Termékmegjelenítés az országos kereskedelmi televíziók műsoraiban (2021. I. félév)
Bevezetés
Az NMHH a hatósági ellenőrző tevékenysége során kiemelt figyelemmel kíséri a kereskedelmi üzeneteket, különösen azok tartalmi, mennyiségi és formai mutatóit. Ennek elősegítésére - igazodva a jogszabályi háttér változásaihoz - 2012 januárjától folyamatosan regisztrálja és adatbázisba rendezi a premier reklámok, a műsor- és műsorszolgáltatás támogatás mellett a termékmegjelenítéssel kapcsolatos információkat is. Az adatgyűjtés révén jól nyomon követhető a médiaszolgáltatások termékmegjelenítési gyakorlata, illetve e kereskedelmi üzenetek bemutatására vonatkozó jogszabályok betartásának hatósági ellenőrzése is hatékonyabb.
A félévente frissülő analízis során az RTL Klub és a TV2 országos kereskedelmi televíziók termékmegjelenítési gyakorlatát térképezzük fel, jelen tanulmány pedig a 2021 első félévéről szerzett tapasztalatokat foglalja össze. Tekintettel arra, hogy a vizsgált időszak egybeesett a koronavírus-járvány második és harmadik hullámával, nem kerülhető meg annak bemutatása sem, hogy milyen hatást gyakorolt a pandémia a termékmegjelenítésre.
2021 első felében a két televízió 2592 adását elemezte a Hatóság, melynek során 79 műsorcím mellett 12.809 termékmegjelenítést különített el. A vizsgált periódusban az Aldi (699 eset) márkanév szerepelt a legtöbbször, termék/márka/szolgáltatás megjelenítés (3693 eset) a reggeli információs magazinokhoz kötődött elsősorban, míg a legaktívabb hirdetőnek a szolgáltatás szektor képviselői (2214 eset) bizonyultak (1. táblázat).
A vizsgálat tárgya | RTL Klub | TV2 | Összesen |
---|---|---|---|
Teljes műsoridő (óra) | 4343 | 4343 | 8686 |
Vizsgált műsoridő (óra) | 1085 | 943 | 2028 |
Vizsgált adások száma | 1427 | 1165 | 2592 |
Vizsgálatba vont műsorcímek száma | 29 | 50 | 79 |
Termékmegjelenítések száma | 8548 | 4261 | 12809 |
Megjelenő márkák száma | 947 | 1196 | |
Legtöbb termékmegjelenítést tartalmazó műsorszám | Reggeli – reggeli információs magazin (2255) | Mokka – reggeli információs magazin (578) | |
Legtöbb termékmegjelenítést tartalmazó műfajcsoport | reggeli információs magazin (Reggeli és Kifőzde, Mokka és Mokaccino, (3693 eset) | ||
Leggyakrabban megjelenő márka | Aldi (699 eset) | ||
Leggyakrabban megjelenő szektor | Szolgáltatás (2214 eset) |
A vizsgálati minta
A felmérés a médiaszolgáltatások saját gyártásban vagy megrendelésre készített alkotásaira fókuszált. Megjegyezzük, hogy a saját készítésű műsorszámok közül nem képezték a vizsgálat tárgyát a 2011 előtt készült produkciók, illetve azok a műfajok, amelyeket a médiatörvény eleve kizár a termékelhelyezés köréből, így például a híradók, politikai tájékoztató műsorok, illetve az Mttv. 30. § (3) b) pontja alapján a kifejezetten a 14 év alatti kiskorúaknak szóló alkotások.
Az RTL Klub műsorpalettájáról 18 műfajcsoportba tartozó 29 műsorcím 1427 premier és ismételt kiadását tekintettük át (2. táblázat). A legtöbb adással (365) a csatorna ikonikus sorozatának számító Barátok közt c. szappanopera jelentkezett (amely a félév végére, közel 23 évad után végleg lekerült a televízió műsorpalettájáról).
Adás neve | Műfajcsoport | Jan. | Feb. | Már. | Ápr. | Máj. | Jún. | I. félév össz. |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
A konyhafőnök | reality | 0 | 0 | 0 | 0 | 38 | 18 | 56 |
A konyhafőnök VIP /Az ízfaktor | reality | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 1 |
A mi kis falunk | sorozat - folytatásos | 0 | 20 | 20 | 22 | 17 | 0 | 79 |
A tanár | sorozat - önálló | 4 | 5 | 5 | 0 | 0 | 0 | 14 |
Apatigris | sorozat - folytatásos | 0 | 1 | 9 | 8 | 2 | 19 | 39 |
Autogram | magazin - autós | 9 | 8 | 8 | 8 | 8 | 8 | 49 |
Az első millióm | magazin - riport | 4 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 8 |
Az év hotele | reality | 8 | 8 | 8 | 7 | 2 | 0 | 33 |
Barátok közt | szappanopera | 60 | 60 | 69 | 47 | 72 | 57 | 365 |
Brandmánia | magazin - szolgáltató | 0 | 0 | 6 | 9 | 9 | 6 | 30 |
Cápák között | szórakoztató műsor | 0 | 1 | 10 | 7 | 0 | 1 | 19 |
Drága örökösök | sorozat - folytatásos | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 |
Édes/Otthon | magazin - szolgáltató | 2 | 0 | 0 | 2 | 7 | 7 | 18 |
Életünk története | szórakoztató műsor | 0 | 0 | 7 | 6 | 0 | 0 | 13 |
Fókusz | egyéb információ | 39 | 41 | 44 | 26 | 21 | 41 | 212 |
Fókusz plusz | érdekvédelmi riport | 9 | 8 | 9 | 8 | 9 | 8 | 51 |
Gyertek át! | játék, vetélkedő | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 |
Házasodna a gazda | szórakoztató műsor | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 1 |
Házon kívül | magazin - közéleti | 8 | 4 | 6 | 7 | 5 | 4 | 34 |
Keresztanyu | sorozat - folytatásos | 40 | 40 | 44 | 40 | 1 | 0 | 165 |
Mestercukrász - az édesszájú Konyhafőnök | reality | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 | 5 |
Muzsika TV Extra | zenei műsor | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 22 |
Muzsika TV Road-show | zenei műsor | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 1 |
Nagy szám | sorozat - riport | 0 | 0 | 9 | 9 | 0 | 0 | 18 |
Portré | sorozat - portré | 4 | 5 | 5 | 2 | 3 | 2 | 21 |
Reggeli (benne: Kifőzde rovat) | magazin - reggeli információs | 20 | 20 | 22 | 20 | 20 | 22 | 124 |
Toplista | szórakoztató műsor | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 |
XXI. század | magazin - tudományos | 9 | 8 | 9 | 8 | 9 | 3 | 46 |
Összesen | 221 | 237 | 294 | 240 | 228 | 207 | 1427 |
A TV2 kínálatából 24 műfajcsoportba tartozó 50 műsorcím 1165 adása került elemzésre. Említésre érdemes, hogy a terminusban szokatlanul magas számban tűztek műsorra zenei produkciókat: a tízféle műsorcímhez összesen 144 adás kapcsolódott és ez a vizsgált produkciók 12,3 százalékát tette ki (3. táblázat).
Adás neve | Műfajcsoport | Jan. | Feb. | Már. | Ápr. | Máj. | Jún. | I. félév össz. |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1920 - Az új Közép-Európa | film - dokumentum | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 |
A Passió | zenei műsor | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 1 |
A pénz beszél | szórakoztató műsor | 0 | 0 | 0 | 4 | 4 | 4 | 12 |
Alkotók | sorozat - dokumentum | 5 | 4 | 3 | 0 | 0 | 0 | 12 |
Az álomotthon | reality | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 2 |
Az építkezők | magazin - szolgáltató | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 |
Bezár a bazár! | játék, vetélkedő | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 17 | 17 |
Bitter Magazin | magazin - szolgáltató | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 |
Bolttúra | magazin - szolgáltató | 2 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 |
Bombaparty Maryvel | zenei műsor | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 |
Barandépítők | magazin - szolgáltató | 0 | 4 | 4 | 0 | 0 | 0 | 8 |
Családi titkok | dokureality | 30 | 31 | 35 | 19 | 19 | 25 | 159 |
Dobban a szív | zenei műsor | 8 | 0 | 0 | 5 | 0 | 0 | 13 |
Doktor Balaton | sorozat - folytatásos | 20 | 20 | 0 | 0 | 0 | 0 | 40 |
Exatlon Hungary | játék, vetélkedő | 10 | 5 | 10 | 7 | 10 | 0 | 42 |
Extreme-E | magazin - sport | 0 | 0 | 2 | 1 | 3 | 0 | 6 |
Édes egészség | magazin - egészségügyi | 0 | 0 | 2 | 4 | 4 | 1 | 11 |
Életmódi | magazin - szórakoztató | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | 6 | 23 |
Életmódi Plusz | magazin - szórakoztató | 0 | 0 | 5 | 4 | 3 | 2 | 14 |
Fald fel! | magazin - gasztronómiai | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 24 |
Férjem S.Nagy István | zenei műsor | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 |
Hungarikumokkal a világ körül | ismeretterjesztő műsor | 5 | 4 | 2 | 0 | 0 | 0 | 11 |
Innovátor | magazin - tudományos | 0 | 0 | 2 | 4 | 4 | 4 | 14 |
Innovátor Extra | magazin - tudományos | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 0 | 2 |
Kedvencek őrjárata | magazin - állatvédelmi | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 | 1 | 3 |
LokoleoParty | zenei műsor | 4 | 17 | 10 | 6 | 0 | 0 | 37 |
Magánnyomozók | dokureality | 21 | 11 | 12 | 7 | 11 | 0 | 62 |
Mindent tudni akarok! | sorozat - ismeretterjesztő | 2 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 6 |
Mintaapák | sorozat - önálló | 20 | 20 | 24 | 11 | 16 | 4 | 95 |
Mokka | magazin - reggeli információs | 19 | 20 | 22 | 21 | 20 | 22 | 124 |
Mokkacino | magazin - reggeli információs | 19 | 19 | 21 | 20 | 20 | 22 | 121 |
Mondja marha… | sorozat - dokumentum | 0 | 0 | 0 | 3 | 0 | 0 | 3 |
Nagy vagy! – Hungarikumok Kupa | játék, vetélkedő | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 |
Nagy vagy! - Aktív Magyarország | játék, vetélkedő | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | 3 |
Nagyító | magazin - szolgáltató | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 | 4 |
Necsi-necsi | zenei műsor | 0 | 0 | 0 | 16 | 20 | 6 | 42 |
Neked énekelek | zenei műsor | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 1 |
Nicsak, ki vagyok? | zenei műsor | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 |
Otthontrend | magazin - szolgáltató | 3 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 |
Poggyász | magazin - utazási | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 25 |
Propaganda | magazin - kulturális | 0 | 0 | 0 | 4 | 2 | 0 | 6 |
Road Movie | sorozat - riport | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 |
Street Racers Formula E | magazin - sport | 0 | 0 | 1 | 1 | 2 | 1 | 5 |
SuperCar | magazin - autós | 5 | 4 | 5 | 3 | 4 | 4 | 25 |
Szépítők | magazin - szolgáltató | 0 | 1 | 3 | 3 | 0 | 0 | 7 |
Több mint testőr | magazin - életmód | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 24 |
Trendmánia | magazin - életmód | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 25 |
Tűsarok | magazin - szolgáltató | 0 | 0 | 4 | 12 | 24 | 26 | 66 |
Változnak az idők - Dred Bíró Zsolt | zenei műsor | 0 | 0 | 0 | 0 | 10 | 12 | 22 |
Zenebutik | zenei műsor | 0 | 0 | 16 | 5 | 0 | 0 | 21 |
Összesen | 211 | 190 | 203 | 179 | 200 | 182 | 1165 |
Tájékoztatási kötelezettség, feliratozás
Az Mttv. 31. § (2) bekezdése és a termékmegjelenítésre vonatkozó hatósági ajánlás egyaránt tájékoztatási kötelezettséget ír elő a televíziók és rádiók számára a termékmegjelenítés alkalmazásakor. 2021 első felében a két országos televízió vizsgálatba vont műsorainak többségénél szerepelt a termékmegjelenítésről szóló figyelemfelhívás, 236 adásnál azonban feleslegesen.
Az RTL Klub kínálatában különösen a naponta jelentkező Fókusz és az Apatigris (sorozat) műsorszámok esetében érvényesült a „túlbiztosítás” gyakorlata. Az RTL Klub esetében 2,1 százalékos, a TV2-nél pedig 2,6 százalékos volt a „túlbiztosítás” mértéke, ez utóbbi kifejezetten a hétköznaponként jelentkező Mokaccino magazint érintette (4. táblázat).
TV-csatorna | A vizsgált műsorok száma | Termékmegjelenítésre figyelmeztető felirattal rendelkező műsorok száma és aránya | Termékmegjelenítést tartalmazó műsorok száma és aránya | Eltérés (különbség) |
---|---|---|---|---|
RTL Klub | 1427 | 1028 – 72% | 1058 – 74,1% | 2,10% |
TV2 | 1165 | 654 – 56% | 623 – 53,4% | 2,60% |
Az RTL Klub programjában két műsor (Barátok közt és Házon kívül)399 adásábannem szerepelt termékmegjelenítésre utaló információ.Ennek ellenére az utóbbi műsorszám különböző kiadásaiban összesen 34 alkalommal azonosítottunk be márkanevet.
A TV2 produkciói közül 16 (1920 – Az új Közép-Európa, A Passió, Bombaparty Maryvel, Családi titkok, Dobban a szív, Exatlon Hungary, Férjem S. Nagy István, Lokoléo Party, Magánnyomozók, Mintaapák, Mondja marha…, Necsi-necsi, Neked énekelek, Nicsak, ki vagyok?, Street Racers Formula-E, Változnak az idők és Zenebutik) műsorcím 511 adásában nem szerepelt termékmegjelenítésre utaló közlemény, ellenben a zenei műsorokban 257 esetben a hangszereken látható márkanév (pl. Yamaha, Roland) vagy az eseménynek helyszínt biztosító szórakozóhely (pl. Goose Bár Club, Cabana Garden, Castello Club) beazonosítható volt.
Tekintettel arra, hogy termékmegjelenítés – kereskedelmi közlemény jellegéből adódóan – kizárólag fizetés vagy ellenszolgáltatás fejében tehető közzé,a felirat hiánya jelezheti, hogy a médiaszolgáltató illetve a hirdető között nincs üzleti kapcsolat.
Ezt a jelenséget a szakirodalom a következőképpen értelmezi: „(…) sajátos esetnek tekinthető, amennyiben egy termék anélkül szerepel a műsorszámban, hogy a gyártója (forgalmazója) és a médiaszolgáltató (műsorgyártó) között semmilyen jogviszony nincs. Ebben az esetben ugyanis az ellenszolgáltatás, mint fogalmi elem hiánya miatt – termékmegjelenítésről nem beszélhetünk. Felmerülhet ugyanakkor ilyenkor a burkolt kereskedelmi közlemény (Mttv. 203. § 4. pont, Smtv. 1. § 10. pont) közzétételi tilalmának megsértése, de csak akkor, ha a megjelenés „természetét tekintve félrevezető” (Médiajogi kommentárok).
Az érintett adások ellenőrzése nem igazolt vissza burkolt reklámozást.
A termékmegjelenítés volumene
A tárgyidőszakban 12.809 termékmegjelenítést azonosított be a Hatóság (három százalékos csökkenést kimutatva a megelőző év azonos időszakához képest), ebből az RTL Klubhoz 8548, a TV2-höz 4261 kötődött. Havi összehasonlításban az RTL Klubnál a március (1662 hirdetés), a TV2-nél pedig a június (910 hirdetés) hónap bizonyult kiemelkedőnek (1. ábra).
1. ábra: A termékmegjelenítések számának alakulása 2021 első félévében
Hónap | RTL Klub | TV2 |
---|---|---|
január | 1148 | 779 |
február | 1247 | 587 |
március | 1662 | 698 |
április | 1457 | 597 |
május | 1475 | 690 |
június | 1559 | 910 |
Összes: | 8548 | 4261 |
Amennyiben az adatokat a megelőző év azonos időszakával vetjük össze, úgy ellentétes irányú változást figyelhetünk meg, hiszen az RTL Klubnál 11,8 százalékos visszaesés következett be, ellenben a TV2-nél 27 százalékos növekedés volt megfigyelhető (5.a táblázat). Összességében pedig hat százalékkal zsugorodott a termékmegjelenítések piaca.
Év | RTL Klub | TV2 | Összesen | |
---|---|---|---|---|
A termékmegjelenítések száma | 2020 |
9669 | 3016 | 13151 |
2021 |
8537 | 3835 | 12372 | |
A változás mértéke | -11,80% | 27,10% | -6,10% |
A pandémia előtti időszakhoz, tehát 2019 első hat hónapjához viszonyítva a hanyatlás volumene még inkább markáns: a termékmegjelenítések száma közel harmadával esett vissza a két vezető televíziónál (5.b táblázat).
Év | RTL Klub | TV2 | Összesen | |
---|---|---|---|---|
A termékmegjelenítések száma | 2019 |
13143 | 4653 | 17796 |
2021 |
8537 | 3835 | 12372 | |
A változás mértéke | -35,10% | -17,60% | -30,50% |
A járványhelyzet következtében visszaszoruló hirdetői aktivitást részben az magyarázza, hogy a saját gyártású produkciók előállítását kedvezőtlenül befolyásolták a pandémia második és harmadik hullámával összefüggő korlátozó intézkedések, aminek eredményeként jelentősen visszaesett a saját gyártású produkciók vetítési száma, amelyek kiváló teret biztosítottak volna a reklámozóknak.
Termékmegjelenítést tartalmazó műfajcsoportok
A termékmegjelenítéssel érintett műsorok műfaj szerinti megoszlása hosszabb ideje a reggeli információs magazinok (Reggeli, Mokka, Mokkacino) fölényét (28,8%) mutatja. Ezek mellett ötféle reality 97 adásában 1809 és tízféle szolgáltató magazin 146 adásában 1312 termékmegjelenítést azonosítottunk be (6. táblázat). Első alkalommal kerültek a Top10-es listára a zenei műsorok, hiszen a 12 műsorcímhez 308 termékmegjelenítés kötődött.
Műfajcsoport | Esetszám |
---|---|
magazin - reggeli információs | 3693 |
reality | 1809 |
magazin - szolgáltató | 1312 |
egyéb információ | 1083 |
magazin - életmód | 717 |
sorozat - folytatásos | 660 |
magazin - autós | 536 |
játék, vetélkedő | 475 |
magazin - szórakoztató | 397 |
zenei műsor | 308 |
Műsorcím alapján mind a két televízió esetében a reggeli információs magazin bizonyult listavezetőnek, hiszen az RTL Klub Reggeli c. műsorának adásaiban 2255, a TV2 Mokka c. programjában pedig 578 hirdetés fordult elő (7. és 8. táblázat).
Műsorszám | Termékmegjelenítés száma |
---|---|
Reggeli | 2255 |
Az év hotele | 1119 |
Fókusz | 1083 |
Kifőzde | 700 |
A konyhafőnök | 653 |
Brandmánia | 591 |
A mi kis falunk | 392 |
Autógram | 352 |
Fókusz Plusz | 227 |
Házon kívül | 222 |
Műsorszám | Termékmegjelenítés száma |
---|---|
Mokka | 578 |
Trendmánia | 369 |
Több mint testőr | 348 |
Az alkotók | 263 |
Életmódi | 235 |
Tűsarok | 227 |
Exatlon Hungary | 222 |
Bezár a Bazár! | 208 |
Super Car | 184 |
Életmódi Plusz | 162 |
Az RTL Klub kínálatából a Barátok közt, a Gyertek át!, a Házasodna a gazda, a Muzsika TV Road-show és a Toplista 369 adása nem tartalmazott termékmegjelenítést, azaz a vizsgálatba vont adások 25,8 százaléka hirdetésmentes volt. A TV2 műsorpalettájáról 20 műsorcím 542 adásában, azaz a kínálat csaknem felében (46,5%) ugyancsak nem fordult elő ez a reklámozási forma (pl.: Családi titkok, Extreme-E, Magánnyomozók, Zenebutik).
Az egy adásra jutó termékmegjelenítések megoszlása másféle sorrendet tükrözött (9. táblázat). A legtöbb terméket/márkát megjelenítő produkciónak az RTL Klub Az év hotele c. műsora számított, hiszen a reality egy adására 34 darab termékmegjelenítés jutott.
Műsorszám | Termék-megjelenítés száma | Műfaj | Média-szolgáltatás | Egy adásra jutó termékmegjelenítés száma |
---|---|---|---|---|
Az év hotele | 1119 | reality | RTL Klub | 33,9 |
Alkotók | 363 | sorozat - dokumentum | TV2 | 30,2 |
Brandmánia | 591 | magazin - szolgáltató | RTL Klub | 19,7 |
Reggeli | 2255 | magazin - reggeli információs | RTL Klub | 18,1 |
Trendmánia | 369 | magazin – életmód | TV2 | 14,7 |
Több mint testőr | 348 | magazin – életmód | TV2 | 14,5 |
Az építkezők | 26 | magazin - szolgáltató | TV2 | 13 |
Bezár a bazár! | 208 | játék, vetélkedő | TV2 | 12,2 |
Édes/Otthon | 216 | magazin - szolgáltató | RTL Klub | 12 |
A konyhafőnök | 653 | reality | RTL Klub | 11,6 |
Életmódi Plusz | 162 | magazin - szórakoztató | TV2 | 11,5 |
Cápák között | 215 | szórakoztató műsor | RTL Klub | 11,3 |
Életmódi | 23 | magazin - szórakoztató | TV2 | 10,2 |
Az első millióm | 79 | magazin –riport | RTL Klub | 9,8 |
Innovátor | 128 | magazin - tudományos | TV2 | 9,1 |
Termékmegjelenítésként megjelent márkák
Az év első hat hónapjában 1951 féle termék/márka került beazonosításra (RTL Klub: 947, TV2: 1196). Ezen időszak alatt az Aldi (699 eset) márkanevet regisztráltuk a legtöbbször, a márka hirdetései az RTL Klub többféle műsorában (A konyhafőnök, Brandmánia, Fókusz, Kifőzde, Reggeli, Több mint testőr) is felbukkantak. A TV2-nél a Brillbird (102 eset) bizonyult az időszak vezető hirdetőjének (9. táblázat), amely kizárólag a Trendmánia c. életmód magazinban tűnt fel.
Brand/márkák | Esetszám |
---|---|
Aldi | 699 |
Soproni | 230 |
Champic | 193 |
Bella | 175 |
Le Gusto | 173 |
Electrolux | 168 |
Carloni | 166 |
Street Kitchen | 162 |
Grandessa | 146 |
Milfina | 145 |
Brand/márkák | Esetszám |
---|---|
Aldi | 699 |
Soproni | 230 |
Champic | 193 |
Bella | 175 |
Le Gusto | 173 |
Electrolux | 168 |
Carloni | 166 |
Street Kitchen | 162 |
Grandessa | 146 |
Milfina | 145 |
Brand/márkák | Esetszám |
---|---|
Brillbird | 102 |
Mozi+ | 84 |
Toyota | 72 |
Dormeo | 70 |
Moziverzum, Yamaha | 66-66 |
Suzuki | 55 |
Rovus | 50 |
Studio Moderna, Zenebutik | 48-48 |
Audi | 41 |
Havana Club | 38 |
Továbbra is megfigyelhető volt az a tendencia, miszerint a beazonosított termékek/márkák/szolgáltatások (1951) többsége (87,8%) tíz alkalomnál kevesebbszer, több mint harmada (35,9%) pedig csupán egyetlen alkalommal tűnt fel a műsorokban.
Termékmegjelenítések szektorok szerinti megoszlása
A termékmegjelenítések kategorizálásakor a Nielsen Közönségmérés Kft. módszerét vettük alapul, azaz szektorok szintjén is besorolásra kerültek a beazonosított márkák. A reklámköltésekről szóló információk alapján 2021 első felében a gyógyhatású készítmények, a kereskedelem és az élelmiszer szektor képviselői költötték a legtöbbet direkt reklámra. Ettől kissé eltérően alakult a termékmegjelenítésre legtöbbet invesztáló szektorok élmezőnye, amit a szolgáltatás szektor 2214, az élelmiszer szektor 2055 és a kereskedelem szektor 1479 kontaktussal dominált (2. ábra).
2. ábra: A termékmegjelenítések számának alakulása szektorok szerint (Top10)
Szektor | Esetszám |
---|---|
Szolgáltatás | 2214 |
Élelmiszer | 2055 |
Kereskedelem | 1479 |
Közlekedés | 1278 |
Tömegtájékoztatás | 1040 |
Élvezeti cikkek | 811 |
Öltözködés-kiegészítők | 756 |
Szabadidő | 641 |
Ipar/mezőgazdaság | 425 |
IT | 404 |
A szolgáltatás szektoron belül a szállodák, panziók (887 eset), az egészségügyi szolgáltatás (231 eset) és a vendéglátás (198 eset) termékosztályba tartozók márkanevei fordultak elő kiemelt esetszámban. Az élelmiszer szektoron belül a fűszerek (149 eset), a táblás csokoládék (139 eset) és az öntetek, szószok (118 eset) előállítói szerepeltek a leggyakrabban, míg a kereskedelem szektort az élelmiszerkereskedelem (821 eset), az online kereskedelem (341 eset) és a bútorbolt (85 eset) termékosztály márkanevei uralták.
Virtuális reklámok megjelenése
Vizsgálatok szerint a virtuális reklám a termékmegjelenítés egyik leginkább megjegyezhető, ugyanakkor legzavaróbb formája. A virtuális reklám során az élményt hordozó vizuális felület összezsugorodik, és új inger jelenik meg a képernyőn, amely automatikusan elvonja a nézők figyelmét. A termék ebben az esetben nem a műsorba integrálva jelenik meg, hanem a tartalomtól teljesen függetlenül tűnik fel a képernyőn. Ez a fajta megjelenés a korlátozottabb elterjedtsége és az újszerűsége ellenére egyelőre jó emlékezeti hatást tud elérni, azonban fogadtatása egyértelműen negatív.
Az év első hat hónapjában 437 virtuális reklámot regisztrált a Hatóság: az RTL Klub műsoraiban 11 esetet, a TV2 adásaiban 426 megjelenést. Az RTL Klubnál kizárólag a Fókusz c. műsorszám adásaiban találkoztunk ezzel a hirdetési metódussal, ellenben a TV2-nél 16 műsorcímhez kötődtek virtuális termékmegjelenítések, legtöbbször az Exatlon Hungary c. játék (204 eset) és a Mokka c. reggeli információs magazin (167 eset) adásaiban.
A virtuális reklámok 35,9 százaléka (157 eset) a tömegtájékoztatás szektorhoz tartozott, a kereskedelem szektorhoz köthetően 87 megjelenést regisztráltunk, ami a virtuális reklámok 19,9 százalékát tette ki (3. ábra). A leggyakrabban megjelenő márkanevek sorrendben a Mozi+ (83 eset), Dormeo (69), Moziverzum (64), Rovus (49) és Studio Moderna (48) voltak.
3. ábra: A virtuális termékmegjelenítések szektor szerinti megoszlása (437)
Szektor | Megoszlás |
---|---|
Tömegtájékoztatás | 157 |
Kereskedelem | 87 |
Lakásfelszerelés | 51 |
Háztartási gép | 49 |
Pénzintézetek | 21 |
Közlekedés | 19 |
Szolgáltatás | 17 |
Szabadidő | 14 |
Élelmiszer | 13 |
Élvezeti cikkek | 5 |
Szépségápolás | 4 |
Termékmegjelenítés1 a történetvezetésben elfoglalt pozíció alapján
A termékmegjelenítés árnyaltabb bemutatása érdekében a hirdetéseket a történetvezetésben elfoglalt pozíciójuk alapján két fő csoportba soroltuk. Az első csoportba azok a megjelenítések kerültek, amelyeknél pusztán a márkanév jelent meg úgy, hogy annak a történetvezetésben nem volt érdemi szerepe, a második csoportba pedig a tényleges, dramaturgiai szempontból is fontos metódusok kerültek.
Tényleges, azaz dramaturgiai szempontból is fontos termékmegjelenítés 5723 esetben (RTL Klub: 4153, TV2: 1570) fordult elő. Ezeknek a hirdetéseknek - noha tartalmazták mindazon információkat, amelyek segítségével a nézők egyértelműen dekódolhatták a márkaüzenetet – csupán 19,5 százaléka érte el a termékmegjelenítés legmagasabb fokát, amikor a termék dramaturgiailag is integrálódott a történetbe (13. táblázat).
Ténylegesen erős bevonódásra az RTL Klub kínálatából a Reggeli c. magazinban és a Kifőzde c. gasztronómiai rovatban az Aldi, a TV2 produkciói közül pedig a Trendmánia c. magazinban a Brillbird megjelenítése emelhető ki.
Termékmegjelenítés | RTL Klub (8537 eset) | TV2 (3835 eset) | Összesen (12372 eset) |
---|---|---|---|
Történetvezetés szempontjából kevésbé jelentős megjelenítés | 4384 | 2265 | 6694 |
Történetvezetés szempontjából jelentős megjelenítés – a termék dramaturgiailag integrálódott a történetbe | 1750 | 673 | 2423 |
Történetvezetés szempontjából jelentős megjelenítés – a terméket hosszasan mutatták | 3269 | 1474 | 4743 |
Történetvezetés szempontjából jelentős megjelenítés – a terméket teljes egészében mutatták | 2755 | 1111 | 3866 |
Történetvezetés szempontjából jelentős megjelenítés – a terméket a műsorban többször is mutatták | 2501 | 1102 | 3603 |
Történetvezetés szempontjából jelentős megjelenítés – a termék/márka neve elhangzott | 295 | 113 | 408 |
Egy másik megközelítésben a történetvezetés szempontjából jelentős termékmegjelenítéseket a bemutatás mértéke és az érzékszervekre gyakorolt hatásuk alapján is csoportosítottuk. Az esetek 38,3 százalékában a terméket hosszasan mutatták be, 31,2 százalékuk teljes egészében látható volt, 29,1 százalékuk pedig többször is feltűnt a képernyőn. Mindezeken túl, a tényleges megjelenítések 3,2 százaléka a szereplők dialógusaiban is felbukkant, ezzel is hangsúlyt adva a márkanévnek. Megjegyezzük, hogy a termékmegjelenítéssel szereplő márkák kilenc százaléka egyúttal a műsorszám támogatója is volt.
Összegzés
2021 első felében az RTL Klub és a TV2 saját gyártású műsoraiban összesen 12.809 alkalommal azonosított be termékmegjelenítést a Hatóság. Mind a két televíziónál közel 25 százalékkal csökkent a saját gyártású műsorok száma, ami részben indokolja a termékmegjelenítések volumenének 6,1 százalékos csökkenését 2020 azonos időszakához képest. A legtöbb (3693 eset) termékmegjelenítést a reggeli információs magazinok vonultatták fel. A vizsgált időszakban a szolgáltatás szektor képviselői (2214 eset), ezen belül is a szállodák és panziók (887 eset) preferálták leginkább ezt a fajta hirdetési metódust, míg a legtöbb márkanév (34) az RTL Klub Az év hotele c. műsorának egy-egy epizódjában fordult elő.
Megjegyzések:
- A virtuális reklámok számával csökkentett adatok alapján↩