Termékmegjelenítés az országos kereskedelmi televíziók műsoraiban (2022. II. félév)

Közzétéve: 2023. április 19.

(A jelentésben az akadálymentességi kritériumoknak való megfelelés végett összetett táblázatokat bontottunk két vagy több részre, illetve a jelentésben szereplő ábrákhoz is mellékeltük az adatokat táblázatok formájában. Ez az anyag szerkezetében kisebb módosulásokat eredményezett, a tartalom egésze azonban nem változott.) 

Bevezetés

Az NMHH a hatósági ellenőrző tevékenysége során kiemelt figyelemmel kíséri a kereskedelmi üzeneteket, különösen azok tartalmi, mennyiségi és formai mutatóit. Ennek elősegítésére - igazodva a jogszabályi háttér változásaihoz - 2012 januárjától folyamatosan regisztrálja és adatbázisba rendezi a premier reklámok, a műsor- és műsorszolgáltatás támogatás mellett a termékmegjelenítéssel kapcsolatos információkat is.

Az adatgyűjtés révén jól nyomon követhető a médiaszolgáltatások termékmegjelenítési gyakorlata, illetve e kereskedelmi üzenetek bemutatására vonatkozó jogszabályok betartásának hatósági ellenőrzése is hatékonyabb.

A félévente frissülő analízis során az RTL és a TV2 országos kereskedelmi televíziók termékmegjelenítési gyakorlatát térképezzük fel: Jelen tanulmány a 2022 második félévéről szerzett tapasztalatokat foglalja össze.

2022 második hat hónapjában a két televízió 2.275 adását elemezte a Hatóság, melynek során 82 műsorcím mellett 11.677 termékmegjelenítést különített el. A vizsgált periódusban a Spar (577 eset) márkanév szerepelt a legtöbbször, termék/márka/szolgáltatás megjelenítés leggyakrabban a reality típusú műsorokban fordult elő (3.074 eset), míg a legaktívabb hirdetőnek a szolgáltatás szektor képviselői (2.196 eset) bizonyultak (1. táblázat).

1. táblázat: A termékmegjelenítés főbb jellemzői (2022. II. félév)
A vizsgálat tárgyaRTL KlubTV2Összesen
Teljes műsoridő (óra) 4416 4416 8832
Vizsgált műsoridő (óra) 942 879 1821
Vizsgált adások száma 1158 1117 2275
Vizsgálatba vont műsorcímek száma 29 53 82
Termékmegjelenítések száma 7328 4349 11677
Megjelenő márkák száma 778 1155 1763
Legtöbb termékmegjelenítést tartalmazó műsorszám Fókusz információs magazin (1.490) Mokka reggeli információs magazin (682)
Legtöbb termékmegjelenítést tartalmazó műfajcsoport reality (3.074 eset)
Leggyakrabban megjelenő márka Spar (577)
Leggyakrabban megjelenő szektor szolgáltatás (2.196)

A vizsgálati minta

A felmérés a médiaszolgáltatások saját gyártásban vagy megrendelésére készített alkotásaira fókuszált. Megjegyezzük, hogy a saját készítésű műsorszámok közül nem képezték a vizsgálat tárgyát a 2011 előtt készült produkciók, illetve azok a műfajok, amelyeket a médiatörvény eleve kizár a termékelhelyezés köréből, így például a híradók, politikai tájékoztató műsorok, illetve az Mttv. 30. § (3) b) pontja alapján, a kifejezetten a 14 év alatti kiskorúaknak szóló alkotások.

Az RTL műsorpalettájáról 16 műfajcsoportba tartozó 29 műsorcím 1.158 premier és ismételt adását tekintettük át (2. táblázat). A legtöbb adással (351) a Fókusz c. információs magazinműsor rendelkezett.

2. táblázat: Az RTL Klub vizsgálatba vont adásai 2022. II. félévében (adásszám)
Adás neveMűfajcsoport Júl. Aug. Szep. Okt. Nov. Dec. II. félév össz.
A király sorozat – folytatásos 0 0 0 0 1 0 1
A konyhafőnök VIP/Az ízfaktor reality 0 0 0 0 35 35 70
A mi kis falunk sorozat – folytatásos 13 20 0 0 1 5 39
A nagy fehér főnök sorozat – folytatásos 0 0 0 0 1 0 1
A séf meg a többiek sorozat – folytatásos 0 0 0 0 15 16 31
Autogram magazin – autós 9 7 8 10 8 6 48
Az év hotele reality 0 7 9 7 8 7 38
Az RTL sztori szórakoztató műsor 0 0 0 2 0 0 2
Brandépítők magazin – szolgáltató 0 0 1 0 0 0 1
Brandmánia magazin – szolgáltató 2 0 2 9 8 4 25
Celeb vagyok, ments ki innen! reality 0 0 0 15 6 0 21
Drága örökösök – A visszatérés sorozat – folytatásos 0 0 0 0 0 4 4
Édes/Otthon magazin – szolgáltató 0 0 0 1 8 7 16
Fókusz egyéb információ 59 49 65 60 63 55 351
Fókusz plusz érdekvédelmi riport 9 8 8 6 7 7 45
Házasodna a gazda reality 0 5 25 0 0 0 30
Házon kívül magazin – közéleti 0 0 7 8 7 6 28
Így készült werkfilm 0 4 1 1 1 0 7
Keresztanyu sorozat – folytatásos 5 26 44 30 3 0 108
Ki vagy te? sorozat – folytatásos 0 0 0 0 1 0 1
Mestercukrász – az édesszájú Konyhafőnök reality 23 0 0 0 0 0 23
Muzsika TV Extra zenei műsor 5 3 3 4 4 2 21
Nyerő Páros játék, vetélkedő 0 0 20 20 0 0 40
Playit TV magazin – sport 0 0 0 5 8 7 20
Praxis magazin – szolgáltató 0 0 0 0 7 7 14
Reggeli magazin – reggeli információs 21 23 22 20 21 17 124
Tehetség első látásra talent – show 0 0 4 2 2 0 8
X-Faktor talent – show 0 0 4 6 3 0 13
XXI. század magazin – kulturális 0 0 7 8 7 6 28
Összesen 146 152 230 214 225 191 1158

A TV2 kínálatából 16 műfajcsoportba tartozó 53 műsorcím 1.117 adása került elemzésre. A legnagyobb (125) adásszámmal a Mokka c. reggeli információs magazin jelentkezett. Említésre érdemes, hogy a korábbi időszakokkal megegyezően, ezúttal is magas számban tűzött műsorára zenei produkciókat a csatorna, hiszen a tízféle műsorcímhez összesen 175 adás kapcsolódott, amely a vizsgált produkciók 15,6 százalékát fedte le (3. táblázat).

3. táblázat: A TV2 vizsgálatba vont adásai 2022. II. félévében (adásszám)
Adás neveMűfajcsoport Júl. Aug. Szep. Okt. Nov. Dec. II. félév össz.
#kandaszmamik szórakoztató műsor 0 0 0 4 2 0 6
A bank játék, vetélkedő 21 0 0 0 0 0 21
A nagy Ő reality 0 0 0 0 12 3 15
A terminál magazin – utazási 0 4 0 0 0 0 4
Az álomotthon reality 3 2 2 0 4 4 15
Ázsia Expressz reality 0 0 0 16 15 0 31
Bezár a bazár! szórakoztató műsor 0 0 19 5 0 0 24
Brandépítők magazin – szolgáltató 0 0 3 5 4 2 14
Családi titkok dokureality 5 0 0 11 22 17 55
Dancing with the stars szórakoztató műsor 0 0 0 4 4 0 8
Dáridó 25 zenei műsor 0 0 0 0 0 1 1
egyszeregyzene zenei műsor 0 0 0 0 0 2 2
Ej mi a kő! magazin – szolgáltató 0 0 4 2 0 0 6
Életmódi magazin – szórakoztató 5 4 4 4 4 3 24
Értékteremtők magazin – szolgáltató 0 0 0 5 4 3 12
Fald fel! magazin – gasztronómiai 5 4 0 0 0 0 9
Farm VIP reality 0 0 0 0 8 19 27
Innovátor magazin – tudományos 2 0 3 5 4 3 17
Kedvenceink kedvencei zenei műsor 0 22 1 8 0 0 31
Kívánságpiac Extra zenei műsor 17 0 0 0 0 0 17
Konstruktiva magazin – szolgáltató 2 0 1 3 0 0 6
Korhatáros szerelem sorozat – önálló 0 20 0 0 0 0 20
Kutyasuli magazin – állatvédelmi 5 3 0 0 0 0 8
LokoLeo Party zenei műsor 0 5 17 0 0 14 36
Mokka magazin – reggeli információs 16 23 22 21 22 21 125
Mokkacino magazin – reggeli információs 16 23 22 21 22 21 125
Money or love reality 0 0 2 0 0 0 2
Nagy vagy! játék, vetélkedő 0 0 0 0 0 1 1
Nagyító magazin – szolgáltató 5 1 4 5 4 3 22
Necsi-necsi zenei műsor 12 0 0 0 8 0 20
Ninja Warrior Hungary játék, vetélkedő 20 0 0 0 0 0 20
Párharc reality 0 0 0 11 9 0 20
Pénzt vagy éveket! játék, vetélkedő 20 5 0 0 0 0 25
Pénzügyesek játék, vetélkedő 0 0 0 0 3 3 6
Pepe sorozat – önálló 0 8 2 0 0 0 10
Poggyász magazin – utazási 5 3 4 5 4 3 24
Propaganda magazin – kulturális 0 0 0 0 0 3 3
Séfek séfe reality 0 0 21 5 0 0 26
Slágergyárosok zenei műsor 0 12 0 0 0 0 12
Super Car magazin – autós 5 4 4 4 4 3 24
Szerencsekerék játék, vetélkedő 0 0 0 0 0 18 18
Sztárban sztár leszek! szórakoztató műsor 0 0 8 10 4 4 26
Sztárshow zenei műsor 0 0 0 0 8 0 8
Sztereó láz zenei műsor 0 0 6 19 1 0 26
Több mint testőr magazin – életmód 5 4 4 4 4 3 24
Trendmánia magazin – életmód 0 0 3 5 4 4 16
Tűsarok magazin – szolgáltató 13 0 0 0 22 20 55
TV2 25 szórakoztató műsor 0 0 4 2 0 0 6
Új ház épül reality 5 1 0 0 0 0 6
Változnak az idők – Dred Bíró Zsolt zenei műsor 5 11 0 0 3 3 22
Vándorviadal játék, vetélkedő 3 3 2 0 0 0 8
Város vs vidék játék, vetélkedő 0 18 2 0 0 0 20
Zöld gömb – Vertikál Kupa játék, vetélkedő 0 0 2 5 1 0 8
Összesen 195 180 166 189 206 181 1117

Tájékoztatási kötelezettség, feliratozás

Az Mttv. 31. § (2) bekezdése és a termékmegjelenítésre vonatkozó hatósági ajánlás egyaránt tájékoztatási kötelezettséget ír elő a televíziók és rádiók számára a termékmegjelenítés alkalmazásakor. 2022 második felében a két országos televízió vizsgálatba vont műsorainak többségénél szerepelt a termékmegjelenítésről szóló figyelemfelhívás, 17 műsorcím 285 adásánál azonban feleslegesen. Az RTL kínálatában különösen a Keresztanyu és A séf meg a többiek című sorozatok epizódjaiban, valamint a naponta többször is jelentkező Fókusz információs műsor adásaiban, a TV2-nél pedig a hétköznap reggel jelentkező Mokaccino, valamint a Tűsarok című magazinműsor adásaiban érvényesült leginkább a „túlbiztosítás” gyakorlata (4. táblázat).

4. táblázat: A figyelemfelhívás és a tényleges termékmegjelenítés viszonya
TV-csatorna A vizsgált műsorok száma Termékmegjelenítésre figyelmeztető felirattal rendelkező műsorok száma és arányaTermékmegjelenítést tartalmazó műsorok száma és arányaA eltérés aránya
RTL Klub 1158 1130 – 97,6% 864 – 74,6% 23%
TV2 1117 810 – 72,5% 809 – 72,4% 0,10%

Az RTL programkínálatában a termékmegjelenítésre figyelmeztető felirat hiánya csupán a Házon kívül c.közéleti magazin 19 adását érintette, noha a szériában összesen 115 alkalommal beazonosítható volt valamilyen márkanév (ezek többsége a feldolgozott témához kapcsolódó forrásmegjelölés volt). A TV2 produkciói közül tíz műsorcím 59 adása mellett nem szerepelt termékmegjelenítésre utaló felirat. Ezek közül kiemelkedett a Kívánságpiac Extra,a Kedvenceink kedvencei, a Necsi-necsi és a Sztereó láz című mulatós zenét kínáló produkció, hiszen e zenés műsorok 48 adásában összesen 117 márkanév tűnt fel, amelyeket a hangszereken és a hangfalakon (pl. Yamaha, Roland, Pioneer), vagy a fellépők ruháin (Adidas, Dorko, New Balance) azonosítottunk be.

Tekintettel arra, hogy termékmegjelenítés – kereskedelmi közlemény jellegéből adódóan – kizárólag fizetés vagy ellenszolgáltatás fejében tehető közzé,a felirat hiánya jelezheti, hogy a médiaszolgáltató illetve a hirdető között nincs üzleti kapcsolat. Ezt a jelenséget a szakirodalom a következőképpen értelmezi: „(…) sajátos esetnek tekinthető, amennyiben egy termék anélkül szerepel a műsorszámban, hogy a gyártója (forgalmazója) és a médiaszolgáltató (műsorgyártó) között semmilyen jogviszony nincs. Ebben az esetben ugyanis az ellenszolgáltatás, mint fogalmi elem hiánya miatt – termékmegjelenítésről nem beszélhetünk. Felmerülhet ugyanakkor ilyenkor a burkolt kereskedelmi közlemény (Mttv. 203. § 4. pont, Smtv. 1. § 10. pont) közzétételi tilalmának megsértése, de csak akkor, ha a megjelenés „természetét tekintve félrevezető”. Az érintett adások ellenőrzése nem igazolt vissza burkolt reklámozást.

A termékmegjelenítés volumene

A tárgyidőszakban 11.677 termékmegjelenítést azonosított be a Hatóság, ebből az RTL-hez 7.328, a TV2-höz pedig 4.349 kötődött. Havi összehasonlításban az RTL műsoraiban novemberben jelent meg a legtöbb termék (1.549 darab), míg a TV2 adásaiban októberben érte el a csúcsot (867 darab) a márkamegjelenés gyakorisága (1. ábra).

A termékmegjelenítések számának alakulása 2022. II. félévében. Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.
5. táblázat az 1. ábrához: A termékmegjelenítések számának alakulása 2022. II. félévében (esetszám: 11677)
HónapRTL KlubTV2
Július 1130 718
Augusztus 689 546
Szeptember 1131 730
Október  1326 867
November  1549 762
December  1503 726

Amennyiben az adatokat a megelőző év azonos időszakával vetjük össze, úgy mind a két televíziónál csökkenés figyelhető meg, hiszen az RTL-nél 3,37 százalékos, a TV2-nél ellenben 15,2 százalékos visszaesés rajzolódott ki (6.a táblázat), összességében pedig 8,16 százalékkal zsugorodott a termékmegjelenítések volumene.

6.a. táblázat: A termékmegjelenítés volumenének alakulása 2021 és 2022. II. felében
  ÉvRTL KlubTV2Összesen
A termékmegjelenítések száma

2021

7584 5131 12715

2022

7328 4349 11677
A változás mértéke  -3,40% -15,20% -8,20%

A pandémia előtti időszakhoz, azaz 2019 második hat hónapjához viszonyítva a hanyatlás mértéke még inkább szembeötlő: a termékmegjelenítések száma az RTL esetében közel felével, a TV2-nél 15 százalékkal, összességében pedig 42,8 százalékkal esett vissza, ugyanakkor a tavalyi évhez viszonyítva a volumen változásában – az RTL vonatkozásában- jelentős mérséklődés volt tapasztalható (6.b táblázat).

6.b. táblázat: A termékmegjelenítés volumenének alakulása 2019-2022. II. felében
  Év RTL Klub Eltérés TV2 Eltérés Összesen Eltérés
A termékmegjelenítések száma 2019 15292 5120 20412
2020 12487 -18,30% 4538 -11,40% 17025 -16,60%
2021 7584 -39,30% 5131 13,10% 12715 -25,40%

2022

7328 -3,40% 4349 -15,20% 11677 -8,20%
A változás mértéke  -52,1% -15,05% -42,8%

A hanyatlás hátterében minden bizonnyal a világjárvány következtében beálló hirdetői aktivitás visszaszorulása állt. A csökkenő hirdetői jelenlét a saját gyártású produkciók számának alakulására is negatív hattással volt, hiszen a vizsgálatba vont adásszám 9,1 százalékkal (RTL: 9,3%, TV2: 8,9%) esett vissza a megelőző év azonos időszakához képest.

Termékmegjelenítést tartalmazó műfajcsoportok

A termékmegjelenítéssel érintett műsorok műfaj szerinti megoszlása hosszabb ideje a reggeli információs magazinok (Reggeli, Mokka, Mokkacino) fölényét mutatja. A második félév során azonban a favorit műfajt leszorította az első helyről a reality műsorok csoportja, amelyben a termékmegjelenítések 26,3 százaléka jelent meg. A reggeli információs magazinok 2.123 megjelenése (18,2%) csak a második helyre volt elegendő. Az információs műsor műfajbesorolású Fókusz adásaiban 1.490 hirdetést azonosítottunk be (2. ábra).

Termékmegjelenítések műfajcsoportonként (Top 10). Esetszám: 11677
7. táblázat a 2. ábrához: Termékmegjelenítések műfajcsoportonként (top10) N= 11677
Műfajcsoport Esetszám
reality 3074
magazin – reggeli információs 2123
egyéb információ 1490
magazin – szolgáltató 1143
magazin – autós 618
játék, vetélkedő 605
magazin – életmód 480
szórakoztató műsor 400
sorozat – folytatásos 292
magazin – szórakoztató 274

Műsorcím alapján az RTL Fókusz c. információs műsorában fordult elő a legtöbb termékmegjelenítés (351 adás – 1.490 eset), a TV2-nél pedig a Mokka c. reggeli információs magazin számított listavezetőnek (125 adás – 682 eset) (8–9. táblázat).

8. táblázat: A legtöbb termékmegjelenítést tartalmazó műsorszám az RTL Klubon (Top10)
MűsorszámTermékmegjelenítés száma
Fókusz 1490
Az év hotele 1277
Reggeli 1211
A Konyhafőnök VIP 840
Brandmánia 506
Autogram 404
Mestercukrász – Az édesszájú Konyhafőnök 379
A mi kis falunk 215
Playit TV 180
Édes/Otthon 176
9. táblázat: A legtöbb termékmegjelenítést tartalmazó műsorszám a TV2-n (Top10)
MűsorszámTermékmegjelenítés száma
Mokka 682
Életmódi 274
Több mint testőr 264
Mokkacino 230
Trendmánia 216
SuperCar 214
Bezár a bazár! 201
Séfek séfe 201
Nagyító 181
Poggyász 153

Az RTL vizsgálatba vont (1.158) műsoraiból A séf meg a többiek (sorozat), a Házasodna a gazda (reality) és a Keresztanyu (sorozat) epizódjainak nagy része nem tartalmazott termékmegjelenítést, összességében pedig az elemzett adások negyede (25,4%) hirdetésmentes volt. A TV2 műsorpalettájáról 1.117 adás analízisére került sor, ezek közül 308 program, azaz a kínálat 27,6 százaléka ugyancsak mentes volt termékmegjelenítéstől (pl. Családi titkok, Sztárshow, Pepe).

Az egy adásra jutó termékmegjelenítések megoszlása másféle sorrendet tükrözött (10. táblázat). A legtöbb terméket/márkát megjelenítő produkciónak az RTL Az év hotele című reality sorozata számított, mivel a műsorszám egy epizódjára 33,6 termékmegjelenítés jutott. Gyakorlatilag a műsor tematikáját is a különféle szolgáltatók bemutatása képezte, könnyen elképzelhető, hogy a műsor létrejöttét a termékmegjelenítés tette lehetővé.

10. táblázat: Az egy adásra jutó termékmegjelenítések száma
MűsorszámTermék-megjelenítés száma Műfaj Médiaszolgáltatás Egy adásra jutó termékmegjelenítés száma
Az év hotele 1277 reality RTL 33,6
Brandmánia 506 magazin – szolgáltató RTL 20,2
Nagy vagy: Gránit Family App Kupa 19 játék, vetélkedő TV2 19
Pénzügyesek 100 játék, vetélkedő TV2 16,7
Mestercukrász – Az édesszájú konyhafőnök 379 reality RTL 16,5
Trendmánia 216 magazin – életmód TV2 13,5
A Konyhafőnök VIP/Az Íz-faktor 840 reality RTL 12
Életmódi 274 magazin – szórakoztató TV2 11,4
Édes/Otthon 176 magazin – szolgáltató RTL 11
Több mint testőr 264 magazin – életmód TV2 11

Termékmegjelenítésként megjelent márkák

Az év második felében 1.763 különféle termék/márka került beazonosításra (RTL: 778, TV2: 1.155). Ebben az időszakban a Spar márkanevet regisztrálhattuk a legtöbbször (577 eset), a hipermarket hirdetései az RTL többféle műsorában (A konyhafőnök VIP, Brandmánia, Fókusz és Reggeli) is felbukkantak. A TV2-nél a Toyota (155 eset) bizonyult az időszak vezető márkajelzésének (11–13. táblázat), amely leggyakrabban a Super Car, a Bezár a bazár és a Szerencsekerék című műsorokban tűnt fel.

11. táblázat: Termékmegjelenítésként feltűnt márkák, teljes minta (top 10)
Brand/márkákEsetszám
Spar 577
Elektrolux 422
Penny 372
Toyota 243
Champic 239
Adidas 171
Soproni 165
Hell 149
Raiffeisen Bank 136
OMV 131
12. táblázat: Termékmegjelenítésként feltűnt márkák, RTL Klub (Top10)
Brand/márkákEsetszám
Spar 574
Elektrolux 414
Penny 372
Champic 239
Soproni 164
OMW 131
Adidas 127
Hell 125
Mizo 124
sztaratlasz.hu 89
13. táblázat: Termékmegjelenítésként feltűnt márkák, TV2 (Top10)
Brand/márkákEsetszám
Toyota 155
Raiffeisen Bank 123
Watt 97
OOOPS! 64
Sofa Dreams 57
Brillbird 55
Flip 51
Roland 50
Super TV2 46
Adidas 44

A beazonosított termékek/márkák/szolgáltatások nagy része (1.558 márka – 88,4%) tíz alkalomnál kevesebbszer, 697 márkanév (39,5%) pedig csupán egyetlen alkalommal tűnt fel a műsorokban.

Termékmegjelenítések szektorok szerinti megoszlása

A termékmegjelenítések kategorizálásakor a Nielsen Közönségmérés Kft. módszerét vettük alapul, azaz szektorok szintjén is besorolásra kerültek a beazonosított márkák. A reklámköltésekről szóló információk alapján 2022 második felében a gyógyhatású készítmények, a kereskedelem és az élelmiszer szektor képviselői költötték a legtöbbet direkt reklámra a vizsgált két csatorna vonatkozásában. Ettől kissé eltérően alakult a termékmegjelenítésre legtöbbet invesztáló szektorok élmezőnye, amit a szolgáltatás (2.196 eset), a kereskedelem (1.554 eset) és a közlekedés szektor (1.154 eset) dominált (3. ábra). A szektorok ranglistája az előző félévhez képest nem változott, szezonális hatások ezen a szinten nem voltak érzékelhetők.

A termékmegjelenítések számának alakulása szektorok szerint (Top10). Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.
14. táblázat a 3. ábrához: A termékmegjelenítések számának alakulása szektorok szerint (Top10)
SzektorEsetszám
Szolgáltatás 2196
Kereskedelem 1554
Közlekedés 1154
Élelmiszer 1140
Szabadidő 846
Tömegtájékoztatás 772
Öltözködés-kiegészítők 696
Ipar / mezőgazdaság 508
Háztartási gép 463
Élvezeti cikkek 392

A szolgáltatás szektoron belül a vendéglátás (1.068 eset) termékosztályba sorolt márkanevek és az egyéb (máshová be nem sorolható), speciális szakirányú szolgáltatások márkanevei fordultak elő kiemelt (628 eset) esetszámban. A közlekedési szektoron belül a személygépkocsit előállítók/forgalmazók szerepeltek a leggyakrabban (869 eset), míg a kereskedelem szektort a hipermarketek (414 eset) és az élelmiszerkereskedelem (581 eset) termékosztály márkanevei uralták.

Virtuális reklámok megjelenése

Vizsgálatok szerint a virtuális reklám a termékmegjelenítés egyik leginkább megjegyezhető, ugyanakkor legzavaróbb formája. A virtuális reklám során az élményt hordozó vizuális felület összezsugorodik, és új inger jelenik meg a képernyőn, amely automatikusan elvonja a nézők figyelmét. A termék ebben az esetben nem a műsorba integrálva jelenik meg, hanem a tartalomtól teljesen függetlenül tűnik fel a képernyőn. Ez a fajta megjelenés a korlátozottabb elterjedtsége és az újszerűsége ellenére egyelőre jó emlékezeti hatást tud elérni, azonban fogadtatása egyértelműen negatív.

Az év második felében 622 virtuális reklámot regisztrált a Hatóság, ez pedig 13 százalékkal magasabb érték, mint az előző év azonos időszakában rögzített (550 eset). Ez a hirdetési metódus az RTL műsoraiban 150 esetben, a TV2 adásaiban 472 esetben fordult elő. Az RTL-nél ez a megjelenési forma a Fókusz, A konyhafőnök VIP, valamint a Tehetség első látásra című műsorszámokban volt fellelhető, a TV2-nél pedig 11 különböző műsorban, de azok közül is legnagyobb számban a Séfek séfe című műsorszámban (109 eset).

A virtuális reklámok szektor szerinti megoszlásának tekintetében az első helyen egyenlőség alakult ki: 18,8 százalék (117 eset) tartozott a telekommunikáció szektorhoz, de ugyanilyen elemszámmal képviselte magát a kereskedelem is (4. ábra). A gyógyhatású készítmények csoportja az első félévben tapasztalt elsöprő első helyezése után a második félévben a toplista 12. helyére zuhant vissza. Ennek magyarázata az Exatlon című műsor kifutásában keresendő, amely a mankershop.hu márka számára biztosított kiemelt megjelenést. A műsorszám megszűnésével a cég két alkalommal tudott megjelenni a Kasza Tibor (a márka társtulajdonosa) által vezetett, Szerencsekerék induló adásaiban. (A 2023-as évben aztán megsokszorozta a megjelenéseit, és összehangolt kampányt épített a műsorszámra, amelyről egy későbbi alkalommal szándékozunk beszámolni.) A virtuális kereskedelmi üzenetekben leggyakrabban megjelenő márkanevek sorrendben a Flip (112 eset), a Raiffeisen Bank (61) és a Spar (56) voltak.

A virtuális termékmegjelenítések szektor szerinti megoszlása. Az ábrázolt adatok a kép alatti táblázatban érhetők el.
15. táblázat a 4. ábrához: A virtuális reklámok szektor szerinti megoszlása (N=622)
SzektorMegoszlás
Telekommunikáció 117
Kereskedelem 117
Élelmiszer 103
Pénzintézetek 67
Szabadidő 55
Tömegtájékoztatás 53
Ipar / mezőgazdaság 34
Oktatás-képzés 27
Szolgáltatás 13
Szépségápolás 11

Termékmegjelenítés a történetvezetésben elfoglalt pozíció alapján

A termékmegjelenítés árnyaltabb bemutatása érdekében a hirdetéseket a történetvezetésben elfoglalt pozíciójuk alapján két fő csoportba soroltuk.

Az első csoportba azok a megjelenítések kerültek, amelyeknél pusztán a márkanév jelent meg úgy, hogy annak a történetvezetésben nem volt érdemi szerepe, a második csoportba pedig a tényleges, dramaturgiai szempontból is fontos metódusok kerültek.

Tényleges, azaz dramaturgiai szempontból is fontos termékmegjelenítés 7.222 esetben (RTL: 4.454, TV2: 2.768) fordult elő, és ez a zsánerbe tartozó kereskedelmi üzenetek 61,8 százalékát tette ki.

Ezeknek a hirdetéseknek – noha tartalmazták mindazon információkat, amelyek segítségével a nézők egyértelműen dekódolhatták a márkaüzenetet – csupán 9,4 százaléka érte el a termékmegjelenítés legmagasabb fokát, amikor a termék dramaturgiailag is integrálódott a történetbe (16. táblázat).

Ténylegesen erős bevonódásra az RTL kínálatából a Konyhafőnök VIP reality és az Electrolux, míg a TV2 produkciói közül a Trendmánia c. magazin és a Brillbird együttműködése emelhető ki.

16. táblázat: Termékmegjelenítések csoportosítása a történetvezetésre és az érzékszervekre gyakorolt hatásuk alapján
Termékmegjelenítés RTL Klub (7328 eset) TV2 (4349 eset) Összesen (11677 eset)
Történetvezetés szempontjából kevésbé jelentős megjelenítés 2874 1581 4455
Történetvezetés szempontjából jelentős megjelenítés – összesen 4454 2768 7222
Történetvezetés szempontjából jelentős megjelenítés – a termék/márka a háttérben jelent meg 748 220 968
Történetvezetés szempontjából jelentős megjelenítés – a termék/márka a cselekmény részeként jelent meg 623 472 1095

A termékmegjelenítéseket az érzékszervekre gyakorolt hatásuk alapján is csoportosítottuk. A beazonosított termékek 28,7 százaléka a műsorban többször is látható volt (3.357 eset), a termék és/vagy a márkanevet hordozó eszközök közül minden második teljes egészében látszódott a képernyőn (49,1% – 5.740 eset), míg a termék/márka neve a szereplők dialógusaiban is helyet kapott az előfordulások 19,5 százalékában (2.274 eset).

A beazonosított termékek/márkák csupán 0,6 százaléka került nyereménytárgyként is bemutatásra (706 eset), illetve 28,6 százaléka (3.346 eset) a műsorszám támogatójaként is megjelent. Korábban nem volt tapasztalható ilyen szoros együttmozgás a támogató márka és a tényleges termékelhelyezés megvalósulása között. Ez arra is utalhat, hogy egyre tudatosabban használják a tartalomgyártásnál a termékek jelenlétét. A legtöbb márkajel feliratozás formájában (3.246 eset), a termékek csomagolásán (657 eset), a műsor helyszíneként (648 eset), vagy közlekedési eszközökön (545 eset) vált beazonosíthatóvá.

Összegzés

2022 második felében az RTL és a TV2 saját gyártású műsoraiban összesen 11.677 alkalommal azonosított be termékmegjelenítést a Hatóság. Az elemzés alá vont időszakban mindkét csatornánál tovább folytatódott a vizsgálatba vonható produkciók és adásszámok csökkenése, a visszaesés mértéke az elmúlt év azonos időszakához képest elérte a kilenc százalékot. Ezzel párhuzamosan a termékmegjelenítések volumene is visszaesett (-8,2 %) (RTL: -3,4%, TV2: -15,2%) 2021 második feléhez képest. A legtöbb (3.074 eset) termékmegjelenítést a reality típusú műsorszámok vonultatták fel. A vizsgált időszakban a szolgáltatás szektor képviselői (2.196 eset), ezen belül is vendéglátás és az egyéb, speciális szolgáltatások csoportjába tartozó cégek preferálták leginkább ezt a fajta hirdetési metódust, míg a legtöbb márkanév az RTL Az év hotele című reality műsorának egy-egy epizódjában fordult elő.