Partneriskolái kivételes pedagógusait ismerte el az NMHH

Közzétéve: 2024. december 4.

Példaértékű munkát végeztek a diákok médiatudatosságának fejlesztéséért a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Partneriskola Programjának pénteki díjátadó ünnepségén elismert pedagógusok. Az NMHH Esztergomi úti komplexumában tartott ünnepségen a résztvevők megismerhették a médiahatóság cyberbullying jelenségét kutató tanulmányának legfrissebb részeredményeit is, amelyeket ezt követően a partneriskolák és a hatóság szakemberei egy tanulságos kerekasztal-beszélgetésen vitattak meg.

2.jpg

Dr. Somogyi Ákos, a Gyermekvédelmi Főosztály vezetője

A Partneriskola Programmal olyan közösség jött létre, amely hatékonyan képes támogatni a fiatalok fejlődését és egészséges felnőtté válását – fogalmazott köszöntőbeszédében az NMHH gyermekvédelmi főosztályvezetője. Somogyi Ákos elmondta, hogy hatóságunk elmélyített partnerséget kínál a díjazottaknak, ennek keretében szakmai támogatással, prezentációs tartalmakkal, háttéranyagokkal és terjeszthető kiadványokkal áll az elismert pedagógusok hiánypótló tevékenysége mögé. Az együttműködő tanárok a jövőben médiatudatossági előadásokkal és workshopokkal bővíthetik saját környezetük és a szülők rálátását a gyermekek digitális világára – fejtette ki a főosztályvezető. Somogyi Ákos beszédében rendkívül pozitív fejleménynek nevezte, hogy a gyermekek tudatos médiahasználatának élményalapú fejlesztése érdekében mára számos partneriskola kialakított médialaborokat, multimédiás stúdiókat is.

Az eseményen a gyermekvédelmi főosztály elemző munkatársa ismertette az NMHH fiatalok online bántalmazását vizsgáló kutatásának legfrissebb részeredményeit. Varga Árpád előadásában kiemelte, hogy bár a 12-16 éves korosztályt általában nehéz kutatásokkal elérni, a mostani felmérésben a partneriskolák több mint 1800 diákja vett részt, ami kiemelkedő szám, így az eredmények rendkívül fontos tanulságokkal szolgálnak. Az aktuális tanulmány szerint a gyermekek 26,5 százaléka számolt be arról, hogy bántalmazták már az online térben, ez a 2010-es évek első feléhez képest 10-12 százalékos emelkedést jelent – emelte ki az NMHH elemzője.

3.jpg

Dr. Varga Árpád, a Gyermekvédelmi Főosztály elemző munkatársa

Varga Árpád hozzátette, hogy hosszan elhúzódó, hónapokon vagy éveken át tartó cyberbullyingról a gyermekek mintegy 10 százaléka számolt be. A már bántalmazott fiatalok 65 százaléka nyilatkozott úgy, hogy nem tett semmit a bántalmazás ellen, csak visszahúzódtak, remélve, hogy magától elmúlik a probléma. 31 százalékuk kért segítséget valakitől: a bántalmazottak 76 százaléka a szüleihez, 66 százalékuk a barátaihoz fordult – az osztályfőnöküktől azonban csak 22 százalékuk kért segítséget. Az elemző szerint ez megmutatja, mennyire fontos, hogy a szülők jelezzék a pedagógusoknak, ha baj van.

Előadása után Varga Árpád a cyberbulling iskolai megjelenéséről beszélgetett Juhászné Sebestyén Andreával, a Soproni Széchenyi István Gimnázium pedagógusával, valamint Rácz Zoltánnal, az Aszódi Evangélikus Petőfi Gimnázium, Általános Iskola és Kollégium tanárával. A diskurzust Novák Adrienn, a Bűvösvölgy szakmai koordinátora moderálta.

Juhászné Sebestyén Andrea arról beszélt, hogy érdemes lenne a közoktatásban nagyobb hangsúlyt fektetni a diákok médiaismereteinek, médiatudatosságának fejlesztésére. Rácz Zoltán szerint a 11-12. osztály helyett érdemesebb lenne már a 8-9. évfolyamon beszélni a témáról – egyrészt, mert a 13-14 évesek kitettebbek a digitális tér veszélyeinek, mint idősebb társaik, másrészt fogékonyabbak is ezen ismeretekre, mint a végzős középiskolások. Hangsúlyozta: nem kellene félni a kisebbek megszólításától, hiszen ők is nyitottak a téma iránt. Varga Árpád a fiatalok korai edukációjának fontosságára utalva emlékeztetett, hogy az NMHH kutatásai szerint 10 éves koruk környékén a diákok fele már rendelkezik valamilyen okoseszközzel.

8.jpg

Novák Adrienn, Juhászné Sebestyén Andrea, Varga Árpád és Rácz Zoltán a kerekasztal-beszélgetésen

Juhászné Sebestyén Andrea az oktatási segédanyagok folyamatos megújulásának és a legfrissebb anyagok kiajánlásának fontosságára is felhívta a figyelmet. Elmondta, hogy napjaink gyorsan változó digitális világában az is előfordulhat, hogy egy tavaly még jól használható segédanyag idén már avíttá válik, a diákok így már csak megmosolyogják azt. Varga Árpád ennek kapcsán hangsúlyozta, hogy az NMHH rendszeresen jelentet meg a témában ingyenes, jól használható friss háttér- és segédanyagokat, valamint a Bűvösvölgy Médiaértés-oktató Központok is folyamatosan megújítják oktatási tematikájukat és technikáikat, hogy mindig naprakész tudással vértezhessék fel a diákokat.

A beszélgetésen szó esett a cyberbullying kezelését célzó jogi szabályozásokról is. Varga Árpád arról beszélt, hogy a gyakorlatban a szabályozásnál sokszor fontosabb a jó policy, a jó állami gondolatmenet kialakítása. Elmondta: a Nyugat-európai országok, például Franciaország és Olaszország szabályozási gyakorlatát az jellemzi, hogy a meglévő keretek között próbálnak jó policyt kialakítani, és annak mentén keresnek működő gyakorlati megoldásokat – a gyermekeket is becsatornázva a problémák kezelésébe. Varga Árpád emlékeztetett, hogy a jó gyakorlatokat az egyes államok a jövőben egymástól is átvehetik.

10.jpg

A díjazottak

A médiahatóság partneriskoláinak kiváló pedagógusai a kerekasztal-beszélgetést követően ünnepélyes keretek között vehették át elismeréseiket Somogyi Ákos főosztályvezetőtől.

A díjazottaknak gratulálunk kimagasló teljesítményükhöz!