Országos rádiós hallgatottságmérési eredmények, 2023. negyedik negyedév (I.A komponens)

A dokumentum letöltése (pdf)

Közzétéve: 2024. február 7.

Bevezetés

A „Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság részére rádiós közönségmérések teljes körű lebonyolítása” tárgyú, 2018-tól 2020-ig, majd a hasonló, 2021-től 2023-ig terjedő ciklust felölelő közbeszerzési eljárást is a Kantar Hoffmann – M-Meter konzorcium nyerte.

Jelen dolgozat a tenderkiírásban foglalt kötelezettség teljesítése. A dokumentum kizárólag a tenderkiírás, illetőleg az azon alapuló rádiós hallgatottságmérés I. A. komponensének rádióit, azaz az országos és/vagy fővárosi illetőségű rádiók hallgatottsági eredményeit taglalja.

Az összefoglalóban közölt adatok a Megrendelő által előírt grafikonokat, diagramokat tartalmazzák egy logikai struktúra szerint tagolva, rövid szöveges kiegészítésekkel arra vonatkozóan, hogyan kell értelmezni a közölt ábrákat.

Ha másképp nem jelöljük, az ábrázolt adatok országosan a 15 éves és idősebb sokaságra értendők.

A mérés módszertana

A tenderkiírás műszaki leírása alapján az egyes adatfelvételi hullámok az alábbi számú, komplett lekérdezést/ kitöltött naplót tartalmazzák:

  • Budapest: legalább 2.000 db,
  • Megyei jogú városok és a 100 ezer főt meghaladó hálózatok: 31× legalább 500 db = 15.500 db,
  • Országos minta vidék (nem Budapest és nem megyei jogú város): legalább 4.000 db.

A kutatás reprezentatív a magyarországi 15 éves és idősebb lakosságra életkor, nem, iskolai végzettség és településtípus szerint. A mintavétel során a fenti kritériumok (korcsoport, nem, iskolai végzettség, településtípus) szerinti kvótázást alkalmaztunk. Az adatfelvételből adódó hibákat korrekciós eljárással, utólagos rétegzéssel (súlyozással) korrigáltuk.

A minta súlyozását iterációs módszerrel végeztük szükség szerint egy-, két- vagy háromdimenziós peremeloszlások figyelembevételével. A súlyozást elvégeztük országos és adott esetben vételkörzeti szinten egyaránt mindegyik vételkörzetre. A (projektálás előtti) átlag súly nem haladja meg az 1,01-os értéket. A havi minta 92 százalékának esetében a súlyérték nem esik kívül a 0,03–3,0 közötti intervallumon, és a maximális súly nem haladja meg az 5,0-t.

Hallgatottsági adatok

Országos napi és heti hallgatottság negyedéves bontásban (2018. IV. – 2023. IV.) (Reach N, ezer fő, N=8.250)

Oszlopdiagram. Országos rádióhallgatottság 2018 negyedik negyedévétől 2023 negyedik negyedévéig.
Országos rádióhallgatottság 2018 negyedik negyedévétől 2023 negyedik negyedévéig
Negyedév Napi hallgatottság Heti hallgatottság
2018. okt. – dec. 5813 7089
2019. jan. – márc. 5787 7271
2019. ápr. – jún. 5778 7180
2019. júl. – szept. 5538 7125
2019. okt. – dec. 5528 7222
2020. jan. – márc. 5455 7117
2020. ápr. – jún. 5181 7324
2020. júl. – szept. 5250 7335
2020. okt. – dec. 5591 7482
2021. jan. – márc. 5648 7607
2021. ápr.– jún. 5499 7567
2021. júl. – szept. 5425 7582
2021. okt. – dec. 5451 7705
2022. jan. – márc. 5373 7695
2022. ápr.– jún. 5352 7644
2022. júl. – szept. 5218 7549
2022. okt. – dec. 5223 7486
2023. jan. – márc. 5452 7387
2023. ápr.– jún. 5551 7380
2023. júl.– szept. 5515 7304
2023. okt.– dec. 5567 7321

Jelen negyedéves mérés eredményei alapján a rádiókat napi szinten 5,6, míg hetente 7,3 millióan hallgatják a legalább 15 évesek körében. Eszerint országosan a 15 éves vagy annál idősebb lakosság 67 százaléka napi szinten, míg 89 százaléka heti rendszerességgel hallgat rádiót.

Budapesti napi és heti hallgatottság negyedéves bontásban (2018. IV. – 2023. IV.) (Reach N, ezer fő, N=2255)

Oszlopdiagram. Budapesti rádióhallgatottság 2018 negyedik negyedévétől 2023 negyedik negyedévéig.
Budapesti rádióhallgatottság 2018 negyedik negyedévétől 2023 negyedik negyedévéig
Negyedév Napi hallgatottság Heti hallgatottság
2018. okt. – dec. 897 1200
2019. jan. – márc. 935 1276
2019. ápr. – jún. 875 1231
2019. júl. – szept. 843 1212
2019. okt. – dec. 869 1261
2020. jan. – márc. 879 1251
2020. ápr. – jún. 846 1256
2020. júl. – szept. 895 1347
2020. okt. – dec. 996 1372
2021. jan. – márc. 1068 1410
2021. ápr.– jún. 1001 1398
2021. júl. – szept. 964 1409
2021. okt. – dec. 959 1429
2022. jan. – márc. 920 1415
2022. ápr.– jún. 891 1373
2022. júl. – szept. 873 1365
2022. okt. – dec. 858 1344
2023. jan. – márc. 923 1353
2023. ápr.– jún. 958 1333
2023. júl.– szept. 941 1312
2023. okt.–dec. 965 1355

Budapesten a 15 éves vagy annál idősebb lakosság közel 31 százaléka (965 ezer fő) naponta, míg 60 százaléka (1,4 millió fő) heti rendszerességgel hallgat valamilyen rádiót.

A napi, illetve heti rendszerességgel rádiót hallgatók aránya a fővárosban jellemzően nem különbözik jelentős mértékben az országos értékektől.

Országos napi hallgatottság 2023. IV. negyedévében – toplista (Reach N, ezer fő)

Oszlopdiagram. Országos napi hallgatottsági adatok 2023. október–december között
Országos napi hallgatottsági adatok 2023. október–december között
Rádió neve Napi hallgatottság
Retro Rádió 1867
Rádió 1 1479
Kossuth Rádió 1085
Petőfi Rádió 638
Sláger FM 259
Best FM /Rádió M 210
Dankó Rádió 184
Bartók Rádió 90
Hír FM 70
InfoRádió 28

Országosan a 15 éves vagy annál idősebb lakosság körében – egy átlagos napot alapul véve – a Retro Rádió (1,9 millió fő) a leghallgatottabb rádió, melyet a Rádió 1 (1,5 millió hallgató), a Kossuth Rádió (1,1 millió fő), majd a Petőfi Rádió (638 ezer fő) követ a sorban. Ezután következik a Sláger FM 259 ezer főnyi hallgatóval. A Best FM /Rádió M 210 ezer fő, a Dankó Rádió pedig 184 ezer napi követővel rendelkezik. Utánuk a Bartók Rádió következik 90 ezres, valamint a Hír FM 70 ezres napi hallgatótáborral. Az InfoRádió 28 ezer főhöz ér el napi szinten országosan.

Budapesti napi hallgatottság 2023. IV. negyedévében – toplista (Reach N, ezer fő)

Oszlopdiagram. Budapesti napi hallgatottsági adatok 2023. október–december között
Budapesti napi hallgatottsági adatok 2023. október–december között
Rádió neve Napi hallgatottság
Rádió 1 294
Retro Rádió 279
Kossuth Rádió 145
Sláger FM 96
Petőfi Rádió 74
Best FM /Rádió M 32
Hír FM 30
InfoRádió 19
Dankó Rádió 18
Bartók Rádió 15

A fővárosban az átlagos napi hallgatószám tekintetében vezető adó a Rádió 1 (294 ezer hallgató naponta), majd a Retro Rádió (279 ezer) és a Kossuth Rádió 145 ezer fős hallgatótáborral következik a sorban. A Sláger FM-et 96, a Petőfi Rádiót 74, a Best FM /Rádió M-et 32 ezer fő hallgatja. A Hír FM 30 ezres, az InfoRádió 19 ezer fős eléréssel rendelkezik, a Dankó Rádió pedig 18 ezer embert ér el napi szinten a fővárosban. A sort a Bartók Rádió zárja 15 ezer fős hallgatótáborával.

Kereskedelmi rádiók országos napi hallgatottsága 2023. IV. negyedévében (Reach N, ezer fő)

Oszlopdiagram. A Retro Rádió, a Rádió 1, a Sláger FM és a Best FM / Rádió M kereskedelmi rádió hallgatottsága (elérés ezer főben)
A Retro Rádió, a Rádió 1, a Sláger FM és a Best FM / Rádió M kereskedelmi rádió hallgatottsága (elérés ezer főben)
Rádió neve Elérés (ezer fő)
Retro Rádió 1867
Rádió 1 1479
Sláger FM 259
Best FM /Rádió M 210

A kereskedelmi rádiók rangsorát az országos Retro Rádió vezeti. A Rádió 1 csaknem kétszáz településen fogható a szűkebb, folyamatosan sztereó vételi lehetőségeket tartalmazó lista szerint is. Előbbi 1,9 millió fős, utóbbi pedig 1,5 millió körüli napi hallgatószámmal rendelkezik. A Sláger FM napi szinten 259 ezer hallgatót tudhat magáénak, a Best FM /Rádió M pedig 210 ezer főt.

Közszolgálati rádiók országos napi hallgatottsága 2023. IV. negyedévében (Reach N, ezer fő)

Oszlopdiagram. A közszolgálati rádiók hallgatottsága (elérés ezer főben)
A közszolgálati rádiók hallgatottsága (elérés ezer főben)
Rádió neve Elérés (ezer fő)
Kossuth Rádió 1085
Petőfi Rádió 638
Dankó Rádió 184
Bartók Rádió 90
Nemzetiségi rádiók 13
Duna World 6
Parlamenti rádió 2

A négy vezető közszolgálati rádió között nincsenek nagyságrendi lefedettségbeli különbségek, eltérő napi hallgatótáborukat alapvetően különböző profiljuknak és műsorstruktúrájuknak tudhatjuk be.

A Kossuth rádió hallgatótábora megközelíti a napi 1,1 millió főt, a Petőfi rádió pedig a 638 ezer főt. Vidéken szintén erős a Dankó rádió tábora, mely 184 ezer fő körül alakul, a Bartók rádióé pedig 90 ezer fő.

A Nemzetiségi rádiók, a Duna World és a Parlamenti rádió esetében a közszolgálatiság önmagában való célkitűzés, és ebben a formájában sokkal előbbre való, mint a hallgatottsági mutatók üldözése; így nincs is igazán értelme érdemben interpretálni a számaikat ebben a kontextusban.

Közösségi rádiók országos napi hallgatottsága 2023. IV. negyedévében (Reach N, ezer fő)

Oszlopdiagram. A közösségi rádiók hallgatottsága (elérés ezer főben)
A közösségi rádiók hallgatottsága (elérés ezer főben)
Rádió neve Elérés (ezer fő)
Hír FM 70
InfoRádió 28
Jazzy 22
Spirit FM 20
Klasszik Rádió 18
radiocafé 15
Manna FM 12
Tilos Rádió 11
Első Pesti Egyetemi Rádió 0,2

A közösségi rádiók körében a nagyobb, itt is ábrázolt hallgatottsági értékeket a fővárosi és a hálózatosként működő adók tudhatják magukénak; megkockáztathatjuk, hogy az élmezőny a lefedettség szempontjából is ezekből az adókból áll össze.

A közösségi rádiók hallgatottsági listáját a Hír FM (70 ezer fő) vezeti ebben a negyedéves periódusban, az InfoRádió (28 ezer fő), Jazzy (22 ezer fő) és a Spirit FM (20 ezer fő) előtt.

A Klasszik Rádiót ebben a hullámban 18, a radiocafé-t szintén 15 és a Manna FM-et 12 ezren hallgatták. A Tilos Rádió 11 ezer fő körüli napi hallgatótábort tudhat maga mögött, míg a sort az Első Pesti Egyetemi Rádió zárja.

Napi rádióhallgatási görbék 2023. IV. negyedév

A következő ábrák helyes értelmezéséhez fontos tisztázni, hogy pontosan mit mutatnak be és milyen módon.

A napi rádióhallgatási görbék – a hétköznap/hétvége bontás kivételével, ahol épp e szempont szerint aggregált eredmények szerepelnek – az ún. „átlag napi” rádióhallgatási adatokat jelenítik meg.

Kereskedelmi rádiók napi hallgatottsági görbéje 2023. IV. negyedévében (Reach N, ezer fő)

Vonaldiagram. Kereskedelmi rádiók napi hallgatottsági görbéje óránkénti idősávok szerint, hétköznap, szombaton és vasárnap (ezer fő)
Kereskedelmi rádiók napi hallgatottsági görbéje óránkénti idősávok szerint, hétköznap, szombaton és vasárnap (ezer fő)
Idősáv Hétköznap Szombat Vasárnap
00:00–01:00 118 53 40
01:00–02:00 99 34 24
02:00:03:00 110 39 37
03:00–04:00 115 33 29
04:00–05:00 177 66 48
05:00–06:00 328 94 78
06:00–07:00 2047 535 451
07:00–08:00 2784 796 693
08:00–09:00 2817 1054 939
09:00–10:00 2642 1136 1013
10:00–11:00 2276 1173 977
11:00–12:00 1992 1067 915
12:00–13:00 2040 1041 866
13:00–14:00 2137 1048 867
14:00–15:00 2133 924 791
15:00–16:00 1958 786 670
16:00–17:00 1679 592 516
17:00–18:00 1408 467 446
18:00–19:00 986 342 348
19:00–20:00 847 281 304
20:00–21:00 750 220 277
21:00–22:00 484 161 177
22:00–23:00 286 108 90
23:00–00:00 179 73 63

Közszolgálati rádiók napi hallgatottsági görbéje 2023. IV. negyedévében (Reach N, ezer fő)

Vonaldiagram. A közszolgálati rádiók napi hallgatottsági görbéje óránkénti idősávok szerint, hétköznap, szombaton és vasárnap (ezer fő)
A közszolgálati rádiók napi hallgatottsági görbéje óránkénti idősávok szerint, hétköznap, szombaton és vasárnap (ezer fő)
Idősáv Hétköznap Szombat Vasárnap
00:00–01:00 68 39 40
01:00–02:00 54 27 27
02:00:03:00 38 22 22
03:00–04:00 47 20 19
04:00–05:00 78 28 29
05:00–06:00 216 101 106
06:00–07:00 1100 482 464
07:00–08:00 1337 605 587
08:00–09:00 1226 598 609
09:00–10:00 1107 600 589
10:00–11:00 981 542 515
11:00–12:00 939 503 481
12:00–13:00 1322 699 713
13:00–14:00 1106 515 480
14:00–15:00 1010 460 368
15:00–16:00 871 343 304
16:00–17:00 729 286 266
17:00–18:00 548 218 223
18:00–19:00 505 202 191
19:00–20:00 437 168 155
20:00–21:00 314 123 109
21:00–22:00 236 117 87
22:00–23:00 207 99 83
23:00–00:00 116 70 63

Közösségi rádiók napi hallgatottsági görbéje 2023. IV. negyedévében (Reach N, ezer fő)

Vonaldiagram. A közösségi rádiók napi hallgatottsági görbéje óránkénti idősávok szerint, hétköznap, szombaton és vasárnap (ezer fő)
A közösségi rádiók napi hallgatottsági görbéje óránkénti idősávok szerint, hétköznap, szombaton és vasárnap (ezer fő)
Idősáv Hétköznap Szombat Vasárnap
00:00–01:00 4 4 2
01:00–02:00 11 3 1
02:00:03:00 9 1 0
03:00–04:00 11 3 2
04:00–05:00 5 1 3
05:00–06:00 14 2 4
06:00–07:00 79 16 7
07:00–08:00 102 19 14
08:00–09:00 93 18 16
09:00–10:00 92 19 17
10:00–11:00 82 21 15
11:00–12:00 68 13 16
12:00–13:00 99 24 23
13:00–14:00 117 25 26
14:00–15:00 130 25 22
15:00–16:00 124 26 22
16:00–17:00 99 26 23
17:00–18:00 72 19 17
18:00–19:00 56 10 10
19:00–20:00 49 6 5
20:00–21:00 33 5 6
21:00–22:00 21 6 7
22:00–23:00 12 9 1
23:00–00:00 8 6 1

A kereskedelmi, a közszolgálati és a közösségi rádiók napi hallgatottsági görbéit hétköznap/szombat/vasárnap bontásban, óránkénti osztásközökkel közöljük, a tendenciák így jól kivehetőek az órán belüli kilengések nélkül.

A reggeli csúcsidőszak a kereskedelmi és a közszolgálati rádiók tekintetében sokkal markánsabb, mint a közösségi rádióknál. A déli hírek kiugró hallgatottsága a közszolgálati csatornákon jelentkezik, a kereskedelmi adóknál nem; de a délutáni visszaesés is az állami finanszírozású rádiókat érinti leginkább, a kereskedelmieket kevésbé, a közösségi rádiók pedig már-már stagnáló hallgatottságot produkálnak a délután folyamán egészen az esti visszaesésig, amikor a rádiók szerepe mérséklődik.

Napi hallgatottság negyedórás bontásban hétköznap és hétvégén 2023. IV. negyedévében

Vonaldiagram. Napi rádióhallgatottsági adatok hétköznap és hétvégén, negyedóránkénti idősávokban (hallgatók száma az adott negyedórában)

Vonaldiagram. Napi rádióhallgatottsági adatok hétköznap és hétvégén, negyedóránkénti idősávokban (elérési százalékok az adott negyedórában)

Az ábrán jól látható, hogy hétvégén az emberek később kelnek fel és kevesebben kapcsolják be a készüléket. Ugyanakkor a déli hírek hétvégén is kiemelkednek a hallgatottsági görbén.

Napi hallgatottság negyedórás bontásban nemek szerint 2023. IV. negyedévében

Vonaldiagram. Napi hallgatottság negyedórás bontásban nemek szerint 2023. IV. negyedévében (Reach N, ezer fő)

Vonaldiagram. Napi hallgatottság negyedórás bontásban nemek szerint 2023. IV. negyedévében (elérési százalékok az adott negyedórában)

Az ábrán a napi rádióhallgatottsági görbe nemek szerinti bontása követhető. Az eltérések nem nagyok, főleg a délelőtti órákra jellemzők. Összességében megállapítható, hogy a rádiózás napi íve nagyon hasonló a férfiak és a nők körében.

Napi hallgatottság negyedórás bontásban korcsoportok szerint 2023. IV. negyedévében

Vonaldiagram. Napi rádióhallgatottsági adatok korcsoportok szerint, negyedóránkénti idősávokban (hallgatók száma az adott negyedórában)

Vonaldiagram. Napi rádióhallgatottsági adatok korcsoportok szerint, negyedóránkénti idősávokban 2023. IV. negyedévében (elérési százalékok az adott negyedórában)

A rádióhallgatási görbék alapvetően párhuzamosak, a 15-17 évesek lefelé, a 60 év feletti korcsoportok felfelé térnek el a 18-39 évesek és a náluk nagyobb arányban rádiózó 40-59 évesek két-két korcsoportjának páronként együtt futó szálaitól. Azt sem mondhatjuk, hogy a különböző életkorúak máskor kezdenék a napjukat (pontosabban a napjuk rádióhallgatással töltött szakaszát); a görbék nagyjából egyszerre szöknek fel a hajnali órákban. Reggel 8 órakor „csúcshallgatás” figyelhető meg, ahogy ezután stagnálás vagy lassú csökkenés, ami csak az egész órás hírek idején törik meg. A déli hírek csúcsa után az egyre erőteljesebb süllyedés is közös.

A 15-17 évesek hallgatottsági görbéje az egyetlen, ami kilóg a sorból. Ez részint a csoporthoz tartozók alacsony mintabéli számából fakad: még egy olyan volumenű kutatásban is, mint az NMHH rádiós hallgatottságmérése, elég kis méretű mintarész fedi le a legfiatalabb életkori csoportot. Az említett csoportba tartozó fiatalok életritmusa és rádiózási szokásai alapvetően mások az idősebbekhez képest egészen onnantól, hogy a közös reggeli után (otthoni rádiózási lokális csúcsérték) kilépnek a lakásból és elmennek iskolába. Nem meglepő módon, a délelőtt során egészen kora délutánig, a rádióhallgatás nem tömeges tevékenysége a 15-17 éveseknek. A másik markánsan kimutatható hallgatási tendencia a reggeli csúcs után a délutáni-kora esti emelkedés körükben.

Napi hallgatottság negyedórás bontásban településtípus szerint 2023. IV. negyedévében

Vonaldiagram. Napi rádióhallgatottsági adatok településtípus szerint, negyedóránkénti idősávokban (hallgatók száma az adott negyedórában)

Vonaldiagram. Napi rádióhallgatottsági adatok településtípus szerint, negyedóránkénti idősávokban 2023. IV. negyedévében (elérési százalékok az adott negyedórában)

A településtípus szerinti napi rádiózási görbék szintén hasonló ívet írnak le: a reggeli csúcsot egészórás farkasfogakkal tarkított enyhe süllyedés követi, majd a napi rádiózás „hattyúdala” a déli hírekkel veszi kezdetét, onnantól pedig – településtípusonként talán némileg eltérő ütemben, de – folyamatos lassú süllyedés jellemzi a rádióhallgatást.

Napi hallgatottság negyedórás bontásban Esomar-státusz szerint 2023. IV. negyedévében

Vonaldiagram. Napi rádióhallgatottsági adatok Esomar-státusz szerint, negyedóránkénti idősávokban (hallgatók száma az adott negyedórában)

Vonaldiagram. Napi rádióhallgatottsági adatok Esomar-státusz szerint, negyedóránkénti idősávokban 2023. IV. negyedévében (elérési százalékok az adott negyedórában)

Az ESOMAR (The European Society for Opinion and Market Research, Európai Vélemény- és Piackutatók Társasága) egységes társadalmi státus-besorolása a főkereső (a háztartásban a legmagasabb jövedelemmel bíró személy) beosztása, iskolai végzettsége, vagy a háztartás tartós fogyasztási cikkekkel való felszereltsége alapján állapítja meg a megkérdezettek társadalmi státusát. A besorolás módszertana, az alkalmazott változók és a klasszifikáció interpretálhatósága nyilvánvalóan képezhetik (és képezik is) vita tárgyát, de az ESOMAR státusbesorolás előnye, hogy nemzetközileg egységes és nagyjából összehasonlítható kategóriarendszert alkot. A státuscsoportokat rendszerint a latin ábécé betűivel jelölik A-tól kezdve (legmagasabb státus) egészen E-ig; szokás továbbá a középosztályi kategóriákat is megkülönböztetni (C1 és C2).

Nos, ha az eddigi görbék nem tették volna egyértelművé, az ESOMAR státus szerinti csoportok rádióhallgatási diagramja mindenképp arról tanúskodik, hogy a rádió az utolsó tömegmédium: a rádióhallgatottsági görbék párhuzamosan alakulnak, legfeljebb számossági különbség van a csoportok között.

Napi hallgatottság negyedórás bontásban iskolai végzettség szerint 2023. IV. negyedévében

Vonaldiagram. Napi rádióhallgatottsági adatok iskolai végzettség szerint, negyedóránkénti idősávokban (hallgatók száma az adott negyedórában)

Vonaldiagram. Napi rádióhallgatottsági adatok iskolai végzettség szerint, negyedóránkénti idősávokban 2023. IV. negyedévében (elérési százalékok az adott negyedórában)

Az iskolai végzettség tekintetében a napi rádiózási görbék a reggeli csúcsot követően egész órás farkasfogakkal tarkított enyhe süllyedésbe kezdenek, majd a déli hírektől eltérő ütemű, de folyamatosan lassuló csökkenés jellemzi a rádióhallgatást. A görbék alapvetően párhuzamosak, az egyes csoportok rádióhallgatási szokásai csak minimálisan térnek el egymástól.

Budapesti rádiók hallgatottsági görbéje hétköznap, szombaton és vasárnap 2023. IV. negyedévében

Vonaldiagram. Budapesti rádiók napi hallgatottsági görbéje óránkénti idősávokban hétköznap, szombaton és vasárnap.
Budapesti rádiók napi hallgatottsági görbéje óránkénti idősávokban hétköznap, szombaton és vasárnap
Idősáv Hétköznap Szombat Vasárnap
00:00–01:00 78 38 24
01:00–02:00 64 25 12
02:00:03:00 61 19 12
03:00–04:00 54 14 8
04:00–05:00 91 31 21
05:00–06:00 196 50 42
06:00–07:00 1174 256 206
07:00–08:00 1623 365 292
08:00–09:00 1647 473 359
09:00–10:00 1536 498 364
10:00–11:00 1307 554 384
11:00–12:00 1130 495 375
12:00–13:00 1202 519 405
13:00–14:00 1233 517 409
14:00–15:00 1150 400 365
15:00–16:00 1079 359 321
16:00–17:00 887 304 254
17:00–18:00 804 233 218
18:00–19:00 565 186 173
19:00–20:00 473 147 144
20:00–21:00 451 128 181
21:00–22:00 304 89 109
22:00–23:00 168 56 49
23:00–00:00 101 32 31

A diagramok – különösen a különböző időmérlegekkel, napi aktivitási kimutatásokkal összevetésben – jól szemléltetik, hogy a rádió meghatározó médium a napi rutinban a magyarok nagy tömegei számára: reggel ugrik meg a rádióhallgatók száma, 8 óra körül ér a csúcsra, a délelőtt folyamán lassan ereszkedik, majd a nap további részében tovább süllyed, hogy aztán a késő délutáni, esti órákban átadja helyét a televíziózásnak, majd az alvásnak. (A rádiózás és a televíziózás napi görbéit egymás mellé téve egyértelműen kirajzolódik ez a tendencia.)

Érdekes lehetne az egyéb médiafogyasztási szokások napi alakulását együtt bemutatni a rádiózással: a közterületi hirdetésekkel való kontaktusok száma a reggeli és a délutáni utazásokkor tetőzik, míg az online tartalomfogyasztással jól kiegészítik egymást a hagyományos médiumok, egyelőre utóbbiak fogyasztásának görbéjét nem módosította érdemben az előbbiek megjelenése és mind nagyobb térnyerése.

A fenti diagramon látható fővárosi tendenciák hasonlóképp érvényesülnek a különböző vidéki településeken.

Hallgatott rádiók száma

A hallgatott rádiók átlagos száma egy kissé absztraktabb mutató. A számértékek önmagukban nehezen interpretálhatók – egyfelől azért, mert törtszámokról van szó, így nem igazán értelmezhető 0,8-féle rádióadó; másrészt azért, mert ha túl is lépünk a rádióadók törtszámokból eredő elméleti „széttördelésén,” akkor is befolyásolja a megjelenített értékeket az a tény, hogy azok a teljes alapsokaságra vonatkoznak, tehát a rádiót nem hallgatók nulla darab rádióadóval szerepelve húzzák lefelé az átlagokat (így lehetséges, hogy akadnak célcsoportok, ahol a hallgatott rádiók átlagos száma egy alá süllyed). Éppen ezért a tendenciákra, illetve a célcsoportok közötti különbségekre érdemes figyelni a hallgatott rádiók száma esetében, legyen az napi vagy heti viszonylatban értelmezett rádiószám.

Napi statisztika

Az egy nap során hallgatott rádiók száma (átlag) nemenként, korcsoportonként és településtípus szerint, hétköznap és hétvégén
Az egy nap során hallgatott rádiók száma (átlag) nemenként, hétköznap és hétvégén
Nem Hétköznap Hétvégén
Férfi 0,9 0,6
0,8 0,6
Az egy nap során hallgatott rádiók száma (átlag) korcsoportonként, hétköznap és hétvégén
Korcsoport Hétköznap Hétvégén
15–17 0,5 0,5
18–29 0,6 0,3
30–39 0,7 0,4
40–49 0,8 0,5
50–59 0,9 0,6
60–69 1,1 0,9
70+ 1,1 1
Az egy nap során hallgatott rádiók száma (átlag) településtípus szerint, hétköznap és hétvégén
Településtípus Hétköznap Hétvégén
Budapest 0,9 0,6
Megyeszékhely 1 0,7
Egyéb város 0,8 0,6
Község 0,8 0,6

Az ábrán látható, hogy hétköznap a rádiózással töltött idő is hosszabb és a hallgatott rádiók száma is magasabb: nemcsak többet, hanem többfélét is fogyasztanak hétköznap a megkérdezettek. A nemek között nincs számottevő különbség a hallgatott rádiók számát tekintve. Életkor szerint fokozatos növekedés figyelhető meg, az idősebb korosztályok több adót hallgatnak, mint a fiatalabbak. Megyeszékhelyeken valamivel többféle rádiót hallgatnak, mint más településtípusokon.

Heti statisztika

Az egy hét alatt hallgatott rádiók száma (átlag) nemenként, hétköznap és hétvégén
Nem Átlag
Férfi 1,5
1,4
Az egy hét alatt hallgatott rádiók száma (átlag) korcsoportonként, hétköznap és hétvégén
Korcsoport Átlag
15–17 1
18–29 1,2
30–39 1,2
40–49 1,4
50–59 1,5
60–69 1,7
70+ 1,7
Az egy hét alatt hallgatott rádiók száma (átlag) településtípus szerint, hétköznap és hétvégén
Településtípus Átlag
Budapest 1,5
Megyeszékhely 1,6
Egyéb város 1,4
Község 1,4

Az ábra úgy interpretálható, hogy heti szinten egy adót hallgat egy átlag 15 éves vagy idősebb. A helyzet azonban nem pontosan ez: emlékezzünk vissza a korábbi, országos és budapesti rádióhallgatással foglalkozó fejezetben látott számokra. Nagyságrendileg naponta a népesség héttizede rádiózik, hetente legalább egyszer viszont tíz emberből kilencen rádióznak Magyarországon. Ebből az következik, hogy kevesebben vannak a nulla rádiót hallgatók, akik lefelé húzzák a hallgatott rádiók átlagos számát. Ez azt jelenti, hogy a magyar rádióhallgatók márkahűsége elég magas fokú a mérés tanúsága szerint, hiszen a kieső zérusok hatásával együtt is ritkán közelíti meg a kettőt a hetente átlagosan hallgatott rádiók száma.

A bontásokból nagyjából ugyanaz rajzolódik ki, mint a napi átlagos rádiószámok esetében: az egyre idősebb korcsoportokban egyre több rádióadó között oszlik meg a hallgatók figyelme. A napival megegyezően, a településtípus szerinti heti rádióválasztásnál a megyeszékhelyeken többféle adót hallgatnak, mint az ország egyéb területein.

Rádióhallgatással eltöltött idő

Napi rádióhallgatással eltöltött idő (perc) átlagban és a hét egyes napjain 2023. IV. negyedévében

Rádióhallgatással töltött idő napi bontásban (hétfőtől vasárnapig), illetve napi átlagban
Napok Időtartam
Átlag nap 229
Hétfő 228
Kedd 229
Szerda 231
Csütörtök 230
Péntek 236
Szombat 226
Vasárnap 220

A rádióhallgatással töltött idő átlagosan 3,5 óra. Ez igen magasnak mondható; annál is inkább, mivel az értékek tartalmazzák a nem rádiózók nullás adatait is, amelyek mind lefelé húzzák az átlagot. Ebből adódóan, ha leszűkítenénk a kört a rádióhallgatókra, akkor a hallgatási időtartam akár a négy órát is jócskán meghaladná.

Az adatok szerint a rádiózással töltött időtartam kevéssé függ a naptól, még hétköznap/hétvége viszonylatban sem figyelhetők meg eltérések.

Napi rádióhallgatással eltöltött idő (perc) a kereskedelmi rádióknál 2023. IV. negyedévében

Az alábbi táblázatokban a napi rádióhallgatással eltöltött idő figyelhető meg a kereskedelmi, a közszolálati és a közösségi rádiók körében, percben kifejezve. Az adatbázis tartalmazza azokat is, akik egyáltalán nem hallgatnak rádiót, ami jelentősen lehúzza az átlagos rádióhallgatási időt.

Kereskedelmi rádiók

Kereskedelmi rádiók alatt a következő rádiókat értjük: Best FM /Rádió M, Rádió 1, Retro Rádió, Sláger FM.

A férfiak és a nők között a napi kereskedelmi rádiók hallgatására fordított idő tekintetében nem figyelhető meg jelentős különbség. A legfiatalabbak rádióhallgatással töltött ideje jóval elmarad az idősebb korosztályokhoz képest. Településtípusok szempontjából Budapesten és a községekben több a hallgatással eltöltött idő.

Továbbra is a kereskedelmi rádióknál maradva, a szakmunkás végzettségűek hallgatnak a leghosszabb ideig kereskedelmi rádiókat, míg legrövidebb ideig az egyetemet, főiskolát végzettek hallgatnak profitorientált adót. Az iskolai végzettséggel összefüggésben az ESOMAR társadalmi státus-besorolás szerinti bontást tekintve az AB státusúak hallgatnak a legkevesebb ideig kereskedelmi rádiókat.

Közszolgálati rádiók

A közszolgálati rádiók esetében nemek szerint enyhe eltérés figyelhető meg a nők javára. Életkor tekintetében markáns és tendenciózus a különbség: minél idősebb valaki, annál több időt tölt közszolgálati rádiók hallgatásával. A 70 évesnél idősebb korosztály naponta 226 percet hallgat közszolgálati rádiót.

A közszolgálati rádiókat hallgatók közt szintén vegyes képet mutatott a végzettség szerinti bontás. Jelen hullámban a 8 általánossal rendelkezők és a szakmunkások hallgatták a legtöbbet, és az érettségizettek a legkevesebbet az ide besorolt rádiókat. A legmagasabb és a legalacsonyabb ESOMAR státuszúak töltenek több időt ezen rádiók hallgatásával. Regionális bontásban Közép-Magyarország és a Dunántúl fővároshoz közelebbi régiói több hallgatót tudhatnak magukénak.

Közösségi rádiók

Közösségi rádió hallgatásával alapvetően kevesebb időt töltenek a válaszadók, mint a közszolgálati és a kereskedelmi rádiók követésével. (Ez is arra vezethető vissza, hogy sokan nem hallgatják ezeket a rádiókat, tehát az alacsony elérés húzza le itt is az átlagot.)

Közösségi rádiók alatt a következő rádiókat értjük: Hír FM, Klasszik Rádió, Első Pesti Egyetemi Rádió, InfoRádió, Jazzy Rádió, Manna FM, Spirit FM és Tilos Rádió.

A nők átlagosan több időt töltöttek közösségi rádiók előtt. A kereskedelmiekhez hasonlóan a közösségi rádiók esetében is megfigyelhető, hogy a legfiatalabbak kevés időt szántak az adók követésére. Régiók szerint a Dél-Alföldiek hallgattak legtöbbet, iskolai végzettség szerint pedig leginkább az érettségivel rendelkezők, legkevésbé pedig a diplomások hangoltak a közösségi rádiókra ebben a hullámban.

A kereskedelmi, a közszolgálati és a közösségi rádiók hallgatásával eltöltött idő a férfiak és a nők esetében
Nem Kereskedelmi Közszolgálati Közösségi
Férfi 214 178 142
218 219 145
A kereskedelmi, a közszolgálati és a közösségi rádiók hallgatásával eltöltött idő korcsoportok szerint
Korcsoport Kereskedelmi Közszolgálati Közösségi
15-17 132 122 30
18–29 206 156 82
30–39 209 152 120
40–49 225 151 158
50–59 225 166 144
60–69 229 201 154
70+ 215 247 142
A kereskedelmi, a közszolgálati és a közösségi rádiók hallgatásával eltöltött idő településtípus szerint
Településtípus Kereskedelmi Közszolgálati Közösségi
Budapest 218 209 152
Megyeszékhely 211 196 145
Egyéb város 211 195 132
Község 223 207 131
A kereskedelmi, a közszolgálati és a közösségi rádiók hallgatásával eltöltött idő végzettség szerint
Végzettség Kereskedelmi Közszolgálati Közösségi
8 általános 206 211 133
Szakmunkásképző 259 211 164
Középiskola 210 174 151
Főiskola, egyetem 188 216 139
A kereskedelmi, a közszolgálati és a közösségi rádiók hallgatásával eltöltött idő Esomar-státusz szerint
Esomar-státusz Kereskedelmi Közszolgálati Közösségi
AB 186 210 139
C1 227 189 148
C2 229 191 118
DE 228 194 184
A kereskedelmi, a közszolgálati és a közösségi rádiók hallgatásával eltöltött idő magyarországi régió szerint
Régió Kereskedelmi Közszolgálati Közösségi
Közép-Magyarország 223 212 148
Közép-Dunántúl 213 229 130
Nyugat-Dunántúl 218 207 163
Dél-Dunántúl 222 201 117
Észak-Magyarország 200 188 135
Észak-Alföld 210 183 110
Dél-Alföld 215 185 115

Médiaszolgáltatás típusa – az elemzésben szereplő rádiók csoportosítása

Közszolgálati rádiók (7)

  • Bartók Rádió
  • Dankó Rádió
  • Duna World
  • Kossuth Rádió
  • nemzetiségi rádiók
  • Parlamenti Rádió
  • Petőfi Rádió

Közösségi rádiók (8)

  • Első Pesti Egyetemi Rádió
  • Inforádió
  • Jazzy
  • Hír FM
  • Klasszik Rádió
  • Manna FM
  • Spirit FM
  • Tilos Rádió

Kereskedelmi rádiók (4)

  • Best FM /Rádió M
  • Rádió 1
  • Retro Rádió
  • Sláger FM

Budapesti rádiók (11)

  • Best FM /Rádió M
  • Első Pesti Egyetemi Rádió
  • Inforádió
  • Jazzy Rádió
  • Hír FM
  • Klasszik Rádió
  • Manna FM
  • Rádió 1
  • Sláger FM
  • Spirit FM
  • Tilos Rádió

Zártak, ezért nem szerepelnek (9)

  • Base FM
  • Rock
  • FM
  • Magyar Katolikus Rádió
  • Mária Rádió
  • Rádió Dikh
  • Sola Rádió
  • Sportrádió
  • Trend FM
  • Radiocafé