Országos rádiós hallgatottságmérési eredmények, 2024. II. negyedév
A dokumentum letöltése (pdf)
Bevezetés
A „Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság részére rádiós közönségmérések teljes körű lebonyolítása” tárgyú, 2018-tól 2020-ig, majd a hasonló, 2021-től 2023-ig, illetve 2024-től 2026-ig terjedő ciklust felölelő közbeszerzési eljárásokat is a Kantar Hoffmann – M-Meter konzorcium nyerte.
Jelen dolgozat a tenderkiírásban foglalt kötelezettség teljesítése. A dokumentum kizárólag a tenderkiírás, illetőleg az azon alapuló rádiós hallgatottságmérés I. A. komponensének rádióit, azaz az országos és/vagy fővárosi illetőségű rádiók hallgatottsági eredményeit taglalja.
Az összefoglalóban közölt adatok a Megrendelő által előírt grafikonokat, diagramokat tartalmazzák egy logikai struktúra szerint tagolva, rövid szöveges kiegészítésekkel arra vonatkozóan, hogyan kell értelmezni a közölt ábrákat.
Ha másképp nem jelöljük, az ábrázolt adatok országosan a 15 éves és idősebb sokaságra értendők.
A mérés módszertana
A tenderkiírás műszaki leírása alapján az egyes adatfelvételi hullámok az alábbi számú, komplett lekérdezést/ kitöltött naplót tartalmazzák:
- Budapest: legalább 2.000 db,
- Megyei jogú városok és a 100 ezer főt meghaladó hálózatok: 31× legalább 500 db = 15.500 db,
- Országos minta vidék (nem Budapest és nem megyei jogú város): legalább 4.000 db.
A kutatás reprezentatív a magyarországi 15 éves és idősebb lakosságra életkor, nem, iskolai végzettség és településtípus szerint. A mintavétel során a fenti kritériumok (korcsoport, nem, iskolai végzettség, településtípus) szerinti kvótázást alkalmaztunk. Az adatvételből adódó hibákat korrekciós eljárással, utólagos rétegzéssel (súlyozással) korrigáltuk.
A minta súlyozását iterációs módszerrel végeztük szükség szerint egy-, két- vagy háromdimenziós peremeloszlások figyelembevételével. A súlyozást elvégeztük országos és adott esetben vételkörzeti szinten egyaránt mindegyik vételkörzetre. A (projektálás előtti) átlag súly nem haladja meg az 1,01-os értéket. A havi minta 90 százalékának esetében a súlyérték nem esik kívül a 0,2–5,0 közötti intervallumon, és a maximális súly nem haladja meg az 6,0-t.
Hallgatottsági adatok
Negyedév | Napi hallgatottság | Heti hallgatottság |
---|---|---|
2018. okt. – dec. | 5.813 | 7.089 |
2019. jan. – márc. | 5.787 | 7.271 |
2019. ápr. – jún. | 5.778 | 7.180 |
2019. júl. – szept. | 5.538 | 7.125 |
2019. okt. – dec. | 5.528 | 7.222 |
2020. jan. – márc. | 5.455 | 7.117 |
2020. ápr. – jún. | 5.181 | 7.324 |
2020. júl. - szept. | 5.250 | 7.335 |
2020. okt. – dec. | 5.591 | 7.482 |
2021. jan. – márc. | 5.648 | 7.607 |
2021. ápr.- jún. | 5.499 | 7.567 |
2021. júl. – szept. | 5.425 | 7.582 |
2021. okt. – dec. | 5.451 | 7.705 |
2022. jan. – márc. | 5.373 | 7.695 |
2022. ápr.- jún. | 5.352 | 7.644 |
2022. júl. - szept. | 5.218 | 7.549 |
2022. okt. – dec. | 5.223 | 7.486 |
2023. jan. – márc. | 5.452 | 7.387 |
2023. ápr.- jún. | 5.551 | 7.380 |
2023. júl.- szept. | 5.515 | 7.304 |
2023. okt.- dec. | 5.567 | 7.321 |
2024. jan. – márc. | 5.491 | 7.266 |
2024. ápr. - jún. | 5.478 | 7.287 |
Jelen negyedéves mérés eredményei alapján a rádiókat napi szinten 5,5 míg hetente 7,2 millióan hallgatják a legalább 15 évesek körében. Eszerint országosan a 15 éves vagy annál idősebb lakosság 66 százaléka napi szinten, míg 88 százaléka heti rendszerességgel hallgat rádiót.
Negyedév | Napi hallgatottság | Heti hallgatottság |
---|---|---|
2018. okt. – dec. | 897 | 1.200 |
2019. jan. – márc. | 935 | 1.276 |
2019. ápr. – jún. | 875 | 1.231 |
2019. júl. – szept. | 843 | 1.212 |
2019. okt. – dec. | 869 | 1.261 |
2020. jan. – márc. | 879 | 1.251 |
2020. ápr. – jún. | 846 | 1.256 |
2020. júl. - szept. | 895 | 1.347 |
2020. okt. – dec. | 996 | 1.372 |
2021. jan. – márc. | 1.068 | 1.410 |
2021. ápr.- jún. | 1.001 | 1.398 |
2021. júl. - szept. | 964 | 1.409 |
2021. okt. – dec. | 959 | 1.429 |
2022. jan. – márc. | 920 | 1.415 |
2022. ápr.- jún. | 891 | 1.373 |
2022. júl. - szept. | 873 | 1.365 |
2022. okt. – dec. | 858 | 1.344 |
2023. jan. – márc. | 923 | 1.353 |
2023. ápr.- jún. | 958 | 1.333 |
2023. júl.- szept. | 941 | 1.312 |
2023. okt.-dec. | 965 | 1.355 |
2024. jan. – márc | 940 | 1.310 |
2024. ápr. – jún. | 926 | 1309 |
Budapesten a 15 éves vagy annál idősebb lakosság közel 40 százaléka (926 ezer fő) naponta, míg 57 százaléka (1,3 millió fő) heti rendszerességgel hallgat valamilyen rádiót.
A napi, illetve heti rendszerességgel rádiót hallgatók aránya a fővárosban kis mértékben eltér az országos napi és heti hallgatottság arányától.
Rádió neve | Napi hallgatottság |
---|---|
Retro Rádió | 1887 |
Rádió 1 | 1562 |
Kossuth Rádió | 1060 |
Petőfi Rádió | 590 |
Dankó Rádió | 249 |
Sláger FM | 235 |
Best FM /Rádió M | 159 |
Bartók Rádió | 86 |
Hír FM | 56 |
InfoRádió | 22 |
Országosan a 15 éves vagy annál idősebb lakosság körében – egy átlagos napot alapul véve – a Retro Rádió (1,9 millió fő) a leghallgatottabb rádió, melyet a Rádió 1 (1,5 millió fő), a Kossuth Rádió (1 millió fő), majd a Petőfi Rádió (590 ezer fő) követ a sorban. Ezután következik a Dankó Rádió 249 ezer főnyi hallgatóval. A Sláger FM 235 ezer fő, a Best FM /Rádió M pedig 159 ezer napi követővel rendelkezik. Utánuk a Bartók Rádió következik 86 ezres, valamint a Hír FM 56 ezres napi hallgatótáborral. Az InfoRádió 22 ezer főhöz ér el napi szinten országosan.
Rádió neve | Napi hallgatottság |
---|---|
Retro Rádió | 323 |
Rádió 1 | 285 |
Kossuth Rádió | 115 |
Sláger FM | 89 |
Petőfi Rádió | 57 |
Dankó Rádió | 25 |
Best FM /Rádió M | 17 |
Bartók Rádió | 14 |
Jazzy | 14 |
Hír FM | 14 |
A fővárosban az átlagos napi hallgatószám tekintetében vezető adó a Retro Rádió (323 ezer hallgató naponta), majd a Rádió 1 (285 ezer) és a Kossuth Rádió 115 ezer fős hallgatótáborral következik a sorban. A Sláger FM-et 89, a Petőfi Rádiót 57, a Dankó Rádiót 25 ezer fő hallgatja. A Best FM 17 ezres, a Bartók Rádió 14 ezer fős eléréssel rendelkezik, a Jazzy és a Hír FM ugyancsak 14 ezer embert ér el napi szinten a fővárosban.
Rádió neve | Elérés (ezer fő) |
---|---|
Retro Rádió | 1887 |
Rádió 1 | 1562 |
Sláger FM | 235 |
Best FM /Rádió M | 159 |
A kereskedelmi rádiók rangsorát az országos Retro Rádió vezeti. A Rádió 1 csaknem kétszáz településen fogható a szűkebb, folyamatosan sztereó vételi lehetőségeket tartalmazó lista szerint is. Előbbi 1,9 millió fős, utóbbi pedig 1,5 millió körüli napi hallgatószámmal rendelkezik. A Sláger FM napi szinten 235 ezer hallgatót tudhat magáénak, a Best FM /Rádió M pedig 159 ezer főt.
Rádió neve | Elérés (ezer fő) |
---|---|
Kossuth Rádió | 1060 |
Petőfi Rádió | 590 |
Dankó Rádió | 249 |
Bartók Rádió | 86 |
Nemzetiségi rádiók | 16 |
Parlamenti Rádió | 3 |
A négy vezető közszolgálati rádió között nincsenek nagyságrendi lefedettségbeli különbségek, eltérő napi hallgatótáborukat alapvetően az eltérő profiljuknak és műsorstruktúrájuknak tudhatjuk be.
A Kossuth Rádió hallgatótábora megközelíti a napi 1,1 millió főt, a Petőfi Rádió pedig az 590 ezer főt. A Dankó Rádió tábora 249 ezer fő körül alakul, a Bartók Rádióé pedig 86 ezer fő.
A Nemzetiségi rádiók és a Parlamenti Rádió esetében a közszolgálatiság önmagában való célkitűzés, és ebben a formájában sokkal előbbre való, mint a hallgatottsági mutatók üldözése; így nincs is igazán értelme érdemben interpretálni a számaikat ebben a kontextusban.Rádió neve | Elérés (ezer fő) |
---|---|
Hír FM | 56 |
InfoRádió | 22 |
Jazzy | 21 |
radiocafé | 17 |
Spirit FM | 16 |
Klasszik Rádió | 14 |
Manna FM | 13 |
Tilos Rádió | 9 |
Első Pesti Egyetemi Rádió | 0,4 |
A közösségi rádiók körében a nagyobb, itt is ábrázolt hallgatottsági értékeket a fővárosi és a hálózatosként működő adók tudhatják magukénak; megkockáztathatjuk, hogy az élmezőny a lefedettség szempontjából is ezekből az adókból áll össze.
A közösségi rádiók hallgatottsági listáját a Hír FM (56 ezer fő) vezeti ebben a negyedéves periódusban, az InfoRádió (22 ezer fő), Jazzy (21 ezer fő) és a radiócafé (17 ezer fő) előtt. A Spirit FM-et ebben a hullámban 16, a Klasszik Rádiót 14 és a Manna FM-et 13 ezren hallgatták. A Tilos Rádiót 9 ezer fő körüli napi hallgatótábort tudhat magáénak, míg a sort az Első Pesti Egyetemi Rádió zárja 400 fős hallgatottsággal.Napi rádióhallgatási görbék 2024. II. negyedév
A következő ábrák helyes értelmezéséhez fontos tisztázni, hogy pontosan mit mutatnak be és milyen módon.
A napi rádióhallgatási görbék – a hétköznap/hétvége bontás kivételével, ahol épp e szempont szerint aggregált eredmények szerepelnek – az ún. „átlag napi” rádióhallgatási adatokat jelenítik meg.Idősáv | Hétköznap | Szombat | Vasárnap |
---|---|---|---|
00:00-01:00 | 80 | 40 | 30 |
01:00-02:00 | 58 | 28 | 25 |
02:00:03:00 | 67 | 19 | 21 |
03:00-04:00 | 78 | 24 | 24 |
04:00-05:00 | 146 | 37 | 45 |
05:00-06:00 | 288 | 69 | 73 |
06:00-07:00 | 2054 | 552 | 415 |
07:00-08:00 | 3074 | 852 | 673 |
08:00-09:00 | 3001 | 1073 | 872 |
09:00-10:00 | 2814 | 1094 | 870 |
10:00-11:00 | 2385 | 1229 | 881 |
11:00-12:00 | 1962 | 1091 | 796 |
12:00-13:00 | 2013 | 1043 | 742 |
13:00-14:00 | 2063 | 1028 | 722 |
14:00-15:00 | 2022 | 826 | 669 |
15:00-16:00 | 1886 | 711 | 626 |
16:00-17:00 | 1643 | 579 | 537 |
17:00-18:00 | 1441 | 470 | 430 |
18:00-19:00 | 1132 | 389 | 384 |
19:00-20:00 | 975 | 323 | 299 |
20:00-21:00 | 846 | 287 | 277 |
21:00-22:00 | 582 | 189 | 180 |
22:00-23:00 | 372 | 97 | 83 |
23:00-00:00 | 228 | 56 | 42 |
Idősáv | Hétköznap | Szombat | Vasárnap |
---|---|---|---|
00:00-01:00 | 62 | 17 | 23 |
01:00-02:00 | 46 | 8 | 16 |
02:00:03:00 | 28 | 6 | 10 |
03:00-04:00 | 33 | 12 | 10 |
04:00-05:00 | 70 | 20 | 23 |
05:00-06:00 | 144 | 53 | 50 |
06:00-07:00 | 1038 | 457 | 464 |
07:00-08:00 | 1385 | 672 | 649 |
08:00-09:00 | 1294 | 708 | 692 |
09:00-10:00 | 1122 | 695 | 610 |
10:00-11:00 | 1032 | 605 | 497 |
11:00-12:00 | 925 | 563 | 477 |
12:00-13:00 | 1273 | 712 | 696 |
13:00-14:00 | 1012 | 517 | 476 |
14:00-15:00 | 876 | 423 | 361 |
15:00-16:00 | 782 | 334 | 302 |
16:00-17:00 | 699 | 260 | 235 |
17:00-18:00 | 536 | 193 | 197 |
18:00-19:00 | 459 | 175 | 190 |
19:00-20:00 | 357 | 157 | 144 |
20:00-21:00 | 226 | 106 | 95 |
21:00-22:00 | 180 | 95 | 85 |
22:00-23:00 | 159 | 92 | 94 |
23:00-00:00 | 95 | 58 | 53 |
Idősáv | Hétköznap | Szombat | Vasárnap |
---|---|---|---|
00:00-01:00 | 8 | 3 | 5 |
01:00-02:00 | 6 | 2 | 5 |
02:00:03:00 | 5 | 2 | 3 |
03:00-04:00 | 6 | 4 | 4 |
04:00-05:00 | 12 | 2 | 1 |
05:00-06:00 | 13 | 2 | 2 |
06:00-07:00 | 77 | 23 | 15 |
07:00-08:00 | 105 | 21 | 21 |
08:00-09:00 | 105 | 18 | 27 |
09:00-10:00 | 106 | 18 | 23 |
10:00-11:00 | 99 | 32 | 24 |
11:00-12:00 | 83 | 24 | 19 |
12:00-13:00 | 94 | 39 | 32 |
13:00-14:00 | 106 | 34 | 40 |
14:00-15:00 | 111 | 30 | 40 |
15:00-16:00 | 121 | 27 | 37 |
16:00-17:00 | 102 | 26 | 35 |
17:00-18:00 | 75 | 18 | 19 |
18:00-19:00 | 53 | 7 | 9 |
19:00-20:00 | 33 | 8 | 13 |
20:00-21:00 | 28 | 4 | 11 |
21:00-22:00 | 18 | 2 | 7 |
22:00-23:00 | 15 | 4 | 9 |
23:00-00:00 | 12 | 4 | 7 |
A kereskedelmi, a közszolgálati és a közösségi rádiók napi hallgatottsági görbéit hétköznap/szombat/vasárnap bontásban, óránkénti osztásközökkel közöljük, a tendenciák így jól kivehetőek az órán belüli kilengések nélkül.
A reggeli csúcsidőszak a kereskedelmi és a közszolgálati rádiók tekintetében sokkal markánsabb, mint a közösségi rádióknál. A déli hírek kiugró hallgatottsága a közszolgálati csatornákon jelentkezik, a kereskedelmi adóknál nem; de a délutáni visszaesés is az állami finanszírozású rádiókat érinti leginkább, a kereskedelmieket kevésbé, a közösségi rádiók pedig már-már stagnáló hallgatottságot produkálnak a délután folyamán egészen az esti visszaesésig, amikor a rádiók szerepe visszaszorul.Idősáv | Hétköznap | Szombat | Vasárnap |
---|---|---|---|
00:00-01:00 | 46 | 19 | 20 |
01:00-02:00 | 37 | 14 | 11 |
02:00:03:00 | 33 | 11 | 2 |
03:00-04:00 | 40 | 10 | 3 |
04:00-05:00 | 81 | 28 | 14 |
05:00-06:00 | 176 | 51 | 30 |
06:00-07:00 | 1133 | 267 | 190 |
07:00-08:00 | 1629 | 357 | 267 |
08:00-09:00 | 1620 | 440 | 319 |
09:00-10:00 | 1510 | 460 | 330 |
10:00-11:00 | 1249 | 563 | 353 |
11:00-12:00 | 1002 | 471 | 323 |
12:00-13:00 | 1063 | 470 | 334 |
13:00-14:00 | 1112 | 464 | 326 |
14:00-15:00 | 1084 | 357 | 284 |
15:00-16:00 | 1021 | 336 | 290 |
16:00-17:00 | 908 | 289 | 248 |
17:00-18:00 | 799 | 223 | 216 |
18:00-19:00 | 571 | 187 | 173 |
19:00-20:00 | 434 | 135 | 125 |
20:00-21:00 | 398 | 135 | 161 |
21:00-22:00 | 276 | 90 | 102 |
22:00-23:00 | 134 | 57 | 40 |
23:00-00:00 | 87 | 34 | 26 |
A diagramok – különösen a különböző időmérlegekkel, napi aktivitási kimutatásokkal összevetésben – jól szemléltetik, hogy a rádió meghatározó médium a napi rutinban a magyarok nagy tömegei számára: reggel ugrik meg a rádióhallgatók száma, 8 óra körül ér a csúcsra, a délelőtt folyamán lassan ereszkedik, majd a nap további részében tovább süllyed, hogy aztán a késő délutáni, esti órákban átadja helyét a televíziózásnak, majd az alvásnak. (A rádiózás és a televíziózás napi görbéit egymás mellé téve egyértelműen kirajzolódik ez a tendencia.) Érdekes lehetne az egyéb médiafogyasztási szokások napi alakulását együtt bemutatni a rádiózással: a közterületi hirdetésekkel való kontaktusok száma a reggeli és a délutáni utazásokkor tetőzik, míg az online tartalomfogyasztással jól kiegészítik egymást a hagyományos médiumok, egyelőre utóbbiak fogyasztásának görbéjét nem módosította érdemben az előbbiek megjelenése és mind nagyobb térnyerése.
A fenti diagramon látható fővárosi tendenciák hasonlóképp érvényesülnek a különböző vidéki településeken.Hallgatott rádiók száma
A hallgatott rádiók átlagos száma egy kissé absztraktabb mutató. A számértékek önmagukban nehezen interpretálhatók – egyfelől azért, mert törtszámokról van szó, így nem igazán értelmezhető 0,8-féle rádióadó; másrészt azért, mert ha túl is lépünk a rádióadók törtszámokból eredő elméleti „széttördelésén,” akkor is befolyásolja a megjelenített értékeket az a tény, hogy azok a teljes alapsokaságra vonatkoznak, tehát a rádiót nem hallgatók nulla darab rádióadóval szerepelve húzzák lefelé az átlagokat (így lehetséges, hogy akadnak célcsoportok, ahol a hallgatott rádiók átlagos száma egy alá süllyed). Éppen ezért a tendenciákra, illetve a célcsoportok közötti különbségekre érdemes figyelni a hallgatott rádiók száma esetében, legyen az napi vagy heti viszonylatban értelmezett rádiószám.
Nem | Hétköznap | Hétvégén |
---|---|---|
Férfi | 0,9 | 0,6 |
Nő | 0,8 | 0,6 |
Korcsoport | Hétköznap | Hétvégén |
---|---|---|
15–17 | 0,5 | 0,5 |
18–29 | 0,6 | 0,3 |
30–39 | 0,7 | 0,4 |
40–49 | 0,8 | 0,5 |
50–59 | 0,9 | 0,6 |
60–69 | 1,1 | 0,9 |
70+ | 1,1 | 1 |
Településtípus | Hétköznap | Hétvégén |
---|---|---|
Budapest | 0,8 | 0,5 |
Megyeszékhely | 1 | 0,7 |
Egyéb város | 0,8 | 0,6 |
Község | 0,8 | 0,6 |
Látható, hogy hétköznap a rádiózással töltött idő is hosszabb és a hallgatott rádiók száma is magasabb: nemcsak többet, hanem többfélét is rádióznak hétköznap a megkérdezettek. A nemek között nincs számottevő különbség a hallgatott rádiók számát tekintve. Életkor szerint fokozatos növekedés figyelhető meg, az idősebb korosztályok több adót hallgatnak, mint a fiatalabbak. Megyeszékhelyeken valamivel többféle rádiót hallgatnak, mint más településtípusokon.
Nem | Átlag |
---|---|
Férfi | 1,5 |
Nő | 1,4 |
Korcsoport | Átlag |
---|---|
15–17 | 1 |
18–29 | 1,1 |
30–39 | 1,3 |
40–49 | 1,4 |
50–59 | 1,5 |
60–69 | 1,8 |
70+ | 1,7 |
Településtípus | Átlag |
---|---|
Budapest | 1,4 |
Megyeszékhely | 1,7 |
Egyéb város | 1,3 |
Község | 1,4 |
Az adatok úgy interpretálhatóak, hogy heti szinten egy adót hallgat egy átlag 15 éves vagy idősebb. A helyzet azonban nem pontosan ez: emlékezzünk vissza a korábbi, országos és budapesti rádióhallgatással foglalkozó fejezetben látott számokra. Nagyságrendileg naponta a népesség héttizede rádiózik, hetente legalább egyszer viszont tíz emberből kilencen rádióznak Magyarországon. Ebből az következik, hogy kevesebben vannak a nulla rádiót hallgatók, akik lefelé húzzák a hallgatott rádiók átlagos számát. Ez azt jelenti, hogy a magyar rádióhallgatók márkahűsége elég magas fokú a mérés tanúsága szerint, hiszen a kieső zérusok hatásával együtt is ritkán közelíti meg a kettőt a hetente átlagosan hallgatott rádiók száma.
A bontásokból nagyjából ugyanaz rajzolódik ki, mint a napi átlagos rádiószámok esetében: az egyre idősebb korcsoportokban egyre több rádióadó között oszlik meg a hallgatók figyelme. A napival megegyezően, a településtípus szerinti heti rádióválasztásnál a megyeszékhelyeken többféle adót hallgatnak, mint az ország egyéb területein.
Rádióhallgatással eltöltött idő
Napok | Időtartam |
---|---|
Átlag nap | 223 |
Hétfő | 223 |
Kedd | 226 |
Szerda | 227 |
Csütörtök | 225 |
Péntek | 227 |
Szombat | 220 |
Vasárnap | 213 |
A rádióhallgatással töltött idő átlagosan 3,5 óra. Ez igen magasnak mondható; annál is inkább, mivel az értékek tartalmazzák a nem rádiózók nullás adatait is, amelyek mind lefelé húzzák az átlagot. Ebből adódóan, ha leszűkítenénk a kört a rádióhallgatókra, akkor a hallgatási időtartam akár a négy órát is jócskán meghaladná.
Kereskedelmi rádiók
Kereskedelmi rádiók alatt a következő rádiókat értjük: Best FM /Rádió M, Rádió 1, Retro Rádió, Sláger FM.
A férfiak és a nők között a napi kereskedelmi rádiók hallgatására fordított idő tekintetében nem figyelhető meg jelentős különbség. A legfiatalabbak rádióhallgatással töltött ideje jóval elmarad az idősebb korosztályokhoz képest. Településtípusok szempontjából a megyeszékhelyeken a legtöbb a hallgatással eltöltött idő. De a többi településtípuson is hasonló eredmények figyelhetőek meg.
Továbbra is a kereskedelmi rádióknál maradva, a szakmunkás végzettségűek hallgatnak a leghosszabb ideig kereskedelmi rádiókat, míg legrövidebb ideig az egyetemet, főiskolát végzettek hallgatnak profitorientált adót. Az iskolai végzettséggel összefüggésben az ESOMAR társadalmi státus-besorolás szerinti bontást tekintve az AB státusúak hallgatnak a legkevesebb ideig kereskedelmi rádiókat.
A régiókat tekintve pedig a Dél-Dunántúlon fordítanak a legtöbb időt a kereskedelmi rádiók hallgatására.
Közszolgálati rádiók
Közszolgálati rádiók alatt a következő csatornákat értjük: Bartók Rádió, Dankó Rádió, Duna World, Kossuth Rádió, Parlamenti Rádió, Petőfi Rádió, illetve a nemzetiségi rádiók.
A közszolgálati rádiók esetében nemek szerint jelentős eltérés figyelhető meg a nők javára. Életkor tekintetében markáns és tendenciózus a különbség: minél idősebb valaki, annál több időt tölt közszolgálati rádiók hallgatásával. Ugyanakkor a legutóbbi eredmények szerint a fiatalok körében is nagymértékben megnőtt a közszolgálati rádiók hallgatottsága. A 70 évesnél idősebb korosztály naponta 232 percet hallgat közszolgálati rádiót.
A közszolgálati rádiókat hallgatók közt szintén vegyes képet mutatott a végzettség szerinti bontás. Jelen hullámban a 8 általánost végzettek hallgatták a legtöbbet, és az egyetemet végzettek a legkevesebbet az ide besorolt rádiókat. A legalacsonyabb ESOMAR státuszúak töltenek a legtöbb időt, de a legmagasabb státuszúak is jelentős időt töltenek ezen rádiók hallgatásával.
Regionális bontásban a Közép-Dunántúli régió esetében mutatható ki a legmagasabb hallgatottsági arány, illetve a Dél-Dunántúli és Dél-Alföldi térségek esetén lehet még komolyabb rádióhallgatással eltöltött időt említeni.
Közösségi rádiók
Közösségi rádió hallgatásával alapvetően kevesebb időt töltenek a válaszadók, mint a közszolgálati és a kereskedelmi rádiók hallgatásával. (Ez is arra vezethető vissza, hogy sokan nem hallgatják ezeket a rádiókat, tehát az alacsony elérés húzza le itt is az átlagot.) Közösségi rádiók alatt a következő rádiókat értjük: Hír FM, Klasszik Rádió, Első Pesti Egyetemi Rádió, InfoRádió, Jazzy, Manna FM, Spirit FM és Tilos Rádió.
Nemek szerint a nők javára mutatható ki kisebb eltérés a közösségi rádiók hallgatásával eltöltött időben. A kereskedelmi rádiókhoz hasonlóan a közösségi rádiók esetében is megfigyelhető, hogy a legfiatalabbak igen kevés időt töltenek az adott típusú rádió követésével.
Nem | Kereskedelmi | Közszolgálati | Közösségi |
---|---|---|---|
Férfi | 215 | 178 | 149 |
Nő | 219 | 204 | 154 |
Korcsoport | Kereskedelmi | Közszolgálati | Közösségi |
---|---|---|---|
15-17 | 102 | 211 | 13 |
18–29 | 219 | 154 | 126 |
30–39 | 212 | 137 | 122 |
40–49 | 211 | 158 | 148 |
50–59 | 235 | 158 | 166 |
60–69 | 221 | 179 | 144 |
70+ | 237 | 232 | 171 |
Településtípus | Kereskedelmi | Közszolgálati | Közösségi |
---|---|---|---|
Budapest | 219 | 177 | 156 |
Megyeszékhely | 225 | 184 | 151 |
Egyéb város | 219 | 198 | 157 |
Község | 210 | 197 | 129 |
Végzettség | Kereskedelmi | Közszolgálati | Közösségi |
---|---|---|---|
8 általános | 223 | 205 | 146 |
Szakmunkásképző | 251 | 192 | 167 |
Középiskola | 215 | 190 | 163 |
Főiskola, egyetem | 182 | 182 | 143 |
Esomar-státusz | Kereskedelmi | Közszolgálati | Közösségi |
---|---|---|---|
AB | 183 | 195 | 154 |
C1 | 218 | 183 | 137 |
C2 | 233 | 174 | 145 |
DE | 243 | 206 | 178 |
Régió | Kereskedelmi | Közszolgálati | Közösségi |
---|---|---|---|
Közép-Magyarország | 218 | 184 | 154 |
Közép-Dunántúl | 223 | 221 | 174 |
Nyugat-Dunántúl | 233 | 188 | 214 |
Dél-Dunántúl | 238 | 200 | 155 |
Észak-Magyarország | 211 | 177 | 124 |
Észak-Alföld | 200 | 186 | 137 |
Dél-Alföld | 208 | 199 | 113 |
Médiaszolgáltatás típusa – az elemzésben szereplő rádiók csoportosítása
Közszolgálati rádiók (7)
- Bartók Rádió
- Dankó Rádió
- Duna World
- Kossuth Rádió
- nemzetiségi rádiók
- Parlamenti Rádió
- Petőfi Rádió
Közösségi rádiók (8)
- Első Pesti Egyetemi Rádió
- Inforádió
- Jazzy
- Hír FM
- Klasszik Rádió
- Manna FM
- Spirit FM
- Tilos Rádió
Kereskedelmi rádiók (4)
- Best FM /Rádió M
- Rádió 1
- Retro Rádió
- Sláger FM
Budapesti rádiók (11)
- Best FM /Rádió M
- Első Pesti Egyetemi Rádió
- Inforádió
- Jazzy Rádió
- Hír FM
- Klasszik Rádió
- Manna FM
- Rádió 1
- Sláger FM
- Spirit FM
- Tilos Rádió
Zártak, ezért nem szerepelnek (9)
- Base FM
- Rock FM
- Magyar Katolikus Rádió
- Mária Rádió
- Rádió Dikh
- Sola Rádió
- Sportrádió
- Trend FM
- Radiocafé