Termékmegjelenítés az országos kereskedelmi televíziók műsoraiban (2022. II. félév)
(A jelentésben az akadálymentességi kritériumoknak való megfelelés végett összetett táblázatokat bontottunk két vagy több részre, illetve a jelentésben szereplő ábrákhoz is mellékeltük az adatokat táblázatok formájában. Ez az anyag szerkezetében kisebb módosulásokat eredményezett, a tartalom egésze azonban nem változott.)
Bevezetés
Az NMHH a hatósági ellenőrző tevékenysége során kiemelt figyelemmel kíséri a kereskedelmi üzeneteket, különösen azok tartalmi, mennyiségi és formai mutatóit. Ennek elősegítésére - igazodva a jogszabályi háttér változásaihoz - 2012 januárjától folyamatosan regisztrálja és adatbázisba rendezi a premier reklámok, a műsor- és műsorszolgáltatás támogatás mellett a termékmegjelenítéssel kapcsolatos információkat is.
Az adatgyűjtés révén jól nyomon követhető a médiaszolgáltatások termékmegjelenítési gyakorlata, illetve e kereskedelmi üzenetek bemutatására vonatkozó jogszabályok betartásának hatósági ellenőrzése is hatékonyabb.
A félévente frissülő analízis során az RTL és a TV2 országos kereskedelmi televíziók termékmegjelenítési gyakorlatát térképezzük fel: Jelen tanulmány a 2022 második félévéről szerzett tapasztalatokat foglalja össze.
2022 második hat hónapjában a két televízió 2.275 adását elemezte a Hatóság, melynek során 82 műsorcím mellett 11.677 termékmegjelenítést különített el. A vizsgált periódusban a Spar (577 eset) márkanév szerepelt a legtöbbször, termék/márka/szolgáltatás megjelenítés leggyakrabban a reality típusú műsorokban fordult elő (3.074 eset), míg a legaktívabb hirdetőnek a szolgáltatás szektor képviselői (2.196 eset) bizonyultak (1. táblázat).
A vizsgálat tárgya | RTL Klub | TV2 | Összesen |
---|---|---|---|
Teljes műsoridő (óra) | 4416 | 4416 | 8832 |
Vizsgált műsoridő (óra) | 942 | 879 | 1821 |
Vizsgált adások száma | 1158 | 1117 | 2275 |
Vizsgálatba vont műsorcímek száma | 29 | 53 | 82 |
Termékmegjelenítések száma | 7328 | 4349 | 11677 |
Megjelenő márkák száma | 778 | 1155 | 1763 |
Legtöbb termékmegjelenítést tartalmazó műsorszám | Fókusz információs magazin (1.490) | Mokka reggeli információs magazin (682) | |
Legtöbb termékmegjelenítést tartalmazó műfajcsoport | reality (3.074 eset) | ||
Leggyakrabban megjelenő márka | Spar (577) | ||
Leggyakrabban megjelenő szektor | szolgáltatás (2.196) |
A vizsgálati minta
A felmérés a médiaszolgáltatások saját gyártásban vagy megrendelésére készített alkotásaira fókuszált. Megjegyezzük, hogy a saját készítésű műsorszámok közül nem képezték a vizsgálat tárgyát a 2011 előtt készült produkciók, illetve azok a műfajok, amelyeket a médiatörvény eleve kizár a termékelhelyezés köréből, így például a híradók, politikai tájékoztató műsorok, illetve az Mttv. 30. § (3) b) pontja alapján, a kifejezetten a 14 év alatti kiskorúaknak szóló alkotások.
Az RTL műsorpalettájáról 16 műfajcsoportba tartozó 29 műsorcím 1.158 premier és ismételt adását tekintettük át (2. táblázat). A legtöbb adással (351) a Fókusz c. információs magazinműsor rendelkezett.
Adás neve | Műfajcsoport | Júl. | Aug. | Szep. | Okt. | Nov. | Dec. | II. félév össz. |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
A király | sorozat – folytatásos | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 1 |
A konyhafőnök VIP/Az ízfaktor | reality | 0 | 0 | 0 | 0 | 35 | 35 | 70 |
A mi kis falunk | sorozat – folytatásos | 13 | 20 | 0 | 0 | 1 | 5 | 39 |
A nagy fehér főnök | sorozat – folytatásos | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 1 |
A séf meg a többiek | sorozat – folytatásos | 0 | 0 | 0 | 0 | 15 | 16 | 31 |
Autogram | magazin – autós | 9 | 7 | 8 | 10 | 8 | 6 | 48 |
Az év hotele | reality | 0 | 7 | 9 | 7 | 8 | 7 | 38 |
Az RTL sztori | szórakoztató műsor | 0 | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 | 2 |
Brandépítők | magazin – szolgáltató | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 |
Brandmánia | magazin – szolgáltató | 2 | 0 | 2 | 9 | 8 | 4 | 25 |
Celeb vagyok, ments ki innen! | reality | 0 | 0 | 0 | 15 | 6 | 0 | 21 |
Drága örökösök – A visszatérés | sorozat – folytatásos | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 | 4 |
Édes/Otthon | magazin – szolgáltató | 0 | 0 | 0 | 1 | 8 | 7 | 16 |
Fókusz | egyéb információ | 59 | 49 | 65 | 60 | 63 | 55 | 351 |
Fókusz plusz | érdekvédelmi riport | 9 | 8 | 8 | 6 | 7 | 7 | 45 |
Házasodna a gazda | reality | 0 | 5 | 25 | 0 | 0 | 0 | 30 |
Házon kívül | magazin – közéleti | 0 | 0 | 7 | 8 | 7 | 6 | 28 |
Így készült | werkfilm | 0 | 4 | 1 | 1 | 1 | 0 | 7 |
Keresztanyu | sorozat – folytatásos | 5 | 26 | 44 | 30 | 3 | 0 | 108 |
Ki vagy te? | sorozat – folytatásos | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 1 |
Mestercukrász – az édesszájú Konyhafőnök | reality | 23 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 23 |
Muzsika TV Extra | zenei műsor | 5 | 3 | 3 | 4 | 4 | 2 | 21 |
Nyerő Páros | játék, vetélkedő | 0 | 0 | 20 | 20 | 0 | 0 | 40 |
Playit TV | magazin – sport | 0 | 0 | 0 | 5 | 8 | 7 | 20 |
Praxis | magazin – szolgáltató | 0 | 0 | 0 | 0 | 7 | 7 | 14 |
Reggeli | magazin – reggeli információs | 21 | 23 | 22 | 20 | 21 | 17 | 124 |
Tehetség első látásra | talent – show | 0 | 0 | 4 | 2 | 2 | 0 | 8 |
X-Faktor | talent – show | 0 | 0 | 4 | 6 | 3 | 0 | 13 |
XXI. század | magazin – kulturális | 0 | 0 | 7 | 8 | 7 | 6 | 28 |
Összesen | 146 | 152 | 230 | 214 | 225 | 191 | 1158 |
A TV2 kínálatából 16 műfajcsoportba tartozó 53 műsorcím 1.117 adása került elemzésre. A legnagyobb (125) adásszámmal a Mokka c. reggeli információs magazin jelentkezett. Említésre érdemes, hogy a korábbi időszakokkal megegyezően, ezúttal is magas számban tűzött műsorára zenei produkciókat a csatorna, hiszen a tízféle műsorcímhez összesen 175 adás kapcsolódott, amely a vizsgált produkciók 15,6 százalékát fedte le (3. táblázat).
Adás neve | Műfajcsoport | Júl. | Aug. | Szep. | Okt. | Nov. | Dec. | II. félév össz. |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
#kandaszmamik | szórakoztató műsor | 0 | 0 | 0 | 4 | 2 | 0 | 6 |
A bank | játék, vetélkedő | 21 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 21 |
A nagy Ő | reality | 0 | 0 | 0 | 0 | 12 | 3 | 15 |
A terminál | magazin – utazási | 0 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 |
Az álomotthon | reality | 3 | 2 | 2 | 0 | 4 | 4 | 15 |
Ázsia Expressz | reality | 0 | 0 | 0 | 16 | 15 | 0 | 31 |
Bezár a bazár! | szórakoztató műsor | 0 | 0 | 19 | 5 | 0 | 0 | 24 |
Brandépítők | magazin – szolgáltató | 0 | 0 | 3 | 5 | 4 | 2 | 14 |
Családi titkok | dokureality | 5 | 0 | 0 | 11 | 22 | 17 | 55 |
Dancing with the stars | szórakoztató műsor | 0 | 0 | 0 | 4 | 4 | 0 | 8 |
Dáridó 25 | zenei műsor | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 |
egyszeregyzene | zenei műsor | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 2 |
Ej mi a kő! | magazin – szolgáltató | 0 | 0 | 4 | 2 | 0 | 0 | 6 |
Életmódi | magazin – szórakoztató | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 24 |
Értékteremtők | magazin – szolgáltató | 0 | 0 | 0 | 5 | 4 | 3 | 12 |
Fald fel! | magazin – gasztronómiai | 5 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 9 |
Farm VIP | reality | 0 | 0 | 0 | 0 | 8 | 19 | 27 |
Innovátor | magazin – tudományos | 2 | 0 | 3 | 5 | 4 | 3 | 17 |
Kedvenceink kedvencei | zenei műsor | 0 | 22 | 1 | 8 | 0 | 0 | 31 |
Kívánságpiac Extra | zenei műsor | 17 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 17 |
Konstruktiva | magazin – szolgáltató | 2 | 0 | 1 | 3 | 0 | 0 | 6 |
Korhatáros szerelem | sorozat – önálló | 0 | 20 | 0 | 0 | 0 | 0 | 20 |
Kutyasuli | magazin – állatvédelmi | 5 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 8 |
LokoLeo Party | zenei műsor | 0 | 5 | 17 | 0 | 0 | 14 | 36 |
Mokka | magazin – reggeli információs | 16 | 23 | 22 | 21 | 22 | 21 | 125 |
Mokkacino | magazin – reggeli információs | 16 | 23 | 22 | 21 | 22 | 21 | 125 |
Money or love | reality | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 | 2 |
Nagy vagy! | játék, vetélkedő | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 |
Nagyító | magazin – szolgáltató | 5 | 1 | 4 | 5 | 4 | 3 | 22 |
Necsi-necsi | zenei műsor | 12 | 0 | 0 | 0 | 8 | 0 | 20 |
Ninja Warrior Hungary | játék, vetélkedő | 20 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 20 |
Párharc | reality | 0 | 0 | 0 | 11 | 9 | 0 | 20 |
Pénzt vagy éveket! | játék, vetélkedő | 20 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 25 |
Pénzügyesek | játék, vetélkedő | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | 3 | 6 |
Pepe | sorozat – önálló | 0 | 8 | 2 | 0 | 0 | 0 | 10 |
Poggyász | magazin – utazási | 5 | 3 | 4 | 5 | 4 | 3 | 24 |
Propaganda | magazin – kulturális | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | 3 |
Séfek séfe | reality | 0 | 0 | 21 | 5 | 0 | 0 | 26 |
Slágergyárosok | zenei műsor | 0 | 12 | 0 | 0 | 0 | 0 | 12 |
Super Car | magazin – autós | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 24 |
Szerencsekerék | játék, vetélkedő | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 18 | 18 |
Sztárban sztár leszek! | szórakoztató műsor | 0 | 0 | 8 | 10 | 4 | 4 | 26 |
Sztárshow | zenei műsor | 0 | 0 | 0 | 0 | 8 | 0 | 8 |
Sztereó láz | zenei műsor | 0 | 0 | 6 | 19 | 1 | 0 | 26 |
Több mint testőr | magazin – életmód | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 24 |
Trendmánia | magazin – életmód | 0 | 0 | 3 | 5 | 4 | 4 | 16 |
Tűsarok | magazin – szolgáltató | 13 | 0 | 0 | 0 | 22 | 20 | 55 |
TV2 25 | szórakoztató műsor | 0 | 0 | 4 | 2 | 0 | 0 | 6 |
Új ház épül | reality | 5 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 6 |
Változnak az idők – Dred Bíró Zsolt | zenei műsor | 5 | 11 | 0 | 0 | 3 | 3 | 22 |
Vándorviadal | játék, vetélkedő | 3 | 3 | 2 | 0 | 0 | 0 | 8 |
Város vs vidék | játék, vetélkedő | 0 | 18 | 2 | 0 | 0 | 0 | 20 |
Zöld gömb – Vertikál Kupa | játék, vetélkedő | 0 | 0 | 2 | 5 | 1 | 0 | 8 |
Összesen | 195 | 180 | 166 | 189 | 206 | 181 | 1117 |
Tájékoztatási kötelezettség, feliratozás
Az Mttv. 31. § (2) bekezdése és a termékmegjelenítésre vonatkozó hatósági ajánlás egyaránt tájékoztatási kötelezettséget ír elő a televíziók és rádiók számára a termékmegjelenítés alkalmazásakor. 2022 második felében a két országos televízió vizsgálatba vont műsorainak többségénél szerepelt a termékmegjelenítésről szóló figyelemfelhívás, 17 műsorcím 285 adásánál azonban feleslegesen. Az RTL kínálatában különösen a Keresztanyu és A séf meg a többiek című sorozatok epizódjaiban, valamint a naponta többször is jelentkező Fókusz információs műsor adásaiban, a TV2-nél pedig a hétköznap reggel jelentkező Mokaccino, valamint a Tűsarok című magazinműsor adásaiban érvényesült leginkább a „túlbiztosítás” gyakorlata (4. táblázat).
TV-csatorna | A vizsgált műsorok száma | Termékmegjelenítésre figyelmeztető felirattal rendelkező műsorok száma és aránya | Termékmegjelenítést tartalmazó műsorok száma és aránya | A eltérés aránya |
---|---|---|---|---|
RTL Klub | 1158 | 1130 – 97,6% | 864 – 74,6% | 23% |
TV2 | 1117 | 810 – 72,5% | 809 – 72,4% | 0,10% |
Az RTL programkínálatában a termékmegjelenítésre figyelmeztető felirat hiánya csupán a Házon kívül c.közéleti magazin 19 adását érintette, noha a szériában összesen 115 alkalommal beazonosítható volt valamilyen márkanév (ezek többsége a feldolgozott témához kapcsolódó forrásmegjelölés volt). A TV2 produkciói közül tíz műsorcím 59 adása mellett nem szerepelt termékmegjelenítésre utaló felirat. Ezek közül kiemelkedett a Kívánságpiac Extra,a Kedvenceink kedvencei, a Necsi-necsi és a Sztereó láz című mulatós zenét kínáló produkció, hiszen e zenés műsorok 48 adásában összesen 117 márkanév tűnt fel, amelyeket a hangszereken és a hangfalakon (pl. Yamaha, Roland, Pioneer), vagy a fellépők ruháin (Adidas, Dorko, New Balance) azonosítottunk be.
Tekintettel arra, hogy termékmegjelenítés – kereskedelmi közlemény jellegéből adódóan – kizárólag fizetés vagy ellenszolgáltatás fejében tehető közzé,a felirat hiánya jelezheti, hogy a médiaszolgáltató illetve a hirdető között nincs üzleti kapcsolat. Ezt a jelenséget a szakirodalom a következőképpen értelmezi: „(…) sajátos esetnek tekinthető, amennyiben egy termék anélkül szerepel a műsorszámban, hogy a gyártója (forgalmazója) és a médiaszolgáltató (műsorgyártó) között semmilyen jogviszony nincs. Ebben az esetben ugyanis az ellenszolgáltatás, mint fogalmi elem hiánya miatt – termékmegjelenítésről nem beszélhetünk. Felmerülhet ugyanakkor ilyenkor a burkolt kereskedelmi közlemény (Mttv. 203. § 4. pont, Smtv. 1. § 10. pont) közzétételi tilalmának megsértése, de csak akkor, ha a megjelenés „természetét tekintve félrevezető”. Az érintett adások ellenőrzése nem igazolt vissza burkolt reklámozást.
A termékmegjelenítés volumene
A tárgyidőszakban 11.677 termékmegjelenítést azonosított be a Hatóság, ebből az RTL-hez 7.328, a TV2-höz pedig 4.349 kötődött. Havi összehasonlításban az RTL műsoraiban novemberben jelent meg a legtöbb termék (1.549 darab), míg a TV2 adásaiban októberben érte el a csúcsot (867 darab) a márkamegjelenés gyakorisága (1. ábra).
Hónap | RTL Klub | TV2 |
---|---|---|
Július | 1130 | 718 |
Augusztus | 689 | 546 |
Szeptember | 1131 | 730 |
Október | 1326 | 867 |
November | 1549 | 762 |
December | 1503 | 726 |
Amennyiben az adatokat a megelőző év azonos időszakával vetjük össze, úgy mind a két televíziónál csökkenés figyelhető meg, hiszen az RTL-nél 3,37 százalékos, a TV2-nél ellenben 15,2 százalékos visszaesés rajzolódott ki (6.a táblázat), összességében pedig 8,16 százalékkal zsugorodott a termékmegjelenítések volumene.
Év | RTL Klub | TV2 | Összesen | |
---|---|---|---|---|
A termékmegjelenítések száma |
2021 |
7584 | 5131 | 12715 |
2022 |
7328 | 4349 | 11677 | |
A változás mértéke | -3,40% | -15,20% | -8,20% |
A pandémia előtti időszakhoz, azaz 2019 második hat hónapjához viszonyítva a hanyatlás mértéke még inkább szembeötlő: a termékmegjelenítések száma az RTL esetében közel felével, a TV2-nél 15 százalékkal, összességében pedig 42,8 százalékkal esett vissza, ugyanakkor a tavalyi évhez viszonyítva a volumen változásában – az RTL vonatkozásában- jelentős mérséklődés volt tapasztalható (6.b táblázat).
Év | RTL Klub | Eltérés | TV2 | Eltérés | Összesen | Eltérés | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A termékmegjelenítések száma | 2019 | 15292 | – | 5120 | – | 20412 | – |
2020 | 12487 | -18,30% | 4538 | -11,40% | 17025 | -16,60% | |
2021 | 7584 | -39,30% | 5131 | 13,10% | 12715 | -25,40% | |
2022 |
7328 | -3,40% | 4349 | -15,20% | 11677 | -8,20% | |
A változás mértéke | -52,1% | -15,05% | -42,8% |
A hanyatlás hátterében minden bizonnyal a világjárvány következtében beálló hirdetői aktivitás visszaszorulása állt. A csökkenő hirdetői jelenlét a saját gyártású produkciók számának alakulására is negatív hattással volt, hiszen a vizsgálatba vont adásszám 9,1 százalékkal (RTL: 9,3%, TV2: 8,9%) esett vissza a megelőző év azonos időszakához képest.
Termékmegjelenítést tartalmazó műfajcsoportok
A termékmegjelenítéssel érintett műsorok műfaj szerinti megoszlása hosszabb ideje a reggeli információs magazinok (Reggeli, Mokka, Mokkacino) fölényét mutatja. A második félév során azonban a favorit műfajt leszorította az első helyről a reality műsorok csoportja, amelyben a termékmegjelenítések 26,3 százaléka jelent meg. A reggeli információs magazinok 2.123 megjelenése (18,2%) csak a második helyre volt elegendő. Az információs műsor műfajbesorolású Fókusz adásaiban 1.490 hirdetést azonosítottunk be (2. ábra).
Műfajcsoport | Esetszám |
---|---|
reality | 3074 |
magazin – reggeli információs | 2123 |
egyéb információ | 1490 |
magazin – szolgáltató | 1143 |
magazin – autós | 618 |
játék, vetélkedő | 605 |
magazin – életmód | 480 |
szórakoztató műsor | 400 |
sorozat – folytatásos | 292 |
magazin – szórakoztató | 274 |
Műsorcím alapján az RTL Fókusz c. információs műsorában fordult elő a legtöbb termékmegjelenítés (351 adás – 1.490 eset), a TV2-nél pedig a Mokka c. reggeli információs magazin számított listavezetőnek (125 adás – 682 eset) (8–9. táblázat).
Műsorszám | Termékmegjelenítés száma |
---|---|
Fókusz | 1490 |
Az év hotele | 1277 |
Reggeli | 1211 |
A Konyhafőnök VIP | 840 |
Brandmánia | 506 |
Autogram | 404 |
Mestercukrász – Az édesszájú Konyhafőnök | 379 |
A mi kis falunk | 215 |
Playit TV | 180 |
Édes/Otthon | 176 |
Műsorszám | Termékmegjelenítés száma |
---|---|
Mokka | 682 |
Életmódi | 274 |
Több mint testőr | 264 |
Mokkacino | 230 |
Trendmánia | 216 |
SuperCar | 214 |
Bezár a bazár! | 201 |
Séfek séfe | 201 |
Nagyító | 181 |
Poggyász | 153 |
Az RTL vizsgálatba vont (1.158) műsoraiból A séf meg a többiek (sorozat), a Házasodna a gazda (reality) és a Keresztanyu (sorozat) epizódjainak nagy része nem tartalmazott termékmegjelenítést, összességében pedig az elemzett adások negyede (25,4%) hirdetésmentes volt. A TV2 műsorpalettájáról 1.117 adás analízisére került sor, ezek közül 308 program, azaz a kínálat 27,6 százaléka ugyancsak mentes volt termékmegjelenítéstől (pl. Családi titkok, Sztárshow, Pepe).
Az egy adásra jutó termékmegjelenítések megoszlása másféle sorrendet tükrözött (10. táblázat). A legtöbb terméket/márkát megjelenítő produkciónak az RTL Az év hotele című reality sorozata számított, mivel a műsorszám egy epizódjára 33,6 termékmegjelenítés jutott. Gyakorlatilag a műsor tematikáját is a különféle szolgáltatók bemutatása képezte, könnyen elképzelhető, hogy a műsor létrejöttét a termékmegjelenítés tette lehetővé.
Műsorszám | Termék-megjelenítés száma | Műfaj | Médiaszolgáltatás | Egy adásra jutó termékmegjelenítés száma |
---|---|---|---|---|
Az év hotele | 1277 | reality | RTL | 33,6 |
Brandmánia | 506 | magazin – szolgáltató | RTL | 20,2 |
Nagy vagy: Gránit Family App Kupa | 19 | játék, vetélkedő | TV2 | 19 |
Pénzügyesek | 100 | játék, vetélkedő | TV2 | 16,7 |
Mestercukrász – Az édesszájú konyhafőnök | 379 | reality | RTL | 16,5 |
Trendmánia | 216 | magazin – életmód | TV2 | 13,5 |
A Konyhafőnök VIP/Az Íz-faktor | 840 | reality | RTL | 12 |
Életmódi | 274 | magazin – szórakoztató | TV2 | 11,4 |
Édes/Otthon | 176 | magazin – szolgáltató | RTL | 11 |
Több mint testőr | 264 | magazin – életmód | TV2 | 11 |
Termékmegjelenítésként megjelent márkák
Az év második felében 1.763 különféle termék/márka került beazonosításra (RTL: 778, TV2: 1.155). Ebben az időszakban a Spar márkanevet regisztrálhattuk a legtöbbször (577 eset), a hipermarket hirdetései az RTL többféle műsorában (A konyhafőnök VIP, Brandmánia, Fókusz és Reggeli) is felbukkantak. A TV2-nél a Toyota (155 eset) bizonyult az időszak vezető márkajelzésének (11–13. táblázat), amely leggyakrabban a Super Car, a Bezár a bazár és a Szerencsekerék című műsorokban tűnt fel.
Brand/márkák | Esetszám |
---|---|
Spar | 577 |
Elektrolux | 422 |
Penny | 372 |
Toyota | 243 |
Champic | 239 |
Adidas | 171 |
Soproni | 165 |
Hell | 149 |
Raiffeisen Bank | 136 |
OMV | 131 |
Brand/márkák | Esetszám |
---|---|
Spar | 574 |
Elektrolux | 414 |
Penny | 372 |
Champic | 239 |
Soproni | 164 |
OMW | 131 |
Adidas | 127 |
Hell | 125 |
Mizo | 124 |
sztaratlasz.hu | 89 |
Brand/márkák | Esetszám |
---|---|
Toyota | 155 |
Raiffeisen Bank | 123 |
Watt | 97 |
OOOPS! | 64 |
Sofa Dreams | 57 |
Brillbird | 55 |
Flip | 51 |
Roland | 50 |
Super TV2 | 46 |
Adidas | 44 |
A beazonosított termékek/márkák/szolgáltatások nagy része (1.558 márka – 88,4%) tíz alkalomnál kevesebbszer, 697 márkanév (39,5%) pedig csupán egyetlen alkalommal tűnt fel a műsorokban.
Termékmegjelenítések szektorok szerinti megoszlása
A termékmegjelenítések kategorizálásakor a Nielsen Közönségmérés Kft. módszerét vettük alapul, azaz szektorok szintjén is besorolásra kerültek a beazonosított márkák. A reklámköltésekről szóló információk alapján 2022 második felében a gyógyhatású készítmények, a kereskedelem és az élelmiszer szektor képviselői költötték a legtöbbet direkt reklámra a vizsgált két csatorna vonatkozásában. Ettől kissé eltérően alakult a termékmegjelenítésre legtöbbet invesztáló szektorok élmezőnye, amit a szolgáltatás (2.196 eset), a kereskedelem (1.554 eset) és a közlekedés szektor (1.154 eset) dominált (3. ábra). A szektorok ranglistája az előző félévhez képest nem változott, szezonális hatások ezen a szinten nem voltak érzékelhetők.
Szektor | Esetszám |
---|---|
Szolgáltatás | 2196 |
Kereskedelem | 1554 |
Közlekedés | 1154 |
Élelmiszer | 1140 |
Szabadidő | 846 |
Tömegtájékoztatás | 772 |
Öltözködés-kiegészítők | 696 |
Ipar / mezőgazdaság | 508 |
Háztartási gép | 463 |
Élvezeti cikkek | 392 |
A szolgáltatás szektoron belül a vendéglátás (1.068 eset) termékosztályba sorolt márkanevek és az egyéb (máshová be nem sorolható), speciális szakirányú szolgáltatások márkanevei fordultak elő kiemelt (628 eset) esetszámban. A közlekedési szektoron belül a személygépkocsit előállítók/forgalmazók szerepeltek a leggyakrabban (869 eset), míg a kereskedelem szektort a hipermarketek (414 eset) és az élelmiszerkereskedelem (581 eset) termékosztály márkanevei uralták.
Virtuális reklámok megjelenése
Vizsgálatok szerint a virtuális reklám a termékmegjelenítés egyik leginkább megjegyezhető, ugyanakkor legzavaróbb formája. A virtuális reklám során az élményt hordozó vizuális felület összezsugorodik, és új inger jelenik meg a képernyőn, amely automatikusan elvonja a nézők figyelmét. A termék ebben az esetben nem a műsorba integrálva jelenik meg, hanem a tartalomtól teljesen függetlenül tűnik fel a képernyőn. Ez a fajta megjelenés a korlátozottabb elterjedtsége és az újszerűsége ellenére egyelőre jó emlékezeti hatást tud elérni, azonban fogadtatása egyértelműen negatív.
Az év második felében 622 virtuális reklámot regisztrált a Hatóság, ez pedig 13 százalékkal magasabb érték, mint az előző év azonos időszakában rögzített (550 eset). Ez a hirdetési metódus az RTL műsoraiban 150 esetben, a TV2 adásaiban 472 esetben fordult elő. Az RTL-nél ez a megjelenési forma a Fókusz, A konyhafőnök VIP, valamint a Tehetség első látásra című műsorszámokban volt fellelhető, a TV2-nél pedig 11 különböző műsorban, de azok közül is legnagyobb számban a Séfek séfe című műsorszámban (109 eset).
A virtuális reklámok szektor szerinti megoszlásának tekintetében az első helyen egyenlőség alakult ki: 18,8 százalék (117 eset) tartozott a telekommunikáció szektorhoz, de ugyanilyen elemszámmal képviselte magát a kereskedelem is (4. ábra). A gyógyhatású készítmények csoportja az első félévben tapasztalt elsöprő első helyezése után a második félévben a toplista 12. helyére zuhant vissza. Ennek magyarázata az Exatlon című műsor kifutásában keresendő, amely a mankershop.hu márka számára biztosított kiemelt megjelenést. A műsorszám megszűnésével a cég két alkalommal tudott megjelenni a Kasza Tibor (a márka társtulajdonosa) által vezetett, Szerencsekerék induló adásaiban. (A 2023-as évben aztán megsokszorozta a megjelenéseit, és összehangolt kampányt épített a műsorszámra, amelyről egy későbbi alkalommal szándékozunk beszámolni.) A virtuális kereskedelmi üzenetekben leggyakrabban megjelenő márkanevek sorrendben a Flip (112 eset), a Raiffeisen Bank (61) és a Spar (56) voltak.
Szektor | Megoszlás |
---|---|
Telekommunikáció | 117 |
Kereskedelem | 117 |
Élelmiszer | 103 |
Pénzintézetek | 67 |
Szabadidő | 55 |
Tömegtájékoztatás | 53 |
Ipar / mezőgazdaság | 34 |
Oktatás-képzés | 27 |
Szolgáltatás | 13 |
Szépségápolás | 11 |
Termékmegjelenítés a történetvezetésben elfoglalt pozíció alapján
A termékmegjelenítés árnyaltabb bemutatása érdekében a hirdetéseket a történetvezetésben elfoglalt pozíciójuk alapján két fő csoportba soroltuk.
Az első csoportba azok a megjelenítések kerültek, amelyeknél pusztán a márkanév jelent meg úgy, hogy annak a történetvezetésben nem volt érdemi szerepe, a második csoportba pedig a tényleges, dramaturgiai szempontból is fontos metódusok kerültek.
Tényleges, azaz dramaturgiai szempontból is fontos termékmegjelenítés 7.222 esetben (RTL: 4.454, TV2: 2.768) fordult elő, és ez a zsánerbe tartozó kereskedelmi üzenetek 61,8 százalékát tette ki.
Ezeknek a hirdetéseknek – noha tartalmazták mindazon információkat, amelyek segítségével a nézők egyértelműen dekódolhatták a márkaüzenetet – csupán 9,4 százaléka érte el a termékmegjelenítés legmagasabb fokát, amikor a termék dramaturgiailag is integrálódott a történetbe (16. táblázat).
Ténylegesen erős bevonódásra az RTL kínálatából a Konyhafőnök VIP reality és az Electrolux, míg a TV2 produkciói közül a Trendmánia c. magazin és a Brillbird együttműködése emelhető ki.
Termékmegjelenítés | RTL Klub (7328 eset) | TV2 (4349 eset) | Összesen (11677 eset) |
---|---|---|---|
Történetvezetés szempontjából kevésbé jelentős megjelenítés | 2874 | 1581 | 4455 |
Történetvezetés szempontjából jelentős megjelenítés – összesen | 4454 | 2768 | 7222 |
Történetvezetés szempontjából jelentős megjelenítés – a termék/márka a háttérben jelent meg | 748 | 220 | 968 |
Történetvezetés szempontjából jelentős megjelenítés – a termék/márka a cselekmény részeként jelent meg | 623 | 472 | 1095 |
A termékmegjelenítéseket az érzékszervekre gyakorolt hatásuk alapján is csoportosítottuk. A beazonosított termékek 28,7 százaléka a műsorban többször is látható volt (3.357 eset), a termék és/vagy a márkanevet hordozó eszközök közül minden második teljes egészében látszódott a képernyőn (49,1% – 5.740 eset), míg a termék/márka neve a szereplők dialógusaiban is helyet kapott az előfordulások 19,5 százalékában (2.274 eset).
A beazonosított termékek/márkák csupán 0,6 százaléka került nyereménytárgyként is bemutatásra (706 eset), illetve 28,6 százaléka (3.346 eset) a műsorszám támogatójaként is megjelent. Korábban nem volt tapasztalható ilyen szoros együttmozgás a támogató márka és a tényleges termékelhelyezés megvalósulása között. Ez arra is utalhat, hogy egyre tudatosabban használják a tartalomgyártásnál a termékek jelenlétét. A legtöbb márkajel feliratozás formájában (3.246 eset), a termékek csomagolásán (657 eset), a műsor helyszíneként (648 eset), vagy közlekedési eszközökön (545 eset) vált beazonosíthatóvá.
Összegzés
2022 második felében az RTL és a TV2 saját gyártású műsoraiban összesen 11.677 alkalommal azonosított be termékmegjelenítést a Hatóság. Az elemzés alá vont időszakban mindkét csatornánál tovább folytatódott a vizsgálatba vonható produkciók és adásszámok csökkenése, a visszaesés mértéke az elmúlt év azonos időszakához képest elérte a kilenc százalékot. Ezzel párhuzamosan a termékmegjelenítések volumene is visszaesett (-8,2 %) (RTL: -3,4%, TV2: -15,2%) 2021 második feléhez képest. A legtöbb (3.074 eset) termékmegjelenítést a reality típusú műsorszámok vonultatták fel. A vizsgált időszakban a szolgáltatás szektor képviselői (2.196 eset), ezen belül is vendéglátás és az egyéb, speciális szolgáltatások csoportjába tartozó cégek preferálták leginkább ezt a fajta hirdetési metódust, míg a legtöbb márkanév az RTL Az év hotele című reality műsorának egy-egy epizódjában fordult elő.