Országos rádiós hallgatottságmérési eredmények, 2023. második negyedév (I.A komponens)
A dokumentum letöltése (pdf)Bevezetés
A „Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság részére rádiós közönségmérések teljes körű lebonyolítása” tárgyú, 2018-tól 2020-ig, majd a hasonló, 2021-től 2023-ig terjedő ciklust felölelő közbeszerzési eljárást is a Kantar Hoffmann – M-Meter konzorcium nyerte.
Jelen dolgozat a tenderkiírásban foglalt kötelezettség teljesítése. A dokumentum kizárólag a tenderkiírás, illetőleg az azon alapuló rádiós hallgatottságmérés I. A. komponensének rádióit, azaz az országos és/vagy fővárosi illetőségű rádiók hallgatottsági eredményeit taglalja.
Az összefoglalóban közölt adatok a Megrendelő által előírt grafikonokat, diagramokat tartalmazzák egy logikai struktúra szerint tagolva, rövid szöveges kiegészítésekkel arra vonatkozóan, hogyan kell értelmezni a közölt ábrákat.
Ha másképp nem jelöljük, az ábrázolt adatok országosan a 15 éves és idősebb sokaságra értendők.
A mérés módszertana
A tenderkiírás műszaki leírása alapján az egyes adatfelvételi hullámok az alábbi számú, komplett lekérdezést/ kitöltött naplót tartalmazzák:
- Budapest: legalább 2.000 db,
- Megyei jogú városok és a 100 ezer főt meghaladó hálózatok: 31× legalább 500 db = 15.500 db,
- Országos minta vidék (nem Budapest és nem megyei jogú város): legalább 4.000 db.
A kutatás reprezentatív a magyarországi 15 éves és idősebb lakosságra életkor, nem, iskolai végzettség és településtípus szerint. A mintavétel során a fenti kritériumok (korcsoport, nem, iskolai végzettség, településtípus) szerinti kvótázást alkalmaztunk. Az adatfelvételből adódó hibákat korrekciós eljárással, utólagos rétegzéssel (súlyozással) korrigáltuk.
A minta súlyozását iterációs módszerrel végeztük szükség szerint egy-, két- vagy háromdimenziós peremeloszlások figyelembevételével. A súlyozást elvégeztük országos és adott esetben vételkörzeti szinten egyaránt mindegyik vételkörzetre. A (projektálás előtti) átlag súly nem haladja meg az 1,01-os értéket. A havi minta 92 százalékának esetében a súlyérték nem esik kívül a 0,03–3,0 közötti intervallumon, és a maximális súly nem haladja meg az 5,0-t.
Hallgatottsági adatok
Országos napi és heti hallgatottság negyedéves bontásban (2018. IV. – 2023. II.) (Reach N, ezer fő, N=8.279)
Negyedév | Napi hallgatottság | Heti hallgatottság |
---|---|---|
2018. okt. – dec. | 5813 | 7089 |
2019. jan. – márc. | 5787 | 7271 |
2019. ápr. – jún. | 5778 | 7180 |
2019. júl. – szept. | 5538 | 7125 |
2019. okt. – dec. | 5528 | 7222 |
2020. jan. – márc. | 5455 | 7117 |
2020. ápr. – jún. | 5181 | 7324 |
2020. júl. - szept. | 5250 | 7335 |
2020. okt. – dec. | 5591 | 7482 |
2021. jan. – márc. | 5648 | 7607 |
2021. ápr.- jún. | 5499 | 7567 |
2021. júl. – szept. | 5425 | 7582 |
2021. okt. – dec. | 5451 | 7705 |
2022. jan. – márc. | 5373 | 7695 |
2022. ápr.- jún. | 5352 | 7644 |
2022. júl. - szept. | 5218 | 7549 |
2022. okt. – dec. | 5223 | 7486 |
2023. jan. – márc. | 5452 | 7387 |
2023. ápr.- jún. | 5551 | 7380 |
Jelen negyedéves mérés eredményei alapján a rádiókat napi szinten 5,5, míg hetente 7,4 millióan hallgatják a legalább 15 évesek körében. Eszerint országosan a 15 éves vagy annál idősebb lakosság 67 százaléka napi szinten, míg 89 százaléka heti rendszerességgel hallgat rádiót.
Budapesti napi és heti hallgatottság negyedéves bontásban (2018. IV. – 2023. II.) (Reach N, ezer fő, N=2265)
Negyedév | Napi hallgatottság | Heti hallgatottság |
---|---|---|
2018. okt. – dec. | 897 | 1200 |
2019. jan. – márc. | 935 | 1276 |
2019. ápr. – jún. | 875 | 1231 |
2019. júl. – szept. | 843 | 1212 |
2019. okt. – dec. | 869 | 1261 |
2020. jan. – márc. | 879 | 1251 |
2020. ápr. – jún. | 846 | 1256 |
2020. júl. - szept. | 895 | 1347 |
2020. okt. – dec. | 996 | 1372 |
2021. jan. – márc. | 1068 | 1410 |
2021. ápr.- jún. | 1001 | 1398 |
2021. júl. - szept. | 964 | 1409 |
2021. okt. – dec. | 959 | 1429 |
2022. jan. – márc. | 920 | 1415 |
2022. ápr.- jún. | 891 | 1373 |
2022. júl. - szept. | 873 | 1365 |
2022. okt. – dec. | 858 | 1344 |
2023. jan. – márc. | 923 | 1353 |
2023. ápr.- jún. | 958 | 1333 |
Budapesten a 15 éves vagy annál idősebb lakosság közel 65 százaléka (nyolcszázhetvenháromezer fő) naponta, míg 90 százaléka (1,3 millió fő) heti rendszerességgel hallgat valamilyen rádiót. A naponta, illetve hetente rádiót hallgatók aránya a fővárosban jellemzően nem különbözik jelentős mértékben az országos értékektől.
Országos napi hallgatottság 2023. II. negyedévében – toplista (Reach N, ezer fő)
Rádió neve | Napi hallgatottság |
---|---|
Retro Rádió | 1833 |
Rádió 1 | 1439 |
Kossuth Rádió | 1078 |
Petőfi Rádió | 667 |
Sláger FM | 239 |
Best FM /Rádió M | 231 |
Dankó Rádió | 180 |
Bartók Rádió | 82 |
Hír FM | 74 |
Jazzy Rádió | 26 |
Országosan a 15 éves vagy annál idősebb lakosság körében – egy átlagos napot alapul véve – a Retro Rádió (1,8 millió fő) a leghallgatottabb rádió, melyet a Rádió 1 (1,4 millió hallgató), a Kossuth Rádió (1,1 millió fő), majd a Petőfi Rádió (667 ezer fő) követ a sorban. Ezután következik a Sláger Rádió 239 ezer főnyi hallgatóval. A Best FM /Rádió M 231 ezer, a Dankó Rádió pedig 180 ezer napi követővel rendelkezik. Utánuk a Bartók Rádió következik 82 ezres, valamint a Hír FM 74 ezres napi hallgatótáborral. A Jazzy Rádió 26 ezer főhöz ér el napi szinten országosan.
Budapesti napi hallgatottság 2023. II. negyedévében – toplista (Reach N, ezer fő)
Rádió neve | Napi hallgatottság |
---|---|
Rádió 1 | 320 |
Retro Rádió | 253 |
Kossuth Rádió | 115 |
Sláger FM | 103 |
Petőfi Rádió | 73 |
Best FM /Rádió M | 46 |
Hír FM | 22 |
Bartók Rádió | 20 |
Jazzy Rádió | 16 |
InfoRádió | 15 |
A fővárosban az átlagos napi hallgatószám tekintetében vezető adó a Rádió 1 (320 ezer hallgató naponta), majd a Retro Rádió (253 ezer) és a Kossuth Rádió 115 ezer fős hallgatótáborral következik a sorban. A Sláger FM-et 103, a Petőfi Rádiót 73, a Best FM /Rádió M-et 46 ezer fő hallgatja. A Hír FM 22 ezres, a Bartók Rádió 20 ezer fős eléréssel rendelkezik, a Jazzy Rádió pedig 16 ezer embert ér el napi szinten a fővárosban. A sort az InfoRádió zárja 15 ezer fős hallgatótáborával.
Kereskedelmi rádiók országos napi hallgatottsága 2023. II. negyedévében (Reach N, ezer fő)
Rádió neve | Elérés (ezer fő) |
---|---|
Retro Rádió | 1833 |
Rádió 1 | 1439 |
Sláger FM | 239 |
Best FM /Rádió M | 231 |
A kereskedelmi rádiók rangsorát az országos Retro Rádió vezeti. A Rádió 1 csaknem kétszáz településen fogható a szűkebb, folyamatosan sztereó vételi lehetőségeket tartalmazó lista szerint is. Előbbi 1,8 millió fős, utóbbi pedig 1,4 millió körüli napi hallgatószámmal rendelkezik. A Sláger FM napi szinten 239 ezer hallgatót tudhat magáénak, a Best FM /Rádió M pedig 231 ezer főt.
Közszolgálati rádiók országos napi hallgatottsága 2023. II. negyedévében (Reach N, ezer fő)
Rádió neve | Elérés (ezer fő) |
---|---|
Kossuth Rádió | 1078 |
Petőfi Rádió | 667 |
Dankó Rádió | 180 |
Bartók Rádió | 82 |
Nemzetiségi rádiók | 15 |
Duna World | 5 |
Parlamenti rádió | 2 |
A négy vezető közszolgálati rádió között nincsenek nagyságrendi lefedettségbeli különbségek, eltérő napi hallgatótáborukat alapvetően profiljuknak és műsorstruktúrájuknak tudhatjuk be.
A Kossuth Rádió hallgatótábora megközelíti a napi 1,1 millió főt, a Petőfi Rádió pedig a 700 ezer főt. Vidéken szintén erős a Dankó Rádió tábora, mely 180 ezer fő körül alakul, a Bartók Rádióé pedig 82 ezer fő.
A Nemzetiségi rádiók, a Duna World és a Parlamenti rádió esetében a közszolgálatiság önmagában való célkitűzés, és ebben a formájában sokkal előbbre való, mint a hallgatottsági mutatók üldözése; így nincs is igazán értelme érdemben interpretálni a számaikat ebben a kontextusban.
Közösségi rádiók országos napi hallgatottsága 2023. II. negyedévében (Reach N, ezer fő)
Rádió neve | Elérés (ezer fő) |
---|---|
Hír FM | 74 |
Jazzy Rádió | 26 |
InfoRádió | 24 |
Klasszik Rádió | 22 |
Spirit FM | 17 |
radiocafé 98.0 | 17 |
Tilos Rádió | 12 |
Manna FM | 8 |
Első Pesti Egyetemi Rádió | 0,2 |
A közösségi rádiók körében a nagyobb, itt is ábrázolt hallgatottsági értékeket a fővárosi és a hálózatosként működő adók tudhatják magukénak.
A közösségi rádiók hallgatottsági listáját a Hír FM (74 ezer fő) vezeti ebben a negyedéves periódusban, a Jazzy Rádió (26 ezer fő), InfoRádió (24 ezer fő) és a Klasszik Rádió (22 ezer fő) előtt. A Spirit FM-et ebben a hullámban 17, a radiocafé 98.0 szintén 17 és a Tilos Rádiót 12 ezren hallgatták. A Manna FM 8 ezer fő körüli napi hallgatótábort tudhat maga mögött, míg a sort az Első Pesti Egyetemi Rádió zárja 0,2 ezres hallgatottsággal.Napi rádióhallgatási görbék 2023. II. negyedév
A következő ábrák helyes értelmezéséhez fontos tisztázni, hogy pontosan mit mutatnak be és milyen módon. A napi rádióhallgatási görbék – a hétköznap/hétvége bontás kivételével, ahol épp e szempont szerint aggregált eredmények szerepelnek – az ún. „átlag napi” rádióhallgatási adatokat jelenítik meg.
Kereskedelmi rádiók napi hallgatottsági görbéje 2023. II. negyedévében (Reach N, ezer fő)
Idősáv | Hétköznap | Szombat | Vasárnap |
---|---|---|---|
00:00-01:00 | 99 | 43 | 40 |
01:00-02:00 | 76 | 28 | 24 |
02:00:03:00 | 90 | 29 | 23 |
03:00-04:00 | 100 | 32 | 30 |
04:00-05:00 | 184 | 60 | 44 |
05:00-06:00 | 325 | 94 | 75 |
06:00-07:00 | 1921 | 483 | 402 |
07:00-08:00 | 2813 | 817 | 676 |
08:00-09:00 | 2956 | 1057 | 948 |
09:00-10:00 | 2761 | 1155 | 999 |
10:00-11:00 | 2290 | 1170 | 988 |
11:00-12:00 | 2012 | 1054 | 900 |
12:00-13:00 | 2031 | 960 | 732 |
13:00-14:00 | 2145 | 929 | 761 |
14:00-15:00 | 2112 | 834 | 731 |
15:00-16:00 | 1931 | 713 | 623 |
16:00-17:00 | 1558 | 557 | 505 |
17:00-18:00 | 1345 | 437 | 388 |
18:00-19:00 | 919 | 373 | 380 |
19:00-20:00 | 793 | 290 | 296 |
20:00-21:00 | 702 | 228 | 293 |
21:00-22:00 | 422 | 169 | 169 |
22:00-23:00 | 239 | 90 | 89 |
23:00-00:00 | 157 | 45 | 47 |
Közszolgálati rádiók napi hallgatottsági görbéje 2023. II. negyedévében (Reach N, ezer fő)
Idősáv | Hétköznap | Szombat | Vasárnap |
---|---|---|---|
00:00-01:00 | 93 | 47 | 53 |
01:00-02:00 | 54 | 19 | 25 |
02:00:03:00 | 36 | 12 | 8 |
03:00-04:00 | 46 | 12 | 9 |
04:00-05:00 | 72 | 21 | 16 |
05:00-06:00 | 200 | 86 | 76 |
06:00-07:00 | 1116 | 506 | 495 |
07:00-08:00 | 1390 | 675 | 656 |
08:00-09:00 | 1279 | 665 | 659 |
09:00-10:00 | 1177 | 655 | 634 |
10:00-11:00 | 1045 | 563 | 560 |
11:00-12:00 | 963 | 528 | 504 |
12:00-13:00 | 1256 | 671 | 713 |
13:00-14:00 | 1061 | 500 | 486 |
14:00-15:00 | 980 | 446 | 394 |
15:00-16:00 | 843 | 333 | 346 |
16:00-17:00 | 739 | 273 | 292 |
17:00-18:00 | 561 | 208 | 230 |
18:00-19:00 | 487 | 172 | 174 |
19:00-20:00 | 391 | 136 | 123 |
20:00-21:00 | 253 | 77 | 79 |
21:00-22:00 | 189 | 72 | 77 |
22:00-23:00 | 171 | 75 | 63 |
23:00-00:00 | 107 | 77 | 57 |
Közösségi rádiók napi hallgatottsági görbéje 2023. II. negyedévében (Reach N, ezer fő)
Idősáv | Hétköznap | Szombat | Vasárnap |
---|---|---|---|
00:00-01:00 | 6 | 0 | 1 |
01:00-02:00 | 8 | 2 | 1 |
02:00:03:00 | 6 | 1 | 2 |
03:00-04:00 | 2 | 1 | 1 |
04:00-05:00 | 7 | 0 | 4 |
05:00-06:00 | 16 | 6 | 7 |
06:00-07:00 | 89 | 21 | 13 |
07:00-08:00 | 127 | 25 | 25 |
08:00-09:00 | 130 | 31 | 24 |
09:00-10:00 | 111 | 35 | 25 |
10:00-11:00 | 106 | 21 | 24 |
11:00-12:00 | 89 | 17 | 23 |
12:00-13:00 | 125 | 33 | 28 |
13:00-14:00 | 144 | 39 | 31 |
14:00-15:00 | 153 | 32 | 23 |
15:00-16:00 | 150 | 33 | 29 |
16:00-17:00 | 144 | 31 | 28 |
17:00-18:00 | 114 | 23 | 22 |
18:00-19:00 | 62 | 9 | 10 |
19:00-20:00 | 46 | 9 | 4 |
20:00-21:00 | 27 | 8 | 4 |
21:00-22:00 | 19 | 5 | 7 |
22:00-23:00 | 17 | 5 | 1 |
23:00-00:00 | 12 | 3 | 3 |
A kereskedelmi, a közszolgálati és a közösségi rádiók napi hallgatottsági görbéit hétköznap/szombat/vasárnap bontásban, óránkénti osztásközökkel közöljük, a tendenciák így jól kivehetőek az órán belüli kilengések nélkül.
A reggeli csúcsidőszak a kereskedelmi és a közszolgálati rádiók tekintetében sokkal markánsabb, mint a közösségi rádióknál. A déli hírek kiugró hallgatottsága a közszolgálati csatornákon jelentkezik, a kereskedelmi adóknál nem; de a délutáni visszaesés is az állami finanszírozású rádiókat érinti leginkább, a kereskedelmieket kevésbé, a közösségi rádiók pedig már-már stagnáló hallgatottságot produkálnak a délután folyamán egészen az esti visszaesésig, amikor a rádiók szerepe visszaszorul.
Napi hallgatottság negyedórás bontásban hétköznap és hétvégén 2023. II. negyedévében
Az ábrán jól látható, hogy hétvégén az emberek később kelnek fel és kevesebben kapcsolják be a készüléket. Ugyanakkor a déli hírek hétvégén is kiemelkednek a hallgatottsági görbén.
Napi hallgatottság negyedórás bontásban nemek szerint 2023. II. negyedévében
Az ábrán a napi rádióhallgatottsági görbe nemek szerinti bontása követhető. Az eltérések nem nagyok, főleg a délelőtti órákra jellemzők. Összességében megállapítható, hogy a rádiózás napi íve nagyon hasonló a férfiak és a nők körében.
Napi hallgatottság negyedórás bontásban korcsoportok szerint 2023. II. negyedévében
A rádióhallgatási görbék alapvetően párhuzamosak, a 15-17 évesek lefelé, a 60 év feletti korcsoportok felfelé térnek el a 18-39 évesek és a náluk nagyobb arányban rádiózó 40-59 évesek két-két korcsoportjának páronként együtt futó szálaitól. Azt sem mondhatjuk, hogy a különböző életkorúak máskor kezdenék a napjukat (pontosabban a napjuk rádióhallgatással töltött szakaszát); a görbék nagyjából egyszerre szöknek fel a hajnali órákban. Reggel 8 órakor „csúcshallgatás” figyelhető meg, ahogy ezután stagnálás vagy lassú csökkenés, ami csak az egész órás hírek idején törik meg. A déli hírek csúcsa után az egyre erőteljesebb süllyedés is közös.
A 15-17 évesek hallgatottsági görbéje az egyetlen, ami kilóg a sorból. Ez részint a csoporthoz tartozók alacsony mintabéli számából fakad: még egy olyan volumenű kutatásban is, mint az NMHH rádiós hallgatottságmérése, elég kis méretű mintarész fedi le a legfiatalabb életkori csoportot. Az említett csoportba tartozó fiatalok életritmusa és rádiózási szokásai alapvetően mások az idősebbekhez képest egészen onnantól, hogy a közös reggeli után (otthoni rádiózási lokális csúcsérték) kilépnek a lakásból és elmennek iskolába. Nem meglepő módon, a délelőtt során egészen kora délutánig, a rádióhallgatás nem tömeges tevékenysége a 15-17 éveseknek. A másik markánsan kimutatható hallgatási tendencia a reggeli csúcs után a délutáni-kora esti emelkedés körükben.
Napi hallgatottság negyedórás bontásban településtípus szerint 2023. II. negyedévében
A településtípus szerinti napi rádiózási görbék szintén hasonló ívet írnak le: a reggeli csúcsot egészórás farkasfogakkal tarkított enyhe süllyedés követi, majd a napi rádiózás „hattyúdala” a déli hírekkel veszi kezdetét, onnantól pedig – településtípusonként talán némileg eltérő ütemben, de – folyamatos lassú süllyedés jellemzi a rádióhallgatást.
Napi hallgatottság negyedórás bontásban Esomar-státusz szerint 2023. II. negyedévében
Az ESOMAR (The European Society for Opinion and Market Research, Európai Vélemény- és Piackutatók Társasága) egységes társadalmi státus-besorolása a főkereső (a háztartásban a legmagasabb jövedelemmel bíró személy) beosztása, iskolai végzettsége, vagy a háztartás tartós fogyasztási cikkekkel való felszereltsége alapján állapítja meg a megkérdezettek társadalmi státusát. A besorolás módszertana, az alkalmazott változók és a klasszifikáció interpretálhatósága nyilvánvalóan képezhetik (és képezik is) vita tárgyát, de az ESOMAR státusbesorolás vitathatatlan előnye, hogy nemzetközileg egységes és nagyjából összehasonlítható kategóriarendszert alkot. A státuscsoportokat rendszerint a latin ábécé betűivel jelölik A-tól kezdve (legmagasabb státus) egészen E-ig; szokás továbbá a középosztályi kategóriákat is megkülönböztetni (C1 és C2).
Nos, ha az eddigi görbék nem tették volna egyértelművé, az ESOMAR státus szerinti csoportok rádióhallgatási diagramja mindenképp arról tanúskodik, hogy a rádió az utolsó tömegmédium: a rádióhallgatottsági görbék párhuzamosan alakulnak, legfeljebb számossági különbség van a csoportok között.
Napi hallgatottság negyedórás bontásban iskolai végzettség szerint 2023. II. negyedévében
Az iskolai végzettség tekintetében a napi rádiózási görbék a reggeli csúcsot követően egész órás farkasfogakkal tarkított enyhe süllyedésbe kezdenek, majd a déli hírektől eltérő ütemű, de folyamatosan lassuló csökkenés jellemzi a rádióhallgatást. A görbék alapvetően párhuzamosak, az egyes csoportok rádióhallgatási szokásai csak minimálisan térnek el egymástól.
Budapesti rádiók hallgatottsági görbéje hétköznap, szombaton és vasárnap 2023. II. negyedévében
Idősáv | Hétköznap | Szombat | Vasárnap |
---|---|---|---|
00:00-01:00 | 62 | 21 | 17 |
01:00-02:00 | 45 | 19 | 8 |
02:00:03:00 | 43 | 17 | 10 |
03:00-04:00 | 42 | 17 | 8 |
04:00-05:00 | 84 | 30 | 27 |
05:00-06:00 | 163 | 46 | 42 |
06:00-07:00 | 1145 | 241 | 193 |
07:00-08:00 | 1669 | 362 | 285 |
08:00-09:00 | 1702 | 443 | 374 |
09:00-10:00 | 1542 | 493 | 371 |
10:00-11:00 | 1240 | 522 | 370 |
11:00-12:00 | 1087 | 495 | 346 |
12:00-13:00 | 1121 | 511 | 317 |
13:00-14:00 | 1204 | 436 | 333 |
14:00-15:00 | 1148 | 363 | 312 |
15:00-16:00 | 1044 | 334 | 283 |
16:00-17:00 | 858 | 270 | 245 |
17:00-18:00 | 795 | 211 | 191 |
18:00-19:00 | 503 | 161 | 180 |
19:00-20:00 | 410 | 126 | 119 |
20:00-21:00 | 411 | 125 | 175 |
21:00-22:00 | 244 | 99 | 102 |
22:00-23:00 | 122 | 52 | 37 |
23:00-00:00 | 75 | 23 | 21 |
A diagramok – különösen a különböző időmérlegekkel, napi aktivitási kimutatásokkal összevetésben – jól szemléltetik, hogy a rádió meghatározó médium a napi rutinban a magyarok nagy tömegei számára: reggel ugrik meg a rádióhallgatók száma, 8 óra körül ér a csúcsra, a délelőtt folyamán lassan ereszkedik, majd a nap további részében tovább süllyed, hogy aztán a késő délutáni, esti órákban átadja helyét a televíziózásnak, majd az alvásnak. (A rádiózás és a televíziózás napi görbéit egymás mellé téve egyértelműen kirajzolódik ez a tendencia.) Érdekes lehetne az egyéb médiafogyasztási szokások napi alakulását együtt bemutatni a rádiózással: a közterületi hirdetésekkel való kontaktusok száma a reggeli és a délutáni utazásokkor tetőzik, míg az online tartalomfogyasztással jól kiegészítik egymást a hagyományos médiumok, egyelőre utóbbiak fogyasztásának görbéjét nem módosította érdemben az előbbiek megjelenése és mind nagyobb térnyerése.
A fenti diagramon látható fővárosi tendenciák hasonlóképp érvényesülnek a különböző vidéki településeken.
Hallgatott rádiók száma
A hallgatott rádiók átlagos száma egy kissé absztraktabb mutató. A számértékek önmagukban nehezen interpretálhatók – egyrészt azért, mert törtszámokról van szó, így nem igazán értelmezhető 0,8-féle rádióadó; másrészt azért, mert ha túl is lépünk a rádióadók törtszámokból eredő elméleti „széttördelésén,” akkor is befolyásolja a megjelenített értékeket az a tény, hogy azok a teljes alapsokaságra vonatkoznak, tehát a rádiót nem hallgatók nulla darab rádióadóval szerepelve húzzák lefelé az átlagokat (így lehetséges, hogy akadnak célcsoportok, ahol a hallgatott rádiók átlagos száma egy alá süllyed). Éppen ezért a tendenciákra, illetve a célcsoportok közötti különbségekre érdemes figyelni a hallgatott rádiók száma esetében, legyen az napi vagy heti viszonylatban értelmezett rádiószám.
Napi statisztika
Nem | Hétköznap | Hétvégén |
---|---|---|
Férfi | 0,8 | 0,5 |
Nő | 0,7 | 0,5 |
Korcsoport | Hétköznap | Hétvégén |
---|---|---|
15–17 | 0,5 | 0,6 |
18–29 | 0,6 | 0,3 |
30–39 | 0,6 | 0,4 |
40–49 | 0,7 | 0,4 |
50–59 | 0,8 | 0,5 |
60–69 | 0,9 | 0,8 |
70+ | 0,9 | 0,8 |
Településtípus | Hétköznap | Hétvégén |
---|---|---|
Budapest | 0,7 | 0,5 |
Megyeszékhely | 0,8 | 0,6 |
Egyéb város | 0,7 | 0,5 |
Község | 0,7 | 0,5 |
Az ábrán látható, hogy hétköznap a rádiózással töltött idő is hosszabb és a hallgatott rádiók száma is magasabb: nemcsak többet, hanem többfélét is rádióznak hétköznap a megkérdezettek. A nemek között nincs számottevő különbség a hallgatott rádiók számát tekintve. Életkor szerint fokozatos növekedés figyelhető meg, az idősebb korosztályok több adót hallgatnak, mint a fiatalabbak. Megyeszékhelyeken valamivel többféle rádiót hallgatnak, mint más településeken.
Heti statisztika
Nem | Átlag |
---|---|
Férfi | 1,5 |
Nő | 1,4 |
Korcsoport | Átlag |
---|---|
15–17 | 1 |
18–29 | 1,2 |
30–39 | 1,3 |
40–49 | 1,4 |
50–59 | 1,5 |
60–69 | 1,7 |
70+ | 1,6 |
Településtípus | Átlag |
---|---|
Budapest | 1,5 |
Megyeszékhely | 1,7 |
Egyéb város | 1,4 |
Község | 1,3 |
Az ábra úgy interpretálható, hogy heti szinten egy adót hallgat egy átlag 15 éves vagy idősebb. A helyzet azonban nem pontosan ez: emlékezzünk vissza a korábbi, országos és budapesti rádióhallgatással foglalkozó fejezetben látott számokra. Nagyságrendileg naponta a népesség héttizede rádiózik, hetente legalább egyszer viszont tíz emberből kilencen rádióznak Magyarországon. Ebből az következik, hogy kevesebben vannak a nulla rádiót hallgatók, akik lefelé húzzák a hallgatott rádiók átlagos számát. Ez azt jelenti, hogy a magyar rádióhallgatók márkahűsége elég magas fokú a mérés tanúsága szerint, hiszen a kieső zérusok hatásával együtt is ritkán közelíti meg a kettőt a hetente átlagosan hallgatott rádiók száma.
A bontásokból nagyjából ugyanaz rajzolódik ki, mint a napi átlagos rádiószámok esetében: az egyre idősebb korcsoportokban egyre több rádióadó között oszlik meg a hallgatók figyelme. A napival megegyezően, a településtípus szerinti heti rádióválasztásnál a megyeszékhelyeken többféle adót hallgatnak, mint az ország egyéb területein.
Rádióhallgatással eltöltött idő
Napi rádióhallgatással eltöltött idő (perc) átlagban és a hét egyes napjain 2023. II. negyedévében
Napok | Időtartam |
---|---|
Átlag nap | 222 |
Hétfő | 224 |
Kedd | 224 |
Szerda | 224 |
Csütörtök | 225 |
Péntek | 227 |
Szombat | 221 |
Vasárnap | 213 |
A rádióhallgatással töltött idő átlagosan 3,5 óra. Ez igen magasnak mondható; annál is inkább, mivel az értékek tartalmazzák a nem rádiózók nullás adatait is, amelyek mind lefelé húzzák az átlagot. Ebből adódóan, ha leszűkítenénk a kört a rádióhallgatókra, akkor a hallgatási időtartam akár a négy órát is jócskán meghaladná.
Az adatok szerint a rádiózással töltött időtartam kevéssé függ a naptól, még hétköznap/hétvége viszonylatban sem figyelhetők meg eltérések.
Napi rádióhallgatással eltöltött idő (perc) a kereskedelmi rádióknál 2023. II. negyedévében
Kereskedelmi rádiók
A kereskedelmi rádiók esetében az alábbi táblázatok tartalmazzák azokat is, akik egyáltalán nem hallgatnak rádiót, ami jelentősen lehúzza az átlagos rádiók előtt töltött időt. Kereskedelmi rádiók alatt a következő rádiókat értjük: Best FM /Rádió M, Rádió 1, Retro Rádió, Sláger FM.
A férfiak és a nők között a napi kereskedelmi rádiók hallgatására fordított idő tekintetében nem figyelhető meg jelentős különbség. A legfiatalabbak rádióhallgatással töltött ideje jóval elmarad az idősebb korosztályokhoz képest.
Továbbra is a kereskedelmi rádióknál maradva, a szakmunkás végzettségűek hallgatnak a leghosszabb ideig kereskedelmi rádiókat, míg legrövidebb ideig az általános iskolát végzettek követnek profitorientált adót. Az ESOMAR társadalmi státus-besorolás szerinti bontás vegyes eredményeket hozott a kereskedelmi rádiók befogadásával kapcsolatosan.
Közszolgálati rádiók
A közszolgálati rádiók esetében nemek szerint enyhe eltérés figyelhető meg a nők javára. Életkor tekintetében markáns és tendenciózus a különbség: minél idősebb valaki, annál több időt tölt közszolgálati rádiók hallgatásával. A 70 évesnél idősebb korosztály naponta 226 percet hallgat közszolgálati rádiót.
A közszolgálati rádiókat hallgatók közt szintén vegyes képet mutatott a végzettség szerinti bontás. Jelen hullámban a 8 általánossal rendelkezők és a szakmunkások hallgatták a legtöbbet, és az érettségizettek a legkevesebbet az ide besorolt rádiókat. A legmagasabb és a legalacsonyabb ESOMAR státuszúak töltenek több időt ezen rádiók hallgatásával. Regionális bontásban Közép-Magyarország és a Dunántúl fővároshoz közelebbi régiói több hallgatót tudhatnak magukénak.
Közösségi rádiók
Közösségi rádió hallgatásával alapvetően kevesebb időt töltenek a válaszadók, mint a közszolgálati és a kereskedelmi rádiók követésével. (Ez is arra vezethető vissza, hogy sokan nem hallgatják ezeket a rádiókat, tehát az alacsony elérés húzza le itt is az átlagot.) Közösségi rádiók alatt a következő rádiókat értjük: Hír FM, Klasszik Rádió, Első Pesti Egyetemi Rádió, InfoRádió, Jazzy Rádió, Manna FM, Spirit FM és Tilos Rádió.
A nők átlagosan több időt töltöttek közösségi rádiók előtt. A kereskedelmiekhez hasonlóan a közösségi rádiók esetében is megfigyelhető, hogy a legfiatalabbak kevés időt szántak az adók követésére. Régiók szerint a Dél-Alföldiek hallgattak legtöbbet, iskolai végzettség szerint pedig leginkább az érettségivel rendelkezők, legkevésbé pedig a diplomások hangoltak a közösségi rádiókra ebben a hullámban.
Nem | Kereskedelmi | Közszolgálati | Közösségi |
---|---|---|---|
Férfi | 208 | 184 | 137 |
Nő | 215 | 201 | 152 |
Korcsoport | Kereskedelmi | Közszolgálati | Közösségi |
---|---|---|---|
15-17 | 107 | 86 | na |
18–29 | 195 | 160 | 75 |
30–39 | 195 | 165 | 149 |
40–49 | 217 | 152 | 170 |
50–59 | 230 | 158 | 154 |
60–69 | 223 | 197 | 146 |
70+ | 227 | 226 | 124 |
Településtípus | Kereskedelmi | Közszolgálati | Közösségi |
---|---|---|---|
Budapest | 213 | 193 | 153 |
Megyeszékhely | 210 | 189 | 116 |
Egyéb város | 213 | 188 | 141 |
Község | 208 | 205 | 147 |
Végzettség | Kereskedelmi | Közszolgálati | Közösségi |
---|---|---|---|
8 általános | 173 | 199 | 136 |
Szakmunkásképző | 258 | 202 | 147 |
Középiskola | 219 | 182 | 168 |
Főiskola, egyetem | 184 | 196 | 127 |
Esomar-státusz | Kereskedelmi | Közszolgálati | Közösségi |
---|---|---|---|
AB | 193 | 194 | 142 |
C1 | 215 | 179 | 159 |
C2 | 217 | 186 | 141 |
DE | 219 | 194 | 149 |
Régió | Kereskedelmi | Közszolgálati | Közösségi |
---|---|---|---|
Közép-Magyarország | 242 | 206 | 149 |
Közép-Dunántúl | 210 | 215 | 138 |
Nyugat-Dunántúl | 212 | 185 | 129 |
Dél-Dunántúl | 224 | 204 | 124 |
Észak-Magyarország | 196 | 183 | 152 |
Észak-Alföld | 213 | 181 | 109 |
Dél-Alföld | 224 | 182 | 157 |
Médiaszolgáltatás típusa – az elemzésben szereplő rádiók csoportosítása
Közszolgálati rádiók (7)
- Bartók Rádió
- Dankó Rádió
- Duna World
- Kossuth Rádió
- nemzetiségi rádiók
- Parlamenti Rádió
- Petőfi Rádió
Közösségi rádiók (8)
- Első Pesti Egyetemi Rádió
- Inforádió
- Jazzy Rádió
- Hír FM
- Klasszik Rádió
- Manna FM
- Spirit FM
- Tilos Rádió
Kereskedelmi rádiók (4)
- Best FM /Rádió M
- Rádió 1
- Retro Rádió
- Sláger FM
Budapesti rádiók (11)
- Best FM /Rádió M
- Első Pesti Egyetemi Rádió
- Inforádió
- Jazzy Rádió
- Hír FM
- Klasszik Rádió
- Manna FM
- Rádió 1
- Sláger FM
- Spirit FM
- Tilos Rádió
Zártak, ezért nem szerepelnek (9)
- Base FM
- FM103,9 A Rock
- Magyar Katolikus Rádió
- Mária Rádió
- Rádió Dikh
- Sola Rádió
- Sportrádió
- Trend FM
- radiocafé 98,0