Támogatási gyakorlat a legnagyobb eléréssel rendelkező televízióknál (2022. II. félév)
Bevezetés
Médiatanács az 1207/2021. (XI. 30.) számú döntésével elfogadta a 2022. évi piacfelügyeleti és általános hatósági felügyeleti tervet, melyben feladatként határozta meg a műsor- és műsorszolgáltatás támogatással kapcsolatos információk feldolgozását. Az adatgyűjtés révén jól nyomon követhető a médiaszolgáltatások műsortámogatási gyakorlata, ami egyúttal hatékony eszköznek számít a szponzorüzenetek bemutatására vonatkozó jogszabályok ellenőrzése során is.
Jelen összefoglaló 2022 második felének legfontosabb jellemzőit mutatja be a támogatási gyakorlat szemszögéből. A vizsgálati minta állandó szereplői a legnagyobb eléréssel rendelkező országos kereskedelmi (RTL, TV2) televíziók, valamint a közszolgálati Duna TV voltak. Mellettük - a vételkörzet alapján – egy-egy hónap erejéig vizsgáltuk a Duna World, az M4 Sport, az ATV és a Sláger TV televízió működését, a Life TV pedig két hónap során is az elemzés részét képezte.
2022 második felének főbb tapasztalatai
Féléves összesítésben a vizsgált televíziók 17.856 órát kitevő műsoridejében 1.174 szponzorcég 1.672 féle támogatói üzenete összesen 67.760 alkalommal került képernyőre. A beazonosított szponzorüzenetek 473 műsorcímhez kapcsolódtak, időtartamuk a műsoridőből 93 óra 11 percet tett ki. A szpotok hossza 1-51 másodperc között váltakozott, átlagos időtartamuk öt másodperc volt. Legtöbb alkalommal (2.723 eset) az Austrotherm által jegyzett támogatói üzenetek kerültek közzétételre. A legtöbb (14.257 eset) támogatói üzenet a TV2 Időjárás-jelentése mellett tűnt fel, míg a leggyakrabban (1.179 szpot) előforduló szponzorüzenetnek a Szerelvénybolt.hu egyik szpotja bizonyult.
A támogatói szpotok volumene
2022 második hat hónapjában összesen 67.760 támogatói üzenetet regisztráltunk, ebből a vizsgálati minta állandó szereplői 61.848, míg a szúrópróbaszerűen szemlézett televíziók 5.912 kereskedelmi üzenetet közvetítettek (1. táblázat).
Duna TV | RTL Klub | TV2 | ATV | Duna World | Life TV | M4 Sport | Sláger TV | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Július | 1229 | 2111 | 4826 | 292 | ||||
Augusztus | 1145 | 1919 | 4746 | 824 | ||||
Szeptember | 771 | 2364 | 6155 | 2686 | ||||
Október | 641 | 2930 | 8105 | 249 | ||||
November | 768 | 3866 | 8376 | 699 | ||||
December | 850 | 4540 | 6506 | 1162 | ||||
Összesen | 5404 | 17730 | 38714 | 2686 | 249 | 1454 | 699 | 824 |
December végéig a TV2 38.714, az RTL 17.730, míg a Duna TV 5.404 szponzorüzenettel jelentkezett. Támogatói aktivitás szempontjából a legkiemelkedőbb eredményt a TV2 érte el novemberben, ekkor 8.376 szponzorációt regisztráltunk (a legkevesebb - 249 eset - kereskedelmi üzenet a Duna World októberi adásához társult). A vizsgálati minta állandó szereplői közül a TV2 kínálatában átlagosan hat, az RTL-nél 12, a Duna TV-nél pedig 41 percenként bukkant fel támogatói üzenet a képernyőn.
A korábbi évek hasonló időszakával való összevetésben az tűnik ki, hogy a támogatói szpotok volumenének csökkenése 2022 második félévében látványosnak bizonyult, hiszen míg 2021 azonos időszakában 87.530, addig 2022 második felében csupán 67.760 szponzorüzenet fordult elő (2. táblázat, 3. táblázat, 4. táblázat). A Duna TV-nél 21,6 százalékos, az RTL-nél 27,3 százalékos, míg a TV2-nél 11,8 százalékos volt a visszaesés mértéke.2021 | 2022 | Eltérés (db) | |
---|---|---|---|
Július | 1435 | 1229 | -206 |
Augusztus | 1057 | 1145 | 88 |
Szeptember | 697 | 771 | 74 |
Október | 921 | 641 | -280 |
November | 1427 | 768 | -659 |
December | 1357 | 850 | -507 |
Összesen | 6894 | 5404 | -1490 |
21,6%-os csökkenés |
2021 | 2022 | Eltérés (db) | |
---|---|---|---|
Július | 3181 | 2111 | -1070 |
Augusztus | 2391 | 1919 | -472 |
Szeptember | 3373 | 2364 | -1009 |
Október | 4488 | 2930 | -1558 |
November | 5336 | 3866 | -1470 |
December | 5634 | 4540 | -1094 |
Összesen | 24403 | 17730 | -6673 |
27,3%-os csökkenés |
2021 | 2022 | Eltérés (db) | |
---|---|---|---|
Július | 5798 | 4826 | -972 |
Augusztus | 5720 | 4746 | -974 |
Szeptember | 8407 | 6155 | -2252 |
Október | 9167 | 8105 | -1062 |
November | 8396 | 8376 | -20 |
December | 6396 | 6506 | 110 |
Összesen | 43884 | 38714 | 5170 |
11,8%-os emelkedés |
A támogatói kommunikáció időtartama
A vizsgált televíziók összesen 93 óra 11 percnyi szponzorüzenetet tettek közzé a 17.856 órányi műsorfolyamukban. A minta állandó szereplői közül a TV2 3.128 percnyi (1,18%), az RTL 1.524 percnyi (0,57%), a Duna TV pedig 453 percnyi (0,17%) támogatást tudhatott magáénak. Az egy-egy hónap erejéig vizsgált csatornák közül az ATV 239 perces (0,55%) szeptemberi eredménye messze kiemelkedett a vetélytársai közül (6. táblázat).
Duna TV | RTL Klub | TV2 | ATV | Duna World | Life TV | M4 Sport | Sláger TV | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
A vizsgált műsoridő időtartama (perc) | 265000 | 265000 | 265000 | 43200 | 44640 | 89280 | 44640 | 44640 |
A támogatói üzenetek időtartama (perc) | 453 | 1524 | 3128 | 239 | 21 | 108 | 62 | 53 |
A támogatói üzenetek műsoridőre vetített aránya (%) | 0 | 1 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 |
A támogatói kommunikáció módozatai
A szponzorcégek/márkák szerepeltetésekor a médiaszolgáltatásnak be kell tartania az Mttv. 26. § (3) bekezdésében foglaltakat. Eszerint a támogatói üzenet megjelenítése – a műsorszám jellegét és tartalmát nem sértő módon – a műsorszámmal egyidejűleg, a műsorszámot megelőzően és a végét követően történhet. Ezt a klasszikus megjelenési formát választotta a hirdetők túlnyomó többsége.
A fentiektől eltérően, tizenegy produkció esetében a támogató cég/brand neve már a műsor címében is helyet kapott. A névszponzorációként ismert megoldás a TV2 műsorpalettáján került elő leggyakrabban, összesen 1.752 ízben (pl. MVM, Magyar Turisztikai Szövetség, Szerencsejáték Zrt., MOL, Telekom), illetve a Duna TV és a Duna World Ridikül című talk-showjának (123 eset) kapcsán fordult elő, de regisztráltunk megjelenést az ATV esetében is (74 eset, pl. Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvány).
A támogatás és a termékmegjelenítés határán helyezkedik el a díj- és nyereménytárgyak bemutatása, amikor rövid ismertetés céljából megjelenhet a díj vagy a nyeremény, azonban a reklám fogalmi kritériumai ekkor sem valósulhatnak meg. Féléves összesítésben 10.986 díj- és nyereménybemutatást azonosítottunk be, ami a támogatói üzenetek 16,2 százalékát fedte le. A minta állandó szereplői közül a Duna TV 2.497 nyereményüzenete a feltárt szponzori kommunikáció 46,2 százalékának felelt meg, ugyanez az arány az RTL esetében (2.079 szpot) 11,7 százalékot, a TV2-nél pedig (5.779 szpot) 14,9 százalékot tett ki. Az egy-egy hónapig vizsgált televíziók közül az ATV 430, az M4 Sport 74, a Life TV 12, a Duna World pedig 115 díj- és nyereményüzenetet közvetített.
A díj- és nyereménytárgyról szóló üzeneteket 411 cég jegyezte, felajánlásaikat pedig 492 féle szpottal kommunikálták. E cégek (7. táblázat) illetve a leggyakrabban előforduló szpotok sorrendjét (8. táblázat) az alábbi táblázatok foglalják össze:
Díjat, nyereményt felajánló cég | Megjelenés esetszáma |
---|---|
Alveola Kft. | 385 |
Atryum Fashion City | 374 |
Wellis Magyarország Zrt. | 291 |
RTL | 267 |
Szabad Tér Színház | 257 |
Tessloff Babilon Kft. | 242 |
Vajda Papír Kft. | 235 |
TNT | 187 |
Dereszla Pincészet | 185 |
Abonett Élelmiszergyártó és Kereskedelmi Kft. | 176 |
Díjat, nyereményt felajánló cég | Megjelenés esetszáma |
---|---|
Atryum Fashion City – vásárlási utalvány | 374 |
TNT nagykoncert – belépőjegy | 312 |
Wellis vásárlási utalvány | 280 |
Ooops! Excellence termékcsomag | 186 |
Dereszla termékekből összeállított ajándékcsomag | 185 |
Abonett ajándékcsomag | 172 |
Aréna Retro Party – páros belépőjegy | 159 |
PanDani kalandjai fejlesztő feladatgyűjtemény mesekönyvvel | 157 |
Cserkeszőlő Fürdő és Gyógyászati Központ – családi belépőjegy | 134 |
Szovjetszkoje Igrisztoje pezsgőválogatás | 133 |
A nyereményt bemutató hirdetések 57 műsorcímre irányultak, a legtöbb (1.369 illetve 1.291 szpot) az RTL Reggeli és a TV2 Mokka c. reggeli magazinokhoz és a Film kvízhez(1.186) kapcsolódott. A Duna TV-nél a Nyár 22 magazinhoz (1.145) kötődött a legtöbb nyereményüzenet. A nyeremények meghatározó része (2.161) egy-egy kulturális rendezvényre, eseményre szóló belépőjegy, valamilyen vendéglátóhely igénybevételére lehetőséget biztosító (1.022) voucher vagy gyógyhatású készítményekből összeállított ajándékcsomag (527) volt.
A támogatói megjelenés másik közkedvelt formája az ún. miniprogram. A miniprogramok legfőképpen informáló, edukációs célú műsorelemek, melyek célja, hogy valamilyen termék vagy szolgáltatás, esetleg termékkategória használatának a sajátosságait bemutassák, elmagyarázzák. Emellett léteznek ún. emocionális miniprogramok, amelyek valamilyen termékhez, szolgáltatáshoz kapcsolt érzés megjelenítése érdekében készülnek. Végül miniprogramnak minősülnek a pollen- és hójelentések is. Mindegyik típusra egyaránt érvényes, hogy időtartamuk 60 másodperc, és indirekt módon megjelenhet bennük a támogató cég/termék üzenete. A vizsgált időszakban 1.841 miniprogramot azonosítottunk be, amely a szponzori kommunikáció 2,7 százalékának felelt meg. A 21 féle miniprogram a TV2 (1.752), az RTL (2), az ATV (74) és a Duna World (13) kínálatában kapott helyet (9. táblázat):
Csatorna | A miniprogram címe | Esetszám |
---|---|---|
TV2, ATV | Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvány | 402 |
TV2 | Magyar Országos Közjegyzői Kamara | 363 |
TV2, ATV | Szerencsejáték Zrt. | 236 |
TV2 | MOL | 232 |
TV2, ATV | Magyarország Kormánya – veszélyek kora | 170 |
TV2, ATV | Magyarország Kormánya + Címer | 142 |
TV2 | Telekom digitális otthontuning | 76 |
TV2 | Telekom – Az otthonom a mindenem | 75 |
TV2 | Magyarország Kormánya + SZÉP kártya | 64 |
TV2, ATV | MVM | 55 |
A támogatói üzenetek megjelenési formái
A támogatói üzeneteket a megjelenésük alapján két csoportba soroltuk: „álló”besorolást kaptak (38.740 szpot) azok, amelyeknél csupán a szponzorcég neve, esetleg a logója tűnt fel egy-egy állókép erejéig (10. táblázat). A magasabb emlékezeti hatást kiváltó megjelenítések, amelyekhez a megnevezés mellett valamilyen kreatív elem is társult (pl. animáció vagy más grafikai megoldás, a támogató termékének jelenetbe helyezése, híres ember szerepeltetése), „mozgó” minősítést kaptak (29.020 szpot).
Duna TV | RTL Klub | TV2 | ATV | Duna World | Life TV | M4 Sport | Sláger TV | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Álló | 4012 | 10370 | 20176 | 1656 | 1191 | 164 | 357 | 824 |
Mozgó | 1392 | 7360 | 18538 | 1030 | 273 | 85 | 342 | – |
A támogatói üzenetek hossza és gyakorisága
A szponzorcégek üzeneteinek hossza 1-51 másodperc között váltakozott, átlagosan pedig öt másodpercet tett ki. A leghosszabb (51 mp) a Nekem Jávor – koncert belépőjegy nyeremény üzenet volt, amely a RTL Reggeli c. műsorszámához kapcsolódott. Ezzel szemben 6.926 esetben a kereskedelmi üzenet csupán 1-3 másodperc terjedelmű volt és többnyire kizárólag a támogató cég nevét/logóját tartalmazta.
2022 második hat hónapjában 1.672 féle támogatói üzenettel szerepeltek a hirdetők. Szponzorüzeneteik közül 337 mindössze egy-két alkalommal fordult elő, ezzel szemben hét szpot ezret is meghaladó esetszámban került közzétételre (11. táblázat).
Támogatói üzenet elnevezése | Megjelenés esetszáma |
---|---|
Szerelvenybolt.hu logó | 1179 |
Baumit hideg burkolási rendszer – termékek | 897 |
Eglo – Az én lámpám. Az én stílusom. | 895 |
Habito a Rigipstől – A fal újragondolva | 860 |
Murexin termékrendszerek – Ami tart | 859 |
Leier tégla – Egy életre szól | 848 |
Stavmat – Otthonfelújítás Stavmat építőanyagokkal | 802 |
Austrotherm – Hogy ne futkosson a házán a hideg! | 785 |
Stavmat – Otthonfelújítás Stavmat építőanyagokkal + ház | 748 |
Széchenyi Kártya Program Max! | 740 |
A támogató cégek száma
A hat hónap során összesen 1.174 támogató céget azonosítottunk be (12. táblázat), közülük 232 (19,8%) mindössze egy-három alkalommal került képernyőre, ezzel szemben öten ezret is meghaladó esetszámban (13. táblázat) szóltak a nyilvánossághoz.
Duna TV | RTL Klub | TV2 | ATV | Duna World | Life TV | M4 Sport | Sláger TV | 176 | 291 | 725 | 70 | 19 | 41 | 38 | 11 |
---|
Támogatói üzenet elnevezése | Megjelenés esetszáma |
---|---|
Austrotherm Kft. | 2723 |
Leier Hungaria Kft. | 2308 |
Baumit Kft. | 1788 |
Stavmat Építőanyag Kereskedelmi Kft. | 1786 |
Szerelvénybolt Kft. | 1180 |
Terrán Tetőcserép Gyártó Kft. | 922 |
Eglo-Lux Kft. | 895 |
Mediterrán Magyarország Kft. | 892 |
Saint-Gobain Construction Products Hungary Kft. | 860 |
Murexin Kft. | 859 |
2019, 2020 és 2021 azonos időszakával összevetve az RTL-nél a tavalyi jelentős visszaesés szintjén maradt a hirdető cégek száma, a Duna TV-nél ellenben 19 hirdetővel bővült, a TV2 esetében pedig 45 céggel csökkent a szponzorok tábora 2022 második felében (14. táblázat).
Félév | Duna TV | RTL Klub | TV2 |
---|---|---|---|
2019. II. félév | 164 | 519 | 632 |
2020. II. félév | 194 | 524 | 675 |
2021. II. félév | 157 | 295 | 770 |
2022. II. félév | 176 | 291 | 725 |
Csatornahűség
A műsortámogatásban részt vevő cégek meghatározó többsége (1.024 cég, 87,2%) csupán egy televíziónál kötelezte el magát, ezzel szemben a Szerencsejáték Zrt. hat, további négy cég szponzori kommunikációja pedig négy televízió kínálatában is feltűnt.
A legtöbb műsoridőt vásárló támogatók
13 hirdető egy órát is meghaladó műsoridő felett rendelkezett féléves vetítésben, de közülük is kiemelkedett a Leier Hungária Kft. (4:02:50 óra), az Austrotherm Kft. (3:27:08 óra), a Stavmat Kft. (2:15:02 óra) és a Baumit Kft. (2:12:13 óra).
A legtöbb támogatói kontaktussal érintett műsorszám
A vizsgált periódusban 477 műsorcím mellett szerepelt kereskedelmi üzenet, 13 műsorcím esetében ezret is meghaladó esetszámban.
A támogatók figyelmének fókuszában 2022 második felében is az időjárás-jelentés állt, hiszen a TV2 (14.257 db) és az RTL (5.322 db) prognózisaihoz kötődött a legtöbb támogatói aktivitás (15. táblázat).
Médiaszolgáltatás | A műsorszám címe | A műsorszámot támogató cégek száma |
---|---|---|
TV2 | Időjárás-jelentés | 14257 |
RTL | Időjárás-jelentés | 5322 |
RTL | Reggeli | 3633 |
TV2 | Sztárban sztár leszek! | 2619 |
TV2 | Mokka | 2094 |
Duna TV | Nyár 22 | 1574 |
TV2 | Dancing With The Stars – Mindenki táncol | 1469 |
TV2 | Több mint testőr | 1454 |
TV2 | Életmódi | 1448 |
RTL | A konyhafőnök VIP | 1419 |
A Duna Televízió legtöbb támogatói kontaktussal érintett produkciója a Nyár 22 magazin volt, amelyhez 1.574 kereskedelmi kommunikáció kapcsolódott. Az egy-egy hónapig szemlézett televíziók közül az ATV Időjárás-jelentéséhez társult a legtöbb (798 szpot) támogatói kommunikáció.
A támogatói üzenetben szereplő termékek és szolgáltatások szektor szerinti megoszlása
A támogatói üzenetek kategorizálásakor a Nielsen Közönségmérés Kft. módszerét vettük alapul, azaz főszektor szintjén is besorolásra kerültek a szpotban szereplő termékek és szolgáltatások. A reklámköltésekről szóló kutatások szerint 2022-ben a gyógyhatású készítmények, a kereskedelem és az élelmiszer szektor képviselői költötték a legtöbbet direkt reklámra. Ezzel a sorrenddel csak részben mutat egyezőséget a támogatásra legtöbbet invesztáló szektorok élmezőnye. Az adatok szerint megőrizte régóta tartó vezető pozícióját az ipar/mezőgazdaság szektor (14.287 kontaktus) – köszönhetően az építőipari cégek és az építőipari kivitelezők kimagasló aktivitásának. A második helyre az élelmiszer szektor képviselői kerültek (7.481 kontaktus), közülük a legtöbbet invesztálók italokat és szeszes italokat propagáltak. A szolgáltatás szektor képviselői kerültek a harmadik helyre (7.170 kontaktus), amelyen belül a vendéglátásban érdekelt cégek aktivitása számított meghatározónak (1. ábra).
Szektor | Termékszám a támogatói üzenetben |
---|---|
Ipar/mezőgazdaság | 14287 |
Élelmiszer | 7481 |
Szolgáltatás | 7170 |
Kereskedelem | 6373 |
Szabadidő | 5176 |
Tömegtájékoztatás | 4523 |
Gyógyhatású készítmények | 3856 |
Öltözködés-kiegészítők | 3102 |
Közlekedés | 2996 |
Lakásfelszerelés | 2481 |
Szépségápolás | 2276 |
Élvezeti cikkek | 2253 |
Pénzintézetek | 2041 |
Besorolatlan | 1744 |
Háztartási cikk | 749 |
Háztartási gép | 441 |
Szórakoztatóelektronika | 322 |
Oktatás-képzéd | 317 |
IT | 133 |
Babaápolás | 30 |
Irodafelszerelés | 9 |
A középmezőny végén található az ún. besorolatlan (1.744 szpot) szektor, amely az önkormányzatok, minisztériumok, a különböző alapok, alapítványok, egyesületek és szövetségek, valamint a Magyar Állam és Magyarország Kormánya által jegyzett támogatói üzeneteket öleli fel.
Felmérésünk során azt is vizsgáltuk, hogy a napi fogyasztási cikkek (FMCG = Fast-Moving Consumer Goods. A gyorsan forgó fogyasztási cikkek összefoglaló elnevezése. Olyan termékek, amelyeket viszonylag alacsony költségek mellett gyorsan eladnak a vállalatok. Ezeket az árukat fogyasztói csomagolt áruknak is nevezik. Forrás, bővebb információ: https://marketingblogger.hu/fmcgjelentese/) előállítói mekkora súllyal szerepeltek a támogatók között. Az FMCG-szektorokba tartozók összesen 16.645 támogatói szpottal képviseltették magukat a vizsgált időszakban. Ebben a rangsorban az élelmiszerek (7.481), a gyógyhatású készítmények (3.856) és a szépségápolás (2.276) kerültek a lista élére. A pandémiát megelőző időszakkal való összevetésben kirajzolódik, hogy az FMCG-termékek előállítói közül a szépségápolás, a babaápolás és a háztartási cikk képviselői növelték a jelenlétüket (2. ábra).
Szektor | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|
Babaápolás | 30 | 25 | 47 | 151 |
Élelmiszer | 8924 | 9436 | 9668 | 7481 |
Élvezeti cikkek | 2708 | 5146 | 3242 | 2253 |
Gyógyhatású készítmények | 5525 | 7163 | 4966 | 3856 |
Háztartási cikk | 564 | 696 | 1211 | 749 |
Szépségápolás | 1852 | 2597 | 2278 | 2276 |
Összesen | 16792 | 16594 | 19884 | 14081 |
A támogatói üzenetek megoszlása a hét napjai között
A vizsgálati minta állandó szereplői közül a Duna TV a legtöbb támogatói üzenetet (971) pénteken tette közzé (20%), az RTL-nél 3.158 kontaktussal (17,7%) szintén a péntek, míg a TV2-nél a csütörtök (6.119 – 15,8%) számított meghatározónak (3. ábra).
A hét napja | Duna TV | RTL Klub | TV2 |
---|---|---|---|
hétfő | 689 | 2483 | 5294 |
kedd | 864 | 2869 | 6047 |
szerda | 895 | 2735 | 5846 |
csütörtök | 799 | 2774 | 6119 |
péntek | 971 | 3158 | 6021 |
szombat | 578 | 2227 | 5046 |
vasárnap | 608 | 1484 | 4341 |
A támogatói üzenetek műsorórák szerinti megoszlása
A legtöbb szponzori kommunikációt a reggeli-délelőtti órákban mutatták be a televíziók. A 6-9 óra közötti időszak (19.917 szpot), a 10-13 óra közötti időszak (9.762 szpot), illetve a 16-19 óra közötti sáv (9.713 szpot) kiemelkedő helyét az országos vételkörzettel rendelkező csatornáknál a hétköznaponként jelentkező reggeli (Nyár 22, Reggeli és Mokka) szolgáltató magazinműsorokhoz, az időjárás-jelentésekhez, a tematikus magazinokhoz illetve az ezek ismétléseihez társított kereskedelmi kommunikációk biztosították (4. ábra).
Időszak | Duna TV | RTL Klub | TV2 |
---|---|---|---|
0-1 óra | 13 | 521 | 39 |
1-2 óra | 0 | 507 | 509 |
2-3 óra | 0 | 382 | 384 |
3-4 óra | 0 | 199 | 101 |
4-5 óra | 349 | 57 | 380 |
5-6 óra | 773 | 99 | 26 |
6-7 óra | 214 | 1777 | 5203 |
7-8 óra | 17 | 2480 | 3896 |
8-9 óra | 33 | 2279 | 4018 |
9-10 óra | 106 | 432 | 679 |
10-11 óra | 518 | 154 | 1046 |
11-12 óra | 878 | 395 | 3009 |
12-13 óra | 71 | 618 | 3073 |
13-14 óra | 44 | 373 | 727 |
14-15 óra | 100 | 375 | 686 |
15-16 óra | 181 | 617 | 652 |
16-17 óra | 314 | 601 | 1909 |
17-18 óra | 317 | 671 | 4385 |
18-19 óra | 557 | 263 | 696 |
19-20 óra | 279 | 936 | 2527 |
20-21 óra | 253 | 1059 | 1869 |
21-22 óra | 164 | 1892 | 1138 |
22-23 óra | 143 | 519 | 1404 |
23-24 óra | 80 | 524 | 358 |
A támogatott műsorszámok műfaja
A Duna Televízió, az RTL és a TV2 műsorkínálatában beazonosított támogatói kontaktusok az alábbi műfaji kategóriákhoz kötődtek (5. ábra). Az összes bemutatott támogatói üzenet egyharmada (32,8 százalék) az időjárás-jelentésekhez kötődött.
Műfaj | Mennyiség |
---|---|
időjárás-jelentés | 20309 |
magazin – reggeli információs | 6612 |
reality | 4051 |
játék, vetélkedő | 3490 |
egyéb zenei műsor | 3461 |
szórakoztató műsor | 3458 |
magazin – életmód | 3199 |
film | 2202 |
magazin – szórakoztató | 2006 |
film – sorozat | 1903 |
magazin – szolgáltató | 1901 |
miniprogram | 1754 |
magazin – közéleti | 1160 |
magazin – tudományos | 1155 |
magazin – autós | 1104 |
gasztronómiai műsor | 702 |
film – telenovella | 681 |
film – animáció gyermekeknek | 646 |
magazin – ismeretterjesztő | 537 |
szerencsejáték | 383 |
magazin – állatvédelmi | 308 |
magazin – utazási | 290 |
talk-show | 156 |
sportműsor | 120 |
magazin – érdekvédelmi | 66 |
magazin – művészeti, kulturális hírek, riport | 56 |
magazin – kulturális | 54 |
film – animáció | 42 |
műsorajánló | 39 |
gyermekműsor | 3 |
A 2022 második félévében a műfajlista élén végzők eredményeit összevetve a 2021 azonos időszakában mért adatokkal kirajzolódik, hogy az életmód magazinok és a szórakoztató műsorok jelentős mértékben növelték részesedésüket (+2.161 illetve +2.630) (6. ábra). Ezzel szemben csökkent a reggeli magazinok (-1.076), a zenei műsorok (-996), a realityk (-1.662) és a játékok, vetélkedők (-392) irányában kimutatható támogatói érdeklődés.
Műfaj | 2021. II. félév | 2022. II. félév | Különbség |
---|---|---|---|
magazin – reggeli információs | 6612 | 7688 | -1076 |
zenei műsor | 3461 | 4457 | -996 |
magazin – életmód | 3199 | 1023 | 2176 |
szórakoztató műsor | 3458 | 828 | 2630 |
reality | 4051 | 5713 | -1662 |
játék, vetélkedő | 3490 | 3882 | -392 |
Összefoglalás
2022 második hat hónapjában nyolc televízió 17.856 órányi műsoridejében 67.760 szponzorüzenetet azonosítottunk be. A legnagyobb eléréssel rendelkező televíziók összesen 61.848 szpottal jelentkeztek, közülük a TV2 vonultatta fel a legtöbbet (38.714 szpot), majd az RTL (17.730 szpot) és a Duna TV (5.404 szpot) következett a sorban.
A szponzori kommunikáció tekintetében jelentős visszaesés történt a megelőző év azonos időszakához képest minden vizsgált televízió esetében, hiszen a Duna TV 21,6, az RTL 27,3, a TV2 pedig 11,8 százalékos támogatói volumencsökkenéssel zárta a félévet.