által a megelőző hat év televíziós tartalomkínálatáról és --fogyasztásáról készített tanulmány szerint a közmédia műsorkínálatában a teljes piac átlagához képest közel kétszer nagyobb arányban szerepeltek ismeretterjesztő/kulturális tematikájú műsorok.

(A tanulmány a 15 évnél idősebb, tévés háztartásban élő lakosság tévénézési és kultúrafogyasztási szokásainak változását vetette össze a tévés tartalomkínálattal az elmúlt hat évben. Az ábrákon az egyszerűség kedvéért a 2022-es adatokkal szemléltetjük az arányokat.)

A fogyasztói oldalon a Nielsen által műsorcím szinten mért összes csatornán a teljes fogyasztási idő legnagyobb részét a nem zenés fikciók, reklámok/műsorajánlók és a mozifilmek tették ki, míg a közmédia csatornáin diverzifikáltabban alakult a fogyasztás.

1. ábra: Műsortipológiák sugárzási és fogyasztási arányának alakulása (2022, Nielsen által műsorszinten mért összes csatorna vs. közmédia csatornái, teljes adásnap). Forrás: Nielsen Közönségmérés
Műsortipológiák sugárzási és fogyasztási arányának alakulása (2022, Nielsen által műsorszinten mért összes csatorna vs. közmédia csatornái, teljes adásnap). Forrás: Nielsen Közönségmérés
Műfaj Sugárzás összpiac Fogyasztás összpiac Sugárzás közmédia Fogyasztás közmédia
Egyéb 24% 21% 10% 9%
Nem zenés fikció 28% 23% 15% 12%
Nem zenei szórak. 10% 11% 4% 5%
Zene 4% 2% 8% 3%
Sport 7% 5% 18% 27%
Hírek/akt.pol/gazd. 3% 12% 9% 18%
Információ 3% 5% 11% 10%
Műv./tud./kult. 10% 5% 16% 8%
Mozifilm 11% 15% 6% 6%
Vallás 0% 0% 1% 1%

Ha górcső alá vesszük a művészet-tudomány-kultúra tipológiát, a többségében kereskedelmi csatornákat tartalmazó teljes piaci átlagban a dokumentumfilmek és a tudományos ismeretterjesztő filmek tették ki a kategória nagy részét, míg a közszolgálati csatornákon az egyéb kulturális alkategóriák, például a művészeti/tudományos/kulturális hírek, tudományos magazinműsorok, mozifilmek/filmdrámák és TV-filmek is hangsúlyosabb szerepet kaptak a vizsgált években.

Végül felvetődik a kérdés, hogy a kulturális-ismeretterjesztő típusba tartozó műsorok a csatorna átlagos napi nézettségéhez mekkora arányban járultak hozzá. Azt láttuk, hogy mind az összpiaci, mind a közmédiára szűkített fogyasztáson belül a kulturális altipológiák közül a TV-filmek, a tudományos ismeretterjesztő filmek, dokumentumfilmek és a filmdrámák vitték el a figyelem döntő részét.

2.ábra: Kulturális műsortipológiák sugárzási és fogyasztási aránya (2022, Nielsen által műsorszinten mért összes csatorna vs. a közmédia csatornái, az ábrán a legnagyobb részesedésű kategóriákat emeltük ki.). Forrás: Nielsen Közönségmérés
Kulturális műsortipológiák sugárzási és fogyasztási aránya (2022, Nielsen által műsorszinten mért összes csatorna vs. a közmédia csatornái, az ábrán a legnagyobb részesedésű kategóriákat emeltük ki.). Forrás: Nielsen Közönségmérés
Műfaj TV-film/TV-játék Műv/tud/kult hírek Tudományos magazin Dokumentumfilm Tud/ism.terj.film Mozifilm/filmdráma
Sugárzás összpiac 0,20% 0,70% 0,50% 4,70% 3,60% 1,30%
Fogyasztás összpiac 0,20% 0,30% 0,30% 2,40% 1,80% 1,20%
Sugárzás közmédia 1,30% 5,40% 2,80% 3,20% 3,80% 2,20%
Fogyasztás közmédia 0,60% 1,60% 1,10% 1,70% 3,60% 1,60%