A nyomtatott sajtótermékek terjesztése, olvasottsága és online megjelenése 2023-ban

Közzétéve: 2024. szeptember 18.

Az összefoglaló jelentés célja a nyomtatott sajtó print és online megjelenéseinek éves feltérképezése. A sajtóorgánumok terjesztési és olvasottsági számainak vizsgálatával, a lapokhoz kapcsolható weboldalak látogatottságával, illetve a korábbi esztendő adatainak összehasonlításával jól nyomon követhető, hogy milyen folyamatok játszódnak le a periodikák fogyasztása terén. Az elemzés egyik pillérét a MATESZ által nyilvánosságra hozott auditált jelentések, a másikat a NOK olvasottsági információi, a harmadikat pedig az EDME-nek a nyomtatott sajtótermékek hivatalos weboldalaira vonatkozó adatai biztosították.

A nyomtatott sajtópiac a reklámértékesítés alapjául szolgáló mérést, az auditáláshoz szükséges információkat, a „közös valutát” 1993-ban, nemzetközi mintára hozta létre. A kezdeményezést tizenöt szervezet: hirdetők, reklámügynökségek és kiadóvállalatok indították el. Megalapították a Magyar Terjesztés-ellenőrző Szervezetet (MATESZ), amely így Közép- és Kelet-Európa első szakmai, nonprofit önszabályozó szervezetévé vált. A nemzetközi, jól bevált mintákat követő modell azóta biztosítja a hiteles terjesztési adatokat az iparág számára. A MATESZ együtt fejlődött a piaccal, szabályozási gyakorlata az évek során alkalmazkodott a helyi terjesztési módszerekhez. A szervezet – állítása szerint - a hirdetési piacon jelen lévő kiadványok meghatározó részét auditálja. Munkája eredményeként alakult ki az egységes ellenőrzési rendszer. A tagjai által kiadott sajtótermékek példányszámát hitelesíti (félévente illetve évente), az eredményeket negyedéves gyorsjelentésekben teszi közzé.

Az Egységes Digitális Mérésért Egyesület (EDME) egy auditálást végző piaci szerv, melynek célja a magyarországi online médiafelületek látogatottságának mérésére és kiértékelésére szolgáló egységes, hiteles, transzparens, a piaci szereplők részére használható mérés kiválasztása és fejlesztése, illetve a módszertan egységes használatának elősegítése. Együttműködő partnerének, a Gemiusnak a szolgáltatása a magyarországi digitális médiumok 16 és 75 év közötti lakosság körében történő forgalom- és közönségmérésének eredményeit foglalja össze.

A Nemzeti Olvasottság Kutatást (NOK) harminc kiadó és ügynökség hívta életre 2010 végén az egyes nyomtatott sajtótermékek olvasottsági és a közönség fogyasztási szokásainak minél pontosabb megismerése érdekében. A kutatási feladatot a TNS-Hoffmann – M-Meter kutatói konzorcium végzi hibrid módszertannal, több mint száz mért lappal (melyből közel hatvanra tér ki a jelen kutatás) egy évente 25.000 főt meghaladó reprezentatív mintán.

Az elemzésben azon nyomtatott sajtótermékek szerepelnek, melyek a MATESZ, a NOK vagy az EDME adatbázisában megtalálhatók. Azokban az esetekben, amikor a NOK-ban mért újság megjelenik az online térben is és a Gemius méri a közönségét, vizsgáljuk a print, valamint az online felület olvasói közönségének különbségeit is.

Napilapok terjesztett példányszáma (lapszámonkénti átlag)

Összesen 58 sajtótermék szerepel a 2023-as év adatai között (egyes lapok digitális kiadásairól is található információ az elemzésben). Az előző évhez képest összességében kevesebb napilapot terjesztettek. Míg 2022-ben a megfigyelt lapok disztribúciós adatainak átlaga – összevonva a digitális és a nyomtatott formátumot – közel 15.600 volt, addig 2023-ban ez éppen csak meghaladta a 13.200-at (15%-os csökkenés). A Blikk és a Kisalföld került legnagyobb példányszámban az olvasókhoz.

Napilapok terjesztett példányszáma (lapszámonkénti átlag 2022-ben és 2023-ban)

A regionális napilapok népszerűsége kiolvasható a vármegyék népességének mérete és a terjesztett példányszám hányadosából. Minél alacsonyabb az egy terjesztett példányra jutó lakosok száma (zöld), arányosan annál több emberhez jut el a lap. A legkevésbé Komárom-Esztergom vármegyében volt kelendő a vármegyei napilap, csak minden hetvenötödik lakosra jutott egy példány, ellenben Vas vármegyében a Vas Népéből minden tizenharmadikra.

Az egy napilappéldányra jutó lakosok száma (forrás: matesz.hu)
Vármegye Újság Egy példányra jutó lakosok száma
Bács-Kiskun Petőfi Népe 71,7
Baranya Új Dunántúli Napló 37,4
Békés Békés Megyei Hírlap 45,4
Borsod-Abaúj-Zemplén Észak-Magyarország 48,2
Csongrád-Csanád Délmagyarország 29,2
Fejér Fejér Megyei Hírlap 37,4
Győr-Moson-Sopron Kisalföld 17,5
Hajdú-Bihar Hajdú-Bihari Napló 38,5
Heves Heves Megyei Hírlap 71,6
Jász-Nagykun-Szolnok Új Néplap 55,7
Komárom-Esztergom 24 Óra 74,7
Somogy Somogyi Hírlap 41,6
Szabolcs-Szatmár-Bereg Kelet-Magyarország 33,1
Tolna Tolnai Népújság 38,7
Vas Vas Népe 12,3
Veszprém Napló 26,2
Zala Zalai Hírlap 14,3

Hetilapok terjesztett példányszáma (lapszámonkénti átlag)

A hetilapok esetében a változás első ránézésre még pozitívnak is tekinthető, ami többek között a Nők Lapjának köszönhető, amely 2023-ban ismét rendelkezett auditált értékkel. Egy átlagos hetilapot 2022-ben közel 43.800 példányban terjesztettek, 2023-ban ellenben már 45.800-ban. Azonban a tavalyelőtti listát alapul véve (a kevesebb értékelt lap miatt, pl. Nők Lapja, Autó-Motor, Vasárnapi Bors) az átlag 17 százalékos csökkenés mellett 40.200-ra apadt 2023-ban, mely a legmarkánsabb visszaesésnek számít a periodikák között. A legnagyobb számban terjesztett hetilap 2023-ban a Nők Lapja volt, lapszámonként több mint 136.000-es példányszámmal, de a Kiskegyed is meghaladta a 100 ezres értéket.

Hetilapok terjesztett példányszáma (lapszámonkénti átlag 2022-ben és 2023-ban)

Havilapok és ritkábban megjelenő lapok terjesztett példányszáma (lapszámonkénti átlag)

A havonta vagy ritkábban megjelenő lapoknak sem kedvezett a tavalyi év, a 2022-es átlagos 16.900-as példányszámhoz képest több mint kétezres csökkenést mutatnak az adatok (13%), amit azonban némileg árnyal, hogy az addig magas számban (43.000 felett) terjesztett Otthonok és Megoldások magazinról 2023-ban nem közöltek információkat. A digitális kiadásokkal együtt a Glamour ismét több mint 50 ezer lapot juttatott el az olvasókhoz, őt követte a sorban a DUE Tallózó, mely megjelenésenként közel 30 ezer példánnyal rendelkezett.

Havilapok és ritkábban megjelenő lapok terjesztett példányszáma (lapszámonkénti átlag 2022-ben és 2023-ban)

Nyomtatott napilapok olvasottsága (lapszámonkénti átlag)

A NOK adatbázisában 62 sajtótermék olvasottsági információi érhetők el a 2023-as évre vonatkozóan, külön feltüntetve a recent és a broadest értékeket. A recent olvasottság a legutóbbi számra jutó olvasókat mutatja, a broadest pedig azokat, akik a napilapok esetén kéthetente, hetilapok esetén negyedévente, havilapok esetén pedig évente legalább egyszer kezükbe fogták a szóban forgó sajtóterméket.

A listát a napilapoknál toronymagasan a Blikk, a Metropol és a Bors vezeti, ahol a Blikk recent olvasóinak száma megközelíti a félmillió főt, de fő kihívói is legalább 200 ezer fővel dicsekedhetnek.

Nyomtatott napilapok olvasottsága 2023-ban (lapszámonkénti átlag)

Nyomtatott hetilapok olvasottsága (lapszámonkénti átlag)

A hetente megjelenő sajtótermékek bizonyultak a legnépszerűbbeknek, a legfrissebb példányokat forgatók száma 2023-ban átlagosan 217.000 főt tett ki, míg több mint 470 ezren voltak azok, akik legalább negyedévente kézbe vették az adott kiadványt. Ezen értékek azonban a terjesztési statisztikákhoz hasonlóan szintén a fogyatkozás jeleit mutatják, hiszen a megelőző évhez képest több mint tíz százalékkal zsugorodtak az olvasótáborok.

Az adatok alapján a Szuperinfó volt a legnépszerűbb, 1,32 millió magyart érdekeltek hetente.

Hetilapok olvasottsága 2023-ban

Havilapok és ritkábban megjelenő lapok olvasottsága (lapszámonkénti átlag)

A havonta vagy ritkábban megjelenő nyomtatott sajtótermékek esetében az ingyenes Patika Magazin bizonyult a legnépszerűbbnek, a legutolsó lapot közel 570 ezren olvasták, míg az elmúlt tizenkét lap bármelyikét majdnem 968 ezren.

Havilapok és ritkábban megjelenő lapok olvasottsága 2023-ban

Napilapok weboldalainak látogatottsága (átlagos napi Real users)

A Real users paraméter azt mutatja meg, hogy hány belföldi internetező látogatta meg az adott weboldalt – jelen esetben az újságok hivatalos oldalát. Csak azok a nyomtatott sajtótermékek szerepelnek a listában, amelyek weboldalának közönségmérési adatai elérhetőek az EDME-Gemius adatbázisában. Módszertani okokból a kéthetente publikált lapok esetén a heti, az egy hónapnál ritkábban megjelenő periodikáknál a havi időintervallumot vettük alapul.

A napilapoknál átlagos napi elérést vizsgáltunk, amely 2022-ben a 27 vizsgált weblap esetében – figyelembe véve az átfedéseket, vagyis a keresztfogyasztást - napi 1,61 millió felhasználót jelentett, amely érték 2023-ban visszaesett 1,49 millióra. Ezt azonban nagyban befolyásolta, hogy az elmúlt két évben általánosan is csökkent a fogyasztói kedv az internethasználat terén, illetve egy átlagos felhasználó a fogyástól függetlenül még akár több weboldalt is meglátogathatott, mint az előző évben.

A listavezető Blikk.hu (Blikk) jelentősen veszített a népszerűségéből, 788 ezer embert ért el napi szinten 2023-ban, ami 172 ezer fővel volt kevesebb, mint a megelőző évben. Hasonló trend figyelhető meg a Borsonline.hu (Bors) oldalánál is, amely a 360 ezer fős látogatottságot sem érte el, vagyis százezres veszteséget könyvelhetett el egy év leforgása alatt. A Metropol.hu (Metropol) azonban 88 ezer fővel tudta bővíteni napi felhasználóinak számát, ami így már megközelítette a 197 ezer főt.

Napilapok weboldalainak látogatottsága 2022-ben és 2023-ban

Hetilapok weboldalainak látogatottsága (átlagos heti Real users)

A heti periodicitású lapok esetén is csökkent a felhasználók átlagos száma: 2022-ben még 2,76 millióan keresték fel egy héten belül a listán szereplő oldalak egyikét, 2023-ban azonban már csak 2,64 millióan. Tízből hat internetezőre jellemző, hogy nem csak egy oldalt keres fel a listáról, hanem legalább kettő vagy több weblapot is rendszeresen nyomon követ. Jelentős keresztfogyasztásra utal az is, hogy a négy legpopulárisabb oldal lefedi a vizsgált oldalak látogatóinak 95%-át.

A legnagyobb elpártolás a Ripost.hu (Ripost) oldalát jellemezte, itt közel 410 ezerrel csökkent a látogatók száma az előző évhez képest.

Hasonlóan nagy veszteség érte a 168.hu és a Hvg.hu (HVG) oldalait is, melyek 300 ezret meghaladó fogyással zárták az évet. 2023-ban a lista első helyére a Kiskegyed.hu (Kiskegyed) került 1,39 millió heti felhasználóval, mely érték 453 ezer fővel szárnyalta túl a megelőző évi átlagot.

Két másik website, a Mandiner.hu (Mandiner) és a Story.hu (Story) több mint 80 ezer látogatóval gazdagodott az év során.

Hetilapok weboldalainak látogatottsága 2022-ben és 2023-ban

Havilapok és ritkábban megjelenő lapok weboldalainak látogatottsága (átlagos havi Real users)

2023-ban a vizsgált 31 weblapot összesen 3,3 millió internetező nyitotta meg egy átlagos hónapban. A legnagyobb fejlődést a Marieclaire.hu (Marie Claire) érte el, egy év alatt 381 ezerrel növelte meg olvasóinak bázisát, ami a második leglátogatottabbá tette a női életmódmagazin webes felületét. Ezzel szemben nagy veszteséget könyvelhetett el az Evamagazin.hu (Éva), amit átlagosan 282 ezer fővel látogattak kevesebben az előző évhez képest.

Havilapok és ritkábban megjelenő lapok weboldalainak látogatottsága 2022-ben és 2023-ban

A napilapok olvasottsága és weboldaluk látogatottsága közti különbségek

A következőkben azt mutatjuk be, hogy milyen mértékben térnek el egymástól a print sajtótermékek olvasottsági eredményei és a lapokhoz tartozó weboldalak látógatóinak számai. Bizonyos sajtótermékek esetében vitathatatlan a hagyományos nyomtatott formátum előnye a digitális weboldallal szemben, azonban egyes lapok az online világban is nagy népszerűségnek örvendenek. Csak azok a médiumok szerepelnek a listán, amelyekről mind a NOK, mind a Gemius – EDME adatbázisa rendelkezik elegendő információval.

A print sajtótermékek esetében a recent olvasottságot tüntettük fel, mely az egy példányra jutó olvasók számát jelzi. Napilapoknál napi, hetilapoknál heti, havilapoknál pedig havi átlagos Real user értékekkel dolgoztunk.

A napi szinten megjelenő sajtótermékek többsége nyomtatott formában több emberhez jut el, mint online formában a weboldalukon keresztül. Ez alól kivételt jelent a 24 Óra, a Blikk és a Bors, ez utóbbi két sajtóterméknél több mint másfélszer többen vannak az internetes felhasználók. A Nemzeti Sportnál és a Tolnai Népújságnál a két olvasótábor szinte megegyező nagyságú.

A napilapok olvasottsága és weboldaluk látogatottsága közti különbség 2023-ban

A hetilapok, havilapok és a ritkábban megjelenő lapok olvasottságának és weboldaluk látogatottságának különbségei

A hetilapok között az online forma csak a HVG és a Kiskegyed esetében nevezhető jelentősen sikeresebbnek: közel négyszer többen vannak az internetes felhasználók, mint a heti olvasótábor.

A Glamournál tízszer, a Marie Claire esetében pedig huszonötször nagyobb az online forgalom, mint a print termék recent olvasottsága.

Ezzel szemben a Szuperinfó esetében egyértelműen a hagyományos változat a sikeresebb, a leghűségesebb olvasóinak száma az 1,3 milliót is meghaladja, míg elektronikus változata hetente csupán 5.700 ember ér el.

A heti-, havi- és ritkábban megjelenő olvasottsága és weboldaluk látogatottsága közti különbség 2023-ban