Médiapiaci Jelentés 2025 36. oldal

Online platformok

Az online óriásplatformok szabályozása – DSA, DMA

A felhasználók életét egyre jobban átszövő digitális szolgáltatások átláthatóbbá és biztonságosabbá válását célzó uniós digitális szolgáltatásokról szóló jogszabály (DSA)*78* az összes, uniós polgárok által igénybe vett online közvetítő szolgáltatásra (pl. közösségi média, videómegosztók, szállásközvetítők, online piacterek) vonatkozik, azonban azokra a platformokra különös figyelmet fordít, amelyek legalább átlagosan havi 45 millió uniós felhasználóval rendelkeznek, mint például a Facebook vagy a TikTok. Ezek a platformok már 2023 végén kötelesek voltak megfelelni a rendelet előírásainak, amelyek a felhasználók védelmének és a tisztességes versenynek a biztosítására hivatottak.

Az Európai Bizottság 2024-ben újabb három szolgáltatást (egy felnőtt-tartalmakat közvetítő oldalt, az XNXX-et, illetve két online piacteret, a Sheint és a Temut) minősített online óriásplatformnak*79* (Very Large Online Platform, VLOP).

66. ábra: Online óriásplatformok és nagyon népszerű online keresőprogramok 2024 decemberében

Online óriásplatformok (VLOP) és nagyon népszerű online keresőprogramok (VLOSE) 2024 decemberében (DSA)
Forrás: Európai Bizottság*80*
Típus/kategória Szolgáltatás
Alkalmazásáruház Apple App Store
Google Play
Egyéb online platform Google Maps
Wikipedia 
Felnőtt tartalom Pornhub
Stripchat
Xvideos
XNXX
Keresőprogram Bing
Google Search
Közösségi média Facebook
Instagram
Linkedin
Pinterest
Snapchat 
X (Twitter)
Videómegosztó TikTok
YouTube
Online piactér AliExpress
Amazon Store
Zalando
booking.com
Google Shopping
Shein
Temu

A szabályozói nyomás, illetve a közösségi média túlhasználata és a mentális betegségek közötti összefüggést feltáró kutatások bővülő száma is hozzájárult ahhoz, hogy az online platformokat működtető óriáscégek is igyekeznek többet tenni a közösségi média használatából fakadó káros hatások mérséklése érdekében:

A kép forrása a Meta 2025. február 3-i közleménye: Expanding GenAI Transparency for Meta’s Ads Products
  • a Meta 2024 januárjától a Facebookon, Instagramon és Messengeren is új üzenetküldési korlátozásokat vezetett be a 16 év alatti felhasználók esetében: a tinik csak olyan barátoktól és ismerősöktől kaphatnak üzeneteket, akik szerepelnek a kapcsolataik között;
  • a szülői felügyelet is erősebb lett: a Meta lehetővé tette a szülők számára, hogy engedélyezzék vagy megtagadják a tizenévesek alapértelmezett adatvédelmi beállításainak módosítását;
  • a Meta, a Snap, illetve a TikTok kezdeményezésére 2024 őszén elindult a platformok közötti információmegosztás*81* az önsértő tartalmakkal, öngyilkossággal, veszélyes kihívásokkal kapcsolatos tartalmak terjedésének megelőzése érdekében;
  • a Meta közreműködik a „Take It Down”*82* eszköz finanszírozásában is, amelynek célja, hogy megakadályozza a nem konszenzuson alapuló intim képek terjedését. Az eszköz lehetővé teszi a tizenévesek számára, hogy visszavegyék az irányítást személyes intim fotóik felett, megakadályozva, hogy volt partnerek és csalók online terjesszék azokat. A rendszert azok a 18 év alattiak, illetve szüleik is használhatják, akik aggódnak, hogy az ő tartalmaikat már közzétették vagy közzétehetik az interneten;
  • a Meta módosította továbbá a mesterséges intelligencia által generált vagy manipulált tartalmakra és a deepfake tartalmakra vonatkozó szabályait ‒ ezek a tartalmak egy ’MI-vel készítve’ feliratot kaptak, illetve további kontextuális információk is megjeleníthetők, ha a tartalmat más módon manipulálták. Ezek, az esetleg félrevezető tartalmak tehát fent maradhatnak az oldalakon, csak átláthatóbbá válik a készítésük módja.
  • a Meta együttműködik a Center for Open Science nevű nonprofit szervezettel, amely a tudományos kutatások átláthatóságáért küzd. A kísérleti program részeként a Meta – a személyes adatok védelme mellett ‒ megosztja a közösségimédia-adatokat a mentális egészséget vizsgáló meghatározott kutatókkal.

A DSA által lefektetett kötelezettségek 2024 februárjától a kisebb közvetítő szolgáltatókra nézve is alkalmazandóak. A DSA alapján a potenciálisan jogellenes online tartalmak felderítésében fontos szerepet játszanak az úgynevezett megbízható bejelentők; 2024-ben az NMHH, mint a DSA hazai felügyeletéért felelős digitális szolgáltatási koordinátor, nyilvántartásba vette az első ilyen hazai szervezetet, az Internet Hotline-t. Tekintettel arra, hogy a DSA biztosítja az online platformok igénybe vevői számára azt a lehetőséget, hogy peren kívüli jogorvoslati rendszert is igénybe vehessenek, az NMHH elnöke 2024-ben peren kívüli vitarendező testületként tanúsította az Online Platform Vitarendező Tanácsot.*83*

2024-ben összesen 12, az online platformok működésével kapcsolatos DSA-panasz érkezett a hatósághoz, ezek közül 9 a Facebook, 3 pedig a YouTube vonatkozásában felmerült felhasználói bejelentés volt. A panaszok jellemzően a fiókok megszüntetésével, a csatorna eltávolításával, illetve profilok vagy oldalak letiltásával összefüggésben érkeztek a hatósághoz. A hiánytalanul beérkezett panaszokat a hatóság továbbította a platform üzemeltetőjének letelepedési helye szerinti (ezekben az esetekben az ír) digitális szolgáltatási koordinátor részére, amelynek joga van eljárni ezekben az ügyekben.

Az online platformok működését meghatározó másik jogszabály az uniós digitális piacokról szóló, 2023. május 2-ától alkalmazandó DMA-rendelet*84* elsősorban versenyjogi fókuszú.

A digitális piacokról szóló jogszabály részletes kritériumokat határoz meg arra vonatkozóan, hogy milyen feltételek teljesülése esetén minősülnek a szolgáltatók „kapuőrnek”.

Az új szabályok kötelezettségeket és tiltásokat határoznak meg a kapuőri szerepet betöltő szolgáltatókra vonatkozóan. Az Európai Bizottság eddig 24 alapvető platformszolgáltatást nyújtó hét kapuőrt azonosított: Alphabet, Amazon, Apple, Booking, ByteDance, Meta és Microsoft.

67. ábra: Kapuőrök és alapvető platformszolgáltatások 2024 decemberében

Kapuőrök és alapvető platformszolgáltatások 2024 decemberében (DMA)
Forrás: Európai Bizottság*85*
Kategória Szolgáltatás
Közösségi média TikTok
Facebook
Instagram
LinkedIn
Közvetítő szolgáltatások Google Maps
Goole Play
Google Shopping
Amazon Marketplace
App Store
Booking.com
Meta Marketplace
Reklám Google
Amazon
Meta
Üzenetküldés Whatsapp
Messenger
Böngésző Chrome
Safari
Kereső Google Search
Operációs rendszer Google Android
iOS
iPadOS
WindowsPCOS
Videómegosztó Youtube

Kapuőrré minősítésüket követően az érintetteknek hat hónap áll rendelkezésükre, hogy megfeleljenek a digitális piacokról szóló jogszabály követelményeinek; az elsőnek megnevezett hat kapuőr (Alphabet, Amazon, Apple, ByteDance, Meta és a Microsoft) esetében 2024. március 7.*86* óta kell teljesíteni a feltételeket.

Az Európai Bizottság számos vizsgálatot indított 2024-ben a DMA potenciális megsértése miatt a kapuőrökkel szemben*87* (pl. az Apple céggel szemben, amiért nem engedi a fejlesztőknek, hogy szabadon tájékoztassák felhasználóikat az Apple App Store-on kívüli alternatív vásárlási lehetőségekről, az Alphabettel szemben a keresési eredményekben történő potenciális önpreferencia miatt, illetve a Meta „pay or consent”*88* modellje miatt).

A DMA hatására a kapuőrök komoly változtatásokat is végrehajtottak működésükben:

[A nyitókép forrása: Shutterstock.com/2583776225 (új ablakban nyílik)]

Lábjegyzetek

  1. Európai Bizottság: A digitális szolgáltatásokról szóló jogszabály (új ablakban nyílik)

  2. VLOP-besorolást azok az online platformok kaptak, amelyek minimum 45 milliós havi átlagos uniós felhasználószámmal rendelkeztek.

  3. Európai Bizottság: A digitális szolgáltatásokról szóló jogszabály alapján kijelölt online óriásplatformok és keresőmotorok felügyelete (új ablakban nyílik)

  4. A Meta közleménye a Thrive létrejöttéről 2024. szeptember 12-én (angol nyelvű tartalom, új ablakban nyílik)

  5. A Meta közleménye a Take It Down kiterjesztéséről 2024. február 6-án (angol nyelvű tartalom, új ablakban nyílik)

  6. Az Online Platform Vitarendező Tanács honlapja (új ablakban nyílik)

  7. Az Európai Parlament és a Tanács 2022. szeptember 14-i (EU) 2022/1925 rendelete a digitális ágazat vonatkozásában a versengő és tisztességes piacokról, valamint az (EU) 2019/1937 és az (EU) 2020/1828 irányelv módosításáról.

  8. European Commission: Digital Markets Act (DMA) – angol nyelvű oldal, új ablakban nyílik

  9. Az Európai Bizottság bejelentése: Designated gatekeepers must now comply with all obligations under the Digital Markets Act (új ablakban nyílik)

  10. Európai Bizottság honlapja, ahol a DMA-eljárások kereshetőek (angol nyelvű oldal, új ablakban nyílik)

  11. A Meta 2023 novemberében vezette be, hogy az uniós Facebook- és Instagram-felhasználóknak ‒ annak érdekében, hogy továbbra is ingyenesen hozzáférhessenek a két közösségimédia-oldalhoz – hozzá kell járulniuk ahhoz, hogy a hirdetések célzása céljából nyomon kövessék és profilozzák őket. Ellenkező esetben havi előfizetést kell fizetniük a két szolgáltatás használatáért.

  12. Epic Games Store iOS-re az Európai Unióban (angol nyelvű oldal, új ablakban nyílik)

  13. Meta-bejelentés a DMA-nak való megfeleléssel kapcsolatban: Offering People More Choice on How They Can Use Our Services in the EU (új ablakban nyílik)

  14. Google-bejelentés a DMA-nak való megfeleléssel kapcsolatban: An update on our preparations for the DMA (új ablakban nyílik)