Helyi rádiók a nagyok szorításában
A hazai rádiós piac megkerülhetetlen szereplője a helyi rádiós közösség – akár a történelmi beágyazottságából, akár a helyben élők tájékozódási és szórakozási igényeinek kiszolgálásából indulunk ki. Bár az országos versenytársak közönségméretével aligha tudnak vetekedni, a helyiek hangulata és emberközelisége pótolhatatlan. Jelen dolgozatban a vármegyeszékhelyeken fogható rádiók hallgatottságát vettük szemügyre két mutató, az elérés és a hallgatott idő tekintetében 2024 első félévének adatai alapján. (Vizsgálatunk során azokra a lokális adókra helyeztük a fókuszt, amelyek eredendően egy-egy megyei jogú városban kezdték meg a működésüket.)
Az elérés nagysága arra világít rá, hogy az adott városi populációnak egy átlagos napon mekkora részét éri el a rádió, illetve ez számszerűen hány ezer embert jelent. A rádió hallgatásával töltött idő pedig azt fejezi ki, hogy az egyes populációkban a csatorna által elért személyek esetében mennyi volt a hallgatással töltött idő egy átlagos hétköznapon vagy hétvégén.
A helyi médiaszolgáltatókat három országos lefedettségű, alapvetően könnyűzenei tematikájú rádióval hasonlítottuk össze: a piacvezető Retro Rádió és Rádió 1 mellett a Petőfi Rádió adataival kerültek összevetésre.
A választást az indokolta, hogy városi környezetben ezek bizonyulnak a leghallgatottabbnak elérés és hallgatott idő tekintetében is. Elemzésünkben arra kerestük a választ, hogy a helyi rádióknak van-e esélyük felvenni a versenyt a nagyokkal, netalán túl is szárnyalhatják-e őket a közönség kegyeiért folytatott küzdelemben.
Debrecen (Best FM)
A debreceni kötődésű Best FM jogelődje, a Rádió FM 95 révén már 1998 decembere óta jelentős médiaszereplő a cívisvárosban. A megyeszékhelyről indulva mára hálózattá nőtte ki magát, összesen 11 frekvencián fogható, azonban a debreceni adás a hálózattól független. Főként zenei műsorokból építkezik a kínálata, és leginkább a ’90-es és 2000-es évek zeneműveire helyezi a hangsúlyt (86%).
A Best FM elhivatott abban, hogy a helyiek életét segítse, miközben szórakoztató tartalmat közvetít. Szerződése megkötésekor 197 ezer fős vételkörzettel rendelkezett. Az elérési adatok alapján a Best FM a leghallgatottabb a városban, majdnem kétszer akkora részét tudja megszólítani a helyben élőknek (28%), mint a sorrendben második, a Rádió 1 (16%).
Rádiók elérése Debrecenben
A hallgatott idő nagyságát alapul véve már konszolidáltabb képet kapunk. Ugyan a Best FM tudja a legtöbb ideig lekötni a hallgatók figyelmét hétvégén, hétköznap és heti szinten is, ugyanakkor előnye itt jóval mérsékeltebb, mint az elérés terén. Így például a Petőfi Rádió, ami az elérés alapján a negyedik helyet szerezte meg, a heti hallgatással töltött idő tekintetében már a második helyre lép előre 19 perces lemaradással, míg a Rádió 1, amely a második legtöbb embert éri el, hallgatói mégis kevesebb időt töltenek a készülék előtt, mint a többi rádió esetében.
Rádiók hallgatásával töltött idő Debrecenben
Eger (Szent István Rádió)
A Magyar Katolikus Egyházhoz kötődő Szent István Rádió 2000-ben kezdte meg sugárzását Egerben és Miskolcon. Ezt követően folyamatosan bővült elérési területe, mára szinte az egész észak-keleti országrészben fogható. A rádió délelőttönként világi és egyházi témákkal, délutánonként ismeretterjesztő és kulturális műsorszámokkal, míg az esti órákban komolyabb, elmélyedésre inspiráló összeállításokkal jelentkezik. Műsoraiban a zene aránya 27 százalékot, a szövegé 73 százalékot, a közszolgálati tartalmak aránya pedig 89 százalékot tesz ki.
A Szent István Rádió közösségi jellegű médiaszolgáltatás, vagyis túlnyomórészt közszolgálati feladatokat lát el a 164 ezer fős vételkörzetében. Az egri körzetben teljesen egyértelmű a Rádió 1 dominanciája (36%), megközelítőleg háromszor annyi hallgatót ér el a városban, mint a második helyen álló Retro Rádió (12%). A Szent István Rádió nagyjából kétezer embert szólít meg egy átlagos napon, ami jelentős lemaradást mutat a könnyűzenei profillal rendelkező konkurenciához képest.
Rádiók elérése Egerben
Eltérő kép rajzolódik ki, amennyiben az egyes csatornák hallgatással töltött idejét szemléljük. E tekintetben egy átlagos hétköznapon a legtöbb ideig a Szent István Rádiót hallgatják (több mint négy órát), valamint egy átlagos napon is az előkelő második helyen áll (szintén nagyjából négy órás hallgatással) a Petőfi Rádió mögött, másképpen fogalmazva, a Szent István Rádió alacsony elérése ellenére mind a hétvégi, mind a hétköznapi és a teljes heti átlagot vizsgálva is előkelő helyen szerepel a hallgatott idő tekintetében.
Rádiók hallgatásával töltött idő Egerben
Győr (Győr Plusz Rádió)
A Győr Plusz Rádió 2011-től érhető el Győr 30-40 kilométeres vonzáskörzetében, 98 ezer fős potenciális hallgatótáborral. Közösségi jellegű adó, programjai elsősorban a ’80-as, ’90-es évek zenéire épülnek, de emellett kínálatában beszélgetések, kabaré, slágerlista is fellelhető. Műsoraiban 50-50 százalékot tesz ki a zene, illetve a szöveg aránya. A vármegyeszékhelyen a legnagyobb eléréssel egy átlagos napon a Retro Rádió büszkélkedhet (24 ezer fő), mindössze két százalékkal megelőzve a Rádió 1-et (22 ezer fő). A Győr Plusz Rádió a harmadik helyre ér fel a ranglistán napi 11 ezres fős közönségével.
A rádiók hallgatásával töltött idő alapján egyértelmű a kép: a Kisalföld szívében a Retro Rádió számít a legmeghatározóbbnak mind hétköznapokon, mind hétvégéken, mind egy átlagos napon. A Győr Plusz Rádiót előnyben részesítők kevesebb időt töltenek a frekvencián, mint a három országos vetélytársa esetében.
Rádiók hallgatásával töltött idő Győrben
Kaposvár (Rádió Most)
A Rádió Most kaposvári médiaszolgáltatás 2013-ban indult útjára 53 ezer fős ellátottsággal. Az adó a szórakoztatás mellett fontosnak tartja a színvonalas, a hagyományokat felelevenítő műsorok bemutatását, egyik fő célja, hogy hallgatóit friss helyi hírekkel, információkkal lássa el. Kereskedelmi jellege miatt műsorainak 70 százaléka zenei, 30 százaléka szöveges tartalom. Helyben a Rádió Most a harmadik legnagyobb elérést könyvelheti el hatezer fővel. A két országosan is legnagyobb eléréssel rendelkező rádió itt is fej-fej mellett, nagyjából 10-10 ezer fős eléréssel áll az első két helyen.
Rádiók elérése Kaposváron
A hallgatással töltött idő alapján az egyik leginkább népszerű médium a Rádió Most a vételkörzetében. Egy átlagos hétköznap minden vetélytársát megelőzi, hétvégén azonban jelentősen visszaesik az érdeklődés iránta, ekkor csak a Petőfi Rádiót tudja maga mögé utasítani. Ennek magyarázata a rádió műsorfolyamában keresendő, hiszen hétköznap számos saját készítésű műsorral jelentkezik, amelyek hétvégén nem szerepelnek a kínálatában.
Rádiók hallgatásával töltött idő Kaposváron
Miskolc (Rádió M)
A Rádió M egy Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyei rádió, melynek hatóköre szinte az egész közigazgatási egységre kiterjed. 2011 végén vette kezdetét a működése kereskedelmi jelleggel, küldetésének pedig a hallgatók informálását és minőségi szórakoztatását tekinti. Műsoraiban a szöveg-zene aránya 18 vs. 82 százalék, vagyis egyértelműen a zenére helyezik a hangsúlyt a szerkesztők. 2024 első felében a harmadik legtöbb embert a Rádió M-nek sikerült elérnie egy átlagos napon (21 ezer fő), ami kevesebb, mint tíz százalékkal marad el a helyben is fogható Retro Rádiótól.
Rádiók elérése Miskolcon
A hallgatással eltöltött időt tekintve egy átlagos hétköznapon és egy átlagos napon is a második helyet foglalja el a rangsorban, azaz majdnem három óráig köti le a hallgatók figyelmét a Rádió M. A zene magas aránya miatt kínálata többé-kevésbé megegyezik az országos kereskedelmi adókéval, így a helyi jelleg háttérbe szorulása miatt azok helyettesítőjeként jelenik meg a piacon.
Rádiók hallgatásával töltött idő Miskolcon
Székesfehérvár (Vörösmarty Rádió)
A Vörösmarty Rádió 1994-ben kezdte el adásait a Kodolányi János Főiskola kebelében, azonban 1999-ig más rádióadókkal volt kénytelen osztozni a frekvencián. Kínálatában elsőbbséget élveznek a lokális hírek, események, programok, így közszolgálati műsortartalmainak aránya 69 százalékra tehető. A zene-szöveg megoszlása 45-55 százalékot tesz ki. A sok beszélgetős műsor miatt a csatorna zenei kínálata az arculatához igazodik, amelyben prioritást élveznek a klasszikus zenei műfajok, ugyanakkor nagy hangsúlyt fektetnek a hazai zenei élet szereplőinek bemutatására is. Elérés tekintetében a helyi Vörösmarty Rádió tudja magáénak a legkevesebb, nagyjából négyezer hallgatót egy átlagos napon. Ez körülbelül kétezer emberrel jelent kevesebbet, mint a Petőfi Rádió esetében. A legnagyobb eléréssel – nem meglepő módon – a Rádió 1 és a Retro Rádió rendelkezik.
Rádiók elérése Székesfehérváron
A rádióhallgatással töltött idő szempontjából – a két legnagyobb eléréssel rendelkező Rádió 1 és Retro Rádió kivételével – kiegyensúlyozott képet kapunk, nagyjából két és fél órát töltenek a hallgatók mind a Petőfi, mind a Vörösmarty Rádió előtt. A Vörösmarty az elérésben mutatkozó elmaradását a hallgatással töltött idő tekintetében jelentősen korrigálni tudja, megközelítve az élmezőnyt.
Rádiók hallgatásával töltött idő Székesfehérváron
Tatabánya (Forrás Rádió)
A tatabányai Forrás Rádió 2009 második felében kezdte meg működését kereskedelmi jelleggel. A csatorna céljának tekinti, hogy műsorai emberközeliek, helyi jellegűek legyenek. Zenei repertoárja alapján a magyar zenék népszerűsítését különösen fontosnak tartja, hiszen kínálatának felét hazai művek alkotják. A térségben a Forrás Rádió messze a legnagyobb eléréssel rendelkezik, egy átlagos napon 14 ezer ember hallgatja, másfélszer annyian, mint a második helyen álló Rádió 1-et (9 ezer fő) és kétszer többen, mint a Retro Rádiót (7 ezer fő).
Rádiók elérése Tatabányán
A hallgatással töltött idő tekintetében hétköznap és egy átlagos napon is a második helyet tudhatja magáénak a Forrás Rádió, azonban hétvégén, ha hajszállal is, de megelőzi a másik két kategóriában élen álló Retro Rádiót. A helyi kötődésű adó hallgatói hétvégente több, mint három és fél órát töltenek a rádió előtt, de hétköznap és egy átlagos napon is nagyjából három órán át követik figyelemmel a műsorait. A tavalyi évben a Forrás Rádió bizonyult a leghallgatottabb rádiónak Tatabányán.
Rádiók hallgatásával töltött idő Tatabányán
Zalaegerszeg (Egerszeg Rádió)
Az Egerszeg Rádió kereskedelmi jelleggel 2015 második felében szólalt meg a megyeszékhelyen és környékén 47 ezer potenciális követővel. Zenei kínálatát az aktuális hazai és európai trendeknek megfelelően alakítja, de emellett igyekszik kiszolgálni a helyben élőket hírekkel, információkkal. Műsorstruktúráját a zene dominanciája (86%) határozza meg. Az Egerszeg Rádió az egyik legnagyobb eléréssel rendelkező csatornának bizonyul Zala vármegye központjában, mivel lakosságának 16 százalékát éri el (8 ezer fő), mellyel éppen csak elmarad a legnagyobb eléréssel rendelkező rádiótól, a Retro Rádiótól (18%, 9 ezer fő).
Rádiók elérése Zalaegerszegen
Erős helyi pozícióját a rádióhallgatással töltött idő is alátámasztja: a hallgatók hétköznaponként, de a teljes hetet figyelembe véve is az Egerszeg Rádió adásainak követésével töltik el a legtöbb időt, amely egy átlagos napon megközelíti a négy órát. A lokális rádió csak a hétvégéken veszíti el vezető helyét, ekkor a Petőfi Rádió állhat fel a képzelt dobogó legmagasabb fokára.
Rádiók hallgatásával töltött idő Zalaegerszegen
Helyi rádiók elérései az idők során
A vármegyeszékhelyeken működő rádiók elérését az idő függvényében is áttekintettük. Az egyes adók 2019 óta általában csak egy-két százalékkal mozdultak el az átlagos elérésüktől. A legnagyobb változás a tatabányai Forrás Rádió életében következett be, ahol ennek értéke 21 százalék és 36 százalék között ingadozott. Összeségében kijelenthető, hogy a helyi rádiók elérései stabilnak bizonyultak az elmúlt öt évben, azonban néhány szereplőnél egyértelmű tendenciák is tetten érhetők. Így például a miskolci Rádió M elérése 2019 második felétől szinte folyamatosan csökken, míg a kaposvári Rádió Mostnál egy hosszabb hanyatlást követően éppen most látszik megtörni a negatív folyamat.
Rádiók elérése 2019 második felétől 2024 első feléig
A médiaszolgáltatás jellege erősen befolyásolja az elérési adatokat. A kereskedelmi és a közösségi adók között éles határvonal húzódik a közszolgálati és a zenei tartalmak arányát illetően, ami eltérő műsorstruktúrában, tematikában ölt testet. A kereskedelmi státuszú rádiók közül (Best FM, Rádió Most, Rádió M, Forrás Rádió, Egerszeg Rádió) a Rádió Most tesz közzé legmagasabb arányban közszolgálati tartalmakat (21%), míg legalacsonyabb arányban az Egerszeg Rádió (7%). A helyi kereskedelmi rádióműsorok mintegy 12,7 százaléka tekinthető közszolgálati tartalomnak, a közösségi rádióknál (Szent István Rádió, Győr Plusz Rádió, Vörösmarty Rádió) ez az érték eléri a 69 százalékot is. Az eltérő szerkesztési elvek és szerződéses vállalások értelemszerűen kihatnak az egyes rádiók elérési eredményességére: a közösségiek átlagosan mindössze a populációjuk 6,4 százalékát tudják elérni, ezzel szemben a kereskedelmiek már átlagosan a 19,5 százalékát.
Rádiók elérése és közszolgálati tartalmuk (heti)
Mindazonáltal azt nem állíthatjuk, hogy az elérésnél kirajzolódó különbségek kizárólag a közszolgálati tartalmú műsorok arányával áll összefüggésben, így például a kereskedelmi rádiók általában nagyobb költségvetéssel rendelkeznek, mint a közösségi társaik, s ebből kifolyólag többet költhetnek a rádió fenntartására, műsoraik reklámozására.
Összegzés
A vármegyei jogú városok rádióhallgatással kapcsolatos adatai szerint a helyi rádiók a legtöbb helyen fel tudják venni a versenyt a három legnagyobb elérésű országosan zenei adóval, amit az alábbi összesítő táblázat is alátámaszt:
Helyi rádió | Adott rádió elérése egy átlagos napon | Adott rádió hallgatásával eltöltött idő egy átlagos hétköznapon | Adott rádió hallgatásával eltöltött idő egy átlagos hétvégén | Adott rádió hallgatásával eltöltött idő egy átlagos napon |
---|---|---|---|---|
Best FM (Debrecen) | 1. | 1. | 1. | 1. |
Szent István Rádió (Eger) | 4. | 1. | 3. | 2. |
Győr Plusz Rádió (Győr) | 3. | 4. | 4. | 4. |
Rádió Most (Kaposvár) | 3. | 1. | 3. | 1. |
Rádió M (Miskolc) | 3. | 2. | 2. | 2. |
Vörösmarty Rádió (Székesfehérvár) | 4. | 4. | 2. | 4. |
Forrás Rádió (Tatabánya) | 1. | 2. | 1. | 2. |
Egerszeg Rádió (Zalaegerszeg) | 2. | 1. | 2. | 1. |
A helyi rádiók fontos részét képezik a helyben élők médiafogyasztásának, hiszen minden általunk vizsgált kategóriában a második és harmadik helyre pozícionálták magukat. Mi több, például a tatabányai Forrás Rádió vagy a debreceni Best FM egyenesen a helyi rádiós piac legnagyobb elérésével büszkélkedhet, de a hallgatási idő alapján is fel tudják venni a versenyt az országos rádiókkal. Három adó kivételével az összes helyi rádió elmondhatja magáról, hogy a hétvégi, hétköznapi vagy a heti átlag napot vizsgálva valamelyik kategóriában az ő hallgatóik követik leghosszabb ideig a műsoraikat.