Médiapiaci Jelentés 2025 12. oldal

Audiovizuális piac

Streamingszolgáltatók a televízióvá válás útján

A streamingszolgáltatások megjelenésekor sokan arra számítottak, hogy a hagyományos televíziók és a streamingszolgáltatások jól megférnek majd egymás mellett: utóbbiak előfizetői díjért többnyire fiatal és módos családoknak kínálnak jellemzően fikciós filmeket és sorozatokat, így nem nyúlnak bele a televíziók fő bevételi forrását jelentő reklámpiacba.

A streamingszolgáltatók azonban idővel megtérülési és növekedési korlátba ütköztek, ami üzleti modelljük újragondolására késztette őket, egyszerre szélesítve célközönségüket, tartalmi kínálatukat és ezzel bevételi lehetőségeiket. A mainstreamközönséget a fikciós műfajoknál olcsóbb tartalmakkal megszólító és az előfizetési díjak mellett további bevételeket kereső streamingszolgáltatók a televíziók üzleti modellje felé mozdultak el. Egyelőre nehéz megítélni, hogy ez a stratégiaváltás milyen mértékben járult hozzá a streamingszolgáltatók sikereihez, de előfizetőik száma 2024-ben tovább emelkedett.

Például a hollywoodi filmstúdiók streamingszolgáltatásainak (Disney, NBC Universal, Netflix, Paramount Global, Warner Bros. Discovery) összes előfizetője a 2023 végi 617 millióról 2024 végére 15 százalékkal, 710 millióra növekedett.*23*

16. ábra: Streaming-előfizetők globális száma (2023–2024, millió előfizetés)

Streaming-előfizetők globális száma (2023‒2024, millió előfizetés)
Forrás: Hollywood Reporter*24*
Streamingszolgáltató 2023 2024
Netflix 260 302
Disney 161 174
Warner Bros Discovery 98 117
Paramount Global 68 78
NBC Universal 31 36

A streamingszolgáltatások „televízióvá alakulása” a nemzeti tartalomgyártás szempontjából is kérdéseket vet fel, hiszen a globális szereplők műsorstratégiája kevésbé fókuszál a kisebb nyelvi piacok tartalmi igényeire. A nemzeti nyelvű audiovizuális tartalmak jelentős részét készítő országos televíziók pedig kiszorulóban vannak a nézők audiovizuális portfóliójából, ami a nemzeti tartalmakra költött összegek csökkenéséhez és a teljes audiovizuális kínálat globalizációjához vezethet. Az alábbiakban sorra vesszük a streamingszolgáltatások globális televízióvá válásának üzleti és tartalmi dimenzióit.

Előfizetési díjak mellett reklámbevételek

A streamingszolgáltatások egyik legfőbb ígérete a reklámmentesség volt, piacra lépésük idején a nézők a hagyományos, reklámokat sugárzó televíziók és a reklámmentes, ám előfizetéses streamingszolgáltatások között választhattak. Az utóbbi években azonban a streamingszolgáltatók az előfizetési díj mellett reklámbevételeket is igyekeznek bevonni a finanszírozásukba.

Ezzel új döntés elé állították előfizetőiket: választhatnak, hogy alacsonyabb előfizetői díj mellett elfogadják a reklámokat, vagy magasabb díj ellenében továbbra is reklámmentesen veszik igénybe a szolgáltatást. A fogyasztók a jelek szerint elfogadták az új ajánlatot: a Netflix például 12 országban*25* már bevezette a reklámmal támogatott előfizetést ‒ ezekben az országokban az előfizetők 50 százaléka már ezt az olcsóbb előfizetést választotta.*26*

Filmek és sorozatok mellett klasszikus televíziós műsorok

Ahogy a streamingszolgáltatók a bevételmaximalizálás érdekében nyitottak a mainstreamközönség felé, elkezdték beemelni kínálatukba a televíziós piac jól bevált műfajait, egyszersmind csökkentve tartalomgyártási költségeiket is. Kezdetben dokumentumfilmeket, később lifestyle reality műsorokat kínáltak, majd fokozatosan jutottak el a nagyobb költségvetésű realityprogramokig, illetve a főműsoridős szórakoztató (shiny floor) show-műsorokig.

A streamingszolgáltatók nem fikciós műsorok gyártására szánt büdzséje egyelőre alig 12-15 százalékos arányt képvisel az új tartalmakra szánt forrásokon belül, ám az arány évről évre növekszik, támogatva a költségek racionalizálására irányuló szolgáltatói törekvéseket is.*27* A hat legnagyobb streamingszolgáltató*28* esetében az új tartalmakon belül a nem fikciós műfaj aránya a 2019-es egyharmadról 2024-re 50 százalékra nőtt.*29*

Sikeres nem fikciós műsorok a streamingplatformokon

A Dancing with the Stars című táncos műsor (magyar verzióját a nézők a TV2 adásában követhették) jellegzetes, meghatározó eleme volt 30 évadon át az ABC televíziós csatorna estéinek, amíg át nem került a Disney+ streamingszolgáltató kínálatába, többek között néhány realityműsor (az Encore!, Be Our Chef) és dokumentumsorozat (Limitless with Chris Hemsworth Pick of the Litter) mellé.

A Netflix 2024-ben már számtalan saját gyártású műsorral rendelkezett, melyeknek egy része saját műsorötlet alapján készült (például a Love is Blind, Too Hot to Handle, Squid Game: The Challenge vagy a Circle realityműsorok), mások formátumát televíziókkal versenyezve szerezte meg (például a The Mole, Edge of Paradise, illetve az Iron Chef című realityműsorok).

A Paramount+ elkészítette az előtte kizárólag televíziókban bemutatott Drag Race franchise globális all-stars verzióját és az Are You the One? dating show nemzetközi kiadását.

A Prime Video új műsorkoncepciókat dolgozott ki, köztük egy párkereső valóságshow-t az egyesült királysági és írországi előfizetői számára, valamint elkészítette a televízióban világszerte sikeres, sütési versenyt bemutató The Great Bake Off (amit a magyar nézők Sütimester címen ismerhetnek) japán verzióját.

Az amerikai nézők számára a Peacock vitte képernyőre az utóbbi évek egyik legsikeresebb televíziós formátumát, a The Traitorst és az egyik legnagyobb ívű párkereső valóság show-t, a Love Island címűt, melynek a megszerzéséért folytatott versenyben több televízió is indult.*30*

Heti egy-két epizód a „darálás” helyett

A streamingszolgáltatók egyik legvonzóbb ajánlata a „sorozatdarálás” lehetősége volt (a nézők egyszerre nézhettek meg teljes sorozatévadokat, nem kellett várniuk egy-egy újabb epizód megjelenéséig). Ma már az új sorozatok esetében a streamingszolgáltatók jobbára heti egy epizód bemutatására szorítkoznak, ahogy régebben a televíziók is tették. Az Apple+ új sorozatainak elejét 2-3 epizódos csomagban teszi közzé, de utána csak hetente hozza a folytatásokat.

A Disney+ mindvégig a heti egy epizód bemutatását részesítette előnyben, és még a kezdetben a Netflix „egy évad egyszerre” stratégiáját követő Amazon is elkezdte epizódonként közzétenni fontosabb sorozatait. A Netflix sokáig kitartott a kommunikációs érvként is használt „bármikor megnézheti, nem kell várnia” publikálási rend mellett, de az utóbbi két évben egyre több sorozattal áttért az alkalmanként 2-3 epizód megjelenítéséhez.

Élő adások

Az élő adások varázsa korábban mindig a nagy országos csatornák kínálatához és imázsához tartozott, de a streamingszolgáltatók erre a területre is betörtek: a Netflix első egyesült államokbeli élő műsora 2023 márciusában egy Chris Rock stand-up-műsor volt*31*, amit 2024-ben a Screen Actors Guild Awards díjátadó ünnepség élő közvetítése követett.*32* A szolgáltató realityműsorok élő közvetítését is tervezi, és a nézőket – a tévékhez hasonlóan ‒ szavazással is be kívánja vonni.*33*

A Disney+ a 2024-es Rock & Roll Hall of Fame beiktatási ceremóniáját és a Dancing With the Stars adásait is élőben közvetítette. A a 2024-es év utolsó harminc percében a New York-i Time Square-en rendezett ikonikus évbúcsúztató gálaműsort közvetítette élőben a CNN televízióval közösen.*34*

Sportesemények

A Netflixen 2024-ben az Egyesült Államokban népszerű pankrációt (WWE) és az NFL néhány mérkőzését követhették a nézők, míg az Amazon Prime Video labdarúgó-mérkőzéseket (Premier League, Copa do Brasil), tenisz- (US Open), amerikaifoci- (NFL) és kosárlabda- (NBA) mérkőzéseket is közvetít élőben. Az Apple TV+ első osztályú baseballt (MLB) és labdarúgást (MLS) közvetít, míg a Paramount+ a Bajnokok Ligája mérkőzéseit teszi elérhetővé.*35* Magyarországon a Max előfizetői 2024-ben a párizsi olimpia egy részét élőben nézhették, illetve bizonyos versenyeket visszanézhettek.

A streamingszolgáltatók műsorstratégiájában egyre nagyobb hangsúlyt kapnak a sportközvetítések, és a sportjogokra költött források aránya is bővül a tartalomra fordított teljes büdzsén belül.*36* Ezzel a streamingszolgáltatók nemcsak a televíziók közvetlen versenytársaként jelennek meg, hanem ‒ a sportesemények egyébként is magas közvetítési jogainak felverésével – meg is nehezítik a televíziók helyzetét.

17. ábra: A televíziók és a streamingszolgáltatók által sportjogokra fordított összeg (2020–2024)

A televíziók és a streamingszolgáltatók által sportjogokra fordított összeg (az összes tartalomra fordított költség arányában, 2020–2024)
Forrás Ampere Analysis
Év Streamingszolgáltatók Televíziók
2020 5% 24%
2021 6% 25%
2022 8% 26%
2023 9% 28%
2024 9% 32%

[A nyitókép forrása: Shutterstock.com/1714368106 (új ablakban nyílik)]

Lábjegyzetek

  1. Streaming Profit Report: Netflix Leads, Disney Rises, Warner Grows. Is Consolidation Next? (új ablakban nyílik meg)

  2. Streaming Profit Report: Netflix Leads, Disney Rises, Warner Grows. Is Consolidation Next? (új ablakban nyílik meg)

  3. Netflix Starting From $6.99 a Month új ablakban nyílik meg – Ausztrália, Brazília, Kanada, Franciaország, Németország, Olaszország, Japán, Korea, Mexikó, Spanyolország, Nagy-Britannia és USA

  4. Netflix Celebrates Two Years of Advertising – új ablakban nyílik meg

  5. Global SVoD original spend remains Scripted-focused despite growing Unscripted investment – új ablakban nyílik meg

  6. Amazon Prime Video, Apple, Disney+, Max, Netflix, Paramount+

  7. Variety.com: Peak TV Is Dead, Long Live 75% Peak TV: Ampere Analysis Talks TV Trends at the Berlinale Series Market – új ablakban nyílik meg

  8. MIPCOM 2022 edition, That’s Entertainment! – új ablakban nyílik meg

  9. Live from Netflix, It’s a New Chris Rock Stand-Up Special – új ablakban nyílik meg (videóval)

  10. Wikipedia: 30th Screen Actors Guild Awards Chris Rock's upcoming comedy special will be Netflix's first-ever livestream – új ablakban nyílik meg

  11. Engadget.com: Chris Rock's upcoming comedy special will be Netflix's first-ever livestream – új ablakban nyílik meg

  12. Decider.com: What Time Does Anderson Cooper and Andy Cohen’s New Year’s Eve Special Start? Where To Watch CNN’s NYE Coverage Live – új ablakban nyílik meg

  13. Digitaltrends.com: The 10 most popular streaming services, ranked by subscriber count – új ablakban nyílik meg

  14. Az adatok a világ 40 országára vonatkoznak. Variety.com: Peak TV Is Dead, Long Live 75% Peak TV: Ampere Analysis Talks TV Trends at the Berlinale Series Market – új ablakban nyílik meg