Támogatási gyakorlat a legnagyobb eléréssel rendelkező televízióknál (2023)
Bevezetés
A Médiatanács 2023. évi piacfelügyeleti tervében feladatként határozta meg a műsor- és műsorszolgáltatás támogatással kapcsolatos információk feldolgozását. Az adatgyűjtés révén jól nyomon követhető a médiaszolgáltatások műsortámogatási gyakorlata, ami egyúttal hatékony eszköznek számít a szponzorüzenetek bemutatására vonatkozó jogszabályok ellenőrzése során is.
Jelen összefoglaló 2023 legfontosabb jellemzőit mutatja be a támogatási gyakorlat szemszögéből. A vizsgálati minta állandó szereplői a legnagyobb eléréssel rendelkező országos kereskedelmi (RTL, TV2) televíziók, valamint a közszolgálati Duna TV voltak. Mellettük egy-egy hónap erejéig vizsgáltuk a Sláger TV, Hír TV, Duna World, M5, FEM3, Life TV, M4 Sport, RTL Három, Super TV2, Viasat 6, Ozone TV és a Story 4 televízió működését.
2023 főbb tapasztalatai
Éves összesítésben a vizsgált televíziók 35 ezer órát kitevő műsoridejében közel kétezer szponzorcég 2.901 féle támogatói üzenete összesen 138.065 alkalommal került képernyőre. A beazonosított szponzorüzenetek 765 műsorcímhez kapcsolódtak, időtartamuk a műsoridőből 184 óra 23 percet tett ki. A szpotok hossza 1-55 másodperc között ingadozott, átlagos időtartamuk öt másodperc volt. Legtöbb alkalommal (3.518 eset) az Austrotherm által jegyzett támogatói üzenetek kerültek közzétételre. A legtöbb (35.545 eset) támogatói üzenet a TV2 időjárás-jelentése mellett tűnt fel, míg a leggyakrabban (2.749 szpot) előforduló szponzorüzenetnek a Szerelvenybolt.huszpotja bizonyult.
A támogatói szpotok volumene
2023-ban összesen 138.065 támogatói üzenetet regisztráltunk, ebből a vizsgálati minta állandó szereplői 123.972, míg a szúrópróba-szerűen szemlézett televíziók 14.093 kereskedelmi üzenetet közvetítettek (1. táblázat).
I. | II. | III. | IV. | V. | VI. | VII. | VIII. | IX. | X. | XI. | XII. | |
TV2 | 4.666 | 5.045 | 7.648 | 6.522 | 6.573 | 6.348 | 5.466 | 4.747 | 8.251 | 9.909 | 9.682 | 7.901 |
RTL | 1.881 | 1.693 | 2.312 | 2.609 | 2.700 | 3.005 | 1.668 | 1.750 | 3.165 | 3.335 | 3.194 | 2.621 |
Duna TV | 452 | 475 | 659 | 901 | 996 | 1.337 | 1.725 | 1.321 | 771 | 1.001 | 847 | 799 |
Sláger TV | 788 | |||||||||||
Hír TV | 1.203 | |||||||||||
Duna World | 393 | |||||||||||
M5 | 308 | |||||||||||
FEM3 | 2.907 | |||||||||||
Life TV | 451 | |||||||||||
M4 Sport | 1.768 | |||||||||||
RTL Három | 715 | |||||||||||
Super TV2 | 2.754 | |||||||||||
Viasat 6 | 700 | |||||||||||
Ozone TV | 1.783 | |||||||||||
Story 4 | 324 |
December végéig a TV2 82.758, az RTL 29.933, míg a Duna TV 11.284 szponzorüzenettel jelentkezett. Támogatói aktivitás szempontjából a legkiemelkedőbb eredményt a TV2 érte el októberben, ekkor 9.909 szponzorációt regisztráltunk (a legkevesebb - 308 eset - kereskedelmi üzenet az M5 márciusi adásaihoz társult).
1 ábra: Az állandó mintában részt vevő három médiaszolgáltató támogatói szpotjainak havi eloszlása
Duna TV | RTL | TV2 | |
I. | 452 | 1881 | 4666 |
II. | 475 | 1693 | 5045 |
III. | 659 | 2312 | 7648 |
IV. | 901 | 2609 | 6522 |
V. | 996 | 2700 | 6573 |
VI. | 1337 | 3005 | 6348 |
VII. | 1725 | 1668 | 5466 |
VIII. | 1321 | 1750 | 4747 |
IX. | 771 | 3165 | 8251 |
X. | 1001 | 3335 | 9909 |
XI. | 847 | 3194 | 9682 |
XII. | 799 | 2621 | 7901 |
A 2022-es esztendővel történő összevetésben a támogatói szpotok volumenének 3,5 százalékos növekedését észleltük a mintánk állandó szereplőinél. A gyarapodás nagyrészt a TV2 műsorkínálatához kötődő változásoknak volt köszönhető, hiszen a csatornán megjelenő támogatói szpotok számában 8,6 százalékos bővülést regisztrálhattunk (3. táblázat). A Duna TV-nél 4,4 százalékos növekedést volt megfigyelhető, míg az RTL-nél tovább folytatódott a korábbi években tapasztalt csökkenő szponzorációs tevékenység. Ezen alternatív reklámozási eszköz alkalmazása jelentős eltérést mutatott a két országos kereskedelmi médiaszolgáltató esetében. A TV2 2023-ban több mint két és félszer annyi támogatói szpotot tett közzé, mint versenytársa, ami azért is érdekes, mert a támogatói üzenet nem terheli a médiatörvény által meghatározott (és a két szolgáltató által maradéktalanul kihasznált) reklámidő-keretet, és így a reklámzajt kikerülve, képes lehet megszólítani a hirdetéskerülő fogyasztókat is.
Duna TV | RTL | TV2 | |||||||
2022 | 2023 | Eltérés | 2022 | 2023 | Eltérés | 2022 | 2023 | Eltérés | |
Január | 608 | 452 | -156 | 1.830 | 1.881 | 51 | 4.670 | 4.666 | -4 |
Február | 1.051 | 475 | -576 | 2.301 | 1.693 | -608 | 6.715 | 5.045 | -1.670 |
Március | 966 | 659 | -307 | 2.335 | 2.312 | -23 | 8.371 | 7.648 | -723 |
Április | 982 | 901 | -81 | 2.305 | 2.609 | 304 | 5.900 | 6.522 | 622 |
Május | 777 | 996 | 219 | 3.204 | 2.700 | -504 | 5.904 | 6.573 | 669 |
Június | 1.022 | 1.337 | 315 | 3.026 | 3.005 | -21 | 5.926 | 6.348 | 422 |
Július | 1.229 | 1.725 | 496 | 2.111 | 1.668 | -448 | 4.826 | 5.466 | 640 |
Augusztus | 1.145 | 1.321 | 176 | 1.919 | 1.750 | -169 | 4.746 | 4.747 | 1 |
Szeptember | 771 | 771 | - | 2.364 | 3.165 | 801 | 6.155 | 8.251 | +2.096 |
Október | 641 | 1.001 | 360 | 2.930 | 3.335 | 405 | 8.105 | 9.909 | +1.804 |
November | 768 | 847 | 79 | 3.866 | 3.194 | -672 | 8.376 | 9.682 | 920 |
December | 850 | 799 | -51 | 4.540 | 2.621 | -1.919 | 6.506 | 7.901 | +1.395 |
Összesen: | 10.810 | 11.284 | 474 | 32.731 | 29.933 | -2.798 | 76.200 | 82.758 | +6.557 |
4,4%-os növekedés | 8,5%-os csökkenés | 8,6%-os növekedés |
A támogatói kommunikáció időtartama
A szponzorcégek/márkák szerepeltetésekor a médiaszolgáltatásnak be kell tartania az Mttv. 26. § (3) bekezdésében foglaltakat. Eszerint a támogatói üzenet megjelenítése – a műsorszám jellegét és tartalmát nem sértő módon – a műsorszámmal egyidejűleg, a műsorszámot megelőzően és a végét követően történhet. Ezt a klasszikus megjelenési formát választotta a hirdetők túlnyomó többsége.
A vizsgált televíziók összesen 184 óra 23 percnyi szponzorüzenetet tettek közzé a 35.040 órányi műsorfolyamukban. A minta állandó szereplői közül a TV2 6.465 percnyi (1,23%), az RTL 2.568 percnyi (0,49%), a Duna TV pedig 1.054 percnyi (0,2%) támogatást tudhatott magáénak. Az egy-egy hónap erejéig vizsgált csatornák közül a Super TV2 195 perces (0,45%) szeptemberi eredménye messze kiemelkedett a vetélytársai közül.
A támogatói üzenetek megjelenési formái
A támogatói üzeneteket a megjelenésük alapján két csoportba soroltuk: „álló”besorolást kapott a szpotok 59,3 százaléka, amelyeknél csupán a szponzorcég neve, esetleg a logója tűnt fel egy-egy kép erejéig (81.932 szpot). A magasabb emlékezeti hatást kiváltó megjelenítések, amelyekhez a megnevezés mellett már valamilyen kreatív elem is társult (pl. animáció vagy más grafikai megoldás, a támogató termékének jelenetbe helyezése, egy híres ember szerepeltetése), „mozgó” minősítést kaptak (56.133 szpot).
A szponzorcégek üzeneteinek hossza 1-55 másodperc között váltakozott, átlagosan pedig öt másodpercet tett ki. A leghosszabb (55 mp) a Dermo.hu – dekorkozmetikai webáruház üzenete volt, ami az RTL Reggeli című műsorában volt látható. Ezzel szemben 17.045 esetben a kereskedelmi üzenet csupán 1-3 másodperc terjedelmű volt, és ezek jellemzően kizárólag a támogató cég nevét/logóját tartalmazták.
2023-ban 2.901 féle támogatói üzenettel szerepeltek a hirdetők. Szponzorüzeneteik negyede mindössze egy-két alkalommal fordult elő (747 szpot), ezzel szemben tizenhárom szpot ezret is meghaladó esetszámban került közzétételre (4. táblázat). A tíz legtöbbször látott hirdetés közül kilenc kizárólag a TV2 időjárás-jelentéséhez kapcsoltan fordult elő (kivéve a Penny hirdetését).
Szpot címe | Cég neve | Médiaszolgáltató | Megjelenés esetszáma |
Szerelvenybolt.hu logó | Szerelvénybolt Kft. | TV2 | 2.749 |
Murexin termékrendszerek + logó | Murexin Kft. | TV2 | 1.958 |
Penny - A pénztárcabarát fogások támogatója - animáció + logó | Penny Market Kft. | RTL, TV2 | 1.934 |
Baumit logó + ház animáció hőfokkapcsolóval | Baumit Kft. | TV2 | 1.379 |
Grafit Reflex - Austrotherm - Biztonságos homlokzati hőszigetelés fényvédelemmel | Austrotherm Kft. | TV2 | 1.361 |
NN Biztosító logó - élet, nyugdíj, egészség | NN Biztosító Zrt. | TV2 | 1.290 |
Austrotherm Padlap járható padlás hőszigetelés - termék animáció + logó | Austrotherm Kft. | TV2 | 1.244 |
City Stone Design térkő | City Stone Design Sro | TV2 | 1.206 |
Baumit - A jó ház lényege + ház animáció | Baumit Kft. | TV2 | 1.151 |
Velux árnyékolók és redőnyök Velux tetőtéri ablakokra | Velux Magyarország Kft. | TV2 | 1.101 |
A támogató cégek száma
2023-ban összesen 1.886 támogató céget azonosítottunk be, közülük 475 (25,2%) mindössze egy-három alkalommal került képernyőre, ezzel szemben 16-an ezret is meghaladó esetszámban szóltak a nyilvánossághoz. A legtöbb támogató cég – a volumenben tapasztaltaknak megfelelően – a TV2 műsoraihoz volt köthető (1.167 cég), míg az RTL-en csak fele ennyi (561) társaság jelent meg szponzorként. A támogatást alkalmazó tíz leggyakoribb cég közül kilenc az ipar-mezőgazdaság szektorból került ki (5. táblázat).
Támogató cég | Megjelenés esetszáma |
Austrotherm Kft. | 4.878 |
Baumit Kft. | 3.941 |
Leier Hungaria Kft. | 3.436 |
Terrán Tetőcserép Gyártó Kft. | 3.078 |
Szerelvénybolt Kft. | 2.750 |
Murexin Kft. | 2.623 |
Stavmat Építőanyag Kereskedelmi Kft. | 2.443 |
Penny Market Kft. | 1.940 |
Ever & Ever Kft. | 1.624 |
Velux Magyarország Kft. | 1.621 |
A műsortámogatásban részt vevő cégek meghatározó többsége (1.393 cég, 73,9%) csupán egy televíziónál kötelezte el magát, ezzel szemben a Szerencsejáték Zrt. hét, a Marnevall Zrt. hat, míg a Porshe Hungaria Kereskedelmi Kft. négy televízió kínálatában is feltűnt.
13 hirdető egy órát is meghaladó műsoridő felett rendelkezett éves vetítésben, de közülük is kiemelkedett az Austrotherm Kft. (6:04:10 óra), a Leier Hungária Kft. (5:26:28 óra), a Baumit Kft. (4:55:10 óra) és a Murexin Kft. (4:19:20 óra).
A legtöbb támogatói kontaktussal érintett műsorszám
A vizsgált periódusban 765 műsorcím mellett tűnt fel kereskedelmi üzenet, 23 műsorcím esetében ezret is meghaladó esetszámban. A támogatók figyelmének fókuszában 2023-ban is az időjárás-jelentés állt, hiszen a TV2 (35.546 db) és az RTL (6.537 db) prognózisaihoz kötődött a legtöbb támogatói aktivitás (6. táblázat).
Médiaszolgáltatás | Műsorszám címe | Támogatói üzenetek száma |
TV2 | Időjárás-jelentés | 35.546 |
RTL | Időjárás-jelentés | 6.537 |
RTL | Reggeli | 6.486 |
TV2 | Mokka | 3.795 |
TV2 | Több mint testőr | 2.921 |
TV2 | Szerencsekerék | 2.800 |
DUNA TV | Nyár 23 | 2.665 |
TV2 | Sztárban sztár leszek! | 2.638 |
TV2 | Életmódi | 2.480 |
DUNA TV | Család-barát | 2.194 |
A Duna Televízió legtöbb támogatói kontaktussal érintett produkciója a Nyár 23 magazin volt, amelyhez 2.665 kereskedelmi kommunikáció kapcsolódott. Az egy-egy hónapig szemlézett televíziók közül a Super TV Több mint testőr című műsorához társult a legtöbb (597 szpot) támogatói kommunikáció.
A támogatói üzenetben szereplő termékek és szolgáltatások szektor szerinti megoszlása
A támogatói üzenetek kategorizálásakor a Nielsen Közönségmérés Kft. módszerét vettük alapul, azaz főszektor szintjén is besorolásra kerültek a szpotban szereplő termékek és szolgáltatások. Adataink szerint megőrizte vezető pozícióját az ipar/mezőgazdaság szektor (28.691 kontaktus) - köszönhetően az építőipari cégek és az építőipari kivitelezők kimagasló aktivitásának. Második helyre a szolgáltatás szektor képviselői kerültek (15.703 kontaktus), amelyen belül a vendéglátásban érdekelt vállalkozások aktivitása számított meghatározónak. A harmadik helyen az élelmiszer szektor végzett (15.532), közülük a legtöbbet invesztálók italokat és szeszes italokat propagáltak (2. ábra).
2. ábra: A támogatói üzenetben feltűnt termékek és szolgáltatások szektor szerinti megoszlása 2023-ban (Top10)
TÖMEGTÁJÉKOZTATÁS | 4735 |
ÖLTÖZKÖDÉS-KIEGESZÍTŐK | 4838 |
LAKÁSFELSZERELÉS | 5435 |
KÖZLEKEDÉS | 7029 |
GYÓGYHATÁSÚ KÉSZÍTMÉNYEK | 11017 |
SZABADIDŐ | 11150 |
KERESKEDELEM | 12951 |
ÉLELMISZER | 15532 |
SZOLGÁLTATÁS | 15703 |
IPAR / MEZŐGAZDASÁG | 28691 |
A támogatói szpotok megjelenésével kapcsolatban elmondható, hogy a vizsgálati minta állandó szereplői közül a Duna TV a legtöbb szponzori üzenetet (1.929) szerdán tette közzé (19,8%), míg az RTL-nél 4.987 kontaktussal (16,7%) a kedd, a TV2-nél pedig csütörtök (13.566 – 16,9%) bizonyult meghatározónak (3. ábra). A leglátványosabb eltérés a TV2 adásnapjai között rajzolódott ki: hétköznaponként lényegesen nagyobb támogatói jelenléttel lehetett számolni, mint hétvégenként.
3. ábra: A támogatói üzenetek megoszlása a hét napjai között
TV2 | RTL | Duna TV | |
hétfő | 11740 | 3932 | 1471 |
kedd | 13343 | 5011 | 1845 |
szerda | 13519 | 4352 | 1903 |
csütörtök | 13596 | 4510 | 1736 |
péntek | 13272 | 4780 | 1790 |
szombat | 8242 | 3938 | 1273 |
vasárnap | 9046 | 3410 | 1266 |
A támogatói üzenetek megoszlása a hét napjai és műsorórái között
A legtöbb szponzori kommunikációt a reggeli-délelőtti idősávban mutatták be a televíziók. A 6-10 óra közötti (44.065 szpot), a 10-14 óra közötti időszak (27.903 szpot), illetve a 16-20 óra közötti sáv (30.070 szpot) kiemelkedő helyét a piacvezető csatornáknál a hétköznaponként jelentkező reggeli (Család barát, Reggeli, Mokka) szolgáltató magazinműsorokhoz, az időjárás-jelentésekhez és a tematikus magazinokhoz, valamint azok ismétléseihez társított kereskedelmi kommunikációk biztosították (4. ábra).
4. ábra: A támogatói üzenetek műsorórák szerinti megoszlása
Óra | Szpot |
0-1 | 3088 |
1-2 | 1790 |
2-3 | 967 |
3-4 | 820 |
4-5 | 1349 |
5-6 | 2221 |
6-7 | 14118 |
7-8 | 13186 |
8-9 | 13286 |
9-10 | 3536 |
10-11 | 5580 |
11-12 | 10353 |
12-13 | 8757 |
13-14 | 3213 |
14-15 | 2979 |
15-16 | 3778 |
16-17 | 4938 |
17-18 | 11513 |
18-19 | 3826 |
19-20 | 9740 |
20-21 | 6870 |
21-22 | 6026 |
22-23 | 4010 |
23-24 | 2121 |
A támogatott műsorszámok műfaja
A 2023-ban vizsgált televíziós csatornák műsorkínálatában beazonosított támogatói kontaktusok az alábbi műfaji kategóriákhoz kötődtek (5. ábra):
5. ábra: Szponzorüzenetek megoszlása a támogatott műsorok műfaja szerint
Műfaj | Darab |
dokumentum film | 12 |
gyerekműsor | 43 |
dokureality | 198 |
magazin - információs | 224 |
magazin - kulturális | 241 |
egyéb | 455 |
magazin - hír | 541 |
magazin- utazási | 719 |
magazin - ismeretterjesztő | 920 |
magazin - sport | 1207 |
talent - show | 1299 |
magazin - tudományos | 1469 |
zenei műsor | 1507 |
sportközvetítés | 1660 |
sorozat - folytatásos | 2137 |
érdekvédelmi riport | 2315 |
magazin - gasztronómiai | 3882 |
magazin - autós | 3885 |
magazin - szolgáltató | 5131 |
miniprogram | 5714 |
film | 6592 |
magazin - életmód | 7779 |
játék, vetélkedő | 8729 |
szórakoztató műsor | 8742 |
magazin - szórakoztató | 8814 |
reality | 9231 |
magazin - reggeli információs | 10316 |
időjárásjelentés | 44301 |
A 2023-as adatokat összevetve a 2022-ben mértekkel kirajzolódik, hogy az időjárás-jelentések és a szórakoztató magazinműsorok jelentősen megnövelték részesedésüket (+4,7% illetve +4,2%) a szponzoráció területén, ezzel szemben a zenei műsorok (-3,43%) irányában kimutatható támogatói érdeklődés érezhetően mérséklődött.
Az időjárás-jelentést támogatta…
A támogató cégek szemében jelentősen felértékelődött az időjárás-jelentések fontossága 2023-ban. A teljes vizsgálati mintában összesen 44.295 támogatói üzenetet regisztráltunk az előrejelzések környezetében, ami a kereskedelmi közlemények 32,08 százalékát jelentette, vagyis minden harmadik szponzorációs üzenet időjárás-jelentéshez kapcsolódott. Az időjárás-jelentésekhez köthető támogatói szpotok többsége (80,53%) a TV2 műsorán jelent meg, öt és félszer annyi, mint az RTL azonos műsorainak környezetében.
csatorna | időjárás-jelentések száma | támogatói üzenetek száma száma | mintanagyság | egy adásra eső támogatói szpotok száma |
TV2 | 2690 | 35671 | 2023 év | 13,26 |
RTL | 2382 | 6537 | 2023 év | 2,74 |
Duna TV | 2206 | 1484 | 2023 év | 0,67 |
HirTV | 327 | 386 | 2023. február | 1,18 |
Viasat6 | 75 | 182 | 2023. október | 2,43 |
Duna World | 154 | 35 | 2023. április | 0,23 |
Minden második időjárás-jelentéshez kapcsolt támogatói szereplés az ipar-mezőgazdaság szektorhoz kötődött, abszolút felülreprezentált volt a megjelenésük. (Igaz, a teljes mintában is vezető helyen végzett ez a szektor, de jóval alacsonyabb, 20,8 százalékos aránnyal.) A Nielsen besorolása alapján tovább szálazható az iparág, ennek alapján az építőipari (40,3%) és az építőipari kivitelezéshez (58,7%) tartozó hirdetések túlsúlya figyelhető meg. Előszeretettel jelentek meg az időjárás-jelentések környezetében az évszakokhoz illeszkedő élelmiszer (gyümölcslevek, jegeskávék) illetve gyógyhatású készítmény hirdetések is (vitaminok, testsúlycsökkentő termékek).
Díjak és nyeremények
A támogatás és a termékmegjelenítés határán helyezkedik el a díj- és nyereménytárgyak bemutatása, amikor rövid ismertetés céljából megjelenhet a díj vagy a nyeremény, azonban a reklám fogalmi kritériumai ekkor sem valósulhatnak meg. Éves összesítésben 22.342 díj- és nyereménybemutatást azonosítottunk be, ami a támogatói üzenetek 16,2 százalékát fedte le. A minta állandó szereplői közül a Duna TV 5.863 nyereményüzenete a feltárt szponzori kommunikáció 51,9 százalékának felelt meg, míg ugyanez az arány az RTL esetében (3.650 szpot) 12,2 százalékot, a TV2-nél pedig (12.048 szpot) 14,5 százalékot tett ki. Az egy-egy hónap erejéig vizsgált televíziók közül a legkiemelkedőbb eredményt az M5 érte el 284 díj- és nyereményüzenettel, amely az ott megjelenő támogatói szpotok 92,2 százalékát jelentette.
A díj- és nyereménytárgyról szóló üzeneteket 682 cég jegyezte, felajánlásaikat pedig közel ezer féle szpottal kommunikálták. A nyereményt bemutató hirdetések 64 műsorcímre irányultak, a legtöbb (2.265 illetve 2.575 szpot) az RTL Reggeli és a TV2 Mokka c. reggeli magazinjaihoz kapcsolódott. A Duna TV-nél a Család barát magazinhoz (2.080) kötődött a legtöbb nyereményüzenet.
A tíz legnagyobb, nyereményeket propagáló szponzori üzenet termékpalettája jóval szerteágazóbb volt, mint a szponzori üzeneteké (12. táblázat). Majdnem minden harmadik nyereménytárgy a szabadidő szektorból került ki (belépőjegyek, könyvek, társasjátékok), a második és harmadik helyen pedig fej-fej mellett az élelmiszer (pl.: édességek, ajándékcsomagok) és a gyógyhatású készítmények (pl.: kollagén csomagok, vitaminok, testsúlycsökkentő termékek) csoportja végzett, közel 15-15 százalékos részesedéssel.
Szpot címe | Cég neve | Média-szolgáltató | Megjelenés esetszáma |
Aréna Retro Party 4 - belépőjegy nyeremény | Globalevents.hu | Duna World, TV2, RTL | 587 |
Exilis vásárlási utalvány nyeremény | Fit Life Europe Kft. | Duna TV, Duna World | 435 |
Ridikül magazin - féléves előfizetés | Ridikül Magazin Kft. | Duna TV, Duna World | 435 |
Dia-Wellness ajándékcsomag - termékek + logó | M-Gel Hungary Kft. | TV2 | 370 |
Ostoros Családi Pincészet - borválogatás nyeremény | Ostorosbor Feldolgozó, Mezőgazdasági, Kereskedelmi és Szolgáltató Zrt. | Duna TV, TV2 | 340 |
TNT nagykoncert - belépőjegy nyeremény | Globalevents.hu | RTL, TV2 | 312 |
Power Fruit gyümölcsital-válogatás nyeremény | R-Water Kft. | TV2 | 288 |
Beatrice 45 koncert - belépőjegy nyeremény | Globalevents.hu | RTL, TV2 | 271 |
La Fiesta borválogatás nyeremény - üvegek | Grape-Vine Kft. | RTL, TV2 | 256 |
Háda vásárlási utalvány - modellek és logó | Háda Kft. | RTL, TV2 | 253 |
A támogatói megjelenés egy másik közkedvelt formája az ún. miniprogram. A miniprogramok legfőképpen informáló, edukációs célú műsorelemek, melyek célja, hogy valamilyen termék vagy szolgáltatás, esetleg termékkategória használatának a sajátosságait bemutassák, elmagyarázzák. Emellett léteznek ún. emocionális miniprogramok, amelyek valamilyen termékhez, szolgáltatáshoz kapcsolt érzés megjelenítése érdekében készülnek. Végül miniprogramnak minősülnek a pollen- és hójelentések is. Mindegyik típusra egyaránt érvényes, hogy időtartamuk 60 másodperc körüli, és indirekt módon megjelenhet bennük a támogató cég/termék üzenete. A 2023-as időszakban 5.667 miniprogramot azonosítottunk be, ami nagyjából megegyezik a korábbi évben tapasztalttal (5.997 megjelenés). A húszféle miniprogram 77 százaléka a TV2 csatornáján került közzétételre (4.373 darab), ellenben versenytársánál, az RTL-nél egyáltalán nem tapasztaltuk ilyen megjelenést (13. táblázat):
Csatorna | A miniprogram címe | Esetszám |
TV2 | Házassági Vagyonjogi Szerződés | 743 |
TV2 | Magyar Turisztikai Szövetség | 716 |
TV2 | Magyarország Kormánya | 705 |
RTL Három | Jótündérek Munkában – Egy higgy magadban történet | 677 |
TV2 | Szerencsejáték Zrt. | 510 |
TV2 | Az energia kora | 373 |
TV2 | MOHU MOL Hulladékgazdálkodási Zrt. | 350 |
Hír TV | Gazdálkodj most okosan | 336 |
TV2 | Telekom | 296 |
TV2 | MBVK – Magyar Bírósági Végrehajtó Kar | 293 |
Összefoglalás
2023-ban tizenöt televízió 35.040 órányi műsoridejében összesen 138.065 szponzorüzenetet azonosítottunk be. A legnagyobb eléréssel rendelkező televíziók (TV2, RTL, Duna TV) 123.972 szpottal jelentkeztek, közülük a TV2 vonultatta fel a legtöbb támogatói üzenetet (82.758 szpot). A két országos kereskedelmi csatorna közötti eltérés az elmúlt évben tovább növekedett, a TV2 több mint két és félszer annyi támogatói üzenetet vonultatott fel, mint vetélytársa. A szponzori kommunikáció tekintetében a TV2 és a Duna TV növelni tudta a támogatói jelenlétet a korábbi évhez képest, míg az RTL esetében tovább folytatódott a csökkenés. Összegezve 2022-höz képest a három országos médiaszolgáltató 3,5 százalékkal tudta emelni a szponzorációs üzenetek számát. 2023-ban az időjárás-jelentésekhez kapcsolódó támogatói aktivitás számított kiemelkedőnek, a zsánert támogató márkák nagy része az ipar/mezőgazdaság szektorból került ki.