A Kísértés című műsor és a valóságshow-kban bemutatott romantikus kapcsolatok problémái
„Jaj a világnak a kísértések miatt, hiszen szükségesek a kísértők, de jaj annak az embernek, aki által a kísértés megtörténik!” – Máté Evangéliuma 18:7 (Új fordítás: Bedzsula Bálint László)
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság 2024. szeptember 1-től, a széria első epizódjától figyelemmel kísérte a TV2 csatornán bemutatott Kísértés című műsor adásait. A licencet szolgáltató Temptation Island néven futó valóságshow 2001-ben debütált Amerikában, ahol nyolc évadon keresztül futott, de később számos más ország televíziós kínálatában is feltűnt. Alapkoncepciója szerint a trópusi szigetre érkező négy pár próbára teszi egymás iránti hűségét, amit vonzó kísértők nehezítenek. Az alkotás fókuszában a párkapcsolatok szilárdsága áll, amelyet szexuális jellegű megnyilvánulások, szerkesztőktől kapott erotikus feladatok és mesterkélt drámák éleznek ki. A vizsgálat célja annak megállapítása volt, hogy a műsorformátum tartalmazott-e a védendő korosztály számára ártalmas elemeket, a központi témának számító szexualitás és párkapcsolati hűség próbára tétele a választott korhatár-besorolásnak megfelelően került-e kifejtésre. A műsor első adására 2024. szeptember 1-jén 20 óra 15 perces kezdettel, 12-es korhatár-besorolás mellett került sor, majd a további részeket hétfőtől csütörtökig, 21 óra 30 perctől, 16-os besorolással sugározták.
A Kísértés reality show húsz évnyi mellőzöttség után került ismét képernyőre Magyarországon. A sorozat premisszája, hogy bármiféle nyeremény nélkül, négy “elkötelezett” pár próbára teszi kapcsolatát a ‘kísértés szigetén’ (Ko Samuit, Thaiföld). A próbatételt tíz férfi és tíz női ‘kísértő’ nehezíti, akiknek legfőbb feladata elcsábítani a párok tagjait. A műsor elején a párok tagjai külön villákba költöznek: a lány villában a női játékosok tíz férfi kísértővel, a fiú villában pedig négy fiú tíz nő társaságában tölti a következő három hetet (25 epizód). A sorozatbeli heteroszexuális, monogám párkapcsolatok különböző stádiumot képviseltek a ‘se veled, se nélküled’-től kezdve egészen a házasság előtti állapotig. A párok férfi tagjai 26-37 év közötti vállalkozókból vagy kétkezi munkát végzőkből toborzódtak, míg párjaik 20-34 év közötti, exhibicionista munkát végző nők voltak. A műsorban töltött három hét során a párok tagjainak különböző feladatokat, játékokat, randevúkat kellett teljesíteniük a kísértőkkel, hol kettesben, hol csoportosan.
A villák és a randevúk helyszíneit bekamerázták, ott videófelvételek készültek, amelyeket a tévénézők mellett az érintett szereplők párjai is megtekinthettek a „tábortűz ceremónián”. Ez az esemény párnaponta megismétlődött, amikor a kapcsolatban élők megnézhettek egy – általában hiányos, erősen szerkesztett és kontextusból kiragadott – összeállítást a szerelmük villában töltött elmúlt napjairól. A videók a párkapcsolatok megzavarására, elbizonytalanítására és megcsalásra ösztönöztek. A műsor záró epizódjában újra egyesültek a párok, s ekkor lehetőséget kaptak átbeszélni az elmúlt hetek történéseit, majd dönthettek: együtt, egyedül, esetleg egy kísértővel szeretnének távozni a szigetről. A program hűtlenséget és testi kapcsolatot propagáló elemei mellett számtalan, mára jól ismert valóságshow-klisé is tetten érhető volt: összezárt ismeretlenek egy egzotikus helyszínen, a kor konvencionális szépségideáljainak megfelelő hírnév-hajhász szereplők, alkohol, szexualitás és mesterkélt drámák.
Habár kiemelésre méltó tulajdonságokkal nem rendelkeztek a párok, a kísértők náluk is sablonosabb karaktereknek bizonyultak, elsősorban a külsőségük számíthatott a kiválasztásuk során. A srácok kigyúrt, tetovált ‘nőcsábászok’ voltak, akiknek elsődleges ismertetőjele – az iskolázottság vagy műveltség helyett – a bicepszük mérete és rajongásuk a szex iránt. A lány kísértők tökéletesen kiegészítették őket, bár esetükben a testépítés helyett a testmódosítás – elsősorban a száj- és mellplasztika – és a minél kevesebbet takaró ruhadarabok kapták a reflektorfényt. A női kísértők 24 év körüliek voltak (21-27) és nagyrészt pultosként, modellként vagy influenszerként keresték a kenyerüket, de akadt közöttük matematikatanár is. A férfi kísértők valamivel idősebbek, átlagosan 29 évesek voltak (24-36) és nagyrészt személyi edzőként vagy vállalkozóként dolgoztak. A kinézetük alapján kiválasztott szereplőket mi sem jellemezte jobban, minthogy többükről is kiderült, hogy a testükből élnek (OnlyFans, örömlány), míg az egyik párról nyilvánosságra hozták, hogy tartalomgyártók voltak az OnlyFansen. Több szereplő is ismerősnek tűnhetett a nézőknek, hiszen mind a párok, mind a kísértők közül többen részt vettek már valamilyen korábbi valóságshow-ban.
Mind a kiválasztott szereplők, mind a sorozat felépítése egyszerűen közelítette meg a vonzódás és párkapcsolat témakörét. A valóságban több faktor szükséges a vonzalom, majd a későbbi hosszan tartó romantikus kapcsolatok kialakulásához: külső, hasonlóság, térbeli közelség, szociális és kulturális aspektusok. Ezzel szemben a műsor és az abban szerepet kapott játékok mindent a testi vonzalomra hegyeztek ki: kihívó ruházatok, szexuális jellegű feladatok, obszcén utalások. Végig az volt a narratíva, hogy a testi kapcsolat (pl.: csók és szex) az elérendő cél férfiak és nők között, és egy ember értékét elsősorban az iránta érzett fizikai vonzódás határoz meg. Habár egy párkapcsolat szabályait mindig a résztvevő felek fektetik le, visszatérő motívum volt a műsorban, hogy a testi alapú hűtlenség főbenjáró bűn (akkor, ha a pár másik tagja csinálja, a saját félrelépését mindenki meg tudta magyarázni), míg az érzelmi kevésbé számottevő. A sorozat első epizódjaiban szemet szúró volt, hogy a villákban kialakult klikkek és hierarchiarendszer a külső adottságok alapján határozódott meg, szinte minden egyes diskurzus valaki kinézetét firtatta, más értékekről (személyiség, célok, képességek) nem esett szó.
Túlszexualizáltság
A „játék” célja a csábítás volt, ezért nagy biztonsággal számíthattunk rá, hogy szexuális elemek is előkerülnek majd a műsorban, ám mindezt egy serdülő fiú színvonalán sikerült felvezetni. Már a férfi kísértők bemutatkozásakor kiderült, hogy lételemük a szex, a csábítás, ők tudják, mire vágyik egy nő – végül csak két férfi járt sikerrel, bár ők is inkább az érzékeny, megértő oldaluk miatt futottak be, mintsem a nőcsábász, macsós énjük miatt. A játékok, amelyek általában kérdés- és tett központúak, az esetek döntő többségében szexuális jellegűek voltak, például amikor az egyik hölgy egy banánt tolt le a torka mélyéig vagy a többször elhangzott, végére szállóigévé vált sor: “a kedvenc pózom a kutya”. Az ad hoc játékoknál (amelyet a játékosok találtak ki a saját szórakoztatásukra) is ezt a szintet hozták a szereplők, minden alkalmat megragadtak, hogy erotikus jellegű helyzetek alakuljanak ki. A szexuális utalások és erotikus játékok sem voltak elegendőek azonban ahhoz, hogy igazán izgalmas műsor szülessen, ezért néha – nagyon érezhetően – a szerkesztőknek is bele kellett nyúlniuk a játékba. Ilyen volt például, amikor a női kísértők (az addig viszonylag visszafogottak is) bikini alsóban, felül pedig csak ragtapasszal eltakarva kenegették egymás és a fiúk testét olajjal.
A szexuális elemekkel tűzdelt játékok mellett a szerkesztők figyelmet fordítottak a testi adottságok képernyőn való megjelenítésére, az adások számottevő részét bizonyos testrészek premier plánban való szerepeltetése tette ki. A mell-fenék-láb triumvirátusa gyakran uralta a képernyőt zenei aláfestéssel és lassításokkal tarkítva. A Kísértésben a hódítás, a vonzalom kizárólag fizikai adottságok mentén működött, a bemutatott kapcsolatteremtés, csábítás a fenék-mell páros bevetésével történt, a férfiak fittyet hánytak a lányok „emberi” oldalára, közömbösek voltak a személyeik iránt, a testük volt a legfontosabb tulajdonságuk. Habár a szereplők gyakran emlegették a kialakuló ‘érzelmi szálat’, ez általában az egymás személyiségével kapcsolatos, kevésbé sekélyes beszélgetésekre utalt. A műsor második felében a szerkesztők már érezhették, hogy erodálódik az érdeklődés a formátum iránt, így a szexualitás olcsó trükkjeivel próbálták visszacsábítani a nézőket. Egyre több szexuális játékkal, még több premier plán popsival, több fedetlen kebellel, sőt még lány-lány, lány-férfi-lány csókolózós jelenettel is előálltak – inkább kevesebb, mint több sikerrel.
A felsorakoztatott szereplőgárda karakterei elsősorban a külsőségekre helyezték a hangsúlyt. A szereplők szűk spektrumot fedtek le, kigyúrt, tetovált férfiak és plasztikázott bikinis nők. Mindezek mellett sem demográfiai diverzitás, sem személyiségekben fellelhető sokszínűség nem volt megfigyelhető. A közreműködők mind relatíve fiatal, középosztálybeli, magyar ajkú (voltak más országban élő/ingázó szereplők), tettre- és szexre kész fiatalok voltak. Már a legelején, a bemutatkozásnál is csak a szex-szel, a nemiséggel kapcsolatos oldalukat domborították ki a szereplők – „kedvenc pózom a kutya”, „500 nő már megvolt”, „féljetek lányok, mert valaki egyedül megy haza”. A sorozat további részei bővelkedtek intraszexuális megnyilvánulásokban: „Egy nő ne piáljon sokat, viselkedjen! Ne csináljon olyat, amit én sem tennék nővel, hogy ő kellemetlen helyzetbe kerüljön” és interszexuális megjegyzésekben: „Mindegy, nekem legalább van mellizmom” – mondta az egyik kísértő féltékenységében. Az alkotás progresszívnek semmiképp sem nevezhető módon állt a nemi szerepfelfogásokhoz, megfűszerezve a külsőségeken alapuló értékelésen. A műsor ironikus részének számított, hogy elmondásuk szerint a (macsó) férfiak szexelni és csábítani jöttek, ezzel szemben a ‘sikeres’ kísértő srácok nem a nyomulós, rámenős típust képviselték, hanem a többiekhez képest egészen tisztelettudóan, érzékenyen közeledtek a lányokhoz.
Már a műsor alapgondolata is felvet etikai aggályokat, felbomlasztani akár már eljegyzés előtt álló monogám párkapcsolatokat. Azonban a szerkesztők és a szereplők hozzáállása tovább rontotta az elköteleződés melletti románcok renoméját. Valószínűleg már a párok kiválasztásánál meg akartak alapozni a félrelépéseknek, Dusán korábban már megcsalta Brigit, Inge pedig egy másik férfi jegyese volt, mielőtt Lóri elszerette tőle. Habár a műsor nem titkolt célja volt, hogy hűtlenséggel keltse fel a nézők érdeklődését, felénél teljesen normalizálódott a megcsalás intézménye, és a dráma az adott villák szereplőire, mintsem a több éve együtt lévő párokra koncentrált. Az első epizódban Linda és Gergő párosa kivételével (akik szerették volna megtudni, hogy el tudják-e magukat kötelezni egymás mellett) azt hangoztatták, hogy a kapcsolatuk megerősítése érdekében jelentkeztek a műsorba, azért, hogy bebizonyítsák egymásnak, a kapcsolatuk kibírja a csábítást. Ezzel szemben már a műsor második epizódjában megtörtént az első félrelépés – Gergő megcsókolta az egyik kísértőt. A férfi megbánás helyett a tinédzser büszkeség jegyeit mutatta: „24 órája vagyok itt, de már megcsaltam az asszonyt. Szarul kéne éreznem magam, de nem tudom magam szar alaknak érezni”.
Az első szexuális aktusra a tizedik részben került sor. Az ‘intim’ együttlétet röviden szemléltették, diadalmas zene alatt jól hallható nyögésekkel és ágyrecsegéssel, paplan alatt jól beazonosítható mozgással. Az aktus előéleteként fontos megemlíteni, hogy közvetlenül Nati és Noel szexjelenete előtt, Tina adott Noelnek egy túlfűtött, erotikus masszázst, melyben a felek igen közel álltak ahhoz, hogy lefeküdjenek egymással. Ezt követően Nati féltékenységi- és birtoklási vágyból úgy döntött, hogy lefekszik Noellal. A műsor és a szereplők erkölcsi magaslatát semmi sem szemlélteti jobban, mint az aktus utóélete, amikor Noel elmondta a fiúknak, amire az egész férfi gárda ujjongásban tört ki: pacsizás, ünneplés és az elmaradhatatlan “büszke vagyok rád, tesó!” vállveregetés sem maradt el. Miután apadni kezdett a lelkesedés, Lóri azt tanácsolta Noelnek, hogy itt az ideje ‘rámennie Tinára’.
Nem üdvözlendő hőstettnek, hanem alapvető normának kellene lennie egy párkapcsolatban lévő számára mások közeledésének visszautasítása. Sajnos a műsorban ennek az ellenkezője volt látható, elsősorban Dusán állította be magát áldozatnak több alkalommal, amikor ‘visszautasított’ egy kísértő hölgyet. A műsor visszatérő eleme volt a szemet-szemért érvelés: “Ezt Dorina csak magának köszönheti, mert ha nem látom azt a videót, akkor megtartottam volna a távolságot” – magyarázta Noel, hogy miért vitte ágyba az egyik kísértőt. Ez a fajta gondolkodásmód nemcsak egy saját farkába harapó kígyó esete, hanem erkölcsileg is hiányzik belőle a javítási szándék, a sorozat – amely próbára kívánta tenni a kapcsolatokat – az idő előrehaladtával inkább egymás ellen hergelte a boldog párként érkező feleket.
Deviáns viselkedésminták
A Kísértés egyik legnyugtalanítóbb motívuma a tisztelet és az emberi méltóság hiánya volt. Mind a párok, mind a kísértők részéről negatívumként említhető meg az egocentrizmus és kölcsönös tiszteletlenség, rágalmazás, amely a műsor egésze alatt megfigyelhető volt. Nagy nyilvánosság előtt egymás sértegetése, kritika és retorzió nélkül torz viselkedésmintákat közvetíthet a kiskorúak felé, amely negatívan befolyásolhatja a társadalmi beilleszkedésüket. A műsor végére eszkalálódtak az indulatok, egyre több volt a kiabálás, veszekedés és egyre elfogadhatatlanabb jelzőkkel illették egymást a játékosok. “Én mindig szépen beszélek a lányokról!” – mondta teljesen őszintén Dusán, miközben az azt megelőző adásban az alábbiak voltak tőle hallhatók: “Ami ott van annak a kurvának (Brigi, a menyasszonya) az ujján, az a gyűrű, az én vagyok, az az én másik felem” és “Brigi is hasonló kaliberekkel rendelkezik, de Angi jobb, arcra nem, de a body az jobb, meg szerintem lent a barack is szebb”. Az ilyen és ehhez hasonló becsmérlő megszólalások írják le legjobban a Kísértést, ami egy olyan külsőségeken alapuló hierarchiarendszer, ahol a több éve párkapcsolatban élő felek sem találnak menedéket. A párkeresésre és csábításra fókuszáló sorozat bántó, személyeskedő, az emberi jó ízlést sértő megnyilvánulásokban bővelkedett. Egymás pocskondiázásának mérséklésén az sem segített, hogy a szereplők korlátlanul hozzáfértek alkoholhoz, amely eszkalálta a kirohanásokat és veszekedéseket. A szerkesztők nem végeztek jó munkát az obszcén kifejezések szűrésében sem, inkonzisztensen kerültek kisípolásra a trágár megszólalások (az első, 12-es korhatár-besorolású adásban még figyeltek erre).
A műsor egyik központi eleme az alkoholfogyasztás volt. Majdnem minden játék és randi során a szereplők koktélokat fogyasztottak, szinte minden este bulit tartottak, amely során (korlátlan mennyiségű?) alkohol állt a játékosok rendelkezésére (“Vizet iszol? Miért, mi a baj?”). Olyan szinten normalizált volt az alkoholfogyasztás, hogy a szereplők meglepődtek, amikor valaki esténként esetleg nem ivott alkoholt. A Kísértésben bemutatott alkoholfogyasztás nem feltétlenül a negatív, hosszútávú hatásai miatt problémás, mintsem inkább a párkeresésre nézve káros és a valóságtól elrugaszkodott bemutatása miatt. A sorozatban nem afrodiziákumként, hanem mint a kapcsolatteremtéshez szükséges nélkülözhetetlen eszköz került megjelenítésre. Az alkoholfogyasztás normalizálása és kapcsolatteremtéshez elengedhetetlen szerepe rossz mintát közvetít a fejlődésben lévő fiatalok számára. A mértéktelen alkoholfogyasztás mellett két további probléma merült fel: az alkohol glorifikációja és az ittas kirohanások, megszólalások normalizálása. Vitathatatlan, hogy az alkoholfogyasztás gyakran okoz olyan helyzeteket, amiben két ember közeli testi kapcsolatba kerül egymással, hiszen az alkohol oldja a gátlásokat és növeli a szexuális vágyat. Viszont ezek az alkalmi összeborulások gyakorta végződnek megbánással – rossz tapasztalat, meg nem fontolt döntés, megcsalás stb. – amire a Kísértés egyáltalán nem tért ki.
A Kísértés számokban
A Kísértés átlagos napi nézettsége 368 ezer fő volt, legtöbben az első részre (560.000), míg legkevesebben a hetedik részre voltak kíváncsiak (307.000). Negatív korreláció figyelhető meg a Kísértés nézettsége és a településtípus nagysága között. Legtöbben kisvárosokból és falvakból követték a műsort, míg legkevesebben Budapesten nézték. A nézők kétharmadát nők tették ki, továbbá az idősebb korosztályra volt jellemző a sorozat követése – a nézők több mint felét az 50+-os korosztály tette ki. Háztartások mérete tekintetében döntő többségben kisebb, egy-két fős háztartások követték a sorozatot – a gyerekes szülők valószínűleg találtak jobb alternatívát a gyermekeik számára.
A nézettség továbbá negatívan korrelált az iskolai végzettséggel: a magasabb végzettségű nézők kevésbé érdeklődtek a Kísértés nyújtotta szellemi kikapcsolódás iránt, így jóval alacsonyabb volt az átlagos nézőszám a felsőfokú képesítéssel rendelkezők körében, mint az alapfokkal vagy annál kevesebbel rendelkezőknél. Foglalkoztatottság tekintetében is hasonló tendencia figyelhető meg: nyugdíjasok és kétkezi munkások tették ki a nézők oroszlánrészét, míg a menedzserekre és tanulókra volt legkevésbé jellemző, hogy aktívan követték volna a sorozatot. A Kísértés pályafutása alatt összesen 447.500 18 év alatti néző csatlakozott be a műsor valamelyik adásába, és átlagosan 17.900 kiskorú követte a részeket. A magyar fiatalkorúak (4-17 évesek) átlagosan 0,8-2,2%-a követte a műsort élőben.
A párok utóélete a játékot követően
A műsorban megismert hat párkapcsolatból mindössze egy alkot még párt egy évvel a forgatást követően, egy pár a tizedik epizódban hagyta ott a játékot, két pár az utolsó epizódban szakított, két pár pedig a forgatást követően. Felmerül a kérdés, mind a műsor, mind a kapcsolatok szempontjából, hogy mennyire éri meg elmenni a műsorba, ha az ‘izgalmas’, drámával teli szakítás az utolsó részben vagy a forgatást követően történik meg, nem a tévé képernyőn, valamint erkölcsileg mennyire helyes egy olyan műsor elkészítése, amely tönkretesz kapcsolatokat. A sorozat aláássa az elköteleződést, a monogám párkapcsolatok jelentőségét és a tradicionális családmodell szerepét, továbbá azt a narratívát közvetíti, hogy mindenki elcsábítható, csak jól kell kinézni hozzá.
Összességében kijelenthető, hogy a Kísértés a korábban sugárzott valóságshow-k eszközkészletéből dolgozott. A különbséget az jelentette, hogy az ismerkedés egy monogám párkapcsolat kárára zajlott és nem volt győztese a ‘játéknak’. A polgárpukkasztó reality-kliséken (dráma, szex, intrika) kívül a műsor igaz célja az volt, hogy az izgalom érdekében felbomlasszon párkapcsolatokat. A 21. században amúgy is fennálló probléma a monogám párkapcsolatok gyengülése; a növekvő válási arány, az elköteleződés hiánya és az online párkereső alkalmazások által előtérbe került hookup-kultúra. Ráadásul az individualista kapcsolati preferenciákra ráerősítenek a médiában látható hírek, amelyek az elköteleződés lényegtelenségét, megcsalásokat és a testi alapú kapcsolatokat mutatják be előszeretettel. Ezekre tesz rá még egy lapáttal a Kísértés, amely arra lett kihegyezve, hogy az önszántukból jelentkező játékosok az országnak kiteregetve a kapcsolati szennyesüket igazolják hű(tlen)ségüket. A megcsalás mellett számos olyan negatív értékrendre utaló magatartás volt tetten érhető a műsorban, amely korcsoporttól függetlenül, de elsősorban a serdülő fiatalokra lehetett negatív hatással, akik fogékonyabbak a látottak normalizálására.
A műsor üzenete könnyen megérthető: a párkapcsolati problémákat nem a kompromisszumkészség, a párterápia vagy az őszinte beszélgetés fogja megoldani, hanem egy éppen kéznél lévő esztétikus ismeretlen, aki egy új románc lehetőségével kecsegtet.
A Kísértés nem szegte meg a klasszifikációs ajánlásban előirt, 16 éven aluliak számára nem ajánlott műsorokra vonatkozó szempontokat, de több olyan aspektust is közvetített, amelyet, ha a 18 év alattiak helytelenül értelmeznek, akár káros normák kialakulásához is vezethetnek. Többek között ilyennek számított a szexuális partnerek gyakori váltogatása. Habár a második évad nem bővelkedett szexuális aktusokban, mindenképpen a szexuális nyitottságot és az intim partnerek gyors váltogatását normalizálta. A kiskorúak fogékonyabbak a hagyományostól eltérő társadalmi normákra, így a látott deviáns minták vonzónak hathatnak. Kiskorúak számára ártalmas, hogy a Kísértésben látottak, mint például a rövidtávú testi kapcsolatok, a túlzott mértékű alkoholfogyasztás és a környezetükkel való tiszteletlenség elfogadhatónak, sőt követendő példának hathatnak. Mindezek miatt érdemes a későbbiekben is figyelemmel kísérni a Kísértés további évadait, hogy más valóságshow-khoz hasonlóan jogsértés esetén a hatóság felléphessen a negatív tartalmak ellen és a jogkövető magatartást biztosítsa.