Amit az internetszolgáltatás előfizetői szerződéseiről tudni érdemes

Azok a hírközlési szolgáltatók – pl. mobiltársaságok, internet- vagy tévéelőfizetést kínáló cégek –, amelyek előfizetői szolgáltatásokat nyújtanak, kötelesek általános szerződési feltételeket, vagyis ÁSZF-eket is készíteni. Ezeket minden előfizetővel ismertetniük kell a szerződéskötés előtt.

Az NMHH tartja nyilván ezeket az ÁSZF-eket, a listán 2016 végén 570 működő szolgáltató szerepelt. Az NMHH nyilvántartja ezek módosításait, sőt, a fogyasztói érdekek védelmében a hatályba még nem lépett feltételeket előzetesen kontrollálhatja is. Az ÁSZF-módosítások, amelyeket szintén az NMHH vesz nyilvántartásba, főleg a következő területeket érintik: az előfizetői szerződés megkötése és feltételei, az előfizetői szerződés megszűnése, a díjak, a díjfizetés, a számlázás, a kártérítése és a kötbér, valamint a szolgáltatás szüneteltetése és korlátozása.

Az általános szerződési feltételek mellett az egyedi előfizetői feltételekre is odafigyel a hatóság. Számos szabály védi az előfizetők érdekeit a szolgáltatóval való szerződéskötéskor. Összeszedtünk 7 dolgot, amire mindenképpen érdemes odafigyelni:

  1. Rossz minőség vagy csökkenő csatornaszám miatt is felmondhatjuk az előfizetést
    Akkor is jogkövetkezmények nélkül felmondhatjuk a határozott idejű szerződésünket, ha a szolgáltatás minősége rendszeresen rossz, a szolgáltató jogsértően díjat emel vagy a szerződésben szereplő műsorcsatornák közül akár csak egyet is jogsértően kivesz.
  2. Átláthatóbban, szolgáltatónként összesítve választhatunk a kínálatból
    Az internet-előfizetéseket kínáló szolgáltatók összegyűjtik és honlapjukon egy átfogó táblázatban közzéteszik az általuk kínált szolgáltatások jellemzőjét és ajánlataik paramétereit, az összes költséggel együtt. Érdemes ezt tanulmányozni, így könnyebb választani.
  3. Jobban be lettünk biztosítva az előnytelen változtatási ajánlatok ellen
    A határozott idejű előfizetéses szerződésnél a lényegi részt – többek között a díjszabást, az időtartamot – a szolgáltatók csak jogi változások miatt módosíthatják egyoldalúan. Határozatlan időre szóló szerződésnél a szolgáltatók csak akkor emelhetik a szolgáltatás díját, ha konkrétan nőtt valamilyen költségük, pl. több lett a műsorszolgáltatási díj vagy ha az infláció indokolja. A ráutaló magatartással, határozatlan idős szerződéseknél külön előzetes beleegyezésünk kell ahhoz, hogy az akkor is módosuljon, ha az ajánlatra nem vagy nem egyértelműen reagálunk. Határozott idejű szerződést pedig már egyáltalán nem lehet ráutaló magatartással módosítani.
  4. Az eddigiekhez képest többféle esetben kaphatunk kötbértérítést a szolgáltatótól
    Pénz jár nekünk részletes indoklással nemcsak akkor, ha a szolgáltató késik vagy elmarad a hibaelhárítással, de akkor is, ha az erről szóló értesítéssel és a szolgáltatás újbóli elérési lehetőségéről szóló tájékoztatással csúszik vagy azokat teljesen elmulasztja.
  5. Letölthető szűrőszoftverek minden szolgáltató honlapján
    Az internet-előfizetéseket kínáló szolgáltatók honlapjukon már elérhetővé tesznek olyan tartalomszűrő szoftvereket, amelyek egyszerűen és gyorsan telepíthetőek, használati útmutatóval.
  6. Szóbeli szerződéskötéskor és évente egyszer újból is jár nekünk egy írásos összefoglaló
    A szolgáltatók a nem írásban megkötött szerződésekből is kötelesek egy, a szerződés lényeges tartalmáról szóló írásos dokumentumot átadni nekünk. Évente egyszer ingyenesen kérhetjük a szolgáltatóktól a szerződés – bármely időpontban hatályos – összefoglalóját.
  7. Az akciók részleteit azok lejárta után is megtaláljuk a szolgáltatóknál
    A szolgáltatóknak a meghirdetett akciós feltételeket és azok módosításait azok lejárta után is szerepeltetniük kell az általános szerződési feltételeikben. 

A témát egy animációs kisfilm is elmagyarázza, amelyben a Gondos család meséli el a kapcsolódó rendelet részleteit.