Országos rádiós hallgatottságmérési eredmények, 2024. harmadik negyedév

A dokumentum letöltése (pdf)

Közzétéve: 2024. november 12.

Bevezetés

A „Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság részére rádiós közönségmérések teljes körű lebonyolítása” tárgyú, 2018-tól 2020-ig, majd a hasonló, 2021-től 2023-ig, illetve 2024-től 2026-ig terjedő ciklust felölelő közbeszerzési eljárásokat is a Kantar Hoffmann – M-Meter konzorcium nyerte.

Jelen dolgozat a tenderkiírásban foglalt kötelezettség teljesítése. A dokumentum kizárólag a tenderkiírás, illetőleg az azon alapuló rádiós hallgatottságmérés I. A. komponensének rádióit, azaz az országos és/vagy fővárosi illetőségű rádiók hallgatottsági eredményeit taglalja.

Az összefoglalóban közölt adatok a Megrendelő által előírt grafikonokat, diagramokat tartalmazzák egy logikai struktúra szerint tagolva, rövid szöveges kiegészítésekkel arra vonatkozóan, hogyan kell értelmezni a közölt ábrákat.

Ha másképp nem jelöljük, az ábrázolt adatok országosan a 15 éves és idősebb sokaságra értendők.

A mérés módszertana

A tenderkiírás műszaki leírása alapján az egyes adatfelvételi hullámok az alábbi számú, komplett lekérdezést/ kitöltött naplót tartalmazzák:

  • Budapest: legalább 2.000 db,
  • Megyei jogú városok és a 100 ezer főt meghaladó hálózatok: 31× legalább 500 db = 15.500 db,
  • Országos minta vidék (nem Budapest és nem megyei jogú város): legalább 4.000 db.

A kutatás reprezentatív a magyarországi 15 éves és idősebb lakosságra életkor, nem, iskolai végzettség és településtípus szerint. A mintavétel során a fenti kritériumok (korcsoport, nem, iskolai végzettség, településtípus) szerinti kvótázást alkalmaztunk. Az adatvételből adódó hibákat korrekciós eljárással, utólagos rétegzéssel (súlyozással) korrigáltuk.

A minta súlyozását iterációs módszerrel végeztük szükség szerint egy-, két- vagy háromdimenziós peremeloszlások figyelembevételével. A súlyozást elvégeztük országos és adott esetben vételkörzeti szinten egyaránt mindegyik vételkörzetre. A (projektálás előtti) átlag súly nem haladja meg az 1,01-os értéket. A havi minta 90 százalékának esetében a súlyérték nem esik kívül a 0,2–5,0 közötti intervallumon, és a maximális súly nem haladja meg az 6,0-t.

Hallgatottsági adatok

Országos napi és heti hallgatottság negyedéves bontásban (2018. IV. – 2024. III.) (Reach N, ezer fő, N=8.253)

Oszlopdiagram. Országos rádióhallgatottság 2018 negyedik negyedévétől 2024 harmadik negyedévéig.
Országos rádióhallgatottság 2018 negyedik negyedévétől 2024 harmadik negyedévéig
Negyedév Napi hallgatottság Heti hallgatottság
2018. okt. – dec. 5.813 7.089
2019. jan. – márc. 5.787 7.271
2019. ápr. – jún. 5.778 7.180
2019. júl. – szept. 5.538 7.125
2019. okt. – dec. 5.528 7.222
2020. jan. – márc. 5.455 7.117
2020. ápr. – jún. 5.181 7.324
2020. júl. - szept. 5.250 7.335
2020. okt. – dec. 5.591 7.482
2021. jan. – márc. 5.648 7.607
2021. ápr.- jún. 5.499 7.567
2021. júl. – szept. 5.425 7.582
2021. okt. – dec. 5.451 7.705
2022. jan. – márc. 5.373 7.695
2022. ápr.- jún. 5.352 7.644
2022. júl. - szept. 5.218 7.549
2022. okt. – dec. 5.223 7.486
2023. jan. – márc. 5.452 7.387
2023. ápr.- jún. 5.551 7.380
2023. júl.- szept. 5.515 7.304
2023. okt.- dec. 5.567 7.321
2024. jan. – márc. 5.491 7.266
2024. ápr. - jún. 5.478 7.287
2024. júl. – szept. 5.454 7.305

Jelen negyedéves mérés eredményei alapján a rádiókat napi szinten 5,5 míg hetente 7,3 millióan hallgatják a legalább 15 évesek körében. Eszerint országosan a 15 éves vagy annál idősebb lakosság 66 százaléka napi szinten, míg 89 százaléka heti rendszerességgel hallgat rádiót.

Budapesti napi és heti hallgatottság negyedéves bontásban (2018. IV. – 2024. III.) (Reach N, ezer fő, N=2267)

Budapesti rádióhallgatottság 2018 negyedik negyedévétől 2024 harmadik negyedévéig
Budapesti rádióhallgatottság 2018 negyedik negyedévétől 2024 harmadik negyedévéig
Negyedév Napi hallgatottság Heti hallgatottság
2018. okt. – dec. 897 1.200
2019. jan. – márc. 935 1.276
2019. ápr. – jún. 875 1.231
2019. júl. – szept. 843 1.212
2019. okt. – dec. 869 1.261
2020. jan. – márc. 879 1.251
2020. ápr. – jún. 846 1.256
2020. júl. - szept. 895 1.347
2020. okt. – dec. 996 1.372
2021. jan. – márc. 1.068 1.410
2021. ápr.- jún. 1.001 1.398
2021. júl. - szept. 964 1.409
2021. okt. – dec. 959 1.429
2022. jan. – márc. 920 1.415
2022. ápr.- jún. 891 1.373
2022. júl. - szept. 873 1.365
2022. okt. – dec. 858 1.344
2023. jan. – márc. 923 1.353
2023. ápr.- jún. 958 1.333
2023. júl.- szept. 941 1.312
2023. okt.-dec. 965 1.355
2024. jan. – márc 940 1.310
2024. ápr. – jún. 926 1309
2024. júl. – szept. 898 1284

Budapesten a 15 éves vagy annál idősebb lakosság közel 61 százaléka (898 ezer fő) naponta, míg 88 százaléka (1,3 millió fő) heti rendszerességgel hallgat valamilyen rádiót.

A napi, illetve heti rendszerességgel rádiót hallgatók aránya a fővárosban kis mértékben eltér az országos napi és heti hallgatottság arányától.

Országos napi hallgatottság 2024. III. negyedévében – toplista (Reach N, ezer fő)

Oszlopdiagram. Országos napi hallgatottság 2024. III. negyedévében – toplista (Reach N, ezer fő)
Országos napi hallgatottság 2024. III. negyedévében – toplista (Reach N, ezer fő)
Rádió neve Napi hallgatottság
Retro Rádió 1869
Rádió 1 1600
Kossuth Rádió 1051
Petőfi Rádió 555
Dankó Rádió 242
Sláger FM 223
Best FM /Rádió M 143
Bartók Rádió 86
Hír FM 60
InfoRádió 24

Országosan a 15 éves vagy annál idősebb lakosság körében – egy átlagos napot alapul véve – a Retro Rádió (1,9 millió fő) a leghallgatottabb rádió, melyet a Rádió 1 (1,6 millió fő), a Kossuth Rádió (1 millió fő), majd a Petőfi Rádió (555 ezer fő) követ a sorban. Ezután következik a Dankó Rádió 242 ezer főnyi hallgatóval. A Sláger FM 223 ezer fő, a Best FM /Rádió M pedig 143 ezer napi követővel rendelkezik. Utánuk a Bartók Rádió következik 86 ezres, valamint a Hír FM 60 ezres napi hallgatótáborral. Az InfoRádió 24 ezer főhöz ér el napi szinten országosan.

Budapesti napi hallgatottság 2024. III. negyedévében – toplista (Reach N, ezer fő)

Oszlopdiagram. Budapesti napi hallgatottság 2024. III. negyedévében – toplista (Reach N, ezer fő)
Budapesti napi hallgatottság 2024. III. negyedévében – toplista (Reach N, ezer fő)
Rádió neve Napi hallgatottság
Retro Rádió 312
Rádió 1 298
Kossuth Rádió 111
Sláger FM 78
Petőfi Rádió 51
Dankó Rádió 28
InfoRádió 14
Jazzy 13
Hír FM 12
Best FM /Rádió M 11

A fővárosban az átlagos napi hallgatószám tekintetében vezető adó a Retro Rádió (312 ezer hallgató naponta), majd a Rádió 1 (298 ezer) és a Kossuth Rádió 111 ezer fős hallgatótáborral következik a sorban. A Sláger FM-et 78, a Petőfi Rádiót 51, a Dankó Rádiót 28 ezer fő hallgatja. Az InfoRádió 14 ezres, a Jazzy 13 ezer fős eléréssel rendelkezik, a Hír FM 12 ezer, a Best Fm pedig 11 ezer embert ér el napi szinten a fővárosban.

Kereskedelmi rádiók országos napi hallgatottsága 2024. III. negyedévében (Reach N, ezer fő)

Oszlopdiagram. Kereskedelmi rádiók országos napi hallgatottsága 2024. III. negyedévében (Reach N, ezer fő)
A Retro Rádió, a Rádió 1, a Sláger FM és a Best FM / Rádió M kereskedelmi rádió hallgatottsága (elérés ezer főben)
Rádió neve Elérés (ezer fő)
Retro Rádió 1869
Rádió 1 1600
Sláger FM 223
Best FM /Rádió M 143

A kereskedelmi rádiók rangsorát az országos Retro Rádió vezeti. A Rádió 1 csaknem kétszáz településen fogható a szűkebb, folyamatosan sztereó vételi lehetőségeket tartalmazó lista szerint is. Előbbi 1,9 millió fős, utóbbi pedig 1,6 millió körüli napi hallgatószámmal rendelkezik. A Sláger FM napi szinten 223 ezer hallgatót tudhat magáénak, a Best FM /Rádió M pedig 143 ezer főt.

Közszolgálati rádiók országos napi hallgatottsága 2024. III. negyedévében (Reach N, ezer fő)

Oszlopdiagram. A közszolgálati rádiók hallgatottsága (elérés ezer főben))
A közszolgálati rádiók hallgatottsága (elérés ezer főben)
Rádió neve Elérés (ezer fő)
Kossuth Rádió 1051
Petőfi Rádió 555
Dankó Rádió 242
Bartók Rádió 86
Nemzetiségi rádiók 18
Parlamenti Rádió 4

A négy vezető közszolgálati rádió között nincsenek nagyságrendi lefedettségbeli különbségek, eltérő napi hallgatótáborukat alapvetően az eltérő profiljuknak és műsorstruktúrájuknak tudhatjuk be.

A Kossuth Rádió hallgatótábora meghaladja a napi 1 millió főt, a Petőfi Rádió pedig az 555 ezer főt. A Dankó Rádió tábora 242 ezer fő körül alakul, a Bartók Rádióé pedig 86 ezer fő.

A Nemzetiségi rádiók és a Parlamenti Rádió esetében a közszolgálatiság önmagában való célkitűzés, és ebben a formájában sokkal előbbre való, mint a hallgatottsági mutatók üldözése; így nincs is igazán értelme érdemben interpretálni a számaikat ebben a kontextusban.

Közösségi rádiók országos napi hallgatottsága 2024. III. negyedévében (Reach N, ezer fő)

Oszlopdiagram. A közösségi rádiók hallgatottsága (elérés ezer főben)
A közösségi rádiók hallgatottsága (elérés ezer főben)
Rádió neve Elérés (ezer fő)
Hír FM 60
InfoRádió 24
Jazzy 20
Spirit FM 16
radiocafé 14
Klasszik Rádió 12
Tilos Rádió 6
Manna FM 5
Első Pesti Egyetemi Rádió 0,09

A közösségi rádiók körében a nagyobb, itt is ábrázolt hallgatottsági értékeket a fővárosi és a hálózatosként működő adók tudhatják magukénak; megkockáztathatjuk, hogy az élmezőny a lefedettség szempontjából is ezekből az adókból áll össze.

A közösségi rádiók hallgatottsági listáját a Hír FM (60 ezer fő) vezeti ebben a negyedéves periódusban, az InfoRádió (24 ezer fő), Jazzy (20 ezer fő) és a Spirit Fm (16 ezer fő) előtt. A radiocafét ebben a hullámban 14, a Klasszik Rádiót 12, a Tilos Rádiót pedig 6 ezren hallgatták. A Manna FM 5 ezer fős napi hallgatótábort tudhat magáénak, míg a sort az Első Pesti Egyetemi Rádió zárja majdnem 100 fős hallgatottsággal.

Napi rádióhallgatási görbék 2024. III. negyedév

A következő ábrák helyes értelmezéséhez fontos tisztázni, hogy pontosan mit mutatnak be és milyen módon.

A napi rádióhallgatási görbék – a hétköznap/hétvége bontás kivételével, ahol épp e szempont szerint aggregált eredmények szerepelnek – az ún. „átlag napi” rádióhallgatási adatokat jelenítik meg.

Kereskedelmi rádiók napi hallgatottsági görbéje 2024. III. negyedévében (Reach N, ezer fő)

Vonaldiagram. Kereskedelmi rádiók napi hallgatottsági görbéje óránkénti idősávok szerint, hétköznap, szombaton és vasárnap (ezer fő)
Kereskedelmi rádiók napi hallgatottsági görbéje óránkénti idősávok szerint, hétköznap, szombaton és vasárnap (ezer fő)
Idősáv Hétköznap Szombat Vasárnap
00:00-01:00 84 26 23
01:00-02:00 70 26 19
02:00:03:00 87 27 27
03:00-04:00 93 33 31
04:00-05:00 159 62 49
05:00-06:00 300 101 89
06:00-07:00 2144 543 458
07:00-08:00 3192 863 748
08:00-09:00 3090 1144 947
09:00-10:00 2946 1219 998
10:00-11:00 2554 1318 997
11:00-12:00 2204 1191 890
12:00-13:00 2151 1140 840
13:00-14:00 2138 1105 813
14:00-15:00 2077 938 784
15:00-16:00 1948 812 736
16:00-17:00 1777 670 650
17:00-18:00 1578 548 532
18:00-19:00 1131 431 397
19:00-20:00 1003 374 319
20:00-21:00 901 367 319
21:00-22:00 633 237 188
22:00-23:00 425 131 122
23:00-00:00 272 88 86

Közszolgálati rádiók napi hallgatottsági görbéje 2024. III. negyedévében (Reach N, ezer fő)

Vonaldiagram. A közszolgálati rádiók napi hallgatottsági görbéje óránkénti idősávok szerint, hétköznap, szombaton és vasárnap (ezer fő)
A közszolgálati rádiók napi hallgatottsági görbéje óránkénti idősávok szerint, hétköznap, szombaton és vasárnap (ezer fő)
Idősáv Hétköznap Szombat Vasárnap
00:00-01:00 62 23 22
01:00-02:00 50 12 17
02:00:03:00 27 3 11
03:00-04:00 38 4 10
04:00-05:00 81 21 28
05:00-06:00 177 67 68
06:00-07:00 1166 525 504
07:00-08:00 1437 705 667
08:00-09:00 1313 703 672
09:00-10:00 1130 666 579
10:00-11:00 1021 578 498
11:00-12:00 893 528 441
12:00-13:00 1202 665 652
13:00-14:00 995 500 437
14:00-15:00 822 437 303
15:00-16:00 714 313 246
16:00-17:00 651 238 202
17:00-18:00 549 193 183
18:00-19:00 465 160 166
19:00-20:00 398 145 146
20:00-21:00 281 102 96
21:00-22:00 196 82 74
22:00-23:00 169 84 74
23:00-00:00 108 56 51

Közösségi rádiók napi hallgatottsági görbéje 2024. III. negyedévében (Reach N, ezer fő)

Vonaldiagram. A közösségi rádiók napi hallgatottsági görbéje óránkénti idősávok szerint, hétköznap, szombaton és vasárnap (ezer fő)
A közösségi rádiók napi hallgatottsági görbéje óránkénti idősávok szerint, hétköznap, szombaton és vasárnap (ezer fő)
Idősáv Hétköznap Szombat Vasárnap
00:00-01:00 8 2 6
01:00-02:00 6 3 6
02:00:03:00 5 3 2
03:00-04:00 8 4 3
04:00-05:00 17 6 3
05:00-06:00 16 6 3
06:00-07:00 77 24 15
07:00-08:00 92 24 20
08:00-09:00 96 23 30
09:00-10:00 95 20 22
10:00-11:00 90 27 19
11:00-12:00 72 19 17
12:00-13:00 74 25 25
13:00-14:00 100 24 26
14:00-15:00 91 19 29
15:00-16:00 101 21 34
16:00-17:00 100 32 34
17:00-18:00 87 24 27
18:00-19:00 57 13 15
19:00-20:00 37 5 14
20:00-21:00 27 4 10
21:00-22:00 17 6 7
22:00-23:00 15 6 9
23:00-00:00 10 4 6

A kereskedelmi, a közszolgálati és a közösségi rádiók napi hallgatottsági görbéit hétköznap/szombat/vasárnap bontásban, óránkénti osztásközökkel közöljük, a tendenciák így jól kivehetőek az órán belüli kilengések nélkül.

A reggeli csúcsidőszak a kereskedelmi és a közszolgálati rádiók tekintetében sokkal markánsabb, mint a közösségi rádióknál. A déli hírek kiugró hallgatottsága a közszolgálati csatornákon jelentkezik, a kereskedelmi adóknál nem; de a délutáni visszaesés is az állami finanszírozású rádiókat érinti leginkább, a kereskedelmieket kevésbé, a közösségi rádiók pedig már-már stagnáló hallgatottságot produkálnak a délután folyamán egészen az esti visszaesésig, amikor a rádiók szerepe visszaszorul.

Napi hallgatottság negyedórás bontásban hétköznap és hétvégén 2024. III. negyedévében

Az ábrán jól látható, hogy hétvégén az emberek később kelnek fel és kevesebben kapcsolják be a készüléket. Ugyanakkor a déli hírek hétvégén is kiemelkednek a hallgatottsági görbén.

Napi hallgatottság negyedórás bontásban nemek szerint 2024. III. negyedévében

Az ábrán a napi rádióhallgatottsági görbe nemek szerinti bontása követhető. Az eltérések nem nagyok, főleg a délelőtti órákra jellemzők. Összességében megállapítható, hogy a rádiózás napi íve nagyon hasonló a férfiak és a nők körében.

Napi hallgatottság negyedórás bontásban korcsoportok szerint 2024. III. negyedévében

A rádióhallgatási görbék alapvetően párhuzamosak, a 15-17 évesek lefelé, a 60 év feletti korcsoportok felfelé térnek el a 18-39 évesek és a náluk nagyobb arányban rádiózó 40-59 évesek két-két korcsoportjának páronként együtt futó szálaitól. Azt sem mondhatjuk, hogy a különböző életkorúak máskor kezdenék a napjukat (pontosabban a napjuk rádióhallgatással töltött szakaszát); a görbék nagyjából egyszerre szöknek fel a hajnali órákban. Reggel 8 órakor „csúcshallgatás” figyelhető meg, ahogy ezután stagnálás vagy lassú csökkenés, ami csak az egész órás hírek idején törik meg. A déli hírek csúcsa után az egyre erőteljesebb süllyedés is közös.

A 15-17 évesek hallgatottsági görbéje az egyetlen, ami kilóg a sorból. Ez részint a csoporthoz tartozók alacsony mintabéli számából fakad: még egy olyan volumenű kutatásban is, mint az NMHH rádiós hallgatottságmérése, elég kis méretű mintarész fedi le a legfiatalabb életkori csoportot. Az említett csoportba tartozó fiatalok életritmusa és rádiózási szokásai alapvetően mások az idősebbekhez képest egészen onnantól, hogy a közös reggeli után (otthoni rádiózási lokális csúcsérték) kilépnek a lakásból és elmennek iskolába. Nem meglepő módon, a délelőtt során egészen kora délutánig, a rádióhallgatás nem tömeges tevékenysége a 15-17 éveseknek. A másik markánsan kimutatható hallgatási tendencia a reggeli csúcs után a délutáni-kora esti emelkedés körükben.

Napi hallgatottság negyedórás bontásban településtípus szerint 2024. III. negyedévében

A településtípus szerinti napi rádiózási görbék szintén hasonló ívet írnak le: a reggeli csúcsot egészórás farkasfogakkal tarkított enyhe süllyedés követi, majd a napi rádiózás „hattyúdala” a déli hírekkel veszi kezdetét, onnantól pedig – településtípusonként talán némileg eltérő ütemben, de – folyamatos lassú süllyedés jellemzi a rádióhallgatást.

Napi hallgatottság negyedórás bontásban Esomar-státusz szerint 2024. III. negyedévében

Az ESOMAR egységes társadalmi státus-besorolása a főkereső (a háztartásban a legmagasabb jövedelemmel bíró személy) beosztása, iskolai végzettsége, vagy a háztartás tartós fogyasztási cikkekkel való felszereltsége alapján állapítja meg a megkérdezettek társadalmi státusát. A besorolás módszertana, az alkalmazott változók és a klasszifikáció interpretálhatósága nyilvánvalóan képezhetik (és képezik is) vita tárgyát, de az ESOMAR státusbesorolás vitathatatlan előnye, hogy nemzetközileg egységes és nagyjából összehasonlítható kategóriarendszert alkot. A státuscsoportokat rendszerint a latin ábécé betűivel jelölik A-tól kezdve (legmagasabb státus) egészen E-ig; szokás továbbá a középosztályi kategóriákat is megkülönböztetni (C1 és C2).

Nos, ha az eddigi görbék nem tették volna egyértelművé, az ESOMAR státus szerinti csoportok rádióhallgatási diagramja mindenképp arról tanúskodik, hogy a rádió az utolsó tömegmédium: a rádióhallgatottsági görbék párhuzamosan alakulnak, legfeljebb számossági különbség van a csoportok között.

Napi hallgatottság negyedórás bontásban iskolai végzettség szerint 2024. III. negyedévében

Az iskolai végzettség tekintetében a napi rádiózási görbék a reggeli csúcsot követően egész órás farkasfogakkal tarkított enyhe süllyedésbe kezdenek, majd a déli hírektől eltérő ütemű, de folyamatosan lassuló csökkenés jellemzi a rádióhallgatást. A görbék alapvetően párhuzamosak, az egyes csoportok rádióhallgatási szokásai csak minimálisan térnek el egymástól.

Budapesti rádiók hallgatottsági görbéje hétköznap, szombaton és vasárnap 2024. III. negyedévében

Vonaldiagram. Budapesti rádiók napi hallgatottsági görbéje óránkénti idősávokban hétköznap, szombaton és vasárnap.
Budapesti rádiók napi hallgatottsági görbéje óránkénti idősávokban hétköznap, szombaton és vasárnap
Idősáv Hétköznap Szombat Vasárnap
00:00-01:00 42 13 17
01:00-02:00 39 13 12
02:00:03:00 36 9 9
03:00-04:00 45 13 9
04:00-05:00 84 34 22
05:00-06:00 154 49 34
06:00-07:00 1154 271 208
07:00-08:00 1725 370 313
08:00-09:00 1682 483 393
09:00-10:00 1615 526 414
10:00-11:00 1387 660 410
11:00-12:00 1181 585 356
12:00-13:00 1123 608 333
13:00-14:00 1164 586 350
14:00-15:00 1062 445 344
15:00-16:00 1014 373 362
16:00-17:00 882 294 324
17:00-18:00 840 242 254
18:00-19:00 607 203 198
19:00-20:00 517 156 139
20:00-21:00 492 204 179
21:00-22:00 314 122 97
22:00-23:00 186 51 59
23:00-00:00 96 29 34

A diagramok – különösen a különböző időmérlegekkel, napi aktivitási kimutatásokkal összevetésben – jól szemléltetik, hogy a rádió meghatározó médium a napi rutinban a magyarok nagy tömegei számára: reggel ugrik meg a rádióhallgatók száma, 8 óra körül ér a csúcsra, a délelőtt folyamán lassan ereszkedik, majd a nap további részében tovább süllyed, hogy aztán a késő délutáni, esti órákban átadja helyét a televíziózásnak, majd az alvásnak. (A rádiózás és a televíziózás napi görbéit egymás mellé téve egyértelműen kirajzolódik ez a tendencia.) Érdekes lehetne az egyéb médiafogyasztási szokások napi alakulását együtt bemutatni a rádiózással: a közterületi hirdetésekkel való kontaktusok száma a reggeli és a délutáni utazásokkor tetőzik, míg az online tartalomfogyasztással jól kiegészítik egymást a hagyományos médiumok, egyelőre utóbbiak fogyasztásának görbéjét nem módosította érdemben az előbbiek megjelenése és mind nagyobb térnyerése.

A fenti diagramon látható fővárosi tendenciák hasonlóképp érvényesülnek a különböző vidéki településeken.

Hallgatott rádiók száma

A hallgatott rádiók átlagos száma egy kissé absztraktabb mutató. A számértékek önmagukban nehezen interpretálhatók – egyfelől azért, mert törtszámokról van szó, így nem igazán értelmezhető 0,8-féle rádióadó; másrészt azért, mert ha túl is lépünk a rádióadók törtszámokból eredő elméleti „széttördelésén,” akkor is befolyásolja a megjelenített értékeket az a tény, hogy azok a teljes alapsokaságra vonatkoznak, tehát a rádiót nem hallgatók nulla darab rádióadóval szerepelve húzzák lefelé az átlagokat (így lehetséges, hogy akadnak célcsoportok, ahol a hallgatott rádiók átlagos száma egy alá süllyed). Éppen ezért a tendenciákra, illetve a célcsoportok közötti különbségekre érdemes figyelni a hallgatott rádiók száma esetében, legyen az napi vagy heti viszonylatban értelmezett rádiószám.

Napi statisztika

Az egy nap során hallgatott rádiók száma (átlag) nemenként, korcsoportonként és településtípus szerint, hétköznap és hétvégén
Az egy nap során hallgatott rádiók száma (átlag) nemenként, hétköznap és hétvégén
Nem Hétköznap Hétvégén
Férfi 0,9 0,6
0,8 0,6
Az egy nap során hallgatott rádiók száma (átlag) korcsoportonként, hétköznap és hétvégén
Korcsoport Hétköznap Hétvégén
15–17 0,5 0,5
18–29 0,6 0,3
30–39 0,7 0,4
40–49 0,8 0,5
50–59 0,9 0,6
60–69 1,1 0,9
70+ 1,1 1
Az egy nap során hallgatott rádiók száma (átlag) településtípus szerint, hétköznap és hétvégén
Településtípus Hétköznap Hétvégén
Budapest 0,8 0,5
Megyeszékhely 1 0,7
Egyéb város 0,8 0,6
Község 0,8 0,6

Az ábrán látható, hogy hétköznap a rádiózással töltött idő is hosszabb és a hallgatott rádiók száma is magasabb: nemcsak többet, hanem többfélét is rádióznak hétköznap a megkérdezettek. A nemek között nincs számottevő különbség a hallgatott rádiók számát tekintve. Életkor szerint fokozatos növekedés figyelhető meg, az idősebb korosztályok több adót hallgatnak, mint a fiatalabbak. Megyeszékhelyeken valamivel többféle rádiót hallgatnak, mint más településtípusokon.

Heti statisztika

Az egy hét során hallgatott rádiók száma (átlag) nemenként, korcsoportonként és településtípus szerint
Az egy hét alatt hallgatott rádiók száma (átlag) nemenként
Nem Átlag
Férfi 1,4
1,3
Az egy hét alatt hallgatott rádiók száma (átlag) korcsoportonként
Korcsoport Átlag
15–17 1
18–29 1
30–39 1,2
40–49 1,4
50–59 1,4
60–69 1,8
70+ 1,6
Az egy hét alatt hallgatott rádiók száma (átlag) településtípus szerint, hétköznap és hétvégén
Településtípus Átlag
Budapest 1,3
Megyeszékhely 1,6
Egyéb város 1,3
Község 1,4

Az ábra úgy interpretálható, hogy heti szinten egy adót hallgat egy átlag 15 éves vagy idősebb. A helyzet azonban nem pontosan ez: emlékezzünk vissza a korábbi, országos és budapesti rádióhallgatással foglalkozó fejezetben látott számokra. Nagyságrendileg naponta a népesség héttizede rádiózik, hetente legalább egyszer viszont tíz emberből kilencen rádióznak Magyarországon. Ebből az következik, hogy kevesebben vannak a nulla rádiót hallgatók, akik lefelé húzzák a hallgatott rádiók átlagos számát. Ez azt jelenti, hogy a magyar rádióhallgatók márkahűsége elég magas fokú a mérés tanúsága szerint, hiszen a kieső zérusok hatásával együtt is ritkán közelíti meg a kettőt a hetente átlagosan hallgatott rádiók száma.

A bontásokból nagyjából ugyanaz rajzolódik ki, mint a napi átlagos rádiószámok esetében: az egyre idősebb korcsoportokban egyre több rádióadó között oszlik meg a hallgatók figyelme. A napival megegyezően, a településtípus szerinti heti rádióválasztásnál a megyeszékhelyeken többféle adót hallgatnak, mint az ország egyéb területein.

Rádióhallgatással eltöltött idő

Napi rádióhallgatással eltöltött idő (perc) átlagban és a hét egyes napjain 2024. III. negyedévében

Rádióhallgatással töltött idő napi bontásban (hétfőtől vasárnapig), illetve napi átlagban
Rádióhallgatással töltött idő napi bontásban (hétfőtől vasárnapig), illetve napi átlagban
Napok Időtartam
Átlag nap 236
Hétfő 238
Kedd 240
Szerda 237
Csütörtök 239
Péntek 239
Szombat 232
Vasárnap 225

A rádióhallgatással töltött idő átlagosan majdnem 4 óra. Ez igen magasnak mondható; annál is inkább, mivel az értékek tartalmazzák a nem rádiózók nullás adatait is, amelyek mind lefelé húzzák az átlagot. Ebből adódóan, ha leszűkítenénk a kört a rádióhallgatókra, akkor a hallgatási időtartam akár a négy órát is jócskán meghaladná.

Az adatok szerint a rádiózással töltött időtartam kevéssé függ a naptól, még hétköznap/hétvége viszonylatban figyelhetők meg csak kisebb eltérések.

Napi rádióhallgatással eltöltött idő (perc) a kereskedelmi rádióknál 2024. III. negyedévében

Az alábbi táblázatokban a napi rádióhallgatással eltöltött idő figyelhető meg a kereskedelmi, a közszolálati és a közösségi rádiók körében, percben kifejezve. Az adatbázis tartalmazza azokat is, akik egyáltalán nem hallgatnak rádiót, ami jelentősen lehúzza az átlagos rádióhallgatási időt.

Kereskedelmi rádiók

Kereskedelmi rádiók alatt a következő rádiókat értjük: Best FM /Rádió M, Rádió 1, Retro Rádió, Sláger FM.

A férfiak és a nők között a napi kereskedelmi rádiók hallgatására fordított idő tekintetében nem figyelhető meg jelentős különbség. A legfiatalabbak rádióhallgatással töltött ideje jóval elmarad az idősebb korosztályokhoz képest. Településtípusok szempontjából Budapesten és a községekben több a hallgatással eltöltött idő.

Továbbra is a kereskedelmi rádióknál maradva, a szakmunkás végzettségűek hallgatnak a leghosszabb ideig kereskedelmi rádiókat, míg legrövidebb ideig az egyetemet, főiskolát végzettek hallgatnak profitorientált adót. Az iskolai végzettséggel összefüggésben az ESOMAR társadalmi státus-besorolás szerinti bontást tekintve az AB státusúak hallgatnak a legkevesebb ideig kereskedelmi rádiókat.

Közszolgálati rádiók

A közszolgálati rádiók esetében nemek szerint enyhe eltérés figyelhető meg a nők javára. Életkor tekintetében markáns és tendenciózus a különbség: minél idősebb valaki, annál több időt tölt közszolgálati rádiók hallgatásával. A 70 évesnél idősebb korosztály naponta 226 percet hallgat közszolgálati rádiót.

A közszolgálati rádiókat hallgatók közt szintén vegyes képet mutatott a végzettség szerinti bontás. Jelen hullámban a 8 általánossal rendelkezők és a szakmunkások hallgatták a legtöbbet, és az érettségizettek a legkevesebbet az ide besorolt rádiókat. A legmagasabb és a legalacsonyabb ESOMAR státuszúak töltenek több időt ezen rádiók hallgatásával. Regionális bontásban Közép-Magyarország és a Dunántúl fővároshoz közelebbi régiói több hallgatót tudhatnak magukénak.

Közösségi rádiók

Közösségi rádió hallgatásával alapvetően kevesebb időt töltenek a válaszadók, mint a közszolgálati és a kereskedelmi rádiók követésével. (Ez is arra vezethető vissza, hogy sokan nem hallgatják ezeket a rádiókat, tehát az alacsony elérés húzza le itt is az átlagot.)

Közösségi rádiók alatt a következő rádiókat értjük: Hír FM, Klasszik Rádió, Első Pesti Egyetemi Rádió, InfoRádió, Jazzy Rádió, Manna FM, Spirit FM és Tilos Rádió.

A nők átlagosan több időt töltöttek közösségi rádiók előtt. A kereskedelmiekhez hasonlóan a közösségi rádiók esetében is megfigyelhető, hogy a legfiatalabbak kevés időt szántak az adók követésére. Régiók szerint a Dél-Alföldiek hallgattak legtöbbet, iskolai végzettség szerint pedig leginkább az érettségivel rendelkezők, legkevésbé pedig a diplomások hangoltak a közösségi rádiókra ebben a hullámban.

A kereskedelmi, a közszolgálati és a közösségi rádiók hallgatásával eltöltött idő a férfiak és a nők esetében
Nem Kereskedelmi Közszolgálati Közösségi
Férfi 235 184 148
236 197 169
A kereskedelmi, a közszolgálati és a közösségi rádiók hallgatásával eltöltött idő korcsoportok szerint
Korcsoport Kereskedelmi Közszolgálati Közösségi
15-17 106 114 20
18–29 245 106 77
30–39 213 144 98
40–49 212 156 217
50–59 235 158 149
60–69 244 188 154
70+ 320 225 162
A kereskedelmi, a közszolgálati és a közösségi rádiók hallgatásával eltöltött idő településtípus szerint
Településtípus Kereskedelmi Közszolgálati Közösségi
Budapest 265 191 165
Megyeszékhely 222 186 167
Egyéb város 236 196 152
Község 227 188 134
A kereskedelmi, a közszolgálati és a közösségi rádiók hallgatásával eltöltött idő végzettség szerint
Végzettség Kereskedelmi Közszolgálati Közösségi
8 általános 269 202 262
Szakmunkásképző 269 189 139
Középiskola 229 193 168
Főiskola, egyetem 189 177 146
A kereskedelmi, a közszolgálati és a közösségi rádiók hallgatásával eltöltött idő Esomar-státusz szerint
Esomar-státusz Kereskedelmi Közszolgálati Közösségi
AB 204 188 146
C1 267 194 114
C2 248 178 205
DE 242 196 168
A kereskedelmi, a közszolgálati és a közösségi rádiók hallgatásával eltöltött idő magyarországi régió szerint
Régió Kereskedelmi Közszolgálati Közösségi
Közép-Magyarország 253 194 171
Közép-Dunántúl 230 203 138
Nyugat-Dunántúl 260 191 206
Dél-Dunántúl 237 190 149
Észak-Magyarország 223 180 114
Észak-Alföld 197 178 187
Dél-Alföld 227 198 96

Médiaszolgáltatás típusa – az elemzésben szereplő rádiók csoportosítása

Közszolgálati rádiók (7)

  • Bartók Rádió
  • Dankó Rádió
  • Duna World
  • Kossuth Rádió
  • nemzetiségi rádiók
  • Parlamenti Rádió
  • Petőfi Rádió

Közösségi rádiók (8)

  • Első Pesti Egyetemi Rádió
  • Inforádió
  • Jazzy
  • Hír FM
  • Klasszik Rádió
  • Manna FM
  • Spirit FM
  • Tilos Rádió

Kereskedelmi rádiók (4)

  • Best FM /Rádió M
  • Rádió 1
  • Retro Rádió
  • Sláger FM

Budapesti rádiók (11)

  • Best FM /Rádió M
  • Első Pesti Egyetemi Rádió
  • Inforádió
  • Jazzy Rádió
  • Hír FM
  • Klasszik Rádió
  • Manna FM
  • Rádió 1
  • Sláger FM
  • Spirit FM
  • Tilos Rádió

Zártak, ezért nem szerepelnek (9)

  • Base FM
  • Rock FM
  • Magyar Katolikus Rádió
  • Mária Rádió
  • Rádió Dikh
  • Sola Rádió
  • Sportrádió
  • Trend FM
  • Radiocafé