A Freedom in the World 2025 jelentés értékelése
A dokumentum letöltése (pdf)Készítette:
Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság
2025. április 11.
Minden jog fenntartva.
Előszó
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság feladatának tekinti a magyarországi médiahelyzetet értékelő jelentések nyomon követését, annak érdekében, hogy az azokban megfogalmazott felvetések és kérdések szakmai alapú vizsgálatához hozzájáruljon.
Jelen elemzésünkben a Freedom House által kiadott „Freedom in the World” jelentés módszertanát, valamint médiaviszonyokkal kapcsolatos kijelentéseit vizsgáljuk, azonosítva a módszertani hiányosságokat, tárgyi tévedéseket és szubjektív megállapításokat.
Vezetői összefoglaló
A „Freedom in the World” jelentéseket közzétevő Freedom House 1941-ben jött létre. Az emberi jogok védelmét és a demokratikus változások elősegítését céljaként kitűző szervezetet magánalapítványok és cégek mellett az amerikai kormányzat is támogatja. Az elsőként 1978-ban kiadott Freedom in the World című éves riport a politikai és polgári szabadságjogok helyzetének felmérésére törekszik. A projekt keretében egy globális jelentést, illetve az egyes országokat önállóan vizsgáló országjelentéseket adnak ki. 2025- ben 195 állam és 13 vitatott státuszú terület elemzését publikálták.
A jelentés módszertana az Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozatát tekinti viszonyítási pontnak, az értékelés során pedig nem kizárólag a jogszabályok, hanem azok érvényesülésének vizsgálatára is törekszik.
Az idei kiadás elkészítésében 132 elemző és 40 tanácsadó vett részt, akik a 2024. január 1. és december 31. közötti fejlemények alapján értékelték az egyes országokat. Az elemzők által javasolt pontszámokat ellenőrző találkozókon vizsgálják felül, amelyeken a Freedom House munkatársai és szakértő tanácsadók is részt vesznek. Az egyes államok értékelése tehát az elemzők, a tanácsadók, valamint a Freedom House stábja által kialakított konszenzus eredményeként jön létre.
A jelentés az országokat 25 indikátor mentén, indikátoronként 0-4 pont között értékeli (közülük 10 a politikai, 15 pedig a polgári szabadságjogok helyzetére vonatkozik). Az összpontszámok alapján az egyes államokat szabad, részben szabad vagy nem szabad kategóriába sorolják.
Több módszertani kritika is megfogalmazható a „Freedom in the World” jelentéssel kapcsolatosan.
A dokumentum nem rögzíti egyértelműen, hogy az egyes országjelentések mely elemzőktől származnak, erre csak azok névsorából következtethetünk. A jelentés elkészítésében egyetlen magyar elemző vett részt, ami megnehezíti a különböző szempontokat megjelenítő plurális értékelést. A riport módszertana is elismeri, hogy a dokumentum elkészítésében „elkerülhetetlen a szubjektivitás”.
A jelentés transzparenciáját csökkenti, hogy nem ismerhető meg a felhasznált források listája. A módszertani ismertető csupán annyit rögzít, hogy az elemzők „a források széles skáláját használják, beleértve a hírcikkeket, tudományos elemzéseket, nem kormányzati szervezetek jelentéseit, egyéni szakmai kapcsolatokat és helyszíni kutatásokat”.
Az országjelentések időnként a vizsgált éven kívüli eseményekre utalnak, annak ellenére, hogy a módszertan szerint egy év eseményei alapján végeznek pontozást. A riport továbbá helyenként megismétli a korábbi évek kiadásainak, több esetben tárgyi tévedéseket is tartalmazó állításait.
Kérdéses továbbá, hogy a média függetlenségét vizsgáló indikátor 0-4 pont közötti minősítése mennyire teszi lehetővé komplex kérdések értékelését, az országok közötti különbségek bemutatását.
A Freedom in the World megállapítása szerint a szabadság globális szintje 2024 során is csökkent, mivel 60 ország ért el az előző évhez képest rosszabb eredményt, miközben csak 34 állam tudott javítani.
A globális jelentés Magyarországot egyetlen alkalommal említi (az elmúlt évtizedben legtöbb pontot veszítő országok listájában), ugyanakkor több, a visegrádi vagy egyéb európai országokat érintő, médiával kapcsolatos kijelentést is tesz.
Pozitívan értékeli például a lengyel kormányzat közmédiával kapcsolatos tevékenységét, viszont kritikus álláspontot képvisel a szerb médiaviszonyokat illetően.
Az országjelentésben változatlan maradt Magyarország összpontszáma (65 pont), valamint a média függetlenségét vizsgáló indikátor értékelése is (2 pont).
A hazánkat értékelő jelentésben médiaviszonyokkal kapcsolatos tárgyi tévedések és szubjektívnek tekinthető, alátámasztást nélkülöző megállapítások találhatók.
A dokumentum szerint például „az országos, regionális és helyi médiát a kormánypárti orgánumok uralják”, miközben a magyar médiapiac sokszínűségét jelzi, hogy a legfontosabb piaci szereplők között – az online és a televíziós piacon is – eltérő nézőpontokat megjelenítő médiumokat találunk. Szubjektívnek és megalapozatlannak tekinthető a jelentés azon kritikája, amely szerint „a hatóságok által kedvezőtlennek ítélt hangok és nézőpontok háttérbe szorítására tett folyamatos erőfeszítések […] visszatartották a kormány nyílt kritikáját és az egyéb politikailag érzékeny megnyilvánulásokat.”
1. A jelentést kiadó szervezet és a jelentés módszertana
1.1. A szervezet és a módszertan ismertetése
A washingtoni székhelyű Freedom House 1941-ben jött létre, azzal a deklarált céllal, hogy előmozdítsák az emberi jogok védelmét és a demokratikus változásokat. Aktuális pénzügyi beszámolójuk szerint a szervezetet az amerikai kormányzat mellett magánalapítványok (például a Hurford Foundation és az Open Society Foundation), illetve vállalatok (például a Meta és a Google) támogatják.
A Freedom House első ízben 1978-ban adta ki Freedom in the World című jelentését, amely a polgári és politikai szabadságjogok helyzetét vizsgálja egyes országokban. Az aktuális, 2025. február 16-án publikált dokumentum 195 államot és 13 vitatott státuszú területet vizsgál. A projekt keretében a szervezet egy globális riportot, valamint az egyes országokat önállóan értékelő országjelentéseket tesz közzé.
A szervezet szerint a jelentés módszertana elsősorban az Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozatát tekinti viszonyítási pontnak. A riport nem kizárólag a jogszabályok, hanem azok végrehajtásának elemzésére is törekszik, a szabadságjogok helyzetének vizsgálatát pedig kiterjeszti a nem állami szereplők tevékenységére.
Az idei jelentés elkészítésében – ahogyan a 2024-es kiadás esetében is – 132 elemző és 40 tanácsadó vett részt. Az előbbiek a vizsgált – 2024. január 1. és december 31. közötti – időszak eseményei és körülményei alapján pontoznak. Az elemzők által javasolt pontszámokat ezután ellenőrző találkozók során vizsgálják felül, amelyen a Freedom House munkatársai és szakértő tanácsadók is részt vesznek. A végső eredmények így az elemzők, a tanácsadók és a szervezet stábja által kialakított konszenzus nyomán jönnek létre.
Az értékelés 25, egyenként 0-4 pont között pontozható indikátor mentén történik, közülük 10 a politikai, 15 pedig a polgári szabadságjogok helyzetére vonatkozik. Az indikátorok értékeit összeadják, így kialakítva az egyes államok összpontszámát, amely 0-100 pont közé eshet. Az így elért eredmények alapján szabad, részben szabad és nem szabad kategóriák valamelyikébe sorolják az országokat.
1.2. A módszertan értékelése
A Freedom in the World módszertanával szemben több – a korábban közzétett átfogó elemzéseinkben már kifejtett – kritika is megfogalmazható. Nem rögzítik egyértelműen, hogy az egyes országjelentések mely elemzőktől származnak, erre kizárólag azok névsorából következtethetünk.
Ennek kapcsán megjegyezhető, hogy ezúttal is csupán egy magyar elemző neve olvasható a névsorban, ami megnehezíti a különböző szempontokat megjelenítő plurális értékelést. A jelentés módszertani ismertetője is rögzíti, hogy „egy ilyen vállalkozásban elkerülhetetlen a szubjektivitás”.
Mindössze 132 elemző vett részt 195 állam és 13 vitatott terület vizsgálatában, így egy elemzőnek akár több ország igen széleskörű – a választási és politikai rendszerre, kormányzati működésre, véleménynyilvánítás szabadságára, gyülekezési és egyesülési jogra, jogállamiságra, személyes autonómiára és szabadságjogokra kiterjedő – értékelését kellett elvégeznie. Kérdéses, hogy egy-egy elemző rendelkezhet-e mélyreható ismeretekkel ezen szerteágazó területeken, akár több állam kapcsán.
A jelentés elkészítésének átláthatóságát csökkenti, hogy nem ismerhetők meg a felhasznált források. A módszertani ismertető csupán annyit rögzít, hogy „az elemzők, akik a jelentéstervezeteket és a pontszámokat készítik, a források széles skáláját használják, beleértve a hírcikkeket, tudományos elemzéseket, nem kormányzati szervezetek jelentéseit, egyéni szakmai kapcsolatokat és helyszíni kutatásokat.”
A források megismerhetőségének hiányában kérdésként merülhet fel, hogy a jelentés elkészítése során mennyire törekedtek eltérő álláspontokat bemutató cikkek, jelentések és elemzések használatára.
A 2025-ben kiadott, Magyarországot vizsgáló országjelentésben is megjelennek tárgyéven kívüli események, annak ellenére, hogy a jelentés módszertana kifejezetten rögzíti, „az elemzők az országokat és területeket a határaikon belüli, a vizsgált időszakban fennálló körülmények és események alapján pontozzák.” Ennek szemléletes példája, hogy a riport, akárcsak tavaly, a 2021-es Pegasus-ügyre hivatkozik.
Az országjelentés emellett több alkalommal is megismétli a korábbi évek dokumentumaiban található, helyenként tárgyi tévedéseket vagy szubjektív véleménynyilvánításokat tartalmazó állításokat, annak ellenére, hogy a jelentések csak egyetlen év eseményeit hivatottak értékelni.
Módszertani kérdésként merül fel továbbá, hogy az indikátorok 0-4 pont közötti minősítése mennyire teszi lehetővé egy ország médiahelyzetének komplex értékelését, a médiaszabadság változásainak bemutatását, valamint az egyes államok közötti különbségek érzékeltetését.
A Magyarország által a média függetlensége területén elért kétpontos eredmény például megegyezik India pontszámával, ahol a riport szerint az újságírók „munkájuk során zaklatásnak, halálos fenyegetéseknek és fizikai erőszaknak vannak kitéve. Az ilyen támadásokat ritkán büntetik, és néhány esetben a rendőrség bűnrészességével vagy aktív részvételével történtek.”
A pontozás korlátaira a harmadik fejezetben szereplő táblázat is rámutat, amelyből kiderül, hogy a média függetlenségét értékelő indikátor pontszáma az aktuális módszertan 2018-as bevezetése óta változatlan Magyarország esetében. Hasonló tendencia látható egyéb országok vonatkozásában is.
E tekintetben előremutató lenne, amennyiben a jelentés lehetővé tenné, hogy az egyes indikátorok pontszámai törtértékekkel változzanak, ezzel nagyobb teret adva az országok közötti differenciálásra.
2. A globális jelentés főbb állításai
A Freedom in the World értékelése szerint a szabadság globális szintje – az elmúlt 19 évhez hasonlóan – 2024 során is csökkent, mivel a tavalyi értékeléssel összevetve 60 ország ért el rosszabb eredményt, míg csupán 34 javított a pontszámán. A jelentés továbbá rögzíti, hogy 2005 óta közel megháromszorozódott az olyan nemzetek száma, amelyek a média függetlenségének indikátora esetében 0 pontot kaptak.
A 2025-ös kiadásában a legnagyobb visszaesést El Salvador, Kuvait, Haiti és Tunézia szenvedte el, míg a Banglades, Bhután, Sri Lanka és Szíria esetében figyelhető meg a legjelentősebb növekedés.
A riport, akárcsak a tavalyi évben, mindössze egyszer nevesíti Magyarországot, az elmúlt évtizedben a legnagyobb pontszámcsökkenését mutató országokat között. Eszerint hazánk tíz év alatt 17 ponttal esett vissza.
A Freedom in the World idei kiadása ugyanakkor több, a visegrádi és más európai államok médiaviszonyait érintő állítást tesz. A jelentés szerint például Szlovákiában „választott vezetők próbálják aláásni azokat az intézményeket, amelyek hatalmuk ellenőrzésére hivatottak, mint például a média”.
A riport emellett beszámol a lengyel közmédia körül lezajló – közjogi szempontból vitatott – folyamatokról, megjegyezve, hogy a személyzeti és szervezeti reformokat „pozitívan jellemezték az Európai Bizottság által kiadott, 2024-es jogállamisági jelentésben.” Kritizálják továbbá a szerb médiahelyzetet; értékelésük szerint a balkáni ország „tanulságos példát szolgáltat arra, hogy a választott vezetők miként ássák alá a médiát.” Tendenciaként azonosítja továbbá, hogy a „választott vezetők aláássák a médiát […] az alapvető szabadságjogokat és a demokráciát fenyegetve” egyre több, általuk demokratikusnak tartott államban.
3. Magyarország pontszáma
Magyarország a tavalyival megegyező 65 pontot kapott a Freedom in the World 2025-ös értékelésében. Változatlan a média függetlenségére vonatkozó indikátor korábbi 2 pontos eredménye is. Hazánk utóbbi pontszáma a jelenlegi módszertan alkalmazásától kezdődően, azaz 2018-tól azonos. Az alábbi táblázatokban Magyarország pontozása egyes európai államok eredményeivel összevetve láthatók. A jelenlegi módszertan alapján 2018 óta értékelik a média függetlensége nevű indikátort. 2014-2017 között a legfeljebb 16 pont elérését lehetővé tevő véleménynyilvánítás szabadsága indikátor keretében vizsgálták a médiaviszonyokat, míg 2014 előtt csupán a polgári és politikai szabadságjogok területét pontozták önállóan.
4. Magyarországgal kapcsolatos tárgyi tévedések és szubjektív megállapítások
Az idei jelentésben is megtalálhatók olyan, a magyarországi médiahelyzetet érintő állítások, amelyek tárgyi tévedéseket vagy szubjektív megállapításokat tartalmaznak. A plurális tájékozódás lehetőségével összefüggésben a jelentés kifejti, hogy „a média jelentős elfogultsága a kormánypártok irányába […] akadályozta a választókat abban, hogy megalapozott döntéseket hozzanak.” Ehhez kapcsolódóan megjegyzi továbbá, hogy „bár léteznek magántulajdonban lévő, ellenzékhez kötődő médiaorgánumok, az országos, regionális és helyi médiát a kormánypárti orgánumok uralják.”
Ezzel szemben – ahogyan a fentiekben említett elemzéseinkben is kifejtettük – a magyar médiapiac sokszínűnek mondható, a legfontosabb piaci szereplők között eltérő álláspontokat megjelenítő médiumokat találunk. A közéleti tájékozódásban még mindig nagy jelentőséggel bíró televíziós piacon a jellemzően kormánykritikusnak tartott RTL csatorna hírműsorai a legnézettebbek. A sokszínű tájékozódás lehetőségeinek vizsgálatakor érdemes továbbá figyelembe venni az online szegmenst is, amelyben a legnépszerűbb források között számos különböző nézőpontokat megjelenítő sajtóterméket, közösségimédia-oldalt és YouTube-csatornát találunk.
Az idei riport is úgy fogalmaz, hogy a médiatörvény 2021-es módosítása „megtiltotta a nemi és szexuális sokszínűség megvitatását az iskolákban, a médiában, a reklámokban és más nyilvános helyeken.”
Ennek kapcsán ezúttal is megjegyezhető, hogy az említett törvény módosítása nem tiltotta meg a nemi és szexuális sokszínűség megvitatását a médiában, hanem szigorúbb életkorbesorolási szabályok alkalmazását várja el.
A Freedom in the World 2025-ös kiadásának Magyarországról szóló országjelentése több szubjektív, alátámasztást nélkülöző megállapítást tesz. Ilyennek tekinthető például a riport kijelentése, miszerint „a Fidesz kormánykoalíció és szövetségesei számos kritikus médium bezárásán vagy felvásárlásán dolgoztak”, mivel nem fejti ki, mely médiumok kapcsán jutott erre a következtetésre.
Ugyancsak eltekint a jelentés annak az állításának a kifejtésétől, amely szerint „a hatóságok által kedvezőtlennek ítélt hangok és nézőpontok háttérbe szorítására tett folyamatos erőfeszítések – többek között a tudományos intézményekben, a nem kormányzati szervezetekben és a médiában – visszatartották a kormány nyílt kritikáját és az egyéb politikailag érzékeny megnyilvánulásokat.”
Elemzésünk a Freedom in the World médiahelyzetet érintő állításainak áttekintésére irányult. A jelentésben azonban egyéb pontatlanságok is megfigyelhetők, például amikor 2024 februárjában az igazságügyi miniszter lemondásáról írnak, miközben az említett közszereplő ezen pozíciójáról már 2023 nyarán lemondott.
5. Zárszó
A médiaszabadság értékelésével kapcsolatos szakmai alapú párbeszéd jegyében készült fenti elemzésben több átláthatóságot érintő módszertani kritikát is megfogalmaztunk a „Freedom in the World” jelentés kapcsán.
Nem ismerhető meg egyértelműen, hogy az egyes országokat mely elemzők pontozták, erre csak a jelentés összeállítóinak névsorából következtethetünk. Ebben egyetlen magyar szakértő szerepel, ami megnehezíti a különböző szempontokat megjelenítő plurális értékelést.
A jelentés továbbá nem rögzíti pontosan, milyen forrásokat használtak fel, így kérdésként merülhet fel, mennyiben törekedtek eltérő álláspontok megjelenítésére, egymással történő összevetésére.
Módszertani szempontból problematikusnak tekinthető, hogy a jelentés helyenként tárgyéven kívüli eseményeket elevenít fel, valamint megismétli korábbi évek megállapításait.
Ugyancsak megkérdőjelezhető, hogy a riport által használt 0-4 pont közötti minősítése alkalmas-e a médiaviszonyok komplex értékelésére, hiszen látható, hogy azonos pontszámokkal bíró országok között maga a Freedom in the World is jelentős különbségeket azonosít. Ezzel kapcsolatban előremutató lehetne, ha lehetővé tennék, hogy az egyes indikátorok pontszámai törtszámokkal változzanak.
Lábjegyzetek
- Freedom House: Freedom in the World Research Methodology. ↩
- Freedom House: Freedom in the World 2025 – Hungary. D1 kérdés. ↩
- Freedom House: Freedom in the World 2025 – Hungary. D1 kérdés. ↩
- Freedom House: About Us.; Freedom House: Our Issues. ↩
- Freedom House: Financial Statements 2024.; Open Society Foundation: Awarded Grants; Freedom House: Freedom in the World 2025 – Acknowledgements. ↩
- Freedom House: Freedom in the World Research Methodology. ↩
- NMHH: Médiaszabadság-jelentések értékelése. 2025. 01. 08.; NMHH: Ismét a magyar médiaviszonyokat értékelő jelentések hiányosságaira világít rá az NMHH. 2025. 01. 08.; NMHH: Módszertani hiányosságok és tárgyi tévedések a Freedom House legújabb, médiaszabadsággal is foglalkozó jelentésében. 2024. 03. 22. ↩
- Freedom House: Acknowledgements. ↩
- Freedom House: Freedom in the World Research Methodology. ↩
- Freedom House: Freedom in the World Research Methodology. ↩
- Freedom House: Freedom in the World Research Methodology. ↩
- Freedom House: Freedom in the World 2025 – India. ↩
- Freedom House: Freedom in the World. The Uphill Battle to Safeguard Rights. 1. és 8. o. ↩
- Freedom House: Freedom in the World. The Uphill Battle to Safeguard Rights. 9. o. ↩
- Freedom House: Freedom in the World. The Uphill Battle to Safeguard Rights. 10. o. ↩
- Freedom House: Freedom in the World. The Uphill Battle to Safeguard Rights. 13. o. ↩
- Freedom House: Freedom in the World. The Uphill Battle to Safeguard Rights. 14. o. ↩
- Freedom House: Freedom in the World. The Uphill Battle to Safeguard Rights. 16. o. ↩
- Freedom House: Freedom in the World 2025 – Hungary. ↩
- Lásd: Freedom House: Publication Archives. ↩
- Lásd: Freedom House: Publication Archives. ↩
- Elemzésünk lezárásakor a Freedom House még nem publikálta a részleges pontszámot megjelenítő országjelentések mindegyikét. ↩
- Freedom House: Freedom in the World 2025 – Hungary. A2 kérdés. ↩
- Freedom House: Freedom in the World 2025 – Hungary. D1 kérdés. ↩
- NMHH: Médiapiaci Jelentés 2024. 174. o. ↩
- Freedom House: Freedom in the World 2025 – Hungary. F4 kérdés. ↩
- Lásd erről: A médiaszolgáltatásokról és tömegkommunikációról szóló 2010. évi CLXXXV. törvény 9. §-ának (6) bekezdése. ↩
- Freedom House: Freedom in the World 2025 – Hungary. D1 kérdés. ↩
- Freedom House: Freedom in the World 2025 – Hungary. D1 kérdés. ↩
- Freedom House: Freedom in the World 2025 – Hungary. C2 kérdés. ↩