Országos rádiós hallgatottságmérési eredmények, 2024. harmadik negyedév
A dokumentum letöltése (pdf)Bevezetés
A „Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság részére rádiós közönségmérések teljes körű lebonyolítása” tárgyú, 2018-tól 2020-ig, majd a hasonló, 2021-től 2023-ig, illetve 2024-től 2026-ig terjedő ciklust felölelő közbeszerzési eljárásokat is a Kantar Hoffmann – M-Meter konzorcium nyerte.
Jelen dolgozat a tenderkiírásban foglalt kötelezettség teljesítése. A dokumentum kizárólag a tenderkiírás, illetőleg az azon alapuló rádiós hallgatottságmérés I. A. komponensének rádióit, azaz az országos és/vagy fővárosi illetőségű rádiók hallgatottsági eredményeit taglalja.
Az összefoglalóban közölt adatok a Megrendelő által előírt grafikonokat, diagramokat tartalmazzák egy logikai struktúra szerint tagolva, rövid szöveges kiegészítésekkel arra vonatkozóan, hogyan kell értelmezni a közölt ábrákat.
Ha másképp nem jelöljük, az ábrázolt adatok országosan a 15 éves és idősebb sokaságra értendők.
A mérés módszertana
A tenderkiírás műszaki leírása alapján az egyes adatfelvételi hullámok az alábbi számú, komplett lekérdezést/ kitöltött naplót tartalmazzák:
- Budapest: legalább 2.000 db,
- Megyei jogú városok és a 100 ezer főt meghaladó hálózatok: 31× legalább 500 db = 15.500 db,
- Országos minta vidék (nem Budapest és nem megyei jogú város): legalább 4.000 db.
A kutatás reprezentatív a magyarországi 15 éves és idősebb lakosságra életkor, nem, iskolai végzettség és településtípus szerint. A mintavétel során a fenti kritériumok (korcsoport, nem, iskolai végzettség, településtípus) szerinti kvótázást alkalmaztunk. Az adatvételből adódó hibákat korrekciós eljárással, utólagos rétegzéssel (súlyozással) korrigáltuk.
A minta súlyozását iterációs módszerrel végeztük szükség szerint egy-, két- vagy háromdimenziós peremeloszlások figyelembevételével. A súlyozást elvégeztük országos és adott esetben vételkörzeti szinten egyaránt mindegyik vételkörzetre. A (projektálás előtti) átlag súly nem haladja meg az 1,01-os értéket. A havi minta 90 százalékának esetében a súlyérték nem esik kívül a 0,2–5,0 közötti intervallumon, és a maximális súly nem haladja meg az 6,0-t.
Hallgatottsági adatok
Országos napi és heti hallgatottság negyedéves bontásban (2018. IV. – 2024. III.) (Reach N, ezer fő, N=8.253)
Negyedév | Napi hallgatottság | Heti hallgatottság |
---|---|---|
2018. okt. – dec. | 5.813 | 7.089 |
2019. jan. – márc. | 5.787 | 7.271 |
2019. ápr. – jún. | 5.778 | 7.180 |
2019. júl. – szept. | 5.538 | 7.125 |
2019. okt. – dec. | 5.528 | 7.222 |
2020. jan. – márc. | 5.455 | 7.117 |
2020. ápr. – jún. | 5.181 | 7.324 |
2020. júl. - szept. | 5.250 | 7.335 |
2020. okt. – dec. | 5.591 | 7.482 |
2021. jan. – márc. | 5.648 | 7.607 |
2021. ápr.- jún. | 5.499 | 7.567 |
2021. júl. – szept. | 5.425 | 7.582 |
2021. okt. – dec. | 5.451 | 7.705 |
2022. jan. – márc. | 5.373 | 7.695 |
2022. ápr.- jún. | 5.352 | 7.644 |
2022. júl. - szept. | 5.218 | 7.549 |
2022. okt. – dec. | 5.223 | 7.486 |
2023. jan. – márc. | 5.452 | 7.387 |
2023. ápr.- jún. | 5.551 | 7.380 |
2023. júl.- szept. | 5.515 | 7.304 |
2023. okt.- dec. | 5.567 | 7.321 |
2024. jan. – márc. | 5.491 | 7.266 |
2024. ápr. - jún. | 5.478 | 7.287 |
2024. júl. – szept. | 5.454 | 7.305 |
Jelen negyedéves mérés eredményei alapján a rádiókat napi szinten 5,5 míg hetente 7,3 millióan hallgatják a legalább 15 évesek körében. Eszerint országosan a 15 éves vagy annál idősebb lakosság 66 százaléka napi szinten, míg 89 százaléka heti rendszerességgel hallgat rádiót.
Budapesti napi és heti hallgatottság negyedéves bontásban (2018. IV. – 2024. III.) (Reach N, ezer fő, N=2267)
Negyedév | Napi hallgatottság | Heti hallgatottság |
---|---|---|
2018. okt. – dec. | 897 | 1.200 |
2019. jan. – márc. | 935 | 1.276 |
2019. ápr. – jún. | 875 | 1.231 |
2019. júl. – szept. | 843 | 1.212 |
2019. okt. – dec. | 869 | 1.261 |
2020. jan. – márc. | 879 | 1.251 |
2020. ápr. – jún. | 846 | 1.256 |
2020. júl. - szept. | 895 | 1.347 |
2020. okt. – dec. | 996 | 1.372 |
2021. jan. – márc. | 1.068 | 1.410 |
2021. ápr.- jún. | 1.001 | 1.398 |
2021. júl. - szept. | 964 | 1.409 |
2021. okt. – dec. | 959 | 1.429 |
2022. jan. – márc. | 920 | 1.415 |
2022. ápr.- jún. | 891 | 1.373 |
2022. júl. - szept. | 873 | 1.365 |
2022. okt. – dec. | 858 | 1.344 |
2023. jan. – márc. | 923 | 1.353 |
2023. ápr.- jún. | 958 | 1.333 |
2023. júl.- szept. | 941 | 1.312 |
2023. okt.-dec. | 965 | 1.355 |
2024. jan. – márc | 940 | 1.310 |
2024. ápr. – jún. | 926 | 1309 |
2024. júl. – szept. | 898 | 1284 |
Budapesten a 15 éves vagy annál idősebb lakosság közel 61 százaléka (898 ezer fő) naponta, míg 88 százaléka (1,3 millió fő) heti rendszerességgel hallgat valamilyen rádiót.
A napi, illetve heti rendszerességgel rádiót hallgatók aránya a fővárosban kis mértékben eltér az országos napi és heti hallgatottság arányától.
Országos napi hallgatottság 2024. III. negyedévében – toplista (Reach N, ezer fő)
Rádió neve | Napi hallgatottság |
---|---|
Retro Rádió | 1869 |
Rádió 1 | 1600 |
Kossuth Rádió | 1051 |
Petőfi Rádió | 555 |
Dankó Rádió | 242 |
Sláger FM | 223 |
Best FM /Rádió M | 143 |
Bartók Rádió | 86 |
Hír FM | 60 |
InfoRádió | 24 |
Országosan a 15 éves vagy annál idősebb lakosság körében – egy átlagos napot alapul véve – a Retro Rádió (1,9 millió fő) a leghallgatottabb rádió, melyet a Rádió 1 (1,6 millió fő), a Kossuth Rádió (1 millió fő), majd a Petőfi Rádió (555 ezer fő) követ a sorban. Ezután következik a Dankó Rádió 242 ezer főnyi hallgatóval. A Sláger FM 223 ezer fő, a Best FM /Rádió M pedig 143 ezer napi követővel rendelkezik. Utánuk a Bartók Rádió következik 86 ezres, valamint a Hír FM 60 ezres napi hallgatótáborral. Az InfoRádió 24 ezer főhöz ér el napi szinten országosan.
Budapesti napi hallgatottság 2024. III. negyedévében – toplista (Reach N, ezer fő)
Rádió neve | Napi hallgatottság |
---|---|
Retro Rádió | 312 |
Rádió 1 | 298 |
Kossuth Rádió | 111 |
Sláger FM | 78 |
Petőfi Rádió | 51 |
Dankó Rádió | 28 |
InfoRádió | 14 |
Jazzy | 13 |
Hír FM | 12 |
Best FM /Rádió M | 11 |
A fővárosban az átlagos napi hallgatószám tekintetében vezető adó a Retro Rádió (312 ezer hallgató naponta), majd a Rádió 1 (298 ezer) és a Kossuth Rádió 111 ezer fős hallgatótáborral következik a sorban. A Sláger FM-et 78, a Petőfi Rádiót 51, a Dankó Rádiót 28 ezer fő hallgatja. Az InfoRádió 14 ezres, a Jazzy 13 ezer fős eléréssel rendelkezik, a Hír FM 12 ezer, a Best Fm pedig 11 ezer embert ér el napi szinten a fővárosban.
Kereskedelmi rádiók országos napi hallgatottsága 2024. III. negyedévében (Reach N, ezer fő)
Rádió neve | Elérés (ezer fő) |
---|---|
Retro Rádió | 1869 |
Rádió 1 | 1600 |
Sláger FM | 223 |
Best FM /Rádió M | 143 |
A kereskedelmi rádiók rangsorát az országos Retro Rádió vezeti. A Rádió 1 csaknem kétszáz településen fogható a szűkebb, folyamatosan sztereó vételi lehetőségeket tartalmazó lista szerint is. Előbbi 1,9 millió fős, utóbbi pedig 1,6 millió körüli napi hallgatószámmal rendelkezik. A Sláger FM napi szinten 223 ezer hallgatót tudhat magáénak, a Best FM /Rádió M pedig 143 ezer főt.
Közszolgálati rádiók országos napi hallgatottsága 2024. III. negyedévében (Reach N, ezer fő)
Rádió neve | Elérés (ezer fő) |
---|---|
Kossuth Rádió | 1051 |
Petőfi Rádió | 555 |
Dankó Rádió | 242 |
Bartók Rádió | 86 |
Nemzetiségi rádiók | 18 |
Parlamenti Rádió | 4 |
A négy vezető közszolgálati rádió között nincsenek nagyságrendi lefedettségbeli különbségek, eltérő napi hallgatótáborukat alapvetően az eltérő profiljuknak és műsorstruktúrájuknak tudhatjuk be.
A Kossuth Rádió hallgatótábora meghaladja a napi 1 millió főt, a Petőfi Rádió pedig az 555 ezer főt. A Dankó Rádió tábora 242 ezer fő körül alakul, a Bartók Rádióé pedig 86 ezer fő.
A Nemzetiségi rádiók és a Parlamenti Rádió esetében a közszolgálatiság önmagában való célkitűzés, és ebben a formájában sokkal előbbre való, mint a hallgatottsági mutatók üldözése; így nincs is igazán értelme érdemben interpretálni a számaikat ebben a kontextusban.Közösségi rádiók országos napi hallgatottsága 2024. III. negyedévében (Reach N, ezer fő)
Rádió neve | Elérés (ezer fő) |
---|---|
Hír FM | 60 |
InfoRádió | 24 |
Jazzy | 20 |
Spirit FM | 16 |
radiocafé | 14 |
Klasszik Rádió | 12 |
Tilos Rádió | 6 |
Manna FM | 5 |
Első Pesti Egyetemi Rádió | 0,09 |
A közösségi rádiók körében a nagyobb, itt is ábrázolt hallgatottsági értékeket a fővárosi és a hálózatosként működő adók tudhatják magukénak; megkockáztathatjuk, hogy az élmezőny a lefedettség szempontjából is ezekből az adókból áll össze.
A közösségi rádiók hallgatottsági listáját a Hír FM (60 ezer fő) vezeti ebben a negyedéves periódusban, az InfoRádió (24 ezer fő), Jazzy (20 ezer fő) és a Spirit Fm (16 ezer fő) előtt. A radiocafét ebben a hullámban 14, a Klasszik Rádiót 12, a Tilos Rádiót pedig 6 ezren hallgatták. A Manna FM 5 ezer fős napi hallgatótábort tudhat magáénak, míg a sort az Első Pesti Egyetemi Rádió zárja majdnem 100 fős hallgatottsággal.
Napi rádióhallgatási görbék 2024. III. negyedév
A következő ábrák helyes értelmezéséhez fontos tisztázni, hogy pontosan mit mutatnak be és milyen módon.
A napi rádióhallgatási görbék – a hétköznap/hétvége bontás kivételével, ahol épp e szempont szerint aggregált eredmények szerepelnek – az ún. „átlag napi” rádióhallgatási adatokat jelenítik meg.
Kereskedelmi rádiók napi hallgatottsági görbéje 2024. III. negyedévében (Reach N, ezer fő)
Idősáv | Hétköznap | Szombat | Vasárnap |
---|---|---|---|
00:00-01:00 | 84 | 26 | 23 |
01:00-02:00 | 70 | 26 | 19 |
02:00:03:00 | 87 | 27 | 27 |
03:00-04:00 | 93 | 33 | 31 |
04:00-05:00 | 159 | 62 | 49 |
05:00-06:00 | 300 | 101 | 89 |
06:00-07:00 | 2144 | 543 | 458 |
07:00-08:00 | 3192 | 863 | 748 |
08:00-09:00 | 3090 | 1144 | 947 |
09:00-10:00 | 2946 | 1219 | 998 |
10:00-11:00 | 2554 | 1318 | 997 |
11:00-12:00 | 2204 | 1191 | 890 |
12:00-13:00 | 2151 | 1140 | 840 |
13:00-14:00 | 2138 | 1105 | 813 |
14:00-15:00 | 2077 | 938 | 784 |
15:00-16:00 | 1948 | 812 | 736 |
16:00-17:00 | 1777 | 670 | 650 |
17:00-18:00 | 1578 | 548 | 532 |
18:00-19:00 | 1131 | 431 | 397 |
19:00-20:00 | 1003 | 374 | 319 |
20:00-21:00 | 901 | 367 | 319 |
21:00-22:00 | 633 | 237 | 188 |
22:00-23:00 | 425 | 131 | 122 |
23:00-00:00 | 272 | 88 | 86 |
Közszolgálati rádiók napi hallgatottsági görbéje 2024. III. negyedévében (Reach N, ezer fő)
Idősáv | Hétköznap | Szombat | Vasárnap |
---|---|---|---|
00:00-01:00 | 62 | 23 | 22 |
01:00-02:00 | 50 | 12 | 17 |
02:00:03:00 | 27 | 3 | 11 |
03:00-04:00 | 38 | 4 | 10 |
04:00-05:00 | 81 | 21 | 28 |
05:00-06:00 | 177 | 67 | 68 |
06:00-07:00 | 1166 | 525 | 504 |
07:00-08:00 | 1437 | 705 | 667 |
08:00-09:00 | 1313 | 703 | 672 |
09:00-10:00 | 1130 | 666 | 579 |
10:00-11:00 | 1021 | 578 | 498 |
11:00-12:00 | 893 | 528 | 441 |
12:00-13:00 | 1202 | 665 | 652 |
13:00-14:00 | 995 | 500 | 437 |
14:00-15:00 | 822 | 437 | 303 |
15:00-16:00 | 714 | 313 | 246 |
16:00-17:00 | 651 | 238 | 202 |
17:00-18:00 | 549 | 193 | 183 |
18:00-19:00 | 465 | 160 | 166 |
19:00-20:00 | 398 | 145 | 146 |
20:00-21:00 | 281 | 102 | 96 |
21:00-22:00 | 196 | 82 | 74 |
22:00-23:00 | 169 | 84 | 74 |
23:00-00:00 | 108 | 56 | 51 |
Közösségi rádiók napi hallgatottsági görbéje 2024. III. negyedévében (Reach N, ezer fő)
Idősáv | Hétköznap | Szombat | Vasárnap |
---|---|---|---|
00:00-01:00 | 8 | 2 | 6 |
01:00-02:00 | 6 | 3 | 6 |
02:00:03:00 | 5 | 3 | 2 |
03:00-04:00 | 8 | 4 | 3 |
04:00-05:00 | 17 | 6 | 3 |
05:00-06:00 | 16 | 6 | 3 |
06:00-07:00 | 77 | 24 | 15 |
07:00-08:00 | 92 | 24 | 20 |
08:00-09:00 | 96 | 23 | 30 |
09:00-10:00 | 95 | 20 | 22 |
10:00-11:00 | 90 | 27 | 19 |
11:00-12:00 | 72 | 19 | 17 |
12:00-13:00 | 74 | 25 | 25 |
13:00-14:00 | 100 | 24 | 26 |
14:00-15:00 | 91 | 19 | 29 |
15:00-16:00 | 101 | 21 | 34 |
16:00-17:00 | 100 | 32 | 34 |
17:00-18:00 | 87 | 24 | 27 |
18:00-19:00 | 57 | 13 | 15 |
19:00-20:00 | 37 | 5 | 14 |
20:00-21:00 | 27 | 4 | 10 |
21:00-22:00 | 17 | 6 | 7 |
22:00-23:00 | 15 | 6 | 9 |
23:00-00:00 | 10 | 4 | 6 |
A kereskedelmi, a közszolgálati és a közösségi rádiók napi hallgatottsági görbéit hétköznap/szombat/vasárnap bontásban, óránkénti osztásközökkel közöljük, a tendenciák így jól kivehetőek az órán belüli kilengések nélkül.
A reggeli csúcsidőszak a kereskedelmi és a közszolgálati rádiók tekintetében sokkal markánsabb, mint a közösségi rádióknál. A déli hírek kiugró hallgatottsága a közszolgálati csatornákon jelentkezik, a kereskedelmi adóknál nem; de a délutáni visszaesés is az állami finanszírozású rádiókat érinti leginkább, a kereskedelmieket kevésbé, a közösségi rádiók pedig már-már stagnáló hallgatottságot produkálnak a délután folyamán egészen az esti visszaesésig, amikor a rádiók szerepe visszaszorul.
Napi hallgatottság negyedórás bontásban hétköznap és hétvégén 2024. III. negyedévében
Az ábrán jól látható, hogy hétvégén az emberek később kelnek fel és kevesebben kapcsolják be a készüléket. Ugyanakkor a déli hírek hétvégén is kiemelkednek a hallgatottsági görbén.
Napi hallgatottság negyedórás bontásban nemek szerint 2024. III. negyedévében
Az ábrán a napi rádióhallgatottsági görbe nemek szerinti bontása követhető. Az eltérések nem nagyok, főleg a délelőtti órákra jellemzők. Összességében megállapítható, hogy a rádiózás napi íve nagyon hasonló a férfiak és a nők körében.
Napi hallgatottság negyedórás bontásban korcsoportok szerint 2024. III. negyedévében
A rádióhallgatási görbék alapvetően párhuzamosak, a 15-17 évesek lefelé, a 60 év feletti korcsoportok felfelé térnek el a 18-39 évesek és a náluk nagyobb arányban rádiózó 40-59 évesek két-két korcsoportjának páronként együtt futó szálaitól. Azt sem mondhatjuk, hogy a különböző életkorúak máskor kezdenék a napjukat (pontosabban a napjuk rádióhallgatással töltött szakaszát); a görbék nagyjából egyszerre szöknek fel a hajnali órákban. Reggel 8 órakor „csúcshallgatás” figyelhető meg, ahogy ezután stagnálás vagy lassú csökkenés, ami csak az egész órás hírek idején törik meg. A déli hírek csúcsa után az egyre erőteljesebb süllyedés is közös.
A 15-17 évesek hallgatottsági görbéje az egyetlen, ami kilóg a sorból. Ez részint a csoporthoz tartozók alacsony mintabéli számából fakad: még egy olyan volumenű kutatásban is, mint az NMHH rádiós hallgatottságmérése, elég kis méretű mintarész fedi le a legfiatalabb életkori csoportot. Az említett csoportba tartozó fiatalok életritmusa és rádiózási szokásai alapvetően mások az idősebbekhez képest egészen onnantól, hogy a közös reggeli után (otthoni rádiózási lokális csúcsérték) kilépnek a lakásból és elmennek iskolába. Nem meglepő módon, a délelőtt során egészen kora délutánig, a rádióhallgatás nem tömeges tevékenysége a 15-17 éveseknek. A másik markánsan kimutatható hallgatási tendencia a reggeli csúcs után a délutáni-kora esti emelkedés körükben.Napi hallgatottság negyedórás bontásban településtípus szerint 2024. III. negyedévében
A településtípus szerinti napi rádiózási görbék szintén hasonló ívet írnak le: a reggeli csúcsot egészórás farkasfogakkal tarkított enyhe süllyedés követi, majd a napi rádiózás „hattyúdala” a déli hírekkel veszi kezdetét, onnantól pedig – településtípusonként talán némileg eltérő ütemben, de – folyamatos lassú süllyedés jellemzi a rádióhallgatást.
Napi hallgatottság negyedórás bontásban Esomar-státusz szerint 2024. III. negyedévében
Az ESOMAR egységes társadalmi státus-besorolása a főkereső (a háztartásban a legmagasabb jövedelemmel bíró személy) beosztása, iskolai végzettsége, vagy a háztartás tartós fogyasztási cikkekkel való felszereltsége alapján állapítja meg a megkérdezettek társadalmi státusát. A besorolás módszertana, az alkalmazott változók és a klasszifikáció interpretálhatósága nyilvánvalóan képezhetik (és képezik is) vita tárgyát, de az ESOMAR státusbesorolás vitathatatlan előnye, hogy nemzetközileg egységes és nagyjából összehasonlítható kategóriarendszert alkot. A státuscsoportokat rendszerint a latin ábécé betűivel jelölik A-tól kezdve (legmagasabb státus) egészen E-ig; szokás továbbá a középosztályi kategóriákat is megkülönböztetni (C1 és C2).
Nos, ha az eddigi görbék nem tették volna egyértelművé, az ESOMAR státus szerinti csoportok rádióhallgatási diagramja mindenképp arról tanúskodik, hogy a rádió az utolsó tömegmédium: a rádióhallgatottsági görbék párhuzamosan alakulnak, legfeljebb számossági különbség van a csoportok között.Napi hallgatottság negyedórás bontásban iskolai végzettség szerint 2024. III. negyedévében
Az iskolai végzettség tekintetében a napi rádiózási görbék a reggeli csúcsot követően egész órás farkasfogakkal tarkított enyhe süllyedésbe kezdenek, majd a déli hírektől eltérő ütemű, de folyamatosan lassuló csökkenés jellemzi a rádióhallgatást. A görbék alapvetően párhuzamosak, az egyes csoportok rádióhallgatási szokásai csak minimálisan térnek el egymástól.
Budapesti rádiók hallgatottsági görbéje hétköznap, szombaton és vasárnap 2024. III. negyedévében
Idősáv | Hétköznap | Szombat | Vasárnap |
---|---|---|---|
00:00-01:00 | 42 | 13 | 17 |
01:00-02:00 | 39 | 13 | 12 |
02:00:03:00 | 36 | 9 | 9 |
03:00-04:00 | 45 | 13 | 9 |
04:00-05:00 | 84 | 34 | 22 |
05:00-06:00 | 154 | 49 | 34 |
06:00-07:00 | 1154 | 271 | 208 |
07:00-08:00 | 1725 | 370 | 313 |
08:00-09:00 | 1682 | 483 | 393 |
09:00-10:00 | 1615 | 526 | 414 |
10:00-11:00 | 1387 | 660 | 410 |
11:00-12:00 | 1181 | 585 | 356 |
12:00-13:00 | 1123 | 608 | 333 |
13:00-14:00 | 1164 | 586 | 350 |
14:00-15:00 | 1062 | 445 | 344 |
15:00-16:00 | 1014 | 373 | 362 |
16:00-17:00 | 882 | 294 | 324 |
17:00-18:00 | 840 | 242 | 254 |
18:00-19:00 | 607 | 203 | 198 |
19:00-20:00 | 517 | 156 | 139 |
20:00-21:00 | 492 | 204 | 179 |
21:00-22:00 | 314 | 122 | 97 |
22:00-23:00 | 186 | 51 | 59 |
23:00-00:00 | 96 | 29 | 34 |
A diagramok – különösen a különböző időmérlegekkel, napi aktivitási kimutatásokkal összevetésben – jól szemléltetik, hogy a rádió meghatározó médium a napi rutinban a magyarok nagy tömegei számára: reggel ugrik meg a rádióhallgatók száma, 8 óra körül ér a csúcsra, a délelőtt folyamán lassan ereszkedik, majd a nap további részében tovább süllyed, hogy aztán a késő délutáni, esti órákban átadja helyét a televíziózásnak, majd az alvásnak. (A rádiózás és a televíziózás napi görbéit egymás mellé téve egyértelműen kirajzolódik ez a tendencia.) Érdekes lehetne az egyéb médiafogyasztási szokások napi alakulását együtt bemutatni a rádiózással: a közterületi hirdetésekkel való kontaktusok száma a reggeli és a délutáni utazásokkor tetőzik, míg az online tartalomfogyasztással jól kiegészítik egymást a hagyományos médiumok, egyelőre utóbbiak fogyasztásának görbéjét nem módosította érdemben az előbbiek megjelenése és mind nagyobb térnyerése.
A fenti diagramon látható fővárosi tendenciák hasonlóképp érvényesülnek a különböző vidéki településeken.Hallgatott rádiók száma
A hallgatott rádiók átlagos száma egy kissé absztraktabb mutató. A számértékek önmagukban nehezen interpretálhatók – egyfelől azért, mert törtszámokról van szó, így nem igazán értelmezhető 0,8-féle rádióadó; másrészt azért, mert ha túl is lépünk a rádióadók törtszámokból eredő elméleti „széttördelésén,” akkor is befolyásolja a megjelenített értékeket az a tény, hogy azok a teljes alapsokaságra vonatkoznak, tehát a rádiót nem hallgatók nulla darab rádióadóval szerepelve húzzák lefelé az átlagokat (így lehetséges, hogy akadnak célcsoportok, ahol a hallgatott rádiók átlagos száma egy alá süllyed). Éppen ezért a tendenciákra, illetve a célcsoportok közötti különbségekre érdemes figyelni a hallgatott rádiók száma esetében, legyen az napi vagy heti viszonylatban értelmezett rádiószám.
Napi statisztika
Nem | Hétköznap | Hétvégén |
---|---|---|
Férfi | 0,9 | 0,6 |
Nő | 0,8 | 0,6 |
Korcsoport | Hétköznap | Hétvégén |
---|---|---|
15–17 | 0,5 | 0,5 |
18–29 | 0,6 | 0,3 |
30–39 | 0,7 | 0,4 |
40–49 | 0,8 | 0,5 |
50–59 | 0,9 | 0,6 |
60–69 | 1,1 | 0,9 |
70+ | 1,1 | 1 |
Településtípus | Hétköznap | Hétvégén |
---|---|---|
Budapest | 0,8 | 0,5 |
Megyeszékhely | 1 | 0,7 |
Egyéb város | 0,8 | 0,6 |
Község | 0,8 | 0,6 |
Az ábrán látható, hogy hétköznap a rádiózással töltött idő is hosszabb és a hallgatott rádiók száma is magasabb: nemcsak többet, hanem többfélét is rádióznak hétköznap a megkérdezettek. A nemek között nincs számottevő különbség a hallgatott rádiók számát tekintve. Életkor szerint fokozatos növekedés figyelhető meg, az idősebb korosztályok több adót hallgatnak, mint a fiatalabbak. Megyeszékhelyeken valamivel többféle rádiót hallgatnak, mint más településtípusokon.
Heti statisztika
Nem | Átlag |
---|---|
Férfi | 1,4 |
Nő | 1,3 |
Korcsoport | Átlag |
---|---|
15–17 | 1 |
18–29 | 1 |
30–39 | 1,2 |
40–49 | 1,4 |
50–59 | 1,4 |
60–69 | 1,8 |
70+ | 1,6 |
Településtípus | Átlag |
---|---|
Budapest | 1,3 |
Megyeszékhely | 1,6 |
Egyéb város | 1,3 |
Község | 1,4 |
Az ábra úgy interpretálható, hogy heti szinten egy adót hallgat egy átlag 15 éves vagy idősebb. A helyzet azonban nem pontosan ez: emlékezzünk vissza a korábbi, országos és budapesti rádióhallgatással foglalkozó fejezetben látott számokra. Nagyságrendileg naponta a népesség héttizede rádiózik, hetente legalább egyszer viszont tíz emberből kilencen rádióznak Magyarországon. Ebből az következik, hogy kevesebben vannak a nulla rádiót hallgatók, akik lefelé húzzák a hallgatott rádiók átlagos számát. Ez azt jelenti, hogy a magyar rádióhallgatók márkahűsége elég magas fokú a mérés tanúsága szerint, hiszen a kieső zérusok hatásával együtt is ritkán közelíti meg a kettőt a hetente átlagosan hallgatott rádiók száma.
A bontásokból nagyjából ugyanaz rajzolódik ki, mint a napi átlagos rádiószámok esetében: az egyre idősebb korcsoportokban egyre több rádióadó között oszlik meg a hallgatók figyelme. A napival megegyezően, a településtípus szerinti heti rádióválasztásnál a megyeszékhelyeken többféle adót hallgatnak, mint az ország egyéb területein.Rádióhallgatással eltöltött idő
Napi rádióhallgatással eltöltött idő (perc) átlagban és a hét egyes napjain 2024. III. negyedévében
Napok | Időtartam |
---|---|
Átlag nap | 236 |
Hétfő | 238 |
Kedd | 240 |
Szerda | 237 |
Csütörtök | 239 |
Péntek | 239 |
Szombat | 232 |
Vasárnap | 225 |
A rádióhallgatással töltött idő átlagosan majdnem 4 óra. Ez igen magasnak mondható; annál is inkább, mivel az értékek tartalmazzák a nem rádiózók nullás adatait is, amelyek mind lefelé húzzák az átlagot. Ebből adódóan, ha leszűkítenénk a kört a rádióhallgatókra, akkor a hallgatási időtartam akár a négy órát is jócskán meghaladná.
Az adatok szerint a rádiózással töltött időtartam kevéssé függ a naptól, még hétköznap/hétvége viszonylatban figyelhetők meg csak kisebb eltérések.Napi rádióhallgatással eltöltött idő (perc) a kereskedelmi rádióknál 2024. III. negyedévében
Az alábbi táblázatokban a napi rádióhallgatással eltöltött idő figyelhető meg a kereskedelmi, a közszolálati és a közösségi rádiók körében, percben kifejezve. Az adatbázis tartalmazza azokat is, akik egyáltalán nem hallgatnak rádiót, ami jelentősen lehúzza az átlagos rádióhallgatási időt.
Kereskedelmi rádiók
Kereskedelmi rádiók alatt a következő rádiókat értjük: Best FM /Rádió M, Rádió 1, Retro Rádió, Sláger FM.
A férfiak és a nők között a napi kereskedelmi rádiók hallgatására fordított idő tekintetében nem figyelhető meg jelentős különbség. A legfiatalabbak rádióhallgatással töltött ideje jóval elmarad az idősebb korosztályokhoz képest. Településtípusok szempontjából Budapesten és a községekben több a hallgatással eltöltött idő.
Továbbra is a kereskedelmi rádióknál maradva, a szakmunkás végzettségűek hallgatnak a leghosszabb ideig kereskedelmi rádiókat, míg legrövidebb ideig az egyetemet, főiskolát végzettek hallgatnak profitorientált adót. Az iskolai végzettséggel összefüggésben az ESOMAR társadalmi státus-besorolás szerinti bontást tekintve az AB státusúak hallgatnak a legkevesebb ideig kereskedelmi rádiókat.Közszolgálati rádiók
A közszolgálati rádiók esetében nemek szerint enyhe eltérés figyelhető meg a nők javára. Életkor tekintetében markáns és tendenciózus a különbség: minél idősebb valaki, annál több időt tölt közszolgálati rádiók hallgatásával. A 70 évesnél idősebb korosztály naponta 226 percet hallgat közszolgálati rádiót.
A közszolgálati rádiókat hallgatók közt szintén vegyes képet mutatott a végzettség szerinti bontás. Jelen hullámban a 8 általánossal rendelkezők és a szakmunkások hallgatták a legtöbbet, és az érettségizettek a legkevesebbet az ide besorolt rádiókat. A legmagasabb és a legalacsonyabb ESOMAR státuszúak töltenek több időt ezen rádiók hallgatásával. Regionális bontásban Közép-Magyarország és a Dunántúl fővároshoz közelebbi régiói több hallgatót tudhatnak magukénak.
Közösségi rádiók
Közösségi rádió hallgatásával alapvetően kevesebb időt töltenek a válaszadók, mint a közszolgálati és a kereskedelmi rádiók követésével. (Ez is arra vezethető vissza, hogy sokan nem hallgatják ezeket a rádiókat, tehát az alacsony elérés húzza le itt is az átlagot.)
Közösségi rádiók alatt a következő rádiókat értjük: Hír FM, Klasszik Rádió, Első Pesti Egyetemi Rádió, InfoRádió, Jazzy Rádió, Manna FM, Spirit FM és Tilos Rádió.
A nők átlagosan több időt töltöttek közösségi rádiók előtt. A kereskedelmiekhez hasonlóan a közösségi rádiók esetében is megfigyelhető, hogy a legfiatalabbak kevés időt szántak az adók követésére. Régiók szerint a Dél-Alföldiek hallgattak legtöbbet, iskolai végzettség szerint pedig leginkább az érettségivel rendelkezők, legkevésbé pedig a diplomások hangoltak a közösségi rádiókra ebben a hullámban.
Nem | Kereskedelmi | Közszolgálati | Közösségi |
---|---|---|---|
Férfi | 235 | 184 | 148 |
Nő | 236 | 197 | 169 |
Korcsoport | Kereskedelmi | Közszolgálati | Közösségi |
---|---|---|---|
15-17 | 106 | 114 | 20 |
18–29 | 245 | 106 | 77 |
30–39 | 213 | 144 | 98 |
40–49 | 212 | 156 | 217 |
50–59 | 235 | 158 | 149 |
60–69 | 244 | 188 | 154 |
70+ | 320 | 225 | 162 |
Településtípus | Kereskedelmi | Közszolgálati | Közösségi |
---|---|---|---|
Budapest | 265 | 191 | 165 |
Megyeszékhely | 222 | 186 | 167 |
Egyéb város | 236 | 196 | 152 |
Község | 227 | 188 | 134 |
Végzettség | Kereskedelmi | Közszolgálati | Közösségi |
---|---|---|---|
8 általános | 269 | 202 | 262 |
Szakmunkásképző | 269 | 189 | 139 |
Középiskola | 229 | 193 | 168 |
Főiskola, egyetem | 189 | 177 | 146 |
Esomar-státusz | Kereskedelmi | Közszolgálati | Közösségi |
---|---|---|---|
AB | 204 | 188 | 146 |
C1 | 267 | 194 | 114 |
C2 | 248 | 178 | 205 |
DE | 242 | 196 | 168 |
Régió | Kereskedelmi | Közszolgálati | Közösségi |
---|---|---|---|
Közép-Magyarország | 253 | 194 | 171 |
Közép-Dunántúl | 230 | 203 | 138 |
Nyugat-Dunántúl | 260 | 191 | 206 |
Dél-Dunántúl | 237 | 190 | 149 |
Észak-Magyarország | 223 | 180 | 114 |
Észak-Alföld | 197 | 178 | 187 |
Dél-Alföld | 227 | 198 | 96 |
Médiaszolgáltatás típusa – az elemzésben szereplő rádiók csoportosítása
Közszolgálati rádiók (7)
- Bartók Rádió
- Dankó Rádió
- Duna World
- Kossuth Rádió
- nemzetiségi rádiók
- Parlamenti Rádió
- Petőfi Rádió
Közösségi rádiók (8)
- Első Pesti Egyetemi Rádió
- Inforádió
- Jazzy
- Hír FM
- Klasszik Rádió
- Manna FM
- Spirit FM
- Tilos Rádió
Kereskedelmi rádiók (4)
- Best FM /Rádió M
- Rádió 1
- Retro Rádió
- Sláger FM
Budapesti rádiók (11)
- Best FM /Rádió M
- Első Pesti Egyetemi Rádió
- Inforádió
- Jazzy Rádió
- Hír FM
- Klasszik Rádió
- Manna FM
- Rádió 1
- Sláger FM
- Spirit FM
- Tilos Rádió
Zártak, ezért nem szerepelnek (9)
- Base FM
- Rock FM
- Magyar Katolikus Rádió
- Mária Rádió
- Rádió Dikh
- Sola Rádió
- Sportrádió
- Trend FM
- Radiocafé