Médiapiaci Jelentés 2025 12. oldal
Audiovizuális piac

Streamingszolgáltatók a televízióvá válás útján
A streamingszolgáltatások megjelenésekor sokan arra számítottak, hogy a hagyományos televíziók és a streamingszolgáltatások jól megférnek majd egymás mellett: utóbbiak előfizetői díjért többnyire fiatal és módos családoknak kínálnak jellemzően fikciós filmeket és sorozatokat, így nem nyúlnak bele a televíziók fő bevételi forrását jelentő reklámpiacba.
A streamingszolgáltatók azonban idővel megtérülési és növekedési korlátba ütköztek, ami üzleti modelljük újragondolására késztette őket, egyszerre szélesítve célközönségüket, tartalmi kínálatukat és ezzel bevételi lehetőségeiket. A mainstreamközönséget a fikciós műfajoknál olcsóbb tartalmakkal megszólító és az előfizetési díjak mellett további bevételeket kereső streamingszolgáltatók a televíziók üzleti modellje felé mozdultak el. Egyelőre nehéz megítélni, hogy ez a stratégiaváltás milyen mértékben járult hozzá a streamingszolgáltatók sikereihez, de előfizetőik száma 2024-ben tovább emelkedett.
Például a hollywoodi filmstúdiók streamingszolgáltatásainak (Disney, NBC Universal, Netflix, Paramount Global, Warner Bros. Discovery) összes előfizetője a 2023 végi 617 millióról 2024 végére 15 százalékkal, 710 millióra növekedett.*23*
16. ábra: Streaming-előfizetők globális száma (2023–2024, millió előfizetés)
Streamingszolgáltató | 2023 | 2024 |
---|---|---|
Netflix | 260 | 302 |
Disney | 161 | 174 |
Warner Bros Discovery | 98 | 117 |
Paramount Global | 68 | 78 |
NBC Universal | 31 | 36 |
A streamingszolgáltatások „televízióvá alakulása” a nemzeti tartalomgyártás szempontjából is kérdéseket vet fel, hiszen a globális szereplők műsorstratégiája kevésbé fókuszál a kisebb nyelvi piacok tartalmi igényeire. A nemzeti nyelvű audiovizuális tartalmak jelentős részét készítő országos televíziók pedig kiszorulóban vannak a nézők audiovizuális portfóliójából, ami a nemzeti tartalmakra költött összegek csökkenéséhez és a teljes audiovizuális kínálat globalizációjához vezethet. Az alábbiakban sorra vesszük a streamingszolgáltatások globális televízióvá válásának üzleti és tartalmi dimenzióit.
Előfizetési díjak mellett reklámbevételek
A streamingszolgáltatások egyik legfőbb ígérete a reklámmentesség volt, piacra lépésük idején a nézők a hagyományos, reklámokat sugárzó televíziók és a reklámmentes, ám előfizetéses streamingszolgáltatások között választhattak. Az utóbbi években azonban a streamingszolgáltatók az előfizetési díj mellett reklámbevételeket is igyekeznek bevonni a finanszírozásukba.
Ezzel új döntés elé állították előfizetőiket: választhatnak, hogy alacsonyabb előfizetői díj mellett elfogadják a reklámokat, vagy magasabb díj ellenében továbbra is reklámmentesen veszik igénybe a szolgáltatást. A fogyasztók a jelek szerint elfogadták az új ajánlatot: a Netflix például 12 országban*25* már bevezette a reklámmal támogatott előfizetést ‒ ezekben az országokban az előfizetők 50 százaléka már ezt az olcsóbb előfizetést választotta.*26*
Filmek és sorozatok mellett klasszikus televíziós műsorok
Ahogy a streamingszolgáltatók a bevételmaximalizálás érdekében nyitottak a mainstreamközönség felé, elkezdték beemelni kínálatukba a televíziós piac jól bevált műfajait, egyszersmind csökkentve tartalomgyártási költségeiket is. Kezdetben dokumentumfilmeket, később lifestyle reality műsorokat kínáltak, majd fokozatosan jutottak el a nagyobb költségvetésű realityprogramokig, illetve a főműsoridős szórakoztató (shiny floor) show-műsorokig.
A streamingszolgáltatók nem fikciós műsorok gyártására szánt büdzséje egyelőre alig 12-15 százalékos arányt képvisel az új tartalmakra szánt forrásokon belül, ám az arány évről évre növekszik, támogatva a költségek racionalizálására irányuló szolgáltatói törekvéseket is.*27* A hat legnagyobb streamingszolgáltató*28* esetében az új tartalmakon belül a nem fikciós műfaj aránya a 2019-es egyharmadról 2024-re 50 százalékra nőtt.*29*
Sikeres nem fikciós műsorok a streamingplatformokon
A Dancing with the Stars című táncos műsor (magyar verzióját a nézők a TV2 adásában követhették) jellegzetes, meghatározó eleme volt 30 évadon át az ABC televíziós csatorna estéinek, amíg át nem került a Disney+ streamingszolgáltató kínálatába, többek között néhány realityműsor (az Encore!, Be Our Chef) és dokumentumsorozat (Limitless with Chris Hemsworth Pick of the Litter) mellé.
A Netflix 2024-ben már számtalan saját gyártású műsorral rendelkezett, melyeknek egy része saját műsorötlet alapján készült (például a Love is Blind, Too Hot to Handle, Squid Game: The Challenge vagy a Circle realityműsorok), mások formátumát televíziókkal versenyezve szerezte meg (például a The Mole, Edge of Paradise, illetve az Iron Chef című realityműsorok).
A Paramount+ elkészítette az előtte kizárólag televíziókban bemutatott Drag Race franchise globális all-stars verzióját és az Are You the One? dating show nemzetközi kiadását.A Prime Video új műsorkoncepciókat dolgozott ki, köztük egy párkereső valóságshow-t az egyesült királysági és írországi előfizetői számára, valamint elkészítette a televízióban világszerte sikeres, sütési versenyt bemutató The Great Bake Off (amit a magyar nézők Sütimester címen ismerhetnek) japán verzióját.
Az amerikai nézők számára a Peacock vitte képernyőre az utóbbi évek egyik legsikeresebb televíziós formátumát, a The Traitorst és az egyik legnagyobb ívű párkereső valóság show-t, a Love Island címűt, melynek a megszerzéséért folytatott versenyben több televízió is indult.*30*Heti egy-két epizód a „darálás” helyett
A streamingszolgáltatók egyik legvonzóbb ajánlata a „sorozatdarálás” lehetősége volt (a nézők egyszerre nézhettek meg teljes sorozatévadokat, nem kellett várniuk egy-egy újabb epizód megjelenéséig). Ma már az új sorozatok esetében a streamingszolgáltatók jobbára heti egy epizód bemutatására szorítkoznak, ahogy régebben a televíziók is tették. Az Apple+ új sorozatainak elejét 2-3 epizódos csomagban teszi közzé, de utána csak hetente hozza a folytatásokat.
A Disney+ mindvégig a heti egy epizód bemutatását részesítette előnyben, és még a kezdetben a Netflix „egy évad egyszerre” stratégiáját követő Amazon is elkezdte epizódonként közzétenni fontosabb sorozatait. A Netflix sokáig kitartott a kommunikációs érvként is használt „bármikor megnézheti, nem kell várnia” publikálási rend mellett, de az utóbbi két évben egyre több sorozattal áttért az alkalmanként 2-3 epizód megjelenítéséhez.
Élő adások
Az élő adások varázsa korábban mindig a nagy országos csatornák kínálatához és imázsához tartozott, de a streamingszolgáltatók erre a területre is betörtek: a Netflix első egyesült államokbeli élő műsora 2023 márciusában egy Chris Rock stand-up-műsor volt*31*, amit 2024-ben a Screen Actors Guild Awards díjátadó ünnepség élő közvetítése követett.*32* A szolgáltató realityműsorok élő közvetítését is tervezi, és a nézőket – a tévékhez hasonlóan ‒ szavazással is be kívánja vonni.*33*
A Disney+ a 2024-es Rock & Roll Hall of Fame beiktatási ceremóniáját és a Dancing With the Stars adásait is élőben közvetítette. A a 2024-es év utolsó harminc percében a New York-i Time Square-en rendezett ikonikus évbúcsúztató gálaműsort közvetítette élőben a CNN televízióval közösen.*34*
Sportesemények
A Netflixen 2024-ben az Egyesült Államokban népszerű pankrációt (WWE) és az NFL néhány mérkőzését követhették a nézők, míg az Amazon Prime Video labdarúgó-mérkőzéseket (Premier League, Copa do Brasil), tenisz- (US Open), amerikaifoci- (NFL) és kosárlabda- (NBA) mérkőzéseket is közvetít élőben. Az Apple TV+ első osztályú baseballt (MLB) és labdarúgást (MLS) közvetít, míg a Paramount+ a Bajnokok Ligája mérkőzéseit teszi elérhetővé.*35* Magyarországon a Max előfizetői 2024-ben a párizsi olimpia egy részét élőben nézhették, illetve bizonyos versenyeket visszanézhettek.
A streamingszolgáltatók műsorstratégiájában egyre nagyobb hangsúlyt kapnak a sportközvetítések, és a sportjogokra költött források aránya is bővül a tartalomra fordított teljes büdzsén belül.*36* Ezzel a streamingszolgáltatók nemcsak a televíziók közvetlen versenytársaként jelennek meg, hanem ‒ a sportesemények egyébként is magas közvetítési jogainak felverésével – meg is nehezítik a televíziók helyzetét.17. ábra: A televíziók és a streamingszolgáltatók által sportjogokra fordított összeg (2020–2024)
Év | Streamingszolgáltatók | Televíziók |
---|---|---|
2020 | 5% | 24% |
2021 | 6% | 25% |
2022 | 8% | 26% |
2023 | 9% | 28% |
2024 | 9% | 32% |
[A nyitókép forrása: Shutterstock.com/1714368106 (új ablakban nyílik)]