Újabb két ügyben fordult külföldi társhatósághoz a Médiatanács

Közzétéve: 2025. április 30.

Médiaszolgáltatási lehetőségekre kiírt pályázatokról döntött a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsa. Április 29-i ülésén a testület két műsorszám vonatkozásában is a joghatósággal rendelkező külföldi társhatóságokhoz fordult.

Eredményt hirdetett a Médiatanács a Kiskunhalas 92,9 MHz és a Tamási 101,9 MHz médiaszolgáltatási lehetőségek használatára kiírt pályázati eljárásokban. A pályáztatásra azért került sor, mert a jelenlegi médiaszolgáltatási jogosultságok 12 év után lejárnak. A Médiatanács mindkét eljárásban az egyedüli pályázati ajánlatot benyújtó jelenlegi médiaszolgáltatót hirdette nyertesnek, így a Kiskunhalas 92,9 MHz esetében a Halas Rádió Nonprofit Kft.-t, míg a Tamási 101,9 MHz pályázati eljárásban a Tamási Rádió Kft.-t.

Nem megfelelő korhatári kategóriát alkalmazott a Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. az M3 megnevezésű lekérhető médiaszolgáltatásban elérhetővé tett A varázsló álma című műsorszám közzétételekor. A Csáth Géza novelláskötetéből készült filmadaptációt ugyanis a médiaszolgáltató által választott III. korhatári kategóriánál (tizenkét éven aluliak számára nem ajánlott) magasabb, IV. korhatári kategóriába (tizenhat éven aluliaknak nem ajánlott) kellett volna sorolni. A jogsértés miatt a médiaszolgáltatóra 200 ezer forint bírságot szabott ki a testület, emellett a jogsértés tényéről szóló közlemény közzétételére is kötelezte.

Burkolt reklámot adott közre a TV2 a 2024. december 13-án 17 óra 59 perces kezdettel sugárzott Tények című hírműsorszám Szerencsés a mai péntek 13-a című szegmensében, illetve annak a TV2 Play-en közreadott és a Tények.hu lekérhető médiaszolgáltatásban elérhetővé tett ismétléseiben. A kifogásolt összeállításban nem általánosságban hangzottak el információk a szerencsejátékokról (lottózásról és sorsjegyekről), hanem egy konkrét, új termékcsaládot mutattak be részletesen. Az összesen öt alkalommal elkövetett jogsértés miatt 7 millió 500 ezer forint bírságot szabott ki a Médiatanács a TV2 Zrt.-re.

Eljárást indított a testület a HírTV Zrt.–vel és az ATV Zrt.-vel szemben annak megállapítására, hogy a Hír TV és az ATV műsoraiban az idei év első negyedévében megsértették-e a reklám, a televíziós vásárlás és a műsorelőzetes, valamint azok közzétételét akusztikus módon jelző figyelemfelhívás hangerejére vonatkozó törvényi rendelkezést.

Bejelentésre vizsgálta az NMHH, a cseh joghatóság alá tartozó Mozi+ csatornán február 2-án 8 óra 10 perces kezdettel sugárzott A bukás – Hitler utolsó napjai című műsorszámot, amelyet a médiaszolgáltató korhatári jelölés nélkül adott közre, ami a magyar szabályozás szerint az I. korhatár-kategóriának (korhatárra tekintet nélkül megtekinthető) felel meg. A Nemzeti Filmiroda (NFI) viszont a műsorszámot, amelyet a médiaszolgáltató változatlan tartalommal tett elérhetővé, a III. korhatári kategóriába (tizenkét éven aluliak számára nem ajánlott) sorolta. E besorolás a magyar szabályozás alapján mind a médiaszolgáltatókat, mind a Médiatanácsot köti, ezért a hatóság értesítette a cseh médiahatóságot (RRTV) a vélelmezett jogsértésről, és felkérte a szükséges intézkedések megtételére.

Ugyancsak korhatár-jelölés nélkül sugározta a spanyol joghatóság alá tartozó médiaszolgáltató a JimJam (Hungary) csatornán március 7-én 13 óra 36 perces, március 8-án 7 óra 20 perces, valamint március 9-én 20 óra 32 perces kezdettel a PöttömMag Tilda második évadának 15., A vakondesküvő című részét. A mesefilmet azonban a magyar szabályozás szerinti III. korhatári kategóriába (tizenkét éven aluliak számára nem ajánlott) kellett volna sorolni. Emiatt a médiaszolgáltató a három alkalommal megsérthette a klasszifikációs rendelkezéseket, így a hatóság a spanyol médiahatóságot (CNMC) is értesítette a vélelmezett jogsértésről, és felkérte a szükséges intézkedések megtételére.

A Médiatanács piacfelügyeleti hatáskörében évről évre elemzést készít a médiaszolgáltatások műsortámogatási gyakorlatáról. A vizsgálati minta állandó szereplői a legnagyobb eléréssel rendelkező országos kereskedelmi (RTL, TV2), valamint a közszolgálati Duna televízió, emellett a hatóság egy-egy hónap erejéig figyelemmel kísérte az országos vételkörzetű ATV Spirit, Muzsika TV, RTL Gold, Magyar ATV, Arena4, Max 4, Viasat 3, Cool és M5, illetve három hónapon át az M4 Sport csatorna szponzorációs tevékenységét. A 2024-es adatokból kiderül, hogy a támogatói szpotok hossza mintegy 6,4 százalékkal rövidült az előző évhez viszonyítva. A legtöbb támogatói üzenetet továbbra is novemberben, míg a legkevesebbet januárban teszik közzé. A TV2 és az RTL közötti távolság az elmúlt évben tovább nőtt, a TV2 ugyanis több mint háromszor annyi támogatói üzenetet mondhatott magáénak, mint a vetélytársa. A szponzori kommunikáció mértéke azonban mindhárom nagy televízió esetében csökkent. A kutatás itt érhető el: Támogatási gyakorlat a legnagyobb eléréssel rendelkező televízióknál (2024)

A Médiatanács heti üléseinek teljes napirendje megtalálható a testület honlapján, ahogy az ülésekről készült jegyzőkönyvek, illetve valamennyi határozat is – a legfrissebbek a szükséges hitelesítési és adminisztrációs átfutási idő után lesznek nyilvánosak.