Médiamítoszok 5. – Gyerekkor a kamera előtt
Mi lesz a következő „big thing” a médiában? Minden új, ami annak látszik? Kiken és min múlik, hogy a megjósolt médiaváltozások tényleg bekövetkeznek-e? Kiknek a felelőssége, hogy ezek a változások milyen hatásokat válthatnak ki? Mikor kell elkezdeni készülni a média új „korszakaira” és hogyan? – Ilyen és ezekhez hasonló kérdéseket beszélünk meg kötetlenül a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatudományi Intézete által elindított klubbeszélgetés-sorozat, a Médiamítoszok estjein.
Az online közösségi platformokon ismerős ismeretlenekkel megosztott mindennapok sebezhetővé teszik a személyes és meghitt, bensőséges tereinket. Kifejezetten érzékenyen érintheti ez a probléma a gyerekeket: ultrahangos képek, első lépésekről készült videók, vicces elszólások, szomorú és boldog pillanatok színesítik a hírfolyamot, és így már az is felkerülhet az internetre, aki még beszélni is alig tud. Vannak olyan szülők, akik semmilyen képet nem osztanak meg, mások kitakarják a gyermekük arcát, de olyanok is akadnak, akik minden fontos pillanatot továbbítanak – akár magát a születést is.
A „sharenting” kifejezés – a „share” (tartalmat megoszt) és „parenting” (szülői gondoskodás) angol szavak összeolvasztásaként – arra a magatartásra utal, amikor a szülők gyermekükről szóló információkat, képeket, videókat osztanak meg online platformokon. Ezt ugyan sokan az öröm, a büszkeség és az emlékek megőrzése miatt teszik, ugyanakkor ha mindezzel felelőtlenül bánnak, az komoly veszélyekkel járhat. A személyes adatok nyilvánossá tételével a gyermek azonosíthatóvá válik, és ezekkel az információkkal később mások vissza is élhetnek.
Milyen szempontokat érdemes figyelembe venni a gyermekekkel kapcsolatos képek és videók közzétételekor? Hogyan befolyásolja a gyermekek jövőjét az, ha az életük minden pillanatát közvetítik a szüleik, családtagjaik az interneten? Hogyan védhetik meg gyermekeik magánéletét az ismert, nagy követőszámmal rendelkező influenszerek, és milyen gyakorlatok léteznek a kérdés kezelésére a médiaügynökségeknél? Milyen veszélyei lehetnek a túlposztolásnak, illetve hogyan lehet meghatározni ebben az esetben a szülők felelősségét?
A Médiamítoszok beszélgetéssorozat következő alkalmán ilyen és ezekhez hasonló kérdéseket vitatunk meg 2023. november 28-án, kedden 18 órától a Scruton V.P.-ben (1053 Budapest, Veres Pálné utca 12.).
Beszélgetőpartnerek:
- Tápai Szabina, kézilabdázó, műsorvezető, influenszer
- Csiszár Gergő, alapító, vezérigazgató, Post for Rent
- Pelle Veronika, médiatudatosság-szakértő, NMHH
- Prof. dr. Aczél Petra, kutatásvezető, NMHH Médiatudományi Intézet
- Dr. Veszelszki Ágnes, kutatásvezető-helyettes, NMHH Médiatudományi Intézet
Az eseményen való részvétel előzetes regisztrációhoz kötött. Jelentkezni a cím alatti gombra kattintva lehet.
A regisztrációval kijelenti, hogy az eseményre vonatkozó adatkezelési tájékoztatót teljes körűen megismerte és elfogadja.
Előadók
- Dr. Veszelszki Ágnes kutatásvezető-helyettes NMHH Médiatudományi Intézet
- Prof. dr. Aczél Petra kutatásvezető NMHH Médiatudományi Intézet
- Pelle Veronika médiatudatosság-szakértő NMHH
- Csiszár Gergő alapító, vezérigazgató Post for Rent
- Tápai Szabina kézilabdázó, műsorvezető, influenszer -