NMHH: Július 1-je után is van mód a mobilos szerződésmódosítási ajánlatok elutasítására

Eltérő határidőkig és többféle módon nyilatkozhatnak a feltöltőkártyás, illetve a számlás mobilos ügyfelek a július 1-jei díjváltozások kapcsán

Közzétéve: 2015. június 30.

null

Az ügyfélszolgálatok leterheltsége esetén postai úton is nyilatkozhatnak azok az ügyfelek, akik nem kívánják elfogadni a Telekom, illetve a Telenor által július 1-jétől tervezett kétoldalú szerződésmódosítási ajánlatot. Az ajánlat elutasítására a jogszabályok szerint alapesetben 15 nap áll rendelkezésre, de a feltöltőkártyás előfizetésekre speciális szabályok vonatkoznak. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság a szolgáltatókkal megkötött hatósági szerződésekkel hatékonyan biztosítja a jogszabályokban rögzített előfizetői jogok érvényesülését.

Az előfizetők – a jogszabályoknak megfelelően – tértivevényes postai úton is nyilatkozhatnak arról, ha nem fogadják el mobilszolgáltatójuk július 1-jétől tervezett kétoldalú szerződésmódosítási ajánlatát. A fogyasztók a módosítással kapcsolatos lehetőségekről és a módosítás menetéről részletesen a szolgáltatók tájékoztatásából, illetve az ügyfélszolgálaton értesülhetnek, és ha az ügyfél a módosítást nem kívánja elfogadni, akkor azt célszerű a szolgáltató tájékoztatásában szereplő módon és határidőig jeleznie a szolgáltatójánál, annak ügyfélszolgálatánál.

Az előfizetők számára a jogszabályok az ajánlat kézhezvételétől számított 15 napot biztosítanak arra, hogy nyilatkozzanak, ha el kívánják utasítani az ajánlatot, de a szolgáltatók vállalásai ennél hosszabb időtartamra is vonatkozhatnak. Ez utóbbi vállalás eredménye, hogy a szolgáltatók a következőkben említett kiegészített értesítést követően, de az ajánlat első elküldésétől számított 15 nap eltelte után, ismételten lehetőséget biztosítottak ügyfeleiknek a kétoldalú szerződésmódosítási ajánlat elutasítására. A Telenor június 24-én küldte ki a szerződésmódosítási ajánlatról szóló kiegészített értesítéseket, a Telekom július 1-je után kezdi meg az értesítések kiküldését.

A kártyás előfizetői szerződésekre speciális szabályok vonatkoznak. A jogszabályok szerint ugyanis minden egyes egyenlegfeltöltés egy-egy új szerződés megkötésének minősül, bár az előfizető megtartja a régi számát és továbbviszi a meglévő pozitív egyenlegét. Így ha az egyenleg feltöltése július 1-je után történik meg, abban az esetben – az ilyen módon a feltöltéssel már újonnan létrejött szerződés szerint – az akkor hatályos díjakkal zajlik a számlázás. Tehát a régi szerződéssel kapcsolatos módosításról szóló nyilatkozat addig tehető meg, amíg az előfizető a megváltozott feltételek ismeretében nem kezdi meg a szolgáltatás további igénybevételét – például hívást indít –, de legkésőbb az értesítésben megjelölt időpontig. Kártyás előfizetés esetén az egyenlegfeltöltéssel létrejött új kártyás előfizetői szerződésre a feltöltés idején hatályos Általános Szerződési Feltételek díjszabása érvényesül.

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság a fogyasztói érdekek hatékony védelmében indította meg azokat a hatósági eljárásokat, amelyeket hatósági szerződések megkötésével zárt le, hogy az addigi, jogszerűtlen feltételeket rendezzék. A szerződések megkötésére éppen azért került sor, hogy a kialakult helyzetet a szolgáltatók az előfizetők és a közérdek szempontjából a legjobban oldják meg. Az eljárások a szerződéskötéseknek köszönhetően rövidebb idő alatt, még a tervezett szerződésmódosítások előtt lezárulhattak, és elhárult annak a veszélye, hogy az előfizetők emiatt olyan hátrányt szenvedjenek, amelyet később már nem, vagy csak nehezen lehet orvosolni. Az NMHH az eljárások során az előfizetőiszerződés-módosítások körülményeinek jogszerűségét ellenőrizte, a hatóságnak az előfizetőidíj-emelések mértékével kapcsolatban nincs hatásköre vizsgálódni. A szolgáltatók vállalásai a hatósági elvárásoknak és a jogszabályi előírásoknak megfelelően biztosítják az előfizetői jogok érvényesülését.