Termékmegjelenítés az országos kereskedelmi televíziók műsoraiban (2021. II. félév)
(Az alábbi jelentést a Médiatanács 2022. február 28-i ülésén fogadta el, és elrendelte annak közzétételét. A jelentésben az akadálymentességi kritériumoknak való megfelelés végett összetett táblázatokat bontottunk két vagy több részre, illetve a jelentésben szereplő ábrákhoz is mellékeltük az adatokat táblázatok formájában. Ez az anyag szerkezetében kisebb módosulásokat eredményezett, a tartalom egésze azonban nem változott.)
Bevezetés
Az NMHH a hatósági ellenőrző tevékenysége során kiemelt figyelemmel kíséri a kereskedelmi üzeneteket, különösen azok tartalmi, mennyiségi és formai mutatóit. Ennek elősegítésére - igazodva a jogszabályi háttér változásaihoz - 2012 januárjától folyamatosan regisztrálja és adatbázisba rendezi a premier reklámok, a műsor- és műsorszolgáltatás támogatás mellett a termékmegjelenítéssel kapcsolatos információkat is. Az adatgyűjtés révén jól nyomon követhető a médiaszolgáltatások termékmegjelenítési gyakorlata, illetve e kereskedelmi üzenetek bemutatására vonatkozó jogszabályok betartásának hatósági ellenőrzése is hatékonyabb.
A félévente frissülő analízis során az RTL Klub és a TV2 országos kereskedelmi televíziók termékmegjelenítési gyakorlatát térképezzük fel, jelen tanulmány pedig a 2021 második félévéről szerzett tapasztalatokat foglalja össze. Tekintettel arra, hogy a vizsgált időszak egybeesett a koronavírus-járvány negyedik hullámával, nem kerülhető meg annak bemutatása sem, hogy milyen hatást gyakorolt a pandémia a termékmegjelenítésre.
2021 második felében a két országos kereskedelmi televízió 2.503 adását elemezte a Hatóság, melynek során 91 műsorcím mellett 12.715 termékmegjelenítést különített el. A vizsgált periódusban az Aldi (1.010 eset) márkanév szerepelt a legtöbbször, termék/márka/szolgáltatás megjelenítés (3.908 eset) a reggeli információs magazinokhoz kötődött elsősorban, míg a legaktívabb hirdetőnek az élelmiszer szektor képviselői (2.684 eset) bizonyultak (1. táblázat).
A vizsgálat tárgya | RTL Klub | TV2 | Összesen |
---|---|---|---|
Teljes műsoridő (óra) | 4416 | 4416 | 8759 |
Vizsgált műsoridő (óra) | 996 | 887 | 1883 |
Vizsgált adások száma | 1277 | 1226 | 2503 |
Vizsgálatba vont műsorcímek száma | 36 | 55 | 91 |
Termékmegjelenítések száma | 7584 | 5131 | 12715 |
Megjelenő márkák száma | 1023 | 1327 | |
Legtöbb termékmegjelenítést tartalmazó műsorszám | Reggeli+Kifőzde rovat (3056) | Mokka+Mokkacinó (852) | |
Legtöbb termékmegjelenítést tartalmazó műfajcsoport | reggeli információs magazin (3908 eset) | ||
Leggyakrabban megjelenő márka | Aldi (1010 eset) | ||
Leggyakrabban megjelenő szektor | Élelmiszer (2684 eset) |
A vizsgálati minta
A felmérés a médiaszolgáltatások saját gyártásban vagy megrendelésre készített alkotásaira fókuszált. Megjegyezzük, hogy a saját készítésű műsorszámok közül nem képezték a vizsgálat tárgyát a 2011 előtt készült produkciók, illetve azok a műfajok, amelyeket a médiatörvény eleve kizár a termékelhelyezés köréből, így például a híradók, politikai tájékoztató műsorok, illetve az Mttv. 30. § (3) b) pontja alapján a kifejezetten a 14 év alatti kiskorúaknak szóló alkotások.
Az RTL Klub műsorpalettájáról 21 műfajcsoportba tartozó 36 műsorcím 1.277 premier és ismételt kiadását tekintettük át (2. táblázat). A legtöbb adással (248) a csatorna ikonikus műsorának számító Fókusz (és ismétlései) szerepelt.
Adás neve | Műfajcsoport | Júl. | Aug. | Szep. | Okt. | Nov. | Dec. | II. félév össz. |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
A konyhafőnök VIP (Az íz-faktor) | reality | 0 | 0 | 0 | 0 | 23 | 34 | 57 |
A mi kis falunk | sorozat - folytatásos | 0 | 29 | 4 | 1 | 0 | 0 | 34 |
A mi kis falunk másképp | sorozat - folytatásos | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 1 |
A tanár | sorozat - önálló | 9 | 11 | 0 | 0 | 0 | 0 | 20 |
Álarcos énekes | szórakoztató műsor | 0 | 0 | 4 | 4 | 1 | 0 | 9 |
Autogram | magazin - autós | 10 | 10 | 8 | 7 | 9 | 6 | 50 |
Az első millióm | riport | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | 4 | 7 |
Az X-faktor sztori | talent-show | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 1 |
Barátok közt | szappanopera | 31 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 31 |
Brandmánia | magazin - szolgáltató | 0 | 0 | 7 | 9 | 8 | 6 | 30 |
Cápák között | szórakoztató műsor | 4 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 7 |
Édes/otthon | magazin-szolgáltató | 0 | 0 | 0 | 0 | 7 | 7 | 14 |
Életünk története | szórakoztató műsor | 5 | 2 | 0 | 7 | 5 | 0 | 19 |
Fókusz | egyéb információ | 32 | 42 | 48 | 46 | 42 | 38 | 248 |
Fókusz plusz | érdekvédelmi riport | 4 | 4 | 2 | 3 | 4 | 2 | 19 |
Főnök inkognitóban | reality | 1 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 |
Gyertek át! | játék, vetélkedő | 6 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 9 |
Havas dóra – tudatos hedonista | gasztronómiai műsor | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 8 | 10 |
Házasodna a gazda | szórakoztató műsor | 19 | 11 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30 |
Házon kívül | magazin - közéleti | 0 | 0 | 6 | 8 | 9 | 6 | 29 |
Így készült a Toxikóma | werkfilm | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 | 2 |
Így készült az Unoka | werkfilm | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 |
Itthon nyaralunk – Hajdúszoboszlói nyár | magazin - utazási | 6 | 8 | 0 | 0 | 0 | 0 | 14 |
Itthon nyaralunk – Visegrádi ősz | magazin - utazási | 0 | 0 | 7 | 3 | 0 | 0 | 10 |
Keresztanyu | sorozat - folytatásos | 0 | 136 | 44 | 42 | 19 | 0 | 241 |
Mestercukrász – Az édesszájú konyhafőnök | reality | 25 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 25 |
Muzsika tv – Extra | szórakoztató műsor | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 |
Nyerő páros – Mit bír el a szerelem? | reality | 0 | 0 | 0 | 18 | 20 | 0 | 38 |
Playit TV | magazin - e-sport | 0 | 0 | 0 | 5 | 8 | 7 | 20 |
Portré | sorozat - portré | 0 | 0 | 3 | 4 | 3 | 3 | 13 |
Reggeli | magazin - reggeli információs | 22 | 21 | 22 | 20 | 20 | 17 | 122 |
Reggeli rovat – Kifőzde | magazin - reggeli információs | 10 | 5 | 7 | 8 | 0 | 8 | 38 |
Survivor – Celebek a civilek ellen! | reality | 0 | 2 | 44 | 23 | 0 | 0 | 69 |
Toplista | szórakoztató műsor | 4 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 7 |
X-faktor | talent-show | 0 | 0 | 1 | 4 | 7 | 3 | 15 |
XXI. Század | magazin - tudományos | 0 | 0 | 7 | 9 | 7 | 6 | 29 |
Összesen | 192 | 293 | 216 | 222 | 198 | 156 | 1277 |
A TV2 kínálatából húsz műfajcsoportba tartozó 55 műsorcím 1.226 adása került elemzésre. A legtöbb adással (129) a Mokka c. reggeli magazin szerepelt (3. táblázat).
Adás neve | Műfajcsoport | Júl. | Aug. | Szep. | Okt. | Nov. | Dec. | II. félév össz. |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
#Kandászmamik | szórakoztató műsor | 0 | 2 | 4 | 0 | 0 | 0 | 6 |
#Újraindulás | magazin – gazdasági | 0 | 0 | 3 | 1 | 0 | 0 | 4 |
A bank | szórakoztató műsor | 0 | 0 | 0 | 20 | 4 | 0 | 24 |
A nagy ő – The Bachelor | reality | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 11 | 11 |
Az alkotók | sorozat – dokumentum | 4 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 |
Az álomotthon | reality | 5 | 4 | 1 | 0 | 3 | 4 | 17 |
Bezár a bazár! | játék, vetélkedő | 22 | 16 | 18 | 1 | 0 | 0 | 57 |
Bombaparty Maryvel | zenei műsor | 0 | 0 | 0 | 20 | 10 | 19 | 49 |
Brandépitők | magazin – szolgáltató | 0 | 0 | 4 | 5 | 1 | 0 | 10 |
Családi titkok | reality | 22 | 20 | 20 | 25 | 19 | 19 | 125 |
Dancing with the stars – Mindenki táncol | szórakoztató műsor | 0 | 0 | 2 | 6 | 4 | 0 | 12 |
Design műhely | magazin – szolgáltató | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 2 |
Doktor Balaton | sorozat – folytatásos | 20 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 35 |
Életmódi | magazin – életmód | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 3 | 25 |
Életmódi plusz | magazin – életmód | 4 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 |
Életterek | magazin – szolgáltató | 0 | 1 | 4 | 0 | 0 | 0 | 5 |
Extréme-e magazin | magazin – e-sport | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 1 | 10 |
Fald fel! | magazin – gasztronómiai | 5 | 2 | 0 | 3 | 4 | 3 | 17 |
Farm, ahol élünk | reality | 0 | 0 | 0 | 0 | 7 | 15 | 22 |
Farm, ahol élünk VIP | reality | 0 | 0 | 0 | 0 | 7 | 17 | 24 |
Hal a tortán | reality | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 1 |
Innovátor | magazin – tudományos | 0 | 0 | 3 | 4 | 4 | 3 | 14 |
Kapd el, ha tudsz! | szórakoztató műsor | 0 | 0 | 0 | 0 | 10 | 0 | 10 |
Kedvencek őrjárata | magazin – állatvédelmi | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 |
Konstruktíva – Az épitő műsor | magazin – szolgáltató | 0 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 | 12 |
Kutyasuli | magazin – állatvédelmi | 0 | 3 | 4 | 3 | 0 | 0 | 10 |
Mintaapák | sorozat – folytatásos | 0 | 11 | 22 | 21 | 5 | 0 | 59 |
Mokka | magazin – reggeli információs | 22 | 21 | 22 | 20 | 21 | 23 | 129 |
Mokkacino | magazin – reggeli információs | 22 | 21 | 22 | 21 | 21 | 20 | 127 |
Nagy vagy: Aktív Magyarország kupa | játék, vetélkedő | 2 | 0 | 0 | 0 | 3 | 2 | 7 |
Nagyító | magazin – szolgáltató | 5 | 4 | 1 | 5 | 4 | 3 | 22 |
Necsi-necsi... | zenei műsor | 18 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 22 |
Ninja Warrior Hungary | játék, vetélkedő | 0 | 0 | 0 | 5 | 15 | 0 | 20 |
Oltári történetek | sorozat – önálló | 0 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 |
Poggyász | magazin – utazási | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 24 |
Propaganda | magazin – kulturális | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 4 | 5 |
Pura vida – Tiszta élet | magazin – életmód | 5 | 4 | 1 | 4 | 1 | 0 | 15 |
Séfek séfe | reality | 0 | 0 | 9 | 16 | 0 | 0 | 25 |
Street racers – Formula E | magazin – autó sport | 2 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 |
Super Car | magazin – autós | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 3 | 25 |
Szépítők | magazin – szolgáltató | 0 | 0 | 0 | 3 | 4 | 2 | 9 |
Szerencsekerek | játék, vetélkedő | 9 | 16 | 1 | 0 | 0 | 0 | 26 |
Sztárban sztár a javából | szórakoztató műsor | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 |
Sztárban sztár leszek! | szórakoztató műsor | 0 | 0 | 13 | 5 | 12 | 3 | 33 |
Több mint testőr | magazin – életmód | 4 | 6 | 4 | 5 | 4 | 3 | 26 |
Totem | reality | 0 | 8 | 13 | 0 | 0 | 0 | 21 |
Totem: a tűz korul | reality | 0 | 5 | 13 | 0 | 0 | 0 | 18 |
Trendmánia | magazin – életmód | 1 | 0 | 3 | 4 | 4 | 3 | 15 |
Tűsarok | magazin – szolgáltató | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 |
Űj ház épül | reality | 0 | 0 | 4 | 4 | 2 | 0 | 10 |
Változnak az idők – Dred Bíró Zsolt | zenei műsor | 8 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 8 |
Vándorviadal | magazin – szolgáltató | 2 | 5 | 1 | 0 | 0 | 0 | 8 |
Volt egyszer egy képregény | dokumentumfilm | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 1 |
Wellness buli hétvége | zenei műsor | 0 | 16 | 20 | 2 | 0 | 0 | 38 |
Zöld gomb – Vertikál Kupa | játék, vetélkedő | 0 | 0 | 3 | 4 | 1 | 0 | 8 |
Összesen | 199 | 212 | 231 | 226 | 189 | 169 | 1226 |
Tájékoztatási kötelezettség, feliratozás
Az Mttv. 31. § (2) bekezdése és a termékmegjelenítésre vonatkozó hatósági ajánlás egyaránt tájékoztatási kötelezettséget ír elő a televíziók és rádiók számára a termékmegjelenítés alkalmazásakor. 2021 második felében a két országos televízió vizsgálatba vont műsorainak többségénél szerepelt a termékmegjelenítésről szóló figyelemfelhívás, 575 adásnál azonban feleslegesen. Az RTL Klub kínálatából elsősorban a naponta jelentkező Keresztanyu c. sorozat epizódjaira és a Fókusz c. információs műsorra, a TV2-nél pedig a Mokkacino reggeli magazinra és a Totem:
A tűz körül c. reality adásaira volt jellemző a „túlbiztosítás” (4. táblázat).
TV-csatorna | Termékmegjelenítésre figyelmeztető felirattal rendelkező műsorok száma és aránya | Termékmegjelenítést tartalmazó műsorok száma és aránya | A eltérés aránya |
---|---|---|---|
RTL Klub | 1217 (95,3%) | 765 (59,9%) | 35,40% |
TV2 | 881 (71,8%) | 858 (69,9%) | 1,90% |
Az RTL Klub programjában a Házon kívül c. közéleti műsor 21 epizódjában nem szerepelt termékmegjelenítésre utaló információ. Megjegyezzük, hogy a műsorban felbukkanó márkanevek csupán forrásmegjelölésként (pl.: 444.hu, hvg.hu, Political Capital, atlatszo.hu, Blikk, ATV) szerepeltek.
A TV2 kínálatából négy műsorcím 105 adásában nem szerepelt a figyelmeztető információ, a Bombaparty Maryvel (49 eset), a Necsi-Necsi... (14 eset), a Változnak az idők – Dred Bíró Zsolt (4 eset) és a Wellness, buli, hétvége (38 eset) c. zenei műsorokban a hangszereken látható márkanevek (pl. Casio, Yamaha, Roland) vagy a koncerteknek helyszínt biztosító szórakozóhelyek (pl. Lock Disco Party, Goose Bár Club, Budapest Park, Mendan Magic Spa&Wellness Hotel) neve volt beazonosítható.
Tekintettel arra, hogy termékmegjelenítés – kereskedelmi közlemény jellegéből adódóan – kizárólag fizetés vagy ellenszolgáltatás fejében tehető közzé,a felirat hiánya jelezheti, hogy a médiaszolgáltató illetve a hirdető között nincs üzleti kapcsolat.
Ezt a jelenséget a szakirodalom a következőképpen értelmezi: „(…) sajátos esetnek tekinthető, amennyiben egy termék anélkül szerepel a műsorszámban, hogy a gyártója (forgalmazója) és a médiaszolgáltató (műsorgyártó) között semmilyen jogviszony nincs. Ebben az esetben ugyanis az ellenszolgáltatás, mint fogalmi elem hiánya miatt – termékmegjelenítésről nem beszélhetünk. Felmerülhet ugyanakkor ilyenkor a burkolt kereskedelmi közlemény (Mttv. 203. § 4. pont, Smtv. 1. § 10. pont) közzétételi tilalmának megsértése, de csak akkor, ha a megjelenés „természetét tekintve félrevezető” (Médiajogi kommentárok). Az érintett adások ellenőrzése nem igazolt vissza burkolt reklámozást.
A termékmegjelenítés volumene
A tárgyidőszakban 12.715 termékmegjelenítést azonosított be a Hatóság, ebből az RTL Klubhoz 7.584, a TV2-höz 5.131 kötődött. Havi szinten a novemberi hónap bizonyult kiemelkedőnek, hiszen ekkor az RTL Klubnál 1.631, a TV2-nél pedig 1.005 darab termékmegjelenítés került adásba (1. ábra).
Hónap | RTL Klub | TV2 |
---|---|---|
Július | 1018 | 965 |
Augusztus | 1085 | 758 |
Szeptember | 1150 | 829 |
Október | 1224 | 952 |
November | 1631 | 1005 |
December | 1476 | 622 |
Amennyiben az adatokat a megelőző év azonos időszakával vetjük össze, úgy ellentétes irányú változást figyelhetünk meg, hiszen az RTL Klubnál 39,3 százalékos visszaesés következett be, míg a TV2-nél 13 százalékos növekedés (6.a táblázat). Összességében pedig mintegy negyedével (25,4%) zsugorodott a termékmegjelenítések piaca.
Év | RTL Klub | TV2 | Összesen | |
---|---|---|---|---|
A termékmegjelenítések száma |
2020 |
12487 | 4538 | 17025 |
2021 |
7584 | 5131 | 12715 | |
A változás mértéke | -39,30% | 13% | -25,40% |
A pandémia előtti időszakhoz, tehát 2019 második hat hónapjához viszonyítva termékmegjelenítési szempontból a hanyatlás volumene még inkább markáns az RTL Klub esetében, hiszen a visszaesés mértéke ötven százalékot meghaladó, ezzel szemben a TV2 „ledolgozta” a hátrányát, és ismét elérte a 2019-es szintet. A két vezető televíziónál több mint harmadával esett vissza (6.b táblázat) a termékmegjelenítések mennyisége a két évvel ezelőtt regisztrált értékhez képest.
Év | RTL Klub | TV2 | Összesen | |
---|---|---|---|---|
A termékmegjelenítések száma |
2019 |
15292 | 5120 | 20412 |
2021 |
7584 | 5131 | 12715 | |
A változás mértéke | -50,50% | 2% | -37,80% |
A járványhelyzet következtében visszaszoruló hirdetői aktivitást részben az magyarázza, hogy a saját gyártású produkciók előállítását kedvezőtlenül befolyásolták a pandémia negyedik hullámával összefüggő korlátozó intézkedések, aminek eredményeként jelentősen csökkent a vizsgálatba vonható saját gyártású produkciók vetítési száma (6.c táblázat).
Év | RTL Klub | TV2 | Összesen |
---|---|---|---|
2019 | 1725 | 1368 | 3093 |
2020 | 2037 | 1512 | 3549 |
2021 | 1277 | 1226 | 2503 |
Termékmegjelenítést tartalmazó műfajcsoportok
A termékmegjelenítéssel érintett műsorok műfaj szerinti megoszlása hosszabb ideje a hétköznaponként jelentkező reggeli információs magazinok (Reggeli+Kifőzde rovat, Mokka, Mokkacino) fölényét (30,7%) mutatja. Ezek mellett tizennégy féle reality 342 adásában 1.398, illetve hatféle játék/vetélkedő 127 adásában 1.191 termékmegjelenítést azonosítottunk be (7. táblázat).
Műfajcsoport | Esetszám |
---|---|
magazin – reggeli információs | 3908 |
reality | 1398 |
játék, vetélkedő | 1191 |
egyéb információ | 1051 |
magazin – szolgáltató | 1020 |
magazin – életmód | 1009 |
magazin – autós | 644 |
szórakoztató műsor | 304 |
sorozat – folytatásos | 303 |
zenei műsor | 263 |
Műsorcím alapján mind a két televízió esetében ugyancsak a reggeli információs magazinok bizonyultak listavezetőnek, hiszen az RTL Klub Reggeli+Kifőzde rovat műsorának adásaiban 3.056, a TV2 Mokka+Mokkacino programjaiban pedig 852 hirdetés fordult elő (8. és 9. táblázat). Kiemelésre érdemes a Playit TV, hiszen az októberben indult, e-sporttal foglalkozó magazin húsz adása 132 termékmegjelenítéssel jelentkezett.
Műsorszám | Termékmegjelenítés száma |
---|---|
Reggeli+Kifőzde rovat | 3056 |
Fókusz | 1051 |
A konyhafőnök VIP (Az ízfaktor) | 645 |
Brandmánia | 626 |
Autógram | 416 |
X-faktor | 196 |
A mi kis falunk | 168 |
Édes/Otthon | 160 |
Mestercukrász – Az édesszájú Konyhafőnök | 141 |
Playit TV | 132 |
Műsorszám | Termékmegjelenítés száma |
---|---|
Mokka+Mokkacino | 852 |
Bezár a bazár! | 436 |
Több mint testőr | 374 |
Ninja Warior Hungary | 339 |
Életmódi | 310 |
Super Car | 228 |
Trendmánia | 219 |
Zöld gömb – Vertikál Kupa | 199 |
Poggyász | 182 |
Az álomotthon | 165 |
Az egy adásra jutó termékmegjelenítések megoszlása másféle sorrendet tükrözött (10. és 11. táblázat). A legtöbb terméket/márkát megjelenítő produkciónak a TV2 Zöld gömb – Vertikál Kupa című műsora számított, hiszen a nyolc epizóddal jelentkező vetélkedő egy-egy adására közel huszonöt (24,87) termékmegjelenítés jutott.
Műsorszám | Termék-megjelenítés száma | Egy adásra jutó termékmegjelenítés száma |
---|---|---|
Brandmánia | 626 | 20,86 |
Reggeli | 2398 | 19,65 |
Kifőzde (rovat) | 658 | 17,31 |
X-faktor | 196 | 13,06 |
Cápák között | 89 | 12,71 |
Édes/otthon | 160 | 11,42 |
A konyhafőnök VIP (Az íz-faktor/) | 645 | 11,31 |
Főnök inkognitóban | 44 | 11 |
Az X-faktor sztori | 11 | 11 |
Az első millióm | 59 | 8,42 |
Autógram | 416 | 8,32 |
Műsorszám | Termék-megjelenítés száma | Egy adásra jutó termékmegjelenítés száma |
---|---|---|
Zöld gömb – Vertikál Kupa | 199 | 24,87 |
Ninja Warrior Hungary | 339 | 16,95 |
Nagy vagy: Aktív Magyarország Kupa | 115 | 16,42 |
Az alkotók | 77 | 15,4 |
Trendmánia | 219 | 14,6 |
Több mint testőr | 374 | 14,38 |
Életmódi | 310 | 12,4 |
Az álomotthon | 165 | 9,7 |
Innovátor | 130 | 9,28 |
Super Car | 228 | 9,12 |
Termékmegjelenítésként megjelent márkák
Az év második hat hónapjában 2.141 féle termék/márka/brand került beazonosításra (RTL Klub: 1.023, TV2: 1.327). A vizsgált időszakban az Aldi (1.010 eset) márkanevet regisztráltuk a legtöbbször (Aldi és saját márkás termékei: Aldi-Enjoy Free!, Aldi-Happy Harves, Aldi-Lomee és Aldi-Milfina), melynek hirdetései az RTL Klub többféle műsorában (A konyhafőnök, Fókusz, Reggeli+Kifőzde rovat) is felbukkantak. A TV2-nél a Toyota (249 eset) bizonyult az időszak vezető hirdetőjének (12., 13. és 14. táblázat), hiszen az autómárka kilenc (pl.: Bezár a bazár!, Életmódi, Mokka, Super Car és Trendmánia) műsorszámban is feltűnt.
Brand/márkák | Esetszám |
---|---|
Aldi | 1010 |
Toyota | 323 |
Electrolux | 270 |
Hell Energy | 231 |
Champic | 211 |
Watt | 198 |
Bella | 181 |
Adidas | 180 |
Le Gusto | 180 |
Cucina Nobile | 175 |
Street Kitchen | 165 |
Brand/márkák | Esetszám |
---|---|
Aldi | 1010 |
Electrolux | 267 |
Champic | 211 |
Hell Energy | 197 |
Bella | 181 |
Le Gusto | 180 |
Adidas | 180 |
Cucina Nobile | 175 |
Street Kitchen | 165 |
Zewa | 158 |
Coceur | 145 |
Brand/márkák | Esetszám |
---|---|
Toyota | 249 |
Watt | 198 |
Yamaha | 93 |
Dormeo | 90 |
Anubis Travel | 67 |
Mendan magic Spa&Wellness Hotel | 54 |
Brillbird | 52 |
Suzuki | 50 |
Sea-Doo | 43 |
Delimano | 39 |
Kotányi | 39 |
Vertikál | 39 |
Továbbra is megfigyelhető volt az a tendencia, miszerint a beazonosított termékek/márkák/szolgáltatások (1.938) túlnyomó része (90,5%) tíz alkalomnál kevesebbszer, 42 százalékuk (900) pedig csupán egyetlen alkalommal tűnt fel a műsorokban.
Termékmegjelenítések szektorok szerinti megoszlása
A termékmegjelenítések kategorizálásakor a Nielsen Közönségmérés Kft. módszerét vettük alapul, azaz szektorok szintjén is besorolásra kerültek a beazonosított márkák. 2021 második félévében az élelmiszer (2.684), a szolgáltatás (1.686) és a kereskedelem (1.486) szektorhoz köthető márkanevek előfordulása volt a legjellemzőbb (2. ábra). Az élelmiszer szektoron belül az energiaital márkák előfordulása (483 eset), a szolgáltatás szektoron belül az egészségügyi szolgáltatók (211 eset), a kereskedelem szektorból pedig az élelmiszerkereskedelem képviselőinek megjelenítése számított különösen gyakorinak.
Szektor | Esetszám |
---|---|
Élelmiszer | 2684 |
Szolgáltatás | 1686 |
Kereskedelem | 1486 |
Közlekedés | 1329 |
Szabadidő | 842 |
Öltözködés-kiegészítők | 788 |
Tömegtájékoztatás | 672 |
Ipar/mezőgazdaság | 468 |
Élvezeti cikkek | 391 |
Háztartási gép | 388 |
Virtuális reklámok megjelenése
Vizsgálatok szerint a virtuális reklám a termékmegjelenítés egyik leginkább megjegyezhető, ugyanakkor legzavaróbb formája. A virtuális reklám során az élményt hordozó vizuális felület összezsugorodik, és új inger jelenik meg a képernyőn, amely automatikusan elvonja a nézők figyelmét. A termék ebben az esetben nem a műsorba integrálva jelenik meg, hanem a tartalomtól teljesen függetlenül tűnik fel a képernyőn. Ez a fajta megjelenés a korlátozottabb elterjedtsége és az újszerűsége ellenére jó emlékezeti hatást tud elérni, azonban fogadtatása egyértelműen negatív.
Az év második hat hónapjában 550 virtuális reklámot regisztrált a Hatóság az országos kereskedelmi televíziók saját gyártású műsoraiban, ebből az RTL Klub produkcióiban 25, a TV2 adásaiban pedig 525 tűnt fel. Az RTL Klubnál kizárólag a Fókusz c. műsorszámban fordult elő, míg a TV2-nél 13 műsorcímhez kötődött ez a hirdetési metódus, legtöbbször a Mokka c. reggeli információs magazinban (164 eset), a Ninja Warior játék/vetélkedő (121 eset) és a Séfek séfe c. reality adásaiban fordult elő. A virtuális reklámok 36,1 százaléka (199 eset) a kereskedelem szektorhoz tartozott, és az online kereskedelmet propagálta (3. ábra).
Szektor | Megoszlás |
---|---|
Kereskedelem | 199 |
Élelmiszer | 119 |
Lakásfelszerelés | 65 |
Szórakoztató elektronika | 36 |
Háztartási gép | 33 |
Szabadidő | 26 |
Oktatás-képzés | 17 |
Öltözködés-kiegészítők | 16 |
Szépségápolás | 13 |
Közlekedés | 10 |
A virtuális reklámokban leggyakrabban megjelenő márkanevek sorrendben a Dormeo (90), Delimano (39), Rossman (36), Samsung és Studio Moderna (35-35), illetve a BestByte (34) voltak.
Termékmegjelenítés1 a történetvezetésben elfoglalt pozíció alapján
A termékmegjelenítés árnyaltabb bemutatása érdekében a hirdetéseket a történetvezetésben elfoglalt pozíciójuk alapján két fő csoportba soroltuk.
Az első csoportba azok a megjelenítések kerültek, amelyeknél pusztán a márkanév jelent meg úgy, hogy annak a történetvezetésben nem volt érdemi szerepe, a második csoportba pedig a tényleges, dramaturgiai szempontból is fontos metódusok kerültek. Tényleges, azaz dramaturgiai szempontból is fontos termékmegjelenítés 6.121 esetben (RTL Klub: 3.859, TV2: 2.262) fordult elő.
Ezeknek a hirdetéseknek – noha tartalmazták mindazon információkat, amelyek segítségével a nézők egyértelműen dekódolhatták a márkaüzenetet – csupán harmada (35,4%) érte el a termékmegjelenítés legmagasabb fokát, amikor a termék dramaturgiailag is integrálódott a történetbe (17. táblázat).
Tényleges erős bevonódásra került sor az RTL Klub kínálatából a Reggeli c. információs magazinban és annak Kifőzde c. rovatában az Aldi (694 megjelenítés) megjelenítésekor, míg a TV2 produkciói közül a Bezár a bazár! c. játékban feltűnő Toyota (102) hirdetése emelhető ki.
Termékmegjelenítés | RTL Klub (7584 eset) | TV2 (5131 eset) | Összesen (12715 eset) |
---|---|---|---|
Történetvezetés szempontjából kevésbé jelentős megjelenítés | 3725 | 2869 | 6594 |
Történetvezetés szempontjából jelentős megjelenítés – a termék dramaturgiailag integrálódott a történetbe | 1486 | 686 | 2172 |
Történetvezetés szempontjából jelentős megjelenítés – a terméket hosszasan mutatták | 3130 | 1621 | 4751 |
Történetvezetés szempontjából jelentős megjelenítés – a terméket teljes egészében mutatták | 2742 | 1166 | 3908 |
Történetvezetés szempontjából jelentős megjelenítés – a terméket a műsorban többször is mutatták | 2557 | 1301 | 3858 |
Történetvezetés szempontjából jelentős megjelenítés – a termék/márka neve elhangzott | 290 | 137 | 427 |
Egy másik megközelítésben a történetvezetés szempontjából jelentős termékmegjelenítéseket a bemutatás mértéke és az érzékszervekre gyakorolt hatásuk alapján is csoportosítottuk. Az esetek 77,6 százalékában a terméket hosszasan mutatták be, 63,8 százalékuk teljes egészében látható volt, 63 százalékuk pedig többször is feltűnt a képernyőn. Mindezeken túl, a tényleges megjelenítések 6,9 százaléka a szereplők dialógusaiban is felbukkant, ezzel is hangsúlyt adva a márkanévnek. Megjegyezzük, hogy a termékmegjelenítéssel szereplő márkák 33,1 százaléka egyúttal a műsorszám támogatója is volt.
Összegzés
2021 második felében az RTL Klub és a TV2 saját gyártású műsoraiban összesen 12.715 alkalommal azonosított be termékmegjelenítést a Hatóság. A TV2-nél 13 százalékkal növekedett, az RTL Klubnál ellenben 39 százalékkal csökkent a termékmegjelenítések volumene a megelőző időszakkal összevetve. A féléves eredmények összességében 25 százalékos visszaesést mutatnak 2020-hoz képest. A legtöbb (3.908 eset) termékmegjelenítést a reggeli információs magazinok vonultatták fel. A vizsgált időszakban az élelmiszer szektor képviselői (2.683 eset), ezen belül is az energiaital márkák (483 eset) preferálták leginkább ezt a fajta hirdetési megoldást. Az RTL Klubnál a legtöbb termékmegjelenítés (21) a Brandmánia című műsorszámhoz, míg a TV2-nél (25) a Zöld gömb – Vertikál Kupa c. produkcióhoz kötődött.
Lábjegyzetek:
- A virtuális reklámok számával csökkentett adatok alapján↩