Médiapiaci Jelentés 2025 41. oldal
Online platformok

A 16‒35 évesek applikációhasználata
A 16‒35 éves magyar fiatalok átlagosan csaknem napi 4 órát töltöttek okostelefonjuk képernyője előtt 2024 nyarán. A képernyőidő 20 éves kor alatt átlagosan egy órával magasabb volt, mint a 20‒35 éves korosztályban – derül ki az NMHH megbízásából a Fabricula által az úgynevezett Tracey-kutatás*103* keretében készített felmérésből.
A Tracey-kutatás keretében alkalmazott módszer*104* újdonsága, hogy párhuzamosan használ kérdőíves adatgyűjtést*105*, illetve szoftveres megfigyelést*106* az általános okostelefon- és applikációhasználati szokások felmérésére, ami növeli az adatok pontosságát. Magyarországon ebben a korosztályban ez volt az első ilyen jellegű, nagymintás szoftveres adatgyűjtés.*107*
A 235 fős mintán szoftveresen mért 3 óra 49 perces átlagos okostelefonos képernyőidő nagyon különböző egyéni használati mintákat takar: a résztvevők egy-egy negyede napi két óránál kevesebbet, illetve 5 óránál többet használta a telefonját, a fennmaradó 50 százalék használati ideje 2 és 5 óra közé esett.83. ábra: Napi átlagos képernyőidő nem és korcsoport szerint 2024-ben
Korcsoport | Nem | Napi képernyőidő (perc) |
---|---|---|
16–19 évesek | Férfi | 300 |
Nő | 302 | |
20–24 évesek | Férfi | 201 |
Nő | 196 | |
25–29 évesek | Férfi | 245 |
Nő | 226 | |
30–35 évesek | Férfi | 202 |
Nő | 251 |
A kérdőívben becsült és a szoftveresen mért adatok összevetése alapján a megkérdezettek háromötöde túlbecsülte, egyötöde alulbecsülte, a fennmaradó 20 százalék ±30 percen belüli eltéréssel eltalálta a valós képernyőidejét. Különösen a legfiatalabb női válaszadók becsülték túl a mobiltelefonnal töltött időt – ebben a csoportban a válaszadók több mint 70 százaléka (a hétvégékre vonatkozóan), illetve 63 százaléka (a hétköznapokra vonatkozóan) legalább fél órával túlbecsülte saját, a kutatásban vizsgált okostelefon-használati idejét.
A részletes elemzés 13 online platformra*109* és üzenetküldő szolgáltatásra*110* terjedt ki. A Facebookot, a Messengert és a YouTube-ot az önbevallás és a szoftveres mérés alapján egyaránt szinte minden megkérdezett használja, de az Instagram és a TikTok is 50 százalék feletti használati arányt ért el. Valamennyi platform esetében alacsonyabb használati arányt jelzett a szoftveres mérés az önbevallásban szereplőnél, ami egyes platformoknál utalhat arra, hogy a használati szokások nem állandóak az év minden időszakában (pl. nyáron kevésbé intenzíven használnak bizonyos platformokat, mint máskor), vagy akár arra is, hogy a szoftver feltelepítése miatt a kutatásban részt vevők próbálták tudatosabban használni az okostelefonjukat.
84. ábra: A vizsgált applikációk önbevalláson alapuló, illetve szoftveresen mért használóinak aránya 2024-ben
Applikáció | Használók, teljes minta (kérdőív) | Használók, szoftveres alminta (kérdőív) | Használók, szoftveres mérés |
---|---|---|---|
Messenger | 96% | 99% | 97% |
95% | 98% | 96% | |
YouTube | 94% | 95% | 87% |
70% | 67% | 61% | |
TikTok | 64% | 59% | 55% |
Viber | 44% | 45% | 32% |
29% | 27% | 32% | |
Snapchat | 32% | 25% | 19% |
X (Twitter) | 24% | 24% | 19% |
Telegram | 20% | 20% | 10% |
BeReal | 13% | 10% | 4% |
Tinder | 12% | 12% | 3% |
Signal | 14% | 12% | 1% |
A vizsgált készülékeken elindított alkalmazások átlagos száma 58 volt, ugyanakkor az összes mért képernyőidő háromnegyedén csak harminc alkalmazás osztozott, ezen belül a teljes idő 60 százalékát öt közösségi média/videómegosztó platform vagy üzenetküldő alkalmazás (Facebook, Messenger, TikTok, YouTube, Instagram) és egy böngésző (Google Chrome) töltötte ki. A szoftveresen mért adatok arra nem adtak választ, hogy a böngészőben milyen típusú tartalmakat néztek meg a résztvevők, de a közösségi platformokat minden bizonnyal nemcsak applikáción keresztül, hanem böngésző használatával is sokan felkeresték.
85. ábra: A legtöbbet használt hat alkalmazás képernyőidő-aránya 2024-ben
Alkalmazás | Képernyőidő-arány | Kumulált képernyőidő-arány |
---|---|---|
17% | 16.7% | |
Google Chrome | 12% | 29.1% |
TikTok | 10% | 38.8% |
Messenger | 9% | 47.4% |
YouTube | 7% | 54.8% |
4% | 58.4% | |
Egyéb | 42% | 100,0% |
A szoftveres mérés eredményei alapján a felhasználók a legtöbb időt a videóalapú platformokon töltik (YouTube: átlagosan 35 perc, TikTok: átlagosan közel 49 perc). A Facebook esetében a használati idő a fiatalabb korosztályok körében alacsonyabb, az életkor emelkedésével ‒ különösen a nők körében ‒ jelentősen növekszik. Az Instagram és a TikTok elsősorban a fiatalabb korosztályban népszerű, a YouTube és a Messenger használata minden korosztályra jellemző.
86. ábra: A legfontosabbnak tartott alkalmazások 2024-ben
Alkalmazás | Első legfontosabb | Második legfontosabb | Összesen |
---|---|---|---|
Messenger | 34% | 12% | 46% |
10% | 15% | 25% | |
5% | 10% | 15% | |
TikTok | 6% | 6% | 13% |
YouTube | 5% | 6% | 11% |
Viber | 4% | 5% | 9% |
3% | 2% | 5% | |
Snapchat | 1% | 2% | 4% |
Telegram | 1% | 1% | 2% |
Tinder | 1% | 1% | 1% |
Signal | 1% | 0% | 1% |
X (Twitter) | 0% | 0% | 1% |
BeReal | 0% | 0% | 0% |
A kérdőíves kutatás öt fő motivációs faktort azonosított az applikációk használatában: (1) általános tájékozódás és mások életének követése; (2) énreprezentáció; (3) közvetlen kommunikáció; (4) időtöltés és unaloműzés; valamint (5) menekülés a valóságból. A kutatók az egyes motivációs tényezők és a különböző platformok használata közötti összefüggést is elemezték:
- a TikTok használata a teljes 16‒35 éves korosztályban szignifikáns összefüggést mutatott a „menekülés” faktorral; az összefüggés fordítva is fennállt: a TikTokot nem, vagy csak keveset használók esetében jellemzően hiányzott a menekülés mint motivációs tényező; 16‒24 éveseknél az „időtöltés és unaloműzés” motiváció jelentős kapcsolatot mutatott a YouTube és a Snapchat fokozott használatával;
- a 25‒35 éves korcsoportban az Instagram kivételével minden platform intenzív használata összekapcsolható volt a „menekülés” faktorral, ami arra utal, hogy ebben a korosztályban a magas képernyőidő elsődleges motivációja platformtól függetlenül a valóságból való időleges kiszakadás vágya.
[A nyitókép forrása: Shutterstock.com/1389669080 (új ablakban nyílik)]