Médiapiaci Jelentés 2025 41. oldal

Online platformok

A 16‒35 évesek applikációhasználata

A 16‒35 éves magyar fiatalok átlagosan csaknem napi 4 órát töltöttek okostelefonjuk képernyője előtt 2024 nyarán. A képernyőidő 20 éves kor alatt átlagosan egy órával magasabb volt, mint a 20‒35 éves korosztályban – derül ki az NMHH megbízásából a Fabricula által az úgynevezett Tracey-kutatás*103* keretében készített felmérésből.

A Tracey-kutatás keretében alkalmazott módszer*104* újdonsága, hogy párhuzamosan használ kérdőíves adatgyűjtést*105*, illetve szoftveres megfigyelést*106* az általános okostelefon- és applikációhasználati szokások felmérésére, ami növeli az adatok pontosságát. Magyarországon ebben a korosztályban ez volt az első ilyen jellegű, nagymintás szoftveres adatgyűjtés.*107*

A 235 fős mintán szoftveresen mért 3 óra 49 perces átlagos okostelefonos képernyőidő nagyon különböző egyéni használati mintákat takar: a résztvevők egy-egy negyede napi két óránál kevesebbet, illetve 5 óránál többet használta a telefonját, a fennmaradó 50 százalék használati ideje 2 és 5 óra közé esett.

83. ábra: Napi átlagos képernyőidő nem és korcsoport szerint 2024-ben

Napi átlagos képernyőidő nem és korcsoport szerint 2024-ben (szoftveres mérés, N=235)
Forrás: NMHH‒Fabricula-kutatás – Az online platformok használata Magyarországon a fiatal felnőttek körében, 2024
Korcsoport Nem Napi képernyőidő (perc)
16–19 évesek Férfi 300
302
20–24 évesek Férfi 201
196
25–29 évesek Férfi 245
226
30–35 évesek Férfi 202
251

A kérdőívben becsült és a szoftveresen mért adatok összevetése alapján a megkérdezettek háromötöde túlbecsülte, egyötöde alulbecsülte, a fennmaradó 20 százalék ±30 percen belüli eltéréssel eltalálta a valós képernyőidejét. Különösen a legfiatalabb női válaszadók becsülték túl a mobiltelefonnal töltött időt – ebben a csoportban a válaszadók több mint 70 százaléka (a hétvégékre vonatkozóan), illetve 63 százaléka (a hétköznapokra vonatkozóan) legalább fél órával túlbecsülte saját, a kutatásban vizsgált okostelefon-használati idejét.

A részletes elemzés 13 online platformra*109* és üzenetküldő szolgáltatásra*110* terjedt ki. A Facebookot, a Messengert és a YouTube-ot az önbevallás és a szoftveres mérés alapján egyaránt szinte minden megkérdezett használja, de az Instagram és a TikTok is 50 százalék feletti használati arányt ért el. Valamennyi platform esetében alacsonyabb használati arányt jelzett a szoftveres mérés az önbevallásban szereplőnél, ami egyes platformoknál utalhat arra, hogy a használati szokások nem állandóak az év minden időszakában (pl. nyáron kevésbé intenzíven használnak bizonyos platformokat, mint máskor), vagy akár arra is, hogy a szoftver feltelepítése miatt a kutatásban részt vevők próbálták tudatosabban használni az okostelefonjukat.

84. ábra: A vizsgált applikációk önbevalláson alapuló, illetve szoftveresen mért használóinak aránya 2024-ben

A vizsgált applikációk önbevalláson alapuló, illetve szoftveresen mért használóinak aránya 2024-ben (N=1113 – kérdőíves minta és N=235 – szoftveres minta), súlyozott adatok)
Forrás: NMHH‒Fabricula-kutatás – Az online platformok használata Magyarországon a fiatal felnőttek körében, 2024
Applikáció Használók, teljes minta (kérdőív) Használók, szoftveres alminta (kérdőív) Használók, szoftveres mérés
Messenger 96% 99% 97%
Facebook 95% 98% 96%
YouTube 94% 95% 87%
Instagram 70% 67% 61%
TikTok 64% 59% 55%
Viber 44% 45% 32%
Whatsapp 29% 27% 32%
Snapchat 32% 25% 19%
X (Twitter) 24% 24% 19%
Telegram 20% 20% 10%
BeReal 13% 10% 4%
Tinder 12% 12% 3%
Signal 14% 12% 1%

A vizsgált készülékeken elindított alkalmazások átlagos száma 58 volt, ugyanakkor az összes mért képernyőidő háromnegyedén csak harminc alkalmazás osztozott, ezen belül a teljes idő 60 százalékát öt közösségi média/videómegosztó platform vagy üzenetküldő alkalmazás (Facebook, Messenger, TikTok, YouTube, Instagram) és egy böngésző (Google Chrome) töltötte ki. A szoftveresen mért adatok arra nem adtak választ, hogy a böngészőben milyen típusú tartalmakat néztek meg a résztvevők, de a közösségi platformokat minden bizonnyal nemcsak applikáción keresztül, hanem böngésző használatával is sokan felkeresték.

85. ábra: A legtöbbet használt hat alkalmazás képernyőidő-aránya 2024-ben

A legtöbbet használt hat alkalmazás képernyőidő-aránya 2024-ben
Forrás: NMHH‒Fabricula-kutatás – Az online platformok használata Magyarországon a fiatal felnőttek körében, 2024 [A teljes szoftveres adatbázisra számolt, súlyozatlan adat, N=570 856 (session)]
Alkalmazás Képernyőidő-arány Kumulált képernyőidő-arány
Facebook 17% 16.7%
Google Chrome 12% 29.1%
TikTok 10% 38.8%
Messenger 9% 47.4%
YouTube 7% 54.8%
Instagram 4% 58.4%
Egyéb 42% 100,0%

A szoftveres mérés eredményei alapján a felhasználók a legtöbb időt a videóalapú platformokon töltik (YouTube: átlagosan 35 perc, TikTok: átlagosan közel 49 perc). A Facebook esetében a használati idő a fiatalabb korosztályok körében alacsonyabb, az életkor emelkedésével ‒ különösen a nők körében ‒ jelentősen növekszik. Az Instagram és a TikTok elsősorban a fiatalabb korosztályban népszerű, a YouTube és a Messenger használata minden korosztályra jellemző.

86. ábra: A legfontosabbnak tartott alkalmazások 2024-ben

A legfontosabbnak tartott alkalmazások 2024-ben
Forrás: NMHH‒Fabricula-kutatás – Az online platformok használata Magyarországon a fiatal felnőttek körében, 2024 [N=1113 – kérdőíves minta, súlyozott adatok]
Alkalmazás Első legfontosabb Második legfontosabb Összesen
Messenger 34% 12% 46%
Facebook 10% 15% 25%
Instagram 5% 10% 15%
TikTok 6% 6% 13%
YouTube 5% 6% 11%
Viber 4% 5% 9%
Whatsapp 3% 2% 5%
Snapchat 1% 2% 4%
Telegram 1% 1% 2%
Tinder 1% 1% 1%
Signal 1% 0% 1%
X (Twitter) 0% 0% 1%
BeReal 0% 0% 0%

A kérdőíves kutatás öt fő motivációs faktort azonosított az applikációk használatában: (1) általános tájékozódás és mások életének követése; (2) énreprezentáció; (3) közvetlen kommunikáció; (4) időtöltés és unaloműzés; valamint (5) menekülés a valóságból. A kutatók az egyes motivációs tényezők és a különböző platformok használata közötti összefüggést is elemezték: 

[A nyitókép forrása: Shutterstock.com/1389669080 (új ablakban nyílik)]

Lábjegyzetek

  1. A kutatási jelentés elérhetősége: Onlineplatformok.hu: A TikTok és a YouTube a tinédzserek és a fiatal felnőttek elsőszámú mobil platformjai (új ablakban nyílik meg)

  2. A kutatásban az egy alkalmazáshoz kapcsolódó képernyőidő azt az időtartamot jelenti, amikor az alkalmazás bekapcsolt és feloldott képernyőnél az előtérben volt, vagyis az alkalmazás „foglalta el” a képernyőt.

  3. A kérdőíves kutatásban összesen 1113 fő vett részt. A kutatás adatfelvétele 2024. június 15. és augusztus 18. között zajlott.

  4. A HUN-REN Társadalomtudományi Kutatóközpont (TK) kutatói által fejlesztett Octopus alkalmazásban 627 fő regisztrált, ami a kérdőívet kitöltők 56 százaléka. Ők azok, akik Android-rendszerű telefonnal rendelkeztek (technikai okokból az iPhone készülékeket használókra nem terjedt ki a szoftveres mérés), illetve beleegyeztek az adatgyűjtésben való részvételbe. Az adattisztítás után a szoftveres adatbázis 235 készülékre vonatkozó adatot tartalmazott. Az adatgyűjtési időszak egy felhasználóra számítva átlagosan 17 nap volt.

  5. A kutatás módszertani korlátja, hogy eredménye csak az androidos okostelefont használó 16‒35 éves magyarországi lakosságra reprezentatív, az iOS operációs rendszerű iPhone-okat használókra nem. Az operációs rendszer ugyanakkor vélhetően nem befolyásolja érdemben az alkalmazáshasználati szokásokat; a hazai felhasználók által használt okostelefon-készülékek többségén Android operációs rendszer fut.

  6. BeReal, Facebook, Instagram, Messenger, Signal, Snapchat, Telegram, TikTok, Tinder, Viber, Whatsapp, X, YouTube.

  7. A kutatásban a köznyelvi elnevezésnek megfelelően az üzenetküldő szolgáltatásokat is platformnak hívták. A DSA ugyanakkor ezeket a szolgáltatásokat nem tekinti platformoknak, mivel nem lehet korlátlan számú felhasználóhoz eljuttatni ezeken keresztül a megosztott tartalmakat.