Az elektronikus hírközlési piac fogyasztóinak vizsgálata, 2024 – háztartási felmérés

A dokumentum letöltése (pdf)

Közzétéve: 2025. március 31.

Vezetői összefoglaló

A kutatás 3005 fős háztartási mintán készült számítógéppel támogatott (CAPI) lekérdezéssel. A minta a magyar háztartásokat régió, a lakott település típusa, a háztartás mérete és életkor szerinti összetétele, valamint a háztartásfő iskolai végzettsége alapján reprezentálja.

A háztartások 99%-a használ valamilyen telekommunikációs szolgáltatást. A legmagasabb a mobiltelefon-szolgáltatás elterjedtsége, a háztartások 95%-ban van mobiltelefon-előfizetés. A háztartások többsége használ fizetős TV- (88%) vagy helyhez kötött internetszolgáltatást (75%). Folyamatosan csökken a helyhez kötött telefonszolgáltatást használó háztartások aránya (27%).

Folyamatosan növekszik a streamingszolgáltatást használó háztartások aránya – 2024-ben a háztartások 26%-a, több mint 1 millió háztartásban van streaming.

Visszaesett valamelyest a bundled-előfizetések aránya, köszönhetően a vezetékes telefonpiac szűkülésének. Így is a helyhez kötött szolgáltatásokat a háztartások 63%-a összecsomagolva veszi igénybe. Egyre elterjedtebb a mobiltelefonok csomagba kerülése.

A társadalom egy jelentős hányada (16%) továbbra sem használja az internetet – elsősorban a 70 év felettiek.

Tovább növekedtek a háztartások telekommunikációs költései, az egy háztartásra jutó átlagos havi költés 2024-ben meghaladta a 23 ezer forintot, ami az előző évhez képest 12%-os növekedés.

Jelentősen emelkedett a háztartások telekommunikációs költése, ami havi szinten meghaladja a 93 Mrd Ft-ot. Ez az előző évhez képest 9 Mrd forint emelkedést jelent.

Romlott a szubjektív árérzet is mind a mobilszolgáltatás, mind a helyhez kötött internetszolgáltatás esetében. Sokan érzik úgy, hogy az elmúlt 12 hónapban jelentősen nőttek az árak.

Továbbra is a Telekom a legnagyobb szolgáltató, amely a háztartások csaknem kétharmadában jelen van valamelyik szolgáltatásával. Az összes vizsgált telekommunikációs részpiacon piacvezető.

A mobiltelefon-piacot a növekvő költségek mellett a stabilitás jellemzi. A Telekom továbbra is a legnagyobb szolgáltató (a háztartások 44%-ban van jelen mobilszolgáltatással; mellette a Vodafone (29%) és a Yettel (29%) a jelentős szolgáltatók.

A mobilhang-előfizetések 75%-a mellé kapcsolódik mobilinternet-szolgáltatás.

A háztartások háromnegyedében (75%) van helyhez kötött internet-szolgáltatás. Növekedett azoknak a háztartásoknak az aránya, ahol van helyhez kötött internet és kisképernyős mobilnet-szolgáltatás – 2023: 64%, 2024: 66%. A mindkét technológiájú internettel rendelkezők a nagy adatforgalmat generáló, illetve a nagy stabilitást igénylő tevékenységeket inkább a helyhez kötött internetet használva végzik.

Minden második háztartásban (48%) 500 Mbit/sec-et meghaladó az internet sebessége.

Nem jellemző, hogy a fogyasztók ellenőrizzék az internetkapcsolatuk sebességét. Ennek valószínűleg az az oka, hogy a többség úgy érzékeli, a szolgáltatók biztosítják a szerződés szerint sávszélességet.

Folyamatosan nő az okostévé-elterjedtség: 2023-ban a háztartások 45%-ban, 2024-ben a háztartások 49%-ban találunk ilyen eszközt.

Nem jellemző a szolgáltatóváltás. Helyhez kötött szolgáltatásoknál a fizetős tévé vagy helyhez kötött internet-, telefon-előfizetéssel rendelkező háztartások 3%-a váltott az elmúlt időszakban szolgáltatót. A mobilszolgáltatások esetében a háztartások 2%-ban váltottak szolgáltatót.

Sokan nem nézik (47%) meg a szolgáltatótól kapott számláikat – akik viszont átnézik a számlát, azok összességében könnyebben-nehezebben eligazodnak (81%) rajta.

A válaszadók 13% hallott a távközlési csomagok közti eligazodást segítő alkalmazásokról, weboldalokról, és 15% az NMHH tájékozódást segítő alkalmazásairól.

A legtöbb problémát a helyhez kötött szolgáltatásokkal kapcsolatban tapasztalták a fogyasztók. A helyhez kötött internettel kapcsolatban 16%, a fizetős televíziószolgáltatással kapcsolatban 10% érzékelt problémát. Közülük sokan fordultak a probléma miatt a szolgáltatójukhoz, és ennek hatására a szolgáltatók nagy többségben megfelelően kezelték a problémákat – összességében a háztartások kevesebb, mint 1%-a találkozott olyan problémával, ami a szolgáltató felé történt jelzés után sem oldódott meg.

A kutatás háttere

Súlyozás: Háztartások esetében: a háztartás mérete, a háztartás korösszetétele, háztartásfő iskolai végzettsége, településtípus, régió

Alkalmazott eljárás: RIM weighting (többszempontú iterációs faktorsúlyozás) A súlyozáshoz a KSH 2022-es cenzusának adatait vettük alapul

Készült 2024-ban a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság megbízásából Kutató: Szocio-Gráf Kft.

Módszer: Személyes megkérdezés standard kérdőívvel, CAPI módszerrel Mintanagyság: 3005 háztartás

Válaszadó: a háztartásban a telekommunikációs szolgáltatások igénybevételéről döntő háztartástag

Mintavételi hiba: a teljes mintát tekintve +/- 2,7%.

Kisebb elemszámú alminták esetében a mintavételi hiba magasabb.

Minta: a kutatás során csak háztartási mintavétel történt; az egyénre vonatkozó kérdések a háztartás telekommunikációs szolgáltatásainak igénybevételéről döntő személy válaszait tükrözik.

A riportban használt rövidítések, szakkifejezések magyarázata

Jelölések, rövidítések

  • „Large Screen” (LSc) internet: hangszolgáltatáshoz nem kapcsolódó mobilinternet- szolgáltatás, jellemzően nagy képernyőn (PC-n vagy tableten) használt internetkapcsolat
  • „Small Screen” (SSc) internet: hangszolgáltatáshoz kapcsolódó, kis képernyőn (mobiltelefon kijelzőjén) használt internetkapcsolat
  • HK internet:  helyhez kötött internetelérési technológia
  • Bundled: több vezetékes szolgáltatás vagy legalább egy vezetékes és egy mobilszolgáltatás igénybevétele ugyanannál a szolgáltatónál közös számlával
  • NT/NV: nem tudja, nem válaszol
  • n: mintabeli létszám
  • N: becsült létszám az alapsokaságban
  • HT: háztartás

Áttekintés

Tovább csökken a helyhez kötött telefon-előfizetések száma

Szolgáltatások elterjedtségének alakulása 2014–2024
Szolgáltatás 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024
Fizetős TV 88% 88% 88% 89% 89% 90% 91% 91% 91% 88% 88%
Helyhez kötött internet 57% 59% 62% 65% 68% 68% 71% 74% 75% 73% 75%
Helyhez kötött telefon 48% 46% 47% 49% 49% 49% 50% 46% 42% 31% 27%
Nagyképernyősmobilinternet 9% 10% 6% 7% 8% 7% 6% 6% 6% 7% 6%
Kisképernyősmobilinternet 32% 39% 40% 53% 58% 64% 68% 72% 74% 75% 75%
Mobiltelefon 91% 92% 92% 93% 94% 93% 94% 95% 96% 96% 95%
Streaming 14% 21% 24% 26%
Bázis: összes háztartás (N=4,009 millió HT, n=3005)

Tovább bővült az okostévével rendelkező háztartások száma, az egyéb infokommunikációs eszközök elterjedtsége nem változott

Infokommunikációs eszközök elterjedtségének alakulása 2014–2024
Infokommunikációs eszköz 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024
desktop 48% 46% 46% 41% 43% 36% 38% 35% 34% 37% 35%
laptop 35% 39% 40% 44% 46% 53% 56% 59% 62% 65% 66%
tablet 9% 12% 14% 15% 18% 19% 25% 26% 27% 37% 37%
okostévé 11% 14% 16% 18% 25% 27% 29% 38% 43% 45% 49%
okostelefon 39% 48% 52% 63% 67% 74% 75% 79% 83% 82% 82%
Bázis: összes háztartás (N=4,009 millió HT, n=3005)

A háztartásfő iskolázottsága, a háztartás jövedelme befolyásolja leginkább az infokommunikációs eszközökkel való ellátottságot

Infokommunikációs eszközökkel és szolgáltatásokkal rendelkezők profilja (Többváltozós regresszió alapján az adott eszköz vagy szolgáltatás igénybevételét szignifikánsan befolyásoló tényezők)

Az adott eszközzel rendelkezők demográfiai jellemzői:

  • Asztali PC Közepes vagyoni helyzet, 14-17 éves gyerek a HT-ban,
  • budapesti lakosok, közepes iskolai végzettség
  • Laptop Magas HT jövedelem és jó vagyoni helyzet, 14-17 éves gyerek a HT-ban, magas iskolai végzettség, nem egy fős HT, megyei jogú város lakója
  • Tablet Magas HT jövedelem, 14-17 éves gyerek a HT-ban, fiatalabb,
  • magasabb végzettségű háztartásfő
  • Okostévé Jó és közepes vagyoni helyzet, kisvárosi lakosok, 6-13 éves gyerek a háztartásban
  • Okostelefon 18-49 éves háztartásfő,14-17 éves gyerek a HT-ban, magas
  • iskolai végzettség, nagyobb HT létszám

Az adott szolgáltatással rendelkezők demográfiai jellemzői:

  • HK internet Közepes vagyoni helyzet, kisebb HT létszám, közepesen iskolázott aktív HT fő
  • HK telefon Közepes vagyoni helyzet, községekben és a fővárosban élnek, egy fős háztartások,
  • SSc mobilinternet Gazdaságilag aktív, 70 év alatti, magasabb iskolai végzettségű háztartásfő, fővárosi lakosok
  • LSI mobilinternet 13 év alatti gyerek a háztartásban, közepes iskolai végzettség, kisebb létszámú háztartások
  • Streaming Magas HT jövedelem, jó vagyoni helyzet, fiatalabbak, magasabb iskolai végzettség, nagyobb települések lakói, legalább két fős HT

A magyarországi háztartások csaknem mindegyikében (99%) találunk valamilyen telekommunikációs szolgáltatást.

A legmagasabb a mobiltelefon-elterjedtség (95%), majd a fizetős televízió (88%), a mobil hangszolgáltatáshoz kapcsolódó mobilinternet szolgáltatás (SSC, kisképernyős mobilinternet 75%), a helyhez kötött internet (75%). Tovább csökkent a helyhez kötött telefon-elterjedtség, így jelenleg a háztartások valamivel több mint egynegyede (27%) rendelkezik helyhez kötött telefon-szolgáltatással.

Tovább növekedett a streaming-szolgáltatást használó háztartások aránya, 2024- ben a háztartások 26%-a használta valamelyik streaming-szolgáltatást.

Továbbra is alacsony a hangszolgáltatáshoz nem kapcsolódó mobilinternet- szolgáltatás elterjedtsége; az előző évekhez hasonlóan a háztartások 6%-a rendelkezik ilyen szolgáltatással.

Az infokommunikációs eszközök közül az okostelefon-elterjedtség a legmagasabb – jelenleg a háztartások 82%-ában találhatunk valamilyen okostelefont. Növekszik az okostévék elterjedtsége – a 2023. évi 45%-ról, 2024-ben 49%-ra emelkedett az okostévét használó háztartások aránya. Okostévét elsősorban a jó és közepes vagyoni helyzetűek, illetve a 6-13 éves gyermekes háztartások használnak.

Ezzel szemben megállt a tabletek térnyerése – 2024-ben a tavalyihoz hasonlóan a háztartások 37%-ban találhatunk tabletet.

A háztartások jelentős hányada használ valamilyen számítástechnikai eszközt – jellemzően laptopot (66%), kisebb mértékben asztali számítógépet (35%).

Nem változott az előző év óta a bundled-előfizetések aránya

Bundled-előfizetések alakulása 2014-2024-ig
Év Bundledcsomagra előfizetők
2014 52%
2015 53%
2016 57%
2017 58%
2018 59%
2019 64%
2020 66%
2021 67%
2022 68%
2023 63%
2024 64%
Bázis: összes háztartás (N=4,009 millió HT, n=3005)

Kis mértékben csökkentek a csomagban igénybe vett szolgáltatások

A bundled arányának alakulása az egyes szolgáltatásokon belül 2014–2024-ig
Szolgáltatás 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024
fizetős tévé 53% 57% 61% 61% 61% 68% 70% 70% 72% 72% 69%
helyhez kötött internet 78% 79% 81% 80% 78% 85% 85% 84% 84% 83% 79%
helyhez kötött telefon 69% 70% 77% 79% 81% 82% 87% 83% 83% 89% 87%
mobiltelefon 2% 4% 7% 7% 13% 14% 22% 20%
streaming 20% 14%
Bázis: az adott szolgáltatásra előfizető háztartások

Csökken a 3 helyhez kötött szolgáltatást tartalmazó, és növekszik az otthoni TV és internet + mobil csomagok aránya

Szolgáltatáskombinációk csomagban és külön
Szolgáltatás 2019 2020 2021 2022 2023 2024
nincs helyhez kötött szolgáltatás 7% 6% 4% 4% 7% 6%
egy helyhez kötött 17% 17% 16% 18% 20% 18%
több helyhez kötött nem bundled 12% 11% 13% 10% 10% 13%
egyéb bundled 1% 1% 1% 1% 1% 4%
TV+helyhez kötött telefon bundled 6% 6% 4% 4% 4% 4%
TV+helyhez kötött net bundled 19% 20% 23% 24% 27% 27%
3 helyhez kötött bundled 33% 34% 27% 26% 17% 13%
TV+helyhez kötött net+mobil bundled 2% 2% 5% 7% 8% 11%
3 helyhez kötött+mobil bundled 4% 4% 7% 7% 6% 4%
Bázis: összes háztartás (N=4,009 millió HT, n=3005)

Csökkent a fizetős televízió használata az egy helyhez kötött szolgáltatást használó háztartások között

Helyhez kötött szolgáltatások az egy HK szolgáltatást használó háztartásokban
Év Helyhez kötött telefon Helyhez kötött internet Fizetős televízió
2023 2% 22% 76%
2024 5% 24% 71%
Bázis: egy helyhez kötött szolgáltatást használó HT

A háztartások 64%-a veszi igénybe a telekommunikációs szolgáltatásait (vagy azok egy részét) csomagban. Ebben az előző évhez képest nem történt jelentős változás (2023-ban 63% volt ez az arány).

A leginkább csomagban igénybe vett szolgáltatás a hosszú múltra visszatekintő, de napjainkban visszaszoruló helyhez kötött telefon. Az erre előfizetők 87%-a egy csomag részeként kapja szolgáltatást. Hasonló a helyzet a helyhez kötött internet (79%) és a fizetős televíziószolgáltatás (69%) esetén. Az újabban bevezetett szolgáltatásoknál kisebb a csomagban való igénybevétel. A mobiltelefon- előfizetőknek csak 20%-a veszi azt csomagban igénybe, streamingnél pedig 14% ez az arány.

Az előző évhez képest kis mértékben emelkedett a televízió + helyhez kötött internet + mobilszolgáltatást tartalmazó csomagok aránya – 2023-ban 8% volt, 2024-ben 11%ra emelkedett. Ezzel párhuzamosan csökkent a csak három helyhez kötött szolgáltatást tartalmazó csomagok aránya: a 2023. évi 17%-ról 13%-ra.

Ezzel együtt nem változott érdemben a helyhez kötött internet és fizetős televízió tartalmú csomagok aránya – 2024-ben a 2023. évben mért aránnyal azonosan 27% volt.

Továbbra is jelentős a csak egyetlen helyhez kötött szolgáltatást használó háztartások aránya: 2024-ben a háztartások 18% mindössze egy ilyen szolgáltatást használt.

Ezekben a háztartásokban jellemzően (71%) a fizetős televízió az egyelten helyhez kötött szolgáltatás – ez kis mértékű csökkenést jelent az előző évhez képest, hiszen 2023-ban még 76% volt ez az arány.

Minden részpiacon emelkedtek a háztartások költései

Bundled-előfizetések alakulása 2014-2024-ig
Év Fizetős tévé HK internet LSc MBB HK telefon Mobiltelefon
2012 3 462 4 562 3 233 7 941
2013 3 513 4 542 3 194 7 561
2014 3 599 4 212 4 300 3 066 7 894
2015 3 659 4 181 4 643 2 804 8 496
2016 3 873 4 194 4 634 2 527 8 670
2017 3 892 4 201 5 145 2 463 9 049
2018 4 002 4 057 6 104 2 398 9 530
2019 3 927 4 044 5 038 2 279 9 838
2020 3 934 4 083 4 842 2 106 10 050
2021 3 970 4 059 4 873 2 070 10 410
2022 4 160 4 450 4 710 1 980 11 010
2023 4 690 4 770 3 600 2 020 12 960
2024 5 376 5 578 4 201 2 259 14 300
Bázis: az adott szolgáltatásra előfizető háztartások

Tovább emelkedtek a háztartások telekommunikációs kiadásai 2024-ben

A háztartások havi telekommunikációs összköltése
Jellemző

2022

2023 2024
költés 18 600 Ft 20 930 Ft 23 401 Ft
növekedés az előző évhez képest 12,50% 11,80%
infláció 17,60% 3,70%
A háztartások havi telekommunikációs összköltése – költéskategóriák
Költéskategóriák 2023 2024
nincs szolgáltatása 0% 1%
10 000 Ft alatt 12% 14%
10 000-14 999 Ft között 18% 12%
15 000-19 999 Ft között 20% 16%
20 000-24 999 Ft között 16% 16%
25 000 Ft vagy több 34% 41%

Sokat költenek távközlésre (bázis: összes háztartás (N=4,009 millió HT, n=3005):

  • Nagyobb létszámú háztartások
  • Aktív szülős gyermekes háztartások
  • Budapestiek
  • Aktív, magas iskolázottságú háztartásfő
  • Magas jövedelmű HT
  • Közép-magyarországi és közép-dunántúli régióban lévő háztartások

Keveset költenek távközlésre (bázis: összes háztartás (N=4,009 millió HT, n=3005):

  • Alacsony jövedelmű háztartások
  • Legalacsonyabb vagyoni harmadba tartozó háztartások
  • Egy fős idős háztartások
  • Inaktív, alacsony végzettségű háztartásfő Bázis: összes háztartás (N=4,009 millió HT, n=3005)

Tovább nőttek a háztartások távközlési célú kiadásai 2024-ben. Az előző évben tapasztalt növekedéssel hasonló arányú költségnövekedés történt mindegyik részpiacon.

A mobiltelefonos költések átlaga – mobil hang és SSc-szolgáltatások költsége – az előző évhez viszonyítva 10%-kal emelkedett, és 2024-ben háztartásonként meghaladta a 14 ezer forintot. A helyhez kötött internet költsége az elmúlt időszakhoz képest 17 %-kal emelkedett, és megközelítette háztartásonként a 6 ezer forintot. Hasonló mértékű emelkedés volt tapasztalható a fizetős televízió részpiacon is, itt a költségek 15%-kal emelkedtek, és elérték az 5500 forintot. Növekedtek – legalacsonyabb elterjedtségű szolgáltatásként – a hangszolgáltatáshoz nem kapcsolódó mobilinternet költségei is. Ezen a területen az emelkedés mértéke 17% volt, és ezzel az emelkedéssel a költségek átlaga meghaladta a 4 ezer forintot (4200 Ft). A helyhez kötött telefonpiacon ennél mérsékeltebb emelkedés történt – itt a költségek 12 %-kal emelkedtek, és így az átlagos költés megközelítette a 2300 forintot.

Egy háztartás átlagos havi telekommunikációs célú költése 2024-ben meghaladta a 23 ezer forintot, ami az előző évben mért szintet valamivel több mint 12%-kal haladja meg. Ezzel az emelkedéssel a háztartások több mint 40%-nak a havi telekommunikációs költése meghaladja a 25 ezer forintot, szemben a 2023. évi 31%-kal. A legnagyobb költők a nagyobb létszámú háztartások, a budapestiek, az aktív, magas iskolázottságú háztartásfővel rendelkező, magas jövedelmű háztartások. Ezzel szemben az alacsony jövedelmű, egy fős idős háztartások képviselik a másik végletet, a kevesebbet költő háztartásokat.

A háztartások telekommunikációs költéseinek többségét a mobilos költések jelentik

A háztartások havi telekommunikációs költése havi szinten 93 Mrd Ft.

A háztartások telekommunikációs költésének összetétele (bruttó havi költés)
Szolgáltatás Havi költés Részesedés a teljes költésből
mobil hang és SSC 53,7 Mrd Ft 58%
LSI 1,1 Mrd Ft 1%
HK internet 16,7 Mrd Ft 18%
HK telefon 2,5 Mrd Ft 3%
TV 19,0 Mrd Ft 20%
Bázis: összes háztartás (N=4,009 millió HT, n=3005)

A háztartások mobil költéseinek több mint a felét a mobil hang- és SMS-költések teszik ki

A háztartások havi mobiltelefon-költése 58,0 Mrd Ft.

A háztartások mobiltelefonos költésének összetétele (bruttó havi költés)
Költségelem Havi költés Részesedés a teljes költésből
hanghívás- és SMS- szolgáltatás 30,6 Mrd Ft 53%
mobiltelefonos mobilinternet- szolgáltatás 23,1 Mrd Ft 40%
mobilfizetés 1,7 Mrd Ft 3%
készüléktörlesztés 2,6 Mrd Ft 5%
Bázis: mobiltelefont használó (N=3,857 millió HT, n=2889)

A legfelső jövedelmi osztályban jelentősen emelkedtek a költségek

A háztartások egy főre jutó havi telekommunikációs összköltése (Ft) a háztartás egy főre jutó jövedelme szerint (decilisek)
Decilisek 2022 2023 2024
1 5 580 Ft 7 330 Ft 7 600 Ft
2 6 480 Ft 8 250 Ft 8 197 Ft
3 6 780 Ft 9 080 Ft 9 277 Ft
4 7 500 Ft 9 100 Ft 9 513 Ft
5 8 320 Ft 9 650 Ft 10 490 Ft
6 7 920 Ft 10 260 Ft 11 354 Ft
7 9 230 Ft 10 660 Ft 13 139 Ft
8 10 440 Ft 12 650 Ft 14 079 Ft
9 11 680 Ft 13 670 Ft 15 140 Ft
10 14 090 Ft 15 490 Ft 19 872 Ft
Bázis: összes háztartás (N=4,009 millió HT, n=3005)

Egy főre jutó háztartásjövedelem-decilisek (1 legkisebb, 10 legnagyobb).

A magasabb jövedelmű háztartások költései magasabbak

Az egyes szolgáltatásokra előfizető háztartások havi költése szolgáltatásonként az egy főre jutó jövedelem szerint (decilisek)

Egy főre jutó háztartásjövedelem-decilisek (1 legkisebb, 10 legnagyobb)
Decilisek Fizetős tévé HK internet HK telefon Mobiltelefon
1 5 392 Ft 5 583 Ft 2 335 Ft 6 088 Ft
2 5 187 Ft 5 702 Ft 2 326 Ft 5 701 Ft
3 4 991 Ft 5 658 Ft 2 438 Ft 6 667 Ft
4 5 268 Ft 5 398 Ft 2 313 Ft 5 633 Ft
5 5 272 Ft 5 433 Ft 1 986 Ft 7 095 Ft
6 5 426 Ft 5 499 Ft 2 595 Ft 7 719 Ft
7 5 661 Ft 5 538 Ft 2 211 Ft 8 059 Ft
8 5 669 Ft 5 521 Ft 2 214 Ft 7 926 Ft
9 5 219 Ft 5 399 Ft 2 032 Ft 8 363 Ft
10 5 721 Ft 6 058 Ft 2 137 Ft 10 605 Ft
Bázis: az adott szolgáltatásra előfizető háztartások

Sokan érzékelték a szolgáltatók által végrehajtott áremelést

Árváltozás-érzékelés

Hogyan változott az elmúlt egy évben a HK internet ára?

  • növekedett 51%
  • változatlan maradt 45%
  • csökkent 1%
  • nem tudja, nem válaszol 3%

Mekkora volt az emelkedés mértéke? – akik szerint növekedett az ár

  • 10% alatt 43%
  • 10-30% 50%
  • 30% feletti 2%
  • nem tudja, nem válaszol 5%

Hogyan változott az elmúlt egy évben a mobilszolgáltatás ára?

  • növekedett 43%
  • változatlan maradt 50%
  • csökkent 1%
  • nem tudja, nem válaszol 5%

Mekkora volt az emelkedés mértéke? – akik szerint növekedett az ár

  • 10% alatt 45%
  • 10-30% 49%
  • 30% feletti 3%
  • nem tudja, nem válaszol 4%

Bázis: az adott szolgáltatásra előfizető háztartások.

A háztartások teljes telekommunikációs költése – online tv és streaming nélkül – a tavalyi 84 Mrd forintról 93 Mrd forintot meghaladó összegre nőtt. A költségek megoszlása a részpiacok között nem változott jelentősen 2023-hoz képest – a költségek legnagyobb hányadát továbbra is a mobil hang és a hozzá kapcsolódó mobilinternet (58%) jelenti. Jelentős részesedéssel bír a fizetős televízió (20%) és a helyhez kötött internet (18%). Az előző évivel azonos, továbbra is alacsony a helyhez kötött telefon (3%) és a mobil hangszolgáltatáshoz nem kötődő mobilinternet-szolgáltatás (1%) részesedése a háztartások teljes telekommunikációs célú költéseiben.

A teljes mobil költés – a készüléktörlesztés és mobilvásárlás nélkül – havi szinten megközelítette az 54 Mrd forintot; ez az előző évihez képest jelentős, közel 4 Mrd forint emelkedést jelent. Ezen belül a költségek nagyobb hányadát, közel 31 Mrd forintot a hangcsomagok jelentik, a kisebb hányadát a hangcsomagokhoz kapcsolódó mobilinternet-szolgáltatás díja teszi ki (23 Mrd forintot).

Az előzőekben részletezett mobilköltségeken kívül a mobilfizetés hozzávetőleg 2 Mrd forinttal, a készüléktörlesztés közel 3 Mrd forinttal egészíti ki ezt az összeget.

A fizetős televízió a 2023. évi 16,5 Mrd forintról 19,0 Mrd forintra, a helyhez kötött internet 14,0 Mrd forintról 16,7 forintra, a hangszolgáltatáshoz nem kapcsolódó mobilinternet-szolgáltatás (LSI) költsége havi szinten 1,0 Mrd forintról 1,1 Mrd forintra nőtt. A helyhez kötött telefonszolgáltatás 2023. évi 2,5 Mrd forintos költsége nem változott az idei esztendőben, a háztartások továbbra is hozzávetőleg két és fél Mrd forintot költenek a helyhez kötött telefóniára.

Érdekes az egy főre jutó havi költségek növekedése az egy főre jutó jövedelemdecilisei alapján. Az alsó jövedelemi osztályokban stagnáltak vagy csak kis mértékben nőttek a költések. Ezt nem az igénybe vett szolgáltatások számának csökkenése okozta, a magyarázatot inkább a jelenleg alacsonyabb költségű szolgáltatások irányába történő elmozdulásban kereshetjük. A magasabb jövedelemi osztályokban ezzel szemben jelentős költségnövekedést tapasztalhatunk – a két legfelső jövedelmi decilisben hozzávetőleg 20%-kal emelkedtek az egy főre jutó havi költségek. Ha a legfelső öt jövedelmi decilist nézzük, az emelkedés ezekben átlagosan megközelíti a 18%-ot.

A felső jövedelmi osztályokban a költségek emelkedésének okait elsősorban a mobiltelefon-szolgáltatásra fordított összegek növekedésében találjuk. Kiemelkedően magas az egy előfizetésre eső átlagos költés (közel 11 ezer forint) a legmagasabb egy főre jutó jövedelmi osztályban, ezzel szemben az alsó jövedelmi osztályokban mindössze ennek az összegnek valamivel több mint a fele, 6 ezer forint.

A szolgáltatók bevallott áremelését sokan érzékelték. A mobilszolgáltatást használó háztartások 43%-ban érzékelték az áremelkedést, aminek a mértékét 45% tíz százalék alattinak, 49% 10-30 százalék közöttire becsülte. A helyhez kötött internetet használó háztartások 51%-ban érzékelték az áremelkedést. Ennek a mértékét 43% tíz százalék alattinak, 50% 10-30 százalék közöttinek érzékelte.

A háztartások telekommunikációs szolgáltatói kapcsolatai
Szolgáltató A háztartások hány százalékában van jelen? Átlagosan hány szolgáltatással van jelen az adott szolgáltató a háztartásban
Telekom 62% 2,1
Vodafone 32% 1,6
Yettel 29% 1,1
Digi 24% 1,9
Tarr Kft. 4%
MindigTV Prémium 3%
Flip 2%
Vidanet 1%
PR Telecom 1%
Direct One 2%
Egyéb 6%
Bázis: összes háztartás (N=4,009 millió HT, n=3005)

A háztartások többségében két szolgáltató van jelen a szolgáltatásaival

Szolgáltatói konvergencia
Szolgáltató

2022

2023 2024
csak Telekom 18% 28% 27%
egy szolgáltató (nem Telekom) 10% 12% 12%
két szolgáltató 56% 56% 54%
három vagy több szolgáltató 16% 4% 6%
nincs szolgáltatásuk 0% 0% 1%
Bázis: összes háztartás (N=4,009 millió HT, n=3005)

Növekedett az fizetős televíziószolgáltatással teljesen elégedettek aránya

A teljesen elégedettek arányának alakulása (1-5 skálán 5-ösre értékelők)
Év Fizetős tévé HK internet SSc mobilinternet
teljesen elégedett (%) átlag teljesen elégedett (%) átlag teljesen elégedett (%) átlag
2020 53% 49% 52%
2021 52% 4,4 51% 4,4 54% 4,4
2022 50% 4,3 47% 4,3 52% 4,4
2023 49% 4,4 48% 4,4 47% 4,4
2024 53% 4,4 49% 4,4 49% 4,4
Bázis: az adott szolgáltatást igénybe vevők.

Nem változtak az előző évekhez képest a háztartások szolgáltatói kötődései. A Telekom továbbra is a legnagyobb súlyú szolgáltató, a háztartások csaknem kétharmadában (62%) jelen van valamilyen telekommunikációs szolgáltatással. Jól jelezi a Telekom súlyát a piacon, hogy a háztartások több mint egynegyedében (27%) a vizsgált szolgáltatások tekintetében egyedüli szolgáltatóként van jelen. Ezzel együtt azért azt láthatjuk, hogy 2024-ben is a háztartások többsége legalább két szolgáltatótól (60%) vásárolja a telekommunikációs szolgáltatásokat.

Három további jelentős szereplő van a piacon: a Vodafone márka a háztartások egyharmadában (32%), a Yettel a háztartások 29%-ban, a Digi pedig a háztartások egynegyedében (24%) érdekelt valamilyen szolgáltatással. A Vodafone-Digi összeolvadás viszont a jövőben csökkenti a kínálat sokszínűségét.

Összességében jól teljesítettek a szolgáltatók a vásárlók értékelési szerint. Minden második fogyasztó teljesen elégedett volt az igénybe vett szolgáltatással.

A fizetős TV-szolgáltatással a fogyasztók 53%-a, a hk internetszolgáltatással 49%,- a az ssc mobilinternet-szolgáltatással a fogyasztók 49%-a volt teljesen elégedett. A magas elégedettség mellett csekély az elégedetlen fogyasztók aránya.

Mobiltelefon

Változatlanul a Telekom a legtöbb háztartásban jelen lévő mobilszolgáltató

A háztartásokban található mobilszolgáltatók (hang és SSc szolgáltatás)
Szolgáltató Részesedés Részesedés Átlagos költése – hó / SIM
Telekom 44% 7 250 Ft
Vodafone 29% 7 600 Ft
Yettel 29% 7 600 Ft
Más szolgáltató 2% 5 000 Ft
Bázis: mobiltelefon-előfizetést használó HT (N=3,809 millió HT, n=2870)

Az érték a megkérdezettek becslésein alapul.

Valamelyest csökkent a belföldi, illetve EU-s korlátlanságot biztosító csomagok aránya

A postpaid mobil díjcsomagok hangszolgáltatás tartalmának alakulása 2019–2024-ig
Díjcsomag jellemző 2019 2020 2021 2022 2023 2024
EU-n belül korlátlan 13% 18% 24% 29% 27% 24%
belföldön korlátlan 28% 24% 28% 27% 30% 28%
hálózaton belül korlátlan 35% 37% 31% 26% 32% 33%
nem korlátlan 23% 19% 16% 17% 13% 15%
nem tudja 2% 2% 1% 1% 0% 0%
Bázis 2024: postpaid mobilelőfizetést használók (N= 2,666 millió HT, n=2026)

2023-as adatoktól az ábra a háztartás telekommunikációs kérdésekben döntéshozó személy (válaszadó) fő SIM kártyájának az adatait tartalmazza.

Emelkedett az egy SIM kártyára jutó költés

SSc internetet használó SIM-ek aránya

  • 2022: 78%
  • 2023: 78%
  • 2024: 75%
A háztartások mobil költései, SSc szolgáltatással rendelkező SIM kártyái és költései
Év Teljes mobil költés HK internet
Ft/hó/SIM Növekmény az előző évhez képest Ft/hó/SIM Növekmény az előző évhez képest
2022 5 260 2 790
2023 6 670 3 450
2024 7 380 10% 3 870 12%
Bázis: az adott szolgáltatásra előfizető háztartások.

A mobil részpiacot növekvő költségek mellett a stabilitás jellemzi.

Ezen a részpiacon is a Telekom a legnagyobb szolgáltató – a háztartások 44%-ában találjuk ezt a márkát mobilszolgáltatóként. Az előző évben a háztartások 45%-ban volt jelen a Telekom mobilszolgáltatással.

A Telekom mellett továbbra is a Vodafone (29%) és a Yettel (29%) a piac két jelentős szolgáltatója. Egyéb szolgáltatók a háztartások 2%-ában vannak jelen.

A Telekomra jellemző egy előfizetésre vetített havi költés az előző évi 6500 Ft-ról 2024-ben 7250 Ft-ra növekedett. A Vodafone-nál 2024-ben a 2023. évi 6800 Ft költést 800 Ft-tal meghaladva 7600 Ft-ra emelkedett. A Yettel-nél a 2023. évi 6900 Ft-ról 7600 Ft-ra emelkedett. A kis szolgáltatóknál lényegesen alacsonyabb volt a fajlagos költés növekedése – 2023-ban 4900 Ft volt ez az érték, ez növekedett 2024-ban 5000 Ft-ra.

A mobil hangcsomagok nagy többsége tartalmaz valamilyen hívásirányú korlátlanságot. Az előző évhez képest kis mértékben csökkent az Eu-n belül (2023: 27%, 2024: 23%), illetve a belföldön bármely szolgáltató irányába (2023: 30%, 2024: 27%) korlátlanságot biztosító csomagok aránya. Ezzel együtt kis mértékben növekedett a saját hálózaton belül ingyenes hívásokat biztosító csomagok (2023: 32%, 2024: 34%), és a korlátlanságot nem tartalmazó csomagok (2023: 13%, 2024: 15%) aránya.

A mobil hang előfizetések háromnegyede (75%) mellé kapcsolódik mobilinternet- előfizetés is. Ez az előző évhez képest kismértékű csökkenést jelent (2023: 78%).

Az SSc – tehát a kisképernyős – mobilnet havi költsége az előző évi 3450 Ft / előfizetés összegről, 12%-os növekedés mellett 3870 Ft-ra nőtt.

Tovább csökkent a flottás előfizetések aránya

2024-ben közel 800 ezer flottás előfizetés van a háztartásokban.

Flottás előfizetés a háztartásban található összes SIM kártya alapján
Előfizetés

2022

2023 2024
van flottás a háztartásban 16% 14% 11%
nincs flottás a háztartásban 80% 82% 84%
nincs mobil 4% 4% 5%
Bázis: összes háztartás (N=4,009 millió HT, n=3005)

Változatlanul elégedettek a fogyasztók a mobiljukon használt mobilinternet szolgáltatásukkal

Elégedettség a szolgáltatással (2024)
Elégedettségi dimenzió

Teljesen elégedett

Átlag
Szolgáltatás díja 41% 4,1
Mobilinternet szolgáltatás folyamatossága 52% 4,4
Mobilinternet gyorsasága 53% 4,4
Az adatforgalmi korlát mértéke 50% 4,3
Összességében 49% 4,4
Bázis: SSc mobilinternet előfizetést használó (N=2,863 millió HT, n=2144)
Elégedettség a szolgáltatással (2023)
Elégedettségi dimenzió

Teljesen elégedett

Átlag
Szolgáltatás díja 40% 4,1
Mobilinternet szolgáltatás folyamatossága 54% 4,4
Mobilinternet gyorsasága 54% 4,4
Az adatforgalmi korlát mértéke 53% 4,4
Összességében 47% 4,4
Bázis: SSc mobilinternet előfizetést használó (N=2,863 millió HT, n=2144)

A szolgáltatót váltók 65% gyorsnak, könnyűnek, 33% még elfogadhatónak, 2% bonyolultnak ítélte a váltás folyamatát. Bázis: szolgáltatót váltók HT (N=82 ezer HT, n=44)

Miért nem váltottak?

  • időhiány 35%
  • hűségszerződés miatt kötbér terhelte 25%
  • nem talált jobb szolgáltatót 20%
  • bonyolult a váltás 17%
  • rendeződtek a problémák 17%

Bázis: akik gondolkodtak a váltáson HT (N=300 ezer HT, n=219)

Flottás mobil előfizetés minden tizedik háztartásban található. 2023-hoz képest (14%) kismértékben csökkent a flottás előfizetések aránya (2024: 11%).

Bár sokan gondolkodtak rajta, mégis csak kevesen váltottak mobilszolgáltatót. 2024-ben a mobil-előfizetők 10%-a jelezte, hogy felmerült benne a mobilszolgáltató-váltás. Azonban mindössze 2% esetében realizálódott ez a váltás, 8% maradt az addigi szolgáltatójánál – ők elsősorban az időhiánnyal (35%) magyarázták a maradást, illetve szerződési kötöttség (25%) és megfelelő alternatíva hiánya (20%) miatt maradtak a szolgáltatójuknál.

Internet

Legkevésbé az otthoni internet-szolgáltatás árával elégedettek a fogyasztók

Elégedettség a szolgáltatással (2024)
Elégedettségi dimenzió

Teljesen elégedett

Átlag
Előfizetési díj 36% 4,1
Szolgáltatás folyamatossága 55% 4,4
Intenet sebessége 56% 4,5
Összességében 49% 4,4
Bázis: HK internet előfizetést használó HT (N=2,977 millió HT, n=2271)
Elégedettség a szolgáltatással (2023)
Elégedettségi dimenzió

Teljesen elégedett

Átlag
Előfizetési díj 40% 4,1
Szolgáltatás folyamatossága 53% 4,4
Intenet sebessége 53% 4,4
Összességében 48% 4,4

A háztartások kétharmadában egyszerre van helyhez kötött internet és kisképernyős mobilnet is

Internetszolgáltatások előfizetőinek alakulása 2017–2024
Év Csak helyhez kötött internet Csak kisképernyős mobilinternet Mindkettő Egyik sem
2017 19% 7% 46% 28%
2018 17% 7% 51% 25%
2019 13% 8% 55% 23%
2020 12% 9% 59% 20%
2021 11% 9% 63% 17%
2022 10% 10% 65% 15%
2023 9% 11% 64% 16%
2024 9% 9% 66% 16%
Bázis: összes háztartás (N=4,009 millió HT, n=3005 HT)

A nagy adatforgalmat generáló online tevékenységet továbbra is helyhez kötött interneten intézi a többség

Helyhez kötött és/vagy mobilinterneten végzett tevékenységek a mindkét fajta internetet használók körében
Tevékenység Otthoni interneten Mobilinterneten Mindkettőn Egyiken sem
online filmnézés 45% 4% 27% 24%
nagyméretű fájlok le- vagy feltöltése, küldése 42% 4% 24% 30%
online zenehallgatás 24% 10% 45% 21%
online játék/gaming, e-sport 22% 5% 26% 47%
távoli hozzáférés létesítése, pl. munkahelyi számítógéppel 22% 4% 23% 51%
online konferencián való részvétel 18% 5% 26% 51%
videótelefonálás 17% 22% 41% 20%
online telefonálás 15% 24% 43% 18%
Bázis: akik használnak HK és mobilinternetet is (N=2,541 millió fő, n=1922 fő)

A háztartások 75%-ában van helyhez kötött, és 75%-ában van mobil hangszolgáltatáshoz tartozó mobilinternet-szolgáltatás (SSc). Továbbra is jelentős (16%) azon háztartások aránya, ahol nincs sem helyhez kötött internet szolgáltatás, sem SSc mobilinternet – ezek jellemzően az egy fős, idősebb, alacsony jövedelmű és iskolázottságú háztartások.

Az előző évhez képest növekedett azoknak a háztartásoknak az aránya, ahol kétfajta internet-szolgáltatást is találhatunk: 2023-ban a háztartások 64%-ban, 2024-ben 66%-ban volt jelen helyhez kötött internet és SSc mobilinternet is. A két net együttes jelenléte jellemzőbb azokban a háztartásokban, ahol 30-49 éves és felsőfokú iskolai végzettségű a háztartásfő, illetve a nagyvárosi, magas jövedelmű háztartásokra.

A hangszolgáltatáshoz nem kapcsolódó mobilinternet-szolgáltatást (LSc-t) a háztartások 6%-ában veszik igénybe. Jellemzően kiegészítő szerepet tölt be, hiszen az erre előfizető háztartások 92%-ában már helyhez kötött internet és mobiltelefonos mobilinternet is van, és csupán fél százalék az olyan háztartások aránya, ahol egyedül LSc internet érhető el.

A helyhez kötött internetet és SSc mobilnetet is használó háztartásokban a nagy adatforgalmat generáló, illetve a nagy stabilitást igénylő tevékenységekhez – filmnézés, nagyméretű állományok le- és feltöltése – inkább a helyhez kötött netet használják.

Az egyéb tevékenységek esetében – pl. online zenehallgatás, játék, online konferencia – a legtöbben nem tesznek különbséget, és mindkét technológiát használják adott esetben.

A háztartások közel felében már legalább 500 megás otthoni internet van

Elégedettség a szolgáltatással (2023)
Sávszélesség

2024

2023 2022
<30 Mbit/s 3% 2% 4%
30-99 Mbit/s 23% 20% 20%
100-499 Mbit/s 27% 28% 35%
500-999 Mbit/s 22% 26% 22%
1 Gbit/s vagy több 25% 24% 19%
2024 Bázis: aki tudja, hogy mennyi (N=2,027 millió HT, n=1518)
Mi a jellemző demográfiai profilja az egyes sávszélesség-tartományokat használóknak?
Sávszélesség

Átlagos költés

Demográfiai profil
1 Gbit/s vagy több 6 100 Ft magas jövedelmű nagyvárosi háztartások, magas végzettségű háztartásfő, jó vagyoni helyzet, van a háztartásban bundling
500-999 Mbit/s 5 500 Ft fővárosi, alsóközép és felsőközép jövedelem háztartások, van a háztartásban okos TV
100-499 Mbit/s 5 400 Ft megyei jogú városban lévő és kisvárosi háztartások, kertvárosias környezet
100 Mbit/s alatt 5 300 Ft község, kisvárosi háztartások, falusias környezet, alsó és alsó közép vagyoni helyzet

A fogyasztók többsége úgy értékeli, hogy a szolgáltatók betartják a sávszélességre vállalt szerződéses kötelezettségeiket

A helyhez kötött internet technológiája

  • DSL 9%
  • Kábeltévés internet 59%
  • Optika 26%
  • Vezeték nélküli 2%
  • Más szélessáv 1%
  • Nem tudja 3%

Bázis: HK internet előfizetést használó HT (N=2,866 millió HT, n=2171)

Biztosítja-e a szolgáltató a szerződésben rögzített sávszélességet?
Internet-technológia

Mindig biztosítja

Többnyire biztosítja
Minden helyhez kötött internetet használó HT 48% 39%
ADSL / VDSL 48% 44%
Kábeltévés internet 47% 40%
Optika 53% 34%

A fogyasztók kis hányada ellenőrzi az internetkapcsolata sebességét

Tesztelte-e már a(z) … internetkapcsolat sebességét?
Válasz

HK internet

Mobilinternet
előfordult 18% 10%
nem fordult elő 81% 88%
nem tudja, nem válaszol 1% 2%
Bázis: az adott szolgáltatást igénybe vevők

Minden második (47%) helyhez kötött internetet használó háztartásban már legalább 500 Mbit/s sávszélességű internetkapcsolat található. Ezek a háztartások átlagosan 5500 Ft-ot meghaladó összeget fizetnek havonta a szolgáltatásukért. A helyhez kötött internetet használó háztartások egynegyede (27%) 100-499 Mbit/s sávszélességgel rendelkezik, melyért átlagosan 5400 Ft-ot fizetnek havi szinten.

Sokan kénytelenek beérni ennél szerényebb sávszélességgel: 23% 30-99 Mbit/s, 3% 30 Mbit/s-nél alacsonyabb sávszélességű internetet használ. Ráadásul a lassú internet költsége alig marad el a jelentősen gyorsabb szolgáltatásétól, havi szinten átlagosan 5300 Ft-ot tesz ki.

A fogyasztók többsége nem panaszkodik a szolgáltatók által biztosított sebességre – 88% úgy érzi, hogy mindig vagy többségében megvan a szerződés által előírt sávszélesség. Érdekes, hogy a legnagyobb arányban a valamelyik DSL technológiát használó (92%) háztartások mondták, hogy többnyire vagy mindig biztosítja a szerződésben meghatározott sávszélességet a szolgáltató – valószínűleg ezeken a területeteken a szolgáltatók visszafogottak a szerződéskötések során, és a technikai lehetőségekhez igazítják a vállalásaikat az ígért sávszélesség tekintetében.

Ezzel együtt is kevesen ellenőrzik az internetkapcsolatuk sebességét – 2024-ben a helyhez kötött internet sebességét 18%, az SSc mobilnet sebességét 10% ellenőrizte. A tudatos internethasználatban ebben a tekintetben nem történt változás – 2023-ban a helyhez kötött internet sebességét 20%, a mobilinternet sebességét 10% ellenőrizte.

Tízből kilenc internetes háztartásban az internet eléréséhez használnak routert

Használnak-e a háztartásban router-t?

  • Használnak: 87%
  • Nem használnak: 12%

Bázis: HK internet előfizetést használó HT (N=2,866 millió HT, n=2171)

Jellemzően hány eszközzel kapcsolódnak rá?

  • Egy: 34%
  • Kettő: 25%
  • Három: 17%
  • Négy: 11%
  • Öt vagy több: 11%
  • Nem tudja nem válaszolt: 2%

Nagyon kevesen terveznek változtatni az otthoni internetelőfizetésükön

Terveznek-e változtatni a HK internetelőfizetésükön?

  • Lemondják a HK internetet, és legfeljebb a meglévő mobilnetet használják: 1%
  • Lemondják a HK internetet, és új mobilnetet fizetnek elő vagy a meglévőt bővítik: 1%
  • Szolgáltatóváltást terveznek: 2%
  • Nem tervezik lemondani a HK internetet: 94%
  • Nem tudja, nem válaszolt: 2%

Bázis: HK internetelőfizetést használó HT (N=2,866 millió HT, n=2171)

A háztartások 2% -nak van nyaralója, hétvégi háza, és a legtöbben a telefonjukon elérhető mobilinternetet használják a hétvégi házukban/nyaralójukban internetezésre

Hogyan interneteznek a hétvégi házban/nyaralóban?

  • Mobiltelefonos mobilinternettel: 63%
  • Vezeték nélküli, de helyhez kötött internettel: 4%
  • Vezetékes internettel: 2%
  • Nagyképernyős mobilinternettel: 0%
  • Nem szoktunk ott internetezni: 32%

Bázis: ahol van hétvégi ház, nyaraló (N=81 ezer HT, n=61)

A helyhez kötött internetet használó háztartások többsége routert használ (87%) az internetezéshez. A routerhez a háztartások többségében (59%) egy vagy kettő eszköz kapcsolódik.

A háztartások nagy többsége a jelenleg ismert körülmények között nem tervez változtatni a helyhez kötött internetszolgáltatásán – mindössze 2% tervez szolgáltatóváltást, 1% mobilinternetre váltást, 1% pedig helyhez kötött internetszolgáltatás lemondását tervezi.

A hétvégi házakban, nyaralókban többségükben a mobil hangszolgáltatáshoz kapcsolódó mobilnetet használnak az emberek.

A 70 év felettieket nem érte el még az internetezés – többségük továbbra sem használja az internetet

A nethasználatból kimaradók aránya – szociodemográfiai jellemzők szerint

A nethasználatból kimaradók aránya életkor szerint
Korcsoport

Arány

14-29 éves 0%
30-39 éves 0%
40-49 éves 0%
50-59 éves 1%
60-69 éves 22%
70+ éves 69%
Bázis: az adott csoportba tartozók
A nethasználatból kimaradók aránya iskolai végzettség szerint
Végzettség

Arány

Max. 8 általános 40%
Szakmunkásképző 14%
Érettségi 4%
Diploma 1%
Bázis: az adott csoportba tartozók
A nethasználatból kimaradók aránya a háztartás jövedelme szerint szerint
Jövedelmi kategória

Arány

1 – Legkisebb jövedelmű 38%
2 38%
3 17%
4 8%
5 – Legnagyobb jövedelmű 4%
Bázis: az adott csoportba tartozók

A 14 éven felüli lakosság 16 százaléka egyáltalán nem használ internetet – ez nem változott 2023 óta. Az internet használatából teljesen kimaradók aránya az alsó- középső jövedelemi decilisekben (legkisebb decilis: 43%, legnagyobb: 1%), illetve az idősek körében (50-59 évesek: 4%; 60-69 évesek: 21%; 70+ évesek: 63%) lényegesen magasabb. Valamint az átlagosnál magasabb az alacsonyabb iskolai végzettségűek körében (max. 8 általános: 49%).

Mivel vannak, akik csak mobilnetet használnak, a helyhez kötött internetet nem használók aránya kissé bővebb, 25 százalékos. Ők ezt elsősorban azzal magyarázzák, hogy nincs rá szükségük (48%), illetve egyáltalán nem interneteznek (50%). Elmondásuk szerint mobiltelefonról internetezik a helyhez kötött internetre nem előfizető háztartások 12%-a, a drágaságot 14% említi, és elhangzik az is, hogy „bonyolult, nem értenek hozzá” (17%).

Az SSc mobilnettől tartózkodók legtöbben ugyancsak a „nincs rá szükségük” (41%) és az „egyáltalán nem internetezünk” (36%) okokat említik. Ebben a szegmensben magas a „nem értek az internethez” válaszok aránya (29%). Wifin internetezik helyette 11%, illetve drágának ítéli 15%.

Helyhez kötött telefon

Tovább csökken a helyhez kötött telefonok száma. Az előfizetések 82%-hoz van készülék.

HK telefon-elterjedtség
Év

Elterjedtség

2020 50%
2021 46%
2022 42%
2023 31%
2024 27%
Bázis: összes háztartás (N=4,009 millió HT, n=3005)
A HK telefon szolgáltatója
Szolgáltató

Részesedés

Telekom 59%
Vodafone 8%
Digi 23%
Flip 2%
Tarr Kft. 4%
Más cég 5%
Bázis: HK telefonnal rendelkező HT (N=1,099 millió HT, n=900)
Átlagos havi költés
Az előfizetés jellemzője

Költés

teljes 2260 Ft / HT / hónap
ha csomagban van 2000 Ft / HT / hónap
ha nem csomagban van 3960 Ft / HT / hónap
ha van készülék 2400 Ft / HT / hónap
ha nincs készülék 1650 Ft / HT / hónap
Bázis: HK telefonnal rendelkező HT (N=1,099 millió HT, n=900)

Csomagköltések (csomagár Ft / HT / hónap)

  • HK telefon + internet + TV egy csomagban: 11 800 Ft/hó
  • HK internet + TV egy csomagban: 10 900 Ft/hó

Folyamatosan csökken a helyhez kötött telefon elterjedtsége – a 2020-as 50%-ról 2024-ben 27%-ra esett a helyhez kötött telefonnal ellátott háztartások aránya. Fontos itt megemlíteni, hogy vannak olyan háztartások, ahol nem is tudnak a helyhez kötött telefonszolgáltatás jelenlétéről, mert azt egy csomagajánlat részeként a szolgáltató által kommunikált csomagár-kedvezmény miatt veszik igénye, és a háztartás nem is rendelkezik a szolgáltatás használatához szükséges telefonkészülékkel.

A továbbiakban is várhatóan csökkenni fog a szolgáltatást igénybe vevő háztartások száma – 7% tervezi a szolgáltatás lemondását az elkövetkező időszakban.

A helyhez kötött telefonnal rendelkező háztartások havonta átlagosan közel 2300 Ft-ot fizetnek a szolgáltatásért – érdekes a csomagban igénybe vett, és a csomagon kívüli szolgáltatás ára közötti különbség. Míg a szolgáltatást az előbbi konstrukcióban igénybe vevő háztartások havi szinten 2000 Ft-ot fizetnek a szolgáltatásért, addig a helyhez kötött telefonszolgáltatást csomagon kívül vásárlóknak közel 4000 Ft költséget kell viselniük.

Televízió, streaming, online TV

Továbbra is növekszik az okostévék száma a háztartásokban

A hagyományos tévénézésre használt eszközök a háztartásban
Tévézésre használt eszköz 2019 2020 2021 2022 2023

2024

Hagyományos tévé 25% 20% 13% 12% 10% 10%
Lapostévé (okos vagy hagyományos) 81% 82% 89% 89% 88% 88%
Okostévé 27% 29% 38% 43% 45% 49%
TV okosító 1% 2% 1%
Bázis: összes háztartás (N=4,009 millió HT, n=3005 HT)

A TV-szolgáltatás előfizetési díjával a legkevésbé elégedettek a fogyasztók

Elégedettség a szolgáltatással (2024)
Elégedettségi dimenzió Teljesen elégedett

Átlag

Előfizetési díj 41% 4,1
Szolgáltatás folyamatossága 56% 4,4
Csatornakínálat 57% 4,4
Összességében 53% 4,4
Bázis: TV előfizetést használó HT (N=3,531 millió HT, n=2670)
Elégedettség a szolgáltatással (2023)
Elégedettségi dimenzió Teljesen elégedett

Átlag

Előfizetési díj 42% 4,2
Szolgáltatás folyamatossága 55% 4,4
Csatornakínálat 57% 4,4
Összességében 49% 4,4
Bázis: TV előfizetést használó HT (N=3,531 millió HT, n=2670)

Folyamatosan bővül a streaming használata

A streaming-szolgáltatásokra előfizetők (pl. Netflix, HBO Max, Disney+)
Év

Arány

2021 14%
2022 21%
2023 24%
2024 26%
Bázis: Adott évben minden HT
A streaming-szolgáltatásokra előfizetők (YouTube Premium nélkül)
Év

Arány

2021 14%
2022 21%
2023 24%
2024 25%
Bázis: Adott évben minden HT

A többszemélyes, a vagyonosabb és a nagyvárosi háztartások elsősorban a streaming-használók

A streaming-szolgáltatásokra előfizetők (pl. Netflix, HBO Max, Disney+) a háztartás vagyoni helyzete szerint
Vagyoni helyzet

Arány

Alsó 15%
Közép 20%
Felső 44%
Bázis: az adott csoportba tartozók
A streaming-szolgáltatásokra előfizetők (pl. Netflix, HBO Max, Disney+) a háztartás településtípusa helyzete szerint
Településtípus

Arány

Község 21%
Város 24%
Megyei jogú város 33%
Budapest 30%
Bázis: az adott csoportba tartozók
A streaming-szolgáltatásokra előfizetők (pl. Netflix, HBO Max, Disney+) a háztartás létszáma helyzete szerint
A háztartás létszáma

Arány

1 fős 12%
2 fős 21%
3 fős 34%
4+ fős 67%
Bázis: az adott csoportba tartozók

Még kevés helyen váltotta ki teljesen a streaming a hagyományos tévézést

26 százalékra emelkedett a streaming használó háztartások száma (több mint 1 millió HT-ban) használnak valamilyen streaminget szolgáltatást. A streaming havi átlagos költsége 4 600 Ft (csak azok a szolgáltatások, amiért a háztartás díjat fizet).

TV-szolgáltatás vs. streaming a háztartásban
Mi van a háztartásban?

Arány

Csak fizetős TV szolgáltatás van 65%
Csak ingyenes mindigtv van 6%
Fizetős TV és streaming is van 23%
Csak streaming van 3%
Nincs se fizetős TV, se streaming, se ingyenes mindigtv 3%
Bázis: összes háztartás (N=4,009 millió HT, n=3005)
Miképpen fizetnek elő (Egy háztartás több módon is előfizethet)?
Hogyan fizet?

Arány

Telekommunikációs szolgáltatójának fizet 27%
Streaming szolgáltatónak fizet 60%
Nem fizet -ingyenes szolgáltatást használ vagy másét 17%
Bázis: ahol van streaming-szolgáltatás (N=1040 ezer HT, n=742)

Továbbra is a Netflix a piacvezető streaming-szolgáltató

Használt streaming-szolgáltatók
Szolgáltató 2023

2024

Netflix 80% 80%
(HBO) MAX 18% 19%
Disney+ 15% 17%
RTL + 9% 6%
Youtube Premium 6% 6%
Sky Showtime 2% 6%
Amazon Prime Video 2% 2%
egyéb szolgáltató 4% 4%
Bázis: streaminget használó HT N=1040 ezer HT, n=742)
A háztartásban használt streamingszolgáltatók száma
Használt streamingszolgáltatók száma 2023

2024

egyféle 73% 70%
kétféle 20% 20%
három vagy többféle 7% 10%
Bázis: streaminget használó HT N=1040 ezer HT, n=742)

Továbbra sincs áttörés az online TV használatában

A háztartások 6%-ban (közel 250 ezer HT-ban) használnak valamilyen online TV-t szolgáltatást.

Az online TV szolgáltatást a használók 75%-a csomagban veszi igénybe. Havi átlagos költés (csak azok a szolgáltatások, amiért a háztartás díjat fizet) 3 090 Ft.

Az online TV szolgáltatást a használók 76%-a fizet díjat a szolgáltatásért.

Fizetős TV-szolgáltatás vs. online TV a háztartásban (streaming és Mindig TV nélkül)
Mi van a háztartásban?

Arány

csak TV szolgáltatás van 83%
TV és online TV is van 5%
csak online TV van 1%
nincs se TV, se online TV 11%
Bázis: összes háztartás (N=4,009 millió HT, n=3005)

Online TV: online bárhonnan elérhető TV-szolgáltatások (pl. Telekom GO, Vodafone TV, DIGI online, stb.).

A Telekom TV GO szolgáltatása a piacvezető az online TV-k piacán.

Használt online TV-szolgáltatók
Szolgáltató

Arány

Telekom TV GO 64%
Vodafone TV 4%
Yettel TV 8%
DIGI Online 12%
MindigTV GO 8%
Egyéb 5%
Bázis: online TV-t használó HT (N=246 ezer HT, n=158)

A háztartások jelentős hányada kihasználja az ingyenes Mindig TV szolgáltatást A háztartások 7%-a szokta otthon nézni az ingyenes földfelszíni mindig tv-t.

Azokban a háztartásokban, ahol van tv készülék, de nincs előfizetés 83% nézi az ingyenes földfelszíni Mindig Tv-t. Bázis: ahol van TV készülék, de nincs előfizetés (N=326 ezer HT, n=235).

Csak kevés háztartás tervez a következő 12 hónapban változtatni a TV előfizetésén

Terveznek-e változtatni a TV-előfizetésükön?
Válaszkategória 2023

2024

lemondják a TV-t, és nem néznek TV-t 1% 0%
lemondják, és streamingre vagy online TV-re váltanak 3% 3%
szolgáltatóváltást terveznek 3% 3%
nem tervezik lemondani a TV-t 92% 91%
nem tudja, nem válaszolt 1% 3%
Bázis: TV előfizetést használók (N=3,531 millió HT, n=2670)

Nem jellemző a szolgáltatóváltás – csak kevés háztartás váltott szolgáltatót az elmúlt 12 hónap során

Váltottak TV, HK internet- vagy telefon-szolgáltatót az elmúlt 1 évben?
Váltott/nem váltott

Arány

váltott 3%
nem váltott 96%
nem tudja / nem válaszolt 1%
Bázis: HK szolgáltatással rendelkező HT (N=3,784 millió HT, n=2863)

A szolgáltatót váltók 23% gyorsnak, könnyűnek, 52% még elfogadhatónak ítélte a váltás folyamatát.

A váltás okai
A váltás oka

Arány

Egy szolgáltatóhoz vitték a szolgáltatásokat 16 21%
Költözés miatt 19 24%
Jobb ajánlatot kaptak 16 21%
Elégedetlenek voltak a szolgáltatóval 16 21%
Megszűnt / átalakult a szolgáltató 10 13%
Ár miatt 13 17%
Bázis: szolgáltatót váltók HT (N=106 ezer HT, n=78)

A háztartások nagy többségében (96%) használnak valamilyen tévézésre alkalmas eszközt.

A háztartások döntő többségében (88%) már lapostévét találunk. A hagyományos képcsöves tévét használók száma folyamatosan csökken, 2024-ben már csak a háztartások tizedében van ilyen készülék. Az okostévék száma ezzel párhuzamosan folyamatosan emelkedik – 2023-ban a háztartások 45%-ában, 2024-ben már 49%- ában van okostévé.

2021 óta folyamatosan emelkedik a streamingszolgáltatást használó háztartások aránya. Míg 2021-ben a háztartások „mindössze” 14%-ában volt streamingszolgáltatás, addig 2024-ben már minden negyedik (26%), háztartásban találhatunk valamilyen streaminget. Streaminget elsősorban a felső vagyoni harmadban, a nagyvárosi és a nagyobb létszámú háztartások használnak.

A streaminget használók elsősorban a Netflix (80%) szolgáltatását használják, de erős az (HBO) MAX (19%) és a Disney+ (17%) is. Streamingszolgáltatásra havi szinten átlagosan 4600 Ft-ot fordítanak azok a háztartások, amelyek fizetnek a szolgáltatásért.

Összességében a háztartások kétharmadában (65%) csak fizetős TV szolgáltatást találunk, azonban magas azoknak a háztartásoknak az aránya is, amelyekben egyszerre használnak fizetős TV és streaming-szolgáltatást is (23%). Kevés háztartásban váltotta ki teljesen a televíziószolgáltatást a streaming – a háztartások 3%-ban, 120 ezer háztartásban van kizárólag streaming.

Az online TV, azaz az interneten elérhető lineáris (azaz nem streaming) TV használatában nem történt áttörés. Online TV-szolgáltatást közel 250 ezer háztartásban használnak, a háztartások 6%-ában, és jellemzően a „hagyományos” TV-szolgáltatás mellé vásárolják az előfizetők. A legtöbben a Telekom TV GO (64%) szolgáltatását használják.

A háztartások 7%-a használja a Mindig TV ingyenes adását. Azokban a háztartásokban, amelyekben van TV-készülék, de nincs TV-előfizetés, 83% nézi az ingyenes földfelszíni Mindig TV-t. A háztartások 6%-ban nincs sem fizetős TV szolgáltatás, sem streaming-előfizetés, és csak ingyenes Mindig TV-t néznek.

Kevesen kívánnak változtatni TV-előfizetésükön: mindössze a TV-előfizetést használók 6%-a tervez változtatni. A háztartások 3%-a tervez szolgáltatóváltást, és további 3% gondolkodik a streamingre vagy online TV-re váltáson.

A múltban sem volt jellemző a szolgáltatóváltás – kevesen váltottak szolgáltatót a tévé vagy helyhez kötött internet-, telefon-előfizetéssel rendelkező háztartásokban. 2024-ben mindössze az ezen szolgáltatások bármelyikével rendelkező háztartások 3%-a váltott.

A váltást elsősorban a szolgáltatások egy szolgáltatónál koncentrálása (27%), egy esetleges költözés (26%), vagy jobb ajánlat felbukkanása (23%), illetve a volt szolgáltatóval kapcsolatos elégedetlenség (23%) okozta.

A váltás módját 23% gyorsnak, könnyűnek, 52% még elfogadhatónak ítélte.

Fogyasztói tudatosság

Minden második fogyasztó nem nézi meg a távközlési számláit

Megnézi-e a távközlési szolgálató számláit?
Válaszkategória Arány
alaposan megnézi 10%
csak felületesen nézi meg 42%
nem szokta megnézni 47%
nem tudja 1%
Bázis: valamely távközlési szolgáltatásra előfizető HT (N=3,973 millió HT, n=2985)
El tud-e igazodni a távközlési szolgálató számláin?
Válaszkategória Arány
könnyen eligazodik a számlákon 45%
kis nehézséggel, de eligazodik a számlákon 36%
nehezen, de eligazodik a számlákon 16%
nem tud eligazodni a számlákon 3%
nem tudja 1%
Bázis: akik megnézik a számlákat (N=2,068 millió HT, n=1564)

Sokan a szolgáltatók ügyfélkiszolgáló és online platformjairól tájékozódnak, de jelentős szerepet játszanak az informális csatornák

Honnan tájékozódnak a távközlési szolgáltatók kínálatáról, ha új csomagra szeretnének előfizetni?
Honnan tájékozódik? 2022 2023

2024

Ismerősöktől, barátoktól 17% 26% 27%
A szolgáltató honlapjáról 26% 25% 21%
Személyesen a szolgáltató ügyfélszolgálatán 21% 25% 20%
Telefonon a szolgáltatótól 16% 18% 14%
Számlalevélből, szolgáltatói hírlevélből 24% 16% 15%
Internetes hírportálokról 19% 16% 16%
Tévé-, rádió-, sajtóreklámokból 17% 11% 12%
Közösségi oldalakról 13% 11% 11%
Szolgáltatók mobilalkalmazásán keresztül 3% 9% 7%
Szórólapokról, plakátokról 11% 6% 6%
Távközlési árakat összehasonlító internetes oldalakról 5% 6% 6%
Az NMHH oldaláról 2% 3% 3%
Sehonnan sem tájékozódnak 16% 17% 21%
Bázis: valamely távközlési szolgáltatásra előfizető HT (2024-ben N=3,974 millió HT, n=2985)

Mérsékelt a távközlésicsomag-választást segítő site-ok, alkalmazások ismertsége

Hallott-e már a távközlésicsomag-választást segítő független weboldalakról, alkalmazásokról?
Válaszkategória Arány
hallott róla 13%
nem hallott róla 85%
nem tudja, nem válaszol 1%
Bázis: összes háztartás (N=4,009 millió HT, n=3005)
Hallott-e már az NMHH távközlésicsomag-választást segítő alkalmazásairól?
Válaszkategória Arány
hallott róla 15%
nem hallott róla 84%
nem tudja, nem válaszol 1%
Bázis: összes háztartás (N=4,009 millió HT, n=3005)

Mérsékelt az NMHH alkalmazások ismertsége, és kevesen használják ezeket Összességében 20% hallott valamelyik alkalmazásról.

Összességében 5% használta valamelyik alkalmazást.

Hallott már a következő NMHH-s alkalmazásokról? – akik hallottak az adott alkalmazásról
Alkalmazás 2021 2022 2023

2024

Átlagos havi költségmutató 10% 12% 13% 13%
Szélessáv.net 17% 16% 16% 16%
Kisokos 11% 15% 13%
Bázis: összes háztartás (N=4,009 millió HT, n=3005)
Használta már az alkalmazást? – akik használták az adott alkalmazást
Alkalmazás 2021 2022 2023

2024

Átlagos havi költségmutató 3% 4% 3% 3%
Szélessáv.net 6% 6% 4% 4%
Kisokos 4% 3% 2%
Tantusz 2%
Bázis: összes háztartás (N=4,009 millió HT, n=3005)

Az otthoni internetet használók egyharmada utánanézett már az előfizetői szerződésben kérdéses tartalmaknak

Informálódás a HK internet-előfizetési szerződésből
Válaszkategória Arány
Többször is előfordult 10%
Egyszer fordult elő 20%
Még soha nem fordult elő 69%
Nem tudja, nem válaszol 1%
Bázis: HK internetet használók (N=2,977 millió HT, n=2271)
Mennyire volt könnyű megtalálni a keresett dolgot a szerződésben?
Válaszkategória Arány
Könnyen megtaláltam 54%
Nehezen, de megtaláltam 39%
Nem találtam meg 7%
Nem tudja, nem válaszol 1%
Bázis: a szerződésből informálódók (N=896 ezer HT, n=628)

Sokan informálódtak a mobil hang csomagjukhoz tartozó mobilinternet előfizetésükről az előfizetői szerződésből

Informálódás a mobil előfizetési szerződésből
Válaszkategória Arány
többször is előfordult 7%
egyszer fordult elő 15%
még soha nem fordult elő 77%
nem tudja, nem válaszol 1%
Bázis: mobiltelefonos mobilinternettel rendelkező HT (N=2,863 millió HT, n=2144)
Mennyire volt könnyű megtalálni a keresett dolgot a szerződésben?
Válaszkategória Arány
könnyen megtaláltam 42%
nehezen, de megtaláltam 43%
nem találtam meg 15%
nem tudja, nem válaszol 0%
Bázis: a szerződésből informálódók (N=622 ezer HT, n=444)

Sokan meg sem nézik a szolgáltatótól kapott számlákat – mindössze a háztartások 10%-ban tekintették át részletesen, 42%-ban nézték meg felületesen a kapott számlákat.

Akik megnézték a számlákat, közülük minden második válaszadó (45%) számára könnyen áttekinthetők azok; 36% számára kis nehézséggel ugyan, de áttekinthetők, 16% számára nehezen áttekinthetők a számlák; 3% jelezte, hogy egyáltalán nem tud eligazodni a kapott számlákon.

A távközlési szolgáltatásokra előfizető háztartások jellemzően a szolgáltató ügyfélkiszolgáló – személyes ügyfélszolgálaton 20%, telefonos ügyfélszolgálaton 14% – csatornáin, valamint a szolgáltatók online platformjain – honlap 21%, mobilalkalmazás 7% – tájékozódnak a szolgáltatók ajánlatiról. Jelentős szerepet játszanak továbbá az informális csatornák az ilyen jellegű tájékozódásban – ismerősöktől, barátoktól 27% tájékozódik. De a háztartások egyötödében (21%) egyáltalán nem szoktak tájékozódni a szolgáltatók ajánlatairól.

A kérdezettek 13%-a hallott a távközlési csomagok közötti eligazodást segítő alkalmazásokról, weboldalakról. Körülbelül ugyanennyien (15%) tudnak az NMHH tájékozódást segítő alkalmazásairól. Nem változott ezeknek az alkalmazásoknak az ismertsége: a legismertebb a „Szélessáv.net” (16%), amit a „Kisokos” és az „Átlagos havi költségmutató” követ 13%-os ismertségekkel. Összességében 5% használta is valamelyik alkalmazást.

A helyhez kötött internetet használók közel egyharmada (30%) nézett már valamilyen információ után a szolgáltatási szerződésben – 54% nyilatkozott úgy, hogy könnyen megtalálta a keresett információt. A mobil hangszolgáltatáshoz kapcsolódó mobilinternet-szolgáltatással (SSc) kapcsolatosan a fogyasztók negyede (25%) tájékozódott a szolgáltatási szerződésből – 42% ítélte úgy, hogy könnyen megtalálta a keresett információt.

Problémásabbak a háztartások helyhez kötött szolgáltatásai.

Fizetős televíziószolgáltatás
Válaszkategória 2022 2023

2024

Tapasztaltak problémát az elmúlt egy évben 15% 13% 10%
Fordultak emiatt a szolgáltatóhoz 9% 8% 5%
Nem oldódott meg azonnal 3% 4% 2%
Nem oldódott meg 1% 0% 0%
Bázis: az adott szolgáltatást igénybe vevők
Mobiltelefon
Válaszkategória 2022 2023

2024

Tapasztaltak problémát az elmúlt egy évben 7% 6% 6%
Fordultak emiatt a szolgáltatóhoz 3% 3% 3%
Nem oldódott meg azonnal 1% 1% 2%
Nem oldódott meg 1% 0% 0%
Bázis: az adott szolgáltatást igénybe vevők
Mobiltelefonos mobilinternet
Válaszkategória 2022 2023

2024

Tapasztaltak problémát az elmúlt egy évben 10% 9%
Fordultak emiatt a szolgáltatóhoz 4% 4%
Nem oldódott meg azonnal 1% 2%
Nem oldódott meg 0% 0%
Bázis: az adott szolgáltatást igénybe vevők

A legtöbb problémát a helyhez kötött szolgáltatásokkal kapcsolatban tapasztalták a fogyasztók. A helyhez kötött internet szolgáltatáshoz kapcsolódó problémával az elmúlt 12 hónapban a szolgáltatást használó háztartások 16%-a szembesült. Az előző évhez képest csökkent ez az arány, 2023-ban még 20% volt.

A hagyományos TV-előfizetéssel rendelkező háztartások 10%-a találkozott valamilyen szolgáltatással kapcsolatos problémával. Ennél a szolgáltatásnál is csökkent a problémák aránya: 2023-ban a szolgáltatást használó háztartások 13%- a találkozott ilyen jellegű problémával.

A mobiltelefonos hangszolgáltatást használók 6%-a (2023: 6%) észlelt problémát a szolgáltatással kapcsolatban, míg a mobiltelefonos mobilinternetszolgáltatás esetében 9%-nak voltak gondjai a szolgáltatással.

A problémát észlelők nagy hányada fordult a szolgáltatójához panasszal. Legtöbben (56%) a helyhez kötött internet problémájával keresték a szolgáltatót.

A teljes mintára vetítve a helyhez kötött internet esetében 9%, a fizetős televízió esetében 5% kényszerült a szolgáltatóhoz fordulni. A mobil hangszolgáltatás miatt 3%, mobilinternet szolgáltatás miatt 4% fordult a szolgáltatójához.

Gyakorlatilag minden esetben megoldódik a probléma – egyedül a helyhez kötött internet esetében jelezte néhány háztartás – a szolgáltatást használó háztartások 1%-a -, hogy a probléma a szolgáltató megkeresését követően sem oldódott meg.

Lábjegyzetek

  1. Bundled: azokat a csomagban vásárolt helyhez kötött telefon, helyhez kötött internet, otthoni fizetős TV, mobil hang és kisképernyős mobilinternet és streaming előfizetéseket érjük, ahol a szolgáltató egy csomagban kínálja ezeket a szolgáltatásokat, és ezért valamilyen előnyt – általában árelőnyt – kínál a vásárlóinak. Az így csomagban igénybe vett szolgáltatásokról a szolgáltató általában egy számlát állít ki.  
  2. Az alacsony elemszámok miatt a szokásosnál nagyobb kilengések lehetnek az átlagokban.  
  3. Az összeg nem tartalmazza a streaming és online TV, valamint a mobilvásárlások és készüléktörlesztések költségeit.  
  4. Az összeg nem tartalmazza a streaming és online TV, valamint a mobilvásárlások és készüléktörlesztések költségeit.  
  5. Az összeg nem tartalmazza a streaming és online TV, valamint a mobilvásárlások és készüléktörlesztések költségeit. Az érték a megkérdezettek becslésein alapul.  
  6. Az érték a megkérdezettek becslésein alapul, és nem tartalmazza a nagyképernyős mobilinternetet.  
  7. Az összeg nem tartalmazza a streaming és online TV, valamint a mobilvásárlások és készüléktörlesztések költségeit.  
  8. Csak a helyhez kötött szolgáltatások (tv, internet, telefon) és mobilszolgáltatások (hang+ssc, lsi). Streaming és online TV nélkül.  
  9. Az összeg nem tartalmazza a mobilvásárlások és készüléktörlesztések költségeit.  
  10. Az adatok a válaszadók besorolásán alapulnak. Az „EU-n belül korlátlan” kategóriánál feltételezzük, hogy a válaszadók egy része az EU-n belüli roamingra gondol, és nem az EU-s számok korlátlan hívására.  
  11. 2023-tól tartalmazza csoporton belüli korlátlan hívásokat tartalmazó csomagokat is.  
  12. Az összeg nem tartalmazza a mobilvásárlások és készüléktörlesztések költségeit.  
  13. Flottás előfizetésnél egy flottaüzemeltető cég vagy intézmény szerződik a szolgáltatóval, és engedélyezi a tagok csatlakozását. A költségeket viszont a magánszemély állja. A flotta tagjai egymást ingyen vagy nagyon kedvezményes díjon hívhatják.  
  14. Az érték a megkérdezettek becslésein alapul.