Az elektronikus hírközlési piac fogyasztóinak vizsgálata, 2024 – internetes felmérés
A dokumentum letöltése (pdf)Akadálymentes változat
Lentebb a kutatás eredményei HTML-szövegként is akadálymentesen hozzáférhetők.
További dokumentumok
- Az eredmények táblázatos formában – 2024, internet-felhasználói felmérés (Excel-állomány)
- Kérdőív – 2024, internethasználói kutatás (PDF-fájl)
- SPSS-formátumú adatbázis, 1. hullám – 2024, internet-felhasználói kutatás (SAV-fájl)
- SPSS-formátumú adatbázis, 2. hullám – 2024, internet-felhasználói kutatás (SAV-fájl)
- SPSS-formátumú adatbázis, 1–2. hullám – 2024, internet-felhasználói kutatás (SAV-fájl)
Összefoglaló
Infokommunikációs eszközök
Az internethasználók 91%-a internetezik okostelefonon, hordozható számítógépen 54%-uk, asztali PC-n 43%. Az okostévét 30% használja internetezésre, tabletet pedig 21%. Az előző évhez képest nincs jelentős eltérés.
Internethasználati szokások
- 2024-ben átlagosan naponta 4,2 órát töltöttünk internetezéssel. Az online eltöltött idő az életkorral változik; a Z-generáció tagjai átlagosan 5 órát töltenek egy átlagos napon netezéssel, míg a Boomerek és a Silent generáció tagjai csak 3,7 órát.
- Az internetet elsősorban kapcsolattartásra és szórakozásra használják az internetezők. A közösségi oldalak használata (69%) a legjellemzőbb, amit a csetelés (53%), az online tévé / filmnézés (52%) és az online zene, illetve rádióhallgatás (44%) követ. Egy átlagos napon ezeket a tevékenységeket végezték legalább fél órán keresztül a legnagyobb arányban.
- Az egyes tevékenységekre fordított idő tekintetében az online videós tartalmak fogyasztása áll az élen fej-fej mellett a közösségi oldalakkal (73 illetve 71 perc/nap).
Közösségi oldalak használata
- Szinte minden 16 év feletti internetező (98%) használ valamilyen közösségi oldalt legalább heti rendszerességgel.
- A legnépszerűbb közösségi oldal továbbra is a Facebook (92%) és a YouTube (91%). 2023- hoz képest nőtt a TikTok-userek aránya.
- A Facebook nem csak a legtöbbek által, de a legintenzívebben is használt közösségi oldal is egyben: a felhasználók 89%-a napi rendszerességgel látogatja, ezen belül 60% naponta többször is ránéz.
Internetes és hagyományos kommunikációs platformok
- 2024-ben is a Messenger az elsőszámú csetalkalmazás (83%), messze megelőzve minden más versenytársat. Akár magánjellegű csevegésről, akár munkával, tanulással kapcsolatos beszélgetésről van szó, a többség a Messengert használja mind üzenetküldésre, mind hanghívásra, mind pedig videóhívásra.
- A Mesengert komoly lemaradással a Viber követi (37%), majd az Instagram (25%). Minden más csetprogramot csak ennél is alacsonyabb arányban használnak.
- Az internetezők 19%-a használ intenzíven valamilyen csetprogramot (azaz küld napi 10-nél több üzenetet), miközben a hagyományos SMS-szolgáltatást egyáltalán nem, vagy csak ritkán (1-2 SMS/nap) veszi igénybe. Ők azok, akiknél a cset kiváltja a hagyományos szöveges üzeneteket.
- Az internetes hang- és videóhívás kevésbé váltja ki a normál hanghívásokat; 10% azok aránya, akik napi 5-nél több internetes hívást kezdeményeznek, miközben a normál hanghívást egyáltalán nem, vagy csak kis mértékben használják.
Online és hagyományos médiafogyasztás
- Az internetezők elsősorban otthon néznek filmet, sorozatot (78%), vagy hallgatnak zenét (70%). Útközben 52% hallgat zenét, és 30% néz valamilyen videós tartalmat.
- Zenét leginkább hagyományos rádióadáson keresztül hallgatnak (50%), amit a videómegosztók (37%), az online rádióadók és az ingyenes zenei streamingszolgáltatások követnek (32-32%).
- Az internetezők többsége még hagyományos TV-adás keretében néz filmeket (63% legalább heti rendszerességgel filmezik ilyen módon), és a tévézés hosszát tekintve is ez a platform áll az élen; a TV-nézők átlagosan 108 percet töltenek a képernyő előtt egy átlagos napon.
Online vásárlási szokások
- Az internetezők 49%-a költött valamilyen online szolgáltatásra az elmúlt egy évben (átlagosan 2,5 szolgáltatástípusra). A többség valamilyen szerencsejátékért, streamingszolgáltatásért fizetett, vagy jótékonykodott, összegben viszont az online képzésekért, tréningekért fizettek a legtöbbet azok, akik igénybe vettek ilyen szolgáltatást: átlagosan 66 ezer Ft-ot.
- Az elmúlt 12 hónapban a megkérdezettek több mint háromnegyede (79%) vásárolt valamilyen terméket az interneten, ez összhangban áll a tavalyi 81%-os szinttel. A legtöbben most is ruhát, cipőt vásároltak, amit a kiszállított készételek és a gyógyszerek, gyógyhatású termékek kategóriája követett.
Az előző évhez képest az élelmiszerre kiadott összeg növekedett leginkább.
Otthoni internet, mobilinternet
- Az otthoni internetet használók fele (49%) érezte úgy az elmúlt 3 hónapban, hogy az internet lassúsága akadályozza őket valamilyen online tevékenységben. A többség csak néha tapasztalt ilyen zavart, 13%-uknál azonban egy gyakori eset volt.
- A vizsgált online tevékenységekre fordított idő nem mutat szoros összefüggést az otthoni internet sebességével; függetlenül attól, hogy valakinek lassú, közepes, vagy gyorsabb otthoni internete van, nagyjából ugyanannyi időt tölt az egyes online tevékenységekkel. Egyedül az online játékok esetében érezhető, hogy az 1 Gb/s vagy afeletti sebességgel rendelkezők több időt töltenek ezzel a tevékenységgel.
- A korlátos adatkerettel rendelkező mobilinternet-használók 38%-ánál fordult elő az elmúlt 3 hónap során, hogy elfogyott az adatkerete. Ezt elsősorban elérhető wifi-hálózatok keresésével hidalták át (31%), de az is jellemző volt, hogy kiegészítő adatkeretet vásároltak (22%).
Mobiltelefon-használat
- A nagyobb, esetleg korlátlan adatkeret, a hűségidő nélküliség és a készülékkedvezmény az a három legfontosabb szempont, ami akár váltásra is ösztönözhetné a mobiltelefon- használókat, ha és amennyiben lenne lehetőségük a váltásra.
- Azoknak a túlnyomó többsége, akik legalább részben maguk döntenek a mobiltelefon- előfizetésükről, sem csomagot, sem szolgáltatót nem tervez váltani a közeljövőben. 14%-a tervezi, hogy csomagot vált, ők elsősorban olcsóbb díjakat szeretnének (9%), vagy nagyobb adatkeretet (4%).
Kapcsolattartás családtagokkal, ismerősökkel
- Az internetezők túlnyomó többsége (87%) legfeljebb 5 családtaggal tartja rendszeresen a kapcsolatot, legalább heti szinten, legyen szó akár offline vagy online kommunikációról. Ez az arány hasonlóan alakul a munkatársak (89%) és az egyéb ismerősök esetében is (88%).
- Összegezve a családtagok, a munkatársak és egyéb ismerősök számát, a válaszadók 18%-a legfeljebb 5 fővel tartja rendszeresen a kapcsolatot – körükben magasabb a nyugdíjasok és gazdaságilag inaktívak aránya. 29% 6-10 fővel, 44% 11-20 fővel, 9% pedig húsznál is több fővel kommunikál rendszeresen, akár szóban, e-mail-en keresztül, csetelve vagy telefonon.
- Összességében elmondható, hogy minél több ismerőssel tartja valaki a kapcsolatot rendszeresen, annál több csetüzenetet küld, és annál több internetes vagy normál hívást kezdeményez. Ez a szám különösen azoknál ugrik meg jelentősen, akik minimum 20 fővel tartják a kapcsolatot legalább heti jelleggel.
- Azok, akik minimum 20 fővel tartják a kapcsolatot legalább heti szinten, magasabb arányban rendelkeznek olyan előfizetéssel, amellyel minden hazai és EU-s számot korlátlanul, plusz díj nélkül hívhatnak.
- A kapcsolatok túlnyomó többségét hagyományos mobiltelefonon keresztül hívják a válaszadók.
A gyermekek, unokák, külföldön élő ismerősök esetében van nagyobb szerepe az internetes hívásoknak, vélhetően elsősorban a videóhívások miatt.
A kutatás háttere
Készült a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság megbízásából Kutatóműhely: Inspira Research Piackutató és Tanácsadó Kft. Az adatfelvétel időpontja: 2024.05.22. – 2024.11.27 Módszer: online megkérdezés standard kérdőívvel (CAWI)
Az adatfelvételt végző cég: CAWI Services Kft.
Alapsokaság: 16+ éves, Magyarországon élő, legalább hetente internetezők
Mintanagyság: 3093 személy
Súlyozás: NMHH háztartási kutatás és az Eurostat statisztikája alapján régió, településtípus, nem, kor, és iskolai végzettség szerint
Jelölések, rövidítések
- NT/NV: nem tudja, nem válaszol
- n: súlyozatlan elemszám (válaszadó)
- N: alapsokaságra kivetített elemszám (fő)
- m: millió
- 16+ éves: 16 éves vagy idősebb
Infokommunikációs eszközök
Tovább nőtt az okostévén netezők aránya
Év | okostelefon | laptop | asztali gép | okostévé | tablet |
---|---|---|---|---|---|
2019 | 84% | 59% | 52% | 24% | 26% |
2020 | 86% | 48% | 40% | 17% | 19% |
2021 | 88% | 48% | 38% | 19% | 18% |
2022 | 88% | 57% | 41% | 20% | 18% |
2023 | 88% | 54% | 44% | 30% | 20% |
2024 | 91% | 54% | 43% | 30% | 21% |
Bázis: 16+ éves internetezők; 2020-2022: n=4000, 2023: n=3093, 2024: n=3031, N=6,8 m |
Az okostévéknek csak a felét használják internetezésre
Válasz | okostelefon | laptop | asztali gép | okostévé | tablet | okosóra [1] |
---|---|---|---|---|---|---|
használja | 97% | 65% | 49% | 60% | 31% | 28% |
használja internetezésre | 91% | 54% | 43% | 30% | 21% | |
Bázis: 16+ éves internetezők; 2020-2022: n=4000, 2023: n=3093, 2024: n=3031, N=6,8 m | ||||||
[1] mivel az okosóránál ez nehezen értelmezhető, nem kérdeztünk rá az eszközön való internetezésre. Vissza |
Többen neteznek kézi eszközön, mint PC-n
Év | csak okostelefon v. tablet (mobil) | mindkét típuson (mobil és fix) | csak asztali v. hordozható PC (fix) |
---|---|---|---|
2019 | 18% | 69% | 13% |
2020 | 28% | 61% | 11% |
2021 | 28% | 62% | 10% |
2022 | 23% | 66% | 11% |
2023 | 24% | 67% | 9% |
2024 | 18% | 69% | 13% |
Bázis: 16+ éves internetezők; 2020-2022: n=4000, 2023: n=3093, 2024: n=3031, N=6,8 m |
A dolgozók/tanulók háromnegyede használ számítógépet a munkája, vagy tanulmányai során
Válasz | Arány (%) | Demográfiai jellemzők |
---|---|---|
Számítógépes szakértő vagyok (pl. programozó, rendszergazda, szervizes), vagy annak tanulok | 7% | Férfi, 21-35 éves, diplomás, szellemi dolgozó, budapesti lakos, Közép- Magyarországon élő |
Rendszeresen használok a munkámhoz (tanuláshoz) szükséges alkalmazásokat | 45% | Legalább érettségivel rendelkezik, Közép-Magyarországon élő |
Időnként használok a munkámmal (tanulással) kapcsolatban számítógépet, de a munkám (képzésem) érdemi része | 20% | 16-20 éves, érettségivel rendelkező, tanuló, vagy beosztott fizikai dolgozó |
Munkám (tanulmányom) során egyáltalán nem használok számítógépet | 20% | 50 év feletti, nő, legfeljebb szakmunkás, beosztott fizikai dolgozó, községekben élő, inkább Kelet-Magyarország |
Egyéb / nem válaszol | 8% | |
Bázis: 16+ éves internetezők; 2020-2022: n=4000, 2023: n=3093, 2024: n=3031, N=6,8 m |
Az idősebbek jobban ragaszkodnak az otthoni telefonhoz
Generációk | mobiltelefon | mobilinternet | otthoni internet | otthoni (vezetékes) telefon | otthoni TV előfizetés (nem streaming) | wifi-s internetkapcsolat az otthonán kívül |
---|---|---|---|---|---|---|
Teljes minta | 97% | 83% | 87% | 32% | 75% | 65% |
Silent és Baby Boomers (1965 előtt) | 97% | 71% | 92% | 47% | 80% | 54% |
X (1965-1980) | 98% | 82% | 85% | 34% | 78% | 65% |
Y (1981-1996) | 97% | 90% | 85% | 24% | 73% | 69% |
Z (1996 után) | 94% | 88% | 87% | 24% | 65% | 75% |
Bázis: 16+ éves internetezők; 2020-2022: n=4000, 2023: n=3093, 2024: n=3031, N=6,8 m |
A 15 évesnél idősebb internethasználók körében már szinte mindenki (97%) használ okostelefont, és 84%-uk valamilyen (leginkább hordozható) számítógépet. Okostévét 10 emberből 6 használ. A tablet és az okosóra használata még mindig kevésbé jellemző (31% és 28%), bár mindkét eszköz használati aránya lassú növekedést mutat.
A férfiak, a legalább érettségivel rendelkezők, vezető beosztásban lévők vagy szellemi dolgozók, valamint a Budapesten és Közép-Magyarországon élők jellemzően többféle infokommunikációs eszközt is használnak.
Emellett az okostelefon és az okosóra használata összefüggést mutat az életkorral is: használatuk még inkább jellemző az 50 év alattiakra.
Az internethasználók 91%-a internetezik okostelefonon, 54%-uk hordozható számítógépen, 43% pedig asztali PC-n. Az okostévét 30% használja internetezésre, tabletet pedig 21%. A 2023-as eredményekhez képest nincs jelentős eltérés az arányokban.
A 16 éves és idősebb internethasználók többsége (68%) egyaránt használ kézi eszközt (okostelefont vagy tabletet), és PC-t (hordozhatót vagy asztalit) internetezésre. Ezek az arányok 2020 óta nem változtak jelentős mértékben.
A tanulók és aktív keresők 72%-a vesz igénybe számítógépet a munkája, vagy tanulmányai során, 7%-uk számítógépes szakembernek tartja magát (pl. programozó, rendszergazda, szervizes). A magukat IT-szakemberként meghatározók aránya a legfiatalabb, Z generáción belül a legmagasabb: 11%, míg a baby boomer generáció tagjainak csak 3%-a tartja magát ilyen szakembernek.
Szoros az összefüggés az iskolai végzettség és a munkahelyi internethasználat között: a legfeljebb szakmunkás végzettséggel rendelkezők 41%-a egyáltalán nem használ számítógépet a munkája során, miközben ugyanez az arány a felsőfokú végzettségűek körében mindössze 2%.
A mobiltelefon-előfizetés tekintetében nincs érdemi eltérés az egyes generációk között. Az idősebbek alacsonyabb arányban használnak mobilinternet-előfizetést és otthonon kívüli wifis kapcsolatot, viszont az otthoni internethez, otthoni telefonhoz és a vezetések televízióhoz jobban ragaszkodnak.
Internethasználati szokások
Otthon is elsődleges eszköz az okostelefon
Eszköz | otthon | utazás közben | munkahelyen /iskolában |
---|---|---|---|
okostelefon | 82% | 75% | 68% |
laptop | 50% | 5% | 30% |
asztali gép | 33% | 30% | |
okostévé | 30% | 3% | |
tablet | 19% | 4% | 7% |
Otthon is elsődleges eszköz az okostelefon
Eszköz | otthon | utazás közben | munkahelyen /iskolában [2] |
---|---|---|---|
okostelefonon-2022 | 79% | 73% | 64% |
okostelefonon-2023 | 82% | 75% | 68% |
laptopon-2022 | 49% | 5% | 31% |
laptopon-2023 | 50% | 5% | 30% |
asztali gépen-2022 | 35% | 29% | |
asztali gépen-2023 | 33% | 30% | |
okostévén-2022 | 29% | 3% | |
okostévén-2023 | 30% | 3% | |
tableten-2022 | 18% | 5% | 7% |
tableten-2023 | 19% | 4% | 7% |
[2] Bázis: dolgozók vagy tanulók; 2023: n=2072, 2024: n=2092. Vissza |
Év | otthon | utazás közben | munkahelyen /iskolában [3] |
---|---|---|---|
2023 | 99% | 76% | 86% |
2024 | 99% | 77% | 88% |
Bázis: 16+ éves internetezők; 2023: n=3093, 2024: n=3031 | |||
[3] Bázis: dolgozók vagy tanulók; 2023: n=2072, 2024: n=2092. Vissza |
Egyre több időt töltünk az interneten
Generáció | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|
Z (1996 után) | 4,7 | 4,8 | 5,0 | 5,0 |
Y (1981-1996) | 3,6 | 4,0 | 4,5 | 4,5 |
X (1965-1980) | 3,1 | 3,3 | 4,0 | 4,0 |
Silent és Baby Boomers (1965 előtt) | 2,7 | 2,7 | 3,9 | 3,7 |
Bázis: 16+ éves internetezők; 2020-2022: n=4000, 2023: n=3093, 2024: n=3031, N=6,8 m |
Év | 1 óránál kevesebb | 1-2 óra | 3-4 óra | 5-6 óra | 6+ óra | Internetezéssel töltött átlagos idő (óra) |
---|---|---|---|---|---|---|
2021 | 21% | 24% | 31% | 13% | 11% | 3,4 |
2022 | 18% | 24% | 30% | 16% | 12% | 3,6 |
2023 | 18% | 13% | 28% | 22% | 19% | 4,3 |
2024 | 17% | 25% | 31% | 13% | 13% | 4,2 |
Bázis: 16+ éves internetezők; 2020-2022: n=4000, 2023: n=3093, 2024: n=3031, N=6,8 m |
A Z-generáció internetezik a legtöbbet, és végzi a legtöbb online tevékenységet
Digitális bevándorlók/ bennszülöttek | Generációk | Arány (%) |
---|---|---|
Digitális bevándorlók | Silent és Baby Boomers (1965 előtt) | 22% |
Digitális bevándorlók | X (1965-1980) | 31% |
Digitális bennszülöttek | Y (1981-1996) | 31% |
Digitális bennszülöttek | Z (1996 után) | 16% |
Bázis: 16+ éves internetezők; 2024: n=3031, N=6,8 m |
Generáció | napi aktív internetezési idő, óra | tevékenységfajták, db |
---|---|---|
Silent és Baby Boomers (1965 előtt) | 3,6 | 6,2 |
X (1965-1980) | 3,9 | 6,9 |
Y (1981-1996) | 4,3 | 7,6 |
Z (1996 után) | 4,9 | 7,9 |
Bázis: 16+ éves internetezők; 2024: n=3031, N=6,8 m |
Kapcsolattartásra és szórakozásra használjuk leginkább az internetet
Válasz | 2023 | 2024 |
---|---|---|
közösségi oldalak használata | 69% | 69% |
csetelés, írásos üzenetváltás | 51% | 53% |
online tévé-, videó- vagy filmnézés | 52% | 52% |
online zene-, ill. rádióhallgatás | 47% | 44% |
online híroldalak, magazinok olvasása | 43% | 37% |
online hirdetések böngészése, online vásárlás | 37% | 33% |
internetes telefonálás, videotelefonálás | 31% | 32% |
online ügyintézés | 25% | 23% |
„gémezés” játékszerveren | 21% | 21% |
podcast-hallgatás | 18% | 18% |
Bázis: 16+ éves internetezők; 2023:n=3093, 2024: n=3031, N=6,8 m |
A szórakozásra és kapcsolattartásra használjuk leginkább az internetet
Válasz | 2023 | 2024 |
---|---|---|
online tévé-, videó- vagy filmnézés | 71 | 73 |
közösségi oldalak használata | 71 | 71 |
online zene-, ill. rádióhallgatás | 59 | 59 |
„gémezés” játékszerveren | 58 | 53 |
csetelés, írásos üzenetváltás | 50 | 50 |
internetes telefonálás, videotelefonálás | 42 | 42 |
podcast hallgatás | 44 | 38 |
online híroldalak, magazinok olvasása | 42 | 38 |
online hirdetések böngészése, online vásárlás | 38 | 34 |
online ügyintézés | 31 | 29 |
Bázis: Akik az elmúlt fél évben napi szinten végezték az adott tevékenységet. |
Mivel a kutatás bázisát a legalább heti szinten internetezők adják, nem meglepő, hogy szinte kivétel nélkül (99%) neteznek otthon. A munkahelyen/iskolában a dolgozók/tanulók 88%-a használja az internetet valamilyen formában. Utazás közben pedig a válaszadók 77%-a van online. Az útközben történő internethasználatot az okostelefon dominálja, jellemzően vagy ezen az eszközön keresztül neteznek, vagy inkább sehogy.
2023-ban átlagosan naponta 4,2 órát töltöttünk internetezéssel, ez nagyjából egy szinten van a 2023- ban mért 4,3 órával. Az életkor előrehaladtával egyre csökken az internetezéssel töltött idő: a Z- generáció tagjai még 5 órát, míg a Silent és Baby Boomer generációba tartozók (1965 előtt születettek) már csak átlagosan 3,7 órát interneteznek. Ezzel együtt továbbra is fennáll, hogy 2022- höz képest mindegyik generáció több időt tölt netezéssel, de különösen a Baby Boomer-ek, akik majdnem egy teljes órával többet vannak online.
A vizsgált netes tevékenységek közül 2024 során is a közösségi oldalak használata volt a leginkább jellemző; az internetezők 69%-a töltött el legalább fél órát közösségi oldalakon. Ezt a csetelés, az online videós tartalmak megtekintése és az online zene-, illetve rádióhallgatás követi. Az előző évhez képest csökkent az online híroldalakat olvasók és az online hirdetéseket böngészők és aránya.
Az egyes tevékenységekre fordított idő tekintetében az online videós tartalmak fogyasztása áll az élen fej-fej mellett a közösségi oldalakkal; átlagosan 73 illetve 71 percet töltenek ezzel azok, akik napi szinten végzik ezeket a tevékenységeket.
A legtöbb tevékenység esetében nincs jelentős eltérés az előző évhez képest, de a podcast hallgatásra és a híroldalak olvasására fordított átlagos idő kis mértékben csökkent.
Az SMS-ekre és hívásmennyiségre vonatkozó kedvezményeknek nem csökkentik a cset használatát
Internetes és hagyományos szolgáltatások kereszthasználata
A használat módja | Arány |
---|---|
Mindkettőt medián felett használja | 4% |
Medián feletti SMS, medián vagy alatti chat | 3% |
Medián feletti chat, medián vagy alatti SMS | 19% |
Egyiket sem használja, vagy medián és alatta | 74% |
36 év alattiak, tanulók vagy vezetők / szellemi beosztottak, többet interneteznek |
A használat módja | Arány |
---|---|
Mindkettőt medián felett használja | 9% |
Medián feletti normál, medián vagy alatti internetes | 17% |
Medián feletti internetes, medián vagy alatti normál | 10% |
Egyiket sem használja, vagy medián és alatta | 64% |
20 év alattiak, többet interneteznek | |
Bázis: 16+ éves internetezők; n=1520, N=6,8 m |
Szolgáltatás | Medián vagy alatti | Medián feletti |
---|---|---|
Csetüzenet | 1-10 | 11+ |
SMS | 1-2 | 3+ |
Internetes hang- és videóhívás | 1-3 | 4+ |
Hagyományos mobil és vezetékes hanghívás | 1-2 | 3+ |
medián= a sorba rendezett sokaság középső elemének értéke |
A mobiltelefon-használók több mint fele, 59%-a használja az SMS-szolgáltatást. Az SMS-küldők nagy része inkább csak heti szinten, vagy még ennél is ritkábban használja a szolgáltatást. Napi szinten
19% szokott SMS-t küldeni. Ők átlagosan 4,8 üzenetet írnak egy nap. A szolgáltatást napi szinten használók harmada legfeljebb csak napi egy SMS-t küld, 18%-uk viszont napi ötnél is többet.
Az internetezők 19%-a használ intenzíven valamilyen csetprogramot (azaz küld napi 10-nél több üzenetet), miközben a hagyományos SMS-szolgáltatást egyáltalán nem, vagy csak ritkán (1-2 SMS naponta) veszi igénybe. Ők azok, akiknél a cset kiváltja a hagyományos szöveges üzeneteket.
Az, hogy az internetes üzenetküldés mennyire váltja ki az SMS-t, főként az életkorral, a gazdasági aktivitással és az internethasználattal eltöltött idővel áll összefüggésben; elsősorban a 36 év alattiak, a tanulók vagy vezető/beosztott szellemi beosztásúak, többet internetezők azok, akik a hagyományos SMS helyett inkább a netes üzenetküldést részesítik előnyben.
10% azok aránya, akik az átlagosnál több internetes hang- vagy videóhívást kezdeményeznek napi szinten, miközben a normál vezetékes/mobil hanghívást nem használják, vagy csak legfeljebb átlagos mértékben. Ők azok, akiknél az internetes megoldás kiváltotta a hagyományos hanghívásokat. Ők elsősorban fiatalok, 20 év alattiak, akik többet interneteznek.
Az internetezők 80%-a szokott magáncélból hívást kezdeményezni hagyományos mobiltelefon- szolgáltatás keretében, vagyis ötödük nem használja ezt a szolgáltatást – ez természetesen nem jelenti azt, hogy nem fogadnának beérkező hívásokat másoktól.
Akik szoktak hívást kezdeményezni, azoknak harmada telefonál napi szinten. Túlnyomó többségük legalább havi egy hívást szokott kezdeményezni. A szolgáltatást napi szinten igénybe vevők egy átlagos napon 4,7 hívást indítanak ilyen módon.
Hagyományos vezetékes telefonszolgáltatást az internetezők 28%-a használ – elsősorban a 65 év felettiek. Közel egyharmaduk napi szinten telefonál ilyen módon, közel ötödük viszont csak ritkábban mint havonta. A vezetékes telefonszolgáltatást napi szinten használók egy átlagos napon 3,6 hívást kezdeményeznek vezetékes telefonon.
Magáncélból és munkára is a gmailt használják a legtöbben e-mail-ezésre
Szolgáltató | 2024 | Üzenetek/nap |
---|---|---|
Gmail / Google Mail | 80% | 4,5 |
Freemail | 21% | 3,0 |
Microsoft/Live.com/Outlook/Hotmail | 5% | |
Telekom e-mail szolgáltatás | 5% | |
Yahoo Mail | 3% | |
Citromail | 2% | |
Saját vagy céges domain | 4% | |
Nem használ ilyet | 5% |
Szolgáltató | 2024 |
---|---|
Gmail / Google Mail | 53% |
Freemail | 9% |
Microsoft/Live.com/Outlook/Hotmail | 9% |
Telekom e-mail szolgáltatás |
3% |
Yahoo Mail | 1% |
Citromail | 1% |
Saját vagy céges domain | 10% |
Nem használ ilyet | 19% |
Bázis: 16+ éves internetezők / akik dolgoznak, vagy tanulnak |
10 internetezőből 8 használja a Gmailt akár magánjellegű üzenetek küldésére, akár munka/tanulás céljából; messze ez a legyakrabban használt szolgáltató e-mail-küldésre.
A magáncélú Gmail-felhasználók körében magasabb a felsőfokú végzettségűek és a napi 6 óránál is többet internetezők aránya.
Egy átlagos Gmail-felhasználó – aki napi szinten levelezik Gmailen keresztül – naponta 4,5 levelet küld ki ezen a platformon keresztül magáncélból.
Az internetezők 22%-a használja a Freemailt magánjellegű levelek kiküldésére, vagy munka/tanulás céljából.
A magánjellegű felhasználok körében magasabb a nyugdíjasok aránya. A magáncélból kiküldött levelek száma átlagosan napi 3 db.
Online és hagyományos médiafogyasztás
Otthon és útközben is a hagyományos rádiót hallgatjuk a legtöbbet
Zenehallgatási mód | Otthon | Útközben | Bárhol | Átlag perc/nap [4] |
---|---|---|---|---|
Hagyományos rádióadást hallgatva (FM rádió) | 40% | 32% | 50% | 71 |
Videómegosztót hallgatva | 33% | 16% | 37% | 39 |
Online rádióadást hallgatva | 27% | 18% | 32% | 53 |
Ingyenes zenei streaming szolgáltatással | 27% | 18% | 32% | 47 |
Fizetős zenei streaming vagy zeneletöltő szolgáltatással | 19% | 17% | 23% | 52 |
Fájlcserélőről vagy egyéb ingyenes helyről letöltött fájlokat hallgatva (torrent) | 15% | 12% | 18% | 33 |
CD-t, hanglemezt, kazettát hallgatva | 14% | 11% | 18% | 42 |
Bázis: 16+ éves internetezők; n=1511, N=6,8 m | ||||
[4] Bázis: Aki hallgat zenét ilyen módon. Vissza |
Leginkább otthon nézünk filmet, hagyományosan tévézve
Zenehallgatási mód | Otthon | Útközben | Bárhol | Átlag perc/nap [5] |
---|---|---|---|---|
Hagyományos TV-adást nézve | 60% | 20% | 63% | 108 |
Ingyenes videómegosztót nézve | 28% | 14% | 32% | 64 |
Fizetős videostreaming vagy letöltő szolgáltatással | 25% | 11% | 29% | 72 |
TV műsort online nézve | 24% | 12% | 27% | 65 |
Fájlcserélőről vagy egyéb ingyenes helyről letöltött fájlokat nézve (torrent) | 14% | 9% | 17% | 63 |
DVD-t, Blue-ray-t, videokazettát nézve | 8% | 6% | 10% | 52 |
Bázis: 16+ éves internetezők; n=1511, N=6,8 m | ||||
[5] Bázis: Aki néz videós tartalmakat ilyen módon. Vissza |
A kutatás során az internethasználók zenehallgatási és filmnézési szokásaira is kitértünk. Felmérésre került, hogy mely helyszíneken milyen módon hallgatnak zenét, illetve néznek filmeket. Mindkét tevékenység elsődleges helyszíne a válaszadók otthona, különösen a filmnézés esetében.
Zenét leginkább hagyományos rádióadáson keresztül hallgatnak (50%), amit a videómegosztók (37%), az online rádióadók és az ingyenes zenei streamingszolgáltatások követnek (32-32%). 23% hallgat zenét valamely fizetős zenei streamingszolgáltatáson keresztül legalább heti rendszerességgel, amit szorosan követnek a különböző helyekről letöltött zenék, valamint a CD-k, kazetták (18-18%).
A zenehallgatás átlagos hosszát tekintve is a hagyományos rádiók állnak az élen; a rádióhallgatók átlagosan 71 percet töltenek egy átlagos napon rádióhallgatással, míg a letöltött zenéket csak átlagosan 33 percen keresztül hallgatják azok, akik ilyen módon szoktak zenét hallgatni.
Az internetezők többsége még hagyományos TV-adás keretében néz filmeket (63% legalább heti rendszerességgel filmezik ilyen módon), és a tévézés hosszát tekintve is ez a platform áll az élen; a TV-nézők átlagosan 108 percet töltenek a képernyő előtt egy átlagos napon.
Az ingyenes és a fizetős streamingszolgáltatások állnak a lista második (32%) és harmadik (29%) helyén.
Összességében az internetezők 52%-a hallgat zenét útközben legalább heti rendszerességgel. Ők jellemzően inkább 36 év alattiak és férfiak.
30% néz filmet, sorozatot útközben. Ők inkább 21-35 évesek, és kevesebb időt töltenek internetezéssel.
A Youtube uralja a zenei streamingpiacot
Szolgáltató | Használta | Fizetett érte |
---|---|---|
YouTube videomegosztót hallgatva | 58% | 12% |
YouTube Music zenealkalmazás | 41% | 11% |
Spotify | 31% | 12% |
SoundCloud | 11% | 3% |
Apple Music | 10% | 3% |
Deezer | 8% | 2% |
Amazon Music Unlimited | 6% | 2% |
Tidal | 5% | 2% |
Igénybe vette valamelyiket: 73%; fizetett valamelyikért 25% | ||
Bázis: 16+ éves internetezők; n=1511, N=6,8 m |
A Netflix van az élen a videó streamingszolgáltatások közül
Szolgáltató | Használta | Fizetett érte |
---|---|---|
Netflix | 44% | 34% |
(HBO) MAX | 28% | 20% |
Disney+ | 26% | 18% |
RTL + | 25% | 9% |
Youtube Premium (fizetős Youtube) | 21% | 13% |
Sky Showtime | 13% | 9% |
Amazon Prime Video | 10% | 5% |
TV2 Play Zero | 10% | 3% |
Google TV | 10% | 3% |
Apple TV | 8% | 3% |
Filmio | 7% | 3% |
Rakuten TV | 6% | 2% |
Cinego | 5% | 2% |
Igénybe vette valamelyiket: 65%; fizetett valamelyikért 49% |
A Netflix növekedése megtorpanni látszik
Szolgáltató | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|
Netflix | 6 | 14 | 23 | 30 | 29 | 34 |
HBO MAX | 13 | 13 | 13 | 21 | 19 | 20 |
Disney+ [6] | 14 | 17 | 18 | |||
Amazon Prime/Amazon Video | 1 | 1 | 1 | 3 | 5 | 5 |
Apple TV [7] | 2 | 2 | 3 | |||
Bázis: 16+ éves internetezők; n=1511, N=6,8 m | ||||||
[6] 2022-ben mértük először. Vissza | ||||||
[6] 2022-ben mértük először. Vissza |
Bázis: 16+ éves internetezők; n=1511, N=6,8 m 2022-ben mértük először
A zenei streamingszolgáltatások piacát a YouTube uralja; 58% használja legalább heti rendszerességgel a YouTube videómegosztót zenehallgatásra, 41% pedig a YouTube Music zenei alkalmazást. A harmadik helyen a Spotify áll 31%-kal. Fizetni is ezekért a szolgáltatásokért hajlandóak a leginkább (11-12%).
A videóstreaming-szolgáltatók piacán most is a Netflix vezet, amelyet jelentős lemaradással követ az HBO Max, a Disney+ és az RTL+. Az előző éves megtorpanást követően a Netflix 2024 során ismét növekedést mutat. A versenytársak esetében csak árnyalatnyi eltérések észlelhetőek.
Az internetezők szívesebben fizetnek a videóstreaming-szolgáltatásokért, mint a zenei streamingért. 73% használja valamely zenei streaming szolgáltatást, de csak 25% fizet érte, míg a videó streaming szolgáltatások esetében a 65%-os használói ráta mellett 49% a fizető ügyfelek aránya.
Az, hogy valaki igénybe vesz-e streamingszolgáltatásokat, és hogy fizet-e értük, összefüggést mutat a válaszadók korával, beosztásával és lakóhelyével; az ilyen típusú szolgáltatást igénybe vevők, és a szolgáltatásért fizetők körében nemtől függetlenül magasabb a 36 év alattiak, a tanulók, vagy vezető / szellemi beosztott munkakörben tevékenykedők, Budapesten élő válaszadók aránya.
Az online és az offline hírolvasás erősítik egymást
válasz | semennyit | kevesebb mint 1 órát | 1-2 órát | több mint 2 órát | nem tudom, mennyit |
---|---|---|---|---|---|
nem néz online filmet | 17 | 20 | 40 | 20 | 3 |
1 óránál kevesebbet néz | 18 | 39 | 31 | 9 | 3 |
1 óránál többet néz | 24 | 26 | 38 | 12 | 1 |
Bázis: 16+ éves internetezők; n=3031, N=6,8 m |
válasz | semennyit | kevesebb mint 1 órát | 1-2 órát | több mint 2 órát | nem tudom, mennyit |
---|---|---|---|---|---|
nem hallgat online rádiót | 47 | 30 | 13 | 7 | 2 |
1 óránál kevesebbet hallgat | 36 | 41 | 15 | 4 | 3 |
1 óránál többet hallgat | 45 | 28 | 20 | 5 | 2 |
Bázis: 16+ éves internetezők; n=3031, N=6,8 m |
válasz | semennyit | kevesebb mint 1 órát | 1-2 órát | több mint 2 órát | nem tudom, mennyit |
---|---|---|---|---|---|
nem olvas online híreket | 77 | 17 | 4 | 0 | 1 |
1 óránál kevesebbet olvas | 55 | 36 | 6 | 0 | 2 |
1 óránál többet olvas | 51 | 36 | 11 | 1 | 1 |
Bázis: 16+ éves internetezők; n=3031, N=6,8 m |
Indirekt módon vizsgáltuk az online tévé-, videó- vagy filmnézés, a rádió- és zenehallgatás, valamint a híroldal-, magazinolvasás hatását a hagyományos módon történő tévézésre, rádiózásra, újságolvasásra, mégpedig oly módon, hogy összevetésre került az online és hagyományos médiafogyasztás napi átlagos mennyisége.
A videós tartalmak esetében egyértelműen látszik, hogy az online tartalmak fogyasztásával együtt nő azok aránya, akik semmilyen szinten nem néznek offline televíziót. Működik azonban egy ellentétes hatás is, aki ugyanis párhuzamosan használja mindkét platformot, az online tartalmakra fordított idővel együtt nő a hagyományos televízió előtt eltöltött idő is.
Nem ennyire egyértelmű a kép az online valamint a hagyományos zene- és rádióhallgatás adatai között; függetlenül attól, hogy valaki mennyi ideig fogyaszt online audiotartalmakat, 20-26%-ban legalább egy órát hagyományos módon is hallgat rádiót.
Az újságolvasásnál azonban egyértelműen látható az egymást erősító hatás; aki online módon olvas híreket, azok a nyomtatott sajtót is szívesebben lapozzák, ezzel szemben azok, akik nem olvasnak az interneten híreket, nagyobb valószínűséggel nyomtatott sajtót sem olvasnak.
Online vásárlási szokások
Főleg a fiatalabb férfiak, a 36 év alattiak, a magasabb iskolai végzettségűek és a budapestiek fizetnek online szolgáltatásokért
Szolgáltatás | 2023 |
---|---|
Sportfogadás, szerencsejáték | 23% |
Adományozás valamilyen nemes cél érdekében | 18% |
Videóletöltés vagy streaming-szolgáltatás | 17% |
Szoftver, mobilalkalmazás | 13% |
Zeneletöltés vagy zenei streaming-szolgáltatás | 12% |
Online játék vagy játékon belüli vásárlás | 12% |
Online képzés, tréning | 7% |
Online hirdetés feladása | 6% |
Előfizetés online híroldalra, folyóiratra | 6% |
E-könyv | 5% |
Saját honlap, webshop üzemeltetése | 5% |
Bázis: 16+ éves internetezők; n=1511, N=6,8 m |
Szolgáltatás | 2023 |
---|---|
Sportfogadás, szerencsejáték | 32 |
Adományozás valamilyen nemes cél érdekében | 18 |
Videóletöltés vagy streaming-szolgáltatás | 30 |
Szoftver, mobilalkalmazás | 14 |
Zeneletöltés vagy zenei streaming-szolgáltatás | 14 |
Online játék vagy játékon belüli vásárlás | 27 |
Bázis: akik fizetnek (ezer Ft/év) |
A legtöbben továbbra is ruhát és cipőt rendelnek az interneten
Áru megnevezése | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|
ruha, cipő | 51% | 47% | 49% |
kiszállított készétel | 38% | 37% | |
gyógyszer, gyógyhatású készítmény | 40% | 35% | 35% |
kozmetikum | 37% | 28% | 30% |
élelmiszer és ital | 38% | 31% | 30% |
könyv, újság | 38% | 29% | 26% |
telefon, tévé, szórakoztató elektronika | 33% | 26% | 26% |
háztartási vagy kerti gép | 33% | 24% | 25% |
sport- vagy játékszer | 33% | 23% | 23% |
tisztítószer, vegyszer | 30% | 23% | 23% |
számítástechnikai eszköz | 32% | 23% | 20% |
bútor, szőnyeg, lakberendezés | 30% | 20% | 18% |
jármű és járműalkatrész | 27% | 15% | 17% |
építőanyag, barkácscikk | 25% | 14% | 14% |
Bázis: összes 16+ internetező; 2022: n=4000, 2023: n=1573, 2024 n=1511, N=6,8 m |
Rendelés | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|
Rendelt bármit az elmúlt egy évben | 75% | 81% | 79% |
Soha nem rendelt még semmit | 11% | 6% | 7% |
Bázis: összes 16+ internetező; 2022: n=4000, 2023: n=1573, 2024 n=1511, N=6,8 m |
A legtöbb kategóriában növekedtek a költések, de a vásárlási gyakoriságok nem változtak
Internetes rendelés | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|
telefon, tévé, szórakoztató e. | 72 | 64 | 64 |
bútor, szőnyeg, lakberend. | 40 | 35 | 38 |
számítástechnikai eszköz | 24 | 23 | 25 |
építőanyag, barkácscikk | 30 | 28 | 26 |
háztartási vagy kerti gép | 30 | 25 | 29 |
jármű és járműalkatrész | 23 | 32 | 29 |
élelmiszer és ital | 11 | 16 | 21 |
ruha, cipő | 17 | 19 | 20 |
sport- vagy játékszer | 13 | 14 | 13 |
gyógyszer, gyógyhatású kész. | 12 | 13 | 13 |
kozmetikum | 10 | 10 | 12 |
tisztítószer, vegyszer | 8 | 10 | 12 |
könyv, újság | 7 | 9 | 8 |
kiszállított készétel | 7 | 9 | |
Bázis: az egyes termékcsoportból rendelők | |||
A válaszadók által megadott költések alapján becsült értékek. |
Internetes rendelés | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|
telefon, tévé, szórakoztató e. | 1,3 | 1,6 | 1,6 |
bútor, szőnyeg, lakberend. | 1,5 | 1,6 | 1,7 |
számítástechnikai eszköz | 1,6 | 1,9 | 1,9 |
építőanyag, barkácscikk | 1,8 | 2,0 | 1,8 |
háztartási vagy kerti gép | 1,5 | 1,7 | 1,6 |
jármű és járműalkatrész | 1,8 | 2,0 | 1,8 |
élelmiszer és ital | 4,2 | 4,4 | 4,2 |
ruha, cipő | 2,6 | 3,0 | 2,9 |
sport- vagy játékszer | 1,9 | 2,1 | 2,2 |
gyógyszer, gyógyhatású kész. | 2,3 | 2,7 | 2,9 |
kozmetikum | 2,2 | 2,6 | 2,6 |
tisztítószer, vegyszer | 2,3 | 2,7 | 2,5 |
könyv, újság | 2,2 | 2,5 | 2,3 |
kiszállított készétel | 7,0 | 6,5 | |
Bázis: az egyes termékcsoportból rendelők | |||
A válaszadók által megadott költések alapján becsült értékek. |
A legtöbbet műszaki cikkekre költöttek az interneten vásárlók
Termékcsoport | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|
telefon, tévé, szórakoztató e. | 216 | 182 | 198 |
ruha, cipő | 159 | 179 | 181 |
élelmiszer és ital | 121 | 152 | 176 |
kiszállított készétel | 133 | 140 | |
gyógyszer, gyógyhatású kész. | 77 | 84 | 88 |
bútor, szőnyeg, lakberend. | 125 | 77 | 80 |
háztartási vagy kerti gép | 106 | 71 | 78 |
számítástechnikai eszköz | 87 | 66 | 65 |
jármű és járműalkatrész | 77 | 64 | 64 |
kozmetikum | 57 | 51 | 63 |
építőanyag, barkácscikk | 94 | 53 | 47 |
sport- vagy játékszer | 58 | 45 | 46 |
tisztítószer, vegyszer | 39 | 44 | 43 |
könyv, újság | 42 | 42 | 35 |
Bázis: összes 16+ internetező; 2022: n=4000, 2023: n=1573, 2024: n=1511 N=6,8 m | |||
A válaszadók által megadott költések alapján becsült értékek. |
Év | Teljes online költés |
---|---|
2022 | 1257 |
2023 | 1246 |
2024 | 1304 |
Bázis: összes 16+ internetező; 2021-2022: n=4000, 2023: n=1573, N=6,8 m | |
A válaszadók által megadott költések alapján becsült értékek. |
Az internetezők 49%-a költött valamilyen online szolgáltatásra az elmúlt egy évben (átlagosan 2,5 szolgáltatástípusra). Az online szolgáltatásokra való nyitottság összefüggést mutat a válaszadók nemével, korával és a lakóhellyel; főleg a férfiak, a 36 év alattiak és a budapesti lakosok fizettek valamely szolgáltatásért az elmúlt egy év során.
A többség valamilyen szerencsejátékért, streamingszolgáltatásért fizetett, vagy jótékonykodott. Összegben viszont az online képzésekért, tréningekért fizettek a legtöbbet azok, akik igénybe vettek ilyen szolgáltatást: átlagosan 66 ezer Ft-ot.
Az elmúlt 12 hónapban a megkérdezettek több mint háromnegyede (79%) vásárolt valamilyen terméket az interneten, ez összhangban áll a tavalyi 81%-os szinttel. A legtöbben most is ruhát, cipőt vásároltak, amit a kiszállított készételek és a gyógyszerek, gyógyhatású termékek kategóriája követett.
Az előző évhez képest az élelmiszerre kiadott összeg növekedett leginkább; a legutóbbi vásárlás alkalmával az internetezők 27%-kal fizettek többet ezért a kategóriáért, mint a 2023-as felmérés során. Emellett a kozmetikumokra, tisztítószerekre és háztartási gépekre kiadott összeg nőtt leginkább.
Ezzel szemben például a sport- vagy játékszerekre, járművekre, járműalkatrészekre, építőanyagra, barkácscikkekre fordított összeg csökkent.
A vásárlások gyakorisága azonban alig változott (a vásárlók körében).
Mivel sem az online vásárlók aránya, sem a vásárlások gyakorisága nem változott kiemelkedő mértékben, viszont több termékkategória esetében is nőtt az alkalmanként kiadott összeg, az online vásárlók több termékkategóriában és összességében is többet költöttek, mint 2023-ban.
Továbbra is szórakoztató elektronikai cikkekre, ruhákra és élelmiszerre költik a legtöbbet azon internetezők, akik vásárolnak online az adott kategóriákból.
A legtöbben a nagy online kereskedésekben vásároltak az elmúlt 12 hónapban
Vásárlások | rendelt | alkalom/év |
---|---|---|
online áruházból, ahol mindenféle terméktípus és különféle kereskedések kínálata érhető el (pl. Alza, Emag, Amazon) | 38% | 4,1 |
online szakkereskedésből (pl. bútor, számítástechnika kereskedés, könyvkereskedés online felületéről) | 28% | 3,3 |
online élelmiszeráruházból (pl. Tesco, Auchan, Spar, Kifli) | 17% | 5,5 |
apróhirdetési vagy árverési oldalról (pl. Jófogás, Vatera, eBay) | 17% | 3,9 |
Bázis: összes 16+ internetező; 2024: n=1511, N=6,8 m |
A netezők 41%-a használta már magánjellegű üzleti céll valamelyik online platformot
Használta/nem használta | Arány |
---|---|
Igen, rendszeresen | 14% |
Igen, egy-két alkalommal | 27% |
Nem | 57% |
Nem tudom | 2% |
Bázis: összes 16+ internetező; n=1511, N=6,8 m |
Az internetezők 38%-a rendelt az elmúlt egy év során olyan online áruházból, ahol különféle kereskedések kínálatában mindenféle terméktípus elérhető (mint pl. Alza, EMAG, Amazon). 28% vásárolt online szakkereskedésből az elmúlt 12 hónap során.
17% rendelt legalább egy alkalommal online élelmiszeráruházból (pl. Tesco, Auchan, kifli.hu). Az adatokból az is látszik, hogy aki egyszer vásárolt ilyen helyről, az nagyobb eséllyel tért vissza; a vásárlások számának éves átlaga ennél a kategóriánál a legmagasabb: 5,5.
Szintén 17% vásárolt apróhirdetési vagy árverési oldalról, mint pl. az eBay, a Marketplace, vagy a Vatera, Jófogás.
Egyik kategória esetében sem mutatkozott említésre méltó eltérés a demográfiában. Az előző évhez képest kis mértékben csökkent azok aránya, akik online áruházból,
szakkereskedésből vagy élelmiszeráruházból vásároltak, illetve az éves rendelések átlaga is csökkent kissé.
Az emberek azonban nem csak vásárlásra, hanem eladásra is használják a különböző online platformokat. Az elmúlt évben 41% használta az internetet ilyen célra, és értékesített például használt ruhát, járművet, vagy műszaki cikket. Többségük (27%) csak egy-két alkalommal élt ezzel a lehetőséggel, 14% azonban rendszeresen használja az internetet értékesítésre.
Az előző évhez képest nincs említésre méltó eltérés az arányokban.
Otthoni internet, mobilinternet
A többségnek 100 mbit/s vagy afeletti sebességű internete van
Sebesség | Jelenlegi |
---|---|
2 Gbit/s vagy több | 7% |
1 Gbit/s-1,9 Gbit/s | 13% |
500-999 Mbit/s | 14% |
100-499 Mbit/s | 14% |
30-99 Mbit/s | 6% |
30 Mbit/s alatt | 4% |
Nem tudja, nem válaszol | 41% |
Válasz | Összesen | Ugyanolyan | Jobb | Rosszabb |
---|---|---|---|---|
Gyakran előfordult | 13% | 28% | 11% | 11% |
Ritkán, de előfordult | 36% | 39% | 38% | 33% |
Nem fordult elő | 48% | 32% | 50% | 54% |
Nem tudja, nem válaszol | 3% | 1% | 1% | 2% |
Bázis: Aki használ otthoni internetet; 2024: n=2627, N=5,9 m |
A többségnek 1 és 5 GB/s közötti mobilinternet- kerete van
Sebesség | Jelenlegi |
---|---|
Korlátlan | 13% |
50 Gbyte feletti, de korlátos | 14% |
26-50 Gbyte | 14% |
11-25 Gbyte | 6% |
6-10 Gbyte | 4% |
1-5 Gbyte | 41% |
1 Gbyte alatt | |
Nem tartalmaz mobilinternetet | 7% |
Nem tudja, nem válaszol | 11% |
Bázis: Akinek havidíjas előfizetése van; n=2178, N=4,8 m |
Válasz | Gyakran | Ritkán | Előfordult |
---|---|---|---|
A havi fordulónap előtt elfogyott a mobilinternet adatkerete | 11% | 27% | 38% |
WIFI-t kellett keresnie, mert a leggyakrabban használtról elfogyott (volna) a mobilinternet adatkeret | 11% | 20% | 31% |
Utánanézett, hogy megérné-e nagyobb mobilinternet csomagra váltani | 5% | 24% | 28% |
Kiegészítő adatkeretet vásárolt a szolgáltatójától | 5% | 16% | 22% |
Másik előfizetést, SIM-kártyát használt, mert a leggyakrabban használtról elfogyott (volna) a mobilinternet adatkeret | 4% | 10% | 13% |
Bázis: Akinek korlátos előfizetése van; n=640, N=2,9 m |
Az otthoni internetet használók 41%-a nem tudta, vagy nem akarta megmondani az otthon használt internete sebességét. Aki tudott válaszolni a kérdésre, azoknak a túlnyomó többsége 100 Mbit/s feletti sebességű internettel rendelkezik. De a 2 Gbit/s feletti sebesség – egyelőre még – ritkának mondható.
Az otthoni internetet használók fele (49%) érezte úgy az elmúlt 3 hónapban, hogy az internet lassúsága akadályozza őket valamilyen online tevékenységben. A többség csak néha tapasztalt ilyen zavart, 13%-uknál azonban ez gyakori eset volt.
Az otthoni internet sebessége egyértelműen hatással van arra, hogy éreztek-e problémát; elsősorban a 100 Mbit/s sebességnél gyengébb internet esetében merültek fel gondok, 1 Gbit/s mellett és afölött nincs eltérés, vagyis 100 Mbit/s feletti sebességnél már növekszik az elégedettség.
A vizsgált online tevékenységekre fordított idő nem mutat szoros összefüggést az otthoni internet sebességével; függetlenül attól, hogy valakinek lassú, közepes, vagy gyorsabb otthoni internete van, nagyjából ugyanannyi időt tölt az egyes online tevékenységekkel. Egyedül az online játékok esetében érezhető, hogy az 1 Gbit/s vagy afeletti sebességgel rendelkezők több időt töltenek ezzel a
tevékenységgel, de az ok-okozati összefüggés inkább fordított, vagyis vélhetően épp az online játékok miatt rendelkeznek gyorsabb internettel.
A korlátos adatkerettel rendelkező mobilinternet-használók 38%-ánál fordult elő az elmúlt 3 hónap során, hogy elfogyott az adatkerete. Ezt elsősorban elérhető wifi-hálózatok keresésével hidalták át (31%), de az is jellemző volt, hogy kiegészítő adatkeretet vásároltak (22%).
Az elérhető havi adatkeret nagysága természetesen hatással van arra, hogy mekkora arányban szembesültek az adatkeret kimerülésével; az 5 GB és ez alatti adatkerettel rendelkezők lényegesen nagyobb arányban kerültek ilyen helyzetbe.
Mobiltelefonhasználat
A többség sem csomagot, sem szolgáltatót nem tervez váltani
Válasz | Arány (%) |
---|---|
Ő maga dönt | 64% |
Családtaggal közösen | 23% |
Más dönt | 13% |
Bázis: Aki használ mobiltelefont; n=1407, N=6,3 m |
Válasz | 2024 |
---|---|
Kedvezőbb díjú mobilelőfizetésre vált | 9% |
Nagyobb mobilinternet adatkeretet tartalmazó mobilelőfizetésre vált | 4% |
Egyéb okból mobilszolgáltatót vált | 3% |
Egyiket sem | 80% |
Nem tudja, nem válaszol | 6% |
Bázis: Aki használ mobiltelefont; n=1407, N=6,3 m |
A többség sem csomagot, sem szolgáltatót nem váltott
Válasz | Arány (%) |
---|---|
Mobilszolgáltatót | 7% |
Mobil előfizetési csomagot | 10% |
Egyiket sem | 82% |
Nem tudja, nem válaszol | 1% |
Bázis: Aki döntéshozó; n=1284, N=5,7 m |
Válasz | 2024 |
---|---|
Kedvezőbb díjakat szerettem volna | 30% |
Megváltoztak a használati szokásaim | 21% |
Új okostelefont szerettem volna a szolgáltatótól | 18% |
Több előfizetéssel, szolgáltatással járó kedvezményt szerettünk volna kapni | 18% |
Megszűnt az előző csomagom | 17% |
Elégedetlen voltam a szolgáltatással | 13% |
Egyéb | 9% |
Nem tudja, nem válaszol | 1% |
Bázis: Aki döntéshozó; n=1284, N=5,7 m |
Az internetezők 93%-a már okostelefont használ, 8%-nak viszont még hagyományos, nyomógombos telefonja (is) van. Elsősorban a 65 év felettiek használnak hagyományos mobiltelefont.
A leggyakrabban használt okostelefont a túlnyomó többség újonnan vásárolta, jellemzően a mobilszolgáltatójától (41%), esetleg más forrásból (30%). A mobilszolgáltatóktól vásárlók körében magasabb a nők és a beosztott fizikai dolgozók aránya, míg azok, akik más forrásból vásárolnak új mobiltelefont, jellemzően férfiak, és magasabb arányban dolgoznak vezető, vagy beosztott szellemi dolgozó beosztásban.
A mobiltelefon-használók háromnegyede havidíjas előfizetéssel rendelkezik, főként a felsőfokú végzettséggel rendelkezők, és a gazdaságilag aktívak.
A mobiltelefon használók többsége (64%) maga dönt arról, hogy milyen mobiltelefon előfizetést kíván igénybe venni, további negyedük egy családtaggal közösen dönt erről. 13%-uk esetében az ilyen jellegű döntéseket kizárólag valaki más, pl. egy családtag vagy a munkáltató hozza meg.
Akik legalább részben maguk döntenek a mobiltelefon-előfizetésükről, azoknak 14%-a tervez csomagot váltani a közeljövőben. Ők elsősorban olcsóbb díjcsomagot szeretnének (9%), vagy nagyobb adatkeretet (4%).
A mobiltelefon-használók túlnyomó többsége azonban sem csomagot, sem szolgáltatót nem tervez váltani a közeljövőben.
A döntéshozók 17%-a váltott szolgáltatót, vagy előfizetési csomagot az elmúlt egy év során, elsősorban azért, hogy kedvezőbb díjakhoz, vagy új telefonhoz jussanak.
A nagyobb, esetleg korlátlan adatkeret, a hűségidő nélküliség és a készülékkedvezmény az a három legfontosabb szempont, ami akár váltásra is ösztönözhetné a mobiltelefon-használókat, ha és amennyiben lenne lehetőségük a váltásra.
Ez egyben azt is jelenti, hogy fontosabb szempont az előfizetéshez tartozó nagyobb adatkeret (24%), mint a több lebeszélhető perc (16%), vagy a több SMS (5%).
A nagyobb adatkeret különösen fontos a tanulóknak.
A készülékkedvezmény és a hűségidő-mentesség esetében nem tapasztalható eltérés a demográfiában.
A férfiak számára vonzóbb lenne, ha egy szolgáltató jelentős kedvezményt nyújtana az otthoni távközlési szolgáltatásokra, mint a nőknek. A 36 év alattiak számára a reklámmentes streaming lenne csábítóbb; a 16-20 évesek körében ez a szempont áll a második helyen. A 65 év felettiek ezzel szemben jobban elzárkóznak a váltástól.
A mobilcsomag-váltást tervezők magasabb arányban használtak összehasonlító oldalt
Teljes minta | gyakran | ritkán | előfordult |
---|---|---|---|
Különböző biztosítók szolgáltatásainak (pl. gépjármű-, utazási biztosítás) költségeit hasonlítja össze | 8% | 28% | 36% |
Különböző bankok szolgáltatásainak (pl. bankszámla, hitel) költségeit hasonlítja össze | 8% | 24% | 32% |
Különböző mobiltelefon-szolgáltatók mobil díjcsomagjainak költségeit hasonlítja össze | 5% | 23% | 28% |
Különböző távközlési szolgáltatók otthoni díjcsomagjainak költségeit hasonlítja össze | 5% | 19% | 24% |
Bázis: Aki döntéshozó; n=1284, N=5,7 m |
Azok, akik terveznek díjcsomagot váltani, a különböző mobiltelefon-szolgáltatók mobil díjcsomagjainak költségeit az alábbi gyakorisággal hasonlítják össze.
- Gyakran: 19%
- Ritkán: 44%
- Előfordult: 63%
EU-n belül magasabb arányban használják a mobilinternetet
Európai Uniós ország vagy Egyesült Királyság | Több mint két hetet | Legfeljebb két hetet | Volt az adott típusú országban |
---|---|---|---|
2023 | 7% | 21% | 28% |
2024 | 7% | 22% | 29% |
Bázis: Aki utazik; n=387, N=1,7 m |
Európai Uniós ország vagy Egyesült Királyság | Az otthoni szokásaimhoz hasonlóan | Kevesebben, mint otthon | Kezdeményezett hanghívást | |
---|---|---|---|---|
Hanghívás | 2023 | 29% | 36% | 66% |
Hanghívás | 2024 | 29% | 38% | 66% |
Mobilinternet | 2023 | 39% | 41% | 80% |
Mobilinternet | 2024 | 42% | 41% | 83% |
Bázis: Aki utazik; n=387, N=1,7 m |
EU-n kívüli ország | Több mint két hetet | Legfeljebb két hetet | Volt az adott típusú országban |
---|---|---|---|
2023 | 2% | 9% | 12% |
2024 | 4% | 9% | 13% |
Bázis: Aki utazik; n=162, N=0,7 m |
EU-n kívüli ország | Az otthoni szokásaimhoz hasonlóan | Kevesebben, mint otthon | Kezdeményezett hanghívást | |
---|---|---|---|---|
Hanghívás | 2023 | 20% | 36% | 56% |
Hanghívás | 2024 | 24% | 42% | 66% |
Mobilinternet | 2023 | 23% | 42% | 66% |
Mobilinternet | 2024 | 21% | 40% | 61% |
Bázis: Aki utazik; n=162, N=0,7 m | ||||
Bázis: Aki használ mobiltelefont; 2023: n=2886, 2024: n=2825, N=6,3 m |
A döntéshozók 51%-a használt valamilyen összehasonlító oldalt legalább alkalmanként az elmúlt 3 hónap során, jellemzően biztosítók és bankok ajánlatainak összehasonlítására (36-32%).
Mobiltelefon-szolgáltatók ajánlatait 28% vetette össze.
Azok, akik váltást terveznek a közeljövőben, minden típusú összehasonlító oldalt lényegesen magasabb arányban vettek igénybe.
A mobiltelefon-használók 29%-a utazott az elmúlt 12 hónap során valamely európai uniós országba, vagy az Egyesült Királyságba, 13% pedig valamely EU-n kívüli országba.
Azon országokban, ahol hazai tarifával lehet a mobiltelefont használni (a kérdezés során leegyszerűsítve az EU-ra és az Egyesült Királyságra kérdeztünk rá) magasabb arányban használták a mobilinternetet, mint a harmadik országokat meglátogatók; az EU tagállamait, vagy az Egyesült Királyságot meglátogatók 83% használta a mobilinternetet, míg ugyanezek az arány az EU-n kívüli utazások esetében csak 66% volt. Hanghívásokat nagyjából ugyanakkora arányban kezdeményeztek az utazók.
A külföldön történő hanghívás kezdeményezése és a mobilinternet használata összefügg egymással; azon külföldre látogatók túlnyomó többsége, akik használták a telefonjukat hanghívásra, a mobilinternetet is igénybe vették valamilyen rendszerességgel (EU-n belül 93%, nem európai országban 82%).
Az előző évhez képest az utasok aránya nem változott említésre méltóan, és az EU-n belüli telefonhasználati szokások sem térnek el a korábbi adatoktól. Viszont akik harmadik országba utaznak, azok magasabb arányban kezdeményeznek hanghívást, míg a mobilinternettel óvatosabban bánnak.
Kapcsolattartás családtagokkal, ismerősökkel
A többség 11-20 fővel tartja rendszeresen a kapcsolatot
Fő | Összes ismerős száma |
---|---|
Több mint 20 fő | 9 |
11-20 fő | 44 |
6-10 fő | 29 |
5 vagy kevesebb fő, (nyugdíjasok vagy inaktívak) | 18 |
Bázis: 16+ éves internetezők; n=3031, N=6,8 m |
Az ismerősök számának növekedésével nő a chat és az internetes hang- és videóhívások intenzitása
Üzenet | Összesen | 5 vagy kevesebb fő | 6-10 fő | 11-20 fő | Több mint 20 fő |
---|---|---|---|---|---|
51+ üzenet / nap | 8 | 4 | 9 | 6 | 16 |
11-50 üzenet / nap | 16 | 12 | 17 | 16 | 23 |
1-10 üzenet / nap | 31 | 40 | 37 | 25 | 29 |
Nem használja | 45 | 43 | 37 | 53 | 32 |
Bázis: 16+ éves internetezők; n=3031, N=6,8 m |
Üzenet | Összesen | 5 vagy kevesebb fő | 6-10 fő | 11-20 fő | Több mint 20 fő |
---|---|---|---|---|---|
11+ hívás / nap | 8 | 4 | 8 | 8 | 12 |
6-10 hívás / nap | 6 | 6 | 6 | 5 | 10 |
1-5 hívás / nap | 22 | 22 | 28 | 17 | 29 |
Nem használja | 64 | 68 | 58 | 71 | 49 |
Bázis: 16+ éves internetezők; n=3031, N=6,8 m |
Aki több ismerőssel tartja a kapcsolatot, több üzenetet küld, és több hívást kezdeményez
Üzenet | Összesen | 5 vagy kevesebb fő | 6-10 fő | 11-20 fő | Több mint 20 fő |
---|---|---|---|---|---|
Naponta küldött chat üzenetek száma | 23 | 14 | 20 | 24 | 37 |
Naponta küldött SMS üzenetek száma | 5 | 3 | 4 | 6 | 4 |
Naponta indított normál hívások száma | 5 | 3 | 5 | 6 | 8 |
Naponta indított internetes videó és hanghívások száma | 10 | 5 | 7 | 13 | 12 |
Bázis: + éves internetezők; n=3031, N=6,8 m |
Aki több ismerőssel tartja a kapcsolatot, több üzenetet küld, és több hívást kezdeményez
Válasz | Hagyományos mobiltelefonon | Internetes telefon- szolgáltatással | Otthoni (vezetékes) telefonon |
---|---|---|---|
céget, intézményt, ahol ügyet akar intézni | 79 | 13 | 8 |
munkatársát (tanárát) | 68 | 29 | 3 |
szülőjét | 67 | 28 | 5 |
párját, házastársát | 64 | 33 | 3 |
nagyszülőjét | 64 | 30 | 6 |
gyermekét | 56 | 40 | 4 |
unokáját | 50 | 45 | 5 |
külföldön lévő ismerősét, rokonát | 28 | 70 | 3 |
Bázis: 16+ éves internetezők; n=akik hívják az adott személyeket, intézményeket és tudtak válaszolni a kérdésre |
Az internetezők túlnyomó többsége (82%) legfeljebb 5 családtaggal tartja rendszeresen a kapcsolatot legalább heti szinten, legyen szó akár offline vagy online kommunikációról. Ez az arány hasonlóan alakul a munkatársak (88%) és az egyéb ismerősök esetében is (82%).
A három kategóriát összegezve azt az eredményt kapjuk, hogy összességben a válaszadók 18%-a legfeljebb 5 fővel tartja rendszeresen a kapcsolatot – körükben magasabb a nyugdíjasok és gazdaságilag inaktívak aránya. 29% 6-10 fővel, 44% 11-20 fővel, 9% pedig húsznál is több fővel kommunikál rendszeresen, akár szóban, e-mail-en keresztül, csetelve vagy telefonon.
Összességében elmondható, hogy minél több ismerőssel tartja valaki a kapcsolatot rendszeresen, annál több csetüzenetet küld, és annál több internetes vagy normál hívást kezdeményez. A csetüzenetek száma különösen azoknál ugrik meg jelentősen, akik minimum 20 fővel tartják a kapcsolatot legalább heti jelleggel.
Az ismerősök száma a választott mobilelőfizetésbe foglalt különböző kedvezményeket is befolyásolja. Azok, akik minimum 20 fővel tartják a kapcsolatot legalább heti szinten, magasabb arányban rendelkeznek olyan előfizetéssel, amellyel minden hazai és EU-s számot korlátlanul, plusz díj nélkül hívhatnak (36%-nak van ilyen előfizetése, miközben a teljes mintán ugyanez az arány 26%).
A kapcsolatok túlnyomó többségét hagyományos mobiltelefonon keresztül hívják a válaszadók.
A gyermekek, unokák, külföldön élő ismerősök esetében van nagyobb szerepe az internetes hívásoknak, vélhetően a videóhívások, illetve külföldön élő ismerősök esetében a normál hívások magas költsége miatt.