Termékmegjelenítés az országos kereskedelmi televíziók műsoraiban (2022. I. félév)

Közzétéve: 2022. október 18.

(A jelentésben az akadálymentességi kritériumoknak való megfelelés végett összetett táblázatokat bontottunk két vagy több részre, illetve a jelentésben szereplő ábrákhoz is mellékeltük az adatokat táblázatok formájában. Ez az anyag szerkezetében kisebb módosulásokat eredményezett, a tartalom egésze azonban nem változott.) 

Bevezetés

Az NMHH a hatósági ellenőrző tevékenysége során kiemelt figyelemmel kíséri a kereskedelmi üzeneteket, különösen azok tartalmi, mennyiségi és formai mutatóit. Ennek elősegítésére - igazodva a jogszabályi háttér változásaihoz - 2012 januárjától folyamatosan regisztrálja és adatbázisba rendezi a premier reklámok, a műsor- és műsorszolgáltatás támogatás mellett a termékmegjelenítéssel kapcsolatos információkat is. Az adatgyűjtés révén jól nyomon követhető a médiaszolgáltatások termékmegjelenítési gyakorlata, illetve e kereskedelmi üzenetek bemutatására vonatkozó jogszabályok betartásának hatósági ellenőrzése is hatékonyabb.

A félévente frissülő analízis során az RTL Klub és a TV2 országos kereskedelmi televíziók termékmegjelenítési gyakorlatát térképezzük fel, jelen tanulmány pedig a 2022 első félévéről szerzett tapasztalatokat foglalja össze.

2022 első hat hónapjában a két televízió 2.263 adását elemezte a Hatóság, melynek során 70 műsorcím mellett 8.386 termékmegjelenítést különített el. A vizsgált periódusban a Spar (407 eset) márkanév szerepelt a legtöbbször, termék/márka/szolgáltatás megjelenítés (1.449 eset) elsősorban a reggeli információs magazinműsorokhoz kötődött, míg a legaktívabb hirdetőnek a szolgáltatás szektor képviselői (1.289 eset) bizonyultak (1. táblázat).

1. táblázat: A termékmegjelenítés főbb jellemzői (2022. I. félév)
A vizsgálat tárgyaRTL KlubTV2Összesen
Teljes műsoridő (óra) 4344 4344 8688
Vizsgált műsoridő (óra) 967 962 1929
Vizsgált adások száma 1159 1104 2263
Vizsgálatba vont műsorcímek száma 25 45 70
Termékmegjelenítések száma 4831 3555 8386
Megjelenő márkák száma 840 1062 1706
Legtöbb termékmegjelenítést tartalmazó műsorszám Fókusz információs magazin (1126) Mokka reggeli információs magazin (474)
Legtöbb termékmegjelenítést tartalmazó műfajcsoport reggeli információs magazin (Reggeli, Mokka, Mokaccino) (1.449 eset)
Leggyakrabban megjelenő márka Spar, Spar Express, Spar Free (407)
Leggyakrabban megjelenő szektor szolgáltatás (1289)

A vizsgálati minta

A felmérés a médiaszolgáltatások saját gyártásban vagy megrendelésére készített alkotásaira fókuszált. Megjegyezzük, hogy a saját készítésű műsorszámok közül nem képezték a vizsgálat tárgyát a 2011 előtt készült produkciók, illetve azok a műfajok, amelyeket a médiatörvény eleve kizár a termékelhelyezés köréből, így például a híradók, politikai tájékoztató műsorok, illetve az Mttv. 30. § (3) b) pontja alapján a kifejezetten a 14 év alatti kiskorúaknak szóló alkotások.

Az RTL Klub műsorpalettájáról 16 műfajcsoportba tartozó 25 műsorcím 1.159 premier és ismételt adását tekintettük át (2. táblázat). A legtöbb adással (309) a Fókusz c. információs magazinműsor rendelkezett.

2. táblázat: Az RTL Klub vizsgálatba vont adásai 2022. I. félévében (adásszám)
Adás neveMűfajcsoport Jan. Feb. Már. Ápr. Máj. Jún. I. félév össz.
A konyhafőnök reality 0 0 0 0 31 27 58
A konyhafőnök VIP/Az ízfaktor reality 0 0 0 0 11 0 11
A mi kis falunk sorozat – folytatásos 0 0 2 18 4 3 27
A séf meg a többiek sorozat – folytatásos 0 0 4 9 7 0 20
A tanár sorozat – önálló 4 3 2 0 0 0 9
Autogram magazin – autós 8 8 8 8 7 8 47
Az első millióm magazin – riport 3 0 0 0 0 0 3
Brandmánia magazin – szolgáltató 0 0 0 8 9 8 25
Cápák között szórakoztató műsor 5 4 1 0 0 0 10
Édes/Otthon magazin – szolgáltató 2 0 0 2 7 7 18
Fókusz egyéb információ 41 39 41 57 66 65 309
Fókusz plusz érdekvédelmi riport 4 8 8 8 10 7 45
Házasodna a gazda reality 0 0 0 1 0 0 1
Házon kívül magazin – közéleti 3 6 5 5 7 2 28
High Life magazin – szolgáltató 0 0 0 0 7 3 10
Hotel Margaret sorozat – önálló 1 40 42 38 1 0 122
Így készült werkfilm 1 0 1 0 0 0 2
Keresztanyu sorozat – folytatásos 42 40 41 38 1 0 162
Mestercukrász – az édesszájú Konyhafőnök reality 0 0 0 0 0 17 17
Muzsika TV Extra zenei műsor 4 4 3 3 4 3 21
Nyerő Páros játék, vetélkedő 20 0 0 0 0 0 20
Portré sorozat – portré 3 4 3 2 3 1 16
Reggeli (benne: Föld körül, Gyermekek éve, Nő filter, Választás 2022 rovat) magazin – reggeli információs 21 20 22 20 22 20 125
Sorok között kulturális műsor 0 2 3 0 3 2 10
XXI. század magazin – kulturális 10 8 6 6 10 3 43
Összesen 172 186 192 223 210 176 1159

A TV2 kínálatából 21 műfajcsoportba tartozó 45 műsorcím 1.104 adása került elemzésre. A legnagyobb (128) adásszámmal a Mokka c. reggeli információs magazin jelentkezett. Említésre érdemes, hogy a korábbi időszakokkal megegyezően, ezúttal is magas számban tűzött műsorára zenei produkciókat a csatorna, hiszen a nyolcféle műsorcímhez összesen 160 adás kapcsolódott és ez a vizsgált produkciók 14,5 százalékát fedte le (3. táblázat).

3. táblázat: A TV2 vizsgálatba vont adásai 2022. I. félévében (adásszám)
Adás neveMűfajcsoport Jan. Feb. Már. Ápr. Máj. Jún. I. félév össz.
A bank játék, vetélkedő 0 0 0 0 0 14 14
Az álomotthon reality 0 0 0 0 1 2 3
Bombaparty Maryvel zenei műsor 4 0 0 0 0 0 4
Brandépítők magazin – szolgáltató 0 0 4 5 1 0 10
Családi titkok dokureality 15 0 0 25 25 15 80
Desing műhely magazin – szolgáltató 4 2 0 0 0 0 6
Doktor Balaton sorozat – folytatásos 0 0 0 12 21 24 57
Drágám add az életed! játék, vetélkedő 0 0 0 0 5 5 10
Exatlon Hungary játék, vetélkedő 26 20 21 6 0 0 73
Extreme-E magazin – sport 3 0 0 0 0 0 3
Életmódi magazin – szórakoztató 5 2 4 3 4 3 21
Értékteremtők magazin – szolgáltató 0 3 4 5 4 3 19
Fald fel! magazin – gasztronómiai 1 0 0 0 0 2 3
Hungarikumokkal a világ körül ismeretterjesztő műsor 6 3 0 0 0 0 9
Innovátor magazin – tudományos 0 3 4 5 4 4 20
Kedvencek őrjárata magazin – állatvédelmi 1 1 1 1 0 0 4
Kívánságpiac Extra zenei műsor 0 2 10 5 31 25 73
Konstruktiva magazin – szolgáltató 0 0 0 0 4 2 6
Kutyasuli magazin – állatvédelmi 1 4 4 1 0 1 11
LokoLeo Party zenei műsor 0 0 16 24 0 0 40
Magánnyomozók dokureality 14 0 0 19 21 4 58
Mága Jennifer – Sztárok az életemből szórakoztató műsor 3 3 4 3 4 2 19
Mokka magazin – reggeli információs 21 20 23 21 22 21 128
Mokkacino magazin – reggeli információs 20 20 22 20 22 22 126
Nagy vagy! – Aktív Magyarország Kupa játék, vetélkedő 2 0 0 0 0 0 2
Nagyító magazin – szolgáltató 0 0 0 5 4 4 13
Necsi-necsi zenei műsor 2 18 0 0 0 0 20
Neked énekelek zenei műsor 0 0 0 1 0 0 1
Pepe sorozat – önálló 0 0 0 3 5 2 10
Poggyász magazin – utazási 4 4 4 5 3 4 24
Propaganda magazin – kulturális 4 0 0 3 4 3 14
Road Movie sorozat – riport 0 7 0 0 0 0 7
SuperCar magazin – autós 5 4 4 3 4 3 23
Szerencsekerék játék, vetélkedő 0 0 0 15 5 0 20
Sztárban sztár szórakoztató műsor 0 4 4 1 0 0 9
Több mint testőr magazin – életmód 5 4 4 3 4 3 23
Trendmánia magazin – életmód 4 4 4 5 4 4 25
Tűsarok magazin – szolgáltató 0 0 5 24 25 24 78
Új ház épül reality 0 0 0 0 0 4 4
Változnak az idők – Dred Bíró Zsolt zenei műsor 7 0 0 0 0 0 7
Vándorviadal játék, vetélkedő 2 0 0 0 0 0 2
Volt egyszer egy képregény film – dokumentum 0 0 0 2 0 0 2
Zenebutik zenei műsor 1 0 0 0 0 0 1
ZeneExpress Fásy Ádámmal zenei műsor 13 1 0 0 0 0 14
Zöld gömb – Vertikál Kupa játék, vetélkedő 0 0 0 4 0 4 8
Összesen 173 129 142 228 227 204 1104

Tájékoztatási kötelezettség, feliratozás

Az Mttv. 31. § (2) bekezdése és a termékmegjelenítésre vonatkozó hatósági ajánlás egyaránt tájékoztatási kötelezettséget ír elő a televíziók és rádiók számára a termékmegjelenítés alkalmazásakor. 2022 első felében a két országos televízió vizsgálatba vont műsorainak többségénél szerepelt a termékmegjelenítésről szóló figyelemfelhívás, 25 műsorcím 452 adásánál azonban feleslegesen. Az RTL Klub kínálatában különösen a Keresztanyu és a Hotel Margaret sorozatok epizódjaiban, valamint a naponta többször is jelentkező Fókusz információs műsor adásaiban, a TV2-nél pedig a Doktor Balaton c. sorozat epizódjaiban és a hétköznap jelentkező Mokaccino c. reggeli magazin adásaiban érvényesült leginkább a „túlbiztosítás” gyakorlata (4. táblázat).

4. táblázat: A figyelemfelhívás és a tényleges termékmegjelenítés viszonya
TV-csatorna A vizsgált műsorok száma Termékmegjelenítésre figyelmeztető felirattal rendelkező műsorok száma és arányaTermékmegjelenítést tartalmazó műsorok száma és arányaA eltérés aránya
RTL Klub 1159 1.109 – 95,6% 681 – 58,7% 36,90%
TV2 1104 708 – 64,1% 684 – 62,0% 2,10%

Az RTL Klub programkínálatában a termékmegjelenítésre felhívó felirat hiánya csupán a Házon kívül c.közéleti magazin 28 adását érintette, noha a szériában összesen 95 alkalommal beazonosítható volt valamilyen márkanév (ezek többsége a feldolgozott témához kapcsolódó forrásmegjelölés volt).

A TV2 produkciói közül 15 műsorcím 396 adása mellett nem szerepelt termékmegjelenítésre utaló felirat. Ezek közül kiemelkedett a Bombaparty Maryvel, a Kívánságpiac Extra, a LokoLeoParty, a Necsi-necsi és a ZeneExpress Fásy Ádámmal c. mulatós zenét kínáló produkció, hiszen e zenés műsorok 151 adásában összesen 292 márkanév tűnt fel, amelyeket a hangszereken (pl. Yamaha, Roland, Tama és Florencia), vagy az eseménynek helyszínt biztosító szórakozóhelyek (pl. Cabana Garden, Havanna Club) díszletén, illetve a fellépők ruháin (Calvin Klein, Devergo) azonosítottunk be.

Tekintettel arra, hogy termékmegjelenítés – kereskedelmi közlemény jellegéből adódóan – kizárólag fizetés vagy ellenszolgáltatás fejében tehető közzé,a felirat hiánya jelezheti, hogy a médiaszolgáltató illetve a hirdető között nincs üzleti kapcsolat. Ezt a jelenséget a szakirodalom a következőképpen értelmezi: „(…) sajátos esetnek tekinthető, amennyiben egy termék anélkül szerepel a műsorszámban, hogy a gyártója (forgalmazója) és a médiaszolgáltató (műsorgyártó) között semmilyen jogviszony nincs. Ebben az esetben ugyanis az ellenszolgáltatás, mint fogalmi elem hiánya miatt – termékmegjelenítésről nem beszélhetünk. Felmerülhet ugyanakkor ilyenkor a burkolt kereskedelmi közlemény (Mttv. 203. § 4. pont, Smtv. 1. § 10. pont) közzétételi tilalmának megsértése, de csak akkor, ha a megjelenés „természetét tekintve félrevezető” (Médiajogi kommentárok). Az érintett adások ellenőrzése nem igazolt vissza burkolt reklámozást.

A termékmegjelenítés volumene

A tárgyidőszakban 8.386 termékmegjelenítést azonosított be a Hatóság, ebből az RTL Klubhoz 4.831, a TV2-höz pedig 3.555 kötődött. Havi összehasonlításban mind a két televíziónál az első nyári hónap (RTL Klub: 1.379 hirdetés, TV2: 739 hirdetés) számított a legkiemelkedőbbnek (1. ábra).

A termékmegjelenítések számának alakulása 2022 első félévében. Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.
5. táblázat az 1. ábrához: A termékmegjelenítések számának alakulása 2022 első félévében (esetszám: 8386)
HónapRTL KlubTV2
Január 443 522
Február 405 422
Március 443 535
Április 859 616
Május 1302 721
Június 1379 739

Amennyiben az adatokat a megelőző év azonos időszakával vetjük össze, úgy mind a két televíziónál csökkenés figyelhető meg, hiszen az RTL Klubnál 43,5 százalékos, a TV2-nél 7,4 százalékos visszaesés rajzolódott ki (5.a táblázat), összességében pedig 32,3 százalékkal zsugorodott a termékmegjelenítések volumene.

5.a. táblázat: A termékmegjelenítés volumenének alakulása 2021 és 2022 első felében
  ÉvRTL KlubTV2Összesen
A termékmegjelenítések száma

2021

8537 3835 12372

2022

4831 3555 8386
A változás mértéke  -43,50% -7,40% -32,30%

A pandémia előtti időszakhoz, azaz 2019 első hat hónapjához viszonyítva a hanyatlás mértéke még inkább szembeötlő: a termékmegjelenítések száma az RTL Klub esetében közel kétharmadával, a TV2-nél pedig 23,5 százalékkal, összességében pedig több, mint a felével esett vissza (5.b táblázat).

5.b. táblázat: A termékmegjelenítés volumenének alakulása 2019-2022 első felében
  Év RTL Klub Eltérés TV2 Eltérés Összesen Eltérés
A termékmegjelenítések száma

2019

13143 4653 17796
2020 9669 –26,5% 3016 –35,2% 13151 –26,2%
2021 8537 –11,8% 3835 27% 12372 –6%

2022

4831 –43,5% 3555 –7,4% 8386 –32,3%
A változás mértéke  -63,30% -23,5% -52,9%

A hanyatlás hátterében minden bizonnyal a világjárvány következtében beálló hirdetői aktivitás visszaszorulása húzódik meg. A csökkenő hirdetői jelenlét a saját gyártású produkciók számának alakulására is negatív hattással volt, hiszen a vizsgálatba vont műsorok száma 9,3 százalékkal, az adásszám pedig 8,7 százalékkal (RTL Klub: 8,1%, TV2: 9,4%) esett vissza a megelőző év azonos időszakához képest (5.c és 5.d táblázat).

5.c. táblázat: A vizsgálatba vont műsorcímek és adásszámok alakulása az RTL Klubon 2021 és 2022 első felében
Év Műsorcím Adásszám
2021 29 1427
2022 25 1159
Eltérés -8,60% -8,10%
5.d. táblázat: A vizsgált adások számának alakulása a TV2-n 2020 és 2021 első felében
Év Műsorcím Adásszám
2021 50 1165
2022 45 1104
Eltérés -9% -9,40%

Termékmegjelenítést tartalmazó műfajcsoportok

A termékmegjelenítéssel érintett műsorok műfaj szerinti megoszlása hosszabb ideje a reggeli információs magazinok (Reggeli, Mokka, Mokkacino) fölényét (17,2%) mutatja. Ezek mellett kilencféle szolgáltató magazin 185 adásában 1.130 termékmegjelenítést, illetve az információs műsor műfaji besorolású Fókusz adásaiban 1.126 hirdetést azonosítottunk be (2. ábra). Kiemelésre érdemes, hogy a Top10-es listára felkerültek a mulatós zenét kínáló műsorok is, hiszen a kilenc műsorcímhez összesen 300 termékmegjelenítés kötődött.

Termékmegjelenítések műfajcsoportonként (Top 10). Esetszám: 8386
6. táblázat a 2. ábrához: Termékmegjelenítések műfajcsoportonként (top10) N= 8386
Műfajcsoport Esetszám
magazin – reggeli információs 1449
magazin – szolgáltató 1130
információs műsor 1126
magazin – életmód 1024
reality 697
magazin – autós 555
szórakoztató műsor 501
játék, vetélkedő 495
film – sorozat 321
zenés műsor 300

Műsorcím alapján az RTL Klub Fókusz c. információs műsorában fordult elő a legtöbb termékmegjelenítés (309 adás – 1.126 eset), a TV2-nél pedig a Mokka c. reggeli információs magazin számított listavezetőnek (128 adás – 474 eset) reklámmal (7–8. táblázat).

7. táblázat: A legtöbb termékmegjelenítést tartalmazó műsorszám az RTL Klubon (Top10)
MűsorszámTermékmegjelenítés száma
Fókusz 1126
Reggeli 810
A Konyhafőnök/Az Íz-faktor 511
Brandmánia 501
Autogram 347
Mestercukrász – Az édesszájú Konyhafőnök 293
Édes/Otthon 252
A mi kis falunk 177
A Konyhafőnök VIP/Az Íz-faktor 144
Cápák között 133
8. táblázat: A legtöbb termékmegjelenítést tartalmazó műsorszám a TV2-n (Top10)
MűsorszámTermékmegjelenítés száma
Mokka 474
Trendmánia 364
Több mint testőr 274
Életmódi 231
SuperCar 208
Kívánságpiac Extra 197
Poggyász 165
Zöld Gömb – Vertikál Kupa 157
Tűsarok 155
Mokkacino 153

Az RTL Klub vizsgálatba vont (1.159) műsoraiból Séf meg a többiek (sorozat), a Házasodna a gazda (reality) és a Nyerő Páros (játék, vetélkedő) epizódjai nem tartalmaztak termékmegjelenítést, azaz az elemzett adások 3,5 százaléka hirdetésmentes volt. A TV2 műsorpalettájáról 1.104 adás analízisére került sor, ezek közül 224 program, azaz a kínálat húsz százaléka ugyancsak mentes volt a termékmegjelenítéstől (pl. Családi titkok, Magánnyomozók, Zenebutik).

Az egy adásra jutó termékmegjelenítések megoszlása másféle sorrendet tükrözött (9. táblázat). A legtöbb terméket/márkát megjelenítő produkciónak a TV2 Nagy vagy: Aktív Magyarország Kupa c játék, vetélkedő sorozat számított, mivel a műsorszám egy epizódjára 22,5 termékmegjelenítés jutott.

9. táblázat: Az egy adásra jutó termékmegjelenítések száma
MűsorszámTermék-megjelenítés száma Műfaj Médiaszolgáltatás Egy adásra jutó termékmegjelenítés száma
Nagy vagy: Aktív Magyarország Kupa 45 játék, vetélkedő TV2 22,5
Brandmánia 501 magazin – szolgáltató RTL Klub 20,4
Zöld Gömb – Vertikál Kupa 157 játék, vetélkedő TV2 19,6
Mestercukrász – Az édesszájú konyhafőnök 293 szórakoztató műsor RTL Klub 17,2
Trendmánia 364 magazin – életmód TV2 14,5
Édes/Otthon 252 magazin – szolgáltató RTL Klub 14
Cápák között 133 szórakoztató műsor RTL Klub 13,3
A Konyhafőnök VIP/Az Íz-faktor 144 reality RTL Klub 13
Több mint testőr 274 magazin – életmód TV2 11,9
Exatlon Hungary 118 extrém sport-reality TV2 11,8
Életmódi 231 szórakoztató magazin TV2 11
SuperCar 208 magazin – autós RTL Klub 9
Az álomotthon 27 reality TV2 9

Termékmegjelenítésként megjelent márkák

Az év első hat hónapjában 1.706 féle termék/márka került beazonosításra (RTL Klub: 840, TV2: 1.062). Ebben az időszakban a Spar (407 eset) márkanevet regisztrálhattuk a legtöbbször, a hipermarket hirdetései az RTL Klub többféle műsorában (A konyhafőnök, Brandmánia, Fókusz és Reggeli) is felbukkantak. A TV2-nél a Roland (194 eset) bizonyult az időszak vezető márkajelzésének (10–12. táblázat), amely a Kívánságpiac Extra és a Zeneexpress c. zenei műsorokban tűnt fel.

10. táblázat: Termékmegjelenítésként feltűnt márkák, teljes minta (top 10)
Brand/márkákEsetszám
Spar 407
Elektrolux 353
Champic 242
Roland 205
Toyota 156
Soproni 116
BMW 91
Brillbird 89
Adidas 87
Nike 76
11. táblázat: Termékmegjelenítésként feltűnt márkák, RTL Klub (Top10)
Brand/márkákEsetszám
Spar 407
Elektrolux 351
Champic 242
Soproni 116
BMW 72
Mizo 72
Penny 67
Nike 59
Bauhaus 58
Adidas 52
Drivind Camp 44
Ford Mustang 44
Toyota 44
12. táblázat: Termékmegjelenítésként feltűnt márkák, TV2 (Top10)
Brand/márkákEsetszám
Roland 194
Toyota 112
Brillbird 89
Yamaha 56
Mankershop.hu 51
Mate 43
XXI. Századi Intézet 40
Avon 37
Colas 36
Adidas 35

A beazonosított termékek/márkák/szolgáltatások (8.386) ötöde (1.571 – 18,7%) tíz alkalomnál kevesebbszer, 673 márkanév (8%) pedig csupán egyetlen alkalommal tűnt fel a műsorokban.

Termékmegjelenítések szektorok szerinti megoszlása

A termékmegjelenítések kategorizálásakor a Nielsen Közönségmérés Kft. módszerét vettük alapul, azaz szektorok szintjén is besorolásra kerültek a beazonosított márkák. A reklámköltésekről szóló információk alapján 2022 első felében a gyógyhatású készítmények, a kereskedelem és az élelmiszer szektor képviselői költötték a legtöbbet direkt reklámra. Ettől kissé eltérően alakult a termékmegjelenítésre legtöbbet invesztáló szektorok élmezőnye, amit a szolgáltatás 1.289, a közlekedés 1.081 és a kereskedelem szektor 917 kontaktussal dominált (3. ábra).

A termékmegjelenítések számának alakulása szektorok szerint (Top10). Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.
13. táblázat a 3. ábrához: A termékmegjelenítések számának alakulása szektorok szerint (Top10)
SzektorEsetszám
Szolgáltatás 1289
Közlekedés 1081
Kereskedelem 917
Tömegtájékoztatás 654
Szabadidő 566
Öltözködés-kiegészítők 537
Élelmiszer 524
Ipar/mezőgazdaság 391
IT 386
Háztartási gép 385

A szolgáltatás szektoron belül a vendéglátás (233 eset) termékosztályba sorolt márkanevek és az egészségügyi szolgáltatások márkanevei fordultak elő kiemelt (219 eset) esetszámban. A közlekedési szektoron belül a személygépkocsit (869 eset) előállítók/forgalmazók szerepeltek a leggyakrabban, míg a kereskedelem szektort a hipermarketek (459 eset) és az online kereskedelem (143 eset) termékosztály márkanevei uralták.

Virtuális reklámok megjelenése

Vizsgálatok szerint a virtuális reklám a termékmegjelenítés egyik leginkább megjegyezhető, ugyanakkor legzavaróbb formája. A virtuális reklám során az élményt hordozó vizuális felület összezsugorodik, és új inger jelenik meg a képernyőn, amely automatikusan elvonja a nézők figyelmét.

A termék ebben az esetben nem a műsorba integrálva jelenik meg, hanem a tartalomtól teljesen függetlenül tűnik fel a képernyőn. Ez a fajta megjelenés a korlátozottabb elterjedtsége és az újszerűsége ellenére egyelőre jó emlékezeti hatást tud elérni, azonban fogadtatása egyértelműen negatív.

Az év első hat hónapjában 258 virtuális reklámot regisztrált a Hatóság, ez pedig 41 százalékkal kevesebb, mint az előző év azonos időszakában rögzített (437 eset) adat. Ez a hirdetési metódus kizárólag a TV2 adásaiban fordult elő. A virtuális kereskedelmi üzenetek hét műsor környezetében voltak fellelhetők (Doktor Balaton, Pepe, Exatlon Hungary, Szerencsekerék, Drágám add az életed, Sztárban sztár és Mokka).

A virtuális reklámok 22,4 százaléka (58 eset) a gyógyhatású készítmények szektorhoz, ezen belül a fogyasztószerek termékosztályhoz tartozott (4. ábra). A virtuális kereskedelmi üzenetekben leggyakrabban megjelenő márkanevek sorrendben a Mankershop.hu (51 eset), az Avon (32) és a Szobi (20) voltak.

A virtuális termékmegjelenítések szektor szerinti megoszlása. Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.
14. táblázat a 4. ábrához: A virtuális reklámok szektor szerinti megoszlása (N=258)
SzektorMegoszlás
Gyógyhatású készítmények 58
Élelmiszer 47
Szépségápolás 33
Szabadidő 31
Kereskedelem 27
Öltözködés-kiegészítők 17
Közlekedés 15
Oktatás-képzés 13
Ipar/mezőgazdaság 11
Háztartási gép 3

Termékmegjelenítés1 a történetvezetésben elfoglalt pozíció alapján

A termékmegjelenítés árnyaltabb bemutatása érdekében a hirdetéseket a történetvezetésben elfoglalt pozíciójuk alapján két fő csoportba soroltuk.

Az első csoportba azok a megjelenítések kerültek, amelyeknél pusztán a márkanév jelent meg úgy, hogy annak a történetvezetésben nem volt érdemi szerepe, a második csoportba pedig a tényleges, dramaturgiai szempontból is fontos metódusok kerültek.

Tényleges, azaz dramaturgiai szempontból is fontos termékmegjelenítés 2.928 esetben (RTL Klub: 1.717, TV2: 1.211) fordult elő, és ez a zsánerbe tartozó kereskedelmi üzenetek 36 százalékát tette ki. Ezeknek a hirdetéseknek – noha tartalmazták mindazon információkat, amelyek segítségével a nézők egyértelműen dekódolhatták a márkaüzenetet – csupán 8,2 százaléka érte el a termékmegjelenítés legmagasabb fokát, amikor a termék dramaturgiailag is integrálódott a történetbe (15. táblázat).

Ténylegesen erős bevonódásra az RTL Klub kínálatából a Konyhafőnök reality és az Electrolux, míg a TV2 produkciói közül a Trendmánia c. magazin és a Brillbird együttműködése emelhető ki.

15. táblázat: Termékmegjelenítések csoportosítása a történetvezetésre és az érzékszervekre gyakorolt hatásuk alapján
Termékmegjelenítés RTL Klub (4831 eset) TV2 (3297 eset) Összesen (8128 eset)
Történetvezetés szempontjából kevésbé jelentős megjelenítés 3114 2086 5200
Történetvezetés szempontjából jelentős megjelenítés – összesen 1717 1211 2928
Történetvezetés szempontjából jelentős megjelenítés – a termék/márka a háttérben jelent meg 390 69 459
Történetvezetés szempontjából jelentős megjelenítés – a termék/márka a cselekmény részeként jelent meg 314 353 667

A termékmegjelenítéseket az érzékszervekre gyakorolt hatásuk alapján is csoportosítottuk. A beazonosított termékek 30,1 százaléka a műsorban többször is látható volt (2.454 eset), a termék és/vagy a márkanevet hordozó eszköz teljes egészében látszódott az esetek 25,5 százalékában (2.076 eset), míg a termék/márka neve a szereplők dialógusaiban is helyet kapott az előfordulások 4,6 százalékában (382 eset).

A beazonosított termékek/márkák egy százaléka nyereménytárgyként került bemutatásra, illetve 12,5 százaléka (1.023 eset) a műsorszám támogatójaként is megjelent. A legtöbb márkajel különböző közlekedési eszközökön (719 eset), a termékek csomagolásán (376 eset) és a szereplők ruházatán (238 eset) vált beazonosíthatóvá.

Összegzés

2022 első felében az RTL Klub és a TV2 saját gyártású műsoraiban összesen 8.386 alkalommal azonosított be termékmegjelenítést a Hatóság. Az elemzés alá vont időszakban mindkét csatornánál tovább folytatódott a vizsgálatba vonható produkciók és adásszámok csökkenése, a visszaesés mértéke az elmúlt év azonos időszakához képest meghaladta a nyolc százalékot. Ezzel párhuzamosan a termékmegjelenítések volumene is számottevően (32,3%) visszaesett (RTL Klub: 43,5%, TV2: 23,5%) 2021 első feléhez képest. A legtöbb (1.449 eset) termékmegjelenítést a reggeli információs magazinok vonultatták fel. A vizsgált időszakban a szolgáltatás szektor képviselői (1.289 eset), ezen belül is az étterem-söröző és a szálloda-panzió termékosztályba tartozó cégek preferálták leginkább ezt a fajta hirdetési metódust, míg a legtöbb márkanév (22,5%) a TV2 Nagy vagy: Aktív Magyarország Kupa c. vetélkedőműsorának egy-egy epizódjában fordult elő.

Lábjegyzetek:

  1. A virtuális reklámok számával csökkentett adatok alapján