Médiapiaci Jelentés 2025 75. oldal
Digitális gyermekvédelem

A gyermekek közösségimédia-jelenléte
A kutatás szerint az online médiatartalmak közül is kiemelkedő a közösségi média súlya a gyermekek médiafogyasztásában: átlagosan a 7‒16 évesek 46 százaléka szokott napi rendszerességgel közösségimédia-oldalakat látogatni. Az arány a 13‒14 éves korosztály esetében 69 százalék, a 15‒16 évesek körében pedig 82 százalék, tehát az életkor emelkedésével a közösségimédia-használat is növekszik.
150. ábra: A közösségimédia-platformokat napi rendszerességgel látogató gyermekek aránya 2024-ben
Korcsoport | Arány |
---|---|
7–8 éves | 10% |
9–10 éves | 28% |
11–12 éves | 46% |
13–14 éves | 69% |
15–16 éves | 82% |
A legtöbb közösségimédia-platform használata előzetes regisztrációhoz kötött, és ennek alsó korhatárát*206* a platformok általában 13 éves korban határozzák meg. Ennek ellenére a kutatásban részt vevő gyermekek négyötöde már 13 évesen is rendelkezett közösségimédia-regisztrációval. A gyermekek csaknem 60 százaléka már 10 és 12 éves kora között regisztrált legalább egy közösségimédia-platformra, 16 éves korára pedig minden gyermek rendelkezik hozzáféréssel.
151. ábra: A gyermekek életkora az első közösségimédia-oldalra történő regisztrációkor 2024-ben
A gyermekek körében leginkább kedvelt szolgáltatás a Facebook és a Facebook Messenger, a TikTok, a YouTube, az Instagram, valamint a Viber és a Snapchat. A Facebookot és a hozzá tartozó üzenetküldő alkalmazást szinte minden fiatal használja, 86 százalékuk napi rendszerességgel. A TikTok-használók aránya 72 százalék, és minden második gyermek napi szinten használja a szolgáltatást. A harmadik legnépszerűbb platform a YouTube, amelyet a gyermekek csaknem kétharmada használ, több mint harmaduk naponta.
152. ábra: A gyermekek körében legnépszerűbb szolgáltatások 2024-ben
A szolgáltatás neve | Napi rendszerességgel használja | Használja |
---|---|---|
Facebook és Facebook Messenger | 86% | 97% |
TikTok | 51% | 72% |
YouTube | 34% | 64% |
30% | 46% | |
Viber | 14% | 25% |
Snapchat | 13% | 23% |
A kutatásba bevont gyermekek átlagosan 3 szolgáltatást használnak napi szinten, és minél idősebbek, annál többet: a 7‒10 évesek esetében ez két felületet jelent, a 16 éveseknél átlagosan csaknem négyet.
A kutatás keretében vizsgált legidősebb, 14‒16 éves korosztály esetében a közösségimédia-használat legfőbb célja a kapcsolattartás, ezt követi a feltöltött fényképek és videók, valamint a szöveges médiatartalmak fogyasztása, illetve a különféle – jellemzően inkább képi vagy videós – médiatartalmak megosztása. A fiatalabb korosztályok esetében is hasonló a tevékenységek sorrendje, kisebb arányeltolódásokkal.
153. ábra: A 14‒16 éves gyermekek közösségimédia-aktivitása 2024-ben
Közösségimédia-aktivitás | Nagyon gyakran | Gyakran |
Ritkán | Szinte soha |
---|---|---|---|---|
Csetelés, beszélgetés az ismerősökkel | 53% | 41% | 5% | 1% |
Képek, videók nézése | 30% | 48% | 15% | 7% |
Hírek, bejegyzések olvasása | 17% | 41% | 29% | 13% |
Képek, videók megosztása | 5% | 25% | 41% | 29% |
Saját képek, videók megosztása | 5% | 20% | 42% | 33% |
Hírek, bejegyzések megosztása | 5% | 18% | 36% | 41% |
Saját bejegyzések megosztása | 4% | 18% | 40% | 38% |
[A nyitókép forrása: Shutterstock.com/2353648221 (új ablakban nyílik)]