Az elektronikus hírközlési piac fogyasztóinak vizsgálata, 2024 – internetes felmérés

A dokumentum letöltése (pdf)

Közzétéve: 2025. március 14.

Összefoglaló

Infokommunikációs eszközök

Az internethasználók 91%-a internetezik okostelefonon, hordozható számítógépen 54%-uk, asztali PC-n 43%. Az okostévét 30% használja internetezésre, tabletet pedig 21%. Az előző évhez képest nincs jelentős eltérés.

Internethasználati szokások

  • 2024-ben átlagosan naponta 4,2 órát töltöttünk internetezéssel. Az online eltöltött idő az életkorral változik; a Z-generáció tagjai átlagosan 5 órát töltenek egy átlagos napon netezéssel, míg a Boomerek és a Silent generáció tagjai csak 3,7 órát.
  • Az internetet elsősorban kapcsolattartásra és szórakozásra használják az internetezők. A közösségi oldalak használata (69%) a legjellemzőbb, amit a csetelés (53%), az online tévé / filmnézés (52%) és az online zene, illetve rádióhallgatás (44%) követ. Egy átlagos napon ezeket a tevékenységeket végezték legalább fél órán keresztül a legnagyobb arányban.
  • Az egyes tevékenységekre fordított idő tekintetében az online videós tartalmak fogyasztása áll az élen fej-fej mellett a közösségi oldalakkal (73 illetve 71 perc/nap).

Közösségi oldalak használata

  • Szinte minden 16 év feletti internetező (98%) használ valamilyen közösségi oldalt legalább heti rendszerességgel.
  • A legnépszerűbb közösségi oldal továbbra is a Facebook (92%) és a YouTube (91%). 2023- hoz képest nőtt a TikTok-userek aránya.
  • A Facebook nem csak a legtöbbek által, de a legintenzívebben is használt közösségi oldal is egyben: a felhasználók 89%-a napi rendszerességgel látogatja, ezen belül 60% naponta többször is ránéz.

Internetes és hagyományos kommunikációs platformok

  • 2024-ben is a Messenger az elsőszámú csetalkalmazás (83%), messze megelőzve minden más versenytársat. Akár magánjellegű csevegésről, akár munkával, tanulással kapcsolatos beszélgetésről van szó, a többség a Messengert használja mind üzenetküldésre, mind hanghívásra, mind pedig videóhívásra.
  • A Mesengert komoly lemaradással a Viber követi (37%), majd az Instagram (25%). Minden más csetprogramot csak ennél is alacsonyabb arányban használnak.
  • Az internetezők 19%-a használ intenzíven valamilyen csetprogramot (azaz küld napi 10-nél több üzenetet), miközben a hagyományos SMS-szolgáltatást egyáltalán nem, vagy csak ritkán (1-2 SMS/nap) veszi igénybe. Ők azok, akiknél a cset kiváltja a hagyományos szöveges üzeneteket.
  • Az internetes hang- és videóhívás kevésbé váltja ki a normál hanghívásokat; 10% azok aránya, akik napi 5-nél több internetes hívást kezdeményeznek, miközben a normál hanghívást egyáltalán nem, vagy csak kis mértékben használják.

Online és hagyományos médiafogyasztás

  • Az internetezők elsősorban otthon néznek filmet, sorozatot (78%), vagy hallgatnak zenét (70%). Útközben 52% hallgat zenét, és 30% néz valamilyen videós tartalmat.
  • Zenét leginkább hagyományos rádióadáson keresztül hallgatnak (50%), amit a videómegosztók (37%), az online rádióadók és az ingyenes zenei streamingszolgáltatások követnek (32-32%).
  • Az internetezők többsége még hagyományos TV-adás keretében néz filmeket (63% legalább heti rendszerességgel filmezik ilyen módon), és a tévézés hosszát tekintve is ez a platform áll az élen; a TV-nézők átlagosan 108 percet töltenek a képernyő előtt egy átlagos napon.

Online vásárlási szokások

  • Az internetezők 49%-a költött valamilyen online szolgáltatásra az elmúlt egy évben (átlagosan 2,5 szolgáltatástípusra). A többség valamilyen szerencsejátékért, streamingszolgáltatásért fizetett, vagy jótékonykodott, összegben viszont az online képzésekért, tréningekért fizettek a legtöbbet azok, akik igénybe vettek ilyen szolgáltatást: átlagosan 66 ezer Ft-ot.
  • Az elmúlt 12 hónapban a megkérdezettek több mint háromnegyede (79%) vásárolt valamilyen terméket az interneten, ez összhangban áll a tavalyi 81%-os szinttel. A legtöbben most is ruhát, cipőt vásároltak, amit a kiszállított készételek és a gyógyszerek, gyógyhatású termékek kategóriája követett.

Az előző évhez képest az élelmiszerre kiadott összeg növekedett leginkább.

Otthoni internet, mobilinternet

  • Az otthoni internetet használók fele (49%) érezte úgy az elmúlt 3 hónapban, hogy az internet lassúsága akadályozza őket valamilyen online tevékenységben. A többség csak néha tapasztalt ilyen zavart, 13%-uknál azonban egy gyakori eset volt.
  • A vizsgált online tevékenységekre fordított idő nem mutat szoros összefüggést az otthoni internet sebességével; függetlenül attól, hogy valakinek lassú, közepes, vagy gyorsabb otthoni internete van, nagyjából ugyanannyi időt tölt az egyes online tevékenységekkel. Egyedül az online játékok esetében érezhető, hogy az 1 Gb/s vagy afeletti sebességgel rendelkezők több időt töltenek ezzel a tevékenységgel.
  • A korlátos adatkerettel rendelkező mobilinternet-használók 38%-ánál fordult elő az elmúlt 3 hónap során, hogy elfogyott az adatkerete. Ezt elsősorban elérhető wifi-hálózatok keresésével hidalták át (31%), de az is jellemző volt, hogy kiegészítő adatkeretet vásároltak (22%).

Mobiltelefon-használat

  • A nagyobb, esetleg korlátlan adatkeret, a hűségidő nélküliség és a készülékkedvezmény az a három legfontosabb szempont, ami akár váltásra is ösztönözhetné a mobiltelefon- használókat, ha és amennyiben lenne lehetőségük a váltásra.
  • Azoknak a túlnyomó többsége, akik legalább részben maguk döntenek a mobiltelefon- előfizetésükről, sem csomagot, sem szolgáltatót nem tervez váltani a közeljövőben. 14%-a tervezi, hogy csomagot vált, ők elsősorban olcsóbb díjakat szeretnének (9%), vagy nagyobb adatkeretet (4%).

Kapcsolattartás családtagokkal, ismerősökkel

  • Az internetezők túlnyomó többsége (87%) legfeljebb 5 családtaggal tartja rendszeresen a kapcsolatot, legalább heti szinten, legyen szó akár offline vagy online kommunikációról. Ez az arány hasonlóan alakul a munkatársak (89%) és az egyéb ismerősök esetében is (88%).
  • Összegezve a családtagok, a munkatársak és egyéb ismerősök számát, a válaszadók 18%-a legfeljebb 5 fővel tartja rendszeresen a kapcsolatot – körükben magasabb a nyugdíjasok és gazdaságilag inaktívak aránya. 29% 6-10 fővel, 44% 11-20 fővel, 9% pedig húsznál is több fővel kommunikál rendszeresen, akár szóban, e-mail-en keresztül, csetelve vagy telefonon.
  • Összességében elmondható, hogy minél több ismerőssel tartja valaki a kapcsolatot rendszeresen, annál több csetüzenetet küld, és annál több internetes vagy normál hívást kezdeményez. Ez a szám különösen azoknál ugrik meg jelentősen, akik minimum 20 fővel tartják a kapcsolatot legalább heti jelleggel.
  • Azok, akik minimum 20 fővel tartják a kapcsolatot legalább heti szinten, magasabb arányban rendelkeznek olyan előfizetéssel, amellyel minden hazai és EU-s számot korlátlanul, plusz díj nélkül hívhatnak.
  • A kapcsolatok túlnyomó többségét hagyományos mobiltelefonon keresztül hívják a válaszadók.

A gyermekek, unokák, külföldön élő ismerősök esetében van nagyobb szerepe az internetes hívásoknak, vélhetően elsősorban a videóhívások miatt.

A kutatás háttere

Készült a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság megbízásából Kutatóműhely: Inspira Research Piackutató és Tanácsadó Kft. Az adatfelvétel időpontja: 2024.05.22. – 2024.11.27 Módszer: online megkérdezés standard kérdőívvel (CAWI)

Az adatfelvételt végző cég: CAWI Services Kft.

Alapsokaság: 16+ éves, Magyarországon élő, legalább hetente internetezők

Mintanagyság: 3093 személy

Súlyozás: NMHH háztartási kutatás és az Eurostat statisztikája alapján régió, településtípus, nem, kor, és iskolai végzettség szerint

Jelölések, rövidítések

  • NT/NV: nem tudja, nem válaszol
  • n: súlyozatlan elemszám (válaszadó)
  • N: alapsokaságra kivetített elemszám (fő)
  • m: millió
  • 16+ éves: 16 éves vagy idősebb

Infokommunikációs eszközök

Tovább nőtt az okostévén netezők aránya

1. táblázat: Internetezésre használt eszközök
Év okostelefon laptop asztali gép okostévé tablet
2019 84% 59% 52% 24% 26%
2020 86% 48% 40% 17% 19%
2021 88% 48% 38% 19% 18%
2022 88% 57% 41% 20% 18%
2023 88% 54% 44% 30% 20%
2024 91% 54% 43% 30% 21%
Bázis: 16+ éves internetezők; 2020-2022: n=4000, 2023: n=3093, 2024: n=3031, N=6,8 m

Az okostévéknek csak a felét használják internetezésre

2. táblázat: Infokommunikációs eszközöket használók és azokat internetezésre használók aránya
Válasz okostelefon laptop asztali gép okostévé tablet okosóra [1]
használja 97% 65% 49% 60% 31% 28%
használja internetezésre 91% 54% 43% 30% 21%
Bázis: 16+ éves internetezők; 2020-2022: n=4000, 2023: n=3093, 2024: n=3031, N=6,8 m
[1] mivel az okosóránál ez nehezen értelmezhető, nem kérdeztünk rá az eszközön való internetezésre. Vissza

Többen neteznek kézi eszközön, mint PC-n

3. táblázat: Internetezésre használt eszközök külön és együttes használata
Év csak okostelefon v. tablet (mobil) mindkét típuson (mobil és fix) csak asztali v. hordozható PC (fix)
2019 18% 69% 13%
2020 28% 61% 11%
2021 28% 62% 10%
2022 23% 66% 11%
2023 24% 67% 9%
2024 18% 69% 13%
Bázis: 16+ éves internetezők; 2020-2022: n=4000, 2023: n=3093, 2024: n=3031, N=6,8 m

A dolgozók/tanulók háromnegyede használ számítógépet a munkája, vagy tanulmányai során

4. táblázat: Számítógéphasználat
Válasz Arány (%) Demográfiai jellemzők
Számítógépes szakértő vagyok (pl. programozó, rendszergazda, szervizes), vagy annak tanulok 7% Férfi, 21-35 éves, diplomás, szellemi dolgozó, budapesti lakos, Közép- Magyarországon élő
Rendszeresen használok a munkámhoz (tanuláshoz) szükséges alkalmazásokat 45% Legalább érettségivel rendelkezik, Közép-Magyarországon élő
Időnként használok a munkámmal (tanulással) kapcsolatban számítógépet, de a munkám (képzésem) érdemi része 20% 16-20 éves, érettségivel rendelkező, tanuló, vagy beosztott fizikai dolgozó
Munkám (tanulmányom) során egyáltalán nem használok számítógépet 20% 50 év feletti, nő, legfeljebb szakmunkás, beosztott fizikai dolgozó, községekben élő, inkább Kelet-Magyarország
Egyéb / nem válaszol 8%
Bázis: 16+ éves internetezők; 2020-2022: n=4000, 2023: n=3093, 2024: n=3031, N=6,8 m

Az idősebbek jobban ragaszkodnak az otthoni telefonhoz

5. táblázat: Távközlési szolgáltatások használata
Generációk mobiltelefon mobilinternet otthoni internet otthoni (vezetékes) telefon otthoni TV előfizetés (nem streaming) wifi-s internetkapcsolat az otthonán kívül
Teljes minta 97% 83% 87% 32% 75% 65%
Silent és Baby Boomers (1965 előtt) 97% 71% 92% 47% 80% 54%
X (1965-1980) 98% 82% 85% 34% 78% 65%
Y (1981-1996) 97% 90% 85% 24% 73% 69%
Z (1996 után) 94% 88% 87% 24% 65% 75%
Bázis: 16+ éves internetezők; 2020-2022: n=4000, 2023: n=3093, 2024: n=3031, N=6,8 m

A 15 évesnél idősebb internethasználók körében már szinte mindenki (97%) használ okostelefont, és 84%-uk valamilyen (leginkább hordozható) számítógépet. Okostévét 10 emberből 6 használ. A tablet és az okosóra használata még mindig kevésbé jellemző (31% és 28%), bár mindkét eszköz használati aránya lassú növekedést mutat.

A férfiak, a legalább érettségivel rendelkezők, vezető beosztásban lévők vagy szellemi dolgozók, valamint a Budapesten és Közép-Magyarországon élők jellemzően többféle infokommunikációs eszközt is használnak.

Emellett az okostelefon és az okosóra használata összefüggést mutat az életkorral is: használatuk még inkább jellemző az 50 év alattiakra.

Az internethasználók 91%-a internetezik okostelefonon, 54%-uk hordozható számítógépen, 43% pedig asztali PC-n. Az okostévét 30% használja internetezésre, tabletet pedig 21%. A 2023-as eredményekhez képest nincs jelentős eltérés az arányokban.

A 16 éves és idősebb internethasználók többsége (68%) egyaránt használ kézi eszközt (okostelefont vagy tabletet), és PC-t (hordozhatót vagy asztalit) internetezésre. Ezek az arányok 2020 óta nem változtak jelentős mértékben.

A tanulók és aktív keresők 72%-a vesz igénybe számítógépet a munkája, vagy tanulmányai során, 7%-uk számítógépes szakembernek tartja magát (pl. programozó, rendszergazda, szervizes). A magukat IT-szakemberként meghatározók aránya a legfiatalabb, Z generáción belül a legmagasabb: 11%, míg a baby boomer generáció tagjainak csak 3%-a tartja magát ilyen szakembernek.

Szoros az összefüggés az iskolai végzettség és a munkahelyi internethasználat között: a legfeljebb szakmunkás végzettséggel rendelkezők 41%-a egyáltalán nem használ számítógépet a munkája során, miközben ugyanez az arány a felsőfokú végzettségűek körében mindössze 2%.

A mobiltelefon-előfizetés tekintetében nincs érdemi eltérés az egyes generációk között. Az idősebbek alacsonyabb arányban használnak mobilinternet-előfizetést és otthonon kívüli wifis kapcsolatot, viszont az otthoni internethez, otthoni telefonhoz és a vezetések televízióhoz jobban ragaszkodnak.

Internethasználati szokások

Otthon is elsődleges eszköz az okostelefon

6. táblázat: Hol és mivel internetezik a különböző helyszíneken?
Eszköz otthon utazás közben munkahelyen /iskolában
okostelefon 82% 75% 68%
laptop 50% 5% 30%
asztali gép 33% 30%
okostévé 30% 3%
tablet 19% 4% 7%

Otthon is elsődleges eszköz az okostelefon

7. táblázat: Hol és mivel internetezik a különböző helyszíneken?
Eszköz otthon utazás közben munkahelyen /iskolában [2]
okostelefonon-2022 79% 73% 64%
okostelefonon-2023 82% 75% 68%
laptopon-2022 49% 5% 31%
laptopon-2023 50% 5% 30%
asztali gépen-2022 35% 29%
asztali gépen-2023 33% 30%
okostévén-2022 29% 3%
okostévén-2023 30% 3%
tableten-2022 18% 5% 7%
tableten-2023 19% 4% 7%
[2] Bázis: dolgozók vagy tanulók; 2023: n=2072, 2024: n=2092. Vissza
8. táblázat: Hol és mivel internetezik a különböző helyszíneken? – Összesen
Év otthon utazás közben munkahelyen /iskolában [3]
2023 99% 76% 86%
2024 99% 77% 88%
Bázis: 16+ éves internetezők; 2023: n=3093, 2024: n=3031
[3] Bázis: dolgozók vagy tanulók; 2023: n=2072, 2024: n=2092. Vissza

Egyre több időt töltünk az interneten

9. táblázat: Internetezéssel töltött napi átlagos idő generációként?
Generáció 2021 2022 2023 2024
Z (1996 után) 4,7 4,8 5,0 5,0
Y (1981-1996) 3,6 4,0 4,5 4,5
X (1965-1980) 3,1 3,3 4,0 4,0
Silent és Baby Boomers (1965 előtt) 2,7 2,7 3,9 3,7
Bázis: 16+ éves internetezők; 2020-2022: n=4000, 2023: n=3093, 2024: n=3031, N=6,8 m
10. táblázat: Napi aktív internetezési idő
Év 1 óránál kevesebb 1-2 óra 3-4 óra 5-6 óra 6+ óra Internetezéssel töltött átlagos idő (óra)
2021 21% 24% 31% 13% 11% 3,4
2022 18% 24% 30% 16% 12% 3,6
2023 18% 13% 28% 22% 19% 4,3
2024 17% 25% 31% 13% 13% 4,2
Bázis: 16+ éves internetezők; 2020-2022: n=4000, 2023: n=3093, 2024: n=3031, N=6,8 m

A Z-generáció internetezik a legtöbbet, és végzi a legtöbb online tevékenységet

11. táblázat: Internetezők megoszlása generációk szerint
Digitális bevándorlók/ bennszülöttek Generációk Arány (%)
Digitális bevándorlók Silent és Baby Boomers (1965 előtt) 22%
Digitális bevándorlók X (1965-1980) 31%
Digitális bennszülöttek Y (1981-1996) 31%
Digitális bennszülöttek Z (1996 után) 16%
Bázis: 16+ éves internetezők; 2024: n=3031, N=6,8 m
12. táblázat: Internethasználat intenzitása (óra, db)
Generáció napi aktív internetezési idő, óra tevékenységfajták, db
Silent és Baby Boomers (1965 előtt) 3,6 6,2
X (1965-1980) 3,9 6,9
Y (1981-1996) 4,3 7,6
Z (1996 után) 4,9 7,9
Bázis: 16+ éves internetezők; 2024: n=3031, N=6,8 m

Kapcsolattartásra és szórakozásra használjuk leginkább az internetet

13. táblázat: Az elmúlt fél évben az adott tevékenységet legalább napi fél órában végzők aránya
Válasz 2023 2024
közösségi oldalak használata 69% 69%
csetelés, írásos üzenetváltás 51% 53%
online tévé-, videó- vagy filmnézés 52% 52%
online zene-, ill. rádióhallgatás 47% 44%
online híroldalak, magazinok olvasása 43% 37%
online hirdetések böngészése, online vásárlás 37% 33%
internetes telefonálás, videotelefonálás 31% 32%
online ügyintézés 25% 23%
„gémezés” játékszerveren 21% 21%
podcast-hallgatás 18% 18%
Bázis: 16+ éves internetezők; 2023:n=3093, 2024: n=3031, N=6,8 m

A szórakozásra és kapcsolattartásra használjuk leginkább az internetet

14. táblázat: Az elmúlt félévben az adott tevékenységet naponta átlagosan hány percig végezte
Válasz 2023 2024
online tévé-, videó- vagy filmnézés 71 73
közösségi oldalak használata 71 71
online zene-, ill. rádióhallgatás 59 59
„gémezés” játékszerveren 58 53
csetelés, írásos üzenetváltás 50 50
internetes telefonálás, videotelefonálás 42 42
podcast hallgatás 44 38
online híroldalak, magazinok olvasása 42 38
online hirdetések böngészése, online vásárlás 38 34
online ügyintézés 31 29
Bázis: Akik az elmúlt fél évben napi szinten végezték az adott tevékenységet.

Mivel a kutatás bázisát a legalább heti szinten internetezők adják, nem meglepő, hogy szinte kivétel nélkül (99%) neteznek otthon. A munkahelyen/iskolában a dolgozók/tanulók 88%-a használja az internetet valamilyen formában. Utazás közben pedig a válaszadók 77%-a van online. Az útközben történő internethasználatot az okostelefon dominálja, jellemzően vagy ezen az eszközön keresztül neteznek, vagy inkább sehogy.

2023-ban átlagosan naponta 4,2 órát töltöttünk internetezéssel, ez nagyjából egy szinten van a 2023- ban mért 4,3 órával. Az életkor előrehaladtával egyre csökken az internetezéssel töltött idő: a Z- generáció tagjai még 5 órát, míg a Silent és Baby Boomer generációba tartozók (1965 előtt születettek) már csak átlagosan 3,7 órát interneteznek. Ezzel együtt továbbra is fennáll, hogy 2022- höz képest mindegyik generáció több időt tölt netezéssel, de különösen a Baby Boomer-ek, akik majdnem egy teljes órával többet vannak online.

A vizsgált netes tevékenységek közül 2024 során is a közösségi oldalak használata volt a leginkább jellemző; az internetezők 69%-a töltött el legalább fél órát közösségi oldalakon. Ezt a csetelés, az online videós tartalmak megtekintése és az online zene-, illetve rádióhallgatás követi. Az előző évhez képest csökkent az online híroldalakat olvasók és az online hirdetéseket böngészők és aránya.

Az egyes tevékenységekre fordított idő tekintetében az online videós tartalmak fogyasztása áll az élen fej-fej mellett a közösségi oldalakkal; átlagosan 73 illetve 71 percet töltenek ezzel azok, akik napi szinten végzik ezeket a tevékenységeket.

A legtöbb tevékenység esetében nincs jelentős eltérés az előző évhez képest, de a podcast hallgatásra és a híroldalak olvasására fordított átlagos idő kis mértékben csökkent.

Az SMS-ekre és hívásmennyiségre vonatkozó kedvezményeknek nem csökkentik a cset használatát

Internetes és hagyományos szolgáltatások kereszthasználata

15/A. táblázat: Cset és SMS kereszthasználata
A használat módja Arány
Mindkettőt medián felett használja 4%
Medián feletti SMS, medián vagy alatti chat 3%
Medián feletti chat, medián vagy alatti SMS 19%
Egyiket sem használja, vagy medián és alatta 74%
36 év alattiak, tanulók vagy vezetők / szellemi beosztottak, többet interneteznek
15/B. táblázat: Internetes és hagyományos hívás kereszthasználata
A használat módja Arány
Mindkettőt medián felett használja 9%
Medián feletti normál, medián vagy alatti internetes 17%
Medián feletti internetes, medián vagy alatti normál 10%
Egyiket sem használja, vagy medián és alatta 64%
20 év alattiak, többet interneteznek
Bázis: 16+ éves internetezők; n=1520, N=6,8 m
15/C. táblázat: Intenzitásmutatók (/nap)
Szolgáltatás Medián vagy alatti Medián feletti
Csetüzenet 1-10 11+
SMS 1-2 3+
Internetes hang- és videóhívás 1-3 4+
Hagyományos mobil és vezetékes hanghívás 1-2 3+
medián= a sorba rendezett sokaság középső elemének értéke

A mobiltelefon-használók több mint fele, 59%-a használja az SMS-szolgáltatást. Az SMS-küldők nagy része inkább csak heti szinten, vagy még ennél is ritkábban használja a szolgáltatást. Napi szinten

19% szokott SMS-t küldeni. Ők átlagosan 4,8 üzenetet írnak egy nap. A szolgáltatást napi szinten használók harmada legfeljebb csak napi egy SMS-t küld, 18%-uk viszont napi ötnél is többet.

Az internetezők 19%-a használ intenzíven valamilyen csetprogramot (azaz küld napi 10-nél több üzenetet), miközben a hagyományos SMS-szolgáltatást egyáltalán nem, vagy csak ritkán (1-2 SMS naponta) veszi igénybe. Ők azok, akiknél a cset kiváltja a hagyományos szöveges üzeneteket.

Az, hogy az internetes üzenetküldés mennyire váltja ki az SMS-t, főként az életkorral, a gazdasági aktivitással és az internethasználattal eltöltött idővel áll összefüggésben; elsősorban a 36 év alattiak, a tanulók vagy vezető/beosztott szellemi beosztásúak, többet internetezők azok, akik a hagyományos SMS helyett inkább a netes üzenetküldést részesítik előnyben.

10% azok aránya, akik az átlagosnál több internetes hang- vagy videóhívást kezdeményeznek napi szinten, miközben a normál vezetékes/mobil hanghívást nem használják, vagy csak legfeljebb átlagos mértékben. Ők azok, akiknél az internetes megoldás kiváltotta a hagyományos hanghívásokat. Ők elsősorban fiatalok, 20 év alattiak, akik többet interneteznek.

Az internetezők 80%-a szokott magáncélból hívást kezdeményezni hagyományos mobiltelefon- szolgáltatás keretében, vagyis ötödük nem használja ezt a szolgáltatást – ez természetesen nem jelenti azt, hogy nem fogadnának beérkező hívásokat másoktól.

Akik szoktak hívást kezdeményezni, azoknak harmada telefonál napi szinten. Túlnyomó többségük legalább havi egy hívást szokott kezdeményezni. A szolgáltatást napi szinten igénybe vevők egy átlagos napon 4,7 hívást indítanak ilyen módon.

Hagyományos vezetékes telefonszolgáltatást az internetezők 28%-a használ – elsősorban a 65 év felettiek. Közel egyharmaduk napi szinten telefonál ilyen módon, közel ötödük viszont csak ritkábban mint havonta. A vezetékes telefonszolgáltatást napi szinten használók egy átlagos napon 3,6 hívást kezdeményeznek vezetékes telefonon.

Magáncélból és munkára is a gmailt használják a legtöbben e-mail-ezésre

16. táblázat: E-mail-szolgáltatások használata magáncélból
Szolgáltató 2024 Üzenetek/nap
Gmail / Google Mail 80% 4,5
Freemail 21% 3,0
Microsoft/Live.com/Outlook/Hotmail 5%
Telekom e-mail szolgáltatás 5%
Yahoo Mail 3%
Citromail 2%
Saját vagy céges domain 4%
Nem használ ilyet 5%
17. táblázat: E-mail-szolgáltatások használata munka vagy tanulás céljából
Szolgáltató 2024
Gmail / Google Mail 53%
Freemail 9%
Microsoft/Live.com/Outlook/Hotmail 9%
Telekom e-mail szolgáltatás

3%

Yahoo Mail 1%
Citromail 1%
Saját vagy céges domain 10%
Nem használ ilyet 19%
Bázis: 16+ éves internetezők / akik dolgoznak, vagy tanulnak

10 internetezőből 8 használja a Gmailt akár magánjellegű üzenetek küldésére, akár munka/tanulás céljából; messze ez a legyakrabban használt szolgáltató e-mail-küldésre.

A magáncélú Gmail-felhasználók körében magasabb a felsőfokú végzettségűek és a napi 6 óránál is többet internetezők aránya.

Egy átlagos Gmail-felhasználó – aki napi szinten levelezik Gmailen keresztül – naponta 4,5 levelet küld ki ezen a platformon keresztül magáncélból.

Az internetezők 22%-a használja a Freemailt magánjellegű levelek kiküldésére, vagy munka/tanulás céljából.

A magánjellegű felhasználok körében magasabb a nyugdíjasok aránya. A magáncélból kiküldött levelek száma átlagosan napi 3 db.

Online és hagyományos médiafogyasztás

Otthon és útközben is a hagyományos rádiót hallgatjuk a legtöbbet

18. Zenehallgatási módok és helyszínek (legalább heti jelleggel)
Zenehallgatási mód Otthon Útközben Bárhol Átlag perc/nap [4]
Hagyományos rádióadást hallgatva (FM rádió) 40% 32% 50% 71
Videómegosztót hallgatva 33% 16% 37% 39
Online rádióadást hallgatva 27% 18% 32% 53
Ingyenes zenei streaming szolgáltatással 27% 18% 32% 47
Fizetős zenei streaming vagy zeneletöltő szolgáltatással 19% 17% 23% 52
Fájlcserélőről vagy egyéb ingyenes helyről letöltött fájlokat hallgatva (torrent) 15% 12% 18% 33
CD-t, hanglemezt, kazettát hallgatva 14% 11% 18% 42
Bázis: 16+ éves internetezők; n=1511, N=6,8 m
[4] Bázis: Aki hallgat zenét ilyen módon. Vissza

Leginkább otthon nézünk filmet, hagyományosan tévézve

19. táblázat: Filmnézési módok és helyszínek (legalább heti jelleggel)
Zenehallgatási mód Otthon Útközben Bárhol Átlag perc/nap [5]
Hagyományos TV-adást nézve 60% 20% 63% 108
Ingyenes videómegosztót nézve 28% 14% 32% 64
Fizetős videostreaming vagy letöltő szolgáltatással 25% 11% 29% 72
TV műsort online nézve 24% 12% 27% 65
Fájlcserélőről vagy egyéb ingyenes helyről letöltött fájlokat nézve (torrent) 14% 9% 17% 63
DVD-t, Blue-ray-t, videokazettát nézve 8% 6% 10% 52
Bázis: 16+ éves internetezők; n=1511, N=6,8 m
[5] Bázis: Aki néz videós tartalmakat ilyen módon. Vissza

A kutatás során az internethasználók zenehallgatási és filmnézési szokásaira is kitértünk. Felmérésre került, hogy mely helyszíneken milyen módon hallgatnak zenét, illetve néznek filmeket. Mindkét tevékenység elsődleges helyszíne a válaszadók otthona, különösen a filmnézés esetében.

Zenét leginkább hagyományos rádióadáson keresztül hallgatnak (50%), amit a videómegosztók (37%), az online rádióadók és az ingyenes zenei streamingszolgáltatások követnek (32-32%). 23% hallgat zenét valamely fizetős zenei streamingszolgáltatáson keresztül legalább heti rendszerességgel, amit szorosan követnek a különböző helyekről letöltött zenék, valamint a CD-k, kazetták (18-18%).

A zenehallgatás átlagos hosszát tekintve is a hagyományos rádiók állnak az élen; a rádióhallgatók átlagosan 71 percet töltenek egy átlagos napon rádióhallgatással, míg a letöltött zenéket csak átlagosan 33 percen keresztül hallgatják azok, akik ilyen módon szoktak zenét hallgatni.

Az internetezők többsége még hagyományos TV-adás keretében néz filmeket (63% legalább heti rendszerességgel filmezik ilyen módon), és a tévézés hosszát tekintve is ez a platform áll az élen; a TV-nézők átlagosan 108 percet töltenek a képernyő előtt egy átlagos napon.

Az ingyenes és a fizetős streamingszolgáltatások állnak a lista második (32%) és harmadik (29%) helyén.

Összességében az internetezők 52%-a hallgat zenét útközben legalább heti rendszerességgel. Ők jellemzően inkább 36 év alattiak és férfiak.

30% néz filmet, sorozatot útközben. Ők inkább 21-35 évesek, és kevesebb időt töltenek internetezéssel.

A Youtube uralja a zenei streamingpiacot

20. táblázat: Zenei streamingszolgáltatások használata
Szolgáltató Használta Fizetett érte
YouTube videomegosztót hallgatva 58% 12%
YouTube Music zenealkalmazás 41% 11%
Spotify 31% 12%
SoundCloud 11% 3%
Apple Music 10% 3%
Deezer 8% 2%
Amazon Music Unlimited 6% 2%
Tidal 5% 2%
Igénybe vette valamelyiket: 73%; fizetett valamelyikért 25%
Bázis: 16+ éves internetezők; n=1511, N=6,8 m

A Netflix van az élen a videó streamingszolgáltatások közül

21. táblázat: Video streamingszolgáltatások használata
Szolgáltató Használta Fizetett érte
Netflix 44% 34%
(HBO) MAX 28% 20%
Disney+ 26% 18%
RTL + 25% 9%
Youtube Premium (fizetős Youtube) 21% 13%
Sky Showtime 13% 9%
Amazon Prime Video 10% 5%
TV2 Play Zero 10% 3%
Google TV 10% 3%
Apple TV 8% 3%
Filmio 7% 3%
Rakuten TV 6% 2%
Cinego 5% 2%
Igénybe vette valamelyiket: 65%; fizetett valamelyikért 49%

A Netflix növekedése megtorpanni látszik

22. táblázat: Előfizetés online tévé- és filmszolgáltatásra (a háztartásban)
Szolgáltató 2019 2020 2021 2022 2023 2024
Netflix 6 14 23 30 29 34
HBO MAX 13 13 13 21 19 20
Disney+ [6] 14 17 18
Amazon Prime/Amazon Video 1 1 1 3 5 5
Apple TV [7] 2 2 3
Bázis: 16+ éves internetezők; n=1511, N=6,8 m
[6] 2022-ben mértük először. Vissza
[6] 2022-ben mértük először. Vissza

Bázis: 16+ éves internetezők; n=1511, N=6,8 m 2022-ben mértük először

A zenei streamingszolgáltatások piacát a YouTube uralja; 58% használja legalább heti rendszerességgel a YouTube videómegosztót zenehallgatásra, 41% pedig a YouTube Music zenei alkalmazást. A harmadik helyen a Spotify áll 31%-kal. Fizetni is ezekért a szolgáltatásokért hajlandóak a leginkább (11-12%).

A videóstreaming-szolgáltatók piacán most is a Netflix vezet, amelyet jelentős lemaradással követ az HBO Max, a Disney+ és az RTL+. Az előző éves megtorpanást követően a Netflix 2024 során ismét növekedést mutat. A versenytársak esetében csak árnyalatnyi eltérések észlelhetőek.

Az internetezők szívesebben fizetnek a videóstreaming-szolgáltatásokért, mint a zenei streamingért. 73% használja valamely zenei streaming szolgáltatást, de csak 25% fizet érte, míg a videó streaming szolgáltatások esetében a 65%-os használói ráta mellett 49% a fizető ügyfelek aránya.

Az, hogy valaki igénybe vesz-e streamingszolgáltatásokat, és hogy fizet-e értük, összefüggést mutat a válaszadók korával, beosztásával és lakóhelyével; az ilyen típusú szolgáltatást igénybe vevők, és a szolgáltatásért fizetők körében nemtől függetlenül magasabb a 36 év alattiak, a tanulók, vagy vezető / szellemi beosztott munkakörben tevékenykedők, Budapesten élő válaszadók aránya.

Az online és az offline hírolvasás erősítik egymást

23. táblázat: A hagyományos tévénézéssel töltött idő – az online filmnézéssel összevetve
válasz semennyit kevesebb mint 1 órát 1-2 órát több mint 2 órát nem tudom, mennyit
nem néz online filmet 17 20 40 20 3
1 óránál kevesebbet néz 18 39 31 9 3
1 óránál többet néz 24 26 38 12 1
Bázis: 16+ éves internetezők; n=3031, N=6,8 m
24. táblázat: A hagyományos rádiózással töltött idő – az online rádió- és zenehallgatással összevetve
válasz semennyit kevesebb mint 1 órát 1-2 órát több mint 2 órát nem tudom, mennyit
nem hallgat online rádiót 47 30 13 7 2
1 óránál kevesebbet hallgat 36 41 15 4 3
1 óránál többet hallgat 45 28 20 5 2
Bázis: 16+ éves internetezők; n=3031, N=6,8 m
25. táblázat: A hagyományos újságolvasással töltött idő – az online hírolvasással összevetve
válasz semennyit kevesebb mint 1 órát 1-2 órát több mint 2 órát nem tudom, mennyit
nem olvas online híreket 77 17 4 0 1
1 óránál kevesebbet olvas 55 36 6 0 2
1 óránál többet olvas 51 36 11 1 1
Bázis: 16+ éves internetezők; n=3031, N=6,8 m

Indirekt módon vizsgáltuk az online tévé-, videó- vagy filmnézés, a rádió- és zenehallgatás, valamint a híroldal-, magazinolvasás hatását a hagyományos módon történő tévézésre, rádiózásra, újságolvasásra, mégpedig oly módon, hogy összevetésre került az online és hagyományos médiafogyasztás napi átlagos mennyisége.

A videós tartalmak esetében egyértelműen látszik, hogy az online tartalmak fogyasztásával együtt nő azok aránya, akik semmilyen szinten nem néznek offline televíziót. Működik azonban egy ellentétes hatás is, aki ugyanis párhuzamosan használja mindkét platformot, az online tartalmakra fordított idővel együtt nő a hagyományos televízió előtt eltöltött idő is.

Nem ennyire egyértelmű a kép az online valamint a hagyományos zene- és rádióhallgatás adatai között; függetlenül attól, hogy valaki mennyi ideig fogyaszt online audiotartalmakat, 20-26%-ban legalább egy órát hagyományos módon is hallgat rádiót.

Az újságolvasásnál azonban egyértelműen látható az egymást erősító hatás; aki online módon olvas híreket, azok a nyomtatott sajtót is szívesebben lapozzák, ezzel szemben azok, akik nem olvasnak az interneten híreket, nagyobb valószínűséggel nyomtatott sajtót sem olvasnak.

Online vásárlási szokások

Főleg a fiatalabb férfiak, a 36 év alattiak, a magasabb iskolai végzettségűek és a budapestiek fizetnek online szolgáltatásokért

26. táblázat: Milyen online szolgáltatásért fizetett az elmúlt 1 évben?
Szolgáltatás 2023
Sportfogadás, szerencsejáték 23%
Adományozás valamilyen nemes cél érdekében 18%
Videóletöltés vagy streaming-szolgáltatás 17%
Szoftver, mobilalkalmazás 13%
Zeneletöltés vagy zenei streaming-szolgáltatás 12%
Online játék vagy játékon belüli vásárlás 12%
Online képzés, tréning 7%
Online hirdetés feladása 6%
Előfizetés online híroldalra, folyóiratra 6%
E-könyv 5%
Saját honlap, webshop üzemeltetése 5%
Bázis: 16+ éves internetezők; n=1511, N=6,8 m
27. táblázat: Jellemző költés
Szolgáltatás 2023
Sportfogadás, szerencsejáték 32
Adományozás valamilyen nemes cél érdekében 18
Videóletöltés vagy streaming-szolgáltatás 30
Szoftver, mobilalkalmazás 14
Zeneletöltés vagy zenei streaming-szolgáltatás 14
Online játék vagy játékon belüli vásárlás 27
Bázis: akik fizetnek (ezer Ft/év)

A legtöbben továbbra is ruhát és cipőt rendelnek az interneten

28/A. táblázat: Rendelt az interneten az elmúlt 12 hónapban a következő áruféleségekből?
Áru megnevezése 2022 2023 2024
ruha, cipő 51% 47% 49%
kiszállított készétel 38% 37%
gyógyszer, gyógyhatású készítmény 40% 35% 35%
kozmetikum 37% 28% 30%
élelmiszer és ital 38% 31% 30%
könyv, újság 38% 29% 26%
telefon, tévé, szórakoztató elektronika 33% 26% 26%
háztartási vagy kerti gép 33% 24% 25%
sport- vagy játékszer 33% 23% 23%
tisztítószer, vegyszer 30% 23% 23%
számítástechnikai eszköz 32% 23% 20%
bútor, szőnyeg, lakberendezés 30% 20% 18%
jármű és járműalkatrész 27% 15% 17%
építőanyag, barkácscikk 25% 14% 14%
Bázis: összes 16+ internetező; 2022: n=4000, 2023: n=1573, 2024 n=1511, N=6,8 m
28/B. táblázat: Az internetes rendelések átlagos költsége alkalmanként
Rendelés 2022 2023 2024
Rendelt bármit az elmúlt egy évben 75% 81% 79%
Soha nem rendelt még semmit 11% 6% 7%
Bázis: összes 16+ internetező; 2022: n=4000, 2023: n=1573, 2024 n=1511, N=6,8 m

A legtöbb kategóriában növekedtek a költések, de a vásárlási gyakoriságok nem változtak

29. táblázat: Az éves internetes rendelések átlagos költsége alkalmanként
Internetes rendelés 2022 2023 2024
telefon, tévé, szórakoztató e. 72 64 64
bútor, szőnyeg, lakberend. 40 35 38
számítástechnikai eszköz 24 23 25
építőanyag, barkácscikk 30 28 26
háztartási vagy kerti gép 30 25 29
jármű és járműalkatrész 23 32 29
élelmiszer és ital 11 16 21
ruha, cipő 17 19 20
sport- vagy játékszer 13 14 13
gyógyszer, gyógyhatású kész. 12 13 13
kozmetikum 10 10 12
tisztítószer, vegyszer 8 10 12
könyv, újság 7 9 8
kiszállított készétel 7 9
Bázis: az egyes termékcsoportból rendelők
A válaszadók által megadott költések alapján becsült értékek.
30. táblázat: Az éves internetes rendelések száma
Internetes rendelés 2022 2023 2024
telefon, tévé, szórakoztató e. 1,3 1,6 1,6
bútor, szőnyeg, lakberend. 1,5 1,6 1,7
számítástechnikai eszköz 1,6 1,9 1,9
építőanyag, barkácscikk 1,8 2,0 1,8
háztartási vagy kerti gép 1,5 1,7 1,6
jármű és járműalkatrész 1,8 2,0 1,8
élelmiszer és ital 4,2 4,4 4,2
ruha, cipő 2,6 3,0 2,9
sport- vagy játékszer 1,9 2,1 2,2
gyógyszer, gyógyhatású kész. 2,3 2,7 2,9
kozmetikum 2,2 2,6 2,6
tisztítószer, vegyszer 2,3 2,7 2,5
könyv, újság 2,2 2,5 2,3
kiszállított készétel 7,0 6,5
Bázis: az egyes termékcsoportból rendelők
A válaszadók által megadott költések alapján becsült értékek.

A legtöbbet műszaki cikkekre költöttek az interneten vásárlók

31. táblázat: Az online vásárlások éves piacmérete termékcsoportonként (milliárd Ft/év)
Termékcsoport 2022 2023 2024
telefon, tévé, szórakoztató e. 216 182 198
ruha, cipő 159 179 181
élelmiszer és ital 121 152 176
kiszállított készétel 133 140
gyógyszer, gyógyhatású kész. 77 84 88
bútor, szőnyeg, lakberend. 125 77 80
háztartási vagy kerti gép 106 71 78
számítástechnikai eszköz 87 66 65
jármű és járműalkatrész 77 64 64
kozmetikum 57 51 63
építőanyag, barkácscikk 94 53 47
sport- vagy játékszer 58 45 46
tisztítószer, vegyszer 39 44 43
könyv, újság 42 42 35
Bázis: összes 16+ internetező; 2022: n=4000, 2023: n=1573, 2024: n=1511 N=6,8 m
A válaszadók által megadott költések alapján becsült értékek.
32. táblázat: Teljes online költés mrdFt/év
Év Teljes online költés
2022 1257
2023 1246
2024 1304
Bázis: összes 16+ internetező; 2021-2022: n=4000, 2023: n=1573, N=6,8 m
A válaszadók által megadott költések alapján becsült értékek.

Az internetezők 49%-a költött valamilyen online szolgáltatásra az elmúlt egy évben (átlagosan 2,5 szolgáltatástípusra). Az online szolgáltatásokra való nyitottság összefüggést mutat a válaszadók nemével, korával és a lakóhellyel; főleg a férfiak, a 36 év alattiak és a budapesti lakosok fizettek valamely szolgáltatásért az elmúlt egy év során.

A többség valamilyen szerencsejátékért, streamingszolgáltatásért fizetett, vagy jótékonykodott. Összegben viszont az online képzésekért, tréningekért fizettek a legtöbbet azok, akik igénybe vettek ilyen szolgáltatást: átlagosan 66 ezer Ft-ot.

Az elmúlt 12 hónapban a megkérdezettek több mint háromnegyede (79%) vásárolt valamilyen terméket az interneten, ez összhangban áll a tavalyi 81%-os szinttel. A legtöbben most is ruhát, cipőt vásároltak, amit a kiszállított készételek és a gyógyszerek, gyógyhatású termékek kategóriája követett.

Az előző évhez képest az élelmiszerre kiadott összeg növekedett leginkább; a legutóbbi vásárlás alkalmával az internetezők 27%-kal fizettek többet ezért a kategóriáért, mint a 2023-as felmérés során. Emellett a kozmetikumokra, tisztítószerekre és háztartási gépekre kiadott összeg nőtt leginkább.

Ezzel szemben például a sport- vagy játékszerekre, járművekre, járműalkatrészekre, építőanyagra, barkácscikkekre fordított összeg csökkent.

A vásárlások gyakorisága azonban alig változott (a vásárlók körében).

Mivel sem az online vásárlók aránya, sem a vásárlások gyakorisága nem változott kiemelkedő mértékben, viszont több termékkategória esetében is nőtt az alkalmanként kiadott összeg, az online vásárlók több termékkategóriában és összességében is többet költöttek, mint 2023-ban.

Továbbra is szórakoztató elektronikai cikkekre, ruhákra és élelmiszerre költik a legtöbbet azon internetezők, akik vásárolnak online az adott kategóriákból.

A legtöbben a nagy online kereskedésekben vásároltak az elmúlt 12 hónapban

33. táblázat: Online vásárlók aránya és az éves vásárlások átlagos száma
Vásárlások rendelt alkalom/év
online áruházból, ahol mindenféle terméktípus és különféle kereskedések kínálata érhető el (pl. Alza, Emag, Amazon) 38% 4,1
online szakkereskedésből (pl. bútor, számítástechnika kereskedés, könyvkereskedés online felületéről) 28% 3,3
online élelmiszeráruházból (pl. Tesco, Auchan, Spar, Kifli) 17% 5,5
apróhirdetési vagy árverési oldalról (pl. Jófogás, Vatera, eBay) 17% 3,9
Bázis: összes 16+ internetező; 2024: n=1511, N=6,8 m

A netezők 41%-a használta már magánjellegű üzleti céll valamelyik online platformot

34. táblázat: Az elmúlt 12 hónapban használta Ön az internetet magáncélból valamilyen áru, termék (pl. használt ruha, műszaki eszköz, jármű) eladására?
Használta/nem használta Arány
Igen, rendszeresen 14%
Igen, egy-két alkalommal 27%
Nem 57%
Nem tudom 2%
Bázis: összes 16+ internetező; n=1511, N=6,8 m

Az internetezők 38%-a rendelt az elmúlt egy év során olyan online áruházból, ahol különféle kereskedések kínálatában mindenféle terméktípus elérhető (mint pl. Alza, EMAG, Amazon). 28% vásárolt online szakkereskedésből az elmúlt 12 hónap során.

17% rendelt legalább egy alkalommal online élelmiszeráruházból (pl. Tesco, Auchan, kifli.hu). Az adatokból az is látszik, hogy aki egyszer vásárolt ilyen helyről, az nagyobb eséllyel tért vissza; a vásárlások számának éves átlaga ennél a kategóriánál a legmagasabb: 5,5.

Szintén 17% vásárolt apróhirdetési vagy árverési oldalról, mint pl. az eBay, a Marketplace, vagy a Vatera, Jófogás.

Egyik kategória esetében sem mutatkozott említésre méltó eltérés a demográfiában. Az előző évhez képest kis mértékben csökkent azok aránya, akik online áruházból,

szakkereskedésből vagy élelmiszeráruházból vásároltak, illetve az éves rendelések átlaga is csökkent kissé.

Az emberek azonban nem csak vásárlásra, hanem eladásra is használják a különböző online platformokat. Az elmúlt évben 41% használta az internetet ilyen célra, és értékesített például használt ruhát, járművet, vagy műszaki cikket. Többségük (27%) csak egy-két alkalommal élt ezzel a lehetőséggel, 14% azonban rendszeresen használja az internetet értékesítésre.

Az előző évhez képest nincs említésre méltó eltérés az arányokban.

Otthoni internet, mobilinternet

A többségnek 100 mbit/s vagy afeletti sebességű internete van

35. táblázat: Otthoni internetkapcsolat sebessége összevetve a felmerült lassúsági problémákkal
Sebesség Jelenlegi
2 Gbit/s vagy több 7%
1 Gbit/s-1,9 Gbit/s 13%
500-999 Mbit/s 14%
100-499 Mbit/s 14%
30-99 Mbit/s 6%
30 Mbit/s alatt 4%
Nem tudja, nem válaszol 41%
36. táblázat: Előfordult, hogy úgy érezte, az otthoni internet lassúsága akadályozza valamilyen online tevékenységben?
Válasz Összesen Ugyanolyan Jobb Rosszabb
Gyakran előfordult 13% 28% 11% 11%
Ritkán, de előfordult 36% 39% 38% 33%
Nem fordult elő 48% 32% 50% 54%
Nem tudja, nem válaszol 3% 1% 1% 2%
Bázis: Aki használ otthoni internetet; 2024: n=2627, N=5,9 m

A többségnek 1 és 5 GB/s közötti mobilinternet- kerete van

37. táblázat: Havi mobilinternet-adatkeret és esetlegesen felmerült problémák
Sebesség Jelenlegi
Korlátlan 13%
50 Gbyte feletti, de korlátos 14%
26-50 Gbyte 14%
11-25 Gbyte 6%
6-10 Gbyte 4%
1-5 Gbyte 41%
1 Gbyte alatt
Nem tartalmaz mobilinternetet 7%
Nem tudja, nem válaszol 11%
Bázis: Akinek havidíjas előfizetése van; n=2178, N=4,8 m
38. táblázat: Előfordult-e az elmúlt 3 hónapban, hogy..?
Válasz Gyakran Ritkán Előfordult
A havi fordulónap előtt elfogyott a mobilinternet adatkerete 11% 27% 38%
WIFI-t kellett keresnie, mert a leggyakrabban használtról elfogyott (volna) a mobilinternet adatkeret 11% 20% 31%
Utánanézett, hogy megérné-e nagyobb mobilinternet csomagra váltani 5% 24% 28%
Kiegészítő adatkeretet vásárolt a szolgáltatójától 5% 16% 22%
Másik előfizetést, SIM-kártyát használt, mert a leggyakrabban használtról elfogyott (volna) a mobilinternet adatkeret 4% 10% 13%
Bázis: Akinek korlátos előfizetése van; n=640, N=2,9 m

Az otthoni internetet használók 41%-a nem tudta, vagy nem akarta megmondani az otthon használt internete sebességét. Aki tudott válaszolni a kérdésre, azoknak a túlnyomó többsége 100 Mbit/s feletti sebességű internettel rendelkezik. De a 2 Gbit/s feletti sebesség – egyelőre még – ritkának mondható.

Az otthoni internetet használók fele (49%) érezte úgy az elmúlt 3 hónapban, hogy az internet lassúsága akadályozza őket valamilyen online tevékenységben. A többség csak néha tapasztalt ilyen zavart, 13%-uknál azonban ez gyakori eset volt.

Az otthoni internet sebessége egyértelműen hatással van arra, hogy éreztek-e problémát; elsősorban a 100 Mbit/s sebességnél gyengébb internet esetében merültek fel gondok, 1 Gbit/s mellett és afölött nincs eltérés, vagyis 100 Mbit/s feletti sebességnél már növekszik az elégedettség.

A vizsgált online tevékenységekre fordított idő nem mutat szoros összefüggést az otthoni internet sebességével; függetlenül attól, hogy valakinek lassú, közepes, vagy gyorsabb otthoni internete van, nagyjából ugyanannyi időt tölt az egyes online tevékenységekkel. Egyedül az online játékok esetében érezhető, hogy az 1 Gbit/s vagy afeletti sebességgel rendelkezők több időt töltenek ezzel a

tevékenységgel, de az ok-okozati összefüggés inkább fordított, vagyis vélhetően épp az online játékok miatt rendelkeznek gyorsabb internettel.

A korlátos adatkerettel rendelkező mobilinternet-használók 38%-ánál fordult elő az elmúlt 3 hónap során, hogy elfogyott az adatkerete. Ezt elsősorban elérhető wifi-hálózatok keresésével hidalták át (31%), de az is jellemző volt, hogy kiegészítő adatkeretet vásároltak (22%).

Az elérhető havi adatkeret nagysága természetesen hatással van arra, hogy mekkora arányban szembesültek az adatkeret kimerülésével; az 5 GB és ez alatti adatkerettel rendelkezők lényegesen nagyobb arányban kerültek ilyen helyzetbe.

Mobiltelefonhasználat

A többség sem csomagot, sem szolgáltatót nem tervez váltani

39. táblázat: Ki szokott dönteni az igénybe vett mobiltelefon előfizetésről?
Válasz Arány (%)
Ő maga dönt 64%
Családtaggal közösen 23%
Más dönt 13%
Bázis: Aki használ mobiltelefont; n=1407, N=6,3 m
40. táblázat: Tervezi-e, hogy az elkövetkező 3 hónapban…
Válasz 2024
Kedvezőbb díjú mobilelőfizetésre vált 9%
Nagyobb mobilinternet adatkeretet tartalmazó mobilelőfizetésre vált 4%
Egyéb okból mobilszolgáltatót vált 3%
Egyiket sem 80%
Nem tudja, nem válaszol 6%
Bázis: Aki használ mobiltelefont; n=1407, N=6,3 m

A többség sem csomagot, sem szolgáltatót nem váltott

41. táblázat: Váltott az elmúlt 12 hónapban?
Válasz Arány (%)
Mobilszolgáltatót 7%
Mobil előfizetési csomagot 10%
Egyiket sem 82%
Nem tudja, nem válaszol 1%
Bázis: Aki döntéshozó; n=1284, N=5,7 m
42. táblázat: Miért váltott?
Válasz 2024
Kedvezőbb díjakat szerettem volna 30%
Megváltoztak a használati szokásaim 21%
Új okostelefont szerettem volna a szolgáltatótól 18%
Több előfizetéssel, szolgáltatással járó kedvezményt szerettünk volna kapni 18%
Megszűnt az előző csomagom 17%
Elégedetlen voltam a szolgáltatással 13%
Egyéb 9%
Nem tudja, nem válaszol 1%
Bázis: Aki döntéshozó; n=1284, N=5,7 m

Az internetezők 93%-a már okostelefont használ, 8%-nak viszont még hagyományos, nyomógombos telefonja (is) van. Elsősorban a 65 év felettiek használnak hagyományos mobiltelefont.

A leggyakrabban használt okostelefont a túlnyomó többség újonnan vásárolta, jellemzően a mobilszolgáltatójától (41%), esetleg más forrásból (30%). A mobilszolgáltatóktól vásárlók körében magasabb a nők és a beosztott fizikai dolgozók aránya, míg azok, akik más forrásból vásárolnak új mobiltelefont, jellemzően férfiak, és magasabb arányban dolgoznak vezető, vagy beosztott szellemi dolgozó beosztásban.

A mobiltelefon-használók háromnegyede havidíjas előfizetéssel rendelkezik, főként a felsőfokú végzettséggel rendelkezők, és a gazdaságilag aktívak.

A mobiltelefon használók többsége (64%) maga dönt arról, hogy milyen mobiltelefon előfizetést kíván igénybe venni, további negyedük egy családtaggal közösen dönt erről. 13%-uk esetében az ilyen jellegű döntéseket kizárólag valaki más, pl. egy családtag vagy a munkáltató hozza meg.

Akik legalább részben maguk döntenek a mobiltelefon-előfizetésükről, azoknak 14%-a tervez csomagot váltani a közeljövőben. Ők elsősorban olcsóbb díjcsomagot szeretnének (9%), vagy nagyobb adatkeretet (4%).

A mobiltelefon-használók túlnyomó többsége azonban sem csomagot, sem szolgáltatót nem tervez váltani a közeljövőben.

A döntéshozók 17%-a váltott szolgáltatót, vagy előfizetési csomagot az elmúlt egy év során, elsősorban azért, hogy kedvezőbb díjakhoz, vagy új telefonhoz jussanak.

A nagyobb, esetleg korlátlan adatkeret, a hűségidő nélküliség és a készülékkedvezmény az a három legfontosabb szempont, ami akár váltásra is ösztönözhetné a mobiltelefon-használókat, ha és amennyiben lenne lehetőségük a váltásra.

Ez egyben azt is jelenti, hogy fontosabb szempont az előfizetéshez tartozó nagyobb adatkeret (24%), mint a több lebeszélhető perc (16%), vagy a több SMS (5%).

A nagyobb adatkeret különösen fontos a tanulóknak.

A készülékkedvezmény és a hűségidő-mentesség esetében nem tapasztalható eltérés a demográfiában.

A férfiak számára vonzóbb lenne, ha egy szolgáltató jelentős kedvezményt nyújtana az otthoni távközlési szolgáltatásokra, mint a nőknek. A 36 év alattiak számára a reklámmentes streaming lenne csábítóbb; a 16-20 évesek körében ez a szempont áll a második helyen. A 65 év felettiek ezzel szemben jobban elzárkóznak a váltástól.

A mobilcsomag-váltást tervezők magasabb arányban használtak összehasonlító oldalt

43. táblázat: Használt-e az elmúlt 3 hónapban olyan internetes oldalt vagy alkalmazást, amely…
Teljes minta gyakran ritkán előfordult
Különböző biztosítók szolgáltatásainak (pl. gépjármű-, utazási biztosítás) költségeit hasonlítja össze 8% 28% 36%
Különböző bankok szolgáltatásainak (pl. bankszámla, hitel) költségeit hasonlítja össze 8% 24% 32%
Különböző mobiltelefon-szolgáltatók mobil díjcsomagjainak költségeit hasonlítja össze 5% 23% 28%
Különböző távközlési szolgáltatók otthoni díjcsomagjainak költségeit hasonlítja össze 5% 19% 24%
Bázis: Aki döntéshozó; n=1284, N=5,7 m

Azok, akik terveznek díjcsomagot váltani, a különböző mobiltelefon-szolgáltatók mobil díjcsomagjainak költségeit az alábbi gyakorisággal hasonlítják össze.

  • Gyakran: 19%
  • Ritkán: 44%
  • Előfordult: 63%

EU-n belül magasabb arányban használják a mobilinternetet

44. táblázat: Utazott az elmút 1 évben EU-n belül
Európai Uniós ország vagy Egyesült Királyság Több mint két hetet Legfeljebb két hetet Volt az adott típusú országban
2023 7% 21% 28%
2024 7% 22% 29%
Bázis: Aki utazik; n=387, N=1,7 m
45. táblázat: Mobiltelefon használata EU-n belül
Európai Uniós ország vagy Egyesült Királyság Az otthoni szokásaimhoz hasonlóan Kevesebben, mint otthon Kezdeményezett hanghívást
Hanghívás 2023 29% 36% 66%
Hanghívás 2024 29% 38% 66%
Mobilinternet 2023 39% 41% 80%
Mobilinternet 2024 42% 41% 83%
Bázis: Aki utazik; n=387, N=1,7 m
46. táblázat: Utazott az elmút 1 évben EU-n kívül
EU-n kívüli ország Több mint két hetet Legfeljebb két hetet Volt az adott típusú országban
2023 2% 9% 12%
2024 4% 9% 13%
Bázis: Aki utazik; n=162, N=0,7 m
47. táblázat: Mobiltelefon használata EU-n kívül
EU-n kívüli ország Az otthoni szokásaimhoz hasonlóan Kevesebben, mint otthon Kezdeményezett hanghívást
Hanghívás 2023 20% 36% 56%
Hanghívás 2024 24% 42% 66%
Mobilinternet 2023 23% 42% 66%
Mobilinternet 2024 21% 40% 61%
Bázis: Aki utazik; n=162, N=0,7 m
Bázis: Aki használ mobiltelefont; 2023: n=2886, 2024: n=2825, N=6,3 m

A döntéshozók 51%-a használt valamilyen összehasonlító oldalt legalább alkalmanként az elmúlt 3 hónap során, jellemzően biztosítók és bankok ajánlatainak összehasonlítására (36-32%).

Mobiltelefon-szolgáltatók ajánlatait 28% vetette össze.

Azok, akik váltást terveznek a közeljövőben, minden típusú összehasonlító oldalt lényegesen magasabb arányban vettek igénybe.

A mobiltelefon-használók 29%-a utazott az elmúlt 12 hónap során valamely európai uniós országba, vagy az Egyesült Királyságba, 13% pedig valamely EU-n kívüli országba.

Azon országokban, ahol hazai tarifával lehet a mobiltelefont használni (a kérdezés során leegyszerűsítve az EU-ra és az Egyesült Királyságra kérdeztünk rá) magasabb arányban használták a mobilinternetet, mint a harmadik országokat meglátogatók; az EU tagállamait, vagy az Egyesült Királyságot meglátogatók 83% használta a mobilinternetet, míg ugyanezek az arány az EU-n kívüli utazások esetében csak 66% volt. Hanghívásokat nagyjából ugyanakkora arányban kezdeményeztek az utazók.

A külföldön történő hanghívás kezdeményezése és a mobilinternet használata összefügg egymással; azon külföldre látogatók túlnyomó többsége, akik használták a telefonjukat hanghívásra, a mobilinternetet is igénybe vették valamilyen rendszerességgel (EU-n belül 93%, nem európai országban 82%).

Az előző évhez képest az utasok aránya nem változott említésre méltóan, és az EU-n belüli telefonhasználati szokások sem térnek el a korábbi adatoktól. Viszont akik harmadik országba utaznak, azok magasabb arányban kezdeményeznek hanghívást, míg a mobilinternettel óvatosabban bánnak.

Kapcsolattartás családtagokkal, ismerősökkel

A többség 11-20 fővel tartja rendszeresen a kapcsolatot

48. táblázat: Családtagok, munkatársak, ismerősök száma összesítve, akikkel legalább heti szinten tartják a kapcsolatot
Összes ismerős száma
Több mint 20 fő 9
11-20 fő 44
6-10 fő 29
5 vagy kevesebb fő, (nyugdíjasok vagy inaktívak) 18
Bázis: 16+ éves internetezők; n=3031, N=6,8 m

Az ismerősök számának növekedésével nő a chat és az internetes hang- és videóhívások intenzitása

49. táblázat: Cset használata az ismerősök számának függvényében
Üzenet Összesen 5 vagy kevesebb fő 6-10 fő 11-20 fő Több mint 20 fő
51+ üzenet / nap 8 4 9 6 16
11-50 üzenet / nap 16 12 17 16 23
1-10 üzenet / nap 31 40 37 25 29
Nem használja 45 43 37 53 32
Bázis: 16+ éves internetezők; n=3031, N=6,8 m
50. táblázat: Internetes hang- és videóhívás az ismerősök számának függvényében
Üzenet Összesen 5 vagy kevesebb fő 6-10 fő 11-20 fő Több mint 20 fő
11+ hívás / nap 8 4 8 8 12
6-10 hívás / nap 6 6 6 5 10
1-5 hívás / nap 22 22 28 17 29
Nem használja 64 68 58 71 49
Bázis: 16+ éves internetezők; n=3031, N=6,8 m

Aki több ismerőssel tartja a kapcsolatot, több üzenetet küld, és több hívást kezdeményez

51. táblázat: Üzenetek és hívások száma az ismerősök számának függvényében
Üzenet Összesen 5 vagy kevesebb fő 6-10 fő 11-20 fő Több mint 20 fő
Naponta küldött chat üzenetek száma 23 14 20 24 37
Naponta küldött SMS üzenetek száma 5 3 4 6 4
Naponta indított normál hívások száma 5 3 5 6 8
Naponta indított internetes videó és hanghívások száma 10 5 7 13 12
Bázis: + éves internetezők; n=3031, N=6,8 m

Aki több ismerőssel tartja a kapcsolatot, több üzenetet küld, és több hívást kezdeményez

52. táblázat: Jellemzően milyen módon szokta ön hívni a…?
Válasz Hagyományos mobiltelefonon Internetes telefon- szolgáltatással Otthoni (vezetékes) telefonon
céget, intézményt, ahol ügyet akar intézni 79 13 8
munkatársát (tanárát) 68 29 3
szülőjét 67 28 5
párját, házastársát 64 33 3
nagyszülőjét 64 30 6
gyermekét 56 40 4
unokáját 50 45 5
külföldön lévő ismerősét, rokonát 28 70 3
Bázis: 16+ éves internetezők; n=akik hívják az adott személyeket, intézményeket és tudtak válaszolni a kérdésre

Az internetezők túlnyomó többsége (82%) legfeljebb 5 családtaggal tartja rendszeresen a kapcsolatot legalább heti szinten, legyen szó akár offline vagy online kommunikációról. Ez az arány hasonlóan alakul a munkatársak (88%) és az egyéb ismerősök esetében is (82%).

A három kategóriát összegezve azt az eredményt kapjuk, hogy összességben a válaszadók 18%-a legfeljebb 5 fővel tartja rendszeresen a kapcsolatot – körükben magasabb a nyugdíjasok és gazdaságilag inaktívak aránya. 29% 6-10 fővel, 44% 11-20 fővel, 9% pedig húsznál is több fővel kommunikál rendszeresen, akár szóban, e-mail-en keresztül, csetelve vagy telefonon.

Összességében elmondható, hogy minél több ismerőssel tartja valaki a kapcsolatot rendszeresen, annál több csetüzenetet küld, és annál több internetes vagy normál hívást kezdeményez. A csetüzenetek száma különösen azoknál ugrik meg jelentősen, akik minimum 20 fővel tartják a kapcsolatot legalább heti jelleggel.

Az ismerősök száma a választott mobilelőfizetésbe foglalt különböző kedvezményeket is befolyásolja. Azok, akik minimum 20 fővel tartják a kapcsolatot legalább heti szinten, magasabb arányban rendelkeznek olyan előfizetéssel, amellyel minden hazai és EU-s számot korlátlanul, plusz díj nélkül hívhatnak (36%-nak van ilyen előfizetése, miközben a teljes mintán ugyanez az arány 26%).

A kapcsolatok túlnyomó többségét hagyományos mobiltelefonon keresztül hívják a válaszadók.

A gyermekek, unokák, külföldön élő ismerősök esetében van nagyobb szerepe az internetes hívásoknak, vélhetően a videóhívások, illetve külföldön élő ismerősök esetében a normál hívások magas költsége miatt.