Egy éve megbízható bejelentő az Internet Hotline
Hatékony fellépés már a Telegramon elérhető tartalmak kapcsán is
Ma minden korábbinál hatékonyabban képes fellépni a gyermekek és fiatalok online védelmében az Internet Hotline (IH). A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolgálata éppen egy éve kapta meg az Európai Unió digitális szolgáltatásokról szóló rendelete (DSA) szerinti megbízható bejelentő státuszt. A minősítés eredményeként az elmúlt 12 hónapban olyan online platformokkal vált intenzívebbé és hatékonyabbá a hotline együttműködése, mint a Meta, a Google, a TikTok, a Discord vagy a Telegram.
„Már többször jelentettem a csoport adminisztrátorának és a közösségimédia-oldal munkatársainak, hogy gyermekpornográf tartalmat terjesztenek a csoportban, de nem tettek semmit, továbbra is elérhetőek maradtak ezek a szörnyű tartalmak” – ilyen vagy ehhez hasonló felvezetéssel kezdik sokszor a bejelentők az Internet Hotline munkatársainak küldött jelzéseiket. Példaként említve tavaly összesen 39 Telegramon elérhető, feltételezetten jogsértő tartalom ügyében voltak gyakorlatilag tehetetlenek az IH elemzői, idén azonban már 57 ügyben jártak el, és többségében eredménnyel. Hogy egy év alatt mi változott? Biztonságos bejelentővé vált az IH.
Az online tér biztonságosabbá, átláthatóbbá és jogszerűbbé tételét célzó DSA értelmében olyan szervezeteket minősítenek – kérelem alapján – megbízható bejelentőnek, amelyek bizonyították, hogy transzparensen és megbízhatóan működnek, valamint kiemelkedő tapasztalattal rendelkeznek a jogellenes online tartalmakkal kapcsolatos bejelentések kezelése, illetve az ilyen tartalmak eltávolítása terén. A minősítés során alapos vizsgálatnak vetik alá a pályázó szervezetet, amelynek számos dokumentum benyújtásával kell bizonyítania alkalmasságát a státusz megszerzésére. Az IH 2024 októberében kapta meg a minősítést, ami eredményes érdekérvényesítési lehetőséget biztosít a jogsegélyszolgálat számára.
Az IH több mint egy évtizede dolgozik azon, hogy hatékony kapcsolatot építsen ki a legnagyobb és legnépszerűbb online platformokkal annak érdekében, hogy a szolgáltatók kiemelt moderátori figyelmet szenteljenek az IH-tól érkező jelzéseknek. A jogsegélyszolgálat évek óta partnerkapcsolatban áll a Google, a Facebook, az Instagram, a TikTok és a Discord munkatársaival. A megbízható bejelentővé válás egyik fontos hozadéka volt, hogy egyes szolgáltatók maguk kezdeményezték a kapcsolatfelvételt az IH-val, és ajánlották fel a közvetlen jelentési opció lehetőségét, így többek között a Telegram, az AliExpress (Alibaba Group), az eBay, az Aylo és a Snapchat is.
Ezenkívül a minősítés eredményeként a már régebb óta fennálló partnerkapcsolatok is új szintre léptek: a platformok még gyorsabban és hatékonyabban reagálnak az IH jelzéseire, azokat prioritásként kezelik és részletes tájékoztatást adnak az intézkedéseikről. Lehetőség van továbbá arra is, hogy az IH szakértői fellebbezzenek, ha nem értenek egyet egy-egy platform döntésével – ez a fajta kétoldalú párbeszéd korábban sokkal kevésbé volt jellemző.
Tekintettel arra, hogy az elmúlt hónapokban megemelkedett a Telegramhoz köthető bejelentések száma, kiemelt jelentőségű a platformmal létrejött hatékony együttműködés. A Telegramot – többek között – gyermekek online szexuális bántalmazását ábrázoló felvételek terjesztésére használják, valamint az ilyen tartalmakkal való kereskedésre, illetve gyermekek szexuális célú behálózására. Korábban az IH – a világban működő más hotline-okhoz hasonlóan – gyakorlatilag tehetetlennek bizonyult a Telegrammal szemben, mára viszont párbeszéd alakult ki jogsegélyszolgálat és a platform között. A szolgáltató soron kívül megvizsgálja az IH által tett jelzéseket, azokat gyorsan – általában 24 órán belül – és hatékonyan, az IH kérésének eleget téve kezeli.
Nemcsak a platformokkal való kapcsolat változott az elmúlt egy évben, a felhasználók is egyre tudatosabban keresik fel az IH-t. 2025-ben számos bejelentés érkezett azzal a megjegyzéssel, hogy a bejelentő az Európai Bizottság hivatalos listáján észlelte, hogy az IH megbízható bejelentő, és ebben a minőségében kéri a szolgálat segítségét. Ez azt mutatja, hogy a státusz nem csupán szakmai, hanem társadalmi szempontból is fontos megerősítés. Emellett megemelkedett a külföldi személyektől érkező, idegennyelvű megkeresések száma is, amelyek ügyében szintén eljárnak az IH elemzői.
Az alábbi videóban Csalár Dorina, az Internet Hotline vezetője beszél. A videó szabadon beágyazható és felhasználható.