Társadalmi sokszínűség a hírműsorokban (2024. január 1. – december 31.)
Az NMHH a francia médiahatóság módszertanát felhasználva, több mint egy évtizede követi nyomon a különböző társadalmi csoportok és magyarországi kisebbségek megjelenéseit a vezető médiaszolgáltatások hírműsoraiban. Az összefoglaló dokumentumok rendszeresen megjelennek a Hatóság honlapján, illetve ez a másodelemzés képezi alapját a számos társszervezettől, minisztériumtól, illetve nemzetközi intézménytől érkező adatkérés teljesítésének.
Bevezetés
A médiának fontos szerepe lehet abban, hogy a médiafogyasztók mennyire vannak tisztában egy társadalom sokszínűségével, valamint mennyiben válnak fogékonnyá az egyes társadalmi csoportok problémái iránt. A hazai médiaszolgáltatók közvetve befolyásolhatják a magyarországi társadalmi szolidaritás és ezzel összefüggésben a társadalmi kohézió alakulását.
A 2010. évi CLXXXV. törvény a médiaszolgáltatásokról és a tömegkommunikációról a közszolgálati médiaszolgáltatás esetében kifejezetten kiemeli a társadalmi sokszínűséggel kapcsolatos célokat. Eszerint a közszolgálati médiaszolgáltatásnak fontos feladata a nemzeti összetartozás és a társadalmi integráció elősegítése, a társadalom speciális csoportjainak (nemzetiségek, vallási közösségek, hátrányos helyzetben lévő csoportok, fogyatékkal élők, határon túli magyar kisebbségek) bemutatása.
A törvény 83. § (1) bekezdése szerint a közszolgálati médiaszolgáltatás célja:
a) a társadalmi és kulturális értelemben átfogó médiaszolgáltatás nyújtása, amely a lehető legtöbb társadalmi réteghez és kulturálisan elkülönülő csoporthoz, illetve egyénhez kíván szólni,
b) a nemzeti, a közösségi, az európai identitás, a kultúra és a magyar nyelv ápolása, gazdagítása,
c) a nemzeti összetartozás és a társadalmi integráció elősegítése, illetve megerősítése, valamint a házasság intézményének és a család értékének tiszteletben tartása,
e) nemzetiségek, vallási közösségek, valamint egyéb közösségek médiával szemben támasztott igényeinek kielégítése, kultúrájának bemutatása, a nemzetiségek anyanyelvének ápolása,
f) az életkoruk, testi, szellemi vagy lelki állapotuk, társadalmi körülményeik következtében súlyosan hátrányos helyzetben lévő csoportoknak, valamint a fogyatékkal élőknek a médiaszolgáltatásokkal szemben támasztott sajátos igényeinek kielégítése,
g) a határon túli magyarság kulturális igényeinek szolgálata, nemzeti önazonosságuk és anyanyelvük megőrzésének elősegítése, az anyaországgal való szellemi kapcsolattartásuk lehetővé tétele,
k) Magyarország, illetve a Kárpát-medence különböző területeinek társadalmi, gazdasági, kulturális életét megjelenítő műsorszámok bemutatása,
l) Magyarország és a magyar kultúra, illetve a Magyarországon élő nemzetiségek kultúrájának bemutatása Európa és a világ számára.
Mindezt figyelembe véve, az NMHH azt vizsgálta, hogy a különböző társadalmi, gazdasági, etnikai csoportok, a határon túli magyarok, a bevándorlók és a fogyatékkal élők miként jelentek meg a magyarországi hírműsorokban .
A vizsgálati metodika kialakításánál a francia Legfelsőbb Audiovizuális Tanács (CSA – Conseil Supérieur de l’Audiovisuel) által a társadalmi sokszínűség médiában való megjelenéséről készített tanulmányát tekintettük mintának. Franciaországban a médiával kapcsolatban általános elvárás, hogy tartsa tiszteletben a közönség (politikai, vallási, kulturális) sokféleségét, reprezentálja a nemzeti közösség származási és kulturális sokszínűségét, valamint segítse elő a köztársaság integrációját és erősítse az állampolgári szolidaritás érzését.
A francia hatóság három műsortípust különös figyelemmel vizsgál: a francia vonatkozású beszámolókat a hírműsorokban, a szórakoztató műsorszámokat és a korábban még be nem mutatott hazai gyártású filmeket. Az NMHH vizsgálata a hírműsorokra terjed ki.
A vizsgálat mintája
Elemzésünk az alábbi médiaszolgáltatókat, illetve műsorokat foglalta magába: M1: Híradó (esti); Duna TV: Híradó; Kossuth rádió: Jó reggelt, Magyarország, Déli krónika, Esti krónika; TV2: Tények; RTL: Híradó; Magyar ATV: Híradó és Hír TV: Híradó. A fenti műsorszámokat minden megjelenésük alkalmával vizsgálta a Hatóság.
1. A gazdasági élet szereplői
A gazdasági élettel foglalkozó hírek szereplőinek megoszlása - a megszokott módon - a szolgáltatási szektor dominanciáját mutatta 77,3 százalékkal, az ipar reprezentánsai 15,2, míg a mezőgazdaság képviselői 7,5 százalékkal részesedtek.
2. Egyházak
A magyarországi egyházak hírműsorokban regisztrált megjelenéseit a történelmi felekezetekhez tartozó személyek dominanciája jellemezte. Az egyes egyházak egymáshoz viszonyított arányait tekintve a Magyar Katolikus Egyház képviselői szerepeltek legtöbbet a hírműsorokban, ugyanakkor reprezentációjuk látványosan elmaradt az elmúlt években megszokott közel hatvan százalékos eredménytől. Megjelenésük a közszolgálati híradásokban volt a legnagyobb mértékű. Második helyen ezúttal is a Magyar Református Egyház reprezentánsait regisztrálta a hatóság, eredményük jelentős emelkedést mutatott a korábbiakhoz képest. Őket a megszokottaknak megfelelően a zsidó felekezetek, a Magyarországi Evangélikus Egyház, végül jelentősen lemaradva a Görögkatolikus Metropólia prominensei követték a sorban. Az egyéb egyházak együttesen 24,3 százalékot értek el. Utóbbiak korábbi méréseinkben jellemzően tíz százalék körüli eredménnyel szerepeltek.
| Egyházi szereplő neve | Esetszám | Százalék |
|---|---|---|
| Balog Zoltán volt református püspök | 92 | 7 |
| Erdő Péter bíboros, esztergomi érsek | 79 | 6 |
| Iványi Gábor lelkész, Magyar Evangéliumi Testvérközösség | 42 | 3,2 |
| Szilágyi Béla elnök, Baptista Szeretetszolgálat | 30 | 2,3 |
| Bese Gergő volt katolikus pap | 27 | 2 |
| Steinbach József református püspök | 27 | 2 |
| Grósz Andor elnök, Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetsége | 25 | 1,9 |
| Kozma Imre katolikus pap, irgalmasrendi szerzetes | 24 | 1,8 |
| Écsy Gábor országos igazgató, Katolikus Karitász | 23 | 1,7 |
| Fabinyi Tamás evangélikus püspök | 22 | 1,7 |
3. Civil szervezetek
A civil szférán belül - a korábbi évekhez hasonlóan - az országos szervezetek szerepeltek kiemelkedő arányban. Őket messze lemaradva követték a külföldi szervezetek magyarországi intézményeinek reprezentánsai, valamint a helyi társulások és végül a fogyatékkal élők képviselői.
| Civil szervezet képviselőjének neve | Esetszám | Százalék |
|---|---|---|
| Korányi Dávid alapító, Action for Democracy | 151 | 5,5 |
| Gáncs Kristóf kommunikációs igazgató, Ökumenikus Segélyszervezet | 62 | 2,3 |
| Király Nóra alapító, Fiatal Családosok Klubja | 57 | 2,1 |
| Áder János kuratóriumi elnök, Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány és a Regőczi István Alapítvány egyik alapítója | 55 | 2 |
| Ligeti Miklós jogi igazgató, Transparency International | 39 | 1,4 |
| Víg Dávid igazgató, Amnesty International | 39 | 1,4 |
| Csáky Csongor elnök, Rákóczi Szövetség | 33 | 1,2 |
| Dorner Lajos elnök, Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület | 25 | 0,9 |
| Kardosné Gyurkó Katalin elnök, Nagycsaládosok Országos Egyesülete | 24 | 0,9 |
| ifj. Lomnici Zoltán szóvivő, Civil Összefogás Fórum | 19 | 0,7 |
4. Szakszervezetek és érdekvédelmi szervezetek
A szakszervezetek és érdekvédelmi szervezetek képviselőinek egymáshoz viszonyított megjelenési aránya a híradásokban összességében 20,6-79,4 százalék volt.
| Szakszervezeti/érdekvédelmi képviselő neve | Esetszám | Százalék |
|---|---|---|
| Horváth Péter elnök, Nemzeti Pedagógus Kar | 69 | 3,7 |
| Jakab István elnök, Magyar Gazdakörök és Gazdaszövetkezetek Országos Szövetsége | 66 | 3,5 |
| Nagy Erzsébet választmányi tag, Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete | 51 | 2,7 |
| Koji László elnök, Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége | 49 | 2,6 |
| Cseh Tibor főtitkár, Magyar Gazdakörök és Gazdaszövetkezetek Országos Szövetsége | 49 | 2,6 |
| Grád Ottó főtitkár, Magyar Ásványolaj Szövetség | 46 | 2,5 |
| Totyik Tamás elnök, Pedagógusok Szakszervezete | 43 | 2,3 |
| Parragh László volt elnök, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara | 39 | 2,1 |
| Dobi István elnök, Szolidaritás Autóbusz-Közlekedési Szakszervezet | 26 | 1,4 |
| Perlusz László főtitkár, Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége | 23 | 1,2 |
5. Inaktívak
A társadalom munkaerőpiaci szempontból inaktív csoportjai között a fiatalok (gyerekek, óvodások, tanulók) és a nyugdíjasok megjelenései domináltak. Előbbiek elsősorban a közszolgálati, utóbbiak a közéleti híradókban. A munkanélküliek (0,4%) és a hajléktalanok (1,8%) szinte eltűntek a híradások tudósításaiból.
6. Kisebbségek
A nemzeti és etnikai kisebbségi szereplők a híradók teljes szereplőgárdájának 1,3 százalékát tudhatták magukénak, ami enyhe elmaradást mutat a hosszú távon mért arányoknak. Leggyakrabban a kereskedelmi híradások tudósításaiban kaptak megszólalási lehetőséget.
| Nemzeti kisebbség neve | Esetszám | Százalék |
|---|---|---|
| roma | 869 | 97,1 |
| német | 10 | 1,1 |
| ukrán | 7 | 0,8 |
| horvát | 2 | 0,2 |
| szerb | 2 | 0,2 |
| bolgár | 2 | 0,2 |
| szlovák | 2 | 0,2 |
| lengyel | 1 | 0,1 |
| összesen | 895 | 100 |
A romák mellett jelentős szerepet töltöttek be a tudósításokban a határon túli magyarok is. A külhoni nevesített szereplők között továbbra is az erdélyiek szerepeltek leggyakrabban.
| Határon túli szereplő neve | Esetszám | Százalék |
|---|---|---|
| Kelemen Hunor elnök, RMDSZ | 36 | 5 |
| Forró Krisztián volt elnök, Magyar Szövetség | 24 | 3,4 |
| Pásztor Bálint elnök, VMSZ | 16 | 2,2 |
| Böjte Csaba erdélyi szerzetes | 11 | 1,5 |
| Szarka Tamás felvidéki zenész | 11 | 1,5 |
| Bocskor Andrea volt EP-képviselő | 7 | 1 |
| Gubík László elnök, Magyar Szövetség | 7 | 1 |
| Kató Béla erdélyi református püspök | 4 | 0,6 |
| Tarpai József elnök, Kárpátaljai Nagycsaládosok Egyesülete | 4 | 0,6 |
| Deli Andor volt EP-képviselő | 4 | 0,6 |
A határon túli magyar szereplők származási helyét tekintve a korábban megszokott módon Erdély állt az első helyen.
| Határon túli szereplő származási helye | Esetszám | Százalék |
|---|---|---|
| Erdély | 340 | 47,5 |
| Felvidék | 127 | 17,7 |
| Vajdaság | 91 | 12,7 |
| Kárpátalja | 88 | 12,3 |
| egyéb terület | 55 | 7,7 |
| nem beazonosítható | 8 | 1,1 |
| Horvátország | 4 | 0,6 |
| Ausztria | 3 | 0,4 |
| összesen | 716 | 100 |
7. Fogyatékkal élők
A fogyatékkal élő szereplők megjelenése elenyésző, összességében 0,3 százalék volt a híradókban, azaz továbbra is gyakorlatilag „láthatatlanok” a médiafogyasztók számára. Leggyakrabban (0,5%) a kereskedelmi híradásokban szerepeltek.
8. A férfi–nő megoszlás
A nemek megjelenési aránya a híradások tudósításaiban átlagosan mintegy háromnegyedes többséget mutatott a férfiak javára. A nők legtöbbet (30%) a kereskedelmi hírműsorokban szerepeltek.
Lábjegyzetek, hivatkozások
- A kisebbségi csoporthoz való tartozás azonosítása történhet fizikai jellemzők, családi vagy utónév vagy „önbevallás” (amikor egy adott csoporthoz tartozó személy ezt saját magáról kijelenti) alapján, illetve kiderülhet a kontextusból vagy a narrációból (kisebbségi kulturális rendezvény, választás stb.). A fogyatékkal élők közé azon szereplők sorolandók, akik fogyatékosságuk látható jeleit viselik, vagy a narrációból kiderül e jellemzőjük. ↩