NMHH Médiatanács: Új ismeretterjesztő filmek a hazai hiúzoktól a külföldi származású magyar szent papokig

Közzétéve: 2017. november 10.

Kilenc ismeretterjesztő film elkészítését támogatja a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa, összesen 78,8 millió forinttal, emellett hozzájárul huszonnyolc rádiós hír- és közérdekű szolgáltató magazinműsor gyártásához is. Telkibányán a Mária Rádió Zemplén szólhat majd, a Sport2 médiaszolgáltatója pedig burkolt reklám miatt ötvenezer forintot köteles fizetni.

78,8 millió ismeretterjesztő filmekre, 74,6 millió rádiós műsorokra

A Magyar Média Mecenatúra Program kilenc ismeretterjesztő film és sorozat elkészítését támogatja összesen 78,8 millió forinttal a Kollányi Ágoston-pályázat idei második fordulójában. Mosonyi Szabolcs újabb részt forgathat a „Vad” filmekhez Vad erdők, vad bércek címmel, amelynek központjában az európai hiúz áll majd, Simonyi Balázs pedig egy elismert magyar állatorvos és egy önkéntes görög állatvédő madárkórházainak kihívásait mutatja majd be. A kőbaltás ember harmadik epizódjának elkészítésére kapott támogatást Gauder Áron; a film alkotói ezúttal Tatán kutatják fel egy valamikor mamutra vadászó neandervölgyi törzs mindennapjait. Folytatódhat Jankovics Marcell hazai szenteket bemutató sorozata is. Ezúttal azt a tucatnyi külföldi származású szent papot ismerhetik meg a nézők, akik élen jártak a magyarok – elsősorban a fejedelem és udvara – megtérítésében, köztük a Géza fejedelmet megkeresztelő cseh Szent Adalbertet, a Szent Imre nevelőjeként ismert velencei születésű Szent Gellértet és a nándorfehérvári csatához sikerrel toborzó, olasz gyökerű Kapisztrán Szent Jánost. Hevér Zoltán rendező újabb tizenhat epizódot forgathat a Reformáció hétről hétre című sorozathoz, ezúttal is civileket megszólaltatva, akik szakmájuk és vallásuk kapcsolódási pontjairól beszélnek öt-öt percben. A második világháború után a kárpátaljai görög katolikus egyházközösségek pravoszláv egyházba történő beolvasztásának kísérletéről Vojtkó Ferenc készít filmet, Tóth Péter Pál pedig a német megszállás során elhurcolt politikai foglyok történetét dolgozza fel. A magyarbarát angol történész és diplomata, Sir Bryan Cartledge életét Gálfi Melinda viszi képernyőre, Farkas György pedig nyolcrészes sorozatot gyárt a hungarikumokról.

Kisközösségi, kereskedelmi és közösségi rádiók huszonnyolc sikeres pályázattal összesen 74,6 millió forintot kapnak a Médiatanács hírműsorok és közérdekű szolgáltató magazinműsorok készítését támogató pályázatának idei harmadik fordulójában. Hírműsor kategóriában eredményes pályázó volt a szigetszentmiklósi Lakihegy Rádió, a Rádió Szentendre, az Európa Rádió sátoraljaújhelyi és miskolci adója, a szintén miskolci Csillagpont Rádió, a tiszafüredi Tisza-tó Rádió, a szombathelyi Friss FM, a dunaújvárosi Rádió 24, a Tamási Rádió, a salgótarjáni 100,4 Rádió 1 és a zalaegerszegi 95,1 Rádió 1, a fővárosi Klasszik Rádió 92,1, a székesfehérvári Vörösmarty Rádió, a Bajai Rádió, a kalocsai KORONAfm100 és a Rádió Dabas. Szolgáltató magazinok gyártására támogatáshoz jutott az egri FM7 Rádió, a paksi Fortuna Rádió, a szolnoki Aktív Rádió és az Amadeus Rádió, a Rádió Szarvas, a pécsi 99,4 Rádió 1, a Berettyó Rádió, illetve a Sárvár Rádió. Mindkét kategóriában támogatásban részesül az Érd FM 101,3 és a hódmezővásárhelyi Rádió 7.

Rádiós pályázati döntések

A testület a Telkibánya 100,6 MHz közösségi rádiós frekvencia eljárásában a Mária Rádió Zemplén néven tervezett szolgáltatásával pályázó Médiahíd Kft.-t nyilvánította nyertesnek, amely a fővárosi Mária Rádióval hálózatba kapcsolódóan nyújtotta be ajánlatát.

A tanács elfogadta a Szeged 87,9 MHz-en sugárzó Európa Rádió hálózatba kapcsolódási kérelmét a Radio Plus Kft. Budapest 96,4 MHz Rádió 1 médiaszolgáltatásával. A november 7-től 87,9 Rádió 1 néven szóló szegedi rádió saját napi műsorideje ezzel négy óra negyven perc, negyven perccel több, mint korábban, a Debrecen 94,4 MHz-en szóló Európa Rádióval hálózatba kapcsolódása idején.

Bírságok burkolt reklám és műsorrendi eltérés miatt

Ötvenezer forinttal bírságolta a Médiatanács a Sport2 médiaszolgáltatóját, az AMC Networks Central Europe Kft.-t burkolt reklám közzététele miatt. A csatorna Lóverseny délután című műsorszámának egyik augusztusi adásában egy gasztronómiai rendezvény főszervezőjével készült interjút mutatott be a programok részletes ismertetésével, és a beszélgetés után a rendezvény hivatalos plakátja is megjelent a képernyőn. A szolgáltató ezzel úgy reklámozott egy eseményt, hogy megtévesztette a közönséget, mert a nézők nem a műsortól elkülönített reklámban találkoztak a kereskedelmi tartalommal, hanem abban a hiszemben nézték a műsort, hogy amit néznek, az reklámmentes tartalom.

A kisvárdai Friss FM közösségi rádió szolgáltatójára egy augusztusi hatósági ellenőrzés miatt tízezer forint bírságot szabott ki a tanács. A rádió kevesebb szöveget, magyar zenét, helyi közélettel foglalkozó, a mindennapi életet segítő, közszolgálati és hírműsort, valamint több ismétlést tett közzé a szerződésében vállaltakhoz képest. A tanács a bírságok kiszabásakor minden esetben a fokozatosság és az arányosság elve alapján, az ügyek összes körülményét figyelembe véve állapítja meg a jogkövetkezmények adott formáját, mértékét.