Országos rádiós hallgatottságmérési eredmények, 2024. II. negyedév

A dokumentum letöltése (pdf)

Közzétéve: 2024. augusztus 29.

Bevezetés

A „Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság részére rádiós közönségmérések teljes körű lebonyolítása” tárgyú, 2018-tól 2020-ig, majd a hasonló, 2021-től 2023-ig, illetve 2024-től 2026-ig terjedő ciklust felölelő közbeszerzési eljárásokat is a Kantar Hoffmann – M-Meter konzorcium nyerte.

Jelen dolgozat a tenderkiírásban foglalt kötelezettség teljesítése. A dokumentum kizárólag a tenderkiírás, illetőleg az azon alapuló rádiós hallgatottságmérés I. A. komponensének rádióit, azaz az országos és/vagy fővárosi illetőségű rádiók hallgatottsági eredményeit taglalja.

Az összefoglalóban közölt adatok a Megrendelő által előírt grafikonokat, diagramokat tartalmazzák egy logikai struktúra szerint tagolva, rövid szöveges kiegészítésekkel arra vonatkozóan, hogyan kell értelmezni a közölt ábrákat.

Ha másképp nem jelöljük, az ábrázolt adatok országosan a 15 éves és idősebb sokaságra értendők.

A mérés módszertana

A tenderkiírás műszaki leírása alapján az egyes adatfelvételi hullámok az alábbi számú, komplett lekérdezést/ kitöltött naplót tartalmazzák:

  • Budapest: legalább 2.000 db,
  • Megyei jogú városok és a 100 ezer főt meghaladó hálózatok: 31× legalább 500 db = 15.500 db,
  • Országos minta vidék (nem Budapest és nem megyei jogú város): legalább 4.000 db.

A kutatás reprezentatív a magyarországi 15 éves és idősebb lakosságra életkor, nem, iskolai végzettség és településtípus szerint. A mintavétel során a fenti kritériumok (korcsoport, nem, iskolai végzettség, településtípus) szerinti kvótázást alkalmaztunk. Az adatvételből adódó hibákat korrekciós eljárással, utólagos rétegzéssel (súlyozással) korrigáltuk.

A minta súlyozását iterációs módszerrel végeztük szükség szerint egy-, két- vagy háromdimenziós peremeloszlások figyelembevételével. A súlyozást elvégeztük országos és adott esetben vételkörzeti szinten egyaránt mindegyik vételkörzetre. A (projektálás előtti) átlag súly nem haladja meg az 1,01-os értéket. A havi minta 90 százalékának esetében a súlyérték nem esik kívül a 0,2–5,0 közötti intervallumon, és a maximális súly nem haladja meg az 6,0-t.

Hallgatottsági adatok

Országos napi és heti hallgatottság negyedéves bontásban (2018. IV. – 2024. II.) (Reach N, ezer fő, N=8.253)

Országos rádióhallgatottság 2018 negyedik negyedévétől 2024 második negyedévéig
Negyedév Napi hallgatottság Heti hallgatottság
2018. okt. – dec. 5.813 7.089
2019. jan. – márc. 5.787 7.271
2019. ápr. – jún. 5.778 7.180
2019. júl. – szept. 5.538 7.125
2019. okt. – dec. 5.528 7.222
2020. jan. – márc. 5.455 7.117
2020. ápr. – jún. 5.181 7.324
2020. júl. - szept. 5.250 7.335
2020. okt. – dec. 5.591 7.482
2021. jan. – márc. 5.648 7.607
2021. ápr.- jún. 5.499 7.567
2021. júl. – szept. 5.425 7.582
2021. okt. – dec. 5.451 7.705
2022. jan. – márc. 5.373 7.695
2022. ápr.- jún. 5.352 7.644
2022. júl. - szept. 5.218 7.549
2022. okt. – dec. 5.223 7.486
2023. jan. – márc. 5.452 7.387
2023. ápr.- jún. 5.551 7.380
2023. júl.- szept. 5.515 7.304
2023. okt.- dec. 5.567 7.321
2024. jan. – márc. 5.491 7.266
2024. ápr. - jún. 5.478 7.287

Jelen negyedéves mérés eredményei alapján a rádiókat napi szinten 5,5 míg hetente 7,2 millióan hallgatják a legalább 15 évesek körében. Eszerint országosan a 15 éves vagy annál idősebb lakosság 66 százaléka napi szinten, míg 88 százaléka heti rendszerességgel hallgat rádiót.

Budapesti napi és heti hallgatottság negyedéves bontásban (2018. IV. – 2024. II.) (Reach N, ezer fő, N=2267)

Budapesti rádióhallgatottság 2018 negyedik negyedévétől 2024 második negyedévéig
Negyedév Napi hallgatottság Heti hallgatottság
2018. okt. – dec. 897 1.200
2019. jan. – márc. 935 1.276
2019. ápr. – jún. 875 1.231
2019. júl. – szept. 843 1.212
2019. okt. – dec. 869 1.261
2020. jan. – márc. 879 1.251
2020. ápr. – jún. 846 1.256
2020. júl. - szept. 895 1.347
2020. okt. – dec. 996 1.372
2021. jan. – márc. 1.068 1.410
2021. ápr.- jún. 1.001 1.398
2021. júl. - szept. 964 1.409
2021. okt. – dec. 959 1.429
2022. jan. – márc. 920 1.415
2022. ápr.- jún. 891 1.373
2022. júl. - szept. 873 1.365
2022. okt. – dec. 858 1.344
2023. jan. – márc. 923 1.353
2023. ápr.- jún. 958 1.333
2023. júl.- szept. 941 1.312
2023. okt.-dec. 965 1.355
2024. jan. – márc 940 1.310
2024. ápr. – jún. 926 1309

Budapesten a 15 éves vagy annál idősebb lakosság közel 40 százaléka (926 ezer fő) naponta, míg 57 százaléka (1,3 millió fő) heti rendszerességgel hallgat valamilyen rádiót.

A napi, illetve heti rendszerességgel rádiót hallgatók aránya a fővárosban kis mértékben eltér az országos napi és heti hallgatottság arányától.

Országos napi hallgatottság 2024. II. negyedévében – toplista (Reach N, ezer fő)

Országos napi hallgatottság 2024. II. negyedévében – toplista (Reach N, ezer fő)
Rádió neve Napi hallgatottság
Retro Rádió 1887
Rádió 1 1562
Kossuth Rádió 1060
Petőfi Rádió 590
Dankó Rádió 249
Sláger FM 235
Best FM /Rádió M 159
Bartók Rádió 86
Hír FM 56
InfoRádió 22

Országosan a 15 éves vagy annál idősebb lakosság körében – egy átlagos napot alapul véve – a Retro Rádió (1,9 millió fő) a leghallgatottabb rádió, melyet a Rádió 1 (1,5 millió fő), a Kossuth Rádió (1 millió fő), majd a Petőfi Rádió (590 ezer fő) követ a sorban. Ezután következik a Dankó Rádió 249 ezer főnyi hallgatóval. A Sláger FM 235 ezer fő, a Best FM /Rádió M pedig 159 ezer napi követővel rendelkezik. Utánuk a Bartók Rádió következik 86 ezres, valamint a Hír FM 56 ezres napi hallgatótáborral. Az InfoRádió 22 ezer főhöz ér el napi szinten országosan.

Budapesti napi hallgatottság 2024. II. negyedévében – toplista (Reach N, ezer fő)

Budapesti napi hallgatottsági adatok 2024. április- június között
Rádió neve Napi hallgatottság
 Retro Rádió  323
Rádió 1 285
Kossuth Rádió 115
Sláger FM 89
Petőfi Rádió 57
Dankó Rádió 25
Best FM /Rádió M 17
Bartók Rádió 14
Jazzy 14
Hír FM 14

A fővárosban az átlagos napi hallgatószám tekintetében vezető adó a Retro Rádió (323 ezer hallgató naponta), majd a Rádió 1 (285 ezer) és a Kossuth Rádió 115 ezer fős hallgatótáborral következik a sorban. A Sláger FM-et 89, a Petőfi Rádiót 57, a Dankó Rádiót 25 ezer fő hallgatja. A Best FM 17 ezres, a Bartók Rádió 14 ezer fős eléréssel rendelkezik, a Jazzy és a Hír FM ugyancsak 14 ezer embert ér el napi szinten a fővárosban.

Kereskedelmi rádiók országos napi hallgatottsága 2024. II. negyedévében (Reach N, ezer fő)

A Retro Rádió, a Rádió 1, a Sláger FM és a Best FM / Rádió M kereskedelmi rádió hallgatottsága (elérés ezer főben)
Rádió neve Elérés (ezer fő)
Retro Rádió 1887
Rádió 1 1562
Sláger FM 235
Best FM /Rádió M 159

A kereskedelmi rádiók rangsorát az országos Retro Rádió vezeti. A Rádió 1 csaknem kétszáz településen fogható a szűkebb, folyamatosan sztereó vételi lehetőségeket tartalmazó lista szerint is. Előbbi 1,9 millió fős, utóbbi pedig 1,5 millió körüli napi hallgatószámmal rendelkezik. A Sláger FM napi szinten 235 ezer hallgatót tudhat magáénak, a Best FM /Rádió M pedig 159 ezer főt.

Közszolgálati rádiók országos napi hallgatottsága 2024. II. negyedévében (Reach N, ezer fő)

A közszolgálati rádiók hallgatottsága (elérés ezer főben)
Rádió neve Elérés (ezer fő)
Kossuth Rádió 1060
Petőfi Rádió 590
Dankó Rádió 249
Bartók Rádió 86
Nemzetiségi rádiók 16
Parlamenti Rádió 3

A négy vezető közszolgálati rádió között nincsenek nagyságrendi lefedettségbeli különbségek, eltérő napi hallgatótáborukat alapvetően az eltérő profiljuknak és műsorstruktúrájuknak tudhatjuk be.

A Kossuth Rádió hallgatótábora megközelíti a napi 1,1 millió főt, a Petőfi Rádió pedig az 590 ezer főt. A Dankó Rádió tábora 249 ezer fő körül alakul, a Bartók Rádióé pedig 86 ezer fő.

A Nemzetiségi rádiók és a Parlamenti Rádió esetében a közszolgálatiság önmagában való célkitűzés, és ebben a formájában sokkal előbbre való, mint a hallgatottsági mutatók üldözése; így nincs is igazán értelme érdemben interpretálni a számaikat ebben a kontextusban.

Közösségi rádiók országos napi hallgatottsága 2024. II. negyedévében (Reach N, ezer fő)

A közösségi rádiók hallgatottsága (elérés ezer főben)
Rádió neve Elérés (ezer fő)
Hír FM 56
InfoRádió 22
Jazzy 21
radiocafé 17
Spirit FM 16
Klasszik Rádió 14
Manna FM 13
Tilos Rádió 9
Első Pesti Egyetemi Rádió 0,4

A közösségi rádiók körében a nagyobb, itt is ábrázolt hallgatottsági értékeket a fővárosi és a hálózatosként működő adók tudhatják magukénak; megkockáztathatjuk, hogy az élmezőny a lefedettség szempontjából is ezekből az adókból áll össze.

A közösségi rádiók hallgatottsági listáját a Hír FM (56 ezer fő) vezeti ebben a negyedéves periódusban, az InfoRádió (22 ezer fő), Jazzy (21 ezer fő) és a radiócafé (17 ezer fő) előtt. A Spirit FM-et ebben a hullámban 16, a Klasszik Rádiót 14 és a Manna FM-et 13 ezren hallgatták. A Tilos Rádiót 9 ezer fő körüli napi hallgatótábort tudhat magáénak, míg a sort az Első Pesti Egyetemi Rádió zárja 400 fős hallgatottsággal.

Napi rádióhallgatási görbék 2024. II. negyedév

A következő ábrák helyes értelmezéséhez fontos tisztázni, hogy pontosan mit mutatnak be és milyen módon.

A napi rádióhallgatási görbék – a hétköznap/hétvége bontás kivételével, ahol épp e szempont szerint aggregált eredmények szerepelnek – az ún. „átlag napi” rádióhallgatási adatokat jelenítik meg.

Kereskedelmi rádiók napi hallgatottsági görbéje 2024. II. negyedévében (Reach N, ezer fő)

Kereskedelmi rádiók napi hallgatottsági görbéje óránkénti idősávok szerint, hétköznap, szombaton és vasárnap (ezer fő)
Idősáv Hétköznap Szombat Vasárnap
00:00-01:00 80 40 30
01:00-02:00 58 28 25
02:00:03:00 67 19 21
03:00-04:00 78 24 24
04:00-05:00 146 37 45
05:00-06:00 288 69 73
06:00-07:00 2054 552 415
07:00-08:00 3074 852 673
08:00-09:00 3001 1073 872
09:00-10:00 2814 1094 870
10:00-11:00 2385 1229 881
11:00-12:00 1962 1091 796
12:00-13:00 2013 1043 742
13:00-14:00 2063 1028 722
14:00-15:00 2022 826 669
15:00-16:00 1886 711 626
16:00-17:00 1643 579 537
17:00-18:00 1441 470 430
18:00-19:00 1132 389 384
19:00-20:00 975 323 299
20:00-21:00 846 287 277
21:00-22:00 582 189 180
22:00-23:00 372 97 83
23:00-00:00 228 56 42

Közszolgálati rádiók napi hallgatottsági görbéje 2024. II. negyedévében (Reach N, ezer fő)

A közszolgálati rádiók napi hallgatottsági görbéje óránkénti idősávok szerint, hétköznap, szombaton és vasárnap (ezer fő)
Idősáv Hétköznap Szombat Vasárnap
00:00-01:00 62 17 23
01:00-02:00 46 8 16
02:00:03:00 28 6 10
03:00-04:00 33 12 10
04:00-05:00 70 20 23
05:00-06:00 144 53 50
06:00-07:00 1038 457 464
07:00-08:00 1385 672 649
08:00-09:00 1294 708 692
09:00-10:00 1122 695 610
10:00-11:00 1032 605 497
11:00-12:00 925 563 477
12:00-13:00 1273 712 696
13:00-14:00 1012 517 476
14:00-15:00 876 423 361
15:00-16:00 782 334 302
16:00-17:00 699 260 235
17:00-18:00 536 193 197
18:00-19:00 459 175 190
19:00-20:00 357 157 144
20:00-21:00 226 106 95
21:00-22:00 180 95 85
22:00-23:00 159 92 94
23:00-00:00 95 58 53

Közösségi rádiók napi hallgatottsági görbéje 2024. II. negyedévében (Reach N, ezer fő)

A közösségi rádiók napi hallgatottsági görbéje óránkénti idősávok szerint, hétköznap, szombaton és vasárnap (ezer fő)
Idősáv Hétköznap Szombat Vasárnap
00:00-01:00 8 3 5
01:00-02:00 6 2 5
02:00:03:00 5 2 3
03:00-04:00 6 4 4
04:00-05:00 12 2 1
05:00-06:00 13 2 2
06:00-07:00 77 23 15
07:00-08:00 105 21 21
08:00-09:00 105 18 27
09:00-10:00 106 18 23
10:00-11:00 99 32 24
11:00-12:00 83 24 19
12:00-13:00 94 39 32
13:00-14:00 106 34 40
14:00-15:00 111 30 40
15:00-16:00 121 27 37
16:00-17:00 102 26 35
17:00-18:00 75 18 19
18:00-19:00 53 7 9
19:00-20:00 33 8 13
20:00-21:00 28 4 11
21:00-22:00 18 2 7
22:00-23:00 15 4 9
23:00-00:00 12 4 7

A kereskedelmi, a közszolgálati és a közösségi rádiók napi hallgatottsági görbéit hétköznap/szombat/vasárnap bontásban, óránkénti osztásközökkel közöljük, a tendenciák így jól kivehetőek az órán belüli kilengések nélkül.

A reggeli csúcsidőszak a kereskedelmi és a közszolgálati rádiók tekintetében sokkal markánsabb, mint a közösségi rádióknál. A déli hírek kiugró hallgatottsága a közszolgálati csatornákon jelentkezik, a kereskedelmi adóknál nem; de a délutáni visszaesés is az állami finanszírozású rádiókat érinti leginkább, a kereskedelmieket kevésbé, a közösségi rádiók pedig már-már stagnáló hallgatottságot produkálnak a délután folyamán egészen az esti visszaesésig, amikor a rádiók szerepe visszaszorul.

Budapesti rádiók hallgatottsági görbéje hétköznap, szombaton és vasárnap 2024. II. negyedévében

Budapesti rádiók napi hallgatottsági görbéje óránkénti idősávokban hétköznap, szombaton és vasárnap
Idősáv Hétköznap Szombat Vasárnap
00:00-01:00 46 19 20
01:00-02:00 37 14 11
02:00:03:00 33 11 2
03:00-04:00 40 10 3
04:00-05:00 81 28 14
05:00-06:00 176 51 30
06:00-07:00 1133 267 190
07:00-08:00 1629 357 267
08:00-09:00 1620 440 319
09:00-10:00 1510 460 330
10:00-11:00 1249 563 353
11:00-12:00 1002 471 323
12:00-13:00 1063 470 334
13:00-14:00 1112 464 326
14:00-15:00 1084 357 284
15:00-16:00 1021 336 290
16:00-17:00 908 289 248
17:00-18:00 799 223 216
18:00-19:00 571 187 173
19:00-20:00 434 135 125
20:00-21:00 398 135 161
21:00-22:00 276 90 102
22:00-23:00 134 57 40
23:00-00:00 87 34 26

A diagramok – különösen a különböző időmérlegekkel, napi aktivitási kimutatásokkal összevetésben – jól szemléltetik, hogy a rádió meghatározó médium a napi rutinban a magyarok nagy tömegei számára: reggel ugrik meg a rádióhallgatók száma, 8 óra körül ér a csúcsra, a délelőtt folyamán lassan ereszkedik, majd a nap további részében tovább süllyed, hogy aztán a késő délutáni, esti órákban átadja helyét a televíziózásnak, majd az alvásnak. (A rádiózás és a televíziózás napi görbéit egymás mellé téve egyértelműen kirajzolódik ez a tendencia.) Érdekes lehetne az egyéb médiafogyasztási szokások napi alakulását együtt bemutatni a rádiózással: a közterületi hirdetésekkel való kontaktusok száma a reggeli és a délutáni utazásokkor tetőzik, míg az online tartalomfogyasztással jól kiegészítik egymást a hagyományos médiumok, egyelőre utóbbiak fogyasztásának görbéjét nem módosította érdemben az előbbiek megjelenése és mind nagyobb térnyerése.

A fenti diagramon látható fővárosi tendenciák hasonlóképp érvényesülnek a különböző vidéki településeken.

Hallgatott rádiók száma

A hallgatott rádiók átlagos száma egy kissé absztraktabb mutató. A számértékek önmagukban nehezen interpretálhatók – egyfelől azért, mert törtszámokról van szó, így nem igazán értelmezhető 0,8-féle rádióadó; másrészt azért, mert ha túl is lépünk a rádióadók törtszámokból eredő elméleti „széttördelésén,” akkor is befolyásolja a megjelenített értékeket az a tény, hogy azok a teljes alapsokaságra vonatkoznak, tehát a rádiót nem hallgatók nulla darab rádióadóval szerepelve húzzák lefelé az átlagokat (így lehetséges, hogy akadnak célcsoportok, ahol a hallgatott rádiók átlagos száma egy alá süllyed). Éppen ezért a tendenciákra, illetve a célcsoportok közötti különbségekre érdemes figyelni a hallgatott rádiók száma esetében, legyen az napi vagy heti viszonylatban értelmezett rádiószám.

Napi statisztika

Az egy nap során hallgatott rádiók száma (átlag) nemenként, hétköznap és hétvégén
Nem Hétköznap Hétvégén
Férfi 0,9 0,6
0,8 0,6
Az egy nap során hallgatott rádiók száma (átlag) korcsoportonként, hétköznap és hétvégén
Korcsoport Hétköznap Hétvégén
15–17 0,5 0,5
18–29 0,6 0,3
30–39 0,7 0,4
40–49 0,8 0,5
50–59 0,9 0,6
60–69 1,1 0,9
70+ 1,1 1
Az egy nap során hallgatott rádiók száma (átlag) településtípus szerint, hétköznap és hétvégén
Településtípus Hétköznap Hétvégén
Budapest 0,8 0,5
Megyeszékhely 1 0,7
Egyéb város 0,8 0,6
Község 0,8 0,6

Látható, hogy hétköznap a rádiózással töltött idő is hosszabb és a hallgatott rádiók száma is magasabb: nemcsak többet, hanem többfélét is rádióznak hétköznap a megkérdezettek. A nemek között nincs számottevő különbség a hallgatott rádiók számát tekintve. Életkor szerint fokozatos növekedés figyelhető meg, az idősebb korosztályok több adót hallgatnak, mint a fiatalabbak. Megyeszékhelyeken valamivel többféle rádiót hallgatnak, mint más településtípusokon.

Heti statisztika

Az egy hét alatt hallgatott rádiók száma (átlag) nemenként
Nem Átlag
Férfi 1,5
1,4
Az egy hét alatt hallgatott rádiók száma (átlag) korcsoportonként
Korcsoport Átlag
15–17 1
18–29 1,1
30–39 1,3
40–49 1,4
50–59 1,5
60–69 1,8
70+ 1,7
Az egy hét alatt hallgatott rádiók száma (átlag) településtípus szerint, hétköznap és hétvégén
Településtípus Átlag
Budapest 1,4
Megyeszékhely 1,7
Egyéb város 1,3
Község 1,4

Az adatok úgy interpretálhatóak, hogy heti szinten egy adót hallgat egy átlag 15 éves vagy idősebb. A helyzet azonban nem pontosan ez: emlékezzünk vissza a korábbi, országos és budapesti rádióhallgatással foglalkozó fejezetben látott számokra. Nagyságrendileg naponta a népesség héttizede rádiózik, hetente legalább egyszer viszont tíz emberből kilencen rádióznak Magyarországon. Ebből az következik, hogy kevesebben vannak a nulla rádiót hallgatók, akik lefelé húzzák a hallgatott rádiók átlagos számát. Ez azt jelenti, hogy a magyar rádióhallgatók márkahűsége elég magas fokú a mérés tanúsága szerint, hiszen a kieső zérusok hatásával együtt is ritkán közelíti meg a kettőt a hetente átlagosan hallgatott rádiók száma.

A bontásokból nagyjából ugyanaz rajzolódik ki, mint a napi átlagos rádiószámok esetében: az egyre idősebb korcsoportokban egyre több rádióadó között oszlik meg a hallgatók figyelme. A napival megegyezően, a településtípus szerinti heti rádióválasztásnál a megyeszékhelyeken többféle adót hallgatnak, mint az ország egyéb területein.

Rádióhallgatással eltöltött idő

Napi rádióhallgatással eltöltött idő (perc) átlagban és a hét egyes napjain 2024. II. negyedévében

Rádióhallgatással töltött idő napi bontásban (hétfőtől vasárnapig), illetve napi átlagban
Napok Időtartam
Átlag nap 223
Hétfő 223
Kedd 226
Szerda 227
Csütörtök 225
Péntek 227
Szombat 220
Vasárnap 213

A rádióhallgatással töltött idő átlagosan 3,5 óra. Ez igen magasnak mondható; annál is inkább, mivel az értékek tartalmazzák a nem rádiózók nullás adatait is, amelyek mind lefelé húzzák az átlagot. Ebből adódóan, ha leszűkítenénk a kört a rádióhallgatókra, akkor a hallgatási időtartam akár a négy órát is jócskán meghaladná.

Az adatok szerint a rádiózással töltött időtartam kevéssé függ a naptól, még hétköznap/hétvége viszonylatban sem figyelhetők meg eltérések.

Napi rádióhallgatással eltöltött idő (perc) a kereskedelmi rádióknál 2024. II. negyedévében

Az alábbi táblázatokban a napi rádióhallgatással eltöltött idő figyelhető meg a kereskedelmi, a közszolálati és a közösségi rádiók körében, percben kifejezve. Az adatbázis tartalmazza azokat is, akik egyáltalán nem hallgatnak rádiót, ami jelentősen lehúzza az átlagos rádióhallgatási időt.

Kereskedelmi rádiók

Kereskedelmi rádiók alatt a következő rádiókat értjük: Best FM /Rádió M, Rádió 1, Retro Rádió, Sláger FM.

A férfiak és a nők között a napi kereskedelmi rádiók hallgatására fordított idő tekintetében nem figyelhető meg jelentős különbség. A legfiatalabbak rádióhallgatással töltött ideje jóval elmarad az idősebb korosztályokhoz képest. Településtípusok szempontjából a megyeszékhelyeken a legtöbb a hallgatással eltöltött idő. De a többi településtípuson is hasonló eredmények figyelhetőek meg.

Továbbra is a kereskedelmi rádióknál maradva, a szakmunkás végzettségűek hallgatnak a leghosszabb ideig kereskedelmi rádiókat, míg legrövidebb ideig az egyetemet, főiskolát végzettek hallgatnak profitorientált adót. Az iskolai végzettséggel összefüggésben az ESOMAR társadalmi státus-besorolás szerinti bontást tekintve az AB státusúak hallgatnak a legkevesebb ideig kereskedelmi rádiókat.

A régiókat tekintve pedig a Dél-Dunántúlon fordítanak a legtöbb időt a kereskedelmi rádiók hallgatására.

Közszolgálati rádiók

Közszolgálati rádiók alatt a következő csatornákat értjük: Bartók Rádió, Dankó Rádió, Duna World, Kossuth Rádió, Parlamenti Rádió, Petőfi Rádió, illetve a nemzetiségi rádiók.

A közszolgálati rádiók esetében nemek szerint jelentős eltérés figyelhető meg a nők javára. Életkor tekintetében markáns és tendenciózus a különbség: minél idősebb valaki, annál több időt tölt közszolgálati rádiók hallgatásával. Ugyanakkor a legutóbbi eredmények szerint a fiatalok körében is nagymértékben megnőtt a közszolgálati rádiók hallgatottsága. A 70 évesnél idősebb korosztály naponta 232 percet hallgat közszolgálati rádiót.

A közszolgálati rádiókat hallgatók közt szintén vegyes képet mutatott a végzettség szerinti bontás. Jelen hullámban a 8 általánost végzettek hallgatták a legtöbbet, és az egyetemet végzettek a legkevesebbet az ide besorolt rádiókat. A legalacsonyabb ESOMAR státuszúak töltenek a legtöbb időt, de a legmagasabb státuszúak is jelentős időt töltenek ezen rádiók hallgatásával.

Regionális bontásban a Közép-Dunántúli régió esetében mutatható ki a legmagasabb hallgatottsági arány, illetve a Dél-Dunántúli és Dél-Alföldi térségek esetén lehet még komolyabb rádióhallgatással eltöltött időt említeni.

Közösségi rádiók

Közösségi rádió hallgatásával alapvetően kevesebb időt töltenek a válaszadók, mint a közszolgálati és a kereskedelmi rádiók hallgatásával. (Ez is arra vezethető vissza, hogy sokan nem hallgatják ezeket a rádiókat, tehát az alacsony elérés húzza le itt is az átlagot.) Közösségi rádiók alatt a következő rádiókat értjük: Hír FM, Klasszik Rádió, Első Pesti Egyetemi Rádió, InfoRádió, Jazzy, Manna FM, Spirit FM és Tilos Rádió.

Nemek szerint a nők javára mutatható ki kisebb eltérés a közösségi rádiók hallgatásával eltöltött időben. A kereskedelmi rádiókhoz hasonlóan a közösségi rádiók esetében is megfigyelhető, hogy a legfiatalabbak igen kevés időt töltenek az adott típusú rádió követésével.

A kereskedelmi, a közszolgálati és a közösségi rádiók hallgatásával eltöltött idő a férfiak és a nők esetében
Nem Kereskedelmi Közszolgálati Közösségi
Férfi 215 178 149
219 204 154
A kereskedelmi, a közszolgálati és a közösségi rádiók hallgatásával eltöltött idő korcsoportok szerint
Korcsoport Kereskedelmi Közszolgálati Közösségi
15-17 102 211 13
18–29 219 154 126
30–39 212 137 122
40–49 211 158 148
50–59 235 158 166
60–69 221 179 144
70+ 237 232 171
A kereskedelmi, a közszolgálati és a közösségi rádiók hallgatásával eltöltött idő településtípus szerint
Településtípus Kereskedelmi Közszolgálati Közösségi
Budapest 219 177 156
Megyeszékhely 225 184 151
Egyéb város 219 198 157
Község 210 197 129
A kereskedelmi, a közszolgálati és a közösségi rádiók hallgatásával eltöltött idő végzettség szerint
Végzettség Kereskedelmi Közszolgálati Közösségi
8 általános 223 205 146
Szakmunkásképző 251 192 167
Középiskola 215 190 163
Főiskola, egyetem 182 182 143
A kereskedelmi, a közszolgálati és a közösségi rádiók hallgatásával eltöltött idő Esomar-státusz szerint
Esomar-státusz Kereskedelmi Közszolgálati Közösségi
AB 183 195 154
C1 218 183 137
C2 233 174 145
DE 243 206 178
A kereskedelmi, a közszolgálati és a közösségi rádiók hallgatásával eltöltött idő magyarországi régió szerint
Régió Kereskedelmi Közszolgálati Közösségi
Közép-Magyarország 218 184 154
Közép-Dunántúl 223 221 174
Nyugat-Dunántúl 233 188 214
Dél-Dunántúl 238 200 155
Észak-Magyarország 211 177 124
Észak-Alföld 200 186 137
Dél-Alföld 208 199 113

Médiaszolgáltatás típusa – az elemzésben szereplő rádiók csoportosítása

Közszolgálati rádiók (7)

  • Bartók Rádió
  • Dankó Rádió
  • Duna World
  • Kossuth Rádió
  • nemzetiségi rádiók
  • Parlamenti Rádió
  • Petőfi Rádió

Közösségi rádiók (8)

  • Első Pesti Egyetemi Rádió
  • Inforádió
  • Jazzy
  • Hír FM
  • Klasszik Rádió
  • Manna FM
  • Spirit FM
  • Tilos Rádió

Kereskedelmi rádiók (4)

  • Best FM /Rádió M
  • Rádió 1
  • Retro Rádió
  • Sláger FM

Budapesti rádiók (11)

  • Best FM /Rádió M
  • Első Pesti Egyetemi Rádió
  • Inforádió
  • Jazzy Rádió
  • Hír FM
  • Klasszik Rádió
  • Manna FM
  • Rádió 1
  • Sláger FM
  • Spirit FM
  • Tilos Rádió

Zártak, ezért nem szerepelnek (9)

  • Base FM
  • Rock
  • FM
  • Magyar Katolikus Rádió
  • Mária Rádió
  • Rádió Dikh
  • Sola Rádió
  • Sportrádió
  • Trend FM
  • Radiocafé