Médiapiaci Jelentés 2025 25. oldal

Audiopiac

A rádiózás helyszínei 2024-ben

A rádiózás továbbra is stabil része a mindennapoknak, de a rádióhallgatási szokások eltérnek élethelyzettől, lakóhelytől és foglalkozástól függően. A rádiózás jellemző helyszínét illetően 2020 második felében a világjárvány hatására megváltozott életmód és munkavégzési szokások nyomán csaknem tíz százalékponttal nőtt az addig is leginkább jellemző otthoni rádióhallgatás.  

Az adatfelvételek alapján a legtöbben továbbra is az otthonukban hallgatnak rádiót: 2024. év végén ez az arány 76 százalék volt a teljes lakosság körében. Az otthoni rádiózást sokan háttérként használják mindennapi tevékenységeikhez. A második leggyakoribb rádióhallgatási helyszín az autó, bár ez az arány 2024-ben kismértékben csökkent. Az autórádió hallgatása különösen elterjedt azok körében, akik rendszeresen ingáznak, hosszabb utakat tesznek meg, vagy munkájuk során gyakran tartózkodnak gépjárműben.

42. ábra: Rádióhallgatás helye*55* a 15 év feletti teljes lakosság körében 2018–2024 között

A rádióhallgatás helye a 15 év feletti teljes lakosság körében (2018‒2024)
Forrás: NMHH – Scores Group
A rádióhallgatás helye 2018. Q4 2019. Q4 2020. Q4 2021. Q4 2022. Q4 2023. Q4 2024. Q4
Otthon 70% 71% 79% 75% 78% 76% 76%
Autóban 43% 45% 59% 54% 54% 59% 53%
Munkahelyen 19% 19% 34% 29% 29% 30% 30%
Egyéb helyen 12% 12% 24% 19% 20% 22% 19%

Munkahelyi környezetben majdnem minden harmadik honfitársunk rádiózik, de a foglalkoztatottakra vetítve ez jóval magasabb, kétharmad körüli arányt jelent. A munkahelyi rádióhallgatók aránya különösen magas a kékgalléros munkakörökben – például műhelyekben, gyárakban és az adminisztratív irodai munkakört ellátóknál –, számukra a rádió egyfajta állandó kísérője lehet a munkavégzésnek. A munkahelyi rádiózás a szakmunkás végzettségűek körében a leginkább jellemző.

43. ábra: Rádióhallgatás helye*56* demográfiai változók szerint 2024-ben

A rádióhallgatás helye demográfiai változók szerint 2024-ben
Forrás: NMHH – Scores Group
Demográfiai csoport Munkahelyen Otthon Autóban Egyéb
Max. 8 általános 16% 79% 26% 14%
Szakmunkásképző 38% 70% 47% 18%
Középiskola 35% 78% 63% 25%
Főiskola, egyetem 29% 73% 73% 19%
15–19 éves 3% 88% 8% 9%
20–29 éves 38% 57% 33% 16%
30–39 éves 45% 65% 65% 30%
40–49 éves 39% 67% 72% 22%
50–59 éves 42% 75% 73% 24%
60–69 éves 17% 94% 55% 19%
70 évnél idősebb 1% 95% 27% 8%
Budapest 28% 76% 48% 18%
Megyeszékhely 35% 78% 53% 22%
Egyéb város 28% 75% 54% 19%
Község 29% 75% 56% 20%

A nők és az idősebb korosztályhoz tartozók elsősorban otthon hallgatnak rádiót; előbbiek között magasabb az inaktívak (például háztartásbeliek, kismamák) aránya, míg az idősebb korosztály eleve több időt tölt az otthonában.

Az autóban történő rádióhallgatás leginkább a magasabb iskolai végzettséggel rendelkező 3059 évesekre jellemző. Ez összefügghet azzal, hogy közöttük sokan ingáznak, illetve munkájuk miatt rendszeresen vezetnek. A rádióhallgatás helyszíneiben területi különbségek is megfigyelhetők: a budapestiek valamivel kevesebbet hallgatnak rádiót autóban, mint a vidéken élők, ami talán a fővárosban elérhető alternatív közlekedési lehetőségekkel magyarázható.

[A nyitókép forrása: NMHH-fotó]

Lábjegyzetek

  1. Egy megkérdezett több helyen is rádiózhat, ezért az eredmények összege rendre meghaladhatja a 100 százalékot.

  2. Egy megkérdezett több helyen is rádiózhat, ezért az eredmények összege rendre meghaladhatja a 100 százalékot.