NMHH Médiatanács: A 4–17 éves fiatalok tévénézési idejére leginkább a család anyagi helyzete van hatással

Közzétéve: 2015. május 22.

null

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa közel 7,5 millió forintra bírságolta az RTL Klub médiaszolgáltatóját amiatt, hogy a 16 éven aluliaknak nem ajánlott kategória és 21 óra utáni vetítés helyett 12-es karikával, napközben adott közre egy tévéfilmet. Publikálták a hatóság legfrissebb tanulmányait, amelyekből többek között kiderül, hogy a gyerekek tévézésre fordított idejének növekedésére családjuk kedvezőtlen anyagi helyzete gyakorolja a legerősebb hatást. A Médiatanács szándéka szerint a nagy nézettségű televíziókra kiszabott korhatár-besorolási bírság magas összege ösztönzi a médiaszolgáltatókat a jogkövető magatartásra, és így jobban óvhatók a gyerekek a nem nekik való vagy káros médiatartalmaktól.

A Médiatanács eheti televíziós döntései, elemzés a fiatalok tévézési szokásairól

A Médiatanács a fokozatosság és arányosság elvét követve összesen 7 millió 450 ezer forint bírságot szabott ki az RTL Klub szolgáltatójára A könnyű nőcske című tévéfilm és műsorelőzeteseinek hibás korhatár-besorolása miatt. A műsorszámot a 12 éven aluliaknak nem ajánlott kategória helyett a 16 éven aluliaknak nem ajánlott kategóriába kellett volna sorolni, és ennek megfelelő időpontban vetíteni a szexualitás nyílt és komikus ábrázolása, a szélsőségek ellenpontozás nélküli bemutatása, valamint a sok, durva, trágár beszéd miatt. A bírság mértékének meghatározásakor a Médiatanács figyelembe vette, hogy a médiaszolgáltató egy éven belül kétszer is megsértette a korhatár-besorolás szabályait egy másik tévéfilm, illetve az Éjjel-nappal Budapest című műsor kapcsán. Az érintett médiaszolgáltató – a Médiatanács más döntéseihez hasonlóan – a döntés ellen felülvizsgálati kérelemmel élhet a bíróságon.

A Médiatanács szándéka szerint a nagy nézettségű televíziókra kiszabott korhatár-besorolási bírság magas összege ösztönzi a médiaszolgáltatókat a jogkövető magatartásra, és így jobban óvhatók a gyerekek a problematikus médiatartalmaktól. A Médiatanács által alkalmazott, következetes joggyakorlatnak köszönhetően a televíziók évről évre kevesebb korhatár-besorolási jogsértést követnek el, és egyre inkább élnek azzal a lehetőséggel, hogy egyes műsorszámaikra – eljárási díj mellett – előzetes klasszifikációt kérjenek a Médiatanácstól.

A kiskorúak káros műsorokkal szembeni védelme különösen fontos, ha figyelembe vesszük, hogy a hatóság legfrissebb, a www.nmhh.hu oldalon olvasható tanulmánya szerint a 4–17 év közötti magyar gyerekek átlagosan napi 3,3 órát ülnek a televízió képernyője előtt, és a nézettségi toplistájukon 2014-ben is leginkább olyan filmek, valóságshow-k és sorozatok szerepelnek, amelyek nem kifejezetten az ő korosztályuk számára készültek. A vizsgálat rámutat arra, hogy a fiatalok tévénézési idejére leginkább a család anyagi helyzete van hatással: az alacsony státuszú, maximum közepes vásárlóerővel bíró felnőttekkel élő gyermekek, az átlaghoz képest legalább fél órával többet tévéztek, mint a jobb körülmények között élő társaik. A kutatási eredmények szerint az m2 csatorna, profilváltásának köszönhetően egyre stabilabb helyet harcolt ki magának a gyermekközönség körében, így tavaly már a Minimax nézettségével vetekedhetett.

gyermekek tévénézési ideje

A gyermekek tévénézési idejének (perc) alakulása eszközellátottság szerint

A Médiatanács 150 ezer forint bírságot szabott ki a Magyar Televízióra amiatt, mert az M3 televíziócsatorna tavaly nem teljesítette az öt évnél nem régebbi európai művek bemutatására vonatkozó, a törvény által előírt kvótakötelezettségét.

A testület – pénzbírság kiszabásának mellőzésével – felhívta a Sport1 csatornát üzemeltető AMC Networks Central Europe Kft. figyelmét a burkolt kereskedelmi közlemények közzétételi tilalmának betartására, mert a Sportverda című műsor egyik hajnalban vetített adásában egy alkalommal a médiatörvényi előírásokat megsértve adtak közre reklámot.

A Médiatanács eheti rádiós döntései

A Médiatanács a Sopron 104,6 MHz helyi rádiós frekvencia márciusban meghirdetett pályázati eljárásának nyerteséül, az egyedüli pályázót, a Magyar Katolikus Rádió Zrt.-t állapította meg, amely a székesfehérvári központú vételkörzetének bővítésére használja majd az elnyert közösségi médiaszolgáltatási lehetőséget.

A Médiatanács 150 000 forint bírságot rótt ki a Lánchíd Rádióra, mert a hatósági ellenőrzés kimutatta, hogy a médiaszolgáltató túl sok ismétlést, túl kevés hírműsort és helyi közéleti műsort tett közzé a hatósági szerződésében vállaltakhoz képest. Ehhez hasonlóan a grémium a kiskunfélegyházi Rádió Smile kisközösségi rádióra 30 ezer forint bírságot szabott ki, mert nem teljesítette a közszolgálati műsorelemek és a magyar zenei kvóta szerződésben vállalt, illetve törvényi előírásait.

Megjelent a hatóság reklámelemzés-sorozatának legfrissebb darabja

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság folytatja a televíziókban és rádiókban közzétett új reklámszpotok elemzését. A tavalyi második félév eredményei szerint, a vizsgált 28 televízióban és 12 rádióban, a hat hónap alatt összesen több mint négyezer új hirdetést tettek közzé, a leggyakoribb hirdetőnek a kereskedelmi és a szabadidőszektor bizonyult. A kifejezetten a gyerekeket célzó új reklámok aránya 3,5 százalék volt. A rádiók közül, az előző időszakoktól eltérően, az újonnan közreadott szpotok számában ezúttal a budapesti körzetben működő Juventus Rádió lett az első 276 darabbal, 45-tel megelőzve az országos Class FM-et. Az elemzés teljes egészében a www.nmhh.hu oldal, Tanulmányok rovatában olvasható, valamint a „Kapcsolódó dokumentumok” között.

új reklámszpotok

Az új reklámszpotok számának megoszlása (rádió/db)