Médiapiaci Jelentés 2025 75. oldal

Digitális gyermekvédelem

A gyermekek közösségimédia-jelenléte

A kutatás szerint az online médiatartalmak közül is kiemelkedő a közösségi média súlya a gyermekek médiafogyasztásában: átlagosan a 7‒16 évesek 46 százaléka szokott napi rendszerességgel közösségimédia-oldalakat látogatni. Az arány a 13‒14 éves korosztály esetében 69 százalék, a 15‒16 évesek körében pedig 82 százalék, tehát az életkor emelkedésével a közösségimédia-használat is növekszik.

150. ábra: A közösségimédia-platformokat napi rendszerességgel látogató gyermekek aránya 2024-ben

A közösségimédia-platformokat napi rendszerességgel látogató gyermekek aránya 2024-ben
Forrás: NMHH Digital parenting kutatás, 2024‒2025
Korcsoport Arány
7–8 éves 10%
9–10 éves 28%
11–12 éves 46%
13–14 éves 69%
15–16 éves 82%

A legtöbb közösségimédia-platform használata előzetes regisztrációhoz kötött, és ennek alsó korhatárát*206* a platformok általában 13 éves korban határozzák meg. Ennek ellenére a kutatásban részt vevő gyermekek négyötöde már 13 évesen is rendelkezett közösségimédia-regisztrációval. A gyermekek csaknem 60 százaléka már 10 és 12 éves kora között regisztrált legalább egy közösségimédia-platformra, 16 éves korára pedig minden gyermek rendelkezik hozzáféréssel.

151. ábra: A gyermekek életkora az első közösségimédia-oldalra történő regisztrációkor 2024-ben

A gyermekek életkora az első közösségimédia-oldalra történő regisztrációkor 2024-ben
Forrás: NMHH Digital parenting kutatás, 2024‒2025
Életkor az első regisztrációkor Arány
6 évesen 2%
7 évesen 2%
8 évesen 8%
9 évesen 11%
10 évesen 22%
11 évesen 16%
12 évesen 20%
13 évesen 8%
14 évesen 9%
15 évesen 2%

A gyermekek körében leginkább kedvelt szolgáltatás a Facebook és a Facebook Messenger, a TikTok, a YouTube, az Instagram, valamint a Viber és a Snapchat. A Facebookot és a hozzá tartozó üzenetküldő alkalmazást szinte minden fiatal használja, 86 százalékuk napi rendszerességgel. A TikTok-használók aránya 72 százalék, és minden második gyermek napi szinten használja a szolgáltatást. A harmadik legnépszerűbb platform a YouTube, amelyet a gyermekek csaknem kétharmada használ, több mint harmaduk naponta.

152. ábra: A gyermekek körében legnépszerűbb szolgáltatások 2024-ben

A gyermekek körében legnépszerűbb szolgáltatások 2024-ben
Forrás: NMHH Digital parenting kutatás, 2024‒2025
A szolgáltatás neve Napi rendszerességgel használja Használja
Facebook és Facebook Messenger 86% 97%
TikTok 51% 72%
YouTube 34% 64%
Instagram 30% 46%
Viber 14% 25%
Snapchat 13% 23%

A kutatásba bevont gyermekek átlagosan 3 szolgáltatást használnak napi szinten, és minél idősebbek, annál többet: a 7‒10 évesek esetében ez két felületet jelent, a 16 éveseknél átlagosan csaknem négyet.   

A kutatás keretében vizsgált legidősebb, 14‒16 éves korosztály esetében a közösségimédia-használat legfőbb célja a kapcsolattartás, ezt követi a feltöltött fényképek és videók, valamint a szöveges médiatartalmak fogyasztása, illetve a különféle – jellemzően inkább képi vagy videós – médiatartalmak megosztása. A fiatalabb korosztályok esetében is hasonló a tevékenységek sorrendje, kisebb arányeltolódásokkal.

153. ábra: A 14‒16 éves gyermekek közösségimédia-aktivitása 2024-ben

A 14‒16 éves gyermekek közösségimédia-aktivitása 2024-ben
Forrás: NMHH Digital parenting kutatás, 2024‒2025
Közösségimédia-aktivitás Nagyon gyakran

Gyakran

Ritkán Szinte soha
Csetelés, beszélgetés az ismerősökkel 53% 41% 5% 1%
Képek, videók nézése 30% 48% 15% 7%
Hírek, bejegyzések olvasása 17% 41% 29% 13%
Képek, videók megosztása 5% 25% 41% 29%
Saját képek, videók megosztása 5% 20% 42% 33%
Hírek, bejegyzések megosztása 5% 18% 36% 41%
Saját bejegyzések megosztása 4% 18% 40% 38%

[A nyitókép forrása: Shutterstock.com/2353648221 (új ablakban nyílik)]

Lábjegyzetek

  1. Az egyes platformok esetében, valamint régiónként eltérőek lehetnek a regisztrációs korhatárra vonatkozó előírások.