Országgyűlési beszámoló a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsának 2020. évi tevékenységéről

Elnöki köszöntő

2020 legmeghatározóbb történése minden kétséget kizáróan a koronavírus okozta világjárvány volt.

Ez nagyon súlyosan érintette a gazdaságot, így a médiaszektort is. A veszélyhelyzeti intézkedések a piacon sok komoly szerkezeti változást, átrendeződést indukáltak: csökkentek a médiaszereplők bevételei, a reklámbevételek csakúgy, mint a marketingkiadások. A rendhagyó helyzet különösen a lapkiadás piaci szegmensét sújtotta, amely a digitális média erősödése miatt eleve jelentős térvesztésben volt. Az iparág védelme céljából teljes médiapiaci innovációra és mindehhez kiszámítható, támogató szabályozási környezetre van szükség.

Az új körülmények a felhasználói szokásokat ugyancsak megváltoztatták: rengetegen dolgoznak, tanulnak otthonról, a kommunikáció és a szórakozás is mindinkább a digitális térben zajlik. A hagyományos média (televíziózás, rádiózás, nyomtatott sajtó) ugyan az internethasználat rohamos terjedésével eleve komoly hátrányba került, de még itt is megnőtt a tartalomfogyasztás volumene, a lakosság egy része innen várja az információt; sokan újra a nagy képernyő elé ültek.

A járvány nagymértékben felgyorsította a digitális átalakulást. Mind többen követik az online portálokat, gyakrabban látogatják a közösségi oldalakat, ahol rengeteg információt, emellett több szórakoztató tartalmat találnak. Megnőtt az igény a digitális szolgáltatások, a lekérhető videószolgáltatási platformok, az online letöltés nélkül nézhető filmek iránt, ezzel párhuzamosan pedig emelkedett a streamingszolgáltatásra kötött előfizetések száma.

2020-ban a koronavírus hatásaival számos kutatás, tanulmány foglalkozott. A koronavírus médiapiaci kihatásáról a Médiatanács rendszeres hatástanulmányokkal próbálta segíteni a szakmai szereplőket.

Az új körülményekre a Médiatanács – a rugalmasság és a méltányosság szem előtt tartásával – a jogszabályban, illetve a médiaszolgáltatókkal kötött szerződésekben foglalt kötelezettségek tekintetében is figyelemmel volt. A médiaszolgáltatók mentesültek a második negyedévi díjfizetés kötelezettsége alól, és a műsorkészítési támogatások ellenőrzésében szintén könnyítések léptek életbe. A támogatások kedvezményezettjei a veszélyhelyzet alatt készített rendszeres adásokra engedményeket kaptak, és a szokásosnál több idő állt a rádiók, televíziók rendelkezésére beszámolóik elkészítésére.

A Médiatanács igyekezett mindent megtenni annak érdekében, hogy a médiaszolgáltatók a közösség érdekében fő feladatukra, a gyors és hiteles tájékoztatásra koncentrálhassanak.

A napról napra változó, bizonytalan időszakban fokozódott a híréhség, ami kulcsfontosságúvá tette a mértékadó és pontos információknak a lakossághoz történő gyors eljuttatását. Az iskolák, intézmények, közösségi terek bezárása miatt a felnőttek és a gyermekek is lényegesen több időt töltöttek online, sokkal többet böngésztek, kommunikáltak, számottevően megnőtt a médiafogyasztás mértéke, ebből adódóan az online elszenvedhető sérelmek lehetősége is megnőtt, több bejelentés érkezett. A gyűlöletbeszéddel kapcsolatos panaszok száma és a kiskorúak védelmét érintő megkeresések száma egyaránt emelkedett.

A jogalkotót hasonlóképp számos kihívás elé állította a pandémiás helyzet, amelyek alapjogi kérdéseket is érintettek. Ilyen rendkívüli időkben kivételes fontosságú a valósághű információhoz és a tájékoztatáshoz való jog érvényesülésének biztosítása, az álhírek elleni küzdelemben pedig a jog egyre gyakoribb eszköz. A Médiatanács részvételével ez több szakmai fórumon ugyancsak kiemelkedő téma volt.

Az előre nem látható nehézségek ellenére volt példa örömteli fejleményre is. A szolgáltatók egy része saját felelősségét és lehetőségeit felismerve önként növelte például a magyar zenék sugárzási idejét. Nem azért, mert erre egy megemelt kvóta kötelezte volna, hanem hogy többletbevételhez segítse az elmaradó koncertek miatt nehéz helyzetbe kerülő alkotókat.

A különleges helyzet remélhetőleg a piac összes szereplőjét kreativitásra ösztönzi: most ismét lehetőség nyílik akár a múlthoz visszanyúlni, akár új megoldásokat, formátumokat létrehozni, amelyek tartós változásokat eredményezhetnek az egész iparágban. Ehhez a Médiatanács pedig szakmai segítségével kívánja a szereplőket támogatni, hogy közös erővel magunk mögött hagyhassuk ezt a rendhagyó időszakot.

Dr. Karas Monika elnök