Tájékozódjon, mielőtt előfizet vagy díjcsomagot vált!

Legutóbb frissítve: 2021. január 13.

Az összes kapcsolódó anyagunk itt érhető el

A telefonszolgáltatók egyre szaporodó ajánlatai között nehéz megtalálni azt a díjcsomagot, amely legjobban szolgálja a fogyasztók igényeit, legyen az olcsóbb beszélgetés vagy nagyobb adatforgalom. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) az átlagos havi költségmutatóval (ÁHK) segíthet eligazodni a vezetékes- és mobiltarifák, valamint a főbb szolgáltatók (Magyar Telekom, Telenor, Vodafone, Invitel, Digi) kínálata között.

Felgyorsult digitális világunkban a távközlési szolgáltatások fejlődésével egyre több termék és szolgáltatás jelenik meg a piacon. A szolgáltatók által kínált mobil és vezetékes telefoncsomagok díjelemei, feltételei igen különbözőek és a megfelelő előfizetés kiválasztása nem könnyű feladat a fogyasztók számára. Nem egyszerű továbbá az Általános Szerződési Feltételek (ÁSZF), illetve a szolgáltatók honlapjainak információi alapján megbecsülni, hogy milyen havi összeget jelent egy-egy tarifacsomag használata a felhasználó számára. Az NMHH az átlagos havi költségmutató (ÁHK) kidolgozásával segít válaszolni arra a kérdésre, hogy „Mennyibe kerülne havonta egy átlagos fogyasztónak a választott szolgáltatás?”.

Az ÁHK – a szolgáltatók honlapján publikált tarifák és az ÁSZF-ekben szereplő kondíciók alapján – praktikusan egyetlen számadattal mutatja meg, hogy egy átlagos fogyasztónak mennyibe kerülne havonta a mobil-, illetve vezetékes telefon díjcsomagok használata. A telefonszolgáltatók által megadott forgalmi adatok alapján képzett átlagos telefonhasználati szerkezet egy tájékoztató jellegű összehasonlítási alap, a valóságban az egyes felhasználók telefonhasználata általában eltér az átlagtól.

Az átlagos magyar fogyasztó telefonálási szerkezete (ld. a lentebbi táblázatban) azt mutatja, hogy havonta hányszor kezdeményez hívást, milyen irányba (saját hálózat, vezetékes, mobil, nemzetközi, roaming), illetve milyen hosszan (hány percig) telefonál.

  • A vezetékes telefont használó átlagosan havonta 15-ször kezdeményez hívást, összesen több mint másfél órát (96 perc) beszél, egy hívása átlagosan 6,5 percig tart.
  • A feltöltőkártyás mobiltelefont használó átlagosan havonta 17-szer kezdeményez hívást, összesen fél órát beszél, 3 db SMS-t küld, és egy hívása átlagosan 1,8 percig tart.
  • Az előfizetéses mobiltelefont használó átlagosan havonta 75-ször kezdeményez hívást, összesen több mint 4 órát (253 perc) beszél, 13 db SMS-t küld, és egy hívása átlagosan 3,4 percig tart.

Az NMHH a szolgáltatók publikált kedvezményeit (havidíj lebeszélhetősége, hűségvállalással járó havidíjcsökkentés, opciók, csomagajánlatok) vette figyelembe az ÁHK számítások során.
A költségmutatók az alábbi szerkezetben érhetők el honlapunkon:

A rovat elérhetősége:

Az átlagos havi költségmutató (ÁHK) a vezetékes, a mobil előfizetéses, valamint a mobil feltöltőkártyás telefonszolgáltatások költségeinek összehasonlítására szolgál, melyekben az NMHH rendszeresen, szolgáltatónként közli a legfrissebb költségmutatókat.

A hatóság a költségmutatókat táblázatos formában teszi közzé. A táblázat az összes számításba vehető, publikált előfizetésfajtát tartalmazza (határozott, illetve határozatlan idejű szerződéssel, egyedüli szolgáltatásként vagy csomagajánlat részeként, különféle adattartalommal-, illetve opciókkal, stb.)

Ha valaki az ismertetett átlagokhoz hasonló megoszlással, időtartamban és mennyiségben telefonál, illetve küld SMS-t, akkor megközelítőleg az ÁHK értékének megfelelő havi kiadással kalkulálhat. Aki az átlagosnál többet, illetve kevesebbet használja a telefont, az értelemszerűen többet, illetve kevesebbet is fizet, kivéve az átalánydíjas vagy „lebeszélhető” konstrukciójú díjcsomagok használóit. A szolgáltatók ugyanakkor az ÁSZF-ekben és a honlapon meghirdetetteken felül is nyújthatnak időszakos engedményeket, amelyek mérsékelhetik a havi költségeket, mivel rendkívül sokféle tarifacsomagot és kedvezményt kínálnak a felhasználók eltérő igényeinek kielégítésére. Különösen előnyös lehet a különféle szolgáltatások kombinált csomagban történő igénybevétele, amellyel további kedvezmények érhetők el.

Az átlagos havi költségmutató tájékoztató jellegű, az átlagos hívási szokásokat és a kínált díjcsomagok főbb jellemzőit veszi figyelembe. A telefonszolgáltatások megrendelése előtt érdemes informálódni a szolgáltatóknál is.

Továbbá, amennyiben új előfizetői csomagot keres vagy váltani szeretne, látogasson el a tantusz.nmhh.hu oldalra, amely további információkkal segít eligazodni a vezetékes- és mobiltarifák között, valamint bemutatja a szolgáltatók kombinált csomagkínálatát is.

Az átlagos hazai hívásszerkezet (a szolgáltatók 2019. évi adatai alapján)

Vezetékes telefonforgalom

Hívásirány

Hívásmennyiség (perc)

Helyi, hálózaton belüli 35
Helyi, hálózaton kívüli 17
Távolsági, hálózaton belüli 11
Távolsági, hálózaton kívüli 10
Mobil hálózati 23
Összesen 96

Mobil feltöltőkártyás telefonforgalom

Hívásirány

Hívásmennyiség (perc)

Saját hálózaton belüli 15
Más mobil hálózati 10
Vezetékes hálózati 2
Roaming 3
Összesen 30

Mobil előfizetéses telefonforgalom

Hívásirány

Hívásmennyiség (perc)

Saját hálózaton belüli 135
Más mobil hálózati 91
Vezetékes hálózati 9
Nemzetközi 1
Roaming 17
Összesen 253