Tájékozódjon, mielőtt előfizet vagy díjcsomagot vált!

Legutóbb frissítve: 2021. augusztus 16.

Az összes kapcsolódó anyagunk itt érhető el
A telefonszolgáltatók egyre szaporodó ajánlatai között nehéz megtalálni azt a díjcsomagot, amely legjobban szolgálja a fogyasztók igényeit, legyen az olcsóbb beszélgetés vagy nagyobb adatforgalom. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) az átlagos havi költségmutatóval (ÁHK) segíthet eligazodni a vezetékes- és mobiltarifák, valamint a főbb szolgáltatók (Magyar Telekom, Telenor, Vodafone, Invitel, DIGI) kínálata között.

Felgyorsult digitális világunkban a távközlési szolgáltatások fejlődésével egyre több termék és szolgáltatás jelenik meg a piacon. A szolgáltatók által kínált mobil és vezetékes telefoncsomagok díjelemei, feltételei igen különbözőek és a megfelelő előfizetés kiválasztása nem könnyű feladat a fogyasztók számára. Nem egyszerű továbbá az Általános Szerződési Feltételek (ÁSZF), illetve a szolgáltatók honlapjainak információi alapján megbecsülni, hogy milyen havi összeget jelent egy-egy tarifacsomag használata a felhasználó számára. Az NMHH az átlagos havi költségmutató (ÁHK) kidolgozásával segít válaszolni arra a kérdésre, hogy „Mennyibe kerülne havonta egy átlagos fogyasztónak a választott szolgáltatás?”.

Az ÁHK – a szolgáltatók honlapján publikált tarifák és az ÁSZF-ekben szereplő kondíciók alapján – praktikusan egyetlen számadattal mutatja meg, hogy egy átlagos fogyasztónak mennyibe kerülne havonta a mobil-, illetve vezetékes telefon díjcsomagok használata. A telefonszolgáltatók által megadott forgalmi adatok alapján képzett átlagos telefonhasználati szerkezet egy tájékoztató jellegű összehasonlítási alap, a valóságban az egyes felhasználók telefonhasználata általában eltér az átlagtól.

Az átlagos magyar fogyasztó telefonálási szerkezete (lásd az alábbi táblázatokat) azt mutatja, hogy havonta hányszor kezdeményez hívást, milyen irányba (saját hálózat, vezetékes, mobil, nemzetközi), illetve milyen hosszan (hány percig) telefonál.

  • A vezetékestelefont használó átlagosan havonta 14-szer kezdeményez hívást, összesen csaknem 2 órát (109 perc) beszél, egy hívása átlagosan 7,8 percig tart.
  • A feltöltőkártyás mobiltelefont használó átlagosan havonta 15-ször kezdeményez hívást, összesen fél órát (30 perc) beszél, 2 db SMS-t küld, és egy hívása átlagosan 2,0 percig tart.
  • Az előfizetéses mobiltelefont használó átlagosan havonta 71-szer kezdeményez hívást, összesen több mint 4,5 órát (272 perc) beszél, 10 db SMS-t küld, és egy hívása átlagosan 3,8 percig tart.

Az NMHH a szolgáltatók publikált kedvezményeit (havidíj lebeszélhetősége, hűségvállalással járó havidíjcsökkentés, opciók, csomagajánlatok) vette figyelembe az ÁHK számítások során.

A költségmutatók az alábbi szerkezetben érhetők el honlapunkon:

A rovat elérhetősége:

Ezekben a rovatokban rendszeresen, szolgáltatónként közli az NMHH a legfrissebb költségmutatókat.

A hatóság a költségmutatókat táblázatos formában teszi közzé. A táblázat az összes számításba vehető előfizetésfajtát tartalmazza.

Ha valaki az ismertetett átlagokhoz hasonló megoszlással, időtartamban és mennyiségben telefonál, illetve küld SMS-t, akkor megközelítőleg az ÁHK értékének megfelelő havi kiadással kalkulálhat. Aki az átlagosnál többet, illetve kevesebbet használja a telefont, az értelemszerűen többet, illetve kevesebbet is fizet, kivéve az átalánydíjas vagy „lebeszélhető” konstrukciójú díjcsomagok használóit. A szolgáltatók ugyanakkor az ÁSZF-ekben és a honlapon meghirdetetteken felül is nyújthatnak időszakos engedményeket, amelyek mérsékelhetik a havi költségeket, mivel rendkívül sokféle tarifacsomagot és kedvezményt kínálnak a felhasználók eltérő igényeinek kielégítésére. Különösen előnyös lehet a különféle szolgáltatások kombinált csomagban történő igénybevétele, amellyel további kedvezmények érhetők el.

Az átlagos havi költségmutató tájékoztató jellegű, az átlagos hívási szokásokat és a kínált díjcsomagok főbb jellemzőit veszi figyelembe. A telefonszolgáltatások megrendelése előtt érdemes informálódni a szolgáltatóknál is.

Továbbá, amennyiben új előfizetői csomagot keres vagy váltani szeretne, látogasson el a tantusz.nmhh.hu oldalra, amely további információkkal segít eligazodni a vezetékes- és mobiltarifák között, valamint bemutatja a szolgáltatók kombinált csomagkínálatát is.

Az átlagos hazai hívásszerkezet (a szolgáltatók 2020. évi adatai alapján)

Vezetékes telefonforgalom

Hívásirány

Hívásmennyiség (perc)

Helyi, hálózaton belüli 39
Helyi, hálózaton kívüli 19
Távolsági, hálózaton belüli 12
Távolsági, hálózaton kívüli 10
Mobil hálózati 28
Nemzetközi 1
Összesen 109

Mobil feltöltőkártyás telefonforgalom

Hívásirány

Hívásmennyiség (perc)

Saját hálózaton belüli 15
Más mobil hálózati 10
Vezetékes hálózati 2
Nemzetközi 0
Roaming 3
Összesen 30

Mobil előfizetéses telefonforgalom

Hívásirány

Hívásmennyiség (perc)

Saját hálózaton belüli 141
Más mobil hálózati 103
Vezetékes hálózati 11
Nemzetközi 2
Roaming 15
Összesen 272