Médiapiaci Jelentés 2025 25. oldal
Audiopiac

A rádiózás helyszínei 2024-ben
A rádiózás továbbra is stabil része a mindennapoknak, de a rádióhallgatási szokások eltérnek élethelyzettől, lakóhelytől és foglalkozástól függően. A rádiózás jellemző helyszínét illetően 2020 második felében a világjárvány hatására megváltozott életmód és munkavégzési szokások nyomán csaknem tíz százalékponttal nőtt az addig is leginkább jellemző otthoni rádióhallgatás.
Az adatfelvételek alapján a legtöbben továbbra is az otthonukban hallgatnak rádiót: 2024. év végén ez az arány 76 százalék volt a teljes lakosság körében. Az otthoni rádiózást sokan háttérként használják mindennapi tevékenységeikhez. A második leggyakoribb rádióhallgatási helyszín az autó, bár ez az arány 2024-ben kismértékben csökkent. Az autórádió hallgatása különösen elterjedt azok körében, akik rendszeresen ingáznak, hosszabb utakat tesznek meg, vagy munkájuk során gyakran tartózkodnak gépjárműben.
42. ábra: Rádióhallgatás helye*55* a 15 év feletti teljes lakosság körében 2018–2024 között
A rádióhallgatás helye | 2018. Q4 | 2019. Q4 | 2020. Q4 | 2021. Q4 | 2022. Q4 | 2023. Q4 | 2024. Q4 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Otthon | 70% | 71% | 79% | 75% | 78% | 76% | 76% |
Autóban | 43% | 45% | 59% | 54% | 54% | 59% | 53% |
Munkahelyen | 19% | 19% | 34% | 29% | 29% | 30% | 30% |
Egyéb helyen | 12% | 12% | 24% | 19% | 20% | 22% | 19% |
Munkahelyi környezetben majdnem minden harmadik honfitársunk rádiózik, de a foglalkoztatottakra vetítve ez jóval magasabb, kétharmad körüli arányt jelent. A munkahelyi rádióhallgatók aránya különösen magas a kékgalléros munkakörökben – például műhelyekben, gyárakban és az adminisztratív irodai munkakört ellátóknál –, számukra a rádió egyfajta állandó kísérője lehet a munkavégzésnek. A munkahelyi rádiózás a szakmunkás végzettségűek körében a leginkább jellemző.
43. ábra: Rádióhallgatás helye*56* demográfiai változók szerint 2024-ben
Demográfiai csoport | Munkahelyen | Otthon | Autóban | Egyéb |
---|---|---|---|---|
Max. 8 általános | 16% | 79% | 26% | 14% |
Szakmunkásképző | 38% | 70% | 47% | 18% |
Középiskola | 35% | 78% | 63% | 25% |
Főiskola, egyetem | 29% | 73% | 73% | 19% |
15–19 éves | 3% | 88% | 8% | 9% |
20–29 éves | 38% | 57% | 33% | 16% |
30–39 éves | 45% | 65% | 65% | 30% |
40–49 éves | 39% | 67% | 72% | 22% |
50–59 éves | 42% | 75% | 73% | 24% |
60–69 éves | 17% | 94% | 55% | 19% |
70 évnél idősebb | 1% | 95% | 27% | 8% |
Budapest | 28% | 76% | 48% | 18% |
Megyeszékhely | 35% | 78% | 53% | 22% |
Egyéb város | 28% | 75% | 54% | 19% |
Község | 29% | 75% | 56% | 20% |
A nők és az idősebb korosztályhoz tartozók elsősorban otthon hallgatnak rádiót; előbbiek között magasabb az inaktívak (például háztartásbeliek, kismamák) aránya, míg az idősebb korosztály eleve több időt tölt az otthonában.
Az autóban történő rádióhallgatás leginkább a magasabb iskolai végzettséggel rendelkező 30‒59 évesekre jellemző. Ez összefügghet azzal, hogy közöttük sokan ingáznak, illetve munkájuk miatt rendszeresen vezetnek. A rádióhallgatás helyszíneiben területi különbségek is megfigyelhetők: a budapestiek valamivel kevesebbet hallgatnak rádiót autóban, mint a vidéken élők, ami talán a fővárosban elérhető alternatív közlekedési lehetőségekkel magyarázható.
[A nyitókép forrása: NMHH-fotó]