ValóVilág 12-barométer (2024. május 13–19.)

Közzétéve: 2024. május 23.

Az M-RTL Zrt. 2024. május 5-től ismételten programra tűzte a ValóVilág című műsorszámot. A műsor jellege és a korábbi bejelentések, panaszok magas száma indokolttá teszi a jelenlegi széria (ValóVilág 12) átfogó vizsgálatát.
A televíziós valóságshow-kat övező érdeklődés miatt a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság a ValóVilág legfrissebb kiadását – a korábbi évadokhoz hasonlóan – heti rendszerességgel vizsgálja. A folyamatos analízissel párhuzamosan, a korábbi gyakorlatnak megfelelően zajlik az aggályos tartalmak (szexualitás, meztelenség, trágárság, dohányzás, alkoholfogyasztás stb.) szűrése, amelynek eredményeit heti periodicitással dolgozza fel.

A „barométer” elsődleges célja, hogy a hatósági vizsgálatokon túlmutató módszerekkel megragadja, valamint szemléltesse a műsorban megjelenő aggályos tartalmakat és ezek nézettségi, internetes látogatottsági trendekkel összekötött változásait. A programban előforduló káros motívumokat kvantitatív módszerekkel elemzi, amelyek lehetőséget adnak az időbeli változások kimutatására is. Az adatszolgáltatás 2024. május 5-től követi a ValóVilág 12 lineáris médiaszolgáltatásban megjelenő összefoglaló adásait. (Az első adás figyelemfelhívás gyanánt az RTL csatornáján jelentkezett, a továbbiakban azonban a Cool műsorán folytatódott.)

Az előző szériák tapasztalataiból kiindulva az NMHH a szexualitás, a szexuális kontextusban megjelenő meztelenség, a trágár kifejezések gyakorisága, valamint negatív magatartásmintaként a dohányzás és az alkoholfogyasztás bemutatása mentén tanulmányozza az adásokat. A vizsgálatban használt elemzési egység a káros viselkedésmintákat közvetítő jelenet. A jeleneteket a hatóság annyiszor regisztrálja, ahány alkalommal azokat a műsorszerkesztő az összefoglalóban megjeleníti. A problémás tartalmak közül egyedül a trágársággal kapcsolatban alkalmaz eltérő módszertant, mivel a durva, trágár kifejezések gyakorisága könnyen számszerűsíthető. Ebben az esetben nem a jelenetek, hanem a szavak előfordulása képezi az elemzési egységet.

A korábbi évekhez képest jelentős változás, hogy a napi összefoglaló ezúttal 18-as korhatár-besorolással jelentkezik, valamint az előző évadokra jellemző kísérőműsorok ezúttal nem kerülnek adásba.

A televíziós nézettségi adatok mellett a ValóVilág 12 online megjelenéseit is regisztrálja az NMHH. A Neticle Media Intelligence által kifejlesztett adatgyűjtő rendszer automatikus keresőrobotok segítségével, 5-40 perces reakcióidővel monitorozza a publikus internetes médiafelületeket:

  • kb. 2.500 magyar hírportál írott tartalma és a cikkek alatt megjelenő hozzászólások,
  • blogbejegyzések,
  • fórumok beszélgetésfolyamai,
  • magyar nyelvű nyilvános posztok és kommentek a Facebookon,
  • magyar nyelvű X-bejegyzések (Twitter) és az alattuk található hozzászólások,
  • a YouTube-on és a hazai videómegosztó oldalakon megjelenő szöveges tartalmak,
  • magyar nyelvű publikus Instagram-bejegyzések és a hozzájuk tartozó hozzászólások.

A valóságshow ideje alatt a médiahatóság figyelemmel kíséri a műsor és a szereplők online említéseinek számát, valamint az ezekre érkező reakciókat. A nagyságrendek könnyebb érzékelhetősége kedvéért az RTL és a TV2 csatornák említettsége is feltüntetésre kerül az elemzésben.

A vizsgálat a következő aspektusokból igyekszik bemutatni a műsor és annak szereplőinek megjelenéseit:

  • A ValóVilág 12 és szereplőinek online említéseinek száma és a közösségi médiában megjelenő bejegyzésekre érkező interakciók (hozzászólások, megosztások, lájkok, különböző hangulatjelek - dühítő, vicces, imádom, szomorú, hűha) frekvenciája,
  • A ValóVilág 12 szereplőinek létrehozott (VV előtaggal ellátott) Instagram profilok követőinek száma.

A publikálásra kerülő adatok minden esetben az előző napon elérhető információk alapján készült állapotot jelenítik meg.

Való Világ 12, kifogásolt tartalmak száma és nézettsége (2024. május 13–19.)

Említések száma és a bejegyzésekre érkezett interakciók a VV12, a TV2 és az RTL online felületén

A szereplők említettsége a különböző platformokon

A szereplőkkel kapcsolatban megjelent Facebook-bejegyzésekre érkező reakciók megoszlása